اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ:
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Bayu Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
ISKANDAR ZULKARNAIN
Dia dilahirkan diMacedonia. Kepadanya dikurniakan
Allah otak yang pintar, fikiran yang panjang dan berbagai-bagai ilmu
pengetahuan: Ilmu perang, ilmu politik dan ilmu teknik dan kimia.
Dari semenjak dia masih kecil, hatinya sudah tidak
enak melihat perang yang selalu timbul antara Timur (Kerajaan Persia) dengan
Barat (Kerajaan Rum). Perang yang tidak henti-hentinya dan tahun ke tahun,
malah dari abad ke abad, yang telah menewaskan ribuan manusia dan merosakkan
bumi, menghancurkan banyak harta benda.
Untuk menghindarkan perang antara Timur dengan
Barat yang sudah bertradisi ini, dia ingin mendirikan sebuah kerajaan besar
yang meliputi Timur dan Barat.
Padanya terdapat segala syarat untuk menyampaikan.
maksud dan tujuan hidupnya yang maha besar itu. Selain dia seorang yang baik,
berakhlak yang tinggi, berilmu pengetahuan tentang ketenteraan, tentang
pemerintahan dan teknik, akan dapat membawa dia sampai dipantai cita-citanya.
Mula-mula sekali dengan tenteranya yang lengkap
kuat, dia menuju ke Barat (Maghribi atau Moroko), tempat terbenamnya matahari.
Disitu dilihatnya matahari itu terbenam dimatair yang bertambah hitam, iaitu
Lautan Atlantik sekarang ini.
Disitu didapatinya satu bangsa yang terlalu engkar
dan kafir, hebat sekali kerosakan dan kejahatan yang ditimbulkan bangsa itu.
Bukan saja merosakkan permukaan bumi dan mengacaukannya, tetapi juga sudah
menjadi tabiat mereka suka membunuh orang-orang yang tidak bersalah sekalipun.
Sebelum melakukan tindakan, terlebih dahulu
Iskandar Zulkarnain menadahkan tangannya ke langit, memohon petunjuk kepada
Allah, tindakan apa sebaiknya yang harus dilakukan terhadap bangsa yang begitu
kejam. Apakah bangsa itu akan digempurnya habis-habisan atau akan dibiarkan
begitu saja?
Tuhan menyuruh Iskandar Zulkarnain membuat pilihan
salah satu diantara dua tindakan: Digempur habis-habisan sebagai balasan atas
kekejaman mereka selama ini atau diajar dan dididik dengan propaganda, agar
mereka kembali kepada kebenaran dan meninggalkan segala kejahatan.
Akhirnya Iskandar Zulkarnain memutuskan akan
menggempur mereka yang derhaka dan jahat sehebat-hebatnya dan membiarkan serta
melindungi orang-orang yang baik diantara mereka. Pada bangsa itu, Iskandar
Zulkarnain lalu mengucapkan kata-katanya yang ningkas: Siapa yang aniaya, akan
kami seksa dan dikembalikan kepada Tuhan agar Tuhan memberi seksa yang lebih
hebat lagi. Adapun orang-orang yang saleh dan baik, akan kami lindungi serta
diberi ganjaran-ganjaran dan kepadanya kami hanya akan perintahkan
kewajipan-kewajipan yang ringan saja.
Tenteranya segera bergerak, menewaskan setiap orang
yang kejam, melindungi setiap orang yang baik. Akhirnya negeri itu dapat
diamankan dan ditenteramkan, serta diatur sebaik-baiknya, penuh dengan
kehidupan bahagia dan makmur.
Kerana kewajipannya terhadap bangsa dan negeri itu
sudah selesai, Iskandar Zulkarnain dengan tenteranya lantas menuju ke arah
Timur (India). Dilihatnya matahari terbit atas bangsa yang masih hidup
telanjang (Bangsa Hindustan).
Bangsa dan negeri itupun dapat ditaklukkannya,
diamankan dan ditenteramkannya, serta diatur sebaik-baiknya sehingga setiap
orang dapat merasakan hidup aman dan tenteram, bahagia dan
senang pula. Bangsa itu dapat dikeluarkannya dari
lembah kesesatan dan kejahilan.
Selesailah sudah kewajipannya terhadap negeri dan
bangsa itu. Ia lalu menuju ke utara, ke negeri Armenia melalui Persia dan
Azerbaijan. Dengan kemenangan demi kemenangan yang dicapainya selama dalam
perjalanan itu, akhirnya dia sampai ditempat yang ditujui. Didapatinya di situ
satu bangsa yang hidup antara dua buah gunung, iaitu Gunung Armani dan Gunung
Azerbaijan. Iskandar Zulkarnain tidak mengerti akan bahasa yang dipakai bangsa
ini.
Bangsa ini didapatinya hidup selalu dalam ketakutan
dan kekhuatiran, kerana negeri mereka berbatasan dengan bangsa Yajuj dan Majuj
yang terkenal kejam dan kuatnya. Bukan sekali-dua kali saja tetapi sering
sekali bangsa Yajuj dan Majuj itu datang menyerang mereka, menghancurkan apa
saja yang didapatinya dan membunuh siapa saja yang dijumpainya.
Kedatangan Iskandar Zulkarnain ini, mereka sambut
dengan segala kehormatan dan kegembiraan, kerana mereka tahu bahawa Iskandar
Zulkarnain adalah raja yang terkuat dan raja yang seadil-adilnya dimuka bumi
ini.
Kepada Iskandar Zulkarnain dimintanya pertolongan,
untuk melindungi diri mereka dari serangan Yajuj dan Majuj. Mereka memohon agar
antara negeri mereka dengan negeri Yajuj dan Majuj diadakan dinding raksasa
yang tidak dapat ditembusi dan untuk keperluan ini, mereka sanggup membayar
upah dan kerugian kepada Iskandar Zulkarnain.
Mendengar permohonan ini, Iskandar Zulkarnain
menjawab: Saya tidak mengharapkan upah dari kamu. Nikmat dan pemberian Tuhanku
adalah lebih berharga dari upah itu. Hanya kepadamu saya minta kaum pekerja dan
alat-alatnya, besi, tembaga, arang batu dan kayu.
Setelah semua itu terkumpul, Iskandar Zulkarnain
mulai bekerja dengan pentolongan para pekerja. Mula-mula dinyalakan api dengan
kayu dan arang batu, diambilnya besi, lalu dihancurkannya dengan api itu.
Kepada hancuran besi itu dituangkannya tembaga, sehingga menjadi satu dengan
besi. Dengan bahan campuran inilah didirikannya dinding raksasa antara negeri
itu dengan negeri Yajuj dan Majuj, dinding besi raksasa yang tidak dapat
ditembus dan dilubangi oleh sesiapa.
Kepada bangsa itu Iskandar Zulkarnain lalu berkata:
Dinding ini adalah rahmat dari Tuhan kepadamu, hanya Tuhanlah yang dapat
menembus dinding ini, bila dikehendakiNya.
Dengan jalan begitu, maka aman dan tenteramlah
negeri itu. Setelah Iskandar Zulkarnain dapat menaklukkan negeri-negeri lainnya
ditimur, barat, diutara dan diselatan, maka kerajaannya kini
meliputi: Moroko, Rom, Yunani, Mesir, Persia dan
India, sehingga merupakan sebuah kerajaan yang amat luas, yang belum pernah
terjadi sebelumnya, dimana penduduknya kini hidup dengan aman
tenteram dan makmur.
Cita-cita Iskandar Zulkarnain telah dapat
dicapainya, berkat pertolongan Allah, kerana dia selalu berlindung diri kepadaNya.
Tetapi sayang setelah Iskandar Zulkarnain meninggal dunia, kerajaan
yang besar dan bahagia itu menjadi berpecah-belah,
kerana perebutan kekuasaan para pengikutnya yang ditinggalkannya.
Iskandar Zulkarnain yang bererti raja Timur dan
Barat, telah dapat mempersatukan kerajaan Timur dengan kerajaan Barat, menjadi
suatu kerajaan yang adil dan makmur, berkat ilmu dan pengetahuannya, serta
berkat dasar ketuhanan yang selalu dipegangnya teguh dalam mendirikan kerajaan
besar itu.
Cita-cita Iskandar Zulkarnain yang suci murni dan
maha besar itu, untuk sementara telah dilanggar oleh manusia yang berkuasa
sesudahnya. Tetapi pada saatnya nanti cita-cita ini akan menjelma
lagi serta menjadi kenyataan, sehingga akan berdiri
nanti sebuah negara yang terdiri atas Timur dan Barat, yang adil dan makmur.
Kita sedang menunggu berdirinya negera itu,
menunggu-nunggu kedatangan Iskandar Zulkarnain abad keduapuluh.
Enter content here
ASHABUL KAHFI (PENGHUNI GUA)
Sudah menjadi adat yang lazim bagi penduduk Upsus
merayakan suatu hariraya, dimana mereka sama-sama menghiasi berhala-berhala dan
patung-patung, lalu mereka berdiri disekitar patung-patung itu dengan riang
gembira, sambil memuja-muja dan menyembahnya, bahkan memberikan korban-korban
yang berharga kepada patung-patung dan berhala-berhala itu. Suatu adat
kebiasaan yang tidak dapat dirobah dan dilanggar oleh siapa juga.
Tetapi ditengah-tengah golongan penduduk yang ramai
itu, ada seorang pemuda termasuk golongan bangsawan dan mulia, tampaknya tidak
begitu gembira ditengah-tengah semua orang yang sedang bergembira itu. Dia
termenung seorang diri, jiwanya tampak gelisah.
Ketika semua orang sudah sama-sama menyembah kepada
berhala-berhala yang dirayakan sebesar-besarnya itu, pemuda itu tampak
keengganannya untuk menundukkan kepalanya. Tampak pula keraguan dan kebingungan
hatinya untuk turut menyembah dan bersujud kepada batu-batu berhias itu.
Keraguan dan kebingungannya, segera berubah menjadi
ketetapan hati untuk menyanggah apa yang dilihatnya itu. Akal dan fikirannya
berontak rupanya, sehingga dia terpaksa keluar dari barisan orang ramai dengan
diam-diam dan sembunyi-sembunyi,berjalan meninggalkan tempat perayaan besar itu
untuk menjauhkan diri. Akhirnya dia berhenti dibawah sebatang pokok kayu, lalu
melepaskan kelelahan fikirannya. Mukanya tampak merah padam, menunjukkan
jiwanya yang sedang berontak keras.
Perasaan yang demikian itu rupanya tidak timbul
dalam jiwa pemuda itu saja. Tidak lama sesudah dia tertunduk dibawah pokok kayu
itu, ia disusul oleh seorang pemuda lain yang sebaya dengannya, sama-sama
bangsawan kaumnya. Dia pun kerana jiwanya memberontak, tidak sudi lagi memuja
dan memuji-muji batu itu. Dua orang pemuda ini segera disusul oleh seorang
pemuda lainnya berturut-turut, sehingga mereka sekarang berjumlah tujuh orang.
Ketujuh pemuda ini segera berkenalan, mereka
bercakap-cakap mengemukakan pendirian dan fikiran masing-masing. Ternyata
kesemuanya mempunyai pendapat yang sama, fikiran yang bulat, sekalipun pada
mulanya mereka tidak kenal-mengenal.
Mereka itu sepakat dan berjanji, tidak akan
menyembah dan memuja patung-patung itu lagi, sebagai umumnya bangsa mereka
sendiri. Lalu mereka menerawang ke alam yang luas, ke langit yang biru, ke
matahari yang sedang bersinar, ke gurun yang luas tidak berpinggir itu.
Mereka berkeyakinan bahawa kesemuanya itu tentu ada
yang menjadikan dan menguasai, iaitu Allah s.w.t. "Ya, Allah, inilah yang
harus kita sembah," kata mereka.
Mereka bersumpah akan menyembah Allah dan akan
memegang teguh agama mereka ini. Jiwa mereka mulai tenang kembali dan mereka
sepakat pula akan menyembunyikan apa yang terkandung dalam jiwanya
masing-masing itu, terhadap bangsanya yang masih sesat dan fanatik, takut
kalau-kalau hal itu diketahui rajanya, yang pasti akan memaksa mereka untuk kembali
ke agama yang sesat itu. Hal ini tak dapat mereka pertahankan, kerana mereka
tidak ramai dan tidak mungkin kuat untuk melawannya.
Demikianlah beberapa waktu lamanya, mereka hidup
diantara bangsanya, ke hulu sama ke hulu, ke mudik sama ke mudik, namun dalam
jiwanya bertentangan seratus peratus. Tetapi bila pemuda-pemuda itu sedang
seorang diri, masing-masing bersembahyang menyembah Allah s.w.t. berdoa dan
bermunajat kepadaNya.
Pada suatu malam, ketujuh pemuda ini berkumpul
disuatu tempat. Dalam pertemuan itu, salah seorang diantara mereka lalu berkata
dengan berbisik: "Saudara-saudara, kelmarin saya mendengar khabar yang
amat mengecewakan kita, bila benar orang yang membawa khabar ini, iaitu ada
persiapan untuk merusakkan agama kita, serta membahayakan jiwa kita. Saya
dengar, bahawa raja sudah mengetahui akan hal kita ini. Bukan main marahnya
setelah dia mengetahui. Raja telah memutuskan akan menghukum kita dengan
hukuman yang seberat-beratnya, bila kita tidak kembali dari agama kita ini.
Saya khuatir sekali kerana menurut khabar itu juga, bahawa tindakan kejam
terhadap kita itu akan dijalankan besok pagi dengan memanggil kita semua. Kalau
kita benar-benar hadir dihadapan raja, sudah pasti kita akan mengalami hal-hal
yang tidak diinginkan. Marilah kita fikirkan bersama apa yang harus kita
jalankan."
Mendengar keterangan ini, lalu berkata pula yang
lainnya: "Khabar ini sudah lama pula saya mendengarnya. Mula-mula saya
kira hanya khabar bohong saja. Tetapi tanda-tanda semuanya
menunjukkan bahawa khabar itu benar-benar adanya.
Nyata sudah, bahawa kita tidak akan dapat meninggalkan agama kita, sekalipun
apa juga yang akan terjadi. Matahari timbul setiap pagi dan tenggelam setiap
petang, menjadi bukti adanya Tuhan yang kita sembah. Segala yang ada ini
menjadi bukti kebenaran yang kita sembah."
Sebelum dapat memutuskan apa-apa yang harus mereka
lakukan, tiba-tiba mereka sudah didatangi pengawal diraja. Ketujuh pemuda itu
digiring mengadap raja, diceraikan dari keluarganya masing-masing. Raja lalu
berkata kepada mereka: "Kamu sudah mencuba menyembunyikan apa yang
terkandung dalam hatimu masing-masing. Tetapi apa yang kamu sembunyikan itu sudah
ku ketahui semuanya, baik yang lahir, mahupun yang batin. Kamu telah
melemparkan agama raja dan agama rakyat, lalu menganut agama baru yang tidak ku
ketahui bagaimana cara datangnya kepadamu.
"Aku mahu menghukum kalian dengan hukuman yang
seberat-beratnya. Tetapi hukuman ini ku tangguhkan, memandang kehormatan
keluarga dan kebangsawananmu sekalian.
"Aku memberi tempoh kepadamu sekalian untuk
berfikir: Kamu harus kembali ke agama yang lama, iaitu agama raja dan agama
rakyat, atau kamu akan dilihat orang ramai untuk digantung, dipenggal lehermu
dan dibunuh mati."
Kepada masing-masing pemuda yang tujuh orang itu,
diberikan Allah hati yang tetap, keimanan yang teguh; mereka lalu menjawab:
"Ya raja, kami menyembah Tuhan kami ini bukan dengan meniru, tetapi
sebagai penyelidikan dan pemikiran kami yang sedalam-dalamnya. Adapun orang
ramai yang menyembah patung-patung itu adalah semata-mata dengan meniru saja,
tidak dengan menjalankan akal dan fikirannya sedikit juga. Kalau kami kembali
menyembah agama mereka, bererti kami menipu diri sendiri dan menipu raja pula.
Sebab itu kami akan tetap memegang teguh agama kami ini, terserahlah kepadamu
untuk menjalankan tindakan apa saja yang engkau kehendaki."
Raja lalu menjawab: "Janganlah kamu menjawab
sekarang. Pulanglah dahulu, besok pagi datang lagi menghadap. Pilihlah salah
satu di antara dua hal yang sudah ku kemukakan itu. Terserah kepadamulah untuk
menentukannya."
Di saat itu juga mereka lalu bermusyawarah di salah
suatu tempat yang agak jauh dari kota. Salah seorang lalu berkata: "Raja
memang sudah tetap dengan keputusannya, kita pun sudah tetap pula dengan
keputusan kita, iaitu dua putusan yang bertentangan. Kalau kita datang lagi
esok, bererti kita menyerahkan jiwa kita untuk dicabut. Sebab itu guna
mempertahankan agama kita marilah kita menyembunyikan diri dalam gua yang
terletak di gunung itu. Sekalipun gua itu sempit dan gelap keadaannya, tetapi
iman dapat melapangkan dada dan menenangi fikiran kita. Sebaliknya kita berada
di alam yang lapang dan ditenangi oleh matahari, kita tidak merdeka beragama
dan menyembah Tuhan kita. Marilah kita berhijrah ke sana dengan agama dan
kepercayaan kita. Apa gunanya kita hidup di sini, dimana kita dipaksa beragama
yang tidak sama dengan fikiran kita sendiri !"
Ketika itu juga mereka bersiap menyediakan
bekalannya masing-masing, lalu berangkat meninggalkan kampung halaman dan
keluarga masing-masing, menuju ke gunung yang jauh letaknya, ke gua sempit di
tengah hutan. Mereka pergi tanpa senjata dan pengawal. Untung di tengah jalan
mereka disusul oleh seekor anjing kepunyaan salah seorang di antara mereka.
Anjing inilah yang menjadi penunjuk jalan menuju ke gua yang terpencil itu.
Setelah mereka memasuki gua itu, anjing itu tetap
berdiri, di muka gua, berjaga dengan merentangkan kedua kakinya.
Di tepi gua itu mereka temui buah-buahan, lalu
dimakannya dan ada pula sedikit air, lalu diminumnya. Setelah itu mereka duduk
melepaskan lelahnya, setelah lama berjalan, mendaki dan menurun. Baru saja
mereka sama-sama merebahkan dirinya untuk menenangkan perasaan letihnya,
tiba-tiba mereka itu semuanya tertidur senyenyak-nyenyaknya.
Malam berganti siang, siang pun berganti malam,
tahun berganti tahun dan abad berganti abad, sedang pemuda-pemuda itu tetap
tidur dengan nyenyaknya. Mereka tidak mengetahui samasekali akan penggantian
malam dengan siang, penggantian tahun, penggantian musim dan penggantian abad.
Hujan dan angin taufan pun tidak mereka ketahui, begitu jua guruh dan petir
tidak mereka dengar.
Dengan takdir Allah, jalannya matahari agak
membelok sedikit, sehingga tepat di pintu gua tempat mereka bersembunyi itu.
Dengan keadaan cahaya matahari yang sangat terik itu, mereka terbangun.
Tiga ratus sembilan tahun lamanya mereka tidur. Di
kala terbangun itu keadaan mereka sudah jauh berubah. Mereka merasakan lapar
yang bukan kepalang hebatnya, tetapi masing masing tidak mengetahui berapa
lamanya mereka tertidur itu.
Salah seorang lalu berkata: "Saya menduga lama
benar tidur kita ini. Cuba kamu katakan berapa lamakah gerangan?"
Seorang lagi lalu menjawab: "Berdasarkan
letihnya badan dan laparnya perut kita, maka saya kira kita sekalian tertidur
sehari lamanya."
Berkata pula orang yang ketiga: "Kita mulai
tidur di waktu pagi dan itu matahari masih belum terbenam. Kalau begitu kita
tidur hanya setengah hari sahaja."
Berkata pula yang keempat: "Apa gunanya kita
bertengkar tentang lamanya tidur. Tuhanlah yang lebih mengetahui berapa lamanya
kita tidur. Tetapi kerana saya terlalu lapar, sebab tidak makan dahulu sebelum
berangkat, maka siapakah di antara kita ini yang mahu pergi ke kota (pasar)
untuk membeli makanan? Inilah wangnya; tetapi harus berhati-hati jangan sampai
diketahui orang atau raja, bahawa kita berada dalam gua ini, sebab sudah pasti
raja dengan kakitangannya sedang mencari kita dimana mana."
Salah seorang dari mereka lalu keluar menuju ke
pasar mencari makanan, dengan perasaan khuatir dan takut, akhirnya sampailah
dia ke dalam kota Upsus, iaitu negerinya sendiri. Alangkah hairannya ia bahawa
negeri itu benar-benar negeri Upsus. Tetapi segala pemandangan yang dilihatnya
berubah semuanya. Berubah tanda tandanya, berubah bentuk rumah dan
gedung-gedungnya. Banyak pula dilihatnya bekas gedung-gedung yang sudah tua
yang sudah runtuh. Tiap-tiap orang lalu lalang diperhatikannya, seorang pun
tidak ada yang dikenalinya. Dia berkata dalam hatinya: "Negeri ini
seakan-akan negeri kami sendiri tetapi penduduknya bukanlah bangsa kami
sendiri, jauh berbeza keadaan mereka ini."
Dia berjalan terpinga pinga, makin bertambah banyak
juga tolehnya ke kiri dan ke kanan. Nyata kebimbangan dalam setiap langkahnya,
sehingga setiap orang yang melihat kepadanya, dapat mengetahui bahawa dia
adalah orang asing yang baru sekali melalui negeri ini. Salah seorang penduduk
yang melihat akan keadaannya, lalu bertanya kepadanya: "Apakah engkau
orang asing di negeri ini? Dari manakah asalmu dan apa yang sedang menggoda
fikiranmu? Siapakah yang sedang kau cari?"
Mendengar pertanyaan itu, dia lalu menjawab:
"Saya bukan orang asing. Saya sedang mencari makanan untuk saya beli, di
manakah tempat orang menjual makanan?"
Orang itupun lalu membawanya ke tempat orang
menjual makanan. Makanan diambilnya dan penghuni gua ini pun mengeluarkan wang
yang ada dalam sakunya. Alangkah terkejut sipenjual makanan itu, setelah
dilihatnya matawang yang dibayarkan pemuda itu, adalah matawang lama, yang
beredar tiga abad yang silam, yang sudah tidak laku lagi di saat itu. Sipenjual
makanan itu mengira, bahawa pemuda itu pasti mendapat barang pendaman dan pasti
fikirannya bahawa selain matawang yang dilihatnya itu tentu ada banyak lagi
harta kekayaan lainnya. Orang ramai yang sama melihat matawang itupun
berkerumun melingkari pemuda itu. Mereka ingin tahu di mana pemuda itu
menyimpan hartabenda pendaman itu.
Dengan rasa tercengang dan penuh hairan akan maksud
mereka, pemuda gua itu lalu berkata: "Saya bukan mendapat barang pendaman
sebagai yang kamu sangkakan, wang ini adalah wang yang kudapat dari temanku
kelmarin. Dengan wang ini saya berniat untuk membeli makanan. Kenapa kamu
merasa terkejut melihat wangku ini? Kenapa kamu menyangka yang bukan-bukan
terhadap diriku?"
Pemuda gua itu segera berpaling hendak melarikan
diri, kerana takut akan terbuka rahsia teman-temannya yang sedang bersembunyi,
menyembunyikan diri dari tangkapan raja negeri itu.
Tetapi orang ramai menghalangnya. Dengan kata-kata
yang sopan-santun, mereka ingin mendengarkan cerita selanjutnya.
Dalam percakapan selanjutnya, maka terbuktilah
kepada orang ramai itu, bahawa pemuda ini adalah pemuda yang lari dari kepungan
raja pada tiga abad yang silam. Mereka mengetahui akan peristiwa itu, dari
cerita yang telah masyhur dan diketahui orang ramai. Larinya pemuda-pemuda itu
kerana tidak sudi menjual agamanya kepada raja yang ganas, yang memaksa mereka
untuk menyembah batu.
Salah seorang di antara mereka itu berkata kepada
pemuda itu: "Janganlah engkau khuatir kepada raja ganas yang engkau
katakan tadi. Raja itu sudah mati pada tiga abad yang silam. Raja yang
memerintah sekarang ini, adalah seorang raja yang mukmin dan baik hati. Raja
kami yang sekarang ini orang beriman seperti yang kamu imani. Di manakah
teman-temanmu yang lainnya? Bawalah mereka ke mari semuanya "
Barulah pemuda itu insaf akan apa sebenarnya yang
sudah terjadi. Dengan ketenangan yang amat jelas serta dengan alasan dan
bukti-bukti yang cukup terang, maka terbuktilah bahawa mereka berada dalam gua
bukan semalam atau setengah hari, tetapi sudah tiga abad lamanya. Segera pemuda
itu minta izin untuk memberitahukan teman-temannya yang masih bersembunyi dalam
gua, agar keluar dari persembunyiannya dan menerangkan kepada penduduk negeri
itu akan keadaan yang sebenarnya; apalagi mereka sedang menunggu dengan kelaparan
dalam gua, serta ingin mengetahui keadaan di luar gua.
Laporan peristiwa ini segera sampai kepada raja
yang soleh, yang sedang berkuasa di negeri itu. Raja sendiri tampil turut
menyambut pemuda-pemuda beriwayat itu dari dalam gua tempat persembunyian
mereka. Raja pun ingin mengetahui akan riwayat dan wajah mereka, selama ini
mereka senantiasa menjadi bualan orang ramai saja.
Setelah mereka keluar dari gua itu, mereka disambut
raja dan penduduk negeri. Raja membawa mereka ke dalam istana dan diberinya
tempat di istana yang indah itu. Para pemuda tadi lalu berkata kepada raja:
"Kami ini sudah tidak mengharap hidup yang lebih panjang lagi, kerana kami
sudah melewati beberapa keturunan dan kesemuanya telah meninggal dunia, bahkan
negeri dan gedung-gedung besar yang dahulu pun sudah runtuh semuanya; yang kami
lihat sekarang ini adalah serba baru. Kami pun sudah puas melihat raja dan
penduduk yang hidup di negeri ini sudah sama-sama beriman kepada Allah."
Para pemuda itu lalu bersujud dan berdoa ke hadhrat
Allah agar menurunkan rahmatNya dan agar Allah mengizinkan mereka pulang ke
rahmatullah. Tidak lama kemudian sesudah mengucapkan doa itu mereka lalu
menghembuskan nafasnya yang terakhir, dengan tenang dan tenteram.
Keadaan dan kejadian itu, menjadi dasar yang kuat
sekali bagi mereka untuk tetap iman dan tunduk kepada Allah, Tuhan yang Maha
Kuasa. Mereka makin percaya bahawa janji Allah itu benar semuanya, serta Hari
Qiamat dan akhirat itupun benar semuanya. Sepeninggalan mereka, orang lalu
bentengkar cara bagaimana pemuda-pemuda suci itu dapat diperingati. Ada yang
mengusulkan agar di atas kubur mereka itu didirikan sebuah tugu besar, rumah
dan gedung yang dapat menunjukkan kebesaran mereka itu. Tetapi ada juga satu
golongan dari orang-orang yang cinta terhadap pemuda-pemuda itu berkata, agar
jangan tugu yang didirikan tetapi dirikanlah masjid di atas gua mereka itu,
supaya dari dalam masjid itu dapat orang sama sama menyembah dan membesarkan
nama Allah dan selalu insaf akan kebesaran Allah. Sebab apa ertinya sesuatu
peringatan dan penghormatan, bila peringatan dan penghormatan itu tidak dapat
membawa orang kepada menghormati dan membesarkan Allah, Tuhan yang Maha
Terhormat dan Maha Kuasa.*
--------------------------------------------------------------------------------
* Orang ramai selalu bertengkar tentang jumlah
mereka itu. Ada yang berkata bahawa mereka itu tiga orang, empat dengan
anjingnya. Ada yang mengatakan lima orang, enam dengan anjingnya dan ada pula
yang mengatakan tujuh orang, lapan dengan anjingnya.
---------------------------------------------------------------------------------
ASHABUL UKHDUD
Kota Sana ibu negeri Yaman purbakala, dimana duduk
bertakhta seorang raja berugama Yahudi yang sangat fanatik, yang bernama Zu
Nuwas, sedang bermandikan terik panas matahari, ditambah lagi oleh panas gurun
Sahara yang terdiri dani lautan pasir, sehingga hawa udaranya memuncak panas
tidak terkira. Tidak hairan kalau di hari itu semua jalanraya menjadi sunyi
sepi, seluruh desa dan kota hening tenang tak bergerak sedikit juga kerana
angin pun tidak berhembus.
Ke arah mana saja kita menoleh, tidak ada seorang
manusia pun yang tampak keluar dari rumah mereka masing-masing. Desa dan kota
merupakan desa dan kota yang mati layaknya, sekalipun kota dan negeri itu adalah
kota yang terbesar dan teramai di seluruh dunia Arab di masa itu.
Tiba-tiba dari utara kota tersebut, muncul seorang
lelaki yang sedang berjalan menuju ke tengah kota ke arah istana raja.
Tampaknya orang itu datang dari tempat yang jauh sekali menempuh padang pasir
yang terik, di bawah sinar matahari yang luarbiasa panasnya itu.
Setibanya di dalam kota Sana, langkahnya agak
tertegun, hati dan dadanya tampak berdebar-debar, syak dan ragu-ragu; kedua
matanya penuh dengan bayangan kehairanan dan keraguan. Langkah kakinya mulai
tak seimbang lagi, maju-mundur yang tidak diketahui sebab-musababnya.
Tampak nyata bahawa orang itu menyimpan rahsia
besar dalam dadanya. Kalau tidak rahsia besar, pasti ada urusan penting yang
maha penting yang sedang direncanakannya.
Setelah dekat ke istana raja, tiba-tiba dia ditegur
oleh penjaga istana: "Untuk apa engkau datang ke istana ini di waktu terik
panas matahari yang begini rupa, di kala semua manusia sama-sama melindungkan
diri dari panas yang terik ini? Jangankan manusia, binatang dan burung pun
sama-sama tidak kelihatan berkeliaran kerana panasnya hawa."
