اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
3X سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
ILMU ROHANI, ILMU TASAWUF, ILMU HAKIKAT ADALAH SATU
ILMU ROHANI, ILMU TASAWUF, ILMU HAKIKAT ADALAH SATU
Sebenarnya ilmu rohaniah itu adalah ilmu tasawuf atau
dikatakan juga sebagai ilmu hakikat atau ilmu batin. Mengapa ilmu ini dikatakan
ilmu rohani? Ini kerana perbahasannya adalah mengenai roh.
Mengapa pula ia juga dikatakan ilmu tasawuf? Jika kita lihat
perbincangan para ulama termasuk ulama moden, perkataan tasawuf itu diambil
daripada bermacam-macam perkataan. Tetapi di sini saya hanya memilih salah satu
daripadanya iaitu dari perkataan syifak’ ( ) bermakna bersih atau murni.
Tegasnya, ilmu tasawuf itu adalah ilmu bagaimana hendak membersihkan atau
memurnikan roh (hati) atau nafsu. Agar dari dorongan hati yang bersih itu dapat
membersihkan pula anggota lahir daripada melakukan kemungkaran dan kesalahan.
Oleh itu, ilmu tasawuf itu adalah ilmu mengenai cara-cara
membersihkan lahir dan batin daripada dosa dan kesalahan. Bahkan kesalahan
lahir ini berpunca dari kesalahan batin. Dosa lahir ini berlaku setelah
berlakunya dosa batin. Maka sebab itulah ia dikatakan ilmu tasawuf.
Kenapa pula ilmu ini juga dikatakan ilmu batin? Ini kerana
roh atau hati memang tidak dapat dilihat oleh mata kepala. Ia adalah makhluk
yang tersembunyi. Maka ilmu ini dinamakan ilmu batin kerana ia membahaskan
tentang hati dan sifat-sifatnya yang memang tidak dapat dilihat dengan mata
lahir tapi dapat dilihat oleh mata batin.
Mengikut pandangan umum masyarakat sekarang, bila disebut
ilmu batin, mereka menganggap itu adalah ilmu pengasih atau ilmu kebal. Orang
yang belajar ilmu batin bermakna dia belajar ilmu kebal atau belajar ilmu
pengasih. Sebenarnya orang itu belajar ilmu kebudayaan Melayu, yang mana ilmu
itu ada dicampur dengan ayat-ayat Al Quran. Kebal juga adalah satu juzuk
daripada kebudayaan orang Melayu yang sudah disandarkan dengan Islam. Kalau
kita hendak mempelajarinya tidak salah jika tidak ada unsur-unsur syirik.
Tetapi itu bukan ilmu tasawuf atau ilmu kerohanian seperti apa yang kita
bahaskan di sini.
Adakalanya ilmu tasawuf dipanggil juga ilmu hakikat. Ini
kerana hakikat manusia itu yang sebenarnya adalah rohnya. Yang menjadikan
manusia itu hidup dan berfungsi adalah rohnya. Yang menjadikan mereka mukalaf
disebabkan adanya roh. Yang merasa senang dan susah adalah rohnya. Yang akan
ditanya di Akhirat adalah rohnya. Hati atau roh itu tidak mati sewaktu jasad
manusia mati. Cuma ia berpindah ke alam Barzakh dan terus ke Akhirat.
Jadi hakikat manusia itu adalah roh. Roh itulah yang kekal.
Sebab itu ia dikatakan ilmu hakikat. Oleh yang demikian apabila kita
mempelajari sungguh-sungguh ilmu rohani ini hingga kita berjaya membersihkan
hati, waktu itu yang hanya kita miliki adalah sifat-sifat mahmudah iaitu
sifat-sifat terpuji. Sifat-sifat mazmumah iaitu sifat-sifat terkeji sudah tidak
ada lagi. Maka jadilah kita orang yang bertaqwa yang akan diberi bantuan oleh
Allah SWT di dunia dan Akhirat. Kebersihan hati inilah yang akan menjadi
pandangan Allah. Maksudnya, bila hati bersih, sembahyangnya diterima oleh Allah
SWT. Bila hati bersih, puasanya diterima oleh Allah.
