PERANG SAUDARA
Sekalipun
masih dalam keadaan terlalu muda, tetapi kerana bakat dan
kebijaksanaannya, kerana akal dan budi pekertinya, maka Daud sebelum
meninggal dunia, telah menetapkan akan menyerahkan mahkotanya kepada
Sulaiman. Penyerahan ini pun terjadilah, sehingga Sulaiman sekarang ini
menjadi Raja Bani Israel, menggantikan bapanya yang sudah tua dan ingin
bersara itu.
Dengan pengangkatan ini, anak-anak Daud yang lain merasa tidak senang,
karena merekalah yang lebih tua, lebih pantas kata mereka. Perasaan
ketidakpuasan ini, lebih hebat lagi pada Absyalum, anak Nabi Daud yang
tertua. Selain tertua ia banyak pengalaman, berbadan kuat dan tangkas, ia
tahu pula akan selok-belok pemerintahan; tetapi mengapa tidak dia yang
diangkat, padahal dialah sebenarnya yang lebih berhak? Dia tidak senang,
dia tidak tinggal diam. Dengan terang-terangan dia menyatakan, bahawa
dirinya tidak tunduk kepada keputusan bapanya itu dan dia tidak akan
mengakui atas penobatan Sulaiman menjadi Raja Bani Israel.
Absyalum bekerja segiat-giatnya mendekati bangsanya Bani Israel, ia
bergaul dengan mereka dengan pergaulan yang sebaik-baiknya, untuk menarik
hati mereka. Ditolongnya mereka dan dikumpulkannya dalam sebuah
organisasi yang dipimpin sendiri, Dengan segala daya-upayanya, dia
berikhtiar agar supaya rakyat yang dipimpinnya itu hanya tunduk kepadanya
dan mencegah mereka mengakui Sulaiman sebagai raja.
Kepada para pengikutnya itu dicubanya menanamkan kepercayaan, bahawa
dialah yang lebih pintar, lebih berhak menjadi raja, sedangkan Sulaiman
dan bapanya sendiri adalah orang yang salah, kesalahan mana harus segera
diperbaikinya.
Usahanya yang dengan sungguh-sungguh ini berhasil pula. Banyak bangsa
Israel telah dapat diperkudanya. Mereka tunduk serta patuh terhadap semua
anjuran dan perintahnya, dengan tidak menghiraukan lagi akan perintah
Raja Sulaiman.
Absyalum sekarang menuju kepada rencana yang terakhir, iaitu akan
mengadakan perebutan kekuasaan dengan cara kekerasan. Segala cara-caranya
sudah direncanakan, segala persiapan sudah tersedia, sedang
pengikut-pengikutnya hanya tinggal menunggu komando saja. Di waktu segala
pengikutnya siap sedia itu, dia minta izin kepada bapanya untuk pergi ke
desa Jidwan, untuk beristirahat menyampaikan nazar hatinya. Tetapi
sebelum ia berangkat, kepada semua pengikutnya dia tinggalkan amanat,
bahawa bila nanti terdengar bunyi trompet, supaya mereka semuanya
berlarian kepadanya dan lalu bersama-sama mengangkatnya jadi raja.
Kerana amanatnya itu diberikan kepada orang banyak, maka berita ini
tersiar hampir ke seluruh rakyat. Keadaan ketika itu menjadi genting
sekali. Kota Ursyalim ketika itu menjadi ribut, kegelisahan memuncak
dengan tiba tiba, orang ramai khuatir, kalau kalau akan terjadi kekecohan
hebat.
Melihat suasana dan mengetahui akan niat Absyalum itu, bukan main marah
dan sedihnya hati Nabi Daud. Tetapi kesemuanya itu ditahannya sekuat-kuat
jiwanya. Dengan tenang Daud berkata kepada pengikutnya: Marilah kita lari
saja dari sini, memang tidak ada cara yang lebih baik menghadapi Absyalum
yang telah ganas itu, selain menghindarkan diri.
Begitulah keesokan harinya, Nabi Daud diiringkan oleh semua pengikutnya
serta keluarganya, bertolak meninggalkan kota Ursyalim, menghindarkan
diri dari keganasan pemberontak yang menginginkan kekuasaan. Akhirnya
mereka tiba di pinggir sungai Ardun dan sungai itu terpaksa mereka
seberangi. Di seberang sungai itu mereka berhadapan dengan gunung yang
tinggi, iaitu gunung Zaitun; gunung itupun terpaksa mereka daki dan
ketika itu keluarlah airmata Nabi Daud kerana sedihnya.
Ketika itu mulailah didengar oleh Daud, ada golongan yang menghina dia,
mencaci-maki serta mengeluarkan kata-kata yang pedas terhadap dirinya;
sekalipun sebelumnya mereka menyanjung serta memujinya, membesarkan dan
menghormatinya. Begitulah umumnya si rakyat bodoh yang tidak
berpendirian; bila seseorang sedang berkuasa, dia dipuja-puja, sebaliknya
bila sudah tak berkuasa lagi, sekalipun tidak mempunyai kesalahan
apa-apa, dia lalu dicaci-maki dan dihina-dinakan.
Penghinaan itu didengar oleh Daud dengan sabar, kerana dia merasa sudah
tua sekali, tidak dapat berbuat apa-apa lagi, malah kepada dirinya
sendiri Daud berkata: Kalau anakku sendiri sudah berani mahu membunuhku,
apalagi orang lain, tentu akan lebih dari itu lagi.
Dengan rasa hina diri dan tunduk, Nabi Daud berdoa kepada Allah s.w.t.,
agar Tuhan menyelamatkan dirinya berserta keluarganya dari segala
malapetaka dan agar Allah dengan segera memadamkan pemberontakan yang
tidak diinginkan ini.
Baru saja Daud sekeluarga serta pengikutnya meninggalkan Ursyalim,
Absyalum dengan tenteranya segera menduduki ibu kota itu dengan aman dan
tenteram. Segera diumumkannya, bahawa dialah yang menjadi raja yang sah di
negeri dan bangsa Israel.
Dalam pada itu Nabi Daud pun tidak tinggal diam dengan berpangku tangan
dan berdoa saja, tetapi segera pula menyusun kekuatan yang ada padanya,
untuk bertindak memadamkan api pemberontakan itu.
Beberapa pemimpin perang yang taat kepadanya, selalu dibawanya
bermusyawarah, akhirnya semua pemimpin perang Nabi Daud mendapat kata
sepakat akan menyerang kota Ursyalim yang sudah diduduki Absyalum dan
tenteranya itu.
Sebelum tentera Daud berangkat menyerang, Nabi Daud menasihatkan kepada
mereka, agar mereka memasuki kota dengan memberikan penerangan dan
kebijaksanaan, tidak dengan kekuatan senjata dan dinasihatkan pula supaya
mereka sedapat mungkin jangan membunuh Absyalum.
