ZikirrulLlah
اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ:
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada اللهَ...
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ
ZAT SOLAT
...................................................................
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ
ZAT SOLAT
ZAT
SOLAT
‘TIDAK SAH SESUATU PENGABDIAN (IBADAH)
MELAINKAN SESUDAH MENGETAHUI APA YANG DIABDIKAN ITU’
Apakah
yang diabdikan itu? Ada pun yang wajib bagi mendirikan solat itu ialah diri
solat (zat solat) iaitu 13 perkara;
1.
Niat
2.
Berdiri betul
3.
Takbiratul ihram
4.
Membaca al Fatihah
5. Ruku’
6.
I’tidal
7.
Sujud
8.
Duduk antara dua sujud
9.
Duduk tahiyyat akhir
10.
Membaca tahiyyat akhir
11. Selawat
ke atas Nabi saw
12.
Salam
13.
Tertib
Ada
pun rukun 13 itu terbahagi kepada 3 bahagian;
1.
Qalbi
2.
Qauli
3.
Fi’li
Yang
terkandung di dalam qalbi itu 2 perkara; niat dan tertib
Dan
yang terkandung di dalam qauli itu 5 perkara; takbiratul ihram, membaca al
Fatihah, membaca tahiyyat akhir, Selawat ke atas Nabi saw dan salam
Yang
terkandung di dalam fi’li pula 6 perkara; berdiri betul, ruku’, i’tidal, sujud,
duduk antara dua sujud dan duduk tahiyyat akhir
Qalbi
ta’luk sifat ilmu, qauli ta’luk sifat sama’ dan fi’li ta’luk sifat basar.Qalbi
itu dikatakan qasad, qauli itu pula dikatakan ta’radh dan fi’li itu dikatakan
ta’yin. Kemudian dihimpunkan atau disatukan sifat-sifat itu; qalbi, qauli,
fi’li, qasad, ta’radh dan ta’yin di dalam huruf yang lapan iaitu ALLAHU AKBAR,
maka jadilah ia muqarranah ajmaliah
Misal
yang pertama; Seumpama sepohon pokok yang telah lengkap segala rantingnya,
dahannya, daunnya, bunganya dan buahnya, barulah ia dinamakan pokok.
Misal
yang kedua; Lenyap segala ta’yin di dalam biji (benih) boleh jua dikatakan ‘ain
biji (‘ain benih) yakni bagi pihak yang belum tumbuh, dan bagi pihak yang telah
tumbuh pasti dinamakan pokok jua, yakni pada martabat haqqul yaqin iaitu fana
sifat hamba pada sifat Tuhannya dan baqalah ia dengan Dia seperti firman Allah
yang bermaksud; ‘Dan telah terang atau bersinar akan bumi itu dengan cahaya
Tuhannya’.
Jadilah
muqarranah ajmaliah yakni terkandung di dalamnya sekalian ta’yin alam ini akan
apa hadratnya, imkan bererti tempat menghukumkan antara dua martabat iaitu
mumkinal wujud dan wajibal wujud, yakni perbezaan hamba dengan Tuhannya yang
dinamakan barzahul jama’, yakni perhubungan rupa maklum ilmu Allah ta’ala
dengan jalan ijmal dan jadilah muqarranah ajmaliah seperti mana firman Allah
yang bermaksud; ‘Ada pun niat itu tiada berhuruf dan tiada bersuara’.
RAHASIA
SOLAT
posted
Oct 13, 2009, 12:53 AM by ALIF BRAJA [
updated Apr 23, 2013, 11:36 AM ]
Adapun
kemudian daripada itu, yakni daripada memuji Allah dan mengucapkan shalawat
kepada Rasulullah SAW, maka inilah suatu kitab yang sudah dipindahkan dari
bahasa Arab ke bahasa Indonesia, supaya mudah bagi orang yang baru belajar
menginginkan Allah. Bahwasanya diceritakan dari Abdullah Bin Umar r.a, katanya
adalah kamu berduduk pada suatu orang kelak ke hadapan Rasulullah SAW, minta
belajar ilmu Jibril a.s, daripada ilmu yang sempurna dunia dan akhirat, yaitu
membiasakan dari hakikat didalam solat lima waktu yaitu wajib bagi kita untuk
mengetahuinya.
