Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Subhanallah 100X سبحان الله
Alhamdulillah 100X الحمد لله
LA ILAHA ILLALLAH 100X لا إله إلا الله
Allāhu akbar 100X الله أكبر
Alhamdulillah syukur kepada ALLAH
Tafsirkan Mimpi Anda
Terdapat tiga mimpi yang tidak ditakbir atau ditafsir iaitu
:
1. Perkara yang dicita-cita pada siang hari maka
terbawa-bawa ke dalam mimpi pada malam harinya atau seseorang yang sakit tenat.
2. Seseorang yang belum lagi mandi junub kerana ketika itu
syaitan bersama-sama pada anggotanya.
3. Raja yang zalim atau menteri yang zalim.
“Apabila seseorang darimu melihat mimpi yang
menggembirakannya maka hendaklah ia mengucapkan Alhamdulillah dan ceritakannya
kepada orang yang lain, dan sebaliknya apabila ia melihat mimpi yang menduka
citakannya, maka mimpi itu adalah dari syaitan, kerana itu hendaklah ia
mengucapkan Isti’azah dan jangan ceritakannya kepada orang lain kerana mimpi
itu tidak mendatangkan mudarat kepada nya.”Diriwayatkan oleh al-Bukhari dari
Abi Sa’id.
Mimpi
Mimpi yang dimimpikan di antara masa seseorang hampir lena
hingga dia tidur lena adalah benar dan berfaedah. Mimpi-mimpi ini selalunya
merupakan pembawa pembukaan dan perantaraan kepada yang luar biasa. Bukti
kebenaran mimpi dinyatakan oleh Allah dengan firman-Nya : “Sesungguhnya Allah
akan buktikan mimpi itu benar kepada Rasul-Nya, kamu akan masuk Masjidil Haram
jika dikehendaki Allah dengan aman”, maksud Surah al-Fath, ayat 27.Secara
umumnya, mimpi berlaku apabila seseorang itu sedang tidur. Boleh juga berlaku
dalam situasi lain, seperti ketika pengsan, mabuk, nazak dan sebagainya, dengan
syarat physically unconscious or semi-conscious.
Dikatakan mimpi berlaku apabila roh seseorang itu keluar
dari jasadnya, cuma yang berbeza dengan kematian ialah roh orang mati keluar
terus kesemua sekali dari jasad. Bagi orang yang bermimpi, rohnya hanya keluar
dalam ertikata ‘menjenguk’ (extending), masih ada yang tinggal dalam jasad.
Sebab itulah orang tidur masih bernafas. Ibarat seseorang yang kakinya berada
dalam air tapi dari kepala sampai ke pinggang berada atas permukaan air. Atau,
ibarat kaki kanan kat dalam air tapi kaki kiri memijak daratan. Begitulah juga
orang yang bermimpi, sebahagian rohnya berada dalam jasadnya manakala
sebahagian lagi berada di luar tubuhnya.
Menarik Minat
Mimpi merupakan suatu aktiviti rohani atau rahsia kejiwaan
yang amat menarik minat manusia dari semenjak kewujudan manusia di muka bumi
ini. Ianya telah menjadi tema perbualan dan juga renungan, baik kepada golongan
muda mahupun kepada golongan yang telah berusia, di sepanjang zaman.
Manusia keseluruhanya bermimpi, hatta makhluk Allah swt.
yang lain pun bermimpi, kucing dan sebagainya. Kadangkala mimpi itu menggembirakan
dan kadangkala tidak, kadangkala mimpi itu tidak dapat difahami dan di
tafsirkan, kadangkala mimpi itu juga penuh misteri dan simbolik sehinggakan
agak sukar bagi kita sebagai umat manusia untuk menafsirkan makna di sebalik
setiap kejadiaan mimpi tersebut.
Pada umumnya setiap daripada kita ingin mengetahui rahsia
mimpinya, dan kerana itu juga, sejak zaman dahulu lagi muncul berbagai-bagai
percubaan mentafsirkan mimpi telah dilakukan, yang mana akhirnya mewujudkan
tukang-tukang takbir mimpi yang menjadikan pentadbiran mimpi sebagai kerjaya.
Dan sejak itu orang ramai semakin memberi perhatian yang berat kepada
mimpi-mimpi mereka terutama dalam kalangan istana-istana dan pembesar-pembesar.
Setiap mimpi yang aneh dicari akan tafsirannya kepada
pentadbir tafsiran mimpi. Kerana itu kisah-kisah dan hikayat-hikayat lama penuh
dengan cerita-cerita pengembaraan yang bermula dari mimpi-mimpi yang aneh.
