Pemuda Oria bin Hannan sudah
meningkat ke umur remajanya. Badannya sihat. kuat dan segar bugar, baik
rupa dan tampannya. Tiada pula kekurangan dalam penghidupannya.
Sungguhpun begitu, dia selalu tampak gelisah saja, sering pula dia duduk
mengelamun. Tidak lain yang menggoda fikirannya yang menyebabkan dia
sering mengelamun itu, ialah cita cita baru yang timbul dalam hatinya,
cita cita yang datangnya keras maha dahsyat, iaitu cita cita ingin
mempunyai teman hidup. Kenapa hal ini menyebabkan dia gelisah dan
mengelamun? Bukankah di kalangan orang sekampung dan bangsanya sendiri
banyak gadis gadis yang tidak keberatan berkahwin dengan dia, kalau dia
mahu?
Yang menyebabkan gelisahnya, bukanlah kerana kekurangan gadis, tetapi
adalah kerana banyaknya anak anak gadis itu. Dia menginginkan seorang
gadis yang paling cantik dan manis, yang paling menarik hatinya.
Menetapkan yang paling cantik dan menarik inilah yang sangat ia susahkan
dan inilah yang menyebabkan dia melamun dan gelisah itu.
Kegelisahan ini tidak dibiarkannya lama. Dia bangun dari lamunannya,
berdiri dan berkata kepada dirinya: Dengan sekadar mengelamun saja, tidak
akan menamatkan perjuangan batinku ini. Lebih baik kumulai hari ini juga
berjalan dan terus berjalan mencari pemudi yang secocok dengan kehendak
hatiku. Siapa tahu, bahawa di sana di bawah lingkaran langit yang biru
ini, ada seorang yang dapat memenuhi hasrat hati, yang secocok dengan
syarat mutlak yang terguris dalam kalbuku ini.
Tidak lama dia berjalan mencari cari itu, dengan takdir Allah, pada suatu
hari di sebuah tempat, panah asmara yang tersembur dari matanya sendiri
jatuh tertambat di wajah seorang gadis dari kaumnya juga, bernama Sabiq
binti Syaik. Dalam pandang pertama yang lamanya hanya sekejap itu, Oria
bin Hannan melihat, lalu menimbang, lantas mengusul, akhirnya memutuskan
dalam hatinya, bahawa inilah dia gadis yang dicari carinya itu.
Memang pilihannya tidak salah lagi. Memang Sabiq adalah seorang gadis
yang cantik jelita, termasuk gadis gadis yang mulia di negerinya, tenang
dan dalam pula pemikirannya, Yang semua itu, kalau dikirakan akan
menambah molek dan jelitanya pula, dengan pandangan lahir, apalagi dengan
batin manusia yang melihatnya.
Segera dia datang kepada famili gadis itu. Pinangan dan lamarannya
disambut dengan tangan terbuka dan dada yang lapang. Perkahwinan antara
kedua merpati itu segera berlangsung. Hasrat pemuda kita itu segera
terkabul, sehingga dunia yang selama ini gelap dalam pandangannya,
menjadi sinar diterangi surya bahagia rumahtangganya.
Dalam kedua suami isteri itu sedang hidup dengan asyik dan masyuknya,
seakan akan selalu dalam bulan madu, tiba tiba Raja Daud mengumumkan
adanya bahaya dari luar. Pemuda pemuda Israel diperintahkan untuk
mencatatkan diri menjadi tentera pembela tanahair dan agama, untuk
menghadapi perang dan jihad dalam jalan Allah.
Berat hati pemuda Oria bin Hannan untuk melangkahkan kakinya ke medan
perang, yang mungkin menjadi medan maut di kala dia sedang terpaku di
tengah tengah alam bahagiaraya di samping isterinya yang dicintainya itu.
Takut dia kalau lama dia tidak dapat pulang, lebih takut lagi kalau dia
mati syahid dimedan perang. Bagai manakah isterinya tinggal tanpa dia dan
bukankah keduanya sudah begitu asyik, sehingga terpisah sebentar sajapun
sampai menguraikan airmata?
Tetapi kewajipan terhadap tanahair dan agama, adalah kewajipan yang
berdiri atas segala kewajipan. Kewajipan yang harus ditunaikan sekalipun
akan menyebabkan membanjirnya airmata dan darah sekalipun. Oria bin
Hannan terjunkan dirinya dalam ketenteraan dan terus dikirimkan kemedan
perang menghadapi serangan musuh yang kuat. Pertempuran terjadi dan
berkobar dengan hebatnya. Pertempuran demi pertempuran, silih berganti
tidak ada putus putusnya. Kerana sama sama kuatnya, maka perang itu bukan
berjalan dalam satu dua hari saja, tetapi puluhan dan ratusan hari, belum
juga berkesudahan.