Yang
harus mereka ketahui pertama kali hakikat solat ini supaya sempurna kamu
menyembah Allah, bermula hakikatnya didalam solat itu atas 4 (empat) perkara :
1.
BERDIRI (IHRAM).
2.
RUKU’ (MUNAJAH).
3.
SUJUD (MI’RAJ).
4.
DUDUK (TABDIL).
Adapun
hakikatnya :
1.
BERDIRI ( IHRAM)
itu kerana
huruf ALIF asalnya dari API, bukan api pelita dan bukan pula api bara. Adapun
artinya API itu bersifat JALALULLAH, yang artinya sifat KEBESARAN ALLAH TA’ALA,
yang terdiri atas 2 (dua) perkara :
•
KUAT.
•
LEMAH.
Yang
merupakan kudrat dan iradat-Nya juga, kerana hamba itu tidak mempunyai KUAT dan
LEMAH kerana hamba itu di-KUAT-kan dan di-LEMAH-kan oleh ALLAH, bukannya kudrat
dan iradat Allah itu lemah. Adapun kepada hakikatnya yang sifat lemah itu solat
pada sifat kita yang baharu ini. Adapun yang dihilangkan tatkala BERDIRI itu
adalah pada segala AP’AL (perbuatan) hamba yang baharu.
2.
RUKU’ (MUNAJAH)
itu kerana huruf LAM Awal, asalnya dari ANGIN,
bukannya angin barat dan bukan pula angin timur. Adapun artinya ANGIN itu
bersifat JAMALULLAH yang artinya sifat KEELOKAN ALLAH TA’ALA, yang terdiri atas
2 (dua) perkara :
• TUA.
•
MUDA.
Yang
merupakan kudrat dan iradat-Nya juga. Adapun hamba itu tidak mempunyai TUA dan
MUDA. Adapun yang dihilangkan tatkala RUKU’ itu adalah pada segala ASMA (nama)
hamba yang baharu.
3.
SUJUD (MI’RAJ)
itu kerana
huruf LAM Akhir, asalnya dari AIR, bukannya air laut dan bukan pula air sungai.
Adapun artinya AIR itu bersifat QAHAR ALLAH yang artinya sifat KEKERASAN ALLAH
TA’ALA, yang terdiri atas 2 (dua) perkara :
•
HIDUP.
•
MATI.
Yang
merupakan kudrat dan iradat-Nya juga. Adapun hamba itu tidak pun mempunyai
HIDUP dan MATI. Adapun yang dihilangkan tatkala SUJUD itu adalah pada segala
NYAWA (sifat) hamba yang baharu.
4.
DUDUK (TABDIL)
itu kerana
huruf HA, asalnya dari TANAH, bukannya pasir dan bukan pula tanah lumpur.
Adapun artinya TANAH itu bersifat KAMALULLAH yang artinya sifat KESEMPURNAAN
ALLAH TA’ALA, yang terdiri atas 2 (dua) perkara :
• ADA.
•
TIADA.
Yang
merupakan kudrat dan iradat-Nya juga. Adapun hamba itu tidak ADA dan TIADA.
Adapun yang dihilangkan tatkala DUDUK itu adalah pada segala WUJUD/ZAT hamba
yang baharu, kerana hamba itu wujudnya ADAM yang artinya hamba tiada mempunyai
wujud apapun kerana hamba itu diadakan/maujud, hidupnya hamba itu di-hidupkan,
matinya hamba itu di-matikan dan kuatnya hamba itu di-kuatkan.