Tetapi setelah mereka tiba di kota Ursyalim, penerangan dan kebijaksanaan
yang diperintahkan Nabi Daud itu tidak berguna sama sekali. Terpaksalah
mereka mengangkat senjata untuk mencapai penyelesaian dengan Absyalum,
kerana hanya itulah satu satunya jalan, yang dapat mereka lakukan.
Pertempuran segera berkobar dengan dahsyatnya. Tentera Absyalum hancur
seluruhnya, Absyalum mati di ujung mata pedang bersama tenteranya. Kota
Ursyalim diduduki tentera Nabi Daud kembali, keadaan segera menjadi aman
dan tenteram kembali.
Sesudah kejadian itu, maka Sulaiman tetap menjadi raja dengan aman dan
tenteram bertahun-tahun, sehingga bangsa dan negeri itu semakin maju dan
makmur, tidak kurang bahkan telah melebihi daripada zaman pemerintahan
bapanya Nabi Daud a.s. Daerah kerajaannya semakin luas juga, serta
rakyatnya pun hidup dengan penuh bahagia, patuh dan taat kepada perintah
rajanya.
Di saat itulah, setelah Sulaiman sampai umur, Allah mengangkat Sulaiman
menjadi Nabi dan RasulNya, untuk mengisi negara dan bangsa yang merdeka
dan makmur itu dengan semangat agama dan ketuhanan, menjadi bangsa dan
negara yang diredai Allah, agar keamanan dan kemakmuran itu tetap dan
abadi, bukan hanya aman dan makmur di dunia ini saja, juga menjadi aman
dan makmur sampai di akhirat nanti.
Sebagai mukjizat besar bagi Nabi Sulaiman, beliau dapat mengerti segala
percakapan burung-burung dan dengan menggunakan bahasa (bunyi)
bermacam-macam burung dan binatang itu, Nabi Sulaiman dapat
bercakap-cakap dengan burung-burung dan binatang-binatang itu. Dengan
jalan begitu pula. segala burung dan binatang itupun semua tunduk dan
taat kepada Nabi Sulaiman.
Diberikan Allah pula mukjizat yang lebih hebat lagi kepada Nabi Sulaiman,
ia dapat melihat segala kekayaan alam yang ada di perut bumi, baik yang
merupakan emas, perak, besi dan tembaga, begitu pula harta kekayaan yang
berada di dalam laut, seperti intan, mutiara dan berbagai-bagai pualam
yang mahal-mahal harganya.
Segala jin dan setan pun dapat dikuasai oleh Nabi Sulaiman, sehingga
kekuatan jin dan setan itu dapat digunakan oleh Nabi Sulaiman untuk
menjadi kuli, kaum pekerja yang harus mengeluarkan semua kekayaan dan
perhiasan sebanyak itu, guna mendirikan rumah-rumah dan gedung-gedung
yang bagaimana juga besar dan cantiknya.
Nabi Sulaiman malah dapat pula menguasai angin, sehingga angin itu dapat
dipergunakan oleh Sulaiman sebagai kenderaannya, bila Sulaiman akan
berpergian ke tempat yang bagaimana jauh dan tingginya.
Rakyat Sulaiman bukan hanya makhluk yang bernama manusia saja tetapi
segala burung, binatang, jin, setan, semut-semut dan segala yang melata
di muka bumi ini, menjadi rakyatnya yang patuh dan tunduk di bawah
kekuasaannya.
Dengan kenderaannya yang bernama angin itulah Nabi Sulaiman dapat
berpergian ke sana ke mari memeriksa kerajaan serta rakyatnya, bahkan
sampai ke negeri Askalan, beliau sampai pula di sebuah lapangan luas yang
penuh dengan semut.
Ketika Nabi Sulaiman dan tenteranya sampai di lapangan itu, dari jauh
Nabi Sulaiman telah melihat semua semut itu terperanjat benar atas
kedatangannya itu. Semut-semut itu berkumpul, di mana mereka
bermusyawarah bersama-sama, bagaimana menghindarkan diri dari bahaya
injakan kaki tentera Sulaiman. Semua itu dapat di lihat, didengar dan
difahami oleh Nabi Sulaiman.
Dengan terang dapat didengar oleh Sulaiman, komando semut itu memberikan
perintah kepada rakyatnya: Masuklah kamu dengan segera ke dalam rumahmu
masing-masing, agar jangan menjadi mangsa injakan kaki tentera Sulaiman,
sedang mereka sendiri tidak merasakannya
Mendengar kata-kata semut itu, Nabi Sulaiman tersenyum simpul dan merasa
gembira atas kesanggupan yang diberikan Allah kepadanya, untuk mengerti
kata kata semut itu. Terasalah oleh Sulaiman, bahawa dia Nabi sebagaimana
juga Nabi-nabi lainnya dan dia merasa wajib memerintahkan kepada manusia,
agar manusia mengasihi akan semua binatang yang melata di bumi ini,
jangan sampai menganiaya dengan sengaja atau dengan tidak diketahui.
Ketika itu Nabi Sulaiman menyembah dan sujud kepada Tuhan, bersyukur atas
segala nikmat dan pemberian Tuhan, serta mendoa agar dia dan kaumnya
dimasukkan Allah dalam golongan hamba Allah yang baik.
"Semua ini adalah kurnia Allah atas diriku untuk menguji, apakah aku
dapat bersyukur atau akan berkufur, kata Sulaiman a.s.
NABI SULAIMAN DAN RATU BALQIS
Nabi
Sulaiman bercita-cita ingin mendirikan sebuah rumah suci di Syam, untuk
dapat dipergunakan sebagai tempat ibadat menyembah Allah dan pula sebagai
pengorbanan dari dia sendiri kepada Allah. Tiang-tiang yang tinggi dan
besar lalu didirikan, dinding-dinding tembok yang besar dan agung pun
berdiri dan tidak lama kemudian Rumah Suci (Baitul Maqdis), yang
dicita-citakan Nabi Sulaiman itupun jadi kenyataanlah, yang sampai
sekarang masih ada dan tetap ada dan masih tetap bernama Rumah Suci
(Baitul Maqdis atau Jerusalem).
Kepada semua manusia yang beriman kepada Allah, diperintahkan Tuhan, untuk
datang berhaji ke tempat suci itu setiap tahun. Tetapi kerana kemudian,
oleh bangsa Israel tempat itu dijadikan tempat menyimpang dari ajaran
Allah, maka kepada Nabi Muhammad diperintahkan Tuhan untuk memindahkan
tempat suci itu ke Mekah. Ke sanalah umat Islam menghadapkan muka dalam
sembahyang dan ke sana pulalah umat Islam setiap tahun datang berkumpul
melaksanakan ibadat haji mereka.