Fikiran Oria bin Hannan sehabis tiap tiap pertempuran yang dihadapinya,
selalu terbang melayang kerumah kepada isterinya. Kewajipan dijalankan
sebaik baiknya, dengan harapan dan doa yang saban waktu diucapkannya
kepada Tuhan, mudah mudahan perang lekas berakhir dengan kemenangan yang
gilang gemilang bagi negeri dan agamanya. Tetapi perang tidak kunjung
berhenti, malah semakin sengit.
Takdir Tuhan menentukan, bahawa pada suatu hari mata Raja Daud, Nabi Yang
Mulia ini terpandang kewajah pemudi Sabiq bin Syaik, isteri pemuda Oria
bin Hannan, hati Nabi Daud bergetar dibuatnya, ingin mempersunting jelita
itu menjadi isterinya pula. Dengan segera Daud mengajukan lamaran pada
keluarga Sabiq. Siapakah gerangan yang akan menolak lamaran dari seorang
Nabi Yang Mulia, raja yang besar seperti Daud itu? Raja dan Nabi yang
terbesar di seluruh dunia di kala itu, apalagi suami Sabiq sendiri sudah
lama benar tidak terdengar beritanya, mungkin tewas atau lainnya.*
Perkahwinan Nabi Daud dengan Sabiq binti Syaik segera pula terjadi,
dengan riang gembira bagi Daud dan keluarga sendiri. Tetapi di sana
dibawah ufuk yang tinggi, ada seorang pemuda yang mendengar terjadinya
perkahwinan ini, sebagai pukulan yang hebat menimpa dirinya, pukulan yang
menghancurkan segala sendi dan urat sarafnya, menembus jantung dan
kalbunya.
Sejak perkahwinan dengan Sabiq binti Syaik ini, Nabi Daud lebih gembira
dalam menjalankan tugasnya sebagai raja dan Nabi Allah. Rencana
pekerjaannya ditetapkan dan diatur begitu rupa, sehingga segala galanya
berjalan dengan lancar dan baik. Rencana itu ialah dengan membahagi
waktunya kepada empat pembahagian. Bahagian pertama untuk kepentingan
dirinya sendiri, hari kedua untuk kepentingan kepada Tuhannya, hari
ketiga untuk menghukum dan menyelesaikan urusan urusan ummat dan hari
yang keempat untuk mengajar dan memimpin rakyat ke jalan yang dikehendaki
oleh Allah. Begitulah dijalankan seterusnya oleh Daud.
Sebagai raja besar dan Nabi Mulia, rumah Daud selalu dijaga oleh penjaga
penjaga dan tentera. Tidak seorang juga dibolehkan masuk menemui Daud,
sebelum mendapat izin dari penjaga dan sesudah dibenarkan oleh Daud
sendiri dan tidak seorang juga yang diperbolehkan masuk, kalau tidak
sepadan dan sesuai dengan rencana pekerjaan yang sudah ditetapkan oleh
Daud itu. Di hari dia beribadat, siapa juga tidak diizinkan masuk untuk
mengadukan perkara. Begitulah seterusnya, pada suatu hari ada dua orang
lelaki yang tidak ada bezanya dengan lelaki lain, minta izin masuk kepada
penjaga penjaga itu, untuk bertemu dengan Daud. Setelah aturan itu
diterangkan oleh penjaga, tetapi kedua orang lelaki ini mendesak mahu
bertemu.
Bagaimana juga desakan dan permintaannya ini, tidak dapat dikabulkan oleh
penjaga penjaga itu. Tetapi hairan, keadaan yang sangat luar biasa, yang
belum pernah terjadi. Dengan keadaan pintu tertutup, tiba tiba kedua
orang itu sudah sampai saja di hadapan kamar Nabi Daud, lantas masuk
menemui Daud.
Memang kedua lelaki itu bukanlah manusia biasa, keduanya Malaikat yang
diutus Allah berbentuk manusia untuk mendatangi Daud dan memberikan
peringatan dan pengajaran kepada Daud. Alangkah terkejutnya Daud dengan
kedatangan kedua tamu itu ke dalam kamarnya sendiri, sedang dia sendiri
tidak pernah mengizinkan masuknya kedua orang itu.
