Keburukan Tidak Berselawat
Bismillahi-Rahmani-Rahim
Berwaspada dan insaflah wahai manusia yang tidak mahu
berselawat kepada Nabi, Rasul, Kekasih Allah – Muhammad
Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam. Celaan, keburukan dan kejahatan kepada sesiapa jua
yang tidak mengendahkan selawat dan meremehkannya. Maka celaka dan kehinaan
besar bagi golongan anti-hadith. Sesiapa yang berlaku sombong dan angkuh dengan
tidak berselawat kepada Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam sehari semalam
hendaklah dia bertaubat dan insaf sebelum pengetahuan datang kepadanya untuk
memberi amaran. Semoga kita berada dalam golongan yang sentiasa berselawat dan
bertaubat pada Allah. Bi-idznillah - Inn-Allaha kana Ghaffuru-Rahim. Berikut
merupakan ancaman yang dinyatakan menerusi lidah kekasih Allah, Muhammad
Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam:
1. Lupa jalan ke Syurga
Orang yang tidak mahu berselawat untuk Nabi Muhammad
Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam hanya mengakibatkan dirinya sendiri lupa jalan ke
syurga kelak.
Daripada Abu Hurairah Radhi-Allahu-anha, bersabda Rasulullah
Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam
“Barangsiapa lupa membaca selawat untukku maka dia lupa
jalannya ke syurga.”
2. Masuk Neraka
Seseorang yang tidak mengendahkan selawat untuk Nabi
Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam akan masuk neraka.
Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam bersabda
“Barangsiapa disebutkan namaku di hadapannya maka dia tidak
membaca selawat untukku, maka dia akan masuk ke dalam neraka dan dijauhkan oleh
Allah; maka hendaklah dia tidak mengumpat kecuali kepada dirinya sendiri.”
Sabda Rasul-Allah Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam
“Barangsiapa disebutkan namaku di hadapannya dan tidak
membaca selawat untukku, maka dia masuk neraka.”
3. Mendapat Kecelakaan
Orang yang tidak berselawat kepada Nabi Muhammad
Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam akan mendapat kecelakaan atau akan menerima nasib
yang malang.
Nabi Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam bersabda
“Celaka orang lelaki yang namaku disebutkan di sisnya tetapi
dia tidak berselawat untukku.” (Qadhi Baidhawi)
4. Tidak dapat melihat wajah Nabi S.A.W.
Barangsiapa yang tidak mahu membaca selawat kepada junjungan
kita, Nabi Muhammad Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam maka pada hari kiamat kelak dia
tidak akan berpeluang melihat wajah baginda yang mulia itu dan ini bermakna dia
tidak akan mendapat syafaat atau pertolongan daripada Nabi
Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam sendiri.
Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam bersabda
“Tiga orang (tiga golongan manusia) yang tidak dapat melihat
wajahku, iaitu “Orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, orang yang
meninggalkan sunnahku dan orang yang namaku disebutkan di sisinya tetapi dia
tidak berselawat untukku.”
5. Dianggap sebagai ‘Penentang Agama’
Orang yang tidak berselawat untuk Nabi Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam,
baginda menganggapnya sebagai penentang hukum/perintah agama.
Nabi Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam bersabda
“Empat orang (empat golongan manusia) yang termasuk sebagai
telah melakukan perbuatan menentang atau dilarang oleh agama, iaitu: orang yang
kencing berdiri, orang yang mengusap dahi sebelum selesai solat, orang yang
mendengar azan tidak mengucapkan syahadat seperti yang diucapkan oleh muezzin
(tukan azan) dan orang yang bila namaku disebutkan di sisinya dia tidak mahu
berselawat untukku.”
6. Dianggap sebagai ‘Orang Bakhil’
Orang yang tidak mahu berselawat untuk Nabi Muhammad
Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam telah dianggap oleh baginda sebagai orang bakhil.
Orang bakhil tidak akan mendapat apa-apa manfaat daripada harta bendanya yang
banyak.
Nabi Muhammad Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam bersabda
“Adapun si bakhil itu adalah orang yang apabila namaku
disebutkan di hadapannya maka dia tidak mahu membaca selawat untukku.”
7. Merupakan dosa besar
Seseorang yang tidak berselawat untuk Nabi Muhammad
Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam seolah-olah dia telah melakukan satu dosa besar.
Berkata Ibnu Hajar al-Haitamy dalam kitabnya Al-Zawajir
“Tidak berselawat kepada Nabi Sal-Allahu-Alaihi-wa-Salam ketika orang menyebut
namanya adalah merupakan dosa besar yang keenam puluh.”