Bila hati bersih, perjuangannya diterima oleh Allah. Bila
hati bersih, wirid dan zikirnya diterima oleh Allah. Bila hati bersih,
pengorbanannya diterima oleh Allah. Tetapi bila hati tidak bersih, seluruh
amalan lahirnya tidak akan diterima. Itulah yang dimaksudkan di dalam ajaran
Islam bahawa walaupun kedua-dua amalan lahir dan amalan batin diperintahkan
melaksanakannya tetapi penilaiannya adalah amalan roh atau hatinya. Ini sesuai
dengan Hadis yang bermaksud:
“Cukup sembahyang sunat dua rakaat daripada hati yang
bertaqwa.”
Maknanya dua rakaat sembahyang seorang yang bertaqwa itu
lebih baik daripada seorang yang banyak sembahyang tetapi hati masih kotor.
Selain sembahyang itu diterima, dua rakaat sembahyang dari hati yang bertaqwa
itu akan memberi kesan kepada kehidupan seseorang itu. Sembahyangnya itu boleh
mencegah dirinya dari berbuat kemungkaran dan kemaksiatan, lahir dan batin.
Berdasarkan Hadis di atas, kita cukup bimbang kerana selama
ini kita telah mengerjakan sembahyang, sudah lama berjuang, sedikit sebanyak
sudah berkorban, sudah habiskan masa untuk berdakwah, sembahyang berjemaah,
ikut jemaah Islamiah, yang mana ini semua adalah amalan lahir, rupa-rupanya
Allah tidak terima semua amalan itu disebabkan hati kita masih kotor. Roh kita
masih tidak bersih.
Oleh itu dalam kita menunaikan kewajipan yang lahir ini,
jangan lupa kita memikirkan roh kita. Kerana roh yang kotor itulah yang akan
mencacatkan amalan lahir, mencacatkan sembahyang, mencacatkan segala ibadah dan
mencacatkan pahala seluruh kebaikan kita.
Cuba renung kembali Hadis yang pernah diucapkan oleh
Rasulullah SAW kepada Sayidina Muaz bin Jabal. (Hadis lengkap - lihat Bab 15)
Orang yang banyak amal ibadah, di langit yang pertama sudah
tercampak amalannya. Kalaupun boleh naik, di langit yang kedua pula tersekat.
Begitulah seterusnya di pintu-pintu langit yang lain hingga sampai ke pintu
langit yang ketujuh, tersangkut lagi. Itu bagi orang yang beramal, masih
tertolak amalannya. Bagaimana agaknya kalau orang yang tidak beramal langsung?
Mengapa amalan lahir itu tersangkut? Tersangkutnya amalan
itu kerana ia ada hubungan dengan penyakit batin atau roh (hati) kita yang
masih kotor. Orang yang mengumpat umpamanya, kerana hatinya sakit. Walaupun
mengumpat itu nampaknya amalan lahir, mulutnya yang bercakap tetapi ia datang
dari hati yang kotor. Sebenarnya hati itulah yang mengumpat. Hasad dengki,
riyak, kibir, sombong dan sebagainya, itu semua amalan hati. Rupa-rupanya yang
menghijab amalan lahir ini adalah mazmumah hati. Amalan hati (roh) ini
hendaklah dijaga kerana mazmumah hati inilah yang membatalkan pahala
amalan-amalan lahir.
Ditegaskan sekali lagi, ilmu rohani adalah ilmu yang
mengesan tabiat roh atau hati sama ada yang mazmumah atau mahmudahnya. Bukan
untuk mengetahui hakikat zat roh itu sendiri. Hakikat roh itu sendiri tidak
akan dapat dijangkau oleh mata kepala atau tidak akan dapat dibahaskan. Tetapi
apa yang hendak dibahaskan adalah sifat-sifatnya sahaja supaya kita dapat
mengenal sifat-sifat roh atau hati kita yang semula jadi itu. Mana-mana yang
mahmudahnya (positif) hendak dipersuburkan dan dipertajamkan. Kita
pertahankannya kerana itu adalah diperintah oleh syariat, diperintah oleh Allah
dan Rasul dan digemari oleh manusia. Mana-mana yang mazmumahnya (negatif)
hendaklah ditumpaskan kerana sifat-sifat negatif itu dimurkai oleh Allah dan
Rasul serta juga dibenci oleh manusia.
Oleh yang demikian, sesiapa yang memiliki ilmu tentang roh
ini, mudahlah dia mengesan sifat-sifat semula jadi yang ada pada roh itu.