Baru saja Nabi Sulaiman selesai mengerjakan Rumah Suci itu, Nabi Sulaiman
berangkat meninggalkan tempat itu memenuhi nazarnya sebelum mendirikan
Rumah Suci itu. Nazar (janji) akan mengembara di sekitar muka bumi untuk
melihat dan mengetahui kebesaran Allah yang mencipta bumi ini juga
maksudnya.
Mula mula Nabi Sulaiman menuju ke tanah Yaman, lalu memasuki daerah
Sanak. Di daerah ini beliau mengalami kekurangan air. Ke mana juga
dicarinya, tidak ada air dijumpai. Ke puncak bukit yang tinggi, di bawah
jurang yang dalam, kadang kadang digalinya berupakan sumur yang dalam,
namun air tidak ditemuinya. Di saat hampir menemui jalan buntu untuk
mendapatkan air, tiba tiba lalulah terbang melintas di atas kepalanya se
ekor burung Hud Hud. Burung itu segera dipanggil oleh Sulaiman dan kepada
burung itu diperintahkannya untuk mencari tempat yang ada airnya dan
menunjukkan jalan kepadanya menuju ke tempat itu.
Kerana burung Hud Hud yang diutus itu lama tidak kembali, maka Nabi
Sulaiman menjadi marah dan mengucapkan sumpahnya, akan menghukum burung
itu dengan menyembelihnya, bila tidak segera datang dan bila burung itu
tidak dapat menerangkan sebab sebab dari kelewatannya itu.
Baru saja Nabi Sulaiman mengucapkan sumpahnya, burung Hud Hud yang
ditunggu-tunggunya itupun datanglah dengan merendahkan kepala dan
menggerak-gerakkan ekornya, tanda minta maaf dan minta ampun kepada Nabi
Sulaiman atas kelewatannya itu.
Akhirnya Hud Hud bercerita kepadanya: Saya sudah dapat melihat di tempat
yang jauh di sana, sesuatu yang belum pernah engkau ketahui, sebuah
tempat yang belum pernah tunduk di bawah kekuasaanmu dan engkau sendiri
tidak mengetahui tentangnya.
Alangkah terkejutnya Nabi Sulaiman mendengar khabar ini, sebab belum
pernah dia mendengar khabar yang demikian. Kepada burung Hud Hud
diperintahkannya untuk melanjutkan ceritanya itu dan alasan apakah yang
menyebabkan kelambatannya.
Hud Hud melanjutkan ceritanya: Adapun negeri itu bernama Saba dan yang
menjadi rajanya adalah seorang perempuan. Ia sangat berkuasa atas
rakyatnya serta istananya pun besar sekali. Tetapi sayang, penduduk dalam
negeri itu rupanya dipengaruhi setan dan iblis, kerana ternyata mereka
sudah tidak dapat membezakan antara yang halal dan haram, antara darah
dan daging, begitu pula antara kebenaran dan kepalsuan. Penduduk negeri
itu umumnya buta dan bodoh-bodoh, tidak mempunyai pemikiran dan kemajuan
sama sekali. Mereka menyembah matahari, bukan menyembah Allah. Saya
merasa sedih melihat keadaan mereka yang demikian. tetapi apa dayaku,
kerana penduduk negeri itu kuat-kuat dan besar-besar badannya. Pada
pendapatku, alangkah baiknya bila mereka diperintahkan untuk menyembah
Allah, iaitu Tuhan yang sebenarnya yang mempunyai kerajaan yang Maha
Agung dan Maha Besar.
Nabi Sulaiman sungguh terkejut mendengar berita ini, tetapi dia tidak
mahu mengejutkan Hud Hud yang telah bercerita itu. Dia hanya berkata:
Akan kuselidiki dahulu khabar yang kau bawa ini. Aku ingin mengetahui
apakah engkau berkata benar atau berkata bohong dalam hal ini. Kalau
memang benar apa yang telah kau katakan tadi, maka inilah se pucuk surat
dariku, segera kau sampaikan surat ini kepada raja dan bangsa yang telah
kau ceritakan itu. Aku akan menunggu khabar jawapannya selekas mungkin!
Surat itu segera diambilnya dari tangan Nabi Sulaiman, lalu burung itu
terbang melayang, menyampaikan surat itu ke alamat yang sudah ditentukan,
iaitu raja (ratu) dan rakyat Balqis di negeri Saba.
Hud Hud terbang menyusup ke atas mahligai istana Ratu Balqis. Dengan
melalui sebuah jendela, surat itu dijatuhkannya dalam istana itu tepat di
hadapan Ratu Balqis sendiri.
Surat tersebut jatuh, lalu diambil dan dibaca oleh Ratu Balqis: Surat ini
dari Sulaiman. Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Penyayang.
Janganlah kamu meninggikan diri terhadapku dan hendaklah kamu
mendatangiku dengan menganut Agama Islam.
Baru saja melihat dan membaca surat yang ajaib serta isinya yang
mengejutkan itu, Ratu Balqis segera mengumpulkan semua menteri kerajaan,
pembesar-pembesar dan ahli-ahli cerdik pandai, untuk bermesyuarat, guna
meminta pertimbangan mereka tentang isi surat yang baru di terimanya itu;
apakah akan menyerah dan tunduk kepada apa yang di maksud oleh Raja
Sulaiman, atau tidak akan mempedulikan sama sekali isi surat itu.
Mereka sama berkata: Kita ini adalah suatu bangsa yang berani dan ahli
perang, bukan suatu bangsa yang hanya pandai berunding dan mengalah saja,
Kami sudah menetapkan dirimu, ya Balqis, untuk memutuskan segala sesuatu
dan memerintah kami. Tetapkanlah apa yang hendak kau putuskan, kami akan
menjalankannya dengan penuh rasa taat dan tunduk kepadamu. Bila engkau
perintah ke langit, kami mahu terbang, ke laut kami menyelam, ke lurah
kami menurun dan ke bukit pun kami akan mendakinya:.
Setelah Balqis mengetahui tanda-tanda dari para menteri dan
pembesar-pembesar yang menghendaki perang itu, segera ia mengemukakan
pendapatnya, yang bertentangan dengan kehendak mereka; dengan tenang
berkatalah Ratu Balqis: Fikiran yang menghendaki perang itu, adalah
fikiran yang salah, selama jalan damai belum ditempuh sedapat-dapatnya,
kerana perdamaian lebih baik dari berperang. Begitulah menurut fikiran
orang waras. Bila tentera telah dapat mengalahkan musuhnya di medan
perang, negeri yang dikalahkannya itu pasti mereka rusak dan mereka
hancurkan, segala harta kekayaannya mereka rampas, orang-orang yang mulia
mereka hinakan sebaliknya orang-orang hina dimuliakannya. Akhirnya mereka
memperbudak, lalu menjalankan tangan besi, kalau dapat berabad abad
lamanya, atau untuk selama-lamanya.
