اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
3X سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
Fasal Pada menyatakan Adap Zikir- pada lisan
Fasal Pada menyatakan Adap Zikir- pada lisan
لا إله إلا الله
Kerana zikir itu adakalanya zikir Hasanat namanya dan adakalanya zikir Darjat namanya.
Kerana zikir itu adakalanya zikir Hasanat namanya dan adakalanya zikir Darjat namanya.
Zikir hasanat itu
menghasilkan pahala dan tidak berkehandak kepada segala adap zikir yang
lagi akan datang ini dan zikir darjat itu berkehandak kepadanya.
Bermula adap zikir darjat itu
dua puluh perkara, lima perkara dahulu daripada zikir, dua belas
perkara ketika zikir dan tiga perkara kemudian daripada zikir.
Adapun yang dahulu daripada zikir itu:-
1) Taubat daripada segala maksiat dan segala yang sia-sia yang tiada memberi feadah akan akhirat.
2) Mandi dan atau ambil air sembahayang.
3) Diam dan tetap menghasilkan “sidik” لا إله إلا الله dengan lafas الله الله الله dengan fikir jua tiada dengan lidah hingga tiadalah tinggal segala hadirnya yang lain daripada Allah Taala itu melainkan hadir didalam hatinya itu الله الله الله jua. Maka tetakala itu bersama-sama lidahnya dengan hatinya menyatakan لا إله إلا الله yakni supaya benar lidah dengan hatinya dan didahulukan menyatakan
4) Minta tolong dengan hatinya ketika masuk dalam zikir itu dengan hikmah Mursyidnya/Syeikhnya, jikalau diseru akan syeikh itu dengan lidahnya pada minta tolong hajatnya itu harus baginya. (bagi ahli tasauf/sufi)
5) Mengiktikadkan bahawa minta tolong daripada Syeikhnya supaya ia minta tolong daripda Nabi s.a.w kerana syeikh itu hampir kepada Nabi s.a.w (bagi ahli tasauf/sufi)
Adapun adap ketika zikir itu:-
1) Duduk atas tempat yang sunyi, padahal ia duduk seperti didalam Sembahayang (Tahyaat awal / Tahyaat akhir) jika ia Mubtadi kerana yang demikian itu terlebih banyak memberi bekas dalam hati, atau duduk bersila jika ia Muntahi.
2) Menghantarkan kedua tangannya atas kedua pehanya.
3) Memakai bau-bauan pada tempat zikirnya
4) Memakai pakaian yang baik lagi halal lagi harum
5) Memilih tempat yang kelam
6) Memejamkan kedua matanya
7) Menyerupakan rupa Syeikhnya/Mursyidnya antara dua keningnya dan adap ini terlebih muakad pada ahli tasauf/sufi. 8) Benar ia pada zikir
9) Ikhlas yakni dikhosodkan zikirnya semata-mata Allah jua.
10) Memilih ia sifat zikir itu dengan لا إله إلا الله maka disebut ia serta dengan kuat yang sempurna serta takzimnya, dinaikkan lafas لا إله itu dari atas pusatnya dan menyampaikan akan lafas الله إلاitu kepada hatinya yang dinamai akan hati sanubari padahal menghantarkan kepalanya kepada limbung yang kiri serta hadir hatinya yang mukamil didalamnya.
11) Menyatakan zikir itu dengan hatinya serta tiap-tiap kali daripada menyatakan zikir itu:
- Adapun ketika الله إلاitu pada yang tetakala nyata sifat, syak, zhon, wham dan was-was dikatakan dengan lidahnya لا إله إلا الله dan dengan hatinya La Ma'bud Ellallah (tiada yang DISEMBAH melainkan mu yaa Allah)
- Tetakal lemah sifat syak, zhon, waham dan was-was dan suci hatinya daripada yang demikian itu dan menuntut akan suatu daripada “zuki” kepada Allah, tetakaladikatakan dengan lidahnya لا إله إلا الله dan dikata dengan hatinya (الله مطلوبلا) (tiada yang DITUNTUT melainkan mu yaa Allah).
- Dan tetakala kayalah segala hadirnya sekeliannya, tetakala dikatakan dengan lidahnya akan لا إله إلا الله dan dikata dengan hatinya La Maujud (WUJUD) Ellallah, kerana tetakala itu bahwasanya adalah yang bertutur itu dengan hak Allah Taala.
12) Menafikan tiap-tiap yang maujud yang lain daripada Allah Taala daripada hatinya dengan kata لا إله إ supaya tetap taksir الله إلا itu didalam hati dan supaya mesra kepada segala angota.
Adapun segala Adap yang kemudian daripada zikir itu tiga perkara.
1. Hendaklah ia tetap apabila ia diam daripada zikir itu dengan ikhtiarnya dan hendaklah ia hadir hatinya kerana menanti wirid zikir itu yakni kedapatan yang hasil daripada zikir, mudah-mudahan dengan izin Allah Taala datang atas ia.
2. Hendaklah ia menahan nafasnya daripada keluar masuk kerana ia terlebih segera pada membaiki hati dan membukakan hijab dan memutuskan hawa nafsu.
3. Hendaklah menahan diri daripada minum air kemudian daripada zikir itu kerana minum itu memadamkan panas yang didapati daripada zikir itu dan menghilangkan rasa rindu kepada Allah taala.
Adapun orang yang tiada baginya ikatan maka tiada bagi lazim akan adap dan hanyasanya adap mereka itu taslim bagi wirid yakni menerima bagi barang yang datang daripada zikir itu serta hadir hatinya semata kepada Allah terkadang berlaku atas lidah mereka الله الله الله , هوهوهو, آآآآآ, إإإإإ, أُأُأُأُأُ, لالالالا, ه ه ه ه ه, هِ هِ هِ هِ, اه اه اه اه atau suara tampa huruf dan badannya bergetar-getar.
Adapun adap tersebut diatas bagi zikir lisan dan tiada pada hati.
1) Taubat daripada segala maksiat dan segala yang sia-sia yang tiada memberi feadah akan akhirat.
2) Mandi dan atau ambil air sembahayang.
3) Diam dan tetap menghasilkan “sidik” لا إله إلا الله dengan lafas الله الله الله dengan fikir jua tiada dengan lidah hingga tiadalah tinggal segala hadirnya yang lain daripada Allah Taala itu melainkan hadir didalam hatinya itu الله الله الله jua. Maka tetakala itu bersama-sama lidahnya dengan hatinya menyatakan لا إله إلا الله yakni supaya benar lidah dengan hatinya dan didahulukan menyatakan
4) Minta tolong dengan hatinya ketika masuk dalam zikir itu dengan hikmah Mursyidnya/Syeikhnya, jikalau diseru akan syeikh itu dengan lidahnya pada minta tolong hajatnya itu harus baginya. (bagi ahli tasauf/sufi)
5) Mengiktikadkan bahawa minta tolong daripada Syeikhnya supaya ia minta tolong daripda Nabi s.a.w kerana syeikh itu hampir kepada Nabi s.a.w (bagi ahli tasauf/sufi)
Adapun adap ketika zikir itu:-
1) Duduk atas tempat yang sunyi, padahal ia duduk seperti didalam Sembahayang (Tahyaat awal / Tahyaat akhir) jika ia Mubtadi kerana yang demikian itu terlebih banyak memberi bekas dalam hati, atau duduk bersila jika ia Muntahi.
2) Menghantarkan kedua tangannya atas kedua pehanya.
3) Memakai bau-bauan pada tempat zikirnya
4) Memakai pakaian yang baik lagi halal lagi harum
5) Memilih tempat yang kelam
6) Memejamkan kedua matanya
7) Menyerupakan rupa Syeikhnya/Mursyidnya antara dua keningnya dan adap ini terlebih muakad pada ahli tasauf/sufi. 8) Benar ia pada zikir
9) Ikhlas yakni dikhosodkan zikirnya semata-mata Allah jua.
10) Memilih ia sifat zikir itu dengan لا إله إلا الله maka disebut ia serta dengan kuat yang sempurna serta takzimnya, dinaikkan lafas لا إله itu dari atas pusatnya dan menyampaikan akan lafas الله إلاitu kepada hatinya yang dinamai akan hati sanubari padahal menghantarkan kepalanya kepada limbung yang kiri serta hadir hatinya yang mukamil didalamnya.
11) Menyatakan zikir itu dengan hatinya serta tiap-tiap kali daripada menyatakan zikir itu:
- Adapun ketika الله إلاitu pada yang tetakala nyata sifat, syak, zhon, wham dan was-was dikatakan dengan lidahnya لا إله إلا الله dan dengan hatinya La Ma'bud Ellallah (tiada yang DISEMBAH melainkan mu yaa Allah)
- Tetakal lemah sifat syak, zhon, waham dan was-was dan suci hatinya daripada yang demikian itu dan menuntut akan suatu daripada “zuki” kepada Allah, tetakaladikatakan dengan lidahnya لا إله إلا الله dan dikata dengan hatinya (الله مطلوبلا) (tiada yang DITUNTUT melainkan mu yaa Allah).
- Dan tetakala kayalah segala hadirnya sekeliannya, tetakala dikatakan dengan lidahnya akan لا إله إلا الله dan dikata dengan hatinya La Maujud (WUJUD) Ellallah, kerana tetakala itu bahwasanya adalah yang bertutur itu dengan hak Allah Taala.
12) Menafikan tiap-tiap yang maujud yang lain daripada Allah Taala daripada hatinya dengan kata لا إله إ supaya tetap taksir الله إلا itu didalam hati dan supaya mesra kepada segala angota.
Adapun segala Adap yang kemudian daripada zikir itu tiga perkara.
1. Hendaklah ia tetap apabila ia diam daripada zikir itu dengan ikhtiarnya dan hendaklah ia hadir hatinya kerana menanti wirid zikir itu yakni kedapatan yang hasil daripada zikir, mudah-mudahan dengan izin Allah Taala datang atas ia.
2. Hendaklah ia menahan nafasnya daripada keluar masuk kerana ia terlebih segera pada membaiki hati dan membukakan hijab dan memutuskan hawa nafsu.
3. Hendaklah menahan diri daripada minum air kemudian daripada zikir itu kerana minum itu memadamkan panas yang didapati daripada zikir itu dan menghilangkan rasa rindu kepada Allah taala.
Adapun orang yang tiada baginya ikatan maka tiada bagi lazim akan adap dan hanyasanya adap mereka itu taslim bagi wirid yakni menerima bagi barang yang datang daripada zikir itu serta hadir hatinya semata kepada Allah terkadang berlaku atas lidah mereka الله الله الله , هوهوهو, آآآآآ, إإإإإ, أُأُأُأُأُ, لالالالا, ه ه ه ه ه, هِ هِ هِ هِ, اه اه اه اه atau suara tampa huruf dan badannya bergetar-getar.
Adapun adap tersebut diatas bagi zikir lisan dan tiada pada hati.
Fasal pada menyatakan Kafiat Zikir
لا إله إلا الله
Bermula kafiat zikir itu atas beberapa bahagi, tetapi dalam kitab ini 3 kafiat iaitu yang disebutkan oleh " Syeikh wastazand ila fahum wa maulana ila karim arifbillah Syaidi al Syeikh Muhammad Lasman dalam kitab Tafhatul Lahiat"
Pertama
- Bahawa duduk ia mengadap kiblat seperti duduk sembahayang
- Menaikkan ia dengan لا إله itu dari atas pusatnya padahal diniatkan dengan لا إله itu menafikan akan barang yang lain daripada Allah Taala daripada hatinya.
- Diniatkan إلا الله itu menyampaikan akan dia kepada hatinya yakni kepada hati sanubari.
- Pada hal memalukan kepalanya kepada pihak kiri dadanya dangan إلا الله serta dihadirkan akan maknanya didalamnya
- Bahawa duduk ia mengadap kiblat seperti duduk sembahayang
- Ingat ia dalam duduk itu kebesaran Tuhannya yang disembah itu serta ghaib/asyik ia dalam JalanNya dan lenyap ia dalam JamalNya.
- Padahal ia memandang akan Musyridnya/Syeikhnya/Gurunya itu pada permulaan ia masuk dalam zikir itu.
- Dimulai dengan pihak tangan yang kiri, padahal menundukkan kepalanya serta ingat ia akan kehinaannya dan harap ia kepada Allah Taala.
- Dilalukan لا itu daripada lutut yang kiri kepada lutut yang kanan.
- Dinaikkan إله kepada bahunya yang kanan,
- Padahal diangkatkan kepalanya itu kepada pihak kanan dan
- Dipalukan akan kepalanya itu dengan palu yang keras dengan lafaz إلا الله kepada hati.
- Padahal menghadirkan ia pada permulaan zikir itu daripada lutut yang kiri "La Maa'bud Ellawllah", pada lutut yang kanan "La Maksud Ellawllah" dan bahu yang kanan "La Maujud Ellawllah" dan pada hatinya "La Matlub Ellawllah".
- Ketika sempurna zikir itu maka diajutkan dengan "Hu Ellawllah" serta menahan ia akan nafasnya pada hal ia menanti faidah zikir yang datang dari Tuhan kita "Azzawajallah" NUR hasil makrifat Allah Taala dengan makrifat yang Yakin, dan hasil segala sifat kepujianNya daripada Sabar, Redo, Zuhud dan Warak, dan barang yang sebagainya daripada rahsia yang ajaib-ajaib yang didapati oleh orang yang berzikir itu dalam satu saat, padahal tiada dapat oleh orang yang mujahadah dan orang yang redo 30 tahun atau lebih.
- Bahawa hendaklah menyatakan zikirnya itu dengan mulutnya yakni berturut-turut jadilah dua kalimah itu seperti satu kalimah yang satu padahal tiada suatu yang menyalahi antara keduanya itu pada khoriz atau pada zhon supaya tiada boleh masuk syaitan daripadanya itu.
- Dan inilah terlebih hampir membukakan bagi hati dan terlebih menghampirkan kepada tuhan kita dengan syarat hendaklah di hadirkan makna itu bagi hati pada tiap-tiap kali zikir.
- Sekurang-kurang zikir itu pada tiap-tiap menyatakan لا إله إلا الله itu tiada didalam hatinya itu suatu yang lain daripada Allah Taala melainkan dinafikan pada hatinya itu dan semata-mata mensabitkan akan Allah Taala dalam hatinya itu.
Kembali ke[Back to]:- Fasal Menyatakan Adap Zikir
Fasal Pada menyatakan Adap Zikir- pada lisan
Wallahu Alam Bishshawab.
Moga Bermanfaat.
Insya ALLAH
.........................................................
No comments:
Post a Comment