ZikirrulLlah
اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
KAMUS SUFI
MAKSUD TAJALLI
ABRAR = orang orang yang baik / orang sufi
ADUM = kosong / tidak ada
ADUB = hormat untuk membezakan antara Ketuhanan &
Kemanusiaan
AFAAL = lakuan / kerja / perbuatan
AHAD = satu / sama
AHDIYYAT = Peringkat Awal dimana tidak ada apa apa kecuali
keheranan
PERBEZAAN ESA dengan SATU
Inilah yang dimaksudkan dengan kata kata bahawa Allah itu
Esa yaitu Allah itu Maha Meliputi. Allah Taala bukan sahaja satu atau tunggal
tetapi Allah itu ESA yaitu ketunggalan yang Meliputi. Inilah makna sebenar satu
atau tunggal itu.
Oleh itu hendaklah kita faham ESA itu bukan bererti SATU
sebab satu itu boleh dibilang. Mahasuci Allah dari sifat yang boleh dibilang.
MEMAHAMI MAKSUD TAJALLI
Sekiranya kita sudah yakin bahawa Alam Semesta ini adalah
pentajallian Allah dan manusia itu merupakan Pengwujudan Allah Yang Amat
Sempurna Dalam Bentuk Yang Kukuh, maka tidaklah tepat jika kita mengkaji
tentang Asal Usul Manusia itu lagi kerana pemahaman manusia tentang asal usul
akhirnya memberi pemahaman yang salah kerana otak manusia itu
Enganggap “ yang ada kini tidak semestinya sama dengan asal
usulnya . Contohnya :-
Dari kapas menjadi benang
Dari benang menjadi kain
Kapas tetap kapas , benang tetap benang dan kain adalah
kain.
Asalnya sama tetapi benang bukanlah kain dan kain bukanlah
kapas.
Didalam hal Allah dan manusia , dimana manusia ialah
Pentajallian Allah, yang asal dan yang ada itu adalah TETAP SAMA TETAPI TIDAK
SAMA. Allah Tetap Allah manakala manusia tetap manusia. Ayat ayat ini amat
pelik dan otak amat susah untuk memahaminya dan akhirnya menolaknya sebagai
perkara yang boleh diterima.
Untuk memberi faham, maka perlulah diberikan contoh contoh.
Bila air dipanaskan , api yang memanaskan air itu tidak hilang sifat panasnya
walaupun air mendidih ketahap 100 degrees celcius. Kepanasan api tidak
sedikitpun kurang dalam proses memanaskan air itu . Manakala air yang
dipanaskan pula walaupun mendidih bila sejuk tetap menjadi air tidak mungkin boleh
menjadi api.
Namun begitu bagi maksud untuk menjelaskan apa apa yang
mahu dijelaskan didalam Ilmu Hakikat pemahaman tentang pengertian Tajalli tidak
patut difahami dalam konteks kapas, benang dan kain.
SEMUA BENDA & PERKARA PUNCANYA IALAH ZAT ALLAH
Asal usul atau puncanya adalah ZAT MUTLAK yang
memperkenalkan DiriNya sebagai Allah.
Oleh kerana Zat Mutlak wujud tetapi tidak kelihatan secara
nyata saperti objek objek dan tidak boleh dikesan oleh pancaindera manusia
saperti bau wangi bunga kenanga atau dirasai saperti manisnya gula, maka Zat
Mutlak itu memerentahkan manusia supaya berusaha mengenalNya melalui Sifat
Sifat, Nama Nama ( Asma’ ) dan Perbuatan PerbuatanNya ( Af’al ) , melalui benda
benda yang dijadikanNya dialam maya ini dan juga melalui satu lagi SIFATNYA
yaitu manusia itu sendiri.
MUSTAHIL MANUSIA BOLEH MENGENALI ALLAH
Ibnu Arabi menegaskan bahawa adalah MUSTAHIL bagi manusia
itu mengenali , apatah lagi melihat dengan mata kepala akan ZAT ALLAH itu.