"Aku, kata Ratu Balqis selanjutnya, Ingin mengutus sebuah delegasi
yang terdiri dari orang-orang yang terhormat dari bangsa kita sendiri,
untuk menghadap Raja Sulaiman dan pula untuk memberikan hadiah yang
paling berharga.
Khabar ini sebagai jawapan terhadap surat Sulaiman itu, dituliskan dalam
sebuah surat, lalu diserahkan kepada burung Hud Hud itu, untuk
disampaikan kepada Sulaiman.
Untuk menyambut kedatangan delegasi Balqis itu, Sulaiman mengadakan
persiapan seperlunya. Sulaiman ingin memperlihatkan kegagahan dan
keluarbiasaannya.
Semua jin dipanggilnya dan diperintahkan untuk mendirikan sebuah istana
dari segala macam batu dan perhiasan yang berada di perut bumi di dalam
laut.
Dalam waktu yang singkat saja, gedung besar, iaitu istana yang terindah
yang belum pernah ada tandingannya di muka bumi Allah ini, sekarang
menjelma. Dindingnya terbuat dari kaca yang beraneka warna, lantainya
daripada emas dan perak, serta pasirnya dari intan dan berlian dan
berbagai-bagai batu berharga lainnya, Semua itu dikemukakan dan didirikan
oleh segala jin dengan petunjuk Nabi Sulaiman sendiri.
Delegasi yang ditunggu tunggu itupun datanglah. Kedatangan mereka
disambut dengan sambutan yang hormat dan meriah.
Alangkah terkejut dan kagumnya mereka melihat kemewahan yang tidak dapat
dibayangkan dengan kata-kata itu. Dengan rasa malu, mereka menyerahkan
hadiah besar yang dianugerahkan Ratu Balqis kepada Raja Sulaiman.
Melihat hadiah itu, Nabi Sulaiman hanya minta maaf dan berkata:
"Maaf saja, kuharap agar hadiah ini dikembalikan saja kepada Ratu
Balqis, kerana pada diriku telah cukup segala-galanya dianugerahi Allah,
baik berupa kekayaan mahu pun perhiasan, bahkan Tuhan telah
menganugerahkan yang cukup, kekuasaan yang besar dan pangkat kenabian
yang mulia yang belum pernah dipunyai oleh seorang manusiapun di atas
dunia ini. Aku tidak memerlukan emas perak, sekalipun sebesar bumi ini.
Kulihat engkau sekalian ini hanya mengenal hidup yang lahir (nyata) di dunia
ini saja dan dengan penghidupan dunia yang begini saja, kamu telah dapat
bergembira diri. Kembalilah kamu ke negeri dan rajamu. Katakan kepadanya,
bahawa aku tidak memerlukan harta kekayaan, tidak perlu kekuasaan dan
segala-galanya. yang perlu agar kamu sekalian tunduk dan menyembah akan
Allah, yang telah menjadikan semuanya ini. Kuharap agar kamu sekalian
patuh menjalankan perintah Allah itu, janganlah kamu menyembah selain
daripada Allah, serta katakan pula kepada mereka, bahawa kami akan segera
mengirimkan tentera kami, untuk menggempurmu, bila ternyata kamu tidak
mahu tunduk kepada kebenaran ini dan yang hanya mempercayai kepada
kekuatan tenteramu saja!
Delegasi itupun segera kembali mendapatkan raja dan bangsanya, lalu
disampaikannya hasil pertemuan dengan Raja Sulaiman itu.
Mendengar semua itu, dengan perasaan yang tenang Ratu Balqis berkata:
Tidak ada daya dan usaha lain lagi, kecuali kita hanya tunduk dan taat
menurut ajaran Sulaiman itu.
Ratu Balqis ingin menghadap sendiri kepada Sulaiman, serta ia bermaksud
akan mengucapkan kalimat iman di hadapan Sulaiman. Ratu itupun
berangkatlah diiringkan oleh semua pengiring dan pengawalnya. Setelah
Nabi Sulaiman mengetahui akan keberangkatannya itu. maka beliau berkata
kepada semua jin: "Siapakah di antaramu yang sanggup mengambil
istana Ratu Balqis dan membawanya ke mari, sebelum Ratu Balqis sendiri
sampai di sini untuk menyatakan Islamnya dihadapanku?
Raja dari segala jin lalu menjawab: "Saya sanggup membawa mahligai
Ratu Balqis ke mari dengan segera dan mahligai itu akan berada di sini,
sebelum pertemuan ini berakhir kerana saya mempunyai kekuatan yang luar
biasa hebatnya. Dengan kekuatan itu saya jamin, bahawa segala yang ada
dalam mahligai itu akan selamat.
Tiba tiba muncul dan berdiri seorang manusia beriman, yang kepadanya oleh
Allah telah dianugerahi pengetahuan yang cukup dan kekuatan ghaib, lalu
ia berkata kepada Raja Sulaiman: "Insya Allah saya sanggup
mendatangkan mahligai itu ke mari dan mahligai itu akan berada di sini,
sebelum engkau menggerakkan pelupuk matamu, ya Raja Sulaiman.
Ya, dalam sekelip mata saja, mahligai ratu itupun sudah berdiri dengan
megahnya di hadapan Nabi Sulaiman. Di situ Nabi Sulaiman lalu bersujud
dan bersyukur pula kepada Tuhannya, atas kekuasaan Tuhan yang telah
diperlihatkan kepadanya. Beliau bersujud dan bersyukur kembali
berulang-ulang, serta terus-menerus untuk menyembah Allah Yang Maha
Bijaksana, Maha Besar dan Maha Kuasa itu.
Akhirnya Ratu Balqis pun datanglah. Kepada Ratu Balqis, Sulaiman berkata:
"Beginikah istanamu? Setelah diperhatikannya dengan sungguh-sungguh,
Ratu Balqis berkata: "Agaknya itulah.
Alangkah kaget dan kagumnya Ratu Balqis setelah melihat kejadian itu,
iaitu istananya sendiri sudah berada di hadapan istana Sulaiman, sebelum
dia sendiri sampai di tempat itu.
Dalam pada itu Nabi Sulaiman sudah memerintahkan pula untuk membangun
sebuah mahligai yang terbuat dari kaca yang putih bersih; kemudian Ratu
Balqis dipersilakan masuk ke dalamnya. Ratu Balqis mengira bahawa
mahligai kaca itu air yang sedang mengalir berombak, lalu dia membukakan
betisnya untuk memasukinya, tetapi kemudian ternyata bahawa itu bukanlah
air.