8. Menghadapi kekurangan daripada Allah
Seseorang yang tidak berselawat untuk Nabi Muhammad
Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam akan menghadapi kekurangan dari Allah
Subhanahu-wa-Ta’ala dalam apa jua kurniaan-Nya dan mungkin pula akan mendapat
azab Allah.
Hadis riwayat al-Tarmizi dan al-Jami’ush Shogir mengatakan
bahawa Nabi Sal-Allahu-alaihi-wa-Salam bersabda
“Kaum mana sahaja yang duduk di dalam suatu majlis dan
melamakan duduknya dalam majlis itu kemudian mereka meninggalkan majlis dengan
tidak menyebut nama Allah dan tidak pula berselawat untukku, nescaya mereka
menghadapi kekurangan dari Allah. Jika Allah menghendaki maka Allah akan
mengazab mereka dan jika Allah menghendaki maka Allah akan member pengampunan
kepada mereka.”
Di karang oleh Al-Afiq 0 comments
Hukum Meninggalkan Solat
Bismillah...
Al-Hamdulillahi-Rabbil-Alamin.. erm... Saya mengetahui dan
sedia maklum bahawa permasalahan ini sudah terbiasa. Dan Insya-Allah semua ini
adalah kerana usahanya kita yang ingin mencari keredaanNya. Sebagai
muqadimah... saya akan mengemukakan satu contoh yang dapat saya terangkan, satu
misalan terhadap keadaan yang berbeza.
Seorang pemuda telah bekerja di sebuah syarikat perniagaan.
Ini adalah tanggungjawabnya dalam menyempurnakan tugas-tugas yang diberikan.
Bagaimanakah jikalau dia tidak melakukan amanah dia dengan baik. Padahal gaji
diberi, makan disediakan, berak kencing diatur, bahkan tempat untuk bersolat
pula disediakan?. Haha... badannya pun sihat walafiat. Penyakit pun takda.
Sibuk? kerja tak buat sibuk apanya? Majikannya pasti akan menjatuhkan hukuman
kepadanya atau memecat dia. Itu adalah pasti... Takkan nak biar je?
Contoh ini dikemukan... bagaimana pandangan ini mungkin
sedikit berbeza dengan scenario dalam perihal hukum agama. Tambahan pula ia
adalah sesuatu yang wajib ditunaikan. Bagi pandangan jumhur ulama mengenai
seorang muslim yang meninggalkan solat dengan sengaja, ia telah merosakkan
amalannya, dan apabila rosak amalannya, maka rosaklah al-deen atau hubungan
diantara dua entiti, iaitu sang pencipta dengan makhlukNya. Apabila
meninggalkannya, ia dianggap rosak imannya dan tiada lagi berhak baginya
terhadap Islam dan muslim yang lain. Pendapat ini diperkuat dengan hadis sahih
berikut.
"Perbezaan antara seseorang dan kekafiran ialah dengan
meninggalkan solat." (Hadis Riwayat Imam Muslim, Abu Daud, Tirmizi, Ibnu
Majah dan Imam Ahmad)
"Perjanjian yang menjadi perbezaan antara kita dan
mereka(orang kafir) ialah solat, maka barangsiapa yang meninggalkannya bererti
dia benar-benar telah kafir." (Hadis Riwayat Imam Ahmad dan Ashabus-Sunan)
Sementara itu, sebagian imam berpendapat pula bahawa jika
orang tersebut benar benar tidak mengingkari dan tidak pula meremehkan hal-hal
yang fardhu dalam Islam serta mengakui penyesalan dan zalim dirinya lalu
bersedia untuk bertaubat, maka ia tetap termasuk dalam golongan kaum muslimin
dan dihukumi dengan Islam seperti hak mukmin biasa. Samalah dengan perspektif
Ahli Sunnah Wal-Jamaah yang tidak menghukumi sesiapa kafir.
Namun ada penetapan berdasarkan pada dua macam alasan bagi
meninggalkan solat fardhu.
