اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ:
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Bayu Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
PASUKAN BERGAJAH
Masjid Abdul Rahman Kuala Lumpur
KEMBALI kita kepada Raja Zu Nuwas, raja Yaman yang fanatik
Yahudi, yang memerintah negeri yang makmur dan kayaraya, yang telah melenyapkan
penduduk Najran di dalam lobang
bunuhan, kerana penduduk itu menganut agama Nasrani yang
diajarkan oleh Nabi Isa a.s.
Rupanya ada seorang lelaki penduduk Najran yang dapat
meloloskan diri dari pembunuhan kejam itu. Orang ini dapat lari dan meminta
pertolongan kepada raja Rum, atas nasib penduduk Najran yang beragama Nasrani
yang telah mengalami nasib buruk itu.
Kerana letaknya Yaman terlalu jauh dari kerajaan Rum (Syam)
maka raja Rum menganjurkan kepada orang itu untuk minta bantuan raja Habsyah
(Ethiopia sekarang), kerana raja itu memang kuat dan beragama Nasrani pula.
Raja Rum lalu menulis surat kepada raja Habasyah. Surat itu dibawa oleh orang
itu sendiri menuju negeri Habsyah.
Sesudah Najasyi (Nagus, raja Habsyah) membaca surat raja
Rum itu, dia lalu mendoa kepada Allah, mudah-mudahan Allah s.w.t. memberkati
arwah penduduk Najran yang penuh iman dan taqwa itu. Doa ini diucapkannya
dengan airmata yang berlinang-linang, terharu sangat atas nasib penduduk Najran
yang tabah dan sabar itu.
Raja Najasyi tidak dapat menahan sabarnya terhadap Raja Zu
Nuwas Yahudi yang ganas itu. Dia ingin membalas dendam, demi untuk kepentingan
agama dan ummat Nasrani seluruhnya. Tentera besar lalu disiapkannya, dikirim
langsung menuju Yaman untuk membalas kekejaman dengan kekejaman pula.
Pertempuran hebat lalu terjadi antara tentera Habsyah di
bawah pimpinan Raja Najasyi, melawan tentera Yaman di bawah pimpinan Raja Zu
Nuwas. Tentera Yarnan dapat dikalahkan, negara Yaman seluruhnya jatuh di bawah
kekuasaan Habsyah.
Raja Habsyah (Najasyi) lalu mengangkat Abrahah menjadi
gabenor di Yaman. Penduduk Yaman yang fanatik Yahudi itu dikristenkan
seluruhnya.
Jauh di sebelah utara negeri Yaman, ada sebuah kota tua
yang bersejarah, iaitu Kota Makkah, dimana terdapat sebuah Rumah Tuhan, Kabah
namanya. Satu Rumah yang didirikan oleh Nabi Ibrahim dan Ismail beberapa abad
yang silam. Ke sanalah ummat manusia Arab dari berbagai-bagai negeri datang
saban tahun berkumpul menunaikan haji untuk menyembah Tuhan mereka yang terdiri
dari patung-patung batu yang mereka tancapkan di sekitar Kabah itu. Tidak
sedikit pula tiap tahun penduduk Yaman sendiri datang ke sana berkumpul dan
berhaji, menurut haji jahiliah itu.
Dengan kedatangan ummat manusia yang banyak itu saban
tahun, maka negeri Makkah itu menjadi ramai dan bangsa Quraisy yang menguasai
Rumah Tuhan (Kabah) itu, makin terhormat dan mendapat penghidupan yang layak
pula. Lalu timbul niat buruk di hati Abrahah, iaitu agar dengan menjalankan
pengaruhnya yang besar dia akan membelokkan ummat manusia itu jangan lagi
datang ke Makkah saban tahun, tetapi hendaknya datang ke Yaman saja untuk
menunaikan haji itu. Untuk ganti Kabah di Makkah, lalu dia mendirikan gereja
besar di kota San'a, ibukota negeri Yaman ketika itu dan kepada gereja besar
itulah ummat manusia dianjurkannya menunaikan haji saban tahun. Dengan jalan
begitu, orang-orang itu dapat ditariknya ke dalam agama Nasrani dan kedatangan
manusia yang banyak itu akan menambah kemakmuran negerinya sendiri. Gereja
besar itu dibuatnya sebaik-baiknya, dihiasi dengan berbagai-bagai ukiran yang
menarik hati penuh dengan perkakas yang berharga.