Orang lelaki itu menjawab: "Saya datang
membawa kabar hebat, urusan penting yang perlu saya laporkan kepada Raja Zu
Nuwas."
Penjaga berkata lagi: "Raja sedang sibuk, tidak
akan sempat bertemu denganmu dan dengan siapa juga. Sekalipun raja sudah beres
dengan kemenangan besar dalam memerangi bangsa Syanatir dan telah berhasil
menguatkan kedudukannya di kota Sana ini dan telah berhasil pula mengembalikan
kedudukan bangsa Yahudi ke tempat yang selayaknya, tetapi sekarang ini raja
sedang bersiap-siap pula untuk menggerakkan perang dahsyat lagi ke
negeri-negeri yang jauh, kerana raja tidak senang sebelum seluruh manusia Timur
dan Barat semuanya masuk berugama Yahudi.
Petang ini, setelah matahari terbenam dan udara
menjadi agak dingin kembali, raja akan keluar ke kebun bunga ltu, dengan
diiringi oleh semua pengiring dan para menterinya, pembesar-pembesar kerajaan
dan kepala-kepala staf angkatan perangnya yang selalu setia kepadanya, untuk
bermesyuarat tentang siasat perang yang harus dijalankan guna menyebarkan Ugama
Yahudi di seluruh pelosok alam ini."
Mendengar keterangan itu, orang itupun berkata:
"Kedatangan saya ini tidak jauh maksudnya daripada niat raja itu. Saya
tidak akan datang menghadap di kala terik panas matahari begini, kalau tidak
kerana untuk kepentingan ugama yang kita cintai itu. Kalau tuan sudi
memberitahukan kedatangan saya ini kepada raja, saya percaya bahawa raja akan
memanggil saya masuk dan pasti raja akan mementingkan laporan saya ini."
Sambil menunggu jawapan dari dalam istana, orang
itu pun duduk bernaung di bawah atap istana, menghindarkan teriknya panas
matahari.
Tidak lama berselang, Raja Zu Nuwas dengan
diiringkan para pengawal, pembesar-pembesar pemerintahan dan kepala-kepala
perangnya, keluar dari istana menuju ke tamannya yang indah untuk meneruskan
sidang yang berat. Pengawal itupun segera datang memberi kabar kepada raja:
"Seorang musafir dari daerah Najran, ingin bertemu dan akan memberi laponan
tentang keadaan Najran, iaitu laporan yang amat penting."
Lelaki musafir yang sudah menunggu-nunggu itupun
tampil ke hadapan raja, lalu memberikan laporan dengan berkata: "Ya,
rajaku yang mulia. Mudah-mudahan Tuhan melindungi tuan dan kerajaan, serta selalu
dapat menghancurkan musuh Ugama Yahudi yang kita cintai, juga mendapat taufik
dan hidayah Tuhan dalam mempertahankan agama kita. Saya datang bukanlah untuk
meminta dan mengharapkan hadiah, tetapi sengaja membawa khabar tentang daerah
Najran, dimana sekarang ini telah tersebar ugama baru, yang makin lama makin
ramai pengikutnya, mungkin akan merata ke seluruh Yaman dan seluruh dunia,
mengalahkan ugama kita sendiri. Ugama baru itu dinamakan orang Ugama Nasrani
(Krisitian)."
Dengan terperanjat, lalu raja berkata kepada
musafir itu: "Sungguh mengejutkan benar berita yang kau bawa ini.
Terangkanlah kepadaku dari awal sampai akhirnya tentang agama baru itu!"
Musafir itu meneruskan ceritanya dan laporannya:
"Ugama baru itu adalah berdasarkan ajaran Nabi Isa al-Masih. Telah banyak
orang-orang yang mulanya menyembah berhala-hala memasuki ugama baru itu dan
orang-orang yang berugama Yahudi pun sudah banyak pula yang masuk."
"Bagaimana cara masuknya ugama baru itu ke
Najran?" raja meningkah pembicaraan musafir itu.
"Mula-mula sekali masuk ke Najran dua orang
lelaki. Yang pertama bangsa Rumawi, Fimiyun namanya dan yang bangsa Arab, Saleh
namanya. Adapun Fimiyun itu sebagai budak yang dibeli oleh seorang penyembah
korma. Ternyata kepada pembeli itu, bahawa budak yang bernama Fimiyun itu
sangatlah baik perangainya, penuh dengan ketenangan dan kesabaran, tidak pernah
mengeluh dan melukai perasaan orang lain. Setiap harinya dia senantiasa bekerja
dengan rajin dan setiap petang dia bertekun dalam kamarnya, bersembahyang dan menyembah
Tuhan.
"Pada suatu malam tuannya itu masuk ke karnar
Fimiyun, didapati kamarnya itu terang-benderang tetapi tidak ada lampunya.
Tuannya menjadi hairan dan bertanya tentang ugamanya. Budak itu menerangkan,
bahawa ia beragama Nasrani, menyembah Allah yang Maha Esa menurut apa yang
diajar Nabi Isa al-Masih kepada-nya.
"Adapun korma yang engkau sembah itu, kata
Fimiyun kepada tuannya, tidak dapat berbuat apa-apa, tidak dapat mengabulkan
doamu. Adapun Allah yang Maha Esa yang saya sembah ini dapat mengabulkan semua
doa dan sanggup atas segala-galanya.
"Kalau tuan suka beriman, kata Fimiyun
selanjutnya, saya akan mendoa, dimana ternyata nanti bahawa Tuhan yang saya
sembah lebih berkuasa dari korma yang tuan sembah itu."
"Berdoalah engkau," kata tuannya,
"kalau benar doamu; nanti saya akan beriman pula dengan ugamamu itu."
"Fimiyun segera mengucapkan doanya kepada
Tuhan. Sebentar itu juga semua korma yang disembah tuannya itu pun menjadi
kering dan mati semuanya.
"Kejadian ini segera tersiar seluruh pelosok
dan orang-orang yang menyembah korma dan berhala, sama-sama merobah ugama
mereka dengan ugama Nasrani yang dibawa oleh Fimiyun itu. Orang-orang Yahudi
pun telah banyak beriman kepadanya, serta meninggalkan ugama Yahudinya.
