اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ:
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Bayu Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
NABI MUSA
Berabad abad lamanya, Mesir diperintah oleh raja yang
menamakan dirinya Firaun. Mereka memerintah secara turun temurun. Kerana
kebebasan dan kekuasaan yang ada pada raja Firaun, setiap yang menjadi raja
itu, semakin lama semakin kejam dan ganas juga. Bukan saja mereka menganggap
dirinya paling kuasa, malah melebihi dari itu, iaitu mereka beranggapan bahawa
diri mereka itu Tuhan yang harus disembah oleh semua manusia, kerana mereka
berpendapat tidak ada makhluk lain yang lebih kuasa, daripada mereka. Lebih
lebih lagi terhadap bangsa asing yang hidup di negerinya iaitu Bangsa Israel
yang berasal dari daerah Palestin, mereka selalu diseksa, penghidupannya
disempitkan. Dengan kesalahan yang kecil, mereka dianiayai se berat beratnya.
Demikianlah politik pemerintahan Firaun di waktu itu.
Pada suatu hari, tukang tenungan sendiri datang
menghadap Firaun dan berkata: Akan lahir seorang anak lelaki di kalangan Bangsa
Israel yang tinggal di Mesir ini. Anak itu nanti akan mengalahkan engkau dengan
pemberontakan pemberontakannya dan tidak akan mengakui engkau sebagai Tuhan dan
rajanya lagi.
Mendengar itu Firaun dengan segera mengeluarkan
peraturan istimewanya di mana dinyatakan bahawa setiap anak lelaki Bani Israel
yang dilahirkan pada waktu itu harus dibunuh, kecuali anak anak perempuan saja
yang dibiarkan hidup. Demikianlah siasat jahat guna memusnahkan Bangsa Israel
yang menetap di situ. Di waktu berlakunya undang undang itulah ibu Musa sedang
mengandung dan sudah dekat melahirkan anak, iaitu Nabi Musa, anak Bani Israel
yang mana peraturan itu berlaku bagi dirinya.
Alangkah sedihnya hati Yukabad, iaitu ibu Nabi Musa
yang sedang mengandung dan sudah dekat waktunya melahirkan, sekalipun dia
sendiri belum mengetahui apakah anaknya itu lelaki atau pun perempuan.
Dia terpaksa bersembunyi saja di rumahnya, agar jangan
diketahui orang bila melahirkan anak. Dalam keadaan sedang bersembunyi itulah
pada suatu hari Nabi Musa dilahirkan. Alangkah terkejutnya demi di lihat sang
ibu, bahawa bayi yang dilahirkannya itu adalah seorang anak lelaki. Dia tidak
berputus asa dan dia percaya juga bahawa anaknya itu akan hidup terus, sedapat
mungkin akan ia pertahankan, jangan sampai menjadi korban undang undang yang
dikeluarkan Firaun itu. Khabar kelahiran ini disimpannya baik baik, tidak
terdengar oleh Firaun dan mata matanya. Tiga bulan lamanya bayi Musa itu dapat
dijaga oleh ibunya sendiri, dengan tidak diketahui oleh Firaun dan
kakitangannya.
Tetapi makin lama peraturan itu dijalankan makin
bertambah keras juga. Pasukan pengintip diperbanyak, untuk mengetahui tempat
dan nama tiap tiap perempuan mengandung dan anak anak yang baru lahir.
Tuhan lalu mewahyukan kepada ibu Musa, agar bayinya
diletakkan ke dalam peti, lalu dihanyutkan ke Sungai Nil yang mengalir di
hadapan rumahnya. Dengan hati yang tenang dan sabar, ibu Musa menurutkan ajaran
wahyu itu. Bayinya dimasukkan ke dalam peti, lalu dihanyutkan ke Sungai Nil.
Bayi yang dihanyutkan itu diiringkan dengan mata sedih oleh saudara perempuan
Nabi Musa sendiri, untuk mengetahui ke mana perginya anak bayi ini nantinya.
Alangkah terkejut saudara perempuan dan ibu Nabi Musa, ketika diketahuinya,
bahawa peti yang membawa bayinya itu terhenti di hadapan istana Firaun, lalu
diambil oleh isteri Firaun.
Ibu Musa cemas kalau kalau bayinya dibunuh oleh
Firaun. Tetapi Allah lebih berkuasa. Baru saja isteri Firaun melihat wajah bayi
yang hanyut terapung katung dengan sebuah peti di dalam sungai itu, timbul
cinta kasih dalam hatinya terhadap bayi itu. Lalu anak itu diambil dan
digendongnya, dibawa dan diperlihatkannya kepada suaminya; iaitu Firaun dengan
berkata: Saya suka kepada anak ini, mari dia kita jadikan anak kita sendiri.
Firaun sendiri pun lupa akan peraturan yang
dikeluarkannya. Dia pun turut tertarik untuk menjadikan bayi itu menjadi
anaknya sendiri. Begitulah Nabi Musa dibesarkan dan dididik di rumah musuh
besarnya, dengan siapa nantinya Nabi Musa itu sendiri akan berjuang. Alangkah
senang hati Yakubad melihat dan mendengar keadaan bayinya yang selamat itu,
dipelihara oleh raja besar.
Sekarang Firaun dan isterinya sibuk mencari perempuan
yang dapat mengasuh dan menyusui anak angkatnya itu. Banyak sudah perempuan
perempuan Mesir datang melamar untuk mengasuhnya, tetapi setiap kali hendak
disusukan oleh mereka ke mulut Musa, Musa menolak tidak mahu menyusunya.
Akhirnya Firaun memerintahkan kepada Haman untuk
mencari perempuan yang mahu disusui oleh bayi itu. Haman terpaksa mengendong
Musa itu ke sana ke mari untuk mencari perempuan yang dimaksudkan itu. Banyak
sudah perempuan yang bersedia,tetapi Musa tetap tidak mahu menyusu kepada
mereka, malah tangisnya semakin keras juga yang menandakan dia sangat haus.
Bertemulah akhirnya dengan seorang perempuan, yang juga
menawarkan diri untuk menyusukannya. Baru saja dia membuka susunya, dengan
cepat bayi itu menyusu kepadanya.
Alangkah hairan Firaun melihat kejadian itu dan
berkata:
Siapakah engkau ini, tidak seorang juga perempuan
selain engkau yang mahu dia menyusu kepadanya.
Perempuan itu ialah Yukabad, ibu dari bayi itu
sendiri, ibu Nabi Musa. Dijawabnyalah perkataan Firaun itu: Saya perempuan yang
baik bau, pula baik susunya. Setiap bayi suka sekali menyusu kepada saya.
Begitulah Musa diserahkan kepada ibunya sendiri untuk
dipelihara, diasuh dan disusukan. Dan ibu Musa mendapat upah yang lumayan dari
raja Firaun yang kaya raya itu. Demikianlah caranya Allah memelihara Musa dan
membalas kesabaran dan ketabahan hati ibu Musa yang telah sudi menurutkan bunyi
wahyuNya.
NABI MUSA MENUJU KE MADYAN
Dengan bersembunyi Musa lalu keluar meninggalkan kota
itu, kerana merbahaya buat keselamatan dirinya. Dia menghadapkan mukanya ke
hadrat Allah memohon perlindungan dari segala bencana yang diniatkan orang atas
dirinya.
Lapan hari delapan malam lamanya dia berjalan terus
menerus menuju ke Madyan (perbatasan Hijaz dan Syam) dengan seorang diri, tidak
ada teman, selain perlindungan Allah semata, tidak ada perbekalan selain takwa
kepada Allah. Berjalan tanpa sepatu pula, sehingga pecah kakinya. Dengan di
timpa kelaparan hebat, sehingga dia tidak sanggup lagi membunuh nyamuk dengan
tangannya karena lemah dan letihnya. Sekalipun begitu, namun perjalanan
diteruskan, bukan mencari keuntungan wang dan lainnya, tetapi semata mata untuk
menjauhkan diri dari bahaya Firaun dan kaumnya, menghindarkan dirinya dari
orang orang yang berniat buruk dan selalu mencari dia.
Akhirnya tibalah dia di Madyan. Dilihatnya banyak
manusia berkumpul dan berkerumun. Setelah didekatinya, tahulah dia bahawa di
sana ada sumur. Mereka adalah orang orang gembala yang sedang berebutan dahulu
mendahului untuk mengambil air dari dalam sumur itu, untuk minum mereka atau
kambing kambingnya. Agak tersisih dari orang banyak itu, Musa melihat pula dua
orang anak perempuan sedang menjaga kambing kambingnya yang sangat kurus, jauh
berbeza dengan kambing kambing orang banyak yang gemuk gemuk semuanya itu.
Kedua anak perempuan itu terpaksa menyisihkan diri untuk menjaga kehormatan
dirinya, tidak mahu berasak asak berebut mengambil air. Dengan sabar dia
menunggu orang banyak itu selesai semuanya baru dia mengambil pula air untuk
kambing kambingnya. Kadang kadang dia temui sumur itu telah kosong, dari itulah
maka kambing kedua perempuan itu kurus kurus, sedang kambing orang banyak itu
gemuk gemuk. Dan ini pulalah yang menyebabkan kedua anak perempuan itu selalu
terlambat pulang ke rumahnya, kerana menunggu orang banyak selesai lebih
dahulu.
Melihat keadaan yang demikian, bergolak pulalah dalam
jiwa Musa perasaan untuk melindungi orang yang teraniaya. Musa mendekati kedua
anak perempuan itu lalu bertanya: Kamu berdua sedang apa di sini?
Kedua anak perempuan itupun menerangkan kepada Musa,
bahawa dia menunggu selesainya orang banyak, untuk mengambil air pula dari
sumur itu. Kami tidak mahu berdesak-desakan dengan lelaki sebanyak itu. Kami
terpaksa datang mengambil air ke mari, karena bapak kami sudah tua, tidak
mungkin untuk datang sendiri ke mari.
Mendengar cerita kedua anak perempuan itu, Musa timbul
rasa kasihannya. Dia bangkit berdiri mengambil air dari sumur itu, berasakkan
dengan orang banyak, lalu diminumkan kepada kambing kambing kedua anak
perempuan itu. Kemudian Musa menuju ke tempat yang agak teduh, ia duduk di situ
melepaskan lelahnya. Dirasakannya benar benar penat, letih dan lapar, dia
memohon kepada Tuhan untuk dikasihi atas kemiskinan dirinya itu.
Kedua anak perempuan itu dengan pertolongan Musa dapat
pulang ke rumahnya agak segera dari yang sudah sudah, sehingga bapanya merasa
hairan, lalu bertanya apa sebab mereka agak lekas pulang kali ini.
Mendengar cerita anak anaknya, timbul dalam hati orang
tua itu (menurut ahli sejarah, orang tua ini ialah Nabi Syuaib) ingin
berkenalan dengan Musa, sehingga diutuskannya salah seorang dari anak
perempuannya itu untuk memanggil Musa datang kepadanya.
Setelah sampai anak perempuan itu ke dekat Musa,
dengan malu malu ia berkata: Saya diutus bapa untuk memanggilmu agar sudi
datang ke rumahku, kerana bapa telah berhutang budi atas kebaikanmu yang telah
menolong kami.