Dengan kekhilafannya ini, maka terbukalah hati dari Ratu Balqis yang
selama ini tersesat di dalam gelombang kekayaan dan kekuasaan itu. Dia
telah tersesat dan terkhilaf, sebagaimana kekhilafannya terhadap kaca
yang di kiranya air. Dia insaf dan terbukalah hijabnya, sehingga dengan
kejadian itu, kini dia merasakan akan kesesatannya, kerana dia mengira
bahawa kekayaan itu dapat membahagiakannya, begitu pula kekuasaannya di
dunia ini adalah kekuasaannya yang paling besar; baru sekarang dia
mengetahui, bahawa ada yang mempunyai kekuasaan yang dapat melebihi
kekuasaannya.
Dia menjadi insaf dan bertaubat kepada Tuhan: "Ya Allah, Tuhanku !
Sudah lama saya tersesat sehingga saya tidak mengenalMu dan tidak pernah
menyembahMu. Saya sudah tersesat dalamasa yang panjang, kerana kelobaan
saya atas harta kekayaan pemberianMu itu, sehingga saya sudah aniaya
terhadap diriku sendiri dengan melupakan Engkau, ya Allah. Saya kira
hanya harta dan kekuasaan itu saja bahagia dan rahmat dari Engkau,
rupanya itu sama sekali belum bererti apa-apa, bila dibandingkan dengan
rahmat dan nikmatMu yang lainnya. Ampunilah saya ini, ya Allah! Sekarang
saya insaf dan taubat, saya akan menerima pelajaran Sulaiman dengan
menganut Agama Islam, iaitu agama Engkau, ya Allah. Saya akan tunduk dan
taat kepadaMu, ya Allah, ampunilah saya, kerana Engkau suka memberi ampun
dan penerima taubat pula.
HUKUMAN ALLAH TERHADAP BANI ISRAEL
Berkumpul
dan datang silih berganti nikmat dan rahmat Allah atas bangsa Israel.
Mereka dilepaskan Allah dari berbagai-bagai azab dan seksa. DiutusNya
kepada mereka beberapa Nabi dan Rasul, untuk melepaskan mereka dari
berbagai azab dan seksa itu, guna membimbing mereka ke jalan yang benar,
sehingga mereka dengan pimpinan para Nabi dan Rasul itu, mendapat
kemakmuran dan kemajuan yang luar biasa, penuh dengan kehidupan yang
bahagia dan senang, menjadi pemimpin di atas dunia ini. Sungguhpun begitu
mereka senantiasa berpaling juga dari jalan yang benar dan baik itu.
Setiap kali mereka mendapat kecelakaan dan kesengsaraan yang luar biasa,
menginginkan pimpinan dan Nabi. Setelah mereka aman dan bahagia kembali
dengan pertolongan pemimpin dari Nabi itu, kembali mereka tak mengakui
akan Nabi itu, mereka lupakan segala nikmat dan rahmat Allah itu, bahkan
para pemimpin dan Nabi itu banyak pula yang mereka bunuh, lalu mereka
kembali kepada kesesatan dan berbagai-bagai kejahatan.
Kalau mereka telah tersesat dan derhaka, mereka tidak dapat lagi
dibelokkan ke arah kebenaran hanya dengan peringatan-peringatan dan
ajaran-ajaran dari Allah saja, bagaimana juga benarnya peringatan dan
ajaran itu, mereka tetap menolaknya, bahkan mereka ludahi. Hanya dengan
seksaan jualah yang dapat membetulkan kembali tindakan mereka itu. Oleh
sebab itu Tuhan mengirimkan berbagai-bagai seksaan, untuk membetulkan
tindakan mereka yang salah itu.
Sejak dahulu kala Tuhan menurunkan berbagai-bagai seksa dan azab terhadap
Bani Israel. Tetapi kini mereka telah melupakan pula akan semua azab dan
seksaan Allah itu, mereka bertindak dengan berbagai-bagai kejahatan lagi.
Kesesatan dan kejahatan itu telah demikian rupa pula hebatnya, sehingga
tidak dapat dibiarkan begitu saja. Tuhan mengutus pula kepada mereka
seorang Nabi, Armiya namanya.
Nabi ini dengan seluruh tenaga dan daya yang ada padanya, berusaha keras
untuk mengembalikan. Diperingatkan oleh Nabi ini, akan ajaran-ajaran para
Nabi dan Rasul yang telah meninggal dunia. Diperingatkan kepada mereka
akan ajaran-ajaran Kitab Suci yang telah diturunkan Allah dengan
perantaraan Nabi-nabi dan Rasul-rasul itu. Diperingatkan pula akan azab
dan seksa bagi bangsa yang telah menderhaka ajaran-ajaran yang benar itu.
"Ingatlah kepada seksaan yang menimpa Raja Namrud dan Firaun,
ingatlah akan seksaan yang ditimbulkan oleh tentera Sanharib yang telah
menghancur leburkan negeri Babilon dan rakyat-nya! Ingatlah akan
berbagai-bagai azab yang berupakan angin taufan dan hujan batu, yang
berupakan berbagai-bagai penyakit menular dan taun, yang berupakan udara
yang panas terik dan lain-lainnva! Demikianlah Nabi Armiya memperingatkan
kepada mereka; tetapi mereka tidak mahu mendengarkan dan menurutinya.
Tuhan tidak akan henti-hentinya pula menurunkan seksa dan azabnya, selama
manusia tidak bosan-bosannya berbuat kejahatan dan kesesatan.
Terhadap bangsa Israel yang sudah tidak mahu dinasihati itu, tidak ada
gunanya nasihat lagi, Lalu Tuhan utus kepada bangsa itu tentera yang
paling kejam, yang dipimpin oleh seorang raja dan jeneral yang lebih
kejam, iaitu tenteranya Nebukadnezar (Bakhtanassar) yang termasyhur itu.
Dari arah Timur, tentera ini menyerbu dengan jumlah yang sangat besar,
belum pernah ada tentera di dunia ini yang lebih besar jumlahnya dari
tentera Nebukadnezar ini, seakan-akan gelombang demi gelombang, banjir
demi banjir, mereka menyerbu dan terus menyerbu. Tidak ada sebuah
kekuatan pun di atas dunia ini yang dapat menghalanginya, siapa saja yang
melawan dibunuh mati, rumah-rumah, gedung dan kota-kota dihancurkannya
sampai rata dengan tanah. Bangsa Israel yang masih tetap tinggal hidup,
sebagai sisa pembunuhan dan penyembelihan, semuanya dikumpulkan menjadi
tawanan, lalu dibuang jauh dari negeri mereka sendiri. Kota Baitul Maqdis
dan Rumah Suci pun disapu bersih, sehingga hilang kehormatannya sama
sekali. Semua Kitab Suci pun mereka bakar sampai habis.
Lama pula konon masanya Nebukadnezar menguasai negeri Bani Israel, sampai
kepada beberapa keturunan, dengan segala kekejamannya yang tidak ada
tolok bandingannya. Akhirnya kerajaan kejam ini menjadi semakin lemah,
hilang kekuatannya, sehingga tak sanggup berdiri lagi.