Mahmudahnya dapat disuburkan dan yang mazmumahnya dapat ditumpaskan. Maka
jadilah roh atau hati seseorang itu bersih dan murni.
Sedangkan hati adalah raja dalam kerajaan diri. Bila raja
dalam kerajaan diri ini sudah bersih, baik, adil, takut kepada Allah, mencintai
Allah dan Rasul, maka sudah tentu dia akan mendorong rakyat dalam dirinya iaitu
anggota (jawarih) ini untuk tunduk dan patuh kepada Allah. Mudah untuk
membangunkan syariat dan Sunnah Rasulullah SAW serta mudah berbuat
bermacam-macam bentuk kebaikan lagi.
Maka kebaikan anggota lahir inilah yang merupakan buah
daripada kebersihan jiwa itu sendiri. Jadi kebersihan jiwa itulah pokok yang
melahirkan kebaikan kepada tangan, mulut, mata, telinga, kaki dan seluruh
tindakan lahir kita ini. Maka bila roh sudah baik, akan jadi baiklah seluruh
lahir dan batin manusia. Bila baik lahir batin manusia, dia akan menjadi orang
yang bertaqwa.
Bila dia telah menjadi orang yang bertaqwa, maka dia dapat
pembelaan dari Allah sama ada di dunia mahupun di Akhirat. Selagi belum menjadi
manusia yang bertaqwa, tidak ada jaminan dari Allah akan dibela sama ada di
dunia mahupun di Akhirat. Kalau sekadar menjadi orang Islam, tidak ada jaminan
dari Allah untuk dibela.
Dalam Al Quran, Allah tidak mengatakan akan membela orang
Islam. Tidak ada satu ayat pun yang Allah berjanji hendak membantu orang Islam.
Tetapi yang ada dalam ayat Al Quran mahupun dalam Hadis, Allah hanya membantu
orang-orang mukmin yang bertaqwa. Jadi bila jiwa sudah bersih, maka akan bersih
lahir dan batin, maknanya orang itu sudah memiliki sifatsifat taqwa. Inilah
yang dimaksudkan oleh Allah SWT dalam Al Quran:
Maksudnya: “Hendaklah kamu berbekal. Sesungguhnya
sebaik-baik bekalan itu adalah sifat taqwa.” (Al Baqarah: 197)
Bila seseorang itu sudah dapat berbekal dengan sifat-sifat
taqwa, maka dia akan dapat pembelaan dari Allah SWT. Pembelaan di dunia mahupun
di Akhirat. Sebenarnya, di sinilah rahsia kejayaan dan kemenangan umat Islam.
Juga rahsia kehebatan umat Islam hingga berjaya menumpaskan musuh-musuhnya sama
ada musuh lahir mahupun musuh batin.
Bahaya Menolak Ilmu Rohaniah
Kalau diterima tuduhan-tuduhan dari sebahagian orang yang
menolak tasawuf atau ilmu rohaniah atau ilmu zauk, ertinya kita telah
menganggap syariat Islam itu hanya mengenai kehidupan lahir semata-mata.
Seolah-olah tidak ada hubungan langsung dengan soal-soal batin seperti
persoalan hati atau roh dan nafsu.
Ertinya sama ada sedar atau tidak, kita mengakui bahawa
ajaran Islam itu sama sahaja atau setaraf dengan ajaran-ajaran isme atau
ajaranajaran ideologi ciptaan manusia. Yang mana peraturan- peraturan atau
hukum-hakamnya hanya mengenai kehidupan yang lahir. Yakni apa yang dapat
dinilai oleh mata lahir semata-mata dan tidak ada hubungkait langsung dengan
hati atau roh dan nafsu.
Merbahaya sungguh jika kita menolak ilmu rohaniah ini. Tentu
kita langsung tidak akan mempedulikan soal hati, nafsu dan hal ehwalnya. Tentu
kita tidak akan ambil perhatian tentang kejahatan nafsu dan tidak anggap
penting untuk membersihkan diri dan membuang sifat-sifat jahat tersebut.
Sekaligus bererti, manusia tidak lagi bermujahadah untuk membaiki diri agar
dapat memiliki sifat-sifat mahmudah (sifat terpuji) dan menumpaskan sifat-sifat
mazmumah (sifat terkeji).
