اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ:
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Bayu Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
HAKIKAT atau A’YAN
Surah Al-Baqarah : 115
Dan bagi Allah timur dan barat, kemana sahaja kamu hadapkan
wajahmu ( mukamu ) disitu ada Wajah Allah. Sesungguhnya Allah Meliputi semuanya
dan Maha Mengetahui.
TIMUR = menunjukkan Asma’ & Sifat Allah
BARAT = menunjukkan Keperluan Penzahiran ( tajalli )
Tiap tiap Sifat timbul dan bersinar dari timurnya sendiri (
Ism – i – Ilahi ) dan terletak pada objek yang dizahirkan di barat Dirinya
sendiri ( Ism- i – kiyani )
Hanya ada satu Wujud yang timurnya ialah Asma’ dan Sifat
Allah dan baratnya Manifestasi Dunia. Ia mempunyai Yang Pasti ( wajib ) dan
yang Mumkin pada kedua-dua sisinya. Jika anda lihat dari mana mana sisi, anda
lihat Wujud Allah, kekal dalam kekal dan fana’ dalam fana’
Asma’ Allah adalah bentuk bentuk yang boleh dikenali dalam
ilmu. Ini digelar A’yan Sabitah atau Maklumat oleh mutakallimin. Mahiyyat atau
hakikat oleh ahli falasafah.
- Dalam cintaNya kepada DiriNya sendiri, Allah mengurniakan
TajalliNya Yang Pertama ( Faid – u l- Al-Aqdas ) dan mereka mereka terzahir
dalam IlmuNya.
- Kemudian dikurniakan TajalliNya Yang Kedua ( Faid Maqdas
) dan mereka mereka ini terzahir diluar mengikut alatan keperluannya.
- MAHIYYAT ( bakat bakat ) menerima Kemurahan dan BerkatNya
menurut bakatnya dari Allah . Oleh itu manifestasinya berlainan dan
bermacam-macam.
UMMUL KITAB ( Ibu Kitab ) ialah LOH bagi Ilmu Allah. Ianya
terzahir dalam KITABUL MUBIN atau LOH MAHFUZ ( Loh Yang Terpelihara ) . Apa
juga yang terzahir dalam Alam Benda mula mula tertulis pada LOH.
Tidak ada benda hijau atau kering melainkan semuanya
tertulis dalam Kitabul Mubin
Biji benih melahirkan dirinya sebagai akar pada akar,
batang pada batang dan seterusnya. Apabila ia menjadi details ( perincian ) ianya
mewujudkan 4 / empat ITTIBARAT yaitu Wujud / Ilmu / Nur / Suhud.
Apabila Sifat dan Asma’ mengambil bentuk maka zahirlah
A’YAN KHARIJA dan menjadi objek objek dalam Ilmu. Peringkat ini digelar
WAHIDIYYAT ( Perbatasan Kedua ) dalam ilmu dimana dapat dibezakan ULUHIYYAT (
Suasana Ilmu Allah ) daripada RUBUBIYYAT ( Suasana Manifestasi Pemerentahan )
Maka bermulalah peringkat peringkat Asma’ – i Ilahi ( Nama
Nama Pemerentahan ) dan Asma’ – i – Kiyani ( Nama Nama Yang Diperentah )
Tiap tiap objek adalah RASUL ( yang diutus Allah ) Apabila
A’yan mengambil bentuk maka bentuk itu lebih tertentu lagi bentuknya dari yang
terdahulu dan yang terdahulu itu menjadi batinnya. Wujud objek adalah Wujud
Biasa ( bertentangan dengan Wujud Mutlak atau wujud Sifat )
Al-Baqarah ; 28
Kamu dahulunya MATI, maka diberikanNya kamu HIDUP
Dahulunya anda bukan diluar. Allah zahirkan wujud anda
dengan wujudNya sebagaimana diwujudkanNya anda dalam Ilmunya.
Tidak ada Nama Allah yang tidak menunjukkan sesuatu Sifat.
Nama itu menyatakan sesuatu aspek ZAT bukan tambahan kepada Zat. Tiap tiap
A’yan ialah manifestasi satu nama. Tiap tiap objek adalah manifestasi Nama.
Nama atau Asma’ memegang jambul objek itu dan memimpinnya.
Firman Allah :-
Apa sahaja yang merayap dan merangkak adalah dalam tangan
Rabnya ( KekuasaanNya ) dan rab itu adalah pada jalan yang betul.
Ini digelar JALAN ASMA’. Asma’ HADI membimbing seseorang
kejalan yang benar...dan Asma’ MUDHIL membimbing seseorang kejalan yang sesat.
Firman Allah :-
Barangsiapa yang disesatkanNya maka tiada siapa yang dapat
membimbingnya kejalan yang benar.
Salah bimbing diluluskan oleh Rabnya ( Tuhannya ) sendiri
tetapi dilaknati oleh RAB bagi SEGALA RAB ( Rabbul Arbab ). Apabila yang kena
laknat itu mengadu perihal nasib mereka di Hari Pengadilan , maka hakikat
hakikat A’yan mereka akan dipertunjukkan kepada mereka Ilmu Allah tertakluk
pada hakikat ini...
tidak ada perubahan dalam Kalimat kalimat Allah itu.
Yang dilaknati akan menyerah pada hakikatnya dan azab
mereka menjadi selesa kerana penyerahan itu.
..................................
No comments:
Post a Comment