Itulah
hakikatnya solat. Barangsiapa solat tidak tahu akan hakikat yang empat tersebut
diatas, solatnya hukumnya KAFIR JIN dan NASRANI, artinya KAFIR KEPADA ALLAH,
ISLAM KEPADA MANUSIA, yang berarti KAFIR BATHIN, ISLAM ZHAHIR, hidup separuh
HEWAN, bukannya hewan kerbau atau sapi. Tuntutan mereka berbicara ini wajib
atas kamu. Jangan solat itu menyembah berhala !!!.
INILAH
FASAL Masalah yang menyatakan sempurnanya orang TAKBIRATUL IHRAM, iaitu
hendaklah tahu akan MAQARINAHNYA.
Bermula
MAQARINAH solat itu terdiri atas 4 (empat) perkara :
1.
BERDIRI (IHRAM).
2.
RUKU’ (MUNAJAH).
3.
SUJUD (MI’RAJ).
4.
DUDUK (TABDIL).
Adapun
hakikatnya :
Adapun
hakikatnya BERDIRI (IHRAM) itu adalah TERCENGANG, artinya : tiada akan tahu
dirinya lagi, lupa jika sedang menghadap Allah Ta’ala, siapa yang menyembah?,
dan siapa yang disembah?.
Adapun
hakikatnya RUKU’ (MUNAJAH) itu adalah BERKATA-KATA, artinya : kerana didalam
TAKBIRATUL IHRAM itu tiada akan menyebut dirinya (asma/namanya), yaitu berkata
hamba itu dengan Allah. Separuh bacaan yang dibaca didalam solat itu adalah
KALAMULLAH.
Adapun
hakikatnya SUJUD (MI’RAJ) itu adalah TIADA INGAT YANG LAIN TATKALA SOLAT
MELAINKAN ALLAH SEMATA.q
Adapun
hakikatnya DUDUK (TABDIL) itu adalah SUDAH BERGANTI WUJUD HAMBA DENGAN
TUHANNYA.
Sah
dan maqarinahnya solat itu terdiri atas 3 (tiga) perkara :
1.
QASHAD.
2.
TA’ARADH.
3.
TA’IN.
Adapun
QASHAD itu adalah menyegerakan akan berbuat solat, barang yang disolatkan itu
fardhu itu sunnah.
Adapun
artinya TA’ARRADH itu adalah menentukan pada fardhunya empat, tiga atau dua.
Adapun
TA’IN itu adalah menyatakan pada waktunya, zhuhur, ashar, maghrib, isya atau
subuh.
INILAH
FASAL Masalah yang menyatakan sempurnanya didalam solat :
Adapun
sempurnanya BERDIRI (IHRAM) itu hakikatnya :
Nyata
kepada AF’AL Allah.Hurufnya ALIF.
Alamnya
NASUWAT.
Tempatnya
TUBUH, kerana tubuh itu kenyataan SYARIAT.
Adapun sempurnanya RUKU’ (MUNAJAH) itu
hakikatnya :q
Nyata
kepada ASMA Allah.
Hurufnya
LAM Awal.
Alamnya
MALAKUT.
Tempatnya
HATI, kerana hati itu kenyataan THARIQAT.
Adapun sempurnanya SUJUD (MI’RAJ) itu
hakikatnya :q
Nyata
kepada SIFAT Allah.
Hurufnya
LAM Akhir.
Alamnya
JABARUT.
Tempatnya
NYAWA, kerana Nyawa itu kenyataan HAKIKAT.
Adapun sempurnanya DUDUK (TABDIL) itu
hakikatnya :q
Nyata
kepada ZAT Allah.
Hurufnya
HA.
Alamnya
LAHUT.
Tempatnya
ROHANI, kerana ROHANI itu kenyataan MA’RIFAT.
Adapun BERDIRI (IHRAM) itu kepada SYARIAT
Allah.q
Hurufnya
DAL.
Nyatanya
kepada KAKI kita.
Adapun RUKU’ (MUNAJAH) itu kepada THARIQAT
Allah.q
Hurufnya
MIM.
Nyatanya
kepada PUSAT (PUSER) kita.