Sungguhpun begitu, tidak seorang juga di antara manusia
bangsa Arab yang mahu menunaikan haji ke gereja besar Sana itu, sekalipun sudah
hebat dianjurkan dan diperintahkan oleh raja besar pula. Hati mereka terus
tertambat ke Kabah yang ada di kota Makkah, sekalipun Kabah itu tidak begitu
menarik mata tampaknya, malah tidak mempunyai perhiasan-perhiasan yang
mewah-mewah. Entah kerana fanatik kejahiliahan, entah kerana lain hal, kerana
makbul-nya doa Nabi Ibrahim dan Ismail ketika meletakkan batu pertama buat
pembikinan Kabah itu: "Ya, Allah," doa Ibrahim. "Jadikanlah hati
manusia tertarik ke Kabah ini dan berilah penduduknya rezeki yang merupakan
buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur kepada Engkau."
Alangkah marahnya hati Abrahah dan bangsa Yaman sendiri
setelah terbukti, bahawa tidak seorang juga bangsa Arab yang mahu merobah Kabah
mereka ke Yaman. Kerana marahnya itu, Abrahah lalu bersumpah akan menuntuhkan
Kabah yang ada di kota Makkah dengan kekuatan senjata yang ada padanya. Bila
Kabah itu sudah diruntuhkan fikirnya, terpaksa semua bangsa Arab akan datang ke
Yaman, ke gereja besar yang sudah disediakannya itu untuk menunaikan haji.
Abrahah lalu mempersiapkan tentera yang besar jumlahnya
dengan berkenderaan gajah. Pasukan ini lalu berangkat menuju ke kota Makkah
untuk meruntuhkan Kabah.
Setelah orang-orang Arab mendengar berita ini, berita raja
Habsyah akan datang dengan tentera besar yang semuanya berkenderaan gajah untuk
meruntuhkan Ka'bah, Rumah Suci yang mereka hormati dan akan merusakkan semua
berhala-berhala mereka yang bergantungan di dalamnya; mereka bersiap untuk
mempertahankannya dengan segala kekuatan yang ada padanya.
Tetapi sebentar saja, mereka semuanya terpaksa menyerah
ditawan oleh pasukan Abrahah, memang kerana mereka kekurangan tenaga dan
kekuatan persenjataannya.
Perlawanan mereka yang sudah patah ini, disusul pula oleh
perlawanan lainnya dari bangsa Arab juga, tetapi mereka pun mengalami nasib
yang sama, sama-sama ditawan dan tidak dapat berbuat apa-apa terhadap pasukan
Abrahah yang kuat serta ramai itu.
Sebaliknya, Abrahah menjadi bertambah membusungkan dada
dengan kemenangan-kemenangannya yang gilang-gemilang itu. Pasukannya terus maju
menuju Makkah dan semakin dekat mereka ke kota Makkah, semakin jelas sifat
takabur mereka.
Sebelum memasuki daerah kota Makkah, Abrahah memerintahkan
pasukannya berhenti duhulu, kerana dia mahu mengirimkan surat seruan terhadap
penduduk Makkah. Dalam surat itu penduduk Makkah diperintahkan tunduk dan
mengalah saja dan membiarkan pasukannya masuk meruntuhkan Kabah itu, sambil
Abrahah mencari penunjuk jalan untuk mendapatkan jalan yang aman menuju ke
pusat kota Makkah.
Di dekat kota Taif, di desa yang bernama Mugammas, Abrahah
dengan diiringkan pengawalnya, lalu keluar-masuk daerah Tihamah, dimana Abrahah
merampas semua kekayaan bangsa Quraisy yang tinggal di desa itu. Dua ratus ekor
unta kepunyaan Abdul Muttalib Bin Hasyim (nenek Muhammad s.a.w.) turut
dirampasnya pula, sedangkan Abdul Muttalib ini adalah seorang yang paling
terhormat dipandang bangsa Qunaisy, kerana dialah yang memegang kunci dan
menjadi pengawas Rumah Suci Kabah itu.