Musa mengabulkan undangan anak perempuan yang
diperintahkan bapanya itu. Keduanya sekarang berjalan beriring iringan menuju
rumah anak perempuan itu. Anak perempuan di belakang, sedang Musa di muka,
untuk menjaga kehormatan kedua belah pihak. Setiba di rumah, dia disambut oleh
Syuaib (bapa perempuan itu) dengan dada yang lapang dan rasa terima kasih atas
kebaikan dan pertolongan Musa. Anak muda itu diminta menceritakan hal ehwal
dirinya; maka diceritakannya dari awal sampai akhirnya, sehingga tahulah orang
tua itu akan sebab dan rahsia perjalanannya yang jauh itu.
Orang tua itu mendengarkannya dengan tenang. Tampaklah
olehnya sifat sifat baik yang ada pada Musa. Orang tua itu menenangkan jiwa
Musa dengan berkata: Jangan khuatir, di sini engkau akan bebas dari pengejaran
kaum yang zalim itu.
MUKJIZAT MUKJIZAT NABI MUSA
Dengan harapan penuh supaya Firaun insaf akan
kekurangan dirinya, insaf akan kebesaran Tuhannya, maka Musa cuba cuba
memperlihatkan mukjizat yang telah dikurniakan Allah kepadanya, untuk
dipertontonkan kepada Firaun, sesudah terbukti bahawa Firaun tidak mahu tunduk
kalau hanya dengan kata kata belaka.
Bukan terhadap Firaun saja, tetapi hendaknya dapat
pula menginsafkan para bangsawan yang tak lebih dan tak kurang pada kekafiran
mereka, bahkan mereka itulah sebenarnya yang telah menghasut dengan nasihat
nasihatnya yang amat kejam, sehingga Firaun menjadi bertambah sesat dan kejam
juga.
Dengan mengucapkan syukur kepada Tuhan yang telah
menurunkan berbagai rahmat dan nikmat, Musa mulai memperlihatkan mukjizatnya
yang besar. Tongkat yang berada di tangannya, dilemparkannya ke tanah. Tiba
tiba tongkat itu menjadi ular besar, sehingga Firaun dan para bangsawannya
betul betul takjub melihatnya.
Cobalah mukjizaterlihatkan yang lainnya lagi ! kata
Firaun kepada Musa, dengan harapan Musa tidak akan dapat lagi berbuat apa apa
selain semacam itu saja.
Musa segera memasukkan tangannya ke ketiaknya. Sejurus
kemudian tangan itu dikeluarkannya. Tangan tersebut mengeluarkan sinar yang
berkilau kilauan, lebih hebat dari cahaya kilat, sehingga dunia menjadi terang
benderang kerananya, mata Firaun dan para bangsawannya menjadi silau.
Firaun merasa sudah tidak mempunyai daya lagi untuk
mengalahkan Musa. Dia berpaling menuju ke tempatnya bersama sama dengan para
bangsawannya. Dalam hatinya timbul berbagai bagai fikiran jahat, dengan cara
bagaimana dapat mengalahkan Musa. Kehebatan Musa itu dicuba diperkecil
kecilkannya, dia menganggap bahawa itu semua sihir semata. Dia lupa akan
kebesaran Allah yang telah memberikan mukjizat itu.
Berkata Firaun kepada para bangsawannya:
Kedua tukang sihir itu (Musa dan Harun), rupanya ingin
mengalahkan kita dengan sihirnya, ingin mengeluarkan kita dari negeri ini
dengan kekuatan sihirnya. Bagaimanakah pandangan kamu sekalian tentang hal ini?
Semua bangsawan dan pembesarnya itu menjawab:
Kedua orang itu perlu kita kalahkan, dengan
mendatangkan semua ahli ahli sihir bangsa kita yang telah masyhur kepandaiannva
itu, untuk mengalahkan Musa, bahkan untuk melenyapkan kedua mereka itu dari
permukaan bumi ini.
Sebagaimana kita ketahui, bahawa Mesir di masa Firaun
itu masyhur sekali dengan ilmu sihirnya. Keahlian tukang sihir Mesir ketika itu
telah dapat mengalahkan semua tukang tukang sihir yang bagaimanapun juga
pintarnya di atas dunia ini. Dan atas kehebatan ilmu sihir para pengikutnya
itulah, maka Firaun dapat berkuasa dan menjadi raja besar.
Fikiran para bangsawan dan pembesar itu masuk pula di
akal Firaun. Semua tukang sihir diperintahkan datang berkumpul, dari seluruh
pelusok Mesir, baik dari desa mahupun dari kotanya.
Lalu Firaun berkata kepada Musa:
Apakah engkau sengaja datang ke mari untuk mengusir
kami dari negeri kami dengan kekuatan sihirmu itu, hai Musa?
Ditegaskannya oleh Firaun, bahawa Musa tidak akan
dapat berbuat lebih dari itu, kerana rakyat Firaun sudah termasyhur ahli
tentang ilmu sihirnya. Musa diperintahkannya untuk berhadapan dengan tukang
tukang sihir yang sudah dikumpulkannya itu guna mengadukan kepintaran. Musa
menurut agar pertandingan kepintaran itu diadakan di hadapan rakyat banyak,
agar orang banyak dapat mengetahui, siapa yang benar dan siapa pula yang tidak
benar dan palsu dalam hal ini.
Dalam pada itu Firaun dengan segala daya upayanya,
memilih di antara tukang tukang sihir yang berpuluh puluh ribu itu, beberapa
ribu saja yang benar benar pintar dan telah terbukti kepintaran mereka. Untuk
dihadapkan kepada Musa untuk mengalahkannya, bahkan kalau dapat untuk
melenyapkan Musa sekali.
Kepada masing masing tukang sihir itu dijanjikan oleh
Firaun akan pangkat yang tinggi dan harta sebanyak banyaknya, bila tukang
tukang sihir itu berjaya mengalahkan Musa dalam hal ini. Hari yang telah
ditetapkan itupun datanglah. Baik Firaun dan para bangsawannya, mahupun semua
tukang sihir yang ribuan jumlahnya itu sama sama berkumpul di tanah lapang yang
luas, dimana hampir seluruh rakyat pun turut menjadi penonton.
Nabi Musa dan Harun berdua saja, tampil ke tengah
tengah lapangan pertandingan.
Di tempat itu berkatalah Musa kepada sekalian tukang
sihir:
Celaka besar bagi orang yang berbuat dusta tentang
Allah. Kamu sekalian sudah mendustakannya, kamu kira mukjizat ini sebagai
sihir, kamu persamakan saja antara sihir dengan mukjizat, antara yang batil
dengan yang hak. Barangsiapa yang mencuba memalsukan yang hak dan membenarkan
yang palsu, maka orang itu akan kalah dan rugi semata mata.
Seruan dan kata kata Musa yang singkat itu, rupanya
lancar sekali masuknya ke dalam telinga tiap tiap tukang sihir itu. Dan kata
kata ini akan memberi saluran yang baik sekali dalam fikiran mereka untuk
mencari jalan yang benar, di antara dua keadaan yang saling bertentangan, yang
sedang mereka hadapi sekarang ini.
Tiba tiba semua tukang sihir yang puluhan ribu
jumlahnya itu, dipanggil oleh Firaun untuk berkumpul dan berbaris dengan gagah,
sedang di masing masing tangan mereka tergenggam seutas tali dan sebuah
tongkat. Hal itu sengaja dikerjakan oleh Firaun, untuk memperlihatkan
kekuasaannya kepada Musa dan Harun, agar Musa dan Harun takut dan orang banyak
bersemangat.
Dengan demikian, orang banyak rata rata sekarang ini
percaya akan kemenangan tukang tukang sihir yang banyak itu, yakin bahawa Musa
dan Harun akan dapat dikalahkan dan dibinasakan di tengah tengah pertandingan
itu.
Firaun segera memerintahkan untuk mulai pertandingan.
Lalu berkata tukang tukang sihir itu kepada Musa: Apa kamu akan memulai
mempertunjukkan kehebatanmu, ataukah kami yang akan memulainya?
Musa dan Harun sedikitpun tidak gentar akan semua
pertunjukan kekuasaan Firaun itu. Dengan tak khuatir sedikitpun, tukang tukang
sihir itu dipersilakan memulai akan kehebatan sihirnya. Dengan memperlindungkan
diri kepada Allah, serta berdoa akan pertolongan Allah, Musa mempersilakan
tukang tukang sihir itu melepaskan tali dan tongkat tongkat mereka.
Dengan serentak, mereka melepaskan tali dan tongkat
dari tangannya masing masing. Di hadapan Musa dan Harun tiba tiba merayaplah
beribu ribu ekor ular kecil, yang kesemuanya menuju ke arah Musa dan Harun,
untuk membinasakan mereka berdua.
Jelas terdengar oleh Musa akan wahyu Allah ketika itu:
Jangan takut, hai Musa, engkaulah yang lebih unggul.
Musa segera melepaskan tongkatnya, seketika itujuga
menjelma menjadi seekor ular yang luarbiasa besarnya. Semua ular yang kecil
kecil itu segera ditelannya sampai habis, dalam waktu sekejap mata saja.
Melihat kejadian itu semua tukang tukang sihir merasa takjub dan tercengang.
Tampaklah oleh mata kepalanya sendiri, bagaimana kebenaran dapat melenyapkan
kepalsuan, begitu pula yang hak dapat menyapu bersih akan kesesatan. Sekalian
tukang sihir itu, dengan serentak tunduk dan bersujud di hadapan Musa dan Harun,
kerana mereka menginsafi akan kesesatan perbuatannya serta ilmunya, mereka
bertaubat dan memohon ampun kepada Allah, atas segala dosa yang telah mereka
lakukan selama ini. Menggetarlah tubuh Firaun menahan kemarahan, setelah ia
melihat kejadian itu. Terasa olehnya mahkota yang berada di kepalanya bergerak
mahu roboh, kekuasaannya yang diharapkan-nya akan bertambah kuat, tetapi
ternyata malah semakin merosot. Kejadian yang dilihatnya itu, dirasakannya
seolah olah angin taufan yang paling dahsyat, yang mungkin akan dapat
menumbangkan kerajaan yang didirikannya di atas segala kepalsuan dan
kebodohannya.
Kerana banyaknya orang orang yang sama tunduk dan
beriman kepada Musa dan Harun, lalu Firaun mengeluarkan undang undang darurat
yang mengancam kepada siapa yang keluar dari ketaatan terhadap dirinya.
Berbagai-bagai hukuman dicantumkan dalam undang undang yang baru itu, ada
hukuman potong tangan, potong kaki, hukum gantung, salib dan sebagainya.
Kalau rasa keimanan telah meresap ke dalam jiwa
seseorang manusia, walaupun dengan kekuatan senjata apa saja, keimanan itu
tidak akan dapat dicabut keluar, Tidak ada sebuah kekuasaan yang bagaimana juga
besar dan perkasanya yang sanggup mem-belokkan hati orang yang beriman itu,
sekalipun dengan ancaman ancaman yang bagaimana juga hebat dan beratnya, Mereka
yang telah beriman itu hanya berkata: Kami beriman kepada Tuhan, agar
diampuniNya segala kesalahan dan dosa dosa kami, yang telah kamu paksakan
terhadap kami untuk mengerjakan serta mempelajari sihir. Allah lebih baik dan
lebih kekal.
BANI ISRAEL SESAT DAN ENGKAR LAGI
Di zaman itu sungguh tidak ada satu bangsa di dunia
ini yang paling banyak menerima rahmat dan nikmat serta tuntunan dari Allah,
selain bangsa Bani Israel itu. Bukan hanya nikmat yang berupakan hasil bumi dan
binatang ternakan serta kekayaan alam saja, tetapi pula kekuasaan, kepintaran
dan sebagainya. Lebih lebih lagi rahmat Tuhan yang telah melepaskan mereka dari
beberapa seksaan atas diri mereka, ketika mereka berada di Mesir, di bawah
jajahan Firaun. Mereka dilepaskan dan dimerdekakan Tuhan dari kehinaan dan
ketakutan di bawah pimpinan Nabi Musa dan Harun. Mereka disesatkan oleh Samiri,
kemudian dibetulkan Allah dan diampuni dosa mereka. Begitu pula sewaktu mereka
terkepung oleh tentera Firaun sampai terdesak ke laut, maka dibentangkan Allah
jalan raya di atas lautan itu, lalu Allah menghancurkan Firaun serta tenteranya
di hadapan mata kepala mereka sendiri, agar mereka dapat hidup aman di atas
bumi ini. Kepada mereka diturunkan Tuhan makanan dari langit, yang berupakan
Manna dan Salwa, ketika mereka sedang berada ditengah tengah padang pasir di
mana tidak ada makanan dan minuman. Kalau tidak demikian, sudah pasti mereka
akan mati kelaparan di tengah padang pasir yang panas terik itu.
Lebih besar dan hebat lagi rahmat dan nikmat Tuhan
kepada Bani Israel, kerana Bangsa Israellah yang diangkat Tuhan menjadi orang
orang yang mulia, menjadi Nabi dan Rasul yang besar, untuk memimpin mereka,
mengeluarkan dari lembah kebodohan, kesesatan dan kesengsaraan, menjadi bangsa
yang maju dan bangsa yang memimpin.
Berulang kali nikmat dan rahmat itu silih berganti
diturunkan Tuhan kepada mereka, berulang kali pula mereka silih berganti sesat
dan menderhaka akan ajaran Allah. Sungguhpun begitu, Allah masih memberikan
juga ampunan kepada mereka, berkat doa dari para Nabi dan Rasul mereka.
Untuk menyempurnakan rahmat dan nikmat Tuhan terhadap
mereka, telah disediakan Allah sebuah negeri yang dinamakan negeri suci, iaitu
Syria yang sekarang ini. Di situlah mereka akan hidup aman dan tenteram, serta
bahagia, berkuasa dan tidak dikuasai bangsa lain. Maka diperintahkan oleh
Tuhan, agar mereka di bawah pimpinan Musa segera memasuki negeri yang sudah
disediakan Allah, untuk tempat tinggal mereka. Ini adalah suatu perintah Tuhan
yang wajib ditaatinya bersama sama dengan Nabi Musa dan Harun.
Perintah ini disampaikan Nabi Musa kepada mereka itu:
Masuklah kamu ke tanah suci Syria yang telah
diwajibkan oleh Allah atasmu. Janganlah kamu mundur ke belakang, kerana merasa
takut untuk melawan musuhmu yang sedang berkuasa di negeri itu. Jika ternyata
kamu mundur, sungguh kamu ini adalah orang orang yang rugi.
Tetapi kerana mereka mengetahui bahawa di dalam negeri
itu berdiam orang orang yang kuat dan berani, maka untuk menghindarkan dirinya
dari pertempuran, sebab takut mati, perintah Allah itu mereka tampik, serta
mereka menjawab kepada Musa:
Hai Musa, sesungguhnya di dalam negeri ini berdiam
beberapa orang yang gagah berani, Kami tidak akan berani memasukinya, sebelum
mereka yang gagah berani itu keluar dari sana. Jika mereka sudah keluar dari
sana, baru kami berani masuk ke dalamnya.
Mendengar jawapan dan sanggahan mereka itu, Musa dan
Harun yang merasa takut akan ditariknya kembali nikmat dan rahmat yang telah
dijanjikan Tuhan itu, berkata kepada kaum yang sudah mulai pandai menyanggah
itu: Masukilah olehmu negeri itu dari pintunya. Dengan jalan begitu, bila kamu
masuk ke dalamnya, kamu akan dapat mengalahkan mereka. Hendaklah kamu
menyerahkan dirimu kepada Allah, sekiranya kamu benar benar orang yang beriman!
Mereka menjawab pula: Ya Musa, sekali kali kami tidak
akan memasuki negeri itu, sebelum mereka keluar. Sebab itu hendaklah engkau
saja yang masuk lebih dahulu ke dalam negeri itu bersama Tuhanmu. Maka
berperanglah engkau dan Tuhanmu dengan mereka itu, kami duduk menanti di sini.
Rupanya sanggahan mereka itu sudah tidak dapat tawar
menawar lagi, walaupun bagaimana juga usaha Nabi Musa dan Harun menganjurkan
mereka, agar tunduk terhadap perintah Tuhan untuk memasuki negeri itu. Mereka
tetap menolaknya, bahkan menyanggahnya dengan kata kata kekafiran lagi.
Akhirnya harapan Musa dan Harun mulai tipis, kerana Musa dan Harun tidak akan
menjalankan paksaan terhadap mereka, hanya diserahkan kembali urusan ini kepada
Tuhan, sambil berkata:
Ya Tuhanku, sesungguhnya saya tidak dapat memaksa
mereka, selain dapat memaksa diri saya sendiri bersama diri saudara saya Nabi
Harun. Sebab itu ceraikanlah antara kami berdua dengan orang orang yang engkar
dan fasik itu.
Dengan kejadian ini, maka turunlah firman Allah yang
menghukum mereka: Sesungguhnya tanah suci itu diharamkan bagi mereka untuk
memasukinya selama empat puluh tahun, sedang mereka akan bergelandangan
hidupnya di bumi ini dengan kesesatan. Sebab itu (hai Musa) janganlah engkau
berdukacita terhadap orang orang yang fasik itu. Benar saja, dalam empat puluh
tahun lamanya, mereka tidak keruan tujuan hidupnya di bumi ini, tidak menentu
apa yang harus mereka perbuat, tidak menentu pula makan dan minumnya. Dalam
masa empat puluh tahun itu, boleh dikatakan kesemuanya yang menjadi biang
keladi keingkaran dan kesesatan ini, begitu pula pembesar pembesar turut musnah
semuanya, kini tinggallah anak anak dan keturunan mereka saja. Dari keturunan
inilah kemudian ada yang baik dan ada pula yang sesat.
Yang baik di antaranya, tetap mengikuti ajaran Nabi
mereka dan yang sesat, terus menerus terusir dari sebuah negeri ke negeri lain.
Pengusiran ini dialami mereka bukanlah selama empat puluh tahun saja, tetapi
sampai dalam abad kedua puluh ini masih juga dialaminya.
QARUN
Qarun ini termasuk keluarga yang terdekat pula kepada
Nabi Musa a.s. Kepada Qarun ini, Allah telah memberikan harta kekayaan yang
banyak sekali, yang tidak ada tolok bandingnya di seluruh dunia ini, sehingga
kalau anak kunci gudang gudang tempat menumpuk harta Qarun itu dikumpulkan
semuanya, maka tidak ada seorang pun yang bagaimana juga kuatnya, yang dapat
memikul anak anak kunci itu.
Kalau anak kunci gudangnya sudah sebegitu banyak dan
beratnya, dapatlah kita kirakan sendiri berapa banyak gudangnya, berapa jumlah
harta kekayaan yang ada padanya dan yang dikuasai oleh Qarun itu.
Dengan harta yang banyak itu, bukan main senang dan
bahagianya hidup si Qarun itu. Rumahnya dibuat sebesar besarnya dan sebagus
bagusnya, pakaiannya dari yang paling bagus dan mahal harganya. Banyak
khadamnya yang bekerja untuk melayani keperluannya, banyak pula budak yang
dibelinye, untuk dijadikan pelayan dan hiasan gadungnya.
Sungguh harta benda den kekayaan itu, sejak dahulu
sudah menjadi perhiasan hidup di dunia, yang menjadi pusat segala kebahagiaan
den kegirangan. Tetapi kerana harta dan kekayaan yang banyak itu pulalah di
antara orang yang dianugerahi harta itu, menjadi manusia yang sombong dan jahat
perangainya, menjadi orang yang angkuh lagi bertambah aniaya, bukan bertambah
baik dan pengasihani.
Dengan harta yang banyak itu, dia bukan menolong
memperbaiki dan menolong nasib orang orang yang miskin, tetapi malah memaksa
dan mencelakakan mereka yang miskin itu, memperbudak mereka serta memeras
tenaganya, sampai tinggal kulit pembalut tulang saja.
Demikian pulalah halnya si Qarun ini. Sudah dapat
hidup senang dengan hartanya, dia ingin mencelakakan orang yang tidak berharta
den hidup melarat. Dia merasa berkuasa dengan kekuasaan yang tidak terbatas,
kekuasaan yang dipergunakannya untuk menekan den memeras, pula untuk mencelaka
serta merosakkan.
Tuhan memerintahkan kita untuk menuntut kekayaan dan
kesenangan yang ada di dunia ini, tetapi jangan sekali kali lupa akan nasib
kita di akhirat nanti. Tetapi Qarun hanya dunia saja yang menjadi arah tujuan
hidupnya, dia tidak mengenal Tuhan, apalagi akan percaya dengan akhirat. Tuhan
memerintahkan agar jangan berbuat kerusakan di muka bumi ini, tetapi Qarun
segala kerjanya hanya untuk merusak semata.
Kepada Qarun pun dengan perantaraan Nabi Musa,
diperintahkan Allah untuk berbuat kebaikan, tetapi perintah ini dijawab oleh
Qarun dengan sombong sekali:
Saya peroleh harta benda ini, dengan tenaga den ilmu
pengetahuan saya sendiri. Qarun lupa, bahawa Allah telah merusakkan tidak
sedikit orang orang dan bangsa bangsa yang kaya raya dan kuat serta barkuasa.
Qarun acapkali keluar memperlihatkan kesenangan hidup dan kekayaannya kepada
orang sekampungnya. Dengan perbuatan ini, banyak orang yang bercita cita untuk
menjadi kaya raya seperti dia pula: Alangkah baiknya kalau saya beroleh
kekayaan seperti yang diperoleh Qarun itu, kata mereka.
Orang orang yang berilmu dan suci serta beriman kepada
Allah sama berkata: Pahala dari Allah lebih baik dari harta sebanyak itu.
Tetapi kata kata mereka ini tidak diacuhkan oleh orang banyak, sedikit sekali
orang yang dapat memahamkannya, iaitu golongan orang orang yang beriman dan
bersabar saja.
Qarun semakin giat menambah harta dan kekayaannya,
semakin jahat juga terhadap orang orang sekampungnya itu, semakin sombong dan
angkuhnya. Kerana sudah keterlaluan dan menyolok mata akan kesombongan dan
kejahatannya, maka banyak orang orang yang beriman sama menasihatinya, agar dia
jangan terlalu gembira dan sombong dengan harta kekayaannya: Kami bukan irihati
melihat kekayaanmu dan tidak pula melarangmu berbahagia, senang serta
bergembira dengan hartamu itu, tetapi kami hanya menasihatkan, agar carilah
olehmu jalan yang halal saja menambah hartamu itu dan pakailah harta itu dengan
baik. Bila dapat, tolonglah orang orang yang melarat dan miskin dengan
sebahagian saja dari hartamu itu. Berbuat baiklah engkau terhadap mereka,
sebagaimana Allah telah berbuat baik terhadapmu. Dengan jalan begitu, mudah
mudahan Tuhan akan menambah berlipat kali ganda hartamu itu, dengan segala
berkat dan rahmatNya.
Segala nasihat itu jangankan didengar dan dijalankan,
malah Qarun menghina orang yang menasihatinya sebaik itu. Dia menyombongkan
diri dan memerahkan muka serta matanya, sambil menjawab: Saya tidak memerlukan
nasihat dari kamu sekelian. Tanpa nasihatmu pun saya dapat hidup senang dan
berbahagia. Seya lebih ahli daripada kamu sekalian, akal saya lebih pintar.
Saya manjadi kaya ini, adalah suatu tanda bahawa saya lebih pintar dari kamu.
Malah sayalah sebenarnya yang lebih berhak menasihati kepadamu sekalian !
Sebagai jawapan pula terhadap nasihat yang baik itu,
pada suatu hari Qarun keluar dengan pakaian dan perhiasannya yang serba mahal
harganya, ia menuju khalayak ramai, diiringi oleh pengiring pengiring dan budak
budaknya yang tidak terhingga banyaknya itu.
Seluruh orang kampung itu, yang terdiri dari kaum fakir
miskin dan melarat, sama keluar menyaksikan akan kekayaan Qarun itu, untuk
menontonnya. Dengan keluhan dan bersedih hati, banyak di antara mereka yang
melarat itu sama berkata satu sama lain: Alangkah bahagianya Qarun dan alangkah
sengsaranya kita ini.
Dengan wahyu Allah, Nabi Musa lalu mengumumkan
kewajiban berzakat bagi orang yang kaya, untuk dibahagi bahagikan kepada orang
orang yang melarat dan sengsara. Perintah Tuhan ini pun disampaikan pula oleh
Musa kepada Qarun.
Dengan mengejek dan berolok, Qarun menolak perintah
ini:
Ada ada saja perintah Tuhan Musa ini, kata Qarun di
hadapan Nabi Musa.
Musa lalu menjawab: Ini adalah perintah Allah, hai
Qarun, saya sampaikan kepadamu, kerana Allah telah menetapkan saya sebagai
pesuruhNya !
Ah, ada ada saja akalmu untuk mambohongi saya. Mula
mula engkau katakan tentang agama baru, kemudian engkau perintahkan
mengeluarken zakat. Sungguh engkau ini seorang pembohong, kata Qarun kepada
Musa mengengkari perintah Tuhan yang disampaikan kepadanya.
Sesudah berdebat lama dan tidak membawa hasil apa apa
itu, lalu Qarun tampil ke hadapan orang banyak yang telah sama tunduk kepade
ajaran Musa.
Musa itu orang yang irihati, kata Qarun kepada orang
banyak, yang sebenarnya Musa itu menutup apa yang sebenarnya tersembunyi dalam
hati kecilnya, untuk mendapat hartabenda. Musalah orang yang paling jauh dari
agama dan ajaran Tuhan.
Semua perkataannya itu didengar Musa dengan kesabaran
saja. Setelah Musa tidak mempunyai harapan lagi untuk memperbaiki pendirian
Qarun yang sesat itu, lalu Musa menyerahkan urusan itu kepada Allah kembali,
dengan sepatah doa agar janganlah hendaknye manusia banyak itu dapat disesatkan
kembali oleh ucapan Qarun dan oleh harta kekayaan dunia ini.
Doa Nabi Musa ini dikabulkan oleh Tuhan. Tanah sekitar
istana dan gudang gudang kekayaan Qarun itu mulai bergarak, lalu pecah,
akhirnya tenggelam ke dalam perut bumi, bersama dengan istana, gudang dan
Qarunnya sekali.
Tidak seorang juga khadam khadamnya yang dapat
menolongnya dan tidak seorang pula dari orang orang kampungnya yang ingin
memberikan pertolongan kepadanya.
Dengan demikian tamatlah riwayat Qarun dan segala
harta kekayaannya yang melimpah ruah itu.
Melihat kejadian yang hebat itu, maka orang orang yang
melarat di kampung itu, sama menyesal atas keinginan dan doanya, agar menjadi
orang kaya saperti Qarun itu. Mereka sama berkata: Kalau tidak kerana Allah,
tentu kita ini sekaliannya akan musnah ditelan bumi, saperti yang terjadi atas
diri si Qarun itu.
NABI MUSA LARI DARI MESIR
Musa makin lama makin besar juga. Tibalah masanya
untuk menyerahkan Musa kembali ke istana Firaun, agar dia hidup di sana sebagai
keluarga raja dan menjadi musuhnya. Setelah Musa sampai umur, mulailah golongan
yang lemah dan teraniaya di Mesir mempunyai perhatian terhadap Nabi Musa.
Mereka berharap bahawa Musa akan dapat meringankan tanggungan kesengsaraan
mereka yang sedang dalam cengkeraman Firaun; apalagi mereka mengetahui bahawa
Musa adalah termasuk golongan pendatang atau Bani Israel dan dia mempunyai budi
yang tinggi, serta mempunyai rasa kasih sayang terhadap sesama manusia. Nabi
Musa sendiri sudah menetapkan tekad dalam batinnya akan menjadi pembela dari
kaum yang lemah itu.
Pada suatu hari, ketika dia kembali dari kota menuju
istana, di tengah jalan dia berjumpa dengan dua orang lelaki yang sedang
berkelahi. Seorang di antaranya adalah berbangsa Ibrani, iaitu bangsa Bani
Israel yang se bangsanya dengannya dan yang seorang lagi berdarah Mesir atau
Firaun.
Melihat perkelahian itu, terbit kemarahan hati Musa
terhadap bangsa Firaun (Mesir) itu. Orang tersebut dipukul hingga mati seketika
itu juga.
Alangkah menyesalnya Musa atas perbuatannya yang
kurang baik itu dan dia mengakui bahawa pekerjaan itu adalah pekerjaan syaitan.
Segera dia mohon ampun kepada Allah atas kesalahannya itu. Kesalahannya pun
diampuni oleh Allah, kerana Allah Pengampun lagi Pengasih. Sejak waktu itu dia
berjanji tidak akan melakukan pekerjaan yang begitu kejam lagi, malah dia
menyiapkan dirinya untuk melindungi orang orang yang teraniaya.
Musa berikhtiar agar tidak diketahui orang Mesir,
bahawa dialah sebenarnya yang membunuh lelaki itu. Dalam dia berjalan dengan
bersembunyi, tiba tiba dia bertemu lagi dengan orang yang ditolongnya tempoh
hari. Orang itu kembali minta tolong kepada Musa untuk memukul musuhnya pula.
Musa berkata kepadanya: Sungguh engkau ini orang yang sesat dengan terang.
Tatkala Musa hendak menarik musuh orang itu, musuhnya itu berkata kepadanya:
Hai, Musa ! Apakah engkau hendak membunuh saya pula, sebagaimana engkau telah
membunuh orang tempoh hari itu? Rupanya engkau hendak menjadi orang ganas di
muka bumi ini dan bukanlah engkau hendak berbuat kebaikan.
Kata kata ini didengar oleh orang orang Mesir yang
berada di sekitar tempat itu. Kini tahulah orang ramai, bahawa Musalah yang
membunuh orang yang mati tempoh hari itu. Kemarahan umat Mesir kepada Musa
segera meluap. Mereka mencari Musa untuk mereka tangkap dan akan dibunuh kalau
dapat.
Untung sekali ada seorang lelaki yang datang dari
hujung kota sengaja memberi khabar kepada Musa: Hai, Musa ! Orang orang besar
(bangsawan) negeri ini telah bermuafakat untuk membunuh engkau, sebab itu
hendaklah engkau segera lari dari sini, sesungguhnya saya ini cuma memberi
nasihat kepadamu.
BERHADAPAN DENGAN FIRAUN
Firaun dengan para bangsawannya berkuasa besar atas
lembah Sungai Nil itu, memerintah bangsa Qibt (Mesir) dan bangsa Israel yang
tinggal di daerah itu. Kerana kekuasaannya yang besar itu, pemerintahan Firaun
itu makin lama makin kejam dan sombong jua. Oleh kerana masing masing raja dan
para bangsawan itu mempunyai kekuasaan yang demikian besar, akhirnya mereka
menganggap bahawa dirinya adalah Tuhan, yang harus disembah oleh rakyatnya,
Yang mereka ketahui hanyalah kekuasaan dan kebesarannya semata, sedikitpun
mereka tidak insaf dan tidak melihat atas kelemahan kelemahan serta kebodohan
diri mereka sendiri.
Selain dari itu, perlakuan mereka terhadap golongan
Bani Israel semakin kejam jua. Mereka dibebani dengan berbagai bagai pajak dan
kerja yang berat berat. Dengan sedikit kesalahan, mereka diseksa dengan
berbagai bagai seksaan dan azab. Bangsa Israel dihimpit ditindas serta
diperbodohkan, sehingga menjadi bangsa yang tak mempunyai cita cita lagi.
Mereka berkecimpungan dalam berbagai bagai maksiat dan
kejahatan, melepaskan hawa nafsu dan syahwat kebinatangan tanpa batas batas
perikemanusiaan lagi terhadap sesama manusia. Berpaling pandangan mereka dari
apa yang baik, tertolak arah mereka dari apa yang benar, sehingga lenyaplah
harga manusia kerananya.
Allah lalu memanggil Nabi Musa. Kepadanya
diperintahkan untuk mendatangi Firaun dan kaumnya, memberi pelajaran kepada
mereka, agar mereka menyembah Allah dan meninggalkan segala maksiat dan
kejahatan, agar mereka menurut garis lurus yang sudah digariskan oleh Allah.
Setelah Musa menerima perintah Tuhan, ia menyiapkan dirinya untuk tugas yang
dipikulkan kepadanya itu, dengan hati yang patuh dan taat. Tetapi dia ingin lebih
yakin dan tenang lagi. Oleh kerana itu Musa berdatang sembah kepada Tuhannya:
Tuhanku, saya sudah pernah membunuh salah seorang dari
bangsa Firaun itu dan kalau saya datang kembali ke tengah tengah mereka, tentu
saya akan dibunuhnya.
Tuhan menegaskan kepada Musa, bahawa Tuhan selalu
bersama dia. Dengan penegasan ini bertambah tenang juga jiwa Musa. Tetapi dia
ingin pekerjaannya ini lebih besar dan berhasil, agar dia lebih tenang dan
sabar dalam menjalankannya, Dari itu Musa kembali mendoa kepada Tuhan, supaya
dadanya dilapangkan Allah, hingga dapat dan sanggup memikul beban yang besar
dan mulia itu, sanggup mengatasi berbagai bagai kesulitan dan halangan.
Untuk menghadapi pekerjaan besar, serta kesulitan
kesulitan hebat yang bakal dihadapi, Musa memohon lagi kepada Tuhan, agar
diberikan seorang teman dan pula sebagai wazir bagi dirinya, iaitu saudaranya
sendiri yang bernama Harun.
Permohonan Musa inipun dikabulkan Allah, dengan
memerintahkan Harun yang ketika itu sedang berada di Mesir untuk segera datang mendapatkan
Musa, agar ia bekerjasama dalam menghadapi tugas kewajipan yang telah
dipikulkan itu.
Harun siap menjalankan apa yang diilhamkan Tuhan
kepadanya. Dengan segera ia berangkat mendapatkan Musa, iaitu saudaranya
sendiri di Tur Sina. sa telah bertemu, keduanya sama sama berjanji akan
bekerjasama, bantu membantu, tolong menolong, untuk sama sama melepaskan bangsa
Mesir yang sudah sesat dipengaruhi rajanya yang sombong itu.
Tuhan lalu memerintahkan kepada kedua Nabi ini:
Berangkatlah kamu berdua sekarang juga kepada Firaun. Berkatalah kepada Firaun
dengan kata kata yang halus lunak, mudah mudahan seruan kamu ini dapat di
terimanya, hatinya yang keras menjadi lunak, kerananya.
Apalagi kalau diingat, bahawa Musa itu boleh dikatakan
anak angkat Firaun, sudah sepatutnyalah kalau kepadanya berkata kata dengan
lemah lembut. Tuhan perintahkan pula kepada Musa dan Harun, untuk menyatakan
kepada Firaun tentang kenabian dan kerasulan mereka berdua dan Tuhan menyuruh,
agar Musa bersama Harun berikhtiar membebaskan semua orang Bani Israel dari
azab dan seksaan yang sudah sekian lamanya itu.
Nabi Musa dan Nabi Harun segera menuju ke Mesir, lalu
bertemulah dengan Firaun. Firaun mengecilkan kedatangan ini, tidak di acuhkan
dan tidak diambil peduli apa saja yang disampaikan kedua Nabi itu kepadanya.
Engkau, Musa ! Bukankah kami yang mendidik dan mengasuhmu semasa kamu masih
bayi dan engkau tinggal bersama kami bertahun tahun dari umurmu? demikian kata
Firaun kepada Musa.
Apakah pemeliharaanmu terhadap diriku itu sebagai tanda
kebaikanmu? Bukankah itu kerana kejahatanmu terhadap anak anak bayi bangsa
Israel? jawab Musa.
Begitulah pekerjaanmu, hai Musa, engkau sudah tidak
menghargakan lagi akan kebaikan kami kepadamu, kata Firaun pula.
Aku tak mahu tersesat, dan kerana keganasanmulah aku
lari dari rumahmu, akhirnya aku mendapat rahmat dan nikmat Allah. Allah telah
memberiku ilmu dan hikmat, diangkatNya aku menjadi RasulNya, jawab Musa kepada
Firaun.
Mendengar itu, merah padam muka Firaun, kerana
kemarahan, lalu ia bertanya kepada Musa:
Siapakah Tuhan seluruh alam itu?
Tuhan seluruh alam ini bukan kamu, tetapi Allah.
Tuhanku yang menjadikan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya,
jawab Musa.
Timbullah kemarahan besar dari hati Firaun, sambil
berkata kepada kaumnya: Sudahkah kamu dengan apa yang dikatakan Musa, sudahkah
kamu tahu, siapa Tuhannya Musa?
Kembali Musa berkata kepada mereka: Tuhanku, Tuhan
kamu dan Tuhan nenek moyangmu sejak dahulu kala, ialah Allah, Tuhan barat timur
dan antara keduanya. Mudah mudahan kamu dapat mempergunakan akalmu.
Kemarahan Firaun tidak dapat ditahan tahannya lagi,
kerana dia tidak dapat mengalahkan Musa dengan kata kata maka diambilnya jalan
lain, ialah dengan cara mempergunakan kekuatan yang ada padanya, Musa akan
dipenjarakannya: Kalau engkau menyembah Tuhan selain aku sendiri, engkau pasti
kupenjarakan ! kata Firaun dengan amat marahnya.
Dengan tenang Musa berkata kepada Firaun: Kalau engkau
masih belum percaya akan apa yang aku kemukakan, apakah perlu aku menunjukkan
bukti yang nyata, mukjizat yang hebat agar hilang keraguanmu dan kebimbangan
hatimu?
Aku tidak akan percaya sebelum melihat bukti yang
nyata, dari itu kemukakanlah buktimu yang nyata itu, kalau engkau betul betul
orang yang dapat dipercayai, kata Firaun.
JANJI JANJI NABI MUSA
Musa dan para pengikutnya mengambil tempat di salah
satu bahagian dari tanah baru yang ditemuinya itu. Kiranya adalah termasuk
daerah Tur Sina, di hujung utara Laut Merah. Untuk kaum pengikutnya yang banyak
itu, Musa menginginkan peraturan hidup yang tertentu, yang harus dijalankan
agar jangan terjadi kekacauan mengenai moral atau kebendaan. Sebab itu Musa
memohon kepada Tuhan, agar kepadanya diturunkan sebuah Kitab, dengan Kitab mana
Musa dapat memberikan petunjuk dan pedoman bagi pengikutnya.
Untuk mengabulkan permohonan Nabi Musa ini, Allah
memerintahkan kepada Musa, agar menyucikan diri lebih dahulu dengan cara
berpuasa tiga puluh hari lamanya. Sehabis menjalankan puasa itu, Musa
diperintahkan Allah untuk datang ke Tur Sina, di mana Musa akan mendapat
kesempatan untuk bercakap cakap dengan Allah, pula Tuhan akan menganugerahkan
sebuah Kitab, di mana terdapat banyak petunjuk dan peraturan hidup yang
dihajatkan Musa itu. Untuk pergi ke Tur Sina, Musa memilih tujuh puluh orang di
antara kaumnya, untuk lebih dahulu pergi ke Tur Sina itu, Musa akan berangkat
ke sana, sesudah yang tujuh puluh orang itu berangkat.
Sesudah tiga puluh hari lamanya berjalan, akhirnya
sampailah Musa di Tur Sina. Tetapi ternyata kaumnya yang berjumlah tujuh puluh
orang itu belum juga sampai di sana, lalu diutusnya seorang utusan untuk
menyelidiki apakah yang terjadi atas kelambatan kaumnya itu, dengan pesan agar
mereka segera datang di Tur Sina.
Akhirnya Musa mempunyai pendapat, bahawa lebih baik
dia lekas sampai di Tur Sina menemui Tuhannya, dengan berpendapat bahawa
kedatangannya yang lebih cepat dari waktu yang ditetapkan itu, lebih
menyenangkan bagi Allah. Tetapi kemudian Tuhan memerintahkan kepadanya, agar
Musa menunggu sampai bilangan empat puluh hari sejak waktu ia berangkat.
Setelah sampai pada waktu yang ditentukan itu, lalu
Musa berangkat seorang diri menemui Tuhannya di Tur Sina (di puncak gunung
Sinai). Segala urusan kaumnya yang ditinggalkan itu, oleh Musa diserahkan
kepada Nabi Harun sebagai wakil atau wazirnya, iaitu untuk mengatur dan
mengamati mereka, sampai kembalinya Musa yang akan membawa amanat Tuhan Yang
Maha Tinggi.
Di puncak gunung Sinai, Musa telah bercakap cakap
dengan Tuhannya, suatu kejadian yang belum pernah dialami oleh seorang manusia,
selain oleh Nabi Musa sendiri. Dalam percakapan itu Allah menjelaskan hakikat
ilmu agama kepada Musa, begitu pula mengenai pedoman dan petunjuk, aturan dan
hukum yang tidak boleh dilanggar.
Sehabis percakapan itu, Musa memohon pula kepada Tuhan
agar kepadanya diberikan kesempatan untuk dapat melihat sendiri akan rupa
Allah, kerana selain keinginan dia sendiri, hal yang demikian itu telah pernah
diminta oleh kaumnya, agar mereka diberikan kesempatan untuk dapat melihat
Allah.
Permintaannya itu dijawab oleh Tuhan: Engkau tidak
dapat melihatku. Tetapi menolehlah engkau ke gunung itu. Bila gunung itu masih
tetap di situ, maka engkau akan dapat melihat Aku. Baru saja Musa menoleh ke
arah gunung yang dimaksudkan itu, tiba tiba gunung tersebut bergerak gerak, lalu
tenggelam masuk ke perut bumi. Melihat pemandangan yang luar biasa itu,
gementarlah tubuh Musa, ia tertunduk dan bersimpuh sujud menyembah Tuhannya.
Dengan rahmat Allah, Musa dipeliharakan dari keadaan
yang luar biasa itu, hatinya ditenangkan kembali, lalu Musa berdiri dan
mengucapkan tasbih, menyucikan dan membesarkan Tuhan Yang Maha Besar dan Maha
Tinggi.
Setelah menerima Kitab yang berisikan segala sesuatu
yang diperlukan oleh Bani Israel, yang berisi pelajaran dan ketegasan dari tiap
tiap segala sesuatu, lalu Musa berkata: Ya Tuhan, sungguh aku telah Engkau beri
kemuliaan yang belum pernah Engkau berikan kepada orang lain, selain
terhadapku.
Tuhan berfirman kepada Musa: Hai Musa, Aku telah
memilihmu menjadi pembawa risalahKu dan perkataanKu untuk manusia. Maka
ambillah apa yang telah Aku berikan ini dan berterimakasihlah engkau kepadaKu !
Bani Israel telah menunggu nunggu akan kedatangan Musa
lebih kurang tiga puluh hari lamanya sejak pemergiannya. Menurut perjanjian
Musa, sesudah tiga puluh hari itu, Musa sudah pasti berada kembali di tengah
tengah mereka. Akan tetapi tiga puluh hari sudah berlangsung, namun Musa belum
juga datang, kerana Musa diperintahkan Tuhan menunggu sampai empat puluh hari,
sebagai diterangkan di atas tadi.
Kerananya, maka timbullah berbagai pendapat dan
sangkaan di antara Bani Israel yang ditinggalkannya itu. Ada yang menuduh,
bahawa Musa telah memungkiri janjinya. Musa telah meninggalkan mereka dan pergi
sendirian buat selama lamanya, di tengah malam yang gelap, di tempat yang tidak
dikenali. Mereka mulai mencari orang yang akan dapat di jadikan pemimpin mereka
yang baru, yang akan menunjuki agar hidup mereka jangan tersesat.
Ketika itu, melihat keadaan Bani Israel yang demikian
rupa, timbullah kemahuan buruk dalam jiwa seorang pengikut, yang bernama
Samiri. Kesempatan itu dipergunakan untuk menyesatkan Bani Israel yang sedang
dalam kegelisahan itu. Berkatalah dia kepada mereka:
Musa tidak akan kembali lagi kepada kita, dia sudah
pergi untuk kepentingan dirinya sendiri, dia telah melanggar janjinya kepada
kita, lebih baik kamu mencari Tuhanmu sendiri.
Kebodohan dan kesesatan Bani lsrael itu, dipergunakan
olah Samiri untuk menyesatkan dan lebih memperbodohkan mereka lagi. Samiri
menyalakan api, membentuk sebuah patung merupakan anak sapi jantan, tetapi
dapat bersuara kerana sihirnya.
Patung yang dibuat Samiri ini dengan segera menjadi
fitnah besar di kalangan mereka. Patung itu disembah mereka, dan itulah tuhan,
kata mereka atas anjuran dari Samiri pula. Harun berusaha keras untuk mengembalikan
mereka dari kesesatan yang nyata itu dengan bersusah payah, serta bersedih hati
dan cemas. Berkata Harun kepada mereka: Hai kaumku, engkau telah difitnah
dengan adanya patung itu. Tuhanmu yang sebenarnya adalah al-Rahman, ikutlah
akan kataku dan taatilah perintahku.
Kata kata Harun ini mereka jawab: Kami tidak akan
berhenti menyembahnya, sampai datangnya Musa kembali kepada kami.
Harun berusaha keras menenangkan suasana yang mulai
kacau, lebih lebih lagi terhadap orang yang belum tersesat, yang masih tetap
berpegang kepada ajaran yang benar, agar mereka jangan tersesat pula. Harun
mulai khuatir, kalau kalau timbul kekacauan dan pertempuran antara yang
tersesat dengan yang taat.
Kepada Musa yang masih bertekun di hadapan Tuhannya,
segera diwahyukan Tuhan kepadanya, tentang keadaan yang telah terjadi di
kalangan kaum yang ditinggalkannya itu. Diberitahukan pula oleh Tuhan, bahawa
kaumnya yang ditinggalkannya hanya selama empat puluh hari itu, sudah dapat
disesatkan olah seorang yang bernama Samiri.
Sesudah selesai pertekunan Musa di hadapan Tuhannya,
dia segera kembali mendapatkan kaumnya, Mereka yang tersesat itu, didapati
Musa. sedang menari nari di keliling patung yang mereka sembah itu, dengan
suaranya yang hiruk pikuk, tanda bergembira mempunyai tuhan yang baru.
Hati Musa mulai marah, mukanya merah padam, terus
menuju menemui Harun. Dipegangnya kepala dan janggut Harun, lalu ditariknya
kepadanya dan berkata: Kenapa engkau biarkan saja mereka sesat begini rupa,
mengapa tidak engkau jalankan apa yang sudah kuperintahkan, tidak engkau
padamkan api yang sedang menyala yang menimbulkan kejahatan dan kekafiran itu?
Dengan mengeluh dan penyesalannya, Harun berusaha menenangkan hati Musa, agar
kembali lunak serta menaruh kasihan terhadapnya dengan berkata:
Hai anak ibuku sendiri, janganlah engkau menarik
kepala dan janggutku dahulu, mereka begitu banyak sedangkan aku seorang diri;
hampir saja aku dibunuh olah mereka. Janganlah engkau bertindak terhadapku
sebagai tindakanmu terhadap kaum yang sesat itu. Saya takut mengambil tindakan
kekerasan terhadap mereka, kalau mereka sudah tidak menghiraukan kata kataku
lagi dan pula saya takut kalau kalau akan menimbulkan perpecahan yang sangat
buruk.
Mendengar itu, kemarahan Musa mulai berkurang,
mulailah ia berkata kata dengan tenang, segera dihampirinya pengkhianat yang
telah menyebarkan fitnah besar itu, lalu berkata: Apakah maksudmu dengan cara
ini, ya Samiri?
Maka menjawablah. Samiri: Saya mendapat akal yang
tidak diperoleh mereka. Aku ambil se kepal tanah bekas jejak Rasul, lalu aku
tiup dengan kepandaian sihirku, kerana demikianlah yang disenangi oleh nafsuku.
Kepada orang banyak yang sesat itu, lalu Musa berkata:
Apakah kamu menyalahi janjimu itu?
Mereka segera menjawab: Kami menyalahi janji itu bukan
kehendak kami sendiri, tetapi kami sengaja disesatkan oleh Samiri yang telah
membuat patung berupakan sapi kecil dan pandai bersuara, maka itulah kami
tersesat dari jalan yang benar.
Akhirnya mereka menyesali akan kesesatannya dan
meminta agar kepada mereka itu diberikan keampunan dengan berkata: Kalau
kiranya Tuhan tidak mengasihi kami dan tidak memberi keampunan kepada kami,
sungguh kamilah orang yang rugi.
Berkata pula Musa: Tetapi kamu sendiri telah berbuat
kesalahan, dengan menjadikan patung itu sebagai tuhanmu !
Segera mereka menjawab: Apakah daya kami sekarang ini,
wahai Musa?
Bertaubatlah kamu kepada Tuhanmu, jawab Musa.
Tetapi dengan cara bagaimanakah taubat yang
dikehendaki Allah itu? tanya mereka pula.
Musa lalu menanyakan kepada Tuhan, bagaimanakah
caranya mereka harus bertaubat. Setelah didapatinya wahyu Tuhan, lalu Musa
berkata kepada mereka: Kamu bertaubat kepada Tuhan, dengan cara membunuh dirimu
sendiri, pasti Tuhan akan memberi taubat kepadamu, kerana Tuhan itu adalah
Pemberi taubat lagi Pengasih.
Mereka yang telah tersesat itupun tunduk kepada ajaran
Nabi Musa, segera mereka bertaubat dan membunuh dirinya masing masing dan Tuhan
pun memberi ampun atas pertaubatan mereka itu. Tetapi Samiri sendiri tidak mahu
menjalankan taubat yang telah diperintahkan Tuhan itu. Dia tetap hidup, namun
tak seorang juga manusia yang diperbolehkan bergaul dengan dia selama hidupnya
itu. Umurnya dipanjangkan Tuhan, dengan maksud untuk memberikan seksa kepadanya
di dunia ini. Akhirnya dia tetap akan mati, kemudian dia akan diseksa oleh
Allah pula di akhirat dengan seksaan yang lebih berat lagi.
Patung yang berupakan sapi kecil itu, dibakar oleh
Musa dan dilemparkan ke dalam laut, Dengan ini berakhirlah kesesatan dan
kekacauan yang ditimbulkannya itu.
NABI MUSA MENJADI MENANTU
Tinggallah Musa di rumah orang tua itu dengan perasaan
yang lega dan tenang. Begitu pula bagi orang tua serta anak-anak-nya itu.
Cahaya keimanan sama sama berkilauan di hati Musa dan orang tua itu, demikian
pula perasaan keikhlasan dan ramah tamah. Pergaulan mereka semakin rapat dan
mendalam juga.
Kemudian sifat dan tabiat pemuda Musa berpengaruh
besar ke hati orang tua itu dan terhadap anak anaknya pula, sehingga kedudukan
Musa dalam pergaulan rumah tangga itu semakin tinggi dan mulia. Terlebih
berpengaruh lagi terhadap kalbu anak perempuannya. Sifat yang ramah tamah,
kekuatan badan dan kesucian hatinya, semakin mendalam masuk dalam rasa hormat
dari anak perempuan itu. Perasaan hormatnya ini disampaikannya kepada bapanya
dengan berkata: Ya bapaku, pekerjakanlah anak muda itu pada kita, karena
bukankah sebaik baik orang yang akan dipekerjakan itu, ialah orang yang kuat
dan berhati tulus ikhlas? Dan bukankah anak muda itu telah banyak menolong
kita, serta dapat mengangkat tutup sumur yang begitu berat seorang diri?
Bukankah dia berhati bersih dan suci sekali, sehingga ketika kita
mengundang-nya, dia hanya menganggukkan kepalanya? Begitu pula ketika kami
berjalan berdua, dia berjalan di muka untuk menjaga kehormatan perempuan yang
mengiringkannya.
Tiap patah kata yang keluar dari mulut anak
perempuannya itu, didengarkan oleh orang tua itu seolah olah acuh tak acuh,
tetapi sebenarnya diperhatikannya dengan sungguh sungguh, kerana perasaan yang
demikian itu lebih dahulu sudah tumbuh serta berurat dalam kalbunya sendiri,
sebelum anaknya berkata. Kini dia mengerti sedalam-dalamnya, mengapa anaknya
berkata demikian, memecahkan pendiamnya selama ini?
Pada suatu pagi, di kala sang surya mulai bersinar,
udara penuh dengan cuaca terang dan angin sepoi sepoi, duduklah orang tua itu
seorang diri di tempat yang sudah disediakan. Musa dipanggilnya, lalu berkata:
Hai Musa, saya mempunyai cita cita akan mengahwinkan engkau dengan salah
seorang anakku, dengan harapan engkau dapat menjadi teman hidupnya serta dapat
menolongku. Bekerjalah engkau di sini mengembala kambing lapan tahun lamanya,
sebagai maskawin bagi perkahwinanmu. Tetapi kalau engkau suka menambah,
tambahlah dua tahun lagi, jadi sepuluh tahun lamanya, itupun terserah kepada
kesanggupanmu, saya sendiri tidak akan memberatkan dirimu dan engkau akan
mengetahui nanti, bahawa aku adalah orang baik baik, insya Allah.
Mendengar perkataan orang tua itu, terbentanglah di
hadapannya jalan ke arah bahagia yang dicita-citakannya selama ini terasa dalam
hatinya, bahawa doanya kepada Tuhan ketika dia termenung melepaskan lelahnya
tempohari itu, telah dikabulkan Tuhan. Dengan tak terasa, lidahnya bergerak
menjawab perkataan Syuaib, bakal mertuanya itu: Saya terima segala anjuran
bapak. Perjanjian antara saya dengan bapa, apabila saya turut yang manapun
salah satu antara kedua perjanjian itu (8 tahun atau 10 tahun), kiranya saya
tidak bersalah. Allah menjadi saksi atas perjanjian kita ini.
Dengan perkahwinan ini, Musa hidup bahagia sekali
dalam perasaannya, karena mendapat isteri yang cantik serta mertua yang baik.
Keadaan rumahtangganya cukup dan pekerjaannya pun baik. Dia bekerja dengan
sebaik-baiknya dalam mengurus urusan orang tua itu, untuk memenuhi janji yang
telah ditetapkan.
Menjelang sampai di batas waktu yang telah
.ditetapkan, keinginan Musa untuk kembali ke tanah airnya mulai timbul,
sekalipun dia berbahagia dan senang di negeri orang; namun ingatan ke kampung
halaman sendiri pasti timbul jua. Pernah disebut orang dalam pepatah: Setinggi
tinggi terbang bangau akhirnya kembali ke belakang kerbau hinggapnya.
Waktu yang ditetapkan dalam perjanjian itupun
sampailah. Dia bebas sekarang untuk memilih, akan menetap di situ atau pulang
kembali ke negerinya. Niatnya untuk kembali ke kampungnya bersama isterinya
sudah tetap dan tidak dapat digagalkan lagi.
Dia mulai bersiap siap menyediakan bekal dan
membungkusi harta bendanya, untuk segera berangkat ke Mesir bersama isterinya.
Setelah mengucapkan selamat tinggal kepada mertuanya yang sudah tua, serta
mendoakan agar yang ditinggal selamat, begitu pula yang pergi jangan sampai
kurang suatu apa. Kedua suami isteri yang bahagia itupun bertolaklah menuju ke
utara, meninggalkan negeri Madyan. Setelah semakin lamanya berjalan menempuh
padang pasir yang luas, akhirnya Musa dan isterinya tiba di Tur Sina (Gunung
Sinai). Selain penat dan lelah, kedua musafir suami isteri itu kini kehilangan
jalan, mereka merasa ragu, arah manakah yang harus ditempuhnya untuk meneruskan
penjalanan ke Mesir.
Dalam keragu-raguan itu malam pun datang, satu malam
yang sangat bersih, dengan bintang bintang yang gemerlapan di langit. Bertambah
ragulah kedua musafir itu tentang jalan yang harus ditempuhnya. Tiba tiba, jauh
di sana, di sebelah kanan jurang yang dalam, Musa melihat ada api berkelip
kelip. Musa ingin mendekati api yang tampak itu seraya berkata kepada
isterinya:
Tinggallah engkau sendirian di sini sementara, saya
ingin melihat, api apa yang tampak itu. Segera saya akan kembali ke sini
membawa khabar, sambil membawa api yang tampak itu, mudah mudahan dapat kita
jadikan diang untuk memanaskan badan.
Musa berjalan menuju tempat itu, melampaui jurang yang
dalam. Dia akhirnya tiba di bawah se batang pokok zaitun yang rendang dekat
kepada api yang kelihatan dari jauh tadi. Pokok inilah dalam sejarah yang
dimasyhurkan, dengan nama Syajar Musa. Tiba tiba dengan terang Musa mendengar
suara: Hai Musa, Aku inilah Allah Tuhanmu. Maka itu tanggalkanlah kedua
kasutmu, karena sesungguhnya engkau berada di lembah suci Tuwan. Dan Aku
memilih engkau menjadi UtusanKu, sebab itu dengarlah baik-baik apa apa yang
akan diwahyukan kepadamu:
Sesungguhnya Akulah Allah, tidak ada Tuhan selain Aku.
Sebab itu sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingatkan Aku.
Sesungguhnya kiamat itu pasti datang, hampir Aku sembunyikan rahsia, agar tiap
manusia akan dibalas apa saja yang pernah dilakukannya. Janganlah engkau dapat
dipalingkan dari kepercayaan ini oleh orang yang tidak percaya, yang hanya
memperturutkan hawa nafsunya, agar engkau jangan sampai celaka kerananya.
Inilah wahyu pertama dari Tuhan yang diterima Musa
sebagai putusan, bahawa dia telah diangkat menjadi Rasul, pangkat yang sesuai
dengan kebesaran jiwa, kesucian hati dan kesabarannya.
Apakah yang engkau pegang di tangan kananmu itu, hai
Musa? bunyi suara itu selanjutnya.
Musa mulai menjawab akan suara wahyu itu: Ini adalah
tongkatku, tempat saya bertekan dan pula saya pergunakan untuk menghalau
kambing gembalaku dan lain lain keperluan.
Kemudian Tuhan memerintahkan kepada Musa untuk
melemparkan tongkat itu. Baru saja tongkat itu dilemparkan oleh Musa ke tanah,
tiba tiba tongkat itu menjadi ular yang tampaknya kecil saja, tetapi lama
kelamaan semakin besar juga, akhirnya menjadi sangat besar, sehingga tampaknya
dapat berbahaya terhadap apa dan siapa saja.
Melihat ular sebesar itu, Nabi Musa mulai ngeri dan
takut, sehingga ia lari sekuat kuatnya. Tuhan lalu berfirman kepadanya: Jangan
takut wahai Musa, sesungguhnya orang yang telah diutus itu tidak boleh takut
takut. Peganglah kembali pasti dia kembali sebagai semula menjadi tongkatmu.
Mendengar firman Allah itu, baru Musa sedar, bahawa
kepadanya selain telah diberikan keterangan dan kenyataan-kenyataan, pula
diberikan kekuatan mukjizat yang maha hebat, yang terletak pada tongkatnya itu.
Jiwanya mulai tenang dan perasaannya menjadi lega. Insaf benar dia sekarang,
bahawa ia telah menjadi Nabi dan Rasul Allah. Dia mengucapkan syukur ke hadrat
Allah, atas segala pemberian yang sangat berharga itu.
Kembali Tuhan berfirman kepada Musa: Kepitlah tanganmu
ke dalam ketiakmu, ya Musa, nescaya tanganmu itu akan menjadi putih bersih yang
berkilat kilat, tetapi bukan karena penyakit. Pangkulah kedua tanganmu itu,
bila engkau dalam ketakutan. Inilah dua keterangan (mukjizat) dari Tuhanmu
(iaitu tongkat menjadi ular, tangan menjadi putih berkilat kilat), untuk
menjadi senjata bagimu. Sekarang berangkatlah kamu, hadapilah Firaun serta
kaumnya para bangsawan, sungguh mereka itu kaum perosak.
Kedua mukjizat yang luar biasa ini telah dapat
menetapkan hati Musa untuk menjalankan semua perintah yang diberikan Tuhan
terhadap manusia dan untuk menghadapi keingkaran Firaun serta kaumnya, sehingga
kekerasan Firaun akan dapat dihadapinya dengan kekerasan pula.
BANI ISRAEL MENINGGALKAN MESIR
Bani Israel yang selama ini hidup dalam seksaan dan
penghinaan, mulai terbuka kedua mata mereka, mulai tahu membezakan yang sesat
dari yang benar. Mereka mulai percaya akan Rasul Allah Musa yang datang membawa
petunjuk kepada mereka.
Mereka mulai meninggalkan taat terhadap Firaun. Firaun
mulai kekurangan pengaruh, sedang Musa selalu bertambah temannya.
Kerananya dengan cara yang bagaimana juga, Firaun
harus mengenyahkan Musa dan pengikut pengikutnya dari Mesir, dengan jalan
pembunuhan. Tetapi Musa dan Bani Israel yang tunduk kepadanya sudah siap sedia,
mereka akan meninggalkan Mesir serentak pada suatu malam yang sudah ditetapkan.
Di senjakala di malam yang sudah ditetapkan itu,
berkumpullah Musa dengan kaum Bani Israel di sebuah tempat, lalu berangkat
bersama sama meninggalkan Mesir, menuju ke Tanah Suci Palestin kerana memang
dari situlah mereka semua berasal.
Mereka berangkat harus hati hati sekali, kerana
tentera Firaun sejak siang tadi telah disiapkan untuk menghalangi keberangkatan
ini. Firaun bercita cita hendak memusnahkan mereka itu semuanya. Sekian lamanya
mereka berjalan di atas gurun padang pasir yang kering, akhirnya mereka sampai
di pinggir laut yang luas. Bagaimana akalnya untuk menyeberangi laut yang amat
luas itu, kapal tidak ada, perahu pun tidak, sedang musuh, iaitu Firaun dengan
tenteranya yang kuat, semakin dekat juga mendesak dari belakang, akan
memusnahkan mereka.
Di situlah Bani Israel mengalami ketakutan dan
kekhuatiran yang sehebat hebatnya, kerana mereka tahu, bahawa tentera Firaun
yang berkenderaan kuda dengan senjata senjata panah yang tajam, telah semakin
dekat,jauhnya antara mereka dengan tentera Firaun, kira kira dua kali jalan
anak panah atau kurang.
Bukan lagi takut dan khuatir, malah mereka masing
masing telah melihat maut sedang menghampirinya, keluhkesahnya sudah mulai
terdengar dari mulut ke mulut. Di tengah tengah keluhkesah yang mendalam itu,
tiba tiba tampil kemuka seorang di antara Bani Israel yang ikut dalam
perjalanan itu, berkata dengan suaranya yang keras sekeras kerasnya,
mengeluarkan kemarahan serta geramnya terhadap Musa, mengemukakan akan sesal
dan kekesalan hatinya; ia ini pengikut Nabi Musa yang bernama Yusya bin Nun.
Dengan lancangnya dia berkata: Hai, orang yang dapat
bicara dengan Allah! Bagaimana urusan engkau ini? Engkau telah membawa kami
menghadapi nasib yang tidak dapat dihindarkan ini ! Laut terbentang di hadapan
sedang musuh sudah mendesak dari belakang, tidak ada sedikitpun jalan untuk
menghindarkan kematian.
Mendengar kata kata itu, Musa hanya berkata:
Tunggulah, mudah mudahan saya dapat berbuat sesuatu terhadap laut ini!
Kata kata itu sedikitnya telah dapat memberikan
harapan hidup kepada mereka, yang sudah yakin akan kematiannya itu. Tetapi
kenapa belum juga ada apa apanya, sedang musuh sudah terdengar soraknya. Mereka
kembali berputusasa, kesal dan geram terhadap diri Musa. Mulai keluar dari
isihati mereka yang busuk busuk itu, celaan serta makian yang tak terbatas.
Tiba tiba Allah mewahyukan kepada Musa: Pukulkanlah
tongkatmu itu ke laut, hai Musa!
Segera Musa memukul laut itu dengan tongkatnya, dengan
tiba tiba terbentanghah di atas laut itu dua belas jalanraya yang lapang
lapang, sedang di kedua pinggirnya jalan itu masing masing berdiri tembok air
yang tebal, yang tak dapat ditembus oleh panah atau peluru. Kerana bangsa
Israil yang turut ketika itu terdiri dari dua belas golongan (suku bangsa),
maka tiap tiap golongan mendapatkan sebuah jalanraya yang terbentang itu untuk
mereka tempuh.
Dengan gembira dan terimakasih yang sebesar besarnya,
mereka segera lari cepat melalui jalanraya laut yang sudah terbentang itu,
tepat ketika tentera Firaun kehihatan di belakang, siap untuk memanah dan
menghancurkan mereka.
Firman Allah: Dibentangkan bagi mereka jalanraya di
laut, jalan yang kering, tak perlu takut karam dan basah, Sedang mereka
berjalan dengan selamat di tengah tengah jalan laut itu, maka terlihatlah oleh
mereka akan Firaun dengan tenteranya sedang mengejarnya, melalui jalanraya laut
itu pula.
Setelah mereka tiba dengan selamat di seberang laut,
kembali kekhuatiran dan ketakutannya, kerana Firaun pun sudah dalam perjalanan
di tengah tengah jahanraya haut itu, menuju mereka. Musa lalu memerintahkan
kepada laut itu agar kembali kepada keadaannya yang semula. Dengan perintah
ini, dua dinding tembok air di pinggir masing masing jalan itupun bertemulah,
sehingga semua tentera Firaun yang sedang berada didalamnya, juga Firaun
sendiri tenggelam, mati dan terkubur di sana semuanya.
Di situlah tamatnya riwayat Firaun dengan segala
kekejaman dan kesombongannya, sama sama ditelan oleh laut yang dibentangkan
oleh Allah. Sedang Musa dan kaumnya selamat, tak kurang suatu apa, sampai ke
tempat yang mereka tuju.
Di waktu jiwa akan meninggalkan jasad Firaun di tengah
tengah perut laut itu, datanglah keinsafan kepada Firaun yang selama ini tidak
mahu insaf Insaf akan kebenaran Musa, akan kebesaran Allah dan kelemahan
dirinya, maka ia berkata: Saya percaya (iman), bahawa tidak ada Tuhan selain
Allah, yang sudah diimani oleh Bani Israel dan sekarang saya turut beriman pula
sebagai seorang Muslim.
Tetapi bukan saatnya ketika itu untuk menyesal dan
memohon ampun, untuk menyatakan beriman atau tidak. Masa itu adalah masa
seksaan yang terakhir, Dari itu taubat Firaun ditolak oleh Allah, kerana
terlambat dari waktu yang sudah ditentukanNya.
Di kala kedua tembok air itu bertemu menelan Firaun
dan tenteranya, terdengar bunyi hiruk pikuk di dalam perut laut itu, sehingga
Bani Israel sama bertanya kepada Musa: Suara apakah yang hiruk pikuk itu?
Musa menjawab: Ya, itulah bunyi seksaan Allah yang
ditimpa kan kepada Firaun dan tenteranya.
Rupanya masih ada saja di antara Bani Israel, yang
menurut pengakuannya sudah beriman, tetapi dalam batinnya masih tertinggal
kepercayaan lamanya, sehingga dia tidak percaya bahawa Firaun itu sudah mati,
sebab Firaun itu katanya tuhan,.ia bisa hidup di Mesir dan bisa pula hidup di
dalam laut. Kepada Nabi Musa dikatakan oleh orang itu, bahawa Firaun belum
mati. Diterangkan oleh Musa, bahawa sangkaan yang demikian itu adalah persangkaan
yang batil, yang tidak benar belaka. Lalu laut itu memuntahkan mayat Firaun ke
permukaan air, sehingga dapat dilihat oheh mereka, bahawa Firaun itu benar
benar sudah mati.
Walau demikian, masih saja terdapat di antara mereka
itu yang behum percaya akan kematian Firaun, malah ia berkata bahawa Firaun itu
masih hidup di alam ghaib, pendekata menurut kemahuan mereka saja.
PERISTIWA SAPI
Di kalangan Bani Israel di kala itu ada seorang yang
sudah tua umurnya dan telah dapat merasakan sendiri, bahawa dalam waktu yang
tidak lama lagi, dia akan meninggalkan dunia yang fana ini. Orang tua itu
adalah orang tua yang soleh, tidak menghiraukan kekayaan dunia, sehingga
kehidupannya boleh di katakan sederhana sekali, tidak ada yang dipunyainya,
kecuali seorang anaknya yang masih muda dan se ekor sapi yang sangat
dicintainya.
Setelah terasa olehnya, bahawa ajalnya sudah dekat,
lalu anaknya itu dipanggil. Dia berkata dan berwasiat terhadap anaknya: Anakku,
aku akan pergi meninggalkan engkau untuk selama lamanya dan engkau akan tinggal
sendirian menjadi yatim piatu, kerana ibumu sudah meninggal lebih dahulu. Tidak
ada pula peninggalanku untukmu, kecuali sapi se ekor. Peliharalah sapi itu sampai
besar. Aku doakan kepada Tuhan, agar hidupmu mendapat perlindunganNya.
Setelah orang tua itu meninggal dunia, maka tinggallah
anak itu seorang diri dengan se ekor sapi itu, sebagai harta pusaka peninggalan
bapanya. Sapi itu sesuai dengan wasiat bapanya, dijaganya baik dengan selalu ia
memohon pertolongan serta perlindungan dari Allah s.w.t.
Tidak jauh dari tempat itu, di kalangan Bani Israel
itu juga, terdapat pula orang tua. Berbeza dengan orang tua yang sudah
meninggal dunia itu, kerana orang tua ini adalah orang yang kaya raya,
mempunyai harta benda yang amat banyak, yang tidak ada tolok bandingannya dalam
masyarakat di kala itu.
Orang ini pun hanya mempunyai seorang anak pula.
Kepadanyalah semua harta benda peninggalan (pusaka) itu harus diserahkan, bila
bapanya itu sudah meninggal dunia nanti. Tetapi orang tua itu mempunyai
beberapa orang anak saudara dan famili pula, yang kesemuanya menginginkan harta
yang akan ditinggalkan itu. Namun menurut aturan ketika itu, selama ada anak,
orang lain walaupun siapa saja tidak mendapat bahagian dari harta peninggalan
itu. Akhirnya timbullah nafsu dan fikiran jahat dalam hati mereka, untuk
mendapatkan harta sebanyak itu. Mereka semuafakat akan membunuh anak yang
berhak itu dan kemudian mereka akan berlepas diri tentang pembunuhan ini, akan
menuntut kepada Musa untuk menghukum pembunuhnya. Akal busuk ini segera
dijalankan dengan teratur sekali, sehingga tidak seorang juga yang dapat
mengetahui rahsianya.
Begitulah, dengan cara yang sangat teliti sekali,
pembunuhan terhadap anak itu mereka lakukan, sehingga seorang manusia pun tidak
ada yang mengetahuinya, siapa sebenarnya yang menjadi pembunuhnya. Keesokan
harinya dengan berpura pura sedih dan dalam keadaan berkabung atas kematian
sepupunya yang tercinta itu mereka bersama sama datang ke tempat Musa untuk
mengadukan pembunuhan kejam itu agar dapat menutupi kejahatan yang mereka
lakukan sendiri. Malah mereka menuntut kepada Nabi Musa; agar pembunuhnya
segera ditangkap dan dihukum dengan hukuman yang seberat-beratnya.
Walau bagaimanapun Musa menyelidiki kejadian yang
gelap ini, masalahnya masih tetap gelap juga, tidak dapat diketahuinya, siapa
sebenarnya yang menjadi pembunuhnya. Akhirnya Nabi Musa mendoa kepada Allah
tentang masalah gelap ini. Allah lalu memerintahkan kepada Musa, agar kepada
semua orang yang datang mengadu itu, diwajibkan menyembelih se ekor sapi dan
dengan sapi yang disembelih itu, Musa diperintahkan Tuhan untuk memukul orang
yang sudah mati terbunuh itu. Dengan cara ini orang yang sudah mati itu akan hidup
kembali dan dapat menceritakan sendiri siapa yang telah membunuhnya. Lalu Musa
memerintahkan kepada mereka itu untuk menyembelih se ekor sapi.
Sungguh ganjil sekali perintah itu menurut pandangan
mereka, sebab tidak ada hubungannya dengan tuntutannya. Mereka berkata: Apakah
engkau hendak mempermainkan kami? Dengan tegas dijawab oleh Nabi Musa: Aku
berlindung diri kepada Allah, bahawa aku akan menjadi orang bodoh.
Entah kerana masih belum percaya, entah kerana engkar
terhadap perintah ini, mereka menjawab lagi kepada Musa:
Tanyakan kepada Tuhanmu, sapi yang bagaimanakah yang
dimaksudkan Tuhan itu?
Musa kembali mendoa dan bertanya kepada Tuhan, sapi
yang bagaimanakah yang dimaksudkan Tuhan dalam perintah itu. Setelah Tuhan
menerangkan keadaan sapi yang dimaksudkan itu, lalu Nabi Musa menyampaikan
keterangan Tuhan itu kepada mereka dengan berkata: Tuhan mengatakan, sapi itu
adalah sapi yang tidak tua dan tidak pula muda, iaitu pertengahan antara tua
dan muda. Kerjakanlah apa yang diperintahkan Tuhan itu!
Kembali mereka meminta, agar Nabi Musa kembali mendoa
dan bertanya kepada Tuhan, tentang bagaimana warna sapi yang dimaksudkan itu.
Setelah Nabi Musa mendoa dan bertanya kembali kepada Tuhan, maka diterangkan
Tuhan tentang warna sapi itu, lalu oleh Nabi Musa disampaikan pula kepada
mereka: Bahawa Tuhan berkata, iaitu sapi yang berwarna kuning dengan warna yang
cemerlang dan dapat menggembirakan orang yang melihatnya.
Dengan jawapan ini, mereka masih bertanya lagi dengan
menyatakan, bahawa mereka masih ragu ragu, ia minta supaya Nabi Musa berdoa dan
bertanyakan kepada Tuhan sekali lagi, yang bagaimana yang benar benar
dimaksudkan oleh Tuhan itu. Musa mendoa dan bertanya lagi kepada Tuhan, serta
mendapat jawapan pula. Segera Musa menyampaikan apa yang diterangkan Tuhan itu
kepada mereka: Iaitu sapi yang tidak jinak untuk dipergunakan membajak sawah
dan pengangkut air dan harus yang bersih, tidak ada belang warnanya sedikit
juga.
Dengan pertanyaan yang terus menerus terhadap apa yang
mula mula diperintahkan Tuhan terhadap mereka, akhirnya mereka diharuskan
mencari sapi yang banyak sekali syarat syaratnya. Beberapa hari lamanya mereka
berjalan ke sana ke mari untuk mencari sapi sebagai yang diterangkan itu,
tetapi tidak mereka dapati. Sulit sekali mencari sapi yang berwarna kuning
serta cemerlang, apa lagi harus bersih yang tidak ada belangnya sama sekali,
ditambah pula harus yang tidak jinak, sedangkan umumnya sapi sudah biasa
dipergunakan orang untuk membajak atau mengangkut air.
Sesudah bersusah payah mencarinya, akhirnya mereka
menjumpai juga se ekor sapi yang memenuhi syarat syarat yang ditentukan itu,
iaitu se ekor sapi pusaka yang diwariskan oleh orang tua soleh kepada anaknya
yang masih kecil serta yatim piatu, sebagaimana diterangkan terdahulu. Oleh
kerana sapi ini sapi pusaka yang dipelihara dengan pemeliharaan yang luar biasa
pula, maka anak ini tidak mahu dan tidak mempunyai keinginan sama sekali untuk
menjualnya, apa lagi sapinya itu akan dibeli orang untuk disembelih pula.
Tetapi kerana ini adalah perintah Allah, maka dengan
cara yang bagaimana juga sapi itu harus mereka peroleh. Akhirnya kerana untuk
keperluan menjalankan perintah Allah, anak itu pun rela juga menjual sapinya,
tetapi harus dibeli dengan harga yang setinggi tingginya, kerana memang hanya sapi
yang se ekor itulah kekayaannya di atas dunia ini.
Setelah sapi itu mereka beli, lalu disembelihnyalah,
lidahnya segera diambil oleh Nabi Musa, lalu menuju ke tempat orang yang mati
terbunuh itu yang sudah lama dikuburkan. Setelah disuruhnya membongkar kuburan
itu, mayat itu pun lalu dipukul oleh Nabi Musa dengan lidah sapi, mayat itu pun
hidup kembali. Maka ditanyakan kepadanya, siapa yang membunuhnya mayat itu
ditunjukkan bahawa yang membunuhnya adalah mereka yang datang mengadu kepada
Musa itu. Dengan kejadian ini, terbukalah rahsia selama ini dan tersimpul pula
berbagai bagai pengajaran dan peringatan yang sangat tinggi nilai serta
harganya, untuk orang orang yang percaya kepada Tuhan.
No comments:
Post a Comment