Puncak tahu sesaorang mengenai Zat Allah ialah TIDAK TAHU.
Penulis pula ingin menyatakan bahawa adalah mustahil juga untuk seseorang dapat
mengetahui akan Allah tanpa Pertunjuk & Bimbingan Allah sendiri. Sebagai
manusia biasa kita hanya boleh membayangkan rupa seseorang atau sesuatu benda itu
bila kita telah pernah bertemu dengannya. Siapakah yang telah bertemu dengan
Allah ?
Nabi Musa a.s merayu-rayu kepada Allah untuk melihatNya.
Yang dilihat baginda ialah gunung Tursina yang telah hancur. Maka siapalah kita
berbanding Nabi Musa ?
Oleh itu bagaimanakah caranya kita boleh Mengenal Allah itu
?
Ada orang mengatakan seseorang hanya boleh Mengenal Allah
dengan Allah. Kenyataan sebegini amat membingungkan dan mendatangkan kecewa
pada sesaorang penuntut ( salik / talib ) . Kita tidak suka mendengarnya.
PROSES TAJALLI
ILMI SAFINA = ilmu yang disampaikan dengan cara risalah
ITHBAT = menyatakan dengan positif
ISTIJLA = pemerhatian oleh Allah tentang KesempurnaanNya
ITTIHAD = kesatuan – benda benda tidak wujud dan wujud
benda benda itu adalah wujud Allah
ITTISAL = berhubung, bersambung
INFISAL = bercerai – berasingan
JALAL = agung / lenyapnya Sifat dalam Zat
JAMAL = indah / manifestasi Sifat
PROSES PENTAJALLIAN
ZAT MUTLAK ghaib dalam SIFATNYA yang iaNya tajallikan
melalui NURNYA / NURZAT yang disebut sebagai HAKIKAT MUHAMMAD.
Hakikat Muhammad pula ghaib dalam Sifatnya yaitu NUR
MUHAMMAD. Nur Muhammad ilah IBU SEGALA RUH ( Abu – al- Arwah ) Disini Dia
menamakan DiriNya sebagai ALLAH.
Sabda Nabi :-
Aku dari Cahaya Allah dan segala yang lain adalah dari
Cahayaku.
Aku adalah AHMAD tanpa MIM ( Alif – Ha – Mim – Dal ) jadi (
Alif – Ha – Dal )
Ibu Ruh Nur Muhammad mentajallikan MALAIKAT. Malaikat ghaib
didalam RUH AWAL MANUSIA yang digelar RUH QUDSI atau NUR MUHAMMAD MUSTAFA RASUL
ALLAH. Maka dikatakanlah bahawa manusia itu sesifat Malaikat.
Seterusnya Ruh Muhammad sebagai ibu ruh menciptakan alam
semesta ini. Ianya tidak lain dan tidak bukan selain ZAT MUTLAK yang meliputi
sekalian alam dan meliputi sekalian manusia dengan Sifat Maha MeliputiNya.
GHAIB maksudnya ialah WUJUD tetapi TIDAK KELIHATAN oleh
mata kasar tetapi dirasakan kewujudannya oleh pancaindera atau mata hati.
SUHUDIL KASRAH FIL.
Barangkali inilah yang dimaksudkan oleh Ibnu Arabi bila
mengungkapkan kata kata termashur ini :-
LIHATLAH SATU PADA YANG BANYAK
LIHATLAH YANG BANYAK PADA YANG SATU
YANG BANYAK ITULAH YANG SATU & YANG SATU ITULAH YANG
BANYAK
DAN YANG SATU ITULAH SATU YAKNI ZAT MUTLAK ALLAH
Barangkali inilah maksud sebenar SE / ESA / MELIPUTI itu
yang bermaksud bahawa kita in Se-zat, Se-sifat, Se-asma’ & Se-afal dengan
Allah Tuhan kita itu. Jika telah SE tidak lagi boleh dipisahkan.
Kembalikan hal ini kepada manusia. Jasad & Ruh atau
Badan & Nyawa atau Jasmani & Ruhani tidak boleh dipisahkan . Jika sudah
SE , maka jadilah Jasad itu Ruhani , Ruhani itulah Jasad, kerana asalnya adalah
yang SATU jua. Ia SE, ESA / MELIPUTI.
Barangkali ini jugalah maksud :-
Dari Allah kita datang kepada Allah kita kembali. Kita
datang dalam bentuk dua jisim yaitu ruh & jasad. Kenapa pula bila kembali
kita kembalikan Ruh kepada Allah dan jasad kebumi ?
Tidakkah wajib kita kembalikan jasad juga kepada Allah
yaitu kembalikan kedua-duanya kerana kedua-duanya itu adalah satu atau esa,
tidak boleh dipisahkan ? Inilah jalan kembali yang sebenarnya yang patut kita
cari.
AWAL ZAT AKHIRPUN ZAT
Dan barangkali ini jugalah maksud AWAL ZAT – AKHIRPUN ZAT
JUA.
Arif mengatakan jika didunia ini, kita pisahkan diri kita
dengan Allah kerana kita bertauhidkan Allah dan alam itu BERFARAQ atau
TERPISAH, maka kembalilah kita dengan terpisah jua. Jika didunia ini, kita
bertauhidkan SE- ALLAH maka kita kembalipun SE jua. Wallah Hu Alam.
Setakat perbincangan kita pada tahap ini, fakir rasa otak
kita semua boleh menerima kenyataan bahawa Ruh manusia itu asal usulnya ialah
ZAT ALLAH. Oleh kerana pentajallian melalui konsep SE / ESA / MELIPUTI, maka
Ruh Manusia itu ialah Allah pada hakikatnya Allah.
Dialah DIRI yang patut Dikenal saperti sabda Baginda Rasul
– Kenal Diri maka kenallah akan Allah – Saperti yang telah dikatakan dahulu
adalah mustahil seseorang itu dapat membayangkan atau kenal Allah kerana Allah
itu Mahasuci dari dapat dibayangkan rupaNya oleh sesiapapun.
Ingat – Ruh Manusia bukannya manusia yang berbadan dan
bernyawa itu. Maksudnya selagi kita belum sampai ketahap INSAN KAMIL atau
sebelum mengenal Diri sendiri maka belumlah lagi kita mencapai tahap INSAN.
METHODOLOGI UNTUK MENCAPAI TAHAP INSAN
Ada dua methodologi yang boleh saudara pilih jika berhajat
untuk mencapai Tahap INSAN . Namun fakir mengingatkan bahawa ianya adalah
KETENTUAN ALLAH belaka.
Pertama melalui methodoligi Tarekat. Pilihlah Tarekat dan
ikutilah ajaran murshid anda. Kedua melalui methodologi Tafakur. Bolehlah anda
cuba methodologi yang disyorkan oleh Dr Bagindo Muchtar dan cara cara Ustaz Abu
Sangkan.
Pendidikan Ilmu Syariat yang menebal mungkin menyebabkan
sesetengah orang sukar untuk menerima kenyataan ini , tetapi itulah hakikatnya.
Sementara itu pemahaman berlandaskan HUKUM AKAL sahaja
tidak boleh dipakai jika tidak disahkan oleh dalil dalil NAQLI yakni Ayat Ayat
Al-Quran dan Hadith. Oleh itu saudara perlu merujuk kepada Al-Quran & Kitab
Hadith.
Sekiranya masih berlaku was was kerana kefahaman bahawa Zat
Allah itu Mahasuci dari disamakan dengan YANG BAHARU, maka mohonlah Petunjuk
Allah.
Dan sekiranya anda mahu berwaspada maka cukuplah setakat
anda yakin bahawa ruh kita itu dibekalkan dengan Sifat Sifat Ketuhanan yaitu
Sifat Maani dan Maknuyah Allah dan bertauhidlah dengan mentashdiqkan bahawa
Tiada Yang Nyata Hanya Allah.