Kejadian yang tidak tahu adat ini, sangat menerbitkan
kekegoncangan dan kemarahan yang memuncak di kalangan bangsa Quraisy. Mereka
banyak yang ingin membunuh Raja Abrahah ketika itu juga. Tetapi apa daya,
kekuatan yang ada padanya tidak memungkinkan untuk melancarkan perlawanan,
mereka hanya tinggal mengurut dada menahan marah di hatinya.
Seluruh bangsa Quraisy yang menjadi penduduk Makkah geram
dan marah bukan kepalang. Tiba-tiba datanglah seorang utusan Abrahah membawa
sepucuk surat, dimana dinyatakan bahawa Abrahah ingin bertemu dengan ketua
(Samyid) kota Makkah sendiri.
Abdul Muttalib Bin Hasyim datang menemui utusan sebagai
Kepala Makkah, pemimpin rakyat Quraisy dan onang yang bertanggungjawab terhadap
Ka'bah. Utusan itu segera berkata kepadanya: "Raja Abrahah berpesan kepada
tuan bahawa raja bukan datang untuk memerangi bangsa Quraisy, tetapi hanya
untuk meruntuhkan rumah Kabah saja. Kalau tuan dan bangsa Quraisy tidak
menghalangi maksudnya itu, maka tidak akan terjadi pertumpahan darah dan raja
memesan supaya tuan datang menemuinya."
Abdul Muttalib menjawab: "Demi Allah, kami tidak akan
memerangi kamu, sebab tidak ada kekuatan bagi kami untuk berperang."
"Kalau begitu mari kita menghadap raja," kata
utusan itu mengajak Abdul Muttalib.
Utusan itu dengan diiringkan Abdul Muttalib dan beberapa
pemuka dan pembesar Quraisy berjalan bersama-sama menuju perkemahan tentera
Abrahah untuk bertemu dengan Abrahah. Oleh utusan itu, Abdul Muttalib
diperkenalkan kepada Abrahah:
"Inilah ketua bangsa Quraisy. Sifatnya pemurah dan
kasihsayang terhadap sesama manusia, selalu mengorbankan hartanya untuk
orang-orang yang terlantar, sifatnya tenang dan segenap bangsa Quraisy hormat
dan tunduk kepadanya."
Abdul Muttalib diperlakukan sebagai tetamu terhonmat. Raja
Abrahah berkenan duduk bersama-sama Abdul Muttalib di atas sebuah tikar dan
bercakap-cakap. Dalam percakapan itu Abdul Muttalib hanya minta, agar semua
untanya yang telah dirampasnya dikembalikan kepadanya.
Mendengar permintaan itu, Abrahah menjadi hairan dan
berkata: "Kami datang untuk meruntuhkan Kabah, kenapa engkau hanya
membicarakan tentang dua ratus ekor unta saja, sedangkan agama dan Kabah yang
engkau puja itu engkau lupakan?"
Abdul Muttalib menjawab: "Saya ini hanya tuannya
unta-unta itu, adapun Kabah itu ada tuannya sendiri yang akan
memeliharanya."
"Kalau begitu engkau tidak akan menghalang saya?"
tanya Abrahah pula.
"Itu adalah urusan tuan dengan tuan Kabah itu
sendini," jawab Abdul Muttalib pula.
Untuk menyenangkan hati Abdul Muttalib, semua unta yang
dirampas itupun dikembalikan semuanya. Mendengar itu, datanglah utusan dari
suku bangsa Tihamah, meminta agar semua hartabenda Tihamah yang dirampas itupun
dikembalikan pula kepada bangsa Tihamah, tetapi permintaan ini tidak didengar
oleh Abrahah, ditolaknya mentah-mentah, sehingga bangsa Tihamah kembali dengan
tangan hampa dan geram hati.