1. Boleh jadi ia meninggalkan solat kerana ingkar akan
wajibnya solat. Dia meremeh, dan/atau menertawakannya. Orang semacam ini
terhukum kafir dan murtad menurut ijma' kaum muslimin. Kerana kewajipan solat
beserta dalam islam merupakan sesuatu yang sudah dimaklumkan dalam Ad-Deen
secara pasti (Ma'luu-mun minad diini bidh dharuurah). Oleh kerana itu, siapa
pun yang mengingkarinya atau meremehnya bererti ia telah mendustakan Allah dan
Rasul-Nya. Dan tidak ada lagi keimanan dalam hatinya meski hanyalah perkataan
yang dimainkan dimulut dan bukan di hati. Orang seperti ini orang-orang kafir
yang perangainya sesuai dengan firman Allah
"Dan apabila kamu menyeru (mereka) untuk (mengerjakan)
solat, mereka menjadikannya buah ejekan dan permainan. Yang demikian itu adalah
kerana mereka benar-benar kaum yang tidak (mahu) berakal." (Surah
Al-Maidah ayat 58)
2. Mungkin disebabkan malas, sibuk dengan urusan duniawi.
Tergoda hawa nafsunya atau kerana was was yang timbulkan oleh syaitan. Mengenai
orang semacam ini para ulama berbeza berpendapat dia kafir atau fasik. Kalau
dia fasik, apakah dia harus dijatuhi hukuman ta'zir dengan dipukul dan
dipenjara?
Imam Abu Hanifah berpendapat "Orang seperti ini
terhukum fasik kerana meninggalkan solat, Dia wajib diberi pelajaran terdahulu
dan dijatuhi hukuman ta'zir dengan pukulan yang keras sampai berdarah serta
dipenjara sehingga dia mahu melakukan solat. Demikian pula dengan orang yang
meninggalkan shaum(puasa) Ramadhan." Imam Malik dan Imam As-Syafie
berpendapat "Dia terhukum fasik bukan kafir. Hukumannya tidak cukup dengan
hanya didera dan dipenjara. Tetapi dia harus dihukum bunuh jika dia memang
terus-menerus meninggalkan solat." Sedangkan Imam Ahmad pula menurut
riwayatnya dari beliau yang paling masyhur ialah, "Orang yang meninggalkan
solat adalah kafir dan keluar dari Deenul Islam. Tidak ada hukuman baginya
kecuali hukuman mati. Tetapi, sebelumnya dia harus diminta supaya bertaubat
kembali kepada Allah, kembali kepada Islam sebenar-benar dan menunaikan solat.
Jika dia mahu memenuhinya maka dianggap cukup, tetapi jika tidak mahu
memenuhinya maka ia harus dipenggal lehernya." Pendapat ini dikemukakan
oleh Imam Ahmad bin Hambal, Ishaq dan Rahawaih.. serta yang lain-lainnya.
Al-Quran menempatkan tarkush shalah (meninggalkan solat)
sebagai ciri-ciri orang kafir. Firman Allah:
"Dan apabila dikatakan kepada mereka(yang kafir)
"Rukuklah, nescaya mereka tidak mahu rukuk." {Surah Al-Mursalat ayat
48}
Allah Subhana-Wa-Ta'ala juga menerangkan keadaan mereka pada
hari kiamat sebagai akibat balasan bagi mereka yang meninggalkan solat itu,
firman Allah
"Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil
untuk bersujud; maka mereka tidak kuasa. (Dalam keadaan) pandangan mereka
tunduk ke bawah, lagi mereka diliputi kehinaan. Dan sesungguhnya mereka dahulu
(di dunia) diseru untuk bersujud, dan mereka dalam keadaan sejahtera."
{Surah Al-Qalam ayat 42-43}
Al-Quran menjelaskan bahawa tidak ada yang berhak mendapatkan
perlindungan dan persaudaraan kaum muslimin, kecuali orang yang bertaubat dari
kemusyrikin, kemudian menegakkan solat dan mengeluarkan zakat. Allah berfirman
mengenai keadaan orang-orang musyrik yang diperangi:
"... Jika mereka bertaubat dan mendirikan solat serta
menunaikan zakat, maka berilah kebebasan kepada mereka untuk berjalan..."
{Surah At-Taubah ayat 5}
Lagi firman Allah
"Jika mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan
zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudara segama..." (At-Taubah ayat
11}
Dan juga firman Allah tentang peristiwa mengenai mereka ini,
di mana adalah gambaran diantara orang-orang mukmin ashabul-yamin dengan
orang-orang kafir penghuni neraka saqar.
"Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar(neraka)?
"Mereka menjawab, "Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang
mengerjakan solat, dan kami tidak (pula) memberi makan orang-orang miskin dan
adalah kami membicarakan yang batil bersama dengan orang-orang yang
membicarakannya, dan kami mendustakan hari pembalasan." {Surah
Muddats-tsir ayat 42-46}
Di karang oleh Al-Afiq 0 comments
Erti Solat Sebenar
Bismillah
Terlebih dahulu bersyukurlah kita kepada Allah S.W.T dengan
keberkatan dan keizinanNya, saya masih terusan dalam memahami dan cuba untuk
berkongsi sedikit ilmu.