MENGENAL RASUL
AJSAM = badan – Alam Ajsam ialah alam kebendaan ini.
AMTHAL = misalan misalan
ARIF = orang yang mempunyai makrifat ( pengenalan )
ARWAH = ruh ruh ( plural for ruh )
ASYGHAL = ( singular = Syaghal ) Latihan Sufi, misalnya
duduk dengan cara tertentu, tarik nafas dengan La Ilaha dan diarahkan kepada
Hati dengan Illallah dan lain lain.
Allah memudahkan kita untuk mengenali Sifat / Asma’ &
Af’alNya kerana Allah menghuraikannya didalam Al-Quran. Allah juga berfirman
bahawa cara termudah untuk mengenaliNya ialah dengan melihat dan mengenali
RAHSIANYA yaitu DIRI KITA sendiri.
Nabi pula bersabda : Sesiapa yang mengenali dirinya pasti
mengenal Tuhannya. Ini adalah kerana Allah telah mengistiharkan bahawa makhluk
yang paling sempurna yang telah diciptaNya ialah manusia itu sendiri. Maksudnya
kita sebagai manusia lebih sempurna daripada Malaikat apatah lagi Iblis yang
berasal dari malikat itu.
Jadi kenapakah kita tidak mengakui akan kebenaran Kalam
Allah dan kebenaran Sabda Nabi kita dan memilih untuk percaya pula kepada kata
kata ulamak zaman ini yang mengatakan Ilmu Mengenal Diri itu sesat dan
menyesatkan. Tanpa mengkaji dan berfikir orang memilih untuk mengikut sahaja.
Soal MENGENAL DIRI SENDIRI bukanlah soal yang mudah dan
boleh dipermudahkan.
Apakah yang dikatakan sebagai DIRI itu ? Adakah ianya jasd
kita atau nyawa kita atau kedua-duanya sekali atau DIRI itu perkara lain yang
tiada kaitan dengan jasmani atau nyawa kita ?
ASAS ILMU HAKIKAT IALAH SIFAT 20
Dalam kebingungan ini , disini dikatakan bahawa asas utama
untuk mengenal apakah yang dikatakan DIRI itu ialah mendalami Sifat 20 Yang
Wajib bagi Allah dan meneliti kaitan atau hubungan Sifat 20 ini dengan yang
dikatakan DIRI kita itu.
Sifat 20 ialah Sifat Sifat Allah yang wajib kita tahu dan
faham. Sementara itu jangan pula kita beranggapan bahawa Sifat Sifat Allah itu
cuma ada 20 sahaja. Mahasuci Allah dari kekurangan itu sedangkan kita manusia
diciptaNya melebehi 20 sifat. Mengikut Ibnu Arabi tiap tiap satu objek adalah
Sifat Sifat Allah. Yang demikian Sifat Sifat Allah itu tidak terkira banyaknya.
Orang orang yang mengkaji Sifat 20 dan berupaya mangaitkan
Sifat Sifat itu dengan dirinya akan mudah Mengenal Allah dan RasulNya dan
memahami apa yang dikatakan DIRInya itu. Seterusnya dia memahami akan Firman
Allah melalui Hadith Qudsi yang manyatakan bahawa manusia itu adalah Rahsia Allah
dan Allah sendirilah yang menjadi RahsiaNya.
MENGENAL RASUL
Disini dikatakan bahawa yang dikatakan DIRI SENDIRI itulah
RASUL atau PENYAMPAI yang diamanahkan oleh Allah. Rasul ini wujud bersama kita
setiap detik & ketika selagi kita masih bernafas. Dialah yang dikatakan
RAHSIANYA & AMANAHNYA.