Abdul Muttalib menasihatkan kepada Abrahah, agar tentera
Abrahah menempuh jalan ke lereng gunung dalam memasuki kota Makkah, kerana
jalan itulah yang paling aman dari gangguan manusia.Hari sudah mulai malam yang
gelap-gulita. Di malam itulah tentera Abrahah akan memasuki kota Makkah untuk
menghancurkan Kabah. Keadaan penduduk kota Makkah mulai panik, Abdul Muttalib
kembali ke kota; dilihatnya semua penduduk kecil-besar, laki-laki perempuan
sudah sibuk mengungsi, dengan membawa semua barang-barang dan binatang ternak,
menghindarkan diri dari bahaya yang mungkin timbul. Terdengarlah tangis
anak-anak bayi yang sedang digendung ibunya, bunyi dan jeritan kambing dan unta
yang dikerahkan mengungsi bersama-sama, sedu-sedan perempuan-perempuan dan
orang-orang yang sudah tua-tua.
Abdul Muttalib dengan diiringkan para cerdik-cendekianya,
menuju ke Kabah untuk mengucapkan doanya. Setelah mereka masing-masing mencium
Kabah serta mendoa agar Allah memelihara Kabah dari bencana tentera bergajah
Raja Abrahah. Mereka meninggalkan Kabah dengan airmata yang berlinang-linang,
menuju ke puncak sebuah bukit, untuk menyaksikan kejadian selanjutnya. Setelah
kota Makkah sunyi sepi dari penduduk yang sudah sama mengungsi itu, maka
tentera Abrahah mulai bergerak untuk memasuki kota Makkah yang terbuka itu
dengan semangat yang menang perang, riuh gembira, sombong dan congkak tidak
terhingga. Masing-masing dengan kenderaan gajah yang besar-besar, berbaris
pasukan demi pasukan.
Tiba-tiba Allah mengutus burung-burung Ababil, yang datang
pasukan demi pasukan pula. Masing-masing burung itu membawa batu kecil yang
bernama Sijjil dengan paruhnya. Batu-batu kecil itu oleh burung-burung itu
dijatuhkan tepat mengenai kepada masing-masing pasukan bergajah. Hasilnya bukan
hanya luka parah, tetapi pasukan Abrahah dan gajah-gajahnya menjadi hancur dan
lumat selumat-lumatnya, laksana rumput yang dikunyah sapi. Bertebaran daging
dan tulang mereka di atas tanah, tidak seorang pun yang terluput dari bahaya
maut.
Melihat kejadian yang luarbiasa itu, Abrahah mulai takut,
lalu kembali melarikan diri, pulang menuju Sana dimana dia lalu mati kerana
luka yang dideritanya dalam perang ajaib itu.
Kota Makkah terpelihara dari bahaya bencana, begitu pula
Kabah yang mulia itu; bahkan sampai sekarang pun belum pernah Kabah itu dapat
dirusakkan oleh tentera negeri manapun.
Kejadian hebat dan ajaib itu, menjadi tahun sejarah yang
pertama bagi seluruh bangsa Arab dan di tahun itu pulalah tydak lama kemudian
di kota Makkah itu lahir seorang Manusia suci, Nabi Muhammad s.a.w. Kejadian
itu adalah tanda dan hikmat kelahiran Nabi mulia ini pula. Dengan lahirnya Nabi
Muhammad itu nanti, Kabah tetap menjadi Rumah Suci dengan erti yang sebenarnya
sampai sekarang dan sampai hari kiamat nanti.
Ke sanalah ummat manusia Islam dari berbagai negeri jauh
dan dekat, berbagai bangsa dan warna kulit berkumpul saban tahun, untuk
menunaikan ibadat haji mereka sebagai yang diperintahkan Allah. Dari tahun ke
tahun, dari abad ke abad, makin banyak juga orang yang datang ke sana, bukan
makin sedikit, bahkan lebih banyak dari pengunjung-pengunjung kota-kota
Washington, London, kota Paris, Moscow dan lain-lain.
Lain dan beda sekali maksud kunjungan orang-orang ke
kota-kota Washington, London, Paris dan Moscow dari maksud kunjungan orang ke
kota Makkah saban tahun, sebagai perbedaan malam dengan siang.
No comments:
Post a Comment