Kekuasaan di seluruh Babilon dan bangsa Israel, akhirnya dipegang oleh
seorang raja yang baik hati, lemah-lembut dan suka bergaul dengan rakyat.
Dengan tenang raja ini mendidik dan mengumpulkan serta memerintah bangsa
Israel yang sudah hancur-lebur dan cerai-berai itu menjadi suatu bangsa
yang berpadu-satu.
Kita ini adalah bangsa yang terhormat, keturunan Nabi Yaakub dan
anak-cucu Nabi Daud yang maha besar. Tanahair kita adalah Syam, yang
penuh dengan sumber-sumber kekayaan, Kita adalah bangsa yang merdeka dan
kuat dahulunya. Tetapi kerana kesalahan-kesalahan kita sendiri, kita
dapat diusir musuh dari tanahair kita itu, kerana kita tidak mahu tunduk
kepada peraturan, ingin menurutkan kemahuan diri sendiri saja. Sekarang
marilah kita bersatu, mengumpulkan tenaga dan kekuatan kembali ke
tanahair kita yang sudah lama kita tinggalkan itu!
Kerana sudah mengalami benar-benar bagaimana pahit dan getirnya terusir
dari tanahair sendiri, menjadi tawanan dan budak belian, dengan kerja
paksa yang berat dan hina-dina, maka apa yang diucapkan oleh pemimpin
itu, sangat meresap dalam kalbu dan jiwa mereka.
Dengan keinsafan inilah mereka kembali bersama-sama ke tanah airnya
sendiri, tanah Syam (Palestin) Dengan kegiatan bekerja dan persatuan yang
teguh, bangsa dan Kerajaan Israel berdirilah meliputi tanah Syam. Mereka
hidup dengan baik dan berketurunan yang banyak, sehingga berdirilah pula
kebun-kebun yang luas, kota-kota yang besar, desa-desa yang aman dan
penuh dengan kebahagiaan. Seharusnya mereka bersyukur atas semua nikmat
dan rahmat Tuhan itu. Tetapi setelah hidup senang dan bahagia, mereka
kembali melupakan Tuhan. Kembali menurutkan kehendak diri sendiri. Mereka
lupa akan segala pengalaman dan penderitaan mereka selama terusir; malah
masing-masing dirinya yang sudah senang dan kaya itu merasa sudah kuasa
dan takkan mahu tunduk pula kepada kebenaran lagi.
Begitulah jiwanya bangsa Israel itu. Dengan senang mereka naik sesudah
jatuh, tetapi dengan mudah pula mereka lupa daratan, sehingga berbuat
jahat dan sewenang-wenang lagi. Kalau mereka sudah menjadi jahat kembali,
maka tidak ada kata-kata dan ajaran yang dapat menginsafkannya kembali.
Mereka hanya insaf kembali kalau sudah dikutuk dengan seksa yang
sehebat-hebatnya.
Masyarakat mereka yang sudah mulai aman dan bahagia, sekarang mulai kacau
kembali. Penuh sesak dengan berbagai-bagai kejahatan dan kemesuman.
Orang-orang suci dan para Nabi yang diutus Tuhan untuk memimpin mereka,
bukan hanya mereka tolak dan hinakan saja, bahkan banyak pula mereka
bunuh. Dua Nabi Suci yang paling penyantun, iaitu Nabi Zakaria dan Nabi
Yahya menjadi korban keganasan mereka.
Bangsa Israel kembali menjadi bangsa yang hauskan darah. Riwayat
berulang, bukan sekali ulang, tetapi berkali-kali. Terhadap mereka
dikirim Tuhan tentera kejam yang jauh lebih kejam dari tentera
Nebukadnezar, iaitu tentera Judarz. Tentera itu tanpa sebab peringatan
sama sekali, lalu menyerang seluruh negeri dan bangsa Israel dari segala
jurusan. Dengan kekuatan tentera yang jauh lebih banyak, dengan kekejaman
yang jauh lebih hebat, tanah Syam yang didiami bangsa Israel itu mereka
hancur-leburkan menjadi abu. Rakyatnya mereka sembelih dan koyak-koyak
sebagai harimau menerkam mangsanya.
Bangsa dan negara Israel kembali hancur-lebur. Sebahagian besar mereka
musnah dan sebahagian kecil saja dapat meloloskan diri dari maut, lari ke
mana saja ke timur dan ke barat, tidak keruan sama sekali.
Begitulah nasibnya negara dan bangsa yang telah mendapat cop kemarahan
dari Allah. Itu disebabkan kerana engkar akan ajaran-ajaran Allah,
membunuh dan membinasakan para Nabi dan Rasul Allah; dan semua itu kerana
kemaksiatan mereka yang melampaui batas, sehingga seksaan Tuhan datang
melampaui batas pula hebatnya.
PERGOLAKAN DI ANTARA DUA FAHAMAN
Ada
dua orang bersaudara di antara golongan Bani Israil juga. Keduanya
bersaudara kandung. Tetapi hairan, satu sama lain bertentangan dalam
pendapat dan pandangan hidup, bertentangan faham dan ideologi; ibarat
buah sepohon dan sekebun tempat tumbuhnya, tetapi rasa, yang sebiji
manis, sedang yang sebiji lagi pahit sepahit-pahitnya.
Yahuza, demikianlah nama salah seorang di antara kedua orang yang
bersaudara itu. Dia ini adalah seorang yang mukmin dan mendasarkan hidup
dan perjuangannya kepada dasar ketuhanan. Tahu akan darjat diri tempat di
mana dia hidup sekarang menjelang matinya. Sifatnya pemaaf dan pemurah
hati, penyantun terhadap sesama dan suka merendahkan diri, tidak terlalu
tergoda oleh keriang-gembiraan dunia dan hartabenda kekayaan.
Yang seorang lagi dari kedua orang itu bernama Qutrusy. Dia tidak mahu
mengenal Tuhan dan hari Akhirat. Hidupnya dalam kekafiran tanpa agama,
hanya berpedoman kepada otaknya sendiri saja. Sifatnya kasar dan bakhil
sekali, selalu menganggap dirinya lebih pintar dan lebih kuasa dari semua
orang. Ia selalu memandang rendah kepada orang dan golongan lain,
lebih-lebih kepada orang yang beriman kepada Allah dan senantiasa
beribadat.
Setelah bapa kedua orang bersaudara ini menjadi tua dan dekat waktunya
meninggal dunia, kedua anaknya itu dipanggilnya. Sang bapa merasa khuatir
bila dia meninggal dunia kalau-kalau kedua anaknya ini akan berebutan
harta peninggalannya yang begitu banyak dan berselisihan. Agar
perselisihan yang tidak diharapkannya itu jangan sampai terjadi, maka di
saat itu juga semua harta-benda kekayaannya yang banyak itupun,
dibahagikannya sama banyak antara kedua anaknya itu. Sesudah dibahaginya
sama rata, masing-masing merdeka memperbanyak dan menghabiskan hartanya
itu sekehendak hati mereka.