Untuk menghuraikan lebih terperinci lagi kita bawakan
beberapa contoh. Umpamanya, selepas memiliki aqidah, mereka cukup hanya sekadar
mempraktikkan Rukun Islam yang lima. Boleh jadi mereka suka juga menambah
ibadah-ibadah sunat yang lain. Tetapi di waktu itu mereka tidak akan
mempersoalkan lagi tentang soal khusyuk atau tidak, ikhlas atau tidak, riyak
dan ujub atau tidak, megah dan sombong atau tidak. Mereka tidak akan ambil
berat apakah mereka berbuat kerana nama dan kemasyhuran atau tidak. Apakah ada
udang di sebalik batu dan sebagainya dalam mereka mengajar, belajar, berdakwah,
berjuang, berkorban, memimpin, menutup aurat dan lain-lain lagi. Walhal inilah
perkara yang paling penting yang mesti dijaga.
Begitu juga kalau dia meninggalkan yang haram, dia tidak
akan ambil kira yang batin. Apa sebab ditinggalkannya? Adakah kerana takut
ditangkap atau kerana takutkan Allah? Takut susah atau takutkan Allah. Takut
malu atau takutkan Allah. Takut dihina orang atau takutkan Allah. Yang penting
pada mereka, cukuplah perintah buat atau perintah tinggal itu ditaati sesuai
dengan syariat. Soal-soal hati di waktu itu tidak usah diambil kira sangat.
Peranan hati usah diambil kira lagi. Di waktu dia bertindak itu, kerana atau
mengapa hati itu mendorong bertindak begitu, tidak diambil kira. Yang penting
ianya sesuai dengan syariat lahir, itu sudah cukup baginya.
Kalau diibaratkan orang membeli buah, dibelinya kerana
mempertahankan keelokan kulitnya sahaja tanpa memikirkan soal isinya. Apakah
begitu tindakan kita pada realitinya bila kita membeli buah? Tentu tidak!
Malanglah kalau kita menerima pandangan ini. Yakni fikir kulit sahaja, tanpa
memikirkan isinya. Ini bererti kita menolak sabda Rasulullah dalam Hadisnya:
1. Maksudnya: “Sesungguhnya Allah Taala tidak memandang
gambaran rupa kamu dan tidak kepada bangsa kamu dan tidak kepada harta benda
kamu tapi Dia memandang hati kamu dan amalan-amalan kamu.” (Riwayat At Tabrani)
2. Maksudnya: “Sesungguhnya dalam jasad ada seketul daging.
Kalau baik daging itu maka baiklah seluruh jasadnya. Jika ia rosak, maka
rosaklah seluruh jasadnya. Maka ketahuilah, itulah dia hati.” (Riwayat Bukhari
dan Muslim)
Juga ia menolak sebahagian daripada ayat-ayat Al Quran.
1. Firman Allah: Maksudnya: “Sesungguhnya hawa nafsu sangat
mengajak kepada kejahatan.” (Yusuf: 53)
2. Firman-Nya lagi: Maksudnya: “Sesungguhnya mendapat
kemenanganlah orang-orang yang membersihkannya dan mendapat kecewalah orang
yang mengotorinya.” (Asy Syams: 9-10)
Seterusnya orang yang menolak ilmu rohaniah, mereka akan
menafikan adanya ilmu laduni, ilham, kasyaf, firasat, kedatangan hatif ( ) dan
pertolongan ghaib. Sedangkan perkara-perkara yang disebut tadi, selain daripada
ada disebutkan dengan ilmiahnya di dalam Al Quran dan Hadis, ia juga telah
menjadi pengalaman orang-orang soleh zaman dahulu sepertimana yang disebutkan
di dalam kitab-kitab muktabar.
Begitulah wahyu Allah dan sabda Rasul-Nya serta hujah
sejarah yang ada disebut di dalam kitab, yang menguatkan lagi hujah saya bahawa
soal-soal roh atau hati dan nafsu ini mesti diambil kira. Kesimpulannya,
pendapat-pendapat ulama yang menolak ilmu rohaniah ini sudah awal-awal lagi
tertolak.
ILMU ROHANI, ILMU TASAWUF, ILMU HAKIKAT ADALAH SATU
Wallahu Alam Bishshawab.
Moga Bermanfaat.
Insya ALLAH
.........................................................
No comments:
Post a Comment