Adapun SUJUD (MI’RAJ) itu kepada HAKIKAT
Allah.q
Hurufnya
HA.
Nyatanya
kepada DADA kita.
Adapun DUDUK (TABDIL) itu kepada MA’RIFAT
Allah.q
Hurufnya
MIM Awal.
Nyata
kepada KEPALA (ARASY) kita.
Jadi
Orang Solat membentuk huruf AHMAD / MUHAMMAD.
INILAH
FASAL Asal TUBUH kita (jasmaniah) kita dijadikan oleh Allah Ta’ala atas 4
(empat) perkara :1. API.
2.
ANGIN.
3.
AIR.
4.
TANAH.
Adapun
NYAWA kita dijadikan Allah Ta’ala atas 4 (empat) perkara :
1.
WUJUD.
2. NUR
ILMU.
3.
NUR.
4.
SUHUD.
Adapun
MARTABAT Tuhan itu ada 3 (tiga) perkara :
1.
AHADIYYAH.
2.
WAHDAH.
3.
WAHIDIYYAH.
Adapun
TUBUH kita dijadikan Allah Ta’ala atas 4 (empat) perkara :
1.
WADIY.
2.
MADIY.
3.
MANIY.
4.
MANIKEM.
INILAH
PASAL
Masalah
yang menyatakan jalan kepada Allah Ta’ala atas 4 (empat) perkara :
1.
SYARIAT. = AF’AL. = BATANG TUBUH.
2.
THARIQAT. = ASMA. = HATI. DIRI
3.
HAKIKAT. = SIFAT. = NYAWA. KITA
4.
MA’RIFAT. = RAHASIA. = SIR.
Adapun
hakikatnya :
SYARIAT itu adalah KELAKUAN TUBUH.ü
THARIQAT itu adalah KELAKUAN HATI.ü
HAKIKAT itu adalah KELAKUAN NYAWA.ü
MA’RIFAT itu adalah KELAKUAN ROHANI.ü
Adapun
yang tersebut diatas itu nyata atas penghulu kita Nabi MUHAMMAD. Kerana lafadz
MUHAMMAD itu 4 (empat) hurufnya yaitu :
1. MIM
Awal.
2. HA.
3. MIM
Akhir.
4.
DAL.
Adapun
huruf MIM Awal itu ibarat KEPALA.
Adapun
huruf HA itu ibarat DADA.
Adapun
huruf MIM Akhir itu ibarat PUSAT (PUSER).
Adapun
huruf DAL itu ibarat KAKI.
Adapun
huruf MIM Awal itu MAQAM-nya kepada alam LAHUT.
Adapun
huruf HA itu MAQAM-nya kepada alam JABARUT.
Adapun
huruf MIM Akhir itu MAQAM-nya kepada alam MALAKUT.
Adapun
huruf DAL itu MAQAM-nya kepada alam NASUWAT.
Sah
dan lagi lafadz ALLAH terdiri dari 4 (empat) huruf :
1.
ALIF.
2. LAM
Awal.
3. LAM
Akhir.
4. HA.
Adapun
huruf ALIF itu nyatanya kepada AP’AL Allah.
Adapun
huruf LAM Awal itu nyatanya kepada ASMA Allah.
Adapun
huruf LAM Akhir itu nyatanya kepada SIFAT Allah.
Adapun
huruf HA itu nyatanya kepada ZAT Allah.
Adapun
AP’AL itu nyata kepada TUBUH kita.
Adapun
ASMA itu nyata kepada HATI kita.
Adapun
SIFAT itu nyata kepada NYAWA kita.
Adapun
ZAT itu nyata kepada ROHANI kita.
INILAH
FASAL Masalah yang menyatakan ALAM.
Adapun ALAM itu atas 2 (dua) perkara :
1.
ALAM KABIR (ALAM BESAR/ALAM NYATA).
2.
ALAM SYAQIR (ALAM KECIL/ALAM DIRI KITA).