Adapun Yahuza telah menetapkan niat dan rencana dalam hatinya, akan
menggunakan harta yang diterimanya itu untuk keperluan segala sesuatu
yang diredhai Allah, sebagai tanda bakti dan taatnya kepada Tuhan, tanda
syukur dan berterimakasih kepada Allah. Dia akan gunakan segala harta dan
wang yang ada padanya itu untuk membeli dan menebus Syorga yang
dijanjikan Allah.
Harta itu selalu dipergunakannya untuk menolong orang-orang yang sengsara
hidupnya, orang-orang yang lapar dan dahaga kerana miskinnya. Dia
mendirikan jambatan dan memperbaiki jalan yang rusak untuk dilalui orang
banyak, serta dia membantu orang-orang yang mendapat kecelakaan dan yang
ditimpa bahaya.
Tidaklah hairan kalau hartanya itu bukan semakin bertambah banyak, malah
semakin sedikit dan akhirnya habis samasekali; tetapi Yahuza tetap tenang
dan sabar. Dicukupkannya apa-apa yang dapat dicarinya sehari-hari untuk
penghidupannya, bahkan kadang-kadang dia tidak mendapatkan apa-apa untuk
dimakannya, lalu dia berpuasa tanda dia bermohon kepada Allah agar diberi
rezeki. Bila dia mendapat rezeki yang agak banyak, maka bertambah-tambah
syukur dan ibadatnya kepada Allah. Tidak jemu-jemunya lidah serta anggota
tubuhnya menyebut dan menyembah Allah.
Adapun Qutrusy dengan harta pusaka yang diperolehnya itu semakin
bertambah lupa dia kepada Tuhan, kerana asyik mengurus harta dan
kekayaannva itu saja. Dengan tidak kenal penat dan lelah, siang dan malam
tidak ada yang difikirkannva. selain bagaimana caranya untuk menjadikan
harta yang banyak itu agar menjadi lebih banyak lagi.
Satu sen pun dia tidak mahu memberikan hartanya itu kepada orang-orang
yang bagaimana juga melarat dan miskinnya, apalagi untuk keperluan sosial
dan umum, sedikitpun tidak pernah waktunya dipergunakan untuk mengingat
dan menyembah Allah, sebab fikirnya, menyebut dan menyembah Allah itu
membuang-buang waktu kepada yang tak berguna dan tidak mendatangkan hasil
saja, dapat merugikan diri sendiri dan berbodoh-bodoh. Telinganya
ditutupnya serapat-rapatnya, bila mendengar suara orang yang meminta,
pintu rumahnya dikunci serapat-rapatnya bila ada orang yang mengharapkan
bantuan dan pertolongan, hanya dibuka selebar-lebarnva bagi orang yang
akan menambah untung dan kekayaan semata.
Dengan hartanya itu, dia berhasil membangun dua buah kebun vang besar dan
luas. Mengurus dan memajukan kedua kebun itulah segala umur dan
kekayaannya ditumpahkan. Kebun itu teratur rapi, bersih dan menghijau.
Tumbuh di dalamnya berbagai-bagai tanaman yang selalu mendatangkan hasil
yang berlipat ganda; di tengah-tengahnya dibuatnya taman dan jalan-jalan
yang bersimpang-siur, sedang di kelilingnya berdiri rumah-rumah tempat
tinggal sebagai istana layaknya, enak dipandang mata, sejuk perasaan bila
memasukinya, seakan-akan syurga di atas dunia. Tidak kurang pula dengan
sungai-sungainya yang mengalir air jernih, untuk diminum dan tempat mandi
bersenang-senang.
Buahnya lebat lazat dan nyaman kalau dimakan, daunnya yang rimbun segar
itu dipergunakan untuk berteduh dan berlindung di kala musim panas.
Semua orang tertarik akan kebun yang moden itu, hal mana menambah banyak
hasil yang diperoleh daripadanya. Qutrusy tidak bosan-bosannya memandang
dan mengurus kebun yang cantik molek dan mendatangkan keuntungan yang
tidak sedikit itu. Siang-malam dengan asyiknya dia keluar-masuk kebun
itu, untuk memandang buah-buahan yang lebat dan warnanya yang menghijau.
Kekayaannya makin berlimpah-limpah, hidupnya semakin senang dan bahagia
rasanya. Dia dianugerahi Allah pula beberapa orang anak yang sihat-sihat
serta gagah-gagah.
Tetapi dengan semua nikmat dan anugerah Allah itu, hidupnya semakin lupa
dan jauh dari Allah, kesombongan dan kebongkakkannya semakin menghebat,
kebakhilannya pun menjadi berlipat-ganda pula. Tidak pernah lidahnya
dipergunakan untuk mensyukuri nikmat Allah itu dan tidak pernah pula
dahinya direndahkan untuk menyembah dan beribadat.
Kebunnya makin diperluas dan diperluas juga, rumah-rumah dan istana yang
ditempatinya dipertinggi dan dipermoden pula, orang gajinya makin
diperbanyak. Tetapi semakin senang dan kaya, dia semakin kafir dan lupa
kepada Tuhan yang telah menjadikan dirinya dan hartabenda sebanyak itu.
Pada suatu hari, setelah lama tak berjumpa kedua orang bersaudara iaitu
Qutrusy dan Yahuza, mereka bertemu pada suatu tempat. Alangkah
terkejutnya Qutrusy melihat saudaranya yang berpakaian compang-camping
itu. Matanya mengejek, mulutnya segera menegur saudaranya itu: Ke mana
perginya harta dan kekayaanmu itu? Ke mana perginya emas dan perakmu?
Sekarang ternyatalah akan kebodohanmu dan kepintaran diriku. Engkau hidup
melarat dan compang-camping. Tidak mempunyai teman dan tak akan dipandang
oleh orang banyak sedikitjuga.
Adapun keadaanku boleh kau lihat sendiri. Hidupku senang, bahagia
selamanya. Banyak harta dan anak keturunan, banyak teman dan pembantu.
Cubalah masuk ke dalam kebunku ini, lihatlah di sana pemandangan dan
hasilnya, daunnya yang rimbun menghijau, buah-buahannya yang lebat dan
lazat. Jalan-jalan dan rumah-rumahna yang cantik dan teratur,
sungai-sungainya yang senantiasa mengalir tidak kering-keringnya. Setiap
hari dan bulan terus-menerus mendatangkan hasil dan keuntungan.
Adapun engkau ini selalu memikirkan Tuhan dan Akhirat saja. Aku tidak
perlu tahu tentang Tuhan dan Akhirat itu. Akupun tidak perlu Syorga yang
dijanjikan Allah, sebagai katamu selama ini. Aku ini sudah dapat membuat
Syorgaku sendiri dengan kepintaran dan tenagaku sendiri.
