اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
ALLAH SWT
ALLAH SWT
1 . DALIL FITRAH
Manusia dicipta dengan sifat yang saleh, sehingga kadang-kadang ia direalisasikan atau tidak, disertai dengan pembelajaran atau kepercayaan naluriah bahawa ia akan meningkat. Perkataan Tuhan
Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan-keturunan Adam dari belih mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (sambil berkata): "Bukankah aku ini Rabbmu?" Mereka menjawab: "Betul (Anda adalah Tuan kami), kami adalah saksi". (al-A'raf: 172)
Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka, pasti mereka menjawab:" Allah ", maka bagaimanakah mereka dapat berpaling (daripada menyembah Allah)? (Az-Zukhruf: 87)
كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو ينصرانه أ
Setiap kanak-kanak dilahirkan dalam keadaan semula jadi, dan sebenarnya kedua-dua ibu bapa menjadikannya Yahudi, Kristian atau Majusi (HR Al Bukhari )
Ayat dan hadis menjelaskan keadaan sifat manusia yang tidak berdosa. Ketuhanan ini dapat difahami sebagai ketuhanan Islam , kerana pengakuannya bahawa Allah adalah Tuhan. Di samping itu terdapat kenyataan dari kedua orang tua yang menjadikannya sebagai orang Kristian, Yahudi atau Majusis, tanpa memperlihatkan perkataan menjadikan Islam mengandungi niat yang menjadi islami adalah permintaan alam. Dari sini ia bersifat alam semulajadi, tidak ada manusia yang menolak keberadaan Tuhan sebagai Tuhan yang penting, kadang kala faktor luaran dapat beralih dari Tuhan yang intrinsik kepada tuhan-tuhan yang menyimpang.
2. MASALAH MEREKA
[ Intellect digunakan untuk merenungkan keadaan diri manusia, alam semesta ia dapat membuktikan kewujudan Tuhan. Antara langkah-langkah yang dapat diambil untuk membuktikan kewujudan Tuhan melalui sebab adalah beberapa teori, antara lain;
3. PROPOSAL NAQLI
[Walaupun secara alamiah dan sebab manusia telah dapat menangkap kewujudan Tuhan, namun manusia masih memerlukan informasi dari Allah untuk mengetahui hakikat-Nya. Kerana sebab dan sifat tidak dapat menjelaskan siapa Tuhan sebenarnya.
Allah menerangkan identitiNya dalam Al-Quran;
Sesungguhnya Tuhanmu ialah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia tinggal di `Arsy. Dia menutup malam hingga hari yang mengikuti dengan cepat, dan (Ia juga menciptakan) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tertakluk kepada perintah-Nya. Ingat, mencipta dan mentadbir hanyalah hak Tuhan. Maha Suci Allah, Tuhan sekalian alam (al-A'raf: 54)
Ayat ini menerangkan bahawa Allah adalah pencipta alam semesta dan segala yang ada di dalamnya, dan Dia juga yang mentadbirnya.
4. INDELAWI DALIL
Bukti deria tentang bentuk Allah dapat dijelaskan melalui dua fenomena:
a. Fenomena doa
Kita boleh mendengar dan menyaksikan pemenuhan doa orang-orang yang berdoa dan meminta bantuan-Nya yang diberikan kepada mereka yang berada dalam kesulitan. Ini menunjukkan dengan jelas mengenai bentuk Allah. Allah berfirman:
"Dan (ingatlah) Nuh, sebelum itu ketika dia shalat, dan Kami mengizinkan doanya, maka Kami selamatkan dia dan keluarganya dari bencana yang besar." ( Al Anbiya : 76)
"(Ingatlah), apabila kamu meminta bantuan dari Robb kamu, maka Dia izinkan kamu" (Al Anfaal: 9)
Anas bin Malik Ra berkata, "Sekali bedouin datang pada hari Jumaat. Pada masa itu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam sedang berkhotbah. Lelaki itu berkata, "Wahai Rasulullah, harta kami telah habis, semua warga telah kelaparan. Oleh itu, mintalah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala untuk mengatasi kesukaran kita. " Rasulullahkemudian mengangkat tangannya dan berdoa. Tiba-tiba awan bertaburan seperti gunung. Rasul Allah tidak lagi turun dari mimbar, hujan turun dari janggutnya. Pada hari Jumaat kedua, orang Badui atau orang lain berdiri dan berkata, "Wahai Rasulullah, bangunan kami telah musnah dan harta kami tenggelam, berdoa bagi kami (untuk diselamatkan) kepada Allah." Rasulullah lalu mengangkat tangannya, berdoa: "Ya, Robbku, itu menimpa hujan di sekeliling kami dan jangan biarkan ia turun sebagai bencana bagi kami." Akhirnya dia tidak membayangkan mana-mana tempat kecuali cahaya (tanpa hujan). " (Diriwayatkan oleh Al Bukhari)
b. Fenomena keajaiban
Kadang-kadang para nabi diutus dengan tanda-tanda indra Allah yang disebut mukjizat. Keajaiban ini dapat disaksikan atau didengar oleh ramai orang adalah bukti jelas mengenai bentuk yang Menguruskan para nabi, iaitu Allah. Kerana perkara-perkara ini melampaui kemampuan manusia, Tuhan melakukannya sebagai penguat dan penolong bagi para rasul. Apabila Allah mengarahkan Nabi Musa as. Untuk memukul laut dengan tongkatnya, Musa menyerangnya, dan laut berpecah menjadi dua belas jalan kering, sementara air antara jalan menjadi seperti gunung bergulir. Allah berfirman,
"Kemudian Kami wahyukan kepada Musa:" Hajarlah laut dengan tongkatmu: Kemudian laut itu terbelah dan setiap bahagiannya seperti gunung yang besar. " (Asy Syu 'araa: 63)
Contoh kedua ialah mukjizat Nabi Isa. apabila membangkitkan orang yang mati; kemudian ambilnya dari kubur dengan izin Allah. Allah berfirman:
"... dan saya membangkitkan orang mati dengan izin Allah" ( Ali Imran : 49)
"Dan (ingatlah) apabila kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (hidup) dengan izin saya." (Al Maidah 110)
Tanda-tanda yang diberikan oleh Tuhan, yang dapat dirasakan oleh deria kita adalah bukti-bukti yang jelas tentang bentuk-Nya.
Tujuan Bahan:
1. Mengetahui betapa pentingnya mewujudkan kewujudan Allah dalam kehidupan
2. Memahami postulates yang digunakan untuk merealisasikan kewujudan Tuhan
3. Bergerak untuk memerdekakan Tuhan kerana menyedari kebesaran Allah.
Grid Bahan
1. Kewujudan Tuhan
- Teorema fitrah (Qur'an 7: 172, 29:61, 43: 9, 75:14 -15)
- Perasaan teorem (Qur'an, 54: 1, 17: 1, 8: 9, 3: 125, 36: 37-40)
- Aqli Teorem (Qur'an 41:53, 27:88, 87: 1-4)
- Teorem Naqli (Qur'an 4:82, 17:88, 30: 1-3, 15: 9, 47: 4)
- Bukti sejarah (Qur'an 3: 137, 7: 176, 12: 111, 11: 120)
2. Maha Suci Allah
3. Mentauhid Allah (QS 21:92)
Carta:
1 . DALIL FITRAH
Manusia dicipta dengan sifat yang saleh, sehingga kadang-kadang ia direalisasikan atau tidak, disertai dengan pembelajaran atau kepercayaan naluriah bahawa ia akan meningkat. Perkataan Tuhan
Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan-keturunan Adam dari belih mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (sambil berkata): "Bukankah aku ini Rabbmu?" Mereka menjawab: "Betul (Anda adalah Tuan kami), kami adalah saksi". (al-A'raf: 172)
Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: "Siapakah yang menciptakan mereka, pasti mereka menjawab:" Allah ", maka bagaimanakah mereka dapat berpaling (daripada menyembah Allah)? (Az-Zukhruf: 87)
كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهودانه أو ينصرانه أ
Setiap kanak-kanak dilahirkan dalam keadaan semula jadi, dan sebenarnya kedua-dua ibu bapa menjadikannya Yahudi, Kristian atau Majusi (HR Al Bukhari )
Ayat dan hadis menjelaskan keadaan sifat manusia yang tidak berdosa. Ketuhanan ini dapat difahami sebagai ketuhanan Islam , kerana pengakuannya bahawa Allah adalah Tuhan. Di samping itu terdapat kenyataan dari kedua orang tua yang menjadikannya sebagai orang Kristian, Yahudi atau Majusis, tanpa memperlihatkan perkataan menjadikan Islam mengandungi niat yang menjadi islami adalah permintaan alam. Dari sini ia bersifat alam semulajadi, tidak ada manusia yang menolak keberadaan Tuhan sebagai Tuhan yang penting, kadang kala faktor luaran dapat beralih dari Tuhan yang intrinsik kepada tuhan-tuhan yang menyimpang.
2. MASALAH MEREKA
[ Intellect digunakan untuk merenungkan keadaan diri manusia, alam semesta ia dapat membuktikan kewujudan Tuhan. Antara langkah-langkah yang dapat diambil untuk membuktikan kewujudan Tuhan melalui sebab adalah beberapa teori, antara lain;
3. PROPOSAL NAQLI
[Walaupun secara alamiah dan sebab manusia telah dapat menangkap kewujudan Tuhan, namun manusia masih memerlukan informasi dari Allah untuk mengetahui hakikat-Nya. Kerana sebab dan sifat tidak dapat menjelaskan siapa Tuhan sebenarnya.
Allah menerangkan identitiNya dalam Al-Quran;
Sesungguhnya Tuhanmu ialah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia tinggal di `Arsy. Dia menutup malam hingga hari yang mengikuti dengan cepat, dan (Ia juga menciptakan) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tertakluk kepada perintah-Nya. Ingat, mencipta dan mentadbir hanyalah hak Tuhan. Maha Suci Allah, Tuhan sekalian alam (al-A'raf: 54)
Ayat ini menerangkan bahawa Allah adalah pencipta alam semesta dan segala yang ada di dalamnya, dan Dia juga yang mentadbirnya.
4. INDELAWI DALIL
Bukti deria tentang bentuk Allah dapat dijelaskan melalui dua fenomena:
a. Fenomena doa
Kita boleh mendengar dan menyaksikan pemenuhan doa orang-orang yang berdoa dan meminta bantuan-Nya yang diberikan kepada mereka yang berada dalam kesulitan. Ini menunjukkan dengan jelas mengenai bentuk Allah. Allah berfirman:
"Dan (ingatlah) Nuh, sebelum itu ketika dia shalat, dan Kami mengizinkan doanya, maka Kami selamatkan dia dan keluarganya dari bencana yang besar." ( Al Anbiya : 76)
"(Ingatlah), apabila kamu meminta bantuan dari Robb kamu, maka Dia izinkan kamu" (Al Anfaal: 9)
Anas bin Malik Ra berkata, "Sekali bedouin datang pada hari Jumaat. Pada masa itu Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam sedang berkhotbah. Lelaki itu berkata, "Wahai Rasulullah, harta kami telah habis, semua warga telah kelaparan. Oleh itu, mintalah kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala untuk mengatasi kesukaran kita. " Rasulullahkemudian mengangkat tangannya dan berdoa. Tiba-tiba awan bertaburan seperti gunung. Rasul Allah tidak lagi turun dari mimbar, hujan turun dari janggutnya. Pada hari Jumaat kedua, orang Badui atau orang lain berdiri dan berkata, "Wahai Rasulullah, bangunan kami telah musnah dan harta kami tenggelam, berdoa bagi kami (untuk diselamatkan) kepada Allah." Rasulullah lalu mengangkat tangannya, berdoa: "Ya, Robbku, itu menimpa hujan di sekeliling kami dan jangan biarkan ia turun sebagai bencana bagi kami." Akhirnya dia tidak membayangkan mana-mana tempat kecuali cahaya (tanpa hujan). " (Diriwayatkan oleh Al Bukhari)
b. Fenomena keajaiban
Kadang-kadang para nabi diutus dengan tanda-tanda indra Allah yang disebut mukjizat. Keajaiban ini dapat disaksikan atau didengar oleh ramai orang adalah bukti jelas mengenai bentuk yang Menguruskan para nabi, iaitu Allah. Kerana perkara-perkara ini melampaui kemampuan manusia, Tuhan melakukannya sebagai penguat dan penolong bagi para rasul. Apabila Allah mengarahkan Nabi Musa as. Untuk memukul laut dengan tongkatnya, Musa menyerangnya, dan laut berpecah menjadi dua belas jalan kering, sementara air antara jalan menjadi seperti gunung bergulir. Allah berfirman,
"Kemudian Kami wahyukan kepada Musa:" Hajarlah laut dengan tongkatmu: Kemudian laut itu terbelah dan setiap bahagiannya seperti gunung yang besar. " (Asy Syu 'araa: 63)
Contoh kedua ialah mukjizat Nabi Isa. apabila membangkitkan orang yang mati; kemudian ambilnya dari kubur dengan izin Allah. Allah berfirman:
"... dan saya membangkitkan orang mati dengan izin Allah" ( Ali Imran : 49)
"Dan (ingatlah) apabila kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (hidup) dengan izin saya." (Al Maidah 110)
Tanda-tanda yang diberikan oleh Tuhan, yang dapat dirasakan oleh deria kita adalah bukti-bukti yang jelas tentang bentuk-Nya.
Tujuan Bahan:
1. Mengetahui betapa pentingnya mewujudkan kewujudan Allah dalam kehidupan
2. Memahami postulates yang digunakan untuk merealisasikan kewujudan Tuhan
3. Bergerak untuk memerdekakan Tuhan kerana menyedari kebesaran Allah.
Grid Bahan
2. Memahami postulates yang digunakan untuk merealisasikan kewujudan Tuhan
3. Bergerak untuk memerdekakan Tuhan kerana menyedari kebesaran Allah.
Grid Bahan
1. Kewujudan Tuhan
- Teorema fitrah (Qur'an 7: 172, 29:61, 43: 9, 75:14 -15)
- Perasaan teorem (Qur'an, 54: 1, 17: 1, 8: 9, 3: 125, 36: 37-40)
- Aqli Teorem (Qur'an 41:53, 27:88, 87: 1-4)
- Teorem Naqli (Qur'an 4:82, 17:88, 30: 1-3, 15: 9, 47: 4)
- Bukti sejarah (Qur'an 3: 137, 7: 176, 12: 111, 11: 120)
2. Maha Suci Allah
3. Mentauhid Allah (QS 21:92)
3. Mentauhid Allah (QS 21:92)
Carta:
Allah Yang Maha Kuasa (Al-Wahdaaniyyah)
Allah SWT dalam:
- Intinya. Maksudnya, intinya bukan terdiri daripada beberapa bahagian dan tidak ada intipati yang sama dengan intinya.
- Sifatnya. Iaitu, tidak terdapat sifat-sifat pendua dalam satu nama dan satu makna, dan tiada makhluk mempunyai sifat yang sama seperti Dia.
- Tindakannya. Iaitu, tidak ada tindakan untuk makhluk. Allah adalah yang menciptakan semua makhluk-Nya.
Dalil Naqli:
- Al-Ikhlas
"Katakanlah: 'Dia adalah Allah, Yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya untuk segala-galanya. Dia tidak mempunyai anak laki-laki dan tidak ada yang lahir, dan tidak ada yang seperti Dia. "
- Al-Baqarah ayat 163
"Dan Tuhanmu ialah Tuhan Yang Maha Esa; Tidak ada Tuhan (yang mempunyai hak untuk disembah) melainkan Dia. Yang Maha Pemurah, Yang Maha Pemurah. "
- Al-Anbiyaa 'ayat 22
"Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain Allah, tentulah kedua-duanya akan musnah. Kemudian Tuhan Yang Maha Suci yang mempunyai 'Arasy dari apa yang mereka atribut.'
- Ash - Shoffat ayat 96
"Dan Allah menciptakan kamu dan apa yang kamu lakukan."
...
Teorem Aqli:
Kemunculan alam semesta dan isinya adalah bukti / proposisi bahawa Allah Maha Kuasa. Kerana, jika ada sekutu untuk Tuhan, artinya Tuhan lebih dari satu, maka alam semesta tidak mungkin wujud.
Sekiranya ada dua tuhan, dan keduanya bersetuju untuk mencipta alam semesta, kehendak salah satu daripadanya akan dilakukan. Tidak mungkin kehendak kedua-duanya, kerana ia bermakna bahawa terdapat dua alam semesta. Dengan cara itu, kehendak salah satu daripada kedua-duanya tidak dipenuhi. Sekiranya kehendaknya tidak dipenuhi, maka ia tidak boleh dipanggil Tuhan. Bukan Tuhan jika kehendaknya tidak dipenuhi. Kerana kita bercakap tentang dua perkara yang dianggap sama, dan tidak mungkin bahawa kehendak seseorang itu dicapai, itu bermakna kedua kehendak itu tidak akan dipenuhi.
Sekiranya mereka membahagikan tugas dengan mewujudkan separuh daripada setiap daripada mereka, maka kedua-dua mereka tidak mempunyai kuasa ke atas ciptaan lain. Pencipta bertanggungjawab terhadap penciptaannya. Dan supaya mereka tidak boleh dipanggil Tuhan, kerana bukan Tuhan jika kuasa mereka terbatas dan ada hal-hal yang berada di luar kawalanNya.
Jika kedua-duanya mempunyai pendapat yang berbeza dalam penciptaan alam semesta, sudah pasti kehendak salah satu daripada kedua-duanya dipenuhi. Sudah tentu kehendaknya tidak akan dipenuhi, kerana kehendak mereka berbeza dan mesti dipenuhi. Apa yang tidak dipenuhi tidak boleh dipanggil Tuhan. Kerana kita bercakap tentang dua perkara yang dianggap sama, dan tidak mungkin bahawa kehendak seseorang itu dicapai, itu bermakna kedua kehendak itu tidak akan dipenuhi.
Jadi jika Tuhan lebih dari satu, setuju atau tidak, alam semesta tidak akan wujud. Sedangkan alam semesta dan kandungannya dapat dilihat dengan mata kita sendiri. Maka mustahil bagi Tuhan untuk mengatakan (lebih daripada satu). Kemuliaan kepada Tuhan dari penomboran dan Dia adalah Tuhan Yang Maha Kuasa.
Allah SWT dalam:
- Intinya. Maksudnya, intinya bukan terdiri daripada beberapa bahagian dan tidak ada intipati yang sama dengan intinya.
- Sifatnya. Iaitu, tidak terdapat sifat-sifat pendua dalam satu nama dan satu makna, dan tiada makhluk mempunyai sifat yang sama seperti Dia.
- Tindakannya. Iaitu, tidak ada tindakan untuk makhluk. Allah adalah yang menciptakan semua makhluk-Nya.
Dalil Naqli:
- Al-Ikhlas
"Katakanlah: 'Dia adalah Allah, Yang Maha Esa, Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya untuk segala-galanya. Dia tidak mempunyai anak laki-laki dan tidak ada yang lahir, dan tidak ada yang seperti Dia. "
- Al-Baqarah ayat 163
"Dan Tuhanmu ialah Tuhan Yang Maha Esa; Tidak ada Tuhan (yang mempunyai hak untuk disembah) melainkan Dia. Yang Maha Pemurah, Yang Maha Pemurah. "
- Al-Anbiyaa 'ayat 22
"Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain Allah, tentulah kedua-duanya akan musnah. Kemudian Tuhan Yang Maha Suci yang mempunyai 'Arasy dari apa yang mereka atribut.'
- Ash - Shoffat ayat 96
"Dan Allah menciptakan kamu dan apa yang kamu lakukan."
...
Teorem Aqli:
Kemunculan alam semesta dan isinya adalah bukti / proposisi bahawa Allah Maha Kuasa. Kerana, jika ada sekutu untuk Tuhan, artinya Tuhan lebih dari satu, maka alam semesta tidak mungkin wujud.
Sekiranya ada dua tuhan, dan keduanya bersetuju untuk mencipta alam semesta, kehendak salah satu daripadanya akan dilakukan. Tidak mungkin kehendak kedua-duanya, kerana ia bermakna bahawa terdapat dua alam semesta. Dengan cara itu, kehendak salah satu daripada kedua-duanya tidak dipenuhi. Sekiranya kehendaknya tidak dipenuhi, maka ia tidak boleh dipanggil Tuhan. Bukan Tuhan jika kehendaknya tidak dipenuhi. Kerana kita bercakap tentang dua perkara yang dianggap sama, dan tidak mungkin bahawa kehendak seseorang itu dicapai, itu bermakna kedua kehendak itu tidak akan dipenuhi.
Sekiranya mereka membahagikan tugas dengan mewujudkan separuh daripada setiap daripada mereka, maka kedua-dua mereka tidak mempunyai kuasa ke atas ciptaan lain. Pencipta bertanggungjawab terhadap penciptaannya. Dan supaya mereka tidak boleh dipanggil Tuhan, kerana bukan Tuhan jika kuasa mereka terbatas dan ada hal-hal yang berada di luar kawalanNya.
Jika kedua-duanya mempunyai pendapat yang berbeza dalam penciptaan alam semesta, sudah pasti kehendak salah satu daripada kedua-duanya dipenuhi. Sudah tentu kehendaknya tidak akan dipenuhi, kerana kehendak mereka berbeza dan mesti dipenuhi. Apa yang tidak dipenuhi tidak boleh dipanggil Tuhan. Kerana kita bercakap tentang dua perkara yang dianggap sama, dan tidak mungkin bahawa kehendak seseorang itu dicapai, itu bermakna kedua kehendak itu tidak akan dipenuhi.
Jadi jika Tuhan lebih dari satu, setuju atau tidak, alam semesta tidak akan wujud. Sedangkan alam semesta dan kandungannya dapat dilihat dengan mata kita sendiri. Maka mustahil bagi Tuhan untuk mengatakan (lebih daripada satu). Kemuliaan kepada Tuhan dari penomboran dan Dia adalah Tuhan Yang Maha Kuasa.
Matematik Tuhan (Bukti Tuhan YANG MAHA ESA)
Adakah anda tahu apa undang-undang utama? Undang-undang utama adalah:
-
-
" Ekam evadvitiyam" (Dia adalah satu-satunya tanpa dua) ( Chandogya Upanishad 6: 2: 1-HINDHU)
-
"Dengarlah wahai orang Israel: Tuhan kami adalah Tuhan yang satu". (Ulangan 6: 4 - JEWS)
-
Katakanlah: "Dia adalah Allah Yang Maha Esa (Al-Iklhas: 1 - ISLAM)
Mengapa undang-undang utama adalah bahawa Tuhan adalah 1. Untuk memahami maksud ini, kita akan menganggap bahawa Tuhan adalah berkaitan dengan nombor ZERO (0). Nombor 0 adalah nombor yang terdapat dalam beberapa abad yang lalu. Selepas terdapat nombor 0, nombor berkembang menjadi 10 dan seterusnya.
Nombor 0 adalah nombor istimewa kerana dengan bilangan 0 yang kemudian manusia dapat membuat komputer dan pergi ke angkasa. Keistimewaan nombor 0 adalah seperti berikut.
Dalam persembahan ini kita akan menggunakan angka 0 dan 1 kerana nombor itu sebenarnya hanya diwakili oleh 0 dan 1 yang sama dengan nombor Binner.
Satu ya, yang mana jika menjadi (1). Bilakah nombor 1 mula digunakan. Siapa yang menggunakan nombor pertama 1? Adakah Adam, Hawa, Malaikat atau lain-lain? Sudah tentu kita tidak tahu.
Jika tidak ada objek bagaimana manusia membuat pemikiran tentang sesuatu? Maksudnya ialah, jika anda melihat seekor lembu, anda akan memahaminya sebagai satu ekor. Jika anda melihat kerusi maka anda akan memahami satu kerusi. Tetapi jika tidak ada lembu, kerusi dan benda lain bagaimana anda memahami satu? Dengan mengandaikan alam semesta tidak mempunyai bulan, bintang, manusia, dan sebagainya, bagaimanakah kita dapat mengamalkan satu perkataan jika hanya ada yang kosong?
Sebenarnya hanya terdapat 2 nombor iaitu Zero (0) dan satu (1). Sedang angka 2,3,4,5,6,7,8,9 dan yang lainnya adalah angka simbol.
Siapa sebenarnya di sini? Zero boleh dipanggil 1 dan Satu juga boleh dipanggil 1. Untuk menjawabnya, kita harus membincangkan hubungan antara ruang dan Tuhan. Yang datang dahulu, adakah ia ruang atau Tuhan. Oleh kerana Allah adalah pencipta segala sesuatu, Tuhan yang pertama. Jika Tuhan pertama maka di manakah Tuhan? Adakah Tuhan dalam pepejal (kerana tidak ada ruang)? Oleh kerana angka sifar dan 1 adalah nombor yang benar, lebih baik jika saya mengatakan Tuhan dan ruang adalah satu unit. Ruang sentiasa wujud di mana terdapat Tuhan. Jadi ruang adalah sebahagian daripada Tuhan, itulah sebabnya mengapa Allah mengetahui tentang ciptaan-Nya, kerana seperti gelombang frekuensi, semangat dan semangat Tuhan sememangnya sangat dekat. Gelombang jiwa Allah menyadari gelombang roh kita.
[QS 50:16] Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada uratnya yang jugular.
Kembali ke permulaan masalah awal di dunia ini hanya terdapat angka 1. Nomor satu dapat merujuk kepada Zero dan One.
Satu = 0
Satu = 1
0 = Allah
1 = Ruang
Jadi tidak ada tuhan melainkan Allah ===> Tidak ada ruang tetapi ada Tuhan. Tuhan adalah luas seperti ruang dan masa.
Lihat gambar di bawah:
Lihat gambar di atas. Anda dapat melihat bahawa terdapat satu siri nombor. Berapakah tarikh akhir untuk nombor? Kita tidak tahu. Siri nombor sebagai penunjuk kepada ruang tak terhingga. Kami tidak tahu apa akhir nombor. Begitu juga dengan akhir jarak ruang, hanya Tuhan yang tahu. Jika anda dapat menemui titik tengah antara barat dan timur, itulah tempat takhta Arasy Allah.
Tiada tuhan melainkan Allah
Tiada apa yang dicipta tetapi Pencipta
Tiada tuhan melainkan Tuhan yang benar
TIDAK 1 LAIN SEPERTI ADA 0
dll ... -3, -2, -1,0,1,2,3 ... dsb.
Zero (0) adalah nombor percuma, bukan hasil yang diperolehi. Bukan hasil pembahagian, pendaraban atau tambahan. Walaupun nombor 1,2,3 dan lain-lain boleh menjadi hasil penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
0 bukan hasil daripada penolakan ===> 1-1 atau 2-2 dan sebagainya. Jika 1 tolak 1 (1-1) secara semulajadi, hasilnya hendaklah kosong (). Jadi ia menunjukkan bahawa nombor 0 memang nombor istimewa.
Dan simbol angka ZERO tidak boleh digunakan untuk menunjukkan bilangan puluhan, beratus-ratus atau ribuan, dan sebagainya. Mungkin lebih baik jika simbol diganti dengan bentuk segiempat sama atau huruf lain seperti huruf Q. Jika simbol angka ZERO seperti huruf o (0), maka anda harus nombor 10 ditulis tidak dalam bentuk 1 dan 0, kerana seolah-olah nombor 0 tidak berdiri sendiri. Mungkin lebih baik menulis 1 dan Q, jadi 10 = 1Q ==> 100 = 1QQ ==> 1000 = 1QQQ.
Kerana 100 adalah penambahan 1 +1 +1 kepada jumlah 100, di mana angka sebenar 0 tidak menyertai.
Mungkin dari kita bertanya apakah seseorang diciptakan berarti seseorang diciptakan, maka siapa yang menciptakan Tuhan? Sudah tentu jika ini dijawab tidak akan berakhir. Jawapan yang tepat ialah "Tuhan tidak mempunyai anak dan tidak dilahirkan" <==> Tuhan tidak dicipta <==> Tuhan = 0.
0 x 1 = 0
0: 1 = 0
1: 0 = mustahil
0 - 1 = -1
0 + 1 = 1
0 = Tuhan
1 = makhluk
Dari hasil pemprosesan data di atas, ternyata bilangan 0 adalah nombor yang dapat menjejaskan angka 1 tetapi tidak dapat dipengaruhi. Anda hanya boleh menukar nombor 1 hingga 2,3,4 atau nombor lain. Masih angka 0 boleh menjejaskan tetapi tidak boleh dipengaruhi.
Jadi benar bahawa undang-undang utama adalah bahawa Tuhan adalah 1 di mana nombor 0 juga hanya 1 nombor. Anda dapat melihat perumpamaan di bawah ini:
Siri nombor ==> (infiniti) ... ... 3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 .... (tak terhingga)
1111 adalah koleksi 1000 + 100 + 10 + 1
1000 yang mewakili nombor 1 + 1 + 1 hingga jumlah 1000
100 adalah bilangan 1 + 1 + 1 dengan jumlah 100
10 adalah bilangan 1 + 1 + 1 dengan bilangan 10
Dari penjelasan di atas tidak bermakna bilangan 1000 terdiri dari 1 nombor 1 dan 3 angka 0. Jadi angka 0 dapat mempengaruhi dan tidak dapat dipengaruhi. Dan sekali lagi nombor 0 adalah satu-satunya nombor percuma.
Sekiranya undang-undang utama bukan "ALLAH ADALAH SATU" bermakna konsep bahawa Tuhan sebagai nombor 0 boleh merosakkan perintah matematik yang boleh menjadikan perhitungan itu huru-hara dan patah.
Adakah anda tahu apa undang-undang utama? Undang-undang utama adalah:
- " Ekam evadvitiyam" (Dia adalah satu-satunya tanpa dua) ( Chandogya Upanishad 6: 2: 1-HINDHU)
- "Dengarlah wahai orang Israel: Tuhan kami adalah Tuhan yang satu". (Ulangan 6: 4 - JEWS)
- Katakanlah: "Dia adalah Allah Yang Maha Esa (Al-Iklhas: 1 - ISLAM)
Mengapa undang-undang utama adalah bahawa Tuhan adalah 1. Untuk memahami maksud ini, kita akan menganggap bahawa Tuhan adalah berkaitan dengan nombor ZERO (0). Nombor 0 adalah nombor yang terdapat dalam beberapa abad yang lalu. Selepas terdapat nombor 0, nombor berkembang menjadi 10 dan seterusnya.
Nombor 0 adalah nombor istimewa kerana dengan bilangan 0 yang kemudian manusia dapat membuat komputer dan pergi ke angkasa. Keistimewaan nombor 0 adalah seperti berikut.
Dalam persembahan ini kita akan menggunakan angka 0 dan 1 kerana nombor itu sebenarnya hanya diwakili oleh 0 dan 1 yang sama dengan nombor Binner.
Satu ya, yang mana jika menjadi (1). Bilakah nombor 1 mula digunakan. Siapa yang menggunakan nombor pertama 1? Adakah Adam, Hawa, Malaikat atau lain-lain? Sudah tentu kita tidak tahu.
Jika tidak ada objek bagaimana manusia membuat pemikiran tentang sesuatu? Maksudnya ialah, jika anda melihat seekor lembu, anda akan memahaminya sebagai satu ekor. Jika anda melihat kerusi maka anda akan memahami satu kerusi. Tetapi jika tidak ada lembu, kerusi dan benda lain bagaimana anda memahami satu? Dengan mengandaikan alam semesta tidak mempunyai bulan, bintang, manusia, dan sebagainya, bagaimanakah kita dapat mengamalkan satu perkataan jika hanya ada yang kosong?
Sebenarnya hanya terdapat 2 nombor iaitu Zero (0) dan satu (1). Sedang angka 2,3,4,5,6,7,8,9 dan yang lainnya adalah angka simbol.
Siapa sebenarnya di sini? Zero boleh dipanggil 1 dan Satu juga boleh dipanggil 1. Untuk menjawabnya, kita harus membincangkan hubungan antara ruang dan Tuhan. Yang datang dahulu, adakah ia ruang atau Tuhan. Oleh kerana Allah adalah pencipta segala sesuatu, Tuhan yang pertama. Jika Tuhan pertama maka di manakah Tuhan? Adakah Tuhan dalam pepejal (kerana tidak ada ruang)? Oleh kerana angka sifar dan 1 adalah nombor yang benar, lebih baik jika saya mengatakan Tuhan dan ruang adalah satu unit. Ruang sentiasa wujud di mana terdapat Tuhan. Jadi ruang adalah sebahagian daripada Tuhan, itulah sebabnya mengapa Allah mengetahui tentang ciptaan-Nya, kerana seperti gelombang frekuensi, semangat dan semangat Tuhan sememangnya sangat dekat. Gelombang jiwa Allah menyadari gelombang roh kita.
[QS 50:16] Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada uratnya yang jugular.
Kembali ke permulaan masalah awal di dunia ini hanya terdapat angka 1. Nomor satu dapat merujuk kepada Zero dan One.
Satu = 0
Satu = 1
0 = Allah
1 = Ruang
Jadi tidak ada tuhan melainkan Allah ===> Tidak ada ruang tetapi ada Tuhan. Tuhan adalah luas seperti ruang dan masa.
Lihat gambar di bawah:
Lihat gambar di atas. Anda dapat melihat bahawa terdapat satu siri nombor. Berapakah tarikh akhir untuk nombor? Kita tidak tahu. Siri nombor sebagai penunjuk kepada ruang tak terhingga. Kami tidak tahu apa akhir nombor. Begitu juga dengan akhir jarak ruang, hanya Tuhan yang tahu. Jika anda dapat menemui titik tengah antara barat dan timur, itulah tempat takhta Arasy Allah.
Tiada tuhan melainkan Allah
Tiada apa yang dicipta tetapi Pencipta
Tiada tuhan melainkan Tuhan yang benar
TIDAK 1 LAIN SEPERTI ADA 0
dll ... -3, -2, -1,0,1,2,3 ... dsb.
Zero (0) adalah nombor percuma, bukan hasil yang diperolehi. Bukan hasil pembahagian, pendaraban atau tambahan. Walaupun nombor 1,2,3 dan lain-lain boleh menjadi hasil penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian.
0 bukan hasil daripada penolakan ===> 1-1 atau 2-2 dan sebagainya. Jika 1 tolak 1 (1-1) secara semulajadi, hasilnya hendaklah kosong (). Jadi ia menunjukkan bahawa nombor 0 memang nombor istimewa.
Dan simbol angka ZERO tidak boleh digunakan untuk menunjukkan bilangan puluhan, beratus-ratus atau ribuan, dan sebagainya. Mungkin lebih baik jika simbol diganti dengan bentuk segiempat sama atau huruf lain seperti huruf Q. Jika simbol angka ZERO seperti huruf o (0), maka anda harus nombor 10 ditulis tidak dalam bentuk 1 dan 0, kerana seolah-olah nombor 0 tidak berdiri sendiri. Mungkin lebih baik menulis 1 dan Q, jadi 10 = 1Q ==> 100 = 1QQ ==> 1000 = 1QQQ.
Kerana 100 adalah penambahan 1 +1 +1 kepada jumlah 100, di mana angka sebenar 0 tidak menyertai.
Mungkin dari kita bertanya apakah seseorang diciptakan berarti seseorang diciptakan, maka siapa yang menciptakan Tuhan? Sudah tentu jika ini dijawab tidak akan berakhir. Jawapan yang tepat ialah "Tuhan tidak mempunyai anak dan tidak dilahirkan" <==> Tuhan tidak dicipta <==> Tuhan = 0.
0 x 1 = 0
0: 1 = 0
1: 0 = mustahil
0 - 1 = -1
0 + 1 = 1
0 = Tuhan
1 = makhluk
0: 1 = 0
1: 0 = mustahil
0 - 1 = -1
0 + 1 = 1
0 = Tuhan
1 = makhluk
Dari hasil pemprosesan data di atas, ternyata bilangan 0 adalah nombor yang dapat menjejaskan angka 1 tetapi tidak dapat dipengaruhi. Anda hanya boleh menukar nombor 1 hingga 2,3,4 atau nombor lain. Masih angka 0 boleh menjejaskan tetapi tidak boleh dipengaruhi.
Jadi benar bahawa undang-undang utama adalah bahawa Tuhan adalah 1 di mana nombor 0 juga hanya 1 nombor. Anda dapat melihat perumpamaan di bawah ini:
Siri nombor ==> (infiniti) ... ... 3, -2, -1, 0, 1, 2, 3 .... (tak terhingga)
1111 adalah koleksi 1000 + 100 + 10 + 1
1000 yang mewakili nombor 1 + 1 + 1 hingga jumlah 1000
100 adalah bilangan 1 + 1 + 1 dengan jumlah 100
10 adalah bilangan 1 + 1 + 1 dengan bilangan 10
1111 adalah koleksi 1000 + 100 + 10 + 1
1000 yang mewakili nombor 1 + 1 + 1 hingga jumlah 1000
100 adalah bilangan 1 + 1 + 1 dengan jumlah 100
10 adalah bilangan 1 + 1 + 1 dengan bilangan 10
Dari penjelasan di atas tidak bermakna bilangan 1000 terdiri dari 1 nombor 1 dan 3 angka 0. Jadi angka 0 dapat mempengaruhi dan tidak dapat dipengaruhi. Dan sekali lagi nombor 0 adalah satu-satunya nombor percuma.
Sekiranya undang-undang utama bukan "ALLAH ADALAH SATU" bermakna konsep bahawa Tuhan sebagai nombor 0 boleh merosakkan perintah matematik yang boleh menjadikan perhitungan itu huru-hara dan patah.
Ahammiyyatu Ma'rifatullah (Kepentingan Mengetahui Allah)
Kongsi ini:
Moga Bermanfaat
No comments:
Post a Comment