Adapun
ALAM KABIR itu adalah alam yang NYATA INI.
Adapun
ALAM SYAQIR itu adalah alam DIRI KITA INI.
ALAM
KABIR (ALAM BESAR) itu sudah terkandung didalam ALAM SYAQIR kerana
ALAM
SYAQIR itu bersamaan tiada kurang dan tiada lebih, lengkap dengan segala isinya
bumi dan langit, arasy dan kursy, syurga, neraka, lauhun (tinta) dan qolam
(pena), matahari, bulan dan bintang.
Adapun
BUMI / JASMANI didalam tubuh kita itu terdiri atas 7 (tujuh) lapis yaitu :
1.
BULU.
2.
KULIT.
3.
DAGING.
4.
URAT.
5.
DARAH.
6.
TULANG.
7.
LEMAK (SUM-SUM).
Adapun
LANGIT / ROHANI (OTAK/ARASY) didalam tubuh kita itu terdiri atas 7 (tujuh)
lapis pula :
1.
DIMAK (LAPISAN BERPIKIR/RUH NABATI).
2.
MANIK (LAPISAN PANDANGAN/RUH HEWANI).
3.
NAFSU (RUH JASMANI).
4.
BUDI (RUH NAFASANI).
5.
SUKMA (RUH ROHANI).
6.
RASA (RUH NURANI).7. RAHASIA (RUH IDHAFI).
Adapun
MATAHARI didalam tubuh kita yaitu NYAWA kita.
Adapun
BULAN didalam tubuh kita yaitu AKAL kita.
Adapun
BINTANG didalam tubuh kita yaitu ILMU kita (ada yang banyak dan ada pula yang
sedikit).
Adapun
SYURGA didalam tubuh kita yaitu AMAL SHALEH kita.
Adapun
NERAKA didalam tubuh kita yaitu DOSA-DOSA kita.
Adapun
LAUT didalam tubuh kita ada 2 (dua) yaitu :
1.
LAUT ASIN.
2.
LAUT TAWAR.
Adapun
LAUT ASIN didalam tubuh kita yaitu AIR MATA kita.
Adapun
LAUT TAWAR didalam tubuh kita yaitu AIR LUDAH kita.
Adapun
MAHLIGAI didalam tubuh kita ada 7 (tujuh) pula yaitu :
1.
DADA.
2.
QALBUN.
3.
BUDI.
4.
JINEM.
5.
NYAWA.
6.
RASA.
7.
RAHASIA.
Didalam
DADA itu QALBUN dan didalam QALBUN itu BUDI dan didalam BUDI itu JINEM dan
didalam JINEM itu NYAWA dan didalam NYAWA itu RASA dan didalam RASA itu RAHASIA
(SIR).
BAB “ SOLAT
“
Dalam
agam Islam tidak dikenal istilah sembahyang.Yang ada ialah Solat.Kata Solat ini
kita temukan dalam kitab Suci AL QUR’AN dengan kata Solat/Solati.Sedangkan kata
Solat menurut ilmu nahu terjamahan kedalam bahas Indonesia ialah Sholeh.
Solat
Agama Islam ialah berkiblat ke Baitullah,Berkiblat disini yang tersirat disini
ialah
Menghadap
ke Baitullah bukannya yang ada bengunannya dinegara Arab,melainkan Baitullah
yang ada pada diri manusia .Yang letaknya diatas perut,diujung jantung
(
QOLBU ).
Bila
masjid terdapat bedug yang dahulunya dibuat dari kulit sapi betina,itu mengikuti
bedug yang ada di Baitullah (qolbu )kita.Itu pula sebabnya maka orang jawa
mengatakan kulit itu dengan kata kalep.Berasal dari kata QOLB (qolbu )
Mengapa
masjid dinamakan Masjidil Haram?sehingga ada pertanyaan mengapa kalau haram
dimasuki bukan dijauhi?