Kedua Malaikat itu segera duduk di dekat Daud dan berkata:
Jangan takut hai Daud, kami ini dua orang bersaudara yang bertentangan
satu sama lain. Maka berilah kami hukuman yang benar, atas pertentangan
dan perselisihan kami, tetapi jangan dihukum dengan cara yang tidak adil.
Tunjukilah kami kepada jalan yang sebaik baiknya.
Daud tidak dapat menolak perkara yang sudah ada dihadapannya itu,
sekalipun hari itu bukan harinya perkara. Dia bersiap untuk menjatuhkan
putusan hukum terhadap dua orang yang berselisih itu. Setelah
mendengarkan keterangan keterangan yang diperlukan dalam perkara ini,
akhirnya seorang diantara kedua orang itu berkata kepada Daud: Saudara saya
ini mempunyai sembilan puluh sembilan ekor kambing dan saya hanya
mempunyai seekor kambing. Tetapi saudara saya ini menuntut kepada saya
untuk mengambil kambing saya itu, agar kambingnya genap menjadi seratus,
sedang saya tak mempunyai kambing sama sekali. Tuntutan ini sudah
beberapa kali saya tolak, tetapi dia membantah dengan kata kata yang
fasih, sehingga saya kalah tentang kefasihannya itu.
Setelah mendengarkan itu semua, Daud lalu menghadapkan mukanya kepada
yang seorang lagi dan bertanya kepadanya tentang duduk perkara yang
sebenarnya. Orang itu menjawab, bahawa memang dia sudah mempunyai
sembilan puluh sembilan ekor kambing dan lagi seekor kepunyaan saudaranya
itu, agar cukup kambingnya berjumlah seratus ekor.
Mendengar keterangan itu, merah padamlah muka Nabi Daud kerana marahnya;
dengan badan gementar dan suara yang keras, dia berkata kepada orang yang
menuntut itu: Tuntutanmu itu tidak baik, kalau engkau tetap menuntut
begitu, akan kami pukul dahi dan hidungmu itu.
Baru saja Daud berkata demikian Malaikat itu berkata:
Engkau seharusnya yang lebih baik dipukul, sebab engkau sudah mempunyai
sembilan puluh sembilan orang isteri, lantas mengambil isteri Oria bin
Hannan yang hanya mempunyai isteri seorang itu saja.
Mendengar kata kata yang terang dan tepat itu, Nabi Daud tunduk
kepalanya, gementar badannya, terbuka kepadanya hakikat keadaan yang
dihadapinya itu, bahawa yang dihadapinya itu adalah dua orang Malaikat
yang diutus Allah untuk membetulkannya dan menunjukinya. Daud lalu tunduk
dan sujud minta ampun kepada Tuhan, atas kekeliruannya, Allah segera
memberi ampun dan taubat buat Daud, dengan berkat petunjuk petunjuk dan
peringatan peringatan dari Allah Taala.
Tuhan memperlihatkan kepada manusia dan Daud sendiri, bahawa baik soal
kecil apa lagi soal besar, tetap diperhatikan oleh Allah. Bukan saja
terhadap manusia biasa, tetapi juga terhadap orang orang pilihan Allah,
Nabi nabi Mulia dan Rasul rasul yang Suci, dengan tidak diperbezakan
sedikitpun antara Nabi dan manusia biasa, antara raja dan rakyat biasa.
Hanya bezanya, para Nabi itu senantiasa dapat menerima ajaran Allah dan
menjalankannya dengan baik dan patuh, sedang manusia biasa kadang kadang
engkar dan tidak ambil peduli semua petunjuk yang baik baik itu.
Berbagai bagai pendapat telah
dikemukakan para ahli tafsir mengenai cerita perkahwinan Nabi Daud dengan
Sabiq ini. Ada yang mengatakan bahawa Nabi Daud mengahwininya setelah
yakin bahawa suaminya telah lama mati di medan perang. Pendapat yang lain
mengatakan pula bahawa setelah suami Sabiq hilang tanpa berita demikian
lama, maka di anggaplah talaknya telah gugur, barulah dikahwini Nabi
Daud. Ada juga yang mengatakan bahawa peraturan zaman itu tidak melarang
seorang lelaki melamar seorang perempuan yang telah bersuami asalkan si
perempuan itu ingin kepada lelaki yang melamarnya, lalu di mintakan
fasakhnya. Bahkan ada pula para mufassir yang menolak sama sekali berita
perkahwinan Nabi Daud dengan Sabiq itu dan dianggap berita itu sebagai
cerita cerita dongeng israeliyat yang tak patut dipercayai juga.
|
No comments:
Post a Comment