Tugas Rasul ialah menyampaikan amanah yaitu Hak Allah
kepada yang diamanahkan kepada Rasul itu dan tugas yang menerima amanah pula
ialah MEMULANGKAN amanah ( yang dikatakan hak allah itu ) kepada Yang Empunya
Amanah yaitu Zat Wajibul Wujud itu sendiri.
Mengenal Rasul adalah lebih mudah berbanding Mengenal
Allah. Ini adalah kerana Rasul itu manusia. Perbezaan Rasul dengan manusia
biasa ialah Rasul itu terpelihara sifatnya oleh Allah yaitu dijamin bersifat
SIDDIQ / TABLIQ / AMANAH & FATONAH.
Namun begitu Rasul Zahir yang terakhir telah wafat. Pada
hakikatnya tiada saorang pun manusia yang ada didunia sekarang ini berupaya
menggambarkan manusia yang bernama Muhammad bin Abdullah itu dengan tepat.
Yang demikian apa yang perlu kita kenal sekarang ini ialah
RASUL DIRI KITA SENDIRI yang oleh Arif dirujuk sebagai Muhammad Mustaffa Rasul
Allah. Rasul ini juga disebut sebgai RASUL BATIN dan disebut juga sebagai RUH
atau NYAWA.
JALAN PULANG
ATHAR = kesan
ASMA – i – ILAHI = nama nama Allah
ASMA – i – KIYANI = makhluk ( yang dijadikan )
ASMA – i THUBUTI = nama nama dengan yang dinamakan
menunjukkan sifat sifat yang positif saperti berkuasa , mengetahui dsb
ASMA – i – SALABI = nama nama yang menunjukkan kekurangan
sifat sifat saperti suci , kudus dsb
Sementara itu adalah jelas kepada kita akan betapa
pentingnya mempelajari Ilmu Usul bila kita sudah tahu serba sedikit siapa diri
kita yang sabenarnya, dari mana kita datang, kenapa kita disini dan kemana pula
kita salepas ini.
Ulamak mengatakan bahawa satelah dimatikan kita akan kealam
BARZAKH sementara menunggu kembali kenegeri asal kita yang disebut sebagai
AKHIRAT.
JALAN DATANG & JALAN PULANG
Soalnya ialah bagaimana pula caranya kita boleh sampai
semula ketempat asal kita yang disebut sebagai Akhirat itu dengan bukan sahaja
selamat tetapi sempurna dan berkekalan ?
Ulamak mengatakan bahawa cara yang dikatakan selamat,
sempurna dan berkekalan itu ialah dengan IMAN Yang Haq yaitu dengan menunaikan
PERINTAH ALLAH yang ditunjuk oleh RASULNYA yang berasaskan Rukun Iman dan Rukun
Islam.
Perintah Allah untuk kita tunaikan sangatlah banyak.
Al-Quran menceritakan tentang Perintah & Larangan Allah, tentang dosa &
pahala. Juga tentang Nikmat Syurga dan Azab Neraka.
JANGAN SEKALI-KALI BERBURUK SANGKA DENGAN ALLAH.
Namun begitu janganlah hendaknya kita bersusah hati
mengingatkan akan perintah perintah Allah yang telah kita tinggalkan, tentang
larangan larangan Allah yeng telah kita langgar.
Allah telah menunjukkan jalan keluar yaitu BERTAUBAT dan
MEMINTA AMPUN kepadaNya dan wajiblah kita percaya bahawa Allah itu mengampunkan
segala dosa melainkan dosa mensyirikkan Allah.
Janganlah sekali-kali kita berkata “ Entah diampun atau
tidak dosa aku oleh Allah “ satelah kita minta ampun dan bertaubat. Ini
dinamakan BURUK SANGKA terhadap Allah.
TAKUTILAH DOSA SYIRIK HOPPI
Sekali lagi fakir ingin mengulangi : Yang perlu kita takut
dan berjaga-jaga ialah berhubung dengan dosa yang Allah tidak akan ampunkan
yaitu dosa menduakan Allah atau menyengutukan Allah. SYIRIK namanya.