Sebagai muqadimah bagi posting ni, saya junjung
Surah Adz-Dzaariyat ayat 56
"Dan Aku tidak menciptakan
jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu"
Dan adalah kemestian bagi seorang muslim dalam seluruh
peribatannya, melakukan perkata perkata berikut:
Menjadikan seluruh hidup saya sebagai tempat mengabdikan
diri. Dan hidup ini pula hanyalah untuk mendapatkan keredhaan Allah dan
berhubungan secara konsisten dan berterusan kepada Allah. Seperti sabda
Rasulullah s.a.w
"Kamu hendaklah beribadat kepada Allah seolah-olah
kamu melihat-Nya. Jika kamu tidak melihat-Nya sesungguhnya
Dia melihatmu." (Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim
daripada
Abu Hurairah.)
Dan seharusnya ibadat yang dilakukan mestilah ikhlas dan
khusyuk. Seolah merasakan kelazatan atau nikmat yang lazat. Dan berusaha untuk
mencapai nikmat itu. Sesuai dengan Riwayat Aisyah r.a menyatakan
"Selalunya Rasulullah s.a.w bercakap dengan kami dan
kami bercakap dengannya.
Apabila sampai waktu solat beliau seolah-olah tidak
mengenali kami dan kami tidak mengenalinya."
Dan juga yang telah dinyatakan oleh sabda baginda s.a.w
"Berapa banyak
orang yang berdiri (melakukan solat, sedangkan) bahagiannya
dari solat itu
hanyalah penat dan lelah."
Juga bayangkan sabdanya
"Berapa banyak orang yang melakukan puasa
(sedang) bahagiannya dari puasanya itu hanyalah lapar dan
dahaga."
(An-Nasa'i dan Ibnu Majah daripada Abu Hurairah.)
Juga dalam solat, haruslah menghadirkan hati serta sedia
membebaskan fikiran daripada urusan duniawi dan meletakkan kepekaan secara
menyeluruh terhadap kepentingan ukhrawi yang kekal. Rujukan sabda baginda s.a.w
"Allah tidak menerima amalan hamba-Nya sehingga dia
menghadirkan hatinya bersama
badannya."
Dan diriwayatkan juga daripada Hasan al-Basri katanya
"Setiap solat yang dilakukan tanpa kehadrian hati maka solat itu lebih
cepat membawa kepada seksaan."
Sehubungan dengan ini, telah disebutkan juga bahwa:
"Solat itu sebahagian daripada
urusan akhirat, apabila kamu masuk ke dalamnya bererti kamu
telah keluar dari dunia."
Sebagai satu kecukupan dalam posting ini, saya menghamparkan
satu pengharapan bagi kita untuk tidak merasa senang dan rakus.. haha.. atau
merasa tamak.. kepada ibadat dengan melakukan ibadat itu semata-mata hendak
menyahut seruan Allah dalam hadis Qudsi-Nya
"Sesiapa yang memusuhi wali-Ku (orang yang menolong-Ku)
sesungguhnya Aku telah mengisytiharkan perang terhadapnya. Tidaklah hamba-Ku
menghampirkan diri kepada-Ku dengan (melakukan) sesuatu yang paling Aku sukai
selain daripada perkata yang telah aku fardhukan kepadanya. Sentiasalah
hamba-Ku menghampirkan diri kepadaKu dengan (melakukan) perkara-perkara sunat
sehingga Aku mengasihinya. Apabila Aku mengasihinya maka Aku-lah pendengarannya
yang ia mendengar dengannya. Aku-lah tangannya yang ia menampar dengannya dan
Akulah kakinya yang ia berjalan dengannya. Apabila dia meminta kepadaKu nescaya
pasti akan Ku berikan kepadanya, apabila beliau meminta perlindungan-Ku nescaya
pasti beliau Ku lindungi. Tidaklah Aku merasa ragu-ragu (melakukan) sesuatu
yabg Ku-lakukan seperti keraguan-Ku untuk(mencabut) nyawa hamba-Ku yang mukmin
yang bencikan mati (sedangkan) Aku benci menyakitinya." (Riwayat
Al-Bukhari daripada Abu Hurairah)
No comments:
Post a Comment