Riwayatnya
: Para sahabat Nabi Muhammad SAW,sangat kasihan bila melihat Nabi
BeSolat
dengan kepanasan .Oleh sebab itu lalu dibuatkan sebuah bangunan.Ketika hendak Solat,para
sahabat lalu mempersilahkan untuk mempergunakan bangunan itu,sekalian diberi
nama.
Setelah
melakukan Solat dibangunan hasil karya para sahabat itu,Rasulullah
lalu memberinya nama : Masjidil
Haram.Maksudnya agar umat Islam tidak mengutamakan atau menilai bahwa dengan
berSolat dibangunan semacam itu,pasti Solatnya diterima aleh ALLAH.Tetapi
maksud ini tidak dapat dibaca oleh para sahabat.Dan para sahabatpun tidak ada
yang menanyakan mengapa Rasulullah menamakannya Masjidil Haram.
Itulah
sebabnya maka setiap bangunan yang dipergunakan untuk Solat umat Islam lalu
meniru bentuk Masjidil Haram yang dibangun oleh para sahabat Nabi.Sudah barang
tentu bangunan yang sekarang ini sudah beberapa kali mengalami perbaikan.Baik
dalam bentuk maupun bahannya.
Dalam
AL QUR’AN ada perintah ALLAH bahwa umat Islam bila melaksanakan Solat yang
fardhu wajib melakukannya di BAITULLAH ( rumah ALLAH ).Dan dalam sebuah sabda Rasulullah
dalam Hadist mengatakan :
“SESUNGGUHNYA
SEAMPUH-AMPUHNYA SOLAT BILA DILAKUKAN DENGAN TIDAK DIKETAHUI OLEH ORANG LAIN “
Kalau
kita pikirkan selintas antara firman ALLAH dengan Hadist diatas sangat
berlawanan.Sebab Solat fardhu di BAITULLAH ( kalau diartikan masjid )
tentunya
dengan Solat berjamaah.Tetapi Hadist mengatakan Solat yang ampuh bilatidak
diketahui oleh orang lain.Tidak diketahui bukan berarti tidak dilihat,Bukan !
Dalam
kebingungan ini maka sebagian orang Syari’at menuduh Hadist itu adalah Dho’if (
palsu ).Padahal sebenarnya Hadist itu benar adanya.
Sesungguhnya
Solat Nabi Muhammad SAW itu sendiri terdiri dari 3 macam dan kita sebagian umat
Islam juga wajib melakukannya.
1.Solat
Syari’at : Dilakukan 5 kali sehari dengan 17 Rakaat
2.Solat
Tauhid : Dilakukan 24 jam ( 5waktu ) di BAITULLAH
3.Solat
Dha’im : dilakukan sewaktu-waktu bila diperlukan untuk berhubungan
langsung
dengan Sang Pencipta ( ALLAHU AKBAR ).1.SOLAT SYARI’AT
Solat
ini sesungguhnya biasa dilakukan oleh mereka dari golongan Syari’at.Mereka
Melakukan
5 kali sehari semalam.iaitu waktu SUBUH, DHUHUR,AS’HAR, MAGRIB, ISYA.