SYIRIK itu bukan sahaja syirik menyembah bahala dirujuk
sebagai syirik yang KASAR tetapi yang paling ditakuti ialah apa yang disebut
sebagai SYIRIK YANG HALUS atau TERSEMBUNYI atau SYIRIK HOPPI. Ini termasuk
menyengutukan Allah dengan diri kita sendiri.
Bagi orang yang beriman yaitu yang benar benar beriman
kepada Ayat Ayat Al-Quran mereka merasa lega dan bersenang hati dengan membaca
dan berfikir dan memahami Firman Allah didalam Surah As-Shad : 46 :-
Katakanlah Ya Muhammad bahawa engkau diperintah untuk
mengingatkan manusia SATU HAL SAHAJA yaitu MENGHADAP ALLAH DENGAN IKHLAS
berdua-dua atau sendiri sendiri. Suruhlah mereka fikirkan.
FAHAMILAH MAKSUD IKHLAS
Allah juga Berfirman :-
Orang orang yang BERIMAN itu TIDAK TAKUT pada PENGURANGAN
PAHALA atau PENAMBAHAN DOSA.
Maksudnya ialah orang yang beramal ibadah kerana didorong
oleh rasa takut berdosa atau oleh keinginan untuk mendapatkan pahala belum lagi
benar benar beriman.
Ini adalah kerana dia beramal dan beribadah dengan TIADA
perasaan IKHLAS terhadap Allah. Lagipun Allah telah menyatakan melalui HADITH
QUDSI yang dirujuk sebagai SUUL KHOTIMAH & HUSNUL KHOTIMAH bahawa urusan
memasukkan seseorang kedalam Syurga atau Neraka itu adalah Hak & Ketentuan
Allah, bukan ketentuan seseorang itu melalui amal ibadahnya apatah lagi jika
amal ibadah itu tidak ikhlas.
Sekiranya kita betul betul faham siapa kita, siapa Allah
dengan erti mengenalNya, faham pula kita maksud HAUQALAH, Kalimah Tauhid,
Kalimah Rasul, Rukun Iman & Rukun Islam, tentulah kita akan menjadi orang
orang yang benar benar beriman kerana kita tahu siapa diri kita yang menyembah
dan kita juga tahu siapa Tuhan yang kita sembah.
Ini adalah kerana kita tahu bahawa semua yang kita lakukan
itu adalah AF’AL Allah dan bukannya perbuatan kita.
Ingatlah bahawa SYARIAT itu KULIT dan ianya lakuan Jasad
manakala HAKIKAT itu ISI dan ianya adalah AMALAN BATIN atau Ruh atau Nyawa.
Adakah IKHLAS itu ditempatkan ditubuh kita ?
TAKRIF ORANG ORANG BERIMAN MENGIKUT AL-QURAN
Orang orang yang beriman itu ialah orang orang yang
mendapat Petunjuk.
Orang orang yang mendapat petunjuk ialah orang orang yang
mendirikan Solat, menunaikan Zakat, Haji dan yakin pada hari Akhirat.
Orang yang tidak melakukan kezaliman yang besar yaitu orang
orang yang tidak menyengutukan Allah
Orang yang mendapat kemenangan besar yaitu orang yang
mentaati Allah & RasulNya, bertakwa dan berkata benar.
Orang yang tidak pernah memikirkan tentang dosa dan pahala
bila beribadah kepada Allah
Orang yang gementar jiwanya bila disebut sahaja Nama Allah.
ZAT GHAIB DALAM SIFAT
AYNIYYAT = sama saperti ais dengan air
BAY-SHARA = orang orang Islam yang tidak berapa patuh
kepada Syariat Islam
ZAT = Yang menunjukkan Sifat. Tidak dapat diperkatakan
hakikatnya. Ada orang menganggap serupa dengan Wujud tetapi Wujud dikira antara
4 hypotesis Wahdat yakni Ilmu, Nur , Wujud & Suhud – manakala Zat mesti
atas lagi daraipada hypotesis.