Mendengar itu Yahuza menjawab dengan tenang:
Engkau sudah kafir mengengkari Allah, sudah tidak percaya alam akhirat,
Engkau sudah tidak percaya akan hidup kembali sesudah matimu di alam fana
ini, di alam mana engkau akan dihisab dan diperhitungkan segala amal
perbuatanmu. Tidakkah engkau tahu siapa yang telah menjadikan manusia ini
pada mulanya dari bahan tanah, kemudian dari setetes air dirahim ibu,
yang kemudian lalu berubah menjadi segumpal darah, jadi berdaging dan
bertulang? Berbentuk berupa, kemudian diberinya roh atau jiwa.
Maka lahirlah ke alam dunia menjadi bayi, akhirnya menjadi manusia yang
bertenaga sebagai engkau ini.
Apakah engkau tidak percaya, bahawa Tuhan yang telah dapat menciptakan
manusia dengan jalan demikian itu, tidak akan dapat menciptakan alam
akhirat sebagai ajaran agama Tuhan itu?
Semua itu mudah sekali bagi Tuhan Yang Maha Kuasa. Tetapi engkau tidak
mengakui ini, kerana mata hatimu sudah ditutup serapat-rapatnya oleh
keengkaranmu sendiri, sehingga semua itu kau lupakan dan tidak mahu
memikirkannya. Engkau hanya memikirkan wang dan kekayaanmu saja.
Pendirianmu itu sajalah yang dapat engkau benarkan. Pendirian orang yang
beriman, walaupun dengan alasan yang bagaimana juga banyak dan nyatanya,
tetap kau tolak, kau engkari dan kau dustakan.
Dengan pendirianmu yang demikianlah engkau telah menghina memandangku
rendah, kerana kemiskinanku. Engkau menganggap dirimu lebih benar dari
aku kerana hartamu yang lebih banyak itu. Aku dengan kemiskinanku ini
lebih kaya daripadamu dengan kekayaanmu itu. Kekayaan yang sebenarnya,
tidak terbatas pada wang dan harta saja, sedang engkau memandang kekayaan
itu hanya dari segi wang dan harta saja. Kerananya, seluruh tenaga dan
fikiranmu itu dikerahkan ke arah wang dan harta saja. Kekayaan yang
sebenarnya, adalah terletak dalam perasaan, merasa cukup apa yang ada.
Itu emas dan perak, perhiasaan yang berupakan intan dan berlian,
kebun-kebun yang luas dan tanaman-tanaman di atasnya, menurut pandanganku
adalah ibarat biji yang tumbuh di atas tanah, ada masanya tumbuh dan
subur, tetapi ada pula masanya layu dan mati. Begitu pula ada masanya
berada dan akan datang masanya habis dan lenyap kesemuanya itu,
dikeranakan oleh terik panas matahari, atau kerana dilanda banjir, atau
ditiup angin taufan.
Adapun orang-orang sebanyak itu yang menjadi budakmu, menjadi pekerja dan
buruh yang selalu kau sombong-sombongkan itu, belum tentu akan dapat
engkau pekerjakan atau menolong bila engkau sedang ditimpa bahaya hebat,
malah mungkin merekalah nanti yang akan mencelakakan dirimu sendiri.
Adapun aku ini hanya ingin ditolong oleh Tuhan, iaitu menjadi kawan
Tuhan, bukan menjadi musuhnya Tuhan.
Buat aku nikmat yang paling penting, bukan harta dan kekayaan, tetapi
adalah kesihatan badan dan hidup selalu dalam keredhaan Allah; asal
diredhai Allah, aku tidak takut dimusuhi manusia. Asal dapat aku
memperoleh Syorga yang dijanjikan Allah itu, aku rela sekalipun hidupku
miskin di atas dunia yang fana ini, kerana hanya kebahagiaan hidup di
dalam Syorga itu sajalah yang bakal kekal
selama-lamanya. Adapun kebahagiaan dunia ini, hanya terbatas dalam jangka
waktu yang amat singkat saja.
Sekalipun kebun dan kekayaanmu itu berlimpah-limpah, serta terjaga rapi
oleh penjaga-penjaga yang engkau beri upah, tetapi siapakah gerangan yang
akan dapat menjaganya dari bahaya badai dan banjir besar? Siapakah yang
dapat menjaganya dari hawa panas terik, sehingga kesemuanya menjadi
kering? Itu air yang mengalir di dalam kebunmu, dapat menghidupkan dan
menyuburkan tanaman dan binatang-binatang ternakmu, tetapi air itupun
sewaktu-waktu dapat juga menghancurkan dan memusnahkan segala yang engkau
tanam dan pelihara itu. Segala sesuatu mudah terjadi, bila telah
dikehendaki oleh Allah yang menjadikan semua itu; kalau engkau tidak mahu
patuh, tunduk dan selalu bertindak memusuhi terhadap Tuhan yang Maha
Kuasa itu.
Sehabis berkata-kata demikian, Yahuza segera meninggalkan tempat itu,
meninggalkan saudaranya yang sudah nyata tidak akan menerima segala
nasihat yang bagaimanapun juga baik dan jujurnya. Qutrusy segera pula
kembali ke dalam kebunnya. Dia kembali asyik dengan harta kekayaannya
saja, dia lupa akan semua nasihat yang didengar dari mulut saudaranya
itu.
Pada suatu hari, tidak lama setelah pertemuan dengan saudara-setelah dia
bangun dari tidurnya pagi-pagi benar, sebagainya itu, kebiasaannya,
segera dia keluar menuju kebunnya yang tak sedikit juga dari ingatannya,
untuk bersenang-senang dan melihat segala kekayaan yang menjadi penghibur
hatinya.
Alangkah terkejut dan terperanjatnya, setelah dilihatnya bahawa semua
tanaman-tanamannya yang subur dan menghijau itu, kesemuanya telah menjadi
kering dan mati. Setetes air, sedikit angin pun tidak berhembus lagi di
tempat itu.
Melihat pemandangan itu, kering lidah dan mulutnya, gemetar sekujur
badannya, lemah lunglai semua persendian dan tulangnya. Dia rebah ke
tanah tidak bertenaga lagi. Dengan susah-payah dia menengadahkan kedua
telapak tangannya ke langit, menunjukkan akan penyesalan dalam hatinya,
dia merasa rugi atas segala dan susahpayahnya selama ini. Disanalah dia
mengeluh dengan suaranya yang sayup-sayup kedengaran: Aku menyesal akan
kemusyrikanku dan telah mengengkari Tuhan ! Sesalnya ini sudah terlambat,
sesal kemudian sungguh-sungguh tidak ada gunanya samasekali !
|
No comments:
Post a Comment