"Adapun Saleh yang menjadi temannya itu, pada
mulanya ketika dia berada di tanah Syam, tempat lahir Nabi Isa al-Masih, pada
suatu hari dia melihat Fimiyun sedang sembahyang di padang pasir, tiba-tiba
datang ular besar menuju Fimiyun yang sedang sembahyang itu. Fimiyun tidak
memutuskan sembahyangnya, tetapi terus, sekalipun ular telah dekat sekali.
Saleh lalu berteriak menasihatkan, agar Fimiyun berhenti sembahyang dan
melarikan diri, tetapi Fimiyun tidak berhenti dan terus sembahyang. Ular besar
yang sudah mengangakan mulutnya hendak menerkam, mati seketika itu juga. Sejak
waktu itu, Saleh menyerahkan diri dan tenaganya kepada Fimiyun. Keduanya pergi
dari satu tempat ke tempat yang lain untuk mengajarkan ugama mereka itu.
Keduanya akhirnya dapat ditawan sekelompok bangsa Arab dan menjual mereka
kepada orang penyembah korma, sebagai yang diterangkan tadi.
"Sekarang ugama mereka itu telah tersiar luas
sekali. Saya datang ke mari agar raja segera bertindak terhadap ugama banu
ini."
Mendengar cerita itu, bukan main marahnya Raja Zu
Nuwas. Dadanya dibusungkannya, tangannya dihempaskannya. Dengan mengacungkan
pedangnya ke udara, dra bersumpah bahawa dia ketika itu juga dengan segenap
kekuatannya akan berangkat ke Najran, untuk mengajar bangsa Najran yang sudah murtad
itu, katanya, agar mereka kembali masuk Ugama Yahudi, ugama lama yang tidak
boleh ditukar-tukar lagi, katanya. Tidak lama kemudian, daerah Najran yang
sempit dan tidak begitu luas itupun telah terkepung dari segenap penjuru oleh
angkatan perang Raja Zu Nuwas. Kepada seluruh penduduk yang telah beragama
Nasrani itu dikeluarkan ancaman, apakah mereka akan kembali kepada Ugama
Yahudi, atau semuanya akan dibunuh mati, kecil-besar, tua-muda, lelaki
perempuan.
Kerana keimanan yang kuat, penduduk Najran tetap
memegang teguh ugama mereka yang berdasarkan keimanan kepada Allah yang Maha
Esa, sekalipun mereka akan dibunuh mati.
Setelah Raja Zu Nuwas melihat dan mengetahui,
bahawa rata-rata penduduk Najran tidak mahu tunduk kepada bunyi ancaman-nya,
kepada semua tenteranya diperintahkan menggali lubang besar yang dalam. Di
dalam lubang besar itu ditimbunkan kayuapi yang mersik kering. Dengan kayu
bakar yang kering itu, lalu api dinyalakan sebesar-besarnya.
Penduduk Najran ditangkap semuanya, dikumpulkan
dalam sebuah perkampungan di dekat lobang besar itu, lalu masing-masing mereka
tua-muda, besar-kecil, lelaki perempuan dengan berganti-ganti dan bergilir
diperintahkan terjun ke dalam lobang besar dengan api yang sedang
bergejolak-gejolak itu, untuk menutup riwayat hidup mereka.
Semua itu dijalankan oleh penduduk Najran yang
beriman itu, dengan tenang dan sabar, tidak seorang juga yang merasa takut dan
sedih. Kerana keimanan yang demikian matang sempurna, gejolakan api begitu
panas, mereka rasakan sebagai angin yang berhembus sepoi-sepoi bahasa saja.
Bahkan mereka berlumba-lumba dan berebut-rebutan untuk menjatuhkan dirinya
masing-masing ke dalam api besar itu; kerana mereka yakin, bahawa di bawah
gejolakan api yang panas itu, telah menanti Syurga Jannatun-Naim yang dijanjikan
Tuhan kepada mereka.
Sedang Raja Zu Nuwas dengan segala tentera dan
pembesar-pembesarnya duduk berbaris di atas bangku-bangku dan kursi-kursi yang
sudah tersedia buat mereka, menonton bangsa Najran yang sedang mengorbankan
jiwanya.
Dengan senang hati dan tertawa terbahak-bahak,
mereka senang melihat orang mati teraniaya dan merasa senang kerana dengan
jalan begitulah katanya, mereka dapat mempertahankan ugama mereka.
Bangsa Najran yang berugama Nasrani, musnah
semuanya dimakan api. Dalam kampung itu hanya tinggal beberapa orang yang
berugama Yahudi saja, iaitu orang-orang yang seugama dengan rajanya yang ganas
itu. Tetapi mereka tidak tahu, bahawa cara-cara mereka melakukan keganasan dan
mempertahankan ugama mereka itu, adalah salah. Nanti di akhirat, mereka itu
akan dilompatkan Tuhan satu persatu ke dalam lobang api neraka, sedang bangsa
Najran akan menonton dengan riang gembira di jendela-jendela syurga yang mereka
tempati.
BANJIR
BANJIR
Yaman adalah salah satu dari negara-negara Arab
yang tersubur. Banyak turun hujan dan tanahnya bergunung ganang. Tumbuh di situ
berbagai tumbuh-tumbuhan yang jarang terdapat di negara-negara Arab lainnya. Di
daerah Yaman yang subur itu, berdirilah sebuah negara yang maju dan makmur,
yang dinamai Negara Saba'. Kerana kesuburan tanah dan kepintaran penduduknya
negara yang kecil ini, lama-kelamaan bertambah luas juga daerahnya. Banyak
penduduknya, makmur dan maju dalam segala-galanya. Kota Syirwah yang mulanya
kecil dan sepi saja, tidak lama kemudian dapat mereka jadikan kota besar yang
penuh dengan gedung-gedung dan rumah-rumah yang bagus dan teratur, sehingga
kota ini mereka jadikan ibunegerinya. Kemudian ibunegeri ini berpindah pula ke
kota Ma'rib, yang jauh lebih teratur dan moden daripada kota Syirwah.