ZAT – i - ZAHIR = Zat – i – Batin terdiri dari Ahdiyyat ,
Wahdat & Wahdiyyat dan Zat – i- Zahir terdiri dari Arwah , Amthal &
Ajsam.
ZAKIR = orang orang yang berzikir.
PROSES TAJALLI ZAT GHAIB DALAM SIFAT
Terciptanya manusia oleh KUDRAT yakni Maha Berkuasa Allah
atas IRADAT yakni Maha Berkehendak Allah. Terjadinya Iradat kerana ILMUNYA
yakni Maha Mengetahui Allah. Allah Maha Tahu kerana HAYATNYA.
Nyata Allah Maha Hidup kerana Allah Maha Mendengar dan Maha
Melihat yaitu Sifat SAMA’ & BASARNYA.
Untuk dinyatakan apa yang dilihat dikatakan dengan KALAM.
Kata kata Allah Yang Haq ialah KUN. Atas perentah ZAT Kalam mengatakan . Hanya
Sama’ yang mendengar Basar belum lagi melihat.
Oleh kerana Basar belum melihat, Zat memerentahkan Kalam
menyatakan PAYAKUN yakni TERJADI, maka terjadilah manusia dan barulah Basar
melihat manusia itu.
Untuk menyatakan KESEMPURNAAN SIFAT SIFAT KEMULIAAN itu
maka Zat berfirman : Kaunuhu Ya Muhammad.
Kaunuhu menyatakan Sifat Zat yang Maani itu. Menyatakan
Sifat Maani atau keadaannya itu dikatakan SIFAT MAKNUYAH. Atau dengan lain lain
perkataan Sifat Maani dinyatakan atau diterangkan oleh Sifat maknuyah. Ini
dikatakan sebagai Sesifat dari Zat. Kalau sesifat dari Zat, maka tidaklah boleh
dipisahkan lagi.
Itulah kebesaran Allah. Manusia ( Adam ) itu tanda
Kebesaran yaitu ALLAH HU AKBAR.
Ternyata perkataan Allah Hu Akbar itu menunjukkan 7 Sifat
Maani yang agung yang digelar HAKIKAT MUHAMMAD.
Sheikh Abdul Kadir Jailani memanggilnya RUH AL-QUDSI atau
TIFLUL MAANI. Itulah nyawa kita yang dipanggil SIRR yang bersifat RABBANIAH (
Ketuhanan ) Ia dari Allah dan sentiasa behubung dengan Allah.
Syeikh Abdul Kadir mengatakan bahawa Ruh Al-Qudsi itu
sesifat JASAD tetapi ianya adalah NUR ( Cahaya ) yang tidak boleh kita lihat
dengan mata kepala. Jika Ruh Al-Qudsi itu sesifat Jasad dan ianya dirujuk oleh
Allah sebagai RUHKU, maka fahamlah kita akan makna Hadith yang mengatakan
bahawa Allah menciptakan ADAM mengikut rupaNya dan bahawa manusia itu adalah
RAHSIA ALLAH dan Allahlah Rahsianya.
Jika Allah tidak dapat anda bayangkan, kerana Allah itu
belum pernah anda ketemui, maka anda bayangkanlah DIRI BATIN anda yang sesifat
Jasad anda itu. Lihatlah cermin. Dialah yang menjadi Imam anda ketika anda sembahyang.
Maka jadilah sembahyang anda saperti mana yang dikatakan oleh Arif – yang
disembahlah yang menyembah dan yang menyembahlah yang disembah.
KEBESARAN = KEMULIAAN + KESEMPURNAAN = ALLAH
NUR ALLAH = Muhammad Mustaffa Yang Gilang Gemilang
KEMULIAAN + KESEMPURNAAN = KEBESARAN
ALLAH HU AKBAR
JASAD + SIFAT ( RUH ) = MANUSIA.
......................
KAMUS SUFI.......................
No comments:
Post a Comment