Yang
tersirat dari perintah ALLAH disini ialah :
1.Solat
Subuh: 2 rokaat,dan dapat dilakukan secara berjamaah.Solat ini
memperingati
saat kita dilahirkan kea lam fana ini.Kita lahir terdiri dari
2
bagian : lahir dan batin.Lagi pula kita lahir tidak sendirian.Disaksikan
oleh
Bidan/Dokter/Dukun bayi,Bapak,Ibu.itu sebabnya maka Solat
subuh
ini biasa dilakukan secara berjamaah
2.Solat
Dhuhur :4 rokaat.Tujuannya ialah untuk mencari nafkah (Lahir maupun Batin)
Dalam
mencari nafkah,maka memerlukan ke 4 hawa nafsu :nafsu
amarah,luamah
supiyah,mutmainah
Boleh
dilakukan berjamaah bila Solat Jum’at : dilakukan hanya 2
Rakaat,kerana
yang 2 Rakaat pertama sudah dipergunakan untuk
khotbah.Dan
khotbah itu wajib diikuti,kerana merupakan rejeki batin
(
Santapan rokhani )
3.Solat
as’har : 4 Rakaat .Tujuannya untuk berbuat amal.Dalam berbuat amal lahir
dan
amal batin,maka dipergunakan jasad,nyawa,rokh,dan rokhani
4.Solat
maghrib : 3 Rakaat.Tujuannya untuk mati.Tiga Rakaat kerana orang mati itu
melepaskan
:Dzad,Nur dan Sir
5.Solat
Isya :4 Rakaat.Kerana Tujuannya untuk hijrah ( pindah dari Alam Fana ke Alam
Akherat
), maka jasad harus membawa roh jasmani/hewani,roh
nabati,dan
roh rewani
-nyawa
harus membawa Roh Rahmani dan Roh Nurani
-Roh
harus membawa Roh Kudus
-Rokhani
harus membawa Roh Rabbani dan Roh Burhani
2.SOLAT
TAUHID
Solat
Tauhid ini dipergunakan sebagai pengisi waktu luang antara ke 5 Solat
sayari’at.Hal ini untuk memenuhi persyaratan Firman Allah :
“
BARANG SIAPA SELALU INGAT KEPADAKU,MAKA AKU AKAN SELALU INGAT KEPADANYA “
Maka
para penganut ilmu MA’RIFAT mengutamakan Solat Tauhid dari pada Solat
Syari’at
Padahal
Solat syari’at itu jaga termasuk Solat Muhammad SAW.Dan ada maksud dan
tujuannya .Dikeranakan kebanyakan mereka tidak mengerti maksud dan
tujuannya,maka Solat syari’at banyak ditinggalkan oleh orang Mari’fat.
Solat
Tauhid dilakukan dengan melakukan ( Dzikir Qolbu ).Dengan Dzikir Qolbu
Ini,maka
senua nafsu diimami oleh Rosul/Nur Muhammad dan juga semua Alif Mutakalimun
Arif melakukan Solat di Baitullah.Ini adalah Solat fardu yang dilakukan
berjamaah di Baitullah.Dan ini pula yang dimaksud dengan Solat paling ampuh
yang tidak diketahui oleh orang lain !
Keterangan
: Mula-mula mereka Solat di Baitul Muharam (Tenggorokan ),lalu pindah ke Baitul
Muqadis ( Puser ) terus ke Baitul Ma’mur ( kening ),lalu pindah lagi ke Baitul
Muqadas ( Kemaluan ) dan akhirnya Solat di Baitullah ( Ulu Hati )
Oleh kerana
adanya Solat ini,maka baik bayi lahir maupun orang mati tidak pernah tepat
jamnya.Kalau tidak lebih sekian detik atau menit,ya kurang sekian detik atau
menit.Yang hanya Solat di Baitullah,Tidak berpindah-pindah ialah ke4 nafsu yang
diimami oleh Rosul/Nur Muhammad.
3. SOLAT
DHA’IM
Sewaktu
di Gua Rahim,semua umat manusia pernah melakukan Solat.Dan Solatnya adalah
Dha’im Mul Haq.Oleh sebab itu tidak benar bahwa masih ada orang kafir hidup
dialam Fana ini.
Kerana
ketika lahir kita ini kehilangan HAQ,maka lalu LAHAULA WALA QUWATA ILLA
BILLAHIL ALIYIL’ADHIM ( Tiada daya apa-apa kecuali ALLAH yang punya kuasa
),tidak bias lagi KUNFAYAKUN.Maka selama hidup ini kita ikhtiar untuk
mandapatkan HAQ yang hilang itu.Agar kita dapat berbuat amal dengan sempurna.
HAQ
ini adanya di Alam Akbar/LAUHUL MAHFUZ.Sarananya sudah ada dan dalam diri
kita.Yaitu ditengah-tengah Tonsil.
...................................................................
No comments:
Post a Comment