Campur Aduk
Kemudian tafsiran mimpi berubah menjadi tradisi-tradisi yang
dicampur aduk di antara dongeng dengan yang sebenar hingga menimbulkan
kegelisahan dan kekeliruan kepada khalayak ramai. Oleh itu untuk menghindarkan
manusia dari kesesatan, Allah swt. telah mengajar ilmu-ilmu tadbir mimpi
sebenar kepada sesetengah para anbia’Nya seperti Nabi Yusof as. yang meramalkan
bencana kemarau tujuh tahun dan Nabi Armia yang meramalkan kehancuran Bani
Israil, tetapi ramalan para anbia’ bukanlah ramalan-ramalan malah ramalan itu
adalah pemberitaan yang tetap benar dari Allah swt. dalam bentuk yang
simbolik.Berdasarkan qias dengan takbir-takbir mimpi anbia’ dan dengan
tamthil-tamthil yang dipakai dalam al-Quran dan hadis beberapa ulama Islam di
zaman dahulu telah cuba melahirkan kaedah takbir mimpi yang baik dan terkawal.
Di antara mereka yang terkenal sebagai tokoh dalam bidang pengkajian ini ialah
Muhammad bin Sirin (Ibnu Sirin).
Allah swt. mengkehendaki agar takbir mimpi itu terkawal,
terutama mimpi-mimpi yang bersifat meramalkan kejadian masa depan (prophectic)
kerana ilmu seperti itu dikurniakan kepada anbia’ Nya dan hamba-hamba yang
soleh supaya jangan ada tukang-tukang takbir mimpi yang mendabik dada
mengetahui urusan ghaib selain dari Allah swt. Ahli-ahli psikologi moden telah
mengemukakan berbagai-bagai teori tentang mimpi. Kebanyakkan mereka memandang
rendah kepada mimpi-mimpi itu. Menurut mereka tugas mimpi tidak lebih dari
pernyataan angan-angan atau pemuasan angan-angan yang terpendam yang tidak
dapat dilaksanakan dalam alam keyataan, atau dengan lain perkataan tugas mimpi
adalah menyelesaikan masalah-masalah yang tidak dapat dipecahkan dalam alam
kenyataan; kerana itu mimpi dipandang sebagai gelanggang pelarian dari
masalah-masalah hidup. Mereka menolak mimpi mempunyai tugas meramalkan
kejadian-kejadian masa mendatang, mereka juga memutuskan hubungan mimpi dengan
Allah swt.
Tetapi walau bagaimana pun mereka mengaku bahawa takbir
mimpi itu adalah suatu kerja yang sukar, kerana mimpi menggunakan bahasa simbol
dan lambang-lambang yang sulit, sedangkan bahasa dan lambang-lambang itu pula
tidak bersifat standard dan universal. Mereka juga mengaku juga takbir mimpi
itu telah diselubungi oleh berbagai-bagai kekarutan dan tahyul akibat
dieksploitasikan oleh bomoh-bomoh sihir dan penipu-penipu yang berhasrat
memerah kelompok dungu.
Adab Selepas MimpiOleh kerana gelanggang takbir mimpi itu
mempunyai banyak tempat-tempat gelincir, menyesat dan merunsingkan fikiran,
maka dalam hadis ini Rasulullah saw. memberi satu garis bimbingan yang tegas
untuk menghadapi mimpi, iaitu jika kita bermimpi baik dan menggembirakan maka
bersyukurlah kepada Allah swt. dengan ucapan Alhamdulillah dan ceritakanlah
kepada orang lain dan kepada mereka yang kita sayang dengan dengan harapan
bahawa mimpi tersebut akan betul-betul berlaku dan sebaliknya jika kita
bermimpi buruk dan merunsingkan maka pintalah perlindungan Allah swt. dari
kejahatan syaitan yang mengaturkan mimpi-mimpi yang karut untuk menyiksakan
manusia.
Dan seterusnya jangan panjangkan perkara mimpi itu kepada
orang lain, kerana mimpi itu tidak mempunyai kuasa sendiri yang boleh
mendatangkan mudharat dan bencana kepada kita. Selepas bermimpi buruk juga kita
disunatkan melakukan perkara-perkara berikut :
1. Membaca ta’awwuz (A’uuzubillahi minasysyaitoonir roojiim)
2. Meludah kesebelah kiri kita sebanyak 3 kali.
3. Mengubah cara tidur ke sebelah yang lain.4. Bangun
sembahyang 2 rakaat (kalau termampu) Kalau diamalkan perkara di atas,
insyaallah, mimpi yang buruk itu tidak ada apa-apa kesan ke atas kita.
Mimpi BenarBagi mimpi yang benar, roh tersebut memang keluar
(sambil sebahagiannya lagi berada dalam jasad) ke tempat-tempat yang tertentu.
Ada yang bermimpi keluar dari bilik tidurnya dan melihat ayahnya sedang membaca
suratkhabar di ruang tamu. Bila terjaga, didapatinya memang ayahnya sedang
berada di ruang tamu, membaca suratkhabar. Mimpi sebegini digelar ‘mimpi
semasa’, kita bermimpi berkenaan apa yang sedang berlaku pada waktu itu (in the
current time, but not necessarily space). Ada juga mimpi benar yang menunjukkan
perkara yang akan berlaku. Ini terjadi apabila roh seseorang itu ‘menjenguk’ ke
masa hadapan.
Kerana itulah para pemikir Islam meyakini bahawa kelajuan
roh mengatasi kelajuan masa.
Mimpi benar yang satu lagi ialah mimpi yang ‘kelihatan’
ganjil, atau mimpi qiasan, yang mana dalam keadaan ini roh tersebut memasuki
alam yang lain, digelar alam ghaib. Alam ghaib ini ada banyak, antaranya alam
barzakh (bila bermimpi bertemu orang yang telah meninggal dunia), alam jin dan
sebagainya. Dalam mimpi jenis ini, seseorang itu mungkin bermimpi melihat
tempat atau makhluk yang ganjil. Mimpi rambut menjadi panjang, mimpi dipatuk
ular atau mimpi tercabut gigi adalah termasuk jenis mimpi qiasan. Mimpi yang
disebut dalam Surah Yusuf, juga adalah dari jenis qiasan.
Mimpi LaghaMimpi akibat mainan syaitan dipanggil mimpi
palsu, atau mimpi lagha atau lalai. Maksudnya lalai dari menyebut nama Allah
swt. sebelum tidur (Is_haque). Biasanya mimpi jenis ini tiada sebarang makna,
ataupun dusta.
Dipercayai sewaktu mengalami mimpi jenis ini, hakikatnya
adalah salah satu daripada dua keadaan :
1. Roh yang keluar ‘berjalan-jalan’ telah dikelirukan
/ditipu oleh syaitan.
2. Roh tidak ke mana-mana, cuma di dalam otak atau fikiran
sendiri (contohnya seorang yang terlalu ingin nak jumpa Siti Nurhaliza mungkin
akan bermimpi sedemikian (Is_haque). Juga termasuk mainan syaitan.
BimbinganInilah satu bimbingan yang amat praktis untuk
menghindarkan manusia dari diganggu oleh mimpi-mimpi yang menyusahkannya. Apa
yang perlu kepada mereka ialah hadapi kenyataan hidup sehari-hari dan serahkan
masa depan itu kepada Allah swt. Jangan biarkan diri mereka dirunsingkan oleh
mimpi-mimpi karut atau dipermainkan oleh tukang-tukang takbir mimpi yang cuba
meraba-raba dalam alam ghaib.Rujukan adalah dari pelbagai sumber yang sahih dan
nyata.
Mimpi Melihat KematianMiimpi yang mendapat tahu yang umurnya
tidak panjang atau akan mati tidak lama lagi selalunya dipanggil mimpi
kematian. Mimpi kematian terpecah kepada banyak jenis dan bahagiannya.
Renungkanlah agar kita sama-sama dapat menjadikannya satu iktibar di masa
hadapan, insyaallah.
Umar bin Subaih al-Sa’id berkata: “Saya bermimpi melihat Abdul
Aziz bin Sulaiman memakai pakaian hijau dan di atas kepalanya ada mahkota yang
diperbuat daripada berlian. Lalu saya tanya: “Abu Muhammad, bagaimana
perasaanmu tentang kematian itu? Dan bagaimana keadaan di sana? “Dia berkata:
“Ada pun maut itu, jangan tanya tentang kepedihan dan kesusahannya. Tetapi saya
tidak merasakannya kerana kurnia Allah swt. kepadaku.”
1. Penafsiran dan Penyesuaian
Al-Ustaz Abu Sa’id berkata: “Melihat mati dalam mimpi adalah
penyesalan daripada perkara yang sangat besar. Sesiapa yang melihat seolah-olah
dia mati, kemudian dia hidup lagi, bererti dia mempunyai dosa kemudian dia
bertaubat, berdasarkan firman Allah swt. yang bermaksud:Mereka berkata: “Ya
Tuhan kami, Engkau telah mematikan kami dua kali dan menghidupkan kami dua
kali, lalu kami mengakui dosa-dosa kami.” (al-Mukmin -11)
Sesiapa yang melihat seolah-olah dia mati tanpa didahului
sesuatu penyakit dan hal-hal yang menyebabkan kematian, bererti umurnya masih
panjang. Sesiapa yang melihat seolah-olah dia belum mati bererti sudah dekat
ajalnya. Jika orang yang bermimpi itu seolah-olah menyangka bahawa dia tidak
mati untuk selamanya, maka dia akan mati dalam perang sabilillah.
Sesiapa yang bermimpi, lalu dia dimandikan dan dikafani,
bererti selamatlah masalah keduniaannya tetapi rosak agamanya. Sesiapa yang
melihat imam (pemimpin negeri) mati, bererti akan terjadi bencana di negeri
itu, sebagaimana juga bermimpi melihat terjadi bencana di satu negeri
menunjukkan matinya imam negeri itu.
Sesiapa yang bermimpi melihat mayat seseorang (yang sudah
mati), seolah-olah dia mati lagi, lalu orang-orang menangis, yakni tidak sampai
berteriak dan meratap, maka ini menunjukkan akan berkahwin salah seorang
zuriatnya. Bemimpi melihat tangisan mereka itu menunjukkan terjadinya sesuatu
yang menggembirakan bagi mereka. Menurut satu pendapat bemimpi melihat matinya
lagi orang yang sebenarnya sudah mati menunjukkan akan matinya salah seorang
keluarganya.
Sesiapa yang bermimpi menjumpai mayat, maka dia akan
mendapat harta. Jika datang kepadanya khabar kