اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
3X سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
MA’RIFAH DAN RUKUN SYAHADAH
MA’RIFAH DAN RUKUN SYAHADAH
MA’RIFAH DAN RUKUN SYAHADAH
Apabila kita memperihalkan persoalan rukun, maka jelas
terbayang pada benak kita dan tersimpul fahaman dan hati kita tentang betapa
sesuatu yang disebut sebagai rukun itu sebenarnya mendasari, menegakkan dan
mengesahkan sesuatu pegangan ['iktikad], kepercayaan dan amalan. Maka apabila
terdapat sebarang kecacatan pada kelangsungan rukun tersebut, maka goyah atau
terbatallah pegangan atau amalan tersebut.
Sila lihat Q.S.47:19, bermaksud:
‘ Maka ketahuilah Laa ilaaha illallaah.’
TUNTUTAN DUA KALIMAH SYAHADAH
Perkara-perkara menjadi tuntutan wajib keatas umat Islam
berkait dengan Dua Kalimah Syahadah atau Kalimah Tauhid itu adalah seperti
berikut:
i] Rukun Syahadah
ii] Fardhu Syahadah
iii] Kesempurnaan Syahadah
iv] Syarat Sah Syahadah
v] Yang Membinasakan Syahadah.
Tuntutan wajib yang lain, antaranya ialah mengetahui dan
memahami 50 Aqaidul Iman yang terkandung didalam kalimah tersebut; memahami
konsep Nafi dan Isbat didalamnya dan terpenting, mengetahui dan memahami Rahsia
jari telunjuk tidak digenggam ketika bersyahadat, 9 kali sehari semalam!
3. RUKUN SYAHADAH
Kali ini kita akan membincang perkara pertama dalam
tuntutan Dua Kalimah Syahadah, yakni, Rukun Syahadah. Berapa ramaikah yang
mengetahui dan menghafalnya sebanding dengan hafalan rukun Negara, dsbnya?
Rukun Syahadah adalah ibu segala Rukun. Mengetahuinya ,
seperti telah diFirmankan Allah, adalah Wajib [Fardhu ‘Ain]. Barangsiapa tidak
mengetahui atau memahaminya, maka menjadi Batal Syahadahnya; Batal Islamnya;
malah menjadi Sah Kafirnya! Jangan lah pandang ringan, sampai tergugat pegangan
Akidah kita. Fahamkan benar-benar permasalahan ini!
4. SOAL-JAWAB
1] S: Berapakah Rukun Syahadah?
J: Rukun Syahadah itu 4 perkara, seperti berikut:
A] Mengisbatkan Dzat Allah Taala;
b] Mengisbatkan Sifat Allah Taala;
c] Mengisbatkan Af’aal Allah Taala;
d] Mengisbatkan Kebenaran Rasulullah.
2] S: Apakah erti Rukun?
J: Rukun itu adalah dasar kepercayaan; bererti, Rukun
Syahadah adalah dasar kepercayaan atau pegangan Akidah dalam Syahadah.
3] S: Apakah Rukun pertama dalam Syahadah?
J: Mengisbatkan Dzat Allah Taala.
4] S: Apakah erti isbat?
J: Ertinya ialah menetapkan. Misalannya, mengisbatkan
Si-Zaid berdiri dan menafikan beliau duduk.
5] S: Bagaimana Isbat kepada Dzat Allah Taala?
J: Bermula mengisbatkan Dzat Allah Taala, yaitu membenar
dan menetapkan Dzat itu dengan tidak adanya bandingan dan sekutunya; berSifat
Kesempurnaan, tidak terhingga, Maha Kaya dan Maha Suci dari sebarang sifat
kekurangan. Maha Esa dan TunggalNya Dzat Allah itu sehingga wujud selain
dariNya adalah bersifat majazi sahaja! Allah berfirman didalam surah Al-Ikhlas,
bermaksud:
‘ Katakanlah [Muhammad],’Dialah Allah, Yang Maha Esa.
Allah tempat meminta segala sesuatu. [Allah] tidak beranak dan tidak pula
diperanakkan. Dan tidak ada sesuatu yang seumpama/setara denganNya.’
Didalam Hadits Qudsi, Dia menyatakan, bermaksud:
‘ Tuhan ada dan tak ada apa-apa disampingNya.’
Telah tetap adanya Allah dan tidak ada sesuatu pun
sertanya Allah. Dia sekarang adalah pada apa-apa yang telah tetap adanya
atasNya.
6] S: Adakah wajib Mengisbatkan Dzat Allah Taala itu?
J: Ya wajib bagi setiap Muslim Mukallaf, lelaki dan
perempuan Mengisbatkan Dzat Allah Taala itu.
7] S: Bolehkah mengisbatkan barang yang tiada dilihat
itu?
J: Ya, boleh diisbatkan dengan sekira-kira ‘iktikad
keimanan dan keyakinan kita, bahkan dilihat dengan mata hati. Sila bertanyakan
kepada Ahli Muqiniin atau Ahli TarekatSufiyah [Ahli hakikat].
8] S: Dengan sebab apakah didapati ‘iktikad yang demikian
itu?
J: Adalah dengan jalan mengenal segala Sifat-SifatNya dan
menjalani Jalan orang-orang Sodiqin.
Sila lihat Q.S.9:119, bermaksud:
‘ Wahai orang-orang beriman! Bertaqwalah kamu kepada
Allah dan hendaklah kamu bersama dengan orang-orang yang benar [Para Sodiqin].
9. S: Apakah sebabnya dapat Mengisbatkan dengan mengenal
Sifat?
J: Kerana dengan mengenal Sifat Allah, dapatlah
Mengisbatkan Dzat, oleh kerana Sifat itu berdiri kepada Mausuf.
10. S: Manakah yang dinamakan Jalan orang-orang yang
Sodiqin?
J: Yaitulah Jalan orang-orang yang bersungguh-sungguh
hati Rohani mereka, zahir dan batin menjalani dan beramal dengan amalan
TareqatSufiyah, sehingga mencapai Hakikat dan Ma’rifat, yang dengannya dapatlah
mereka Mengisbatkan Dzat Allah Taala dengan tahkik dan setetap-tetapnya
[istiqamah]. Seandainya belum lagi, hendaklah kita terus mencari sehingga
mendapatkan WASILAH dan JALAN menuju ke Allah, walhal kita sering memohon 17
kali didalam Al-Fatihah, didalam Solat, sehari semalam, bahkan sepanjang hayat
kita, agar Allah menunjukkannya. Nah! Sudahkah Allah menunjukkan agar kita
memperolehinya dan beramal dengannya?
Sila lihat Q.S.5:35 , bermaksud:
‘ Wahai orang-orang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan
carilah WASILAH [JALAN] untuk mendekatkan diri kepadaNya, dan berJihadlah
[berjuanglah di-JALANNya] agar kamu beruntung.’
Dan lagi firmanNya Q.S.72:16, bermaksud:
‘ Dan sekiranya mereka tetap berjalan lurus diatas
TAREQAH [ JALAN-NYA], nescaya Kami mencurahkan air hikmah melimpah ruah.’
11. S: Bagaimanakah jika tiada kita Mengisbatkan Dzat
Allah Taala itu?
J: Maka adalah jatuh dalam keadaan tiada sempurna
‘iktikadnya; kerana terdapat ragu-ragu, syak dzan dan waham. Bahkan, ‘iktikad
yang tidak sempurna juga bermakna Tauhidnya kepada Allah Swt. tidak ikhlas,
tidak murni dan tidak sempurna pula, dan pasti membawa kepada Syirik dan
kesesatan disepanjang hayat, terlebih-lebih lagi diakhirat kelak!
12. S: Manakah dalil menyuruh kita Mengisbatkan Dzat
Allah Taala itu?
J: Sila lihat Q.S. 112:1, bermaksud: ‘Katakan oleh mu ya
Muhammad bahawa Dzat Allah Taala itu Esa.’ Adalah Allah Swt. itu Esa pada Dzat;
Esa pada Sifat; Esa pada Asma’ dan juga Esa pada Af’aalNya. Malah, kita
diperintahkan mengisbatkan dan menetapkan setetap-tetapnya, seyakin-yakinnya
didalam pandangan dan penglihatan mata hati kita. Dalam hubungan ini Allah
berfirman Q.S.51:21, bermaksud:
‘ Dan didalam diri mu sendiri apakah kamu tidak
memperhatikan?’ Fahamkan benar-benar!
13. S: Apakah Rukun Syahadah yang kedua?
J: Mengisbatkan Sifat Allah Taala.
14. S: Apakah yang dikatakan Sifat itu?
J: Yang dikatakan sifat itu ialah suatu rupa, warna atau
keadaan yang menggambar dan menentukan sesuatu perkara atau benda. Misalnya,
warna putih menunjukkan kepada zat kapur. Demikianlah juga dengan Sifat Allah
Taala: umpamanya, Sifat Qudrat, yaitu suatu Sifat yang menunjukkan bahawa Dzat
Allah Taala itu Kuasa dan lagi Maha Berkuasa.
15. S: Manakah yang dinamakan sebagai Sifat-Sifat Allah
Swt. itu, silalah senaraikan?
J: Yang dinamakan Sifat-Sifat Allah Taala itu dan yang
wajib diketahui berjumlah 20 Sifat, seperti berikut: Wujud, Qidam, Baqa,
Mukhalafatuhu Taala lil hawadis, Qiyamuhu Taala binafsih, Wahdaniyah, Qudrat,
Iradat, Ilmu, Hayyat, Sama’, Basar, Kalam, Qadiran, Muridan, ‘Aliman, Hayyan,
Sami’an, Basiran dan Mutakalliman. Untuk perhatian, Sifat-Sifat Allah yang
Mustahil [20 Sifat] dan yang Harus [1 Sifat],( tidaklah dibincangkan disini).
16. S: Bolehkah dikenali Dzat tanpa mengisbatkan Sifat?
J: Tidak boleh, kerana Sifat itu menunjukkan diri Mausuf
[Dzat Allah Taala].
17. S: Bagaimanakah kaedah mengisbatkan Sifat Allah Taala
itu?
J: Bermula kaedah mengisbatkan Sifat Allah Taala itu
ialah ibarat salah satu daripada segala Sifat-Sifat yang ada didalam alam ini.
Umpama, tiada ada yang Kuasa hanya Allah; tiada yang Berkehendak; tiada yang
Tahu; tiada yang Hidup; tiada yang Mendengar; tiada yang Melihat dan tiada yang
Berkata-kata pada hakikatnya hanya Allah; dan sifat-sifat yang ada pada kita
hanya menzahirkan Sifat-Sifat Allah Taala jua adanya.
18. S: Bolehkah Mengisbatkan Dzat Allah Taala dengan
tiada Mengisbatkan SifatNya?
J: Tidak boleh, kerana dapat Mengisbatkan Dzat Allah
Taala itu hanya dengan perantaraan dapat Mengisbatkan SifatNya’ terkecuali atas
jalan Majzub dan Wujdan. Orang seperti ini adalah ia mengenal Dzat Allah Taala
terlebih dahulu; kemudian Sifat, Asma’dan Af’aal; bersalahan Salik dari Af’aal,
kemudian Asma’, Sifat dan Dzat.
19. S: Manakah dalil kita diperintah/disuruh Mengisbatkan
Sifat Allah Taala?
J: Dalilnya, seperti firman Allah Taala didalam Hadits
Qudsy, bermaksud:
‘ Tidak menghampirkan diri kepada Aku akan hamba-hambaKu
jika mengerjakan yang Fardhu sahaja, terkecuali, mengerjakan mereka itu akan
yang Sunnat sehingga kasih Aku kepada mereka; jika Aku kasih Akulah
Pendengarannya yang mendengar; Akulah Penglihatannya yang melihat; dan Akulah
Lidahnya yang berkata-kata; hingga akhirnya.
20. S: Apakah Rukun Syahadah yang ketiga?
J: Bermula Rukun Syahadah yang ketiga ialah Mengisbatkan
Af’aal Allah Taala.
21. S: Apakah erti Af’aal?
J: Ada pun pengertian Af’aal itu ibarat segala
perbuatan/perlakuan yang berlaku didalam ‘Alam ini, samaada terbitnya daripada
diri kita atau lain dari diri kita, didunia maupun diakhirat.
22. S. Bagaimanakah mengisbatkan Af’aal Allah Taala itu?
J. Bermula setiap perbuatan dan perlakuan, gerak dan diam
didalam alam ini, pada hakikatnya adalah dari Allah, seperti wujud alam ini
diwujudkan Allah; bergerak alam ini adalah digerakkan Allah; diam alam ini
adalah didiamkan Allah, dan seterusnya.
23. S. Sila berikan dalilnya hakikat ini?
J. Sila lihat Q.S.39:62, bermaksud:
‘ Allah-lah pencipta segala sesuatu dan Dialah Memelihara
segala sesuatu.’
Dan lagi firmannya, bermaksud:
‘ Allah Taala menjadikan kamu dan segala perbuatan kamu.’
Rasulullah bersabda, maksudnya: ‘ Tidak bergerak suatu
zarrah [atom] melainkan dengan izinNya.’
Adalah wajib kita ber’iktikad, bahawa harus bagi Allah
Jalla waAzza, menjadikan sekelian alam, menjadikan kebaikan dan menjadikan
kejahatan. Persoalannya, bila dilihat pada satu sisi, tidakkah wajib bagi Allah
memasukkan orang-orang beriman yang taat, kedalam Surga Allah dan memasukkan
pula orang-orang Kafir kedalam NerakaNya?
Jawabnya, tidak wajib bagi Allah Taala memasukkan
orang-orang beriman yang taat, kedalam Syurga; hanya harus yaitu, semata-mata
kurniaanNya sahaja; dan tidak pula wajib Allah Taala memasukkan orang-orang
Kafir kedalam Neraka; hanya harus, yaitu semata-mata Keadilannya sahaja!
Fahamkan benar-benar!
24. S. Apakah Rukun Syahadah yang keempat [terakhir] itu?
J. Mengisbatkan atau membenarkan dengan sesungguhnya
kebenaran Rasulullah.
25. S. Bagaimanakah kaedahnya?
J. Dengan mengetahui, memahami dan membenarkan
keempat-empat sifat Rasul tersebut, seperti, Siddiq, Amanah, Tabligh dan
Fatonah.
26. S. Sila huraikan satu persatu.
J. Sifat pertama yang wajib bagi Rasul ialah Siddiq.
Siddiq bererti benar, yakni, benar segala Rasul yang pernah diutus Allah Swt.
kedunia ini. Andai Rasul tidak bersifat benar,maka mereka pasti bersifat dusta,
dan jika mereka dusta, dusta pulalah Allah kerana Allah membenarkan
Rasul-RasulNya dengan menzahirkan mukjizat keatas segala Rasul-RsulNya; yaitu,
suatu perbuatan yang menyalahi kebiasaan, dianugerahkan kepada Rasul-Rasul
sebagai hujah dan kebenaran ketika mereka didustakan sekelian manusia. Umpama,
turun bulan terbelah dua dihadapan Nabi Muhammad saw.kemudian naik bertaut
semula kelangit; dan terbit air dari jejari Rasulullah ketika ketiadaan air
bagi Sahabat-Sahabat berwudhuk.
Sifat kedua yang wajib bagi Rasul ialah Amanah, yakni,
kepercayaan bagi sekelian Rasul itu suci dari melakukan yang mungkar, haram dan
makruh, zahir dan batin. Andai Rasul bersifat khianat dengan melakukan yang
mungkar, haram dan makruh, boleh pula kita melakukan yang serupa, kerana kita
diperintah Allah mencontohi sekelian RasulNya.
Sifat ketiga yang wajib bagi Rasul ialah Tabligh yakni,
menyampaikan segala Rasul akan perkara-perkara yang diperintah Allah
menyampaikan kepada segenap makhluk didunia ini. Andai boleh bagi Rasul
menyembunyikan akan apa yang disuruh Allah menyampaikannya, tentu boleh pula
kita menyembunyikan apa-apa yang disuruh kita menyampaikan kepada segenap
manusia, kerana kita disuruh Allah mengikuti RasulNya. Walhal, kita tidak boleh
menyembunyikan, apa lagi, Rasul tidak pula boleh berbuat demikian.
Sifat keempat dan terakhir yang wajib bagi Rasul ialah
Fatonah, yakni cerdik, pintar dan bijaksana Rasul menetapkan setiap yang hak,
dan menolak setiap yang batil. Disamping itu Rasul amat bijaksana mengemukakan
hujjah, jawapan dan penyelesaian apabila berdepan dengan serangan, tentangan,
bantahan dan sanggahan dari kaum Kuffar dan Munafiq.
Demikianlah penggarapan tuntutan Rukun Syahadah yang
wajib dituntut oleh segenap umat yang mengaku memeluk Agama Islam!
5. KEISLAMAN
Sesungguhnya, setelah kita mengetahui dan memenuhi
prasyarat bagi menganuti Agama Islam sebenar-benarnya seperti menunaikan segala
tuntutan wajib berkaitan dengan Dua kalimah syahadah, diikuti pula dengan
berterusan melaksanakan kelima-lima Rukun Islam, khususnya mendirikan Solat 5
waktu. Kelebihan Solat ialah kerana didalam Solat itu telah terkandung
kelima-lima Rukun Islam, dan pada hakikatnya orang yang mendirikan Solat telah
sekali-gus menunaikan kesemua Rukun Islam, dan sekali-gus menegakkan Agamanya.
Perhatikan Hadits Rasulullah bermaksud:
‘ Perbezaan antara orang-orang Islam dan orang-orang
kafir ialah dengan meninggalkan solat.’ Dan lagi:
‘ Barangsiapa yang meninggalkan Solat dengan sengaja
adalah kafir.’
Sama ada Solat kita dapat menepati syarat-syarat,
kehendak dan objektif bersolat harus dibincang dalam kesempatan yang lain.
Namun, kita telah dapat membuktikan andai kita melaksanakan semua tuntutan yang
tersebut, sesungguhnya kita adalah orang Islam sebenar!
6. KEIMANAN
KeIslaman itu sifatnya hanya luaran. Justru kita dituntut
oleh Allah Swt. agar mengisi dan melengkapkannya dengan keimanan. Lihat firman
Allah bermaksud:
‘ Katakanlah kamu memang telah Islam. Hanya Iman belum
memasuki hati kamu.’
Islam tanpa dipupuk dengan Iman, Tauhid, Taqwa, Ihsan dan
Ma’rifah tidak membuahkan sebarang kelebihan, malah suatu kesia-siaan, dan
meletakkan penganutnya dalam kategori:
a] Islam warisan/keturunan;
b] Islam taklid/ikutan;
c] Munafiq d] Syirik
e] Fasiq dan Zindiq.
Jelaslah,bahawa keIslaman adalah lebih mudah dibuktikan
kerana ia merupakan paparan amalan bersifat zahir, sedangkan keImanan pula
adalah bercirikan amalan dalaman atau bersifat kebatinan, yang hampir mustahil
dilihat atau diketahui, melainkan oleh yang empunya diri! KeImanan adalah
berlandaskan kepada pegangan, kepercayaan dan keyakinan seseorang terhadap
Agama Islam, yang seharusnya dihayati dan dijiwai secara TAHKIK dengan
berpaksikan kepada keenam-enam Rukun Iman yang sedia dimaklumi. Walaupun
demikian, terdapat banyak ciri-ciri atau tanda-tanda pada diri seseorang yang
benar-benar beriman, hanya jika kita lebih prihatin menyedari dan
memerhatikannya!
7. TAUHID [AQIDAH]
Pengertian Tauhid ialah aqidah, pegangan, ‘iktikad,
pengEsaan dan penunggalan terhadap Dzat Wajibal Wujud yang bernama ALLAH itu.
Lawannya pula adalah Syirik. Sila lihat Q.S. Muhammad:19, bermaksud:
‘ Ketahui olehmu bahawa tiada Tuhan sebenarnya melainkan
ALLAH.’
Inilah Kalimah yang tiada tara, tiada tolok bandingnya
dengan Kalimah-Kalimah Allah yang lainnya. Kalimah ini juga dinamai Kalimah
Tauhid, Kalimah Taqwa, Kalimah Ikhlas dan juga Kalimah Toyyibah. Atas Kalimah
ini juga berdirinya Hukum-Hakam Allah; berdiri yang Halal dari yang Haram;
berdiri yang Hak dari yang Batil, dan atas Kalimah ini juga berdirinya
MA’RIFATULLAH!
(Sila bertanya kepada Ahlinya!)
Kalimah ini jugalah menjadi kunci pembuka Syurga dan
penutup Neraka bagi orang-orang beriman, seperti Hadits Rasulullah, bermaksud:
‘ Barangsiapa pada akhir kalam/hayatnya dapat
menyebut/mengingat LAA ILAAHA ILLALLAAH akan dimasukkan kedalam Syurga.’
Perlu ditekankan disini bahawa majoriti umat Melayu Islam
diNegara ini amat terkeliru atau memandang sepi dan mudah tentang keutamaan,
kelebihan, kepentingan peranan dan implikasi kejahilan dalam memahami Dua
Kalimah Syahadah ini! Kalimah Tauhid ini, walaupun begitu mudah disebut, namun,
ketidak fahaman dan tanpa ilmu, akan mengundang bahaya kekhilafan dan
kegelinciran keatas aqidah sebenar seseorang.
Pada Kalimah Tauhid ini antara lain, tersimpulnya
sekurang-kurangnya 50 Aqaidul Iman. Tanpa Aqaidul Iman akan terbatallah
Syahadah itu! Perlu mengetahui Fardhu Syahadah; Kesempurnaan Syahadah; Syarat
Sah Syahadah; dan perkara yang membinasakan Syahadah. Syahadah juga mengandungi
Kalimah Nafi dan Isbat, yang mana fahaman yang sempurna amatlah dituntut diatas
kesempurnaan dan sah pelaksanaan Syahadah tersebut.
Dan mutakhir sekali adalah mengetahui dan memahami Rahsia
jari telunjuk tidak digenggam ketika mengangkat Syahadah! Implikasi dari
kesemua ini akan menjadi jelas dan amat serius bagi mereka yang boleh berfikir,
punyai firasat dan mata hati! Apakah memerlukan tindakan susulan? Fahamkan
benar-benar permasalahan ini!
8. MA’RIFAH
Sila perhatikan sebuah Hadits Rasulullah, bermaksud:
‘ Awal Agama adalah mengenal Allah.’
Bererti, andai kita tidak mengenal Allah, maka kita tidak
berAgama! Ma’rifah, bermakna mengenal, yakni, kita dikehendaki mengenal Allah
yang disembah, terlebih dahulu, kemudian baharulah kita dikehendaki
menyembahNya. Kedapatannya, lumrah dan lazim menyembahNya tanpa terlebih dahulu
mengenali objek yang disembah! Justru, mana mungkin kita berupaya mencapai
‘Khusyuk’ dalam Solat, tanpa kaedah yang betul!
Juga pengertiannya, dengan Ma’rifah baharulah beramal,
dan bukannya dengan beramal baharulah berMa’rifah! Oleh yang demikian, Rasulullah
berJihad/berjuang selama 13 tahun untuk menegakkan Kalimah Tauhid dan
menyemarakkannya, khususnya, dikalangan Keluarga, para Sahabat, dan sekelian
umat Islam dizaman itu, bagi penyempurnaan Iman, Tauhid dan Ma’rifah mereka.
Kemudian dari itu baharulah Rasulullah diIsra’-Mi’rajkan untuk menerima watikah
dan perintah mewajibkan Solat 5 waktu keatas umat Islam seluruhnya, dari Allah
Jalla waAzza.
Sayugia ditekan dan diperingatkan bahawa Kalimah LAA
ILAAHA ILLALLAAH juga adalah Kalimah Ma’rifah. Dengannya sahaja kita, umat
Islam dapat mengenali Tuhan kita, ALLAH, secara ‘TAHKIK’ disamping dapat
mengenali diri kita yang sebenar-benar ‘diri’, seperti kata Ulama
TareqatusSufiyyahMuhammadiah, bermaksud:
‘ Barangsiapa mengenal dirinya, mengenal ia akan
Tuhannya.’
(Bagaimana – sila tanyakan kpd Ahlinya!)
9. KEUTAMAAN DZIKIR LAA ILAAHA ILLALLAAH
Berkata Abu Said r.a. bahawa Rasulullah bersabda,
bermaksud:
‘ Allah Swt. telah berfirman: ‘ Berkata Nabi Musa a.s.:
Ya Tuhanku! Ajarilah aku sesuatu yang dapat aku menyebut NamaMu dan berdoa
kepadaMu!
Menjawab Allah swt.
Wahai Musa! Katakanlah Laa ilaaha illallaah! Berkata lagi
N.Musa: Ya Tuhanku! Semua hamba-hambaMu mengucapkan demikian! Lalu Berfirman
Tuhan: Katakanlah: Laa ilaaha illla Anta Rabbi [Tiada Tuhan melainkan Engkau ya
Tuhanku!]. Nabi Musa berkata: Sesungguhnya, aku ingin mengucapkan sesuatu yang
khusus bagiku sahaja! Berfirman Allah Swt.: Wahai Musa! Andai diletakkan
seluruh 7 petala langit dan isi-isinya dan seluruh 7 petala bumi dan
isi-isinya, selain Aku, disatu sisi neraca timbangan dan Kalimah Laa ilaaha
illallaah di satu sisi yang lain pula; lalu ditimbang kedua-duanya, nescaya
lebih beratlah lagi neraca Kalimah Laa ilaaha illallaah itu!
Hadits diatas menjelaskan betapa paling utama dan betapa
beratnya pahala orang-orang yang beramal atau berdzikir dengan kalimah
tersebut!
Malaikat Djibril a.s. mengakui dan menyatakan bahawa
beliau tidak pernah membawa sesuatu bingkisan atau amalan yang lebih hebat,
sarat dan terlebih afdhal dari Kalimah Laa ilaaha illallaah!
Maka Rasulullah bersabda, bermaksud:
‘ Seafdhal-afdhal dzikir ialah membaca/menyebut Kalimah
Laa ilaaha illallaah.’
‘ Barangsiapa yang membaca Kalimah Laa ilaaha illallaah
sebanyak 70,000 kali,[ yakni sekhatam Tahlil], maka dimerdekakan ia dari api
Neraka.’
Beramallah dengan yang lebih utama atau bertanyalah
kepada Ahlinya! Fahamkan benar-benar!
10. KESIMPULAN DAN PENUTUP
Jelas dari sintisis dan huraian dalam risalah ini,
dapatlah kita memahami bahawa Agama Islam itu adalah himpunan dari Ilmu dan
kefahaman [Baca: Bukan bertaklid buta/ikut-ikutan], amalan dan penghayatan
ciri-ciri integral dan penting yang telah dipaparkan, yang amat menuntut kefahaman
mantap dan kesempurnaan dalam pelaksanaan elemen dan ciri-ciri tersebut;
disamping menegakkan suruhan dan tegahan Allah Swt.
Kendati, ini sekaligus membolehkan kita menentukan
‘STATUS’ diri kita sendiri didepan dan dipenglihatan Allah Taala! Dengan kaedah
ini dan kesedaran baru yang bertamu dan bertemu dalam diri kita, baharulah kita
akan dapat merasakan diri kita sebenar-benarnya berAgama, berTuhan, berIman,
berTauhid dan berMa’rifah, sebagaimana dituntut oleh Allah Taala, bertepatan
dengan firmannya, bermaksud:
‘ Tidak Aku ciptakan jinn dan manusia melainkan bagi
mengabdikan/makrifah diri mereka kepadaKu.’
(Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia melainkan bagi
mengenalKu dengan cara ibadahnya Rasulullah SAW)
‘ Sembahlah Tuhanmu sehingga datang keyakinan [ajal].’
‘ Sesungguhnya kita dari Allah dan kepadaNya kita
dikembalikan.’
لا إلهَ إلا الله محمد رسول الله في كل لمحت و نفس عدد و سعه
علم
Laa ilaaha‘illalalah Muhammadur rasuulullah sollaalaahu
‘alaihi wasalam wa syarofa’ wa karromaa wa majadda wa adzomaa kalimatul haq
alaiha nahyu wa alaika namuutu wabiha nub’asu insya Allahu ta’alaa minal aminin
Amin Allahumma Amin
# Hizbun AnNabi wa AaliBaitihi wa Ashabihi
MA’RIFAH DAN RUKUN SYAHADAH
Wallahu Alam Bishshawab.
Moga Bermanfaat.
Insya ALLAH
.........................................................
No comments:
Post a Comment