Satu hal yang selalu menjadi masalah sulit bagi
teknik bangsa Saba'; iaitu air hujan yang banyak turun di negeri itu, tidak
lama dapat menggenangi negeri mereka, kerana letak negeri itu yang tinggi.
Sebentar saja sesudah hujan-hujan besar itu, semua air lalu mengalir ke
negeri-negeri lain yang berdekatan dengan negeri Saba', yang umumnya terdiri
dari padang pasir. Bila sudah mengalir ke padang pasir, maka dalam sebentar
waktu saja air itu segera lenyap masuk pasir.
Air hujan yang sangat berguna itu sebentar saja
dapat membasahi dan menggenangi negeri Saba' itu.
Ahli-ahli pengairan bangsa Saba' tidak tinggal
diam. Mereka selalu berfikir dan berikhtiar, dengan jalan bagaimanakah agar air
hujan itu dapat dibendung jangan lekas mengalir ke daerah padang pasir.
Akhirnya mereka dapat akal. Antara gunung dengan
gunung a mereka timbun hujung dan pangkalnya, sehingga air hujan tergenanglah
di antara dua gunung itu dan air yang tergenang itu mereka alirkan ke
tempat-tempat yang kekurangan air sekitar negeri mereka.
Setelah sebuah bendungan ini selesai dikerjakan dan
mendatangkan faedah yang sangat baik kepada kemajuan pertanian dan kemakmuran
negeri mereka, lalu dibangun pula bendungan yang kedua, ketiga dan seterusnya,
sehingga dalam beberapa tahun saja, hampir semua gunung-gunung dan
jurang-jurang yang terdapat di negeri Saba' itu menjadi empangan raksasa yang
hebat dan sangat berfaedah, beratus-ratus buah jumlahnya.
Kemakmuran dan kesuburan negeri Saba' semakin maju
dan semakin kayaraya.
Di antara empangan yang banyak ini, maka Empangan
Ma'riblah yang terbesar dan terkokoh, sehingga menjadi masyhur sekali di
seluruh dunia di kala itu dan sampai sekarang juga dalam sejarah.
Ilmu teknik bangsa Saba', lebih-lebih tentang
pengairan, semakin meningkat tinggi yang menyebabkan kemajuan dan kemakmuran
negeri semakin bertambah juga. Hampir setiap pelusok negeri Saba' terdiri dari
kota yang cantik dengan rumah dan gedungnya yang bagus-bagus, dilingkari oleh
perkebunan yang luas-luas, penuh dengan berbagai-bagai tanaman dan
tumbuh-tumbuhan, kebun-kebun bunga dan lain-lainya.
Hasil bumi negeri Saba' mengalir ke seluruh pelosok
tanah Arab dan negeri-negeri tetangga lainnya, sehingga kota-kota mereka selalu
penuh dengan pedagang-pedagang yang datang dari luar negeri. Bukan saja dari
daerah Hijaz, tetapi pula dari Tanah Syam dan Persia.
Ke Yaman (Saba')lah tujuan tiap pedagang dan
pelancung untuk merasakan enaknya hawa dan segarnya buah-buahan, apa pula
penduduknya yang baik budi, beriman kepada Allah, selalu hidup dalam aman dan
tenteram. Negeri inilah yang dikatakan Tuhan dalam al-Quran: Baldatun
Taiyibatun wa Rabbun Ghafur, iaitu negeri yang aman dan makmur, serta dilimpahi
rahmat Allah.
Tetapi lama kelamaan keadaan bangsa Saba' berubah.
Mereka mulai melupakan Tuhan atas segala nikmat yang mereka terima itu. Dahulu
bibir dan lidah-lidah mereka tidak sunyi-sunyi mengucapkan syukur dan puji
kepada Tuhan, yang telah melimpahi mereka serta negaranya, dengan rahmat dan
nikmat itu. Tetapi sekarang, mereka seakan-akan tidak kenal lagi kepada Tuhan,
hanya kenal kepada hartabenda dan kemewahan hidup saja.
Pelbagai kejahatan dan ragamnya mulai
bermaharajalela di kalangan mereka, sehingga keamanan dan ketenteraman selama
ini berubah menjadi kacau dan pergaduhan.
Allah lalu mengutus beberapa orang Nabi dan Rasul,
untuk nenginsafkan mereka. Tetapi semua Nabi dan Rasul itu tidak mereka
percayai, malah mereka berpaling tidak sudi mendengarkan fatwa dan
nasihat-nasihatnya.
Setelah segala nasihat dan fatwa, serta semua tenaga
yang dicurahkan para Nabi dan Rasul itu sudah tidak berguna lagi bagi mereka,
maka Allah mengambil jalan lain, untuk membetulkan kesalahan dan kesesatan
mereka. Jalan ini, ialah dengan mengganti semua rahmat dan nikmat itu dengan
seksa dan azab.
Empangan-empangan yang besar dan kuat yang mereka
perbuat dengan susah payah itu, runtuhlah; air bah mengalir ke kiri dan kanan,
menumbangkan semua gedung-gedung dan rumah-rumah, mendatarkan semua perkebunan
dan tanaman-tanaman yang penuh dengan buah-buahan.
Semua air bah itu menuju ke padang pasir yang ada
di sekitar negeri Saba' dan meresap di tengah-tengah padang pasir. Negeri Saba'
menjadi datar tak berair lagi, sehingga dalam sebentar waktu saja tanah yang
subur dan bergunung-gunung itu menjadi padang pasir tandus, yang tidak dapat
ditumbuhi tanaman-tanaman di atasnya, selain beberapa macam tumbuh-tumbuhan
yang tak menghasilkan buah apa-apa.
Keadaan mereka pun kucar-kacir, terdampar
sejauh-jauhnya di bawah air bah yang besar. Penduduk kampung Khassan terdampar
ke daerah Syam, penduduk Juzan ke Tihamah, penduduk Azad ke Amman. Mereka
benar-benar kucar-kacir, yang sampai sekarang hanya tinggal cerita dan
riwayatnya saja. Beginilah balasannya bagi sesiapa yang tidak pandai mesyukuri
nikmat dan pemberian Allah terhadap diri, negeri dan bangsanya. Allah tidak
menyeksa manusia, kalau manusia itu sendiri tidak ingkar terhadap Allah.
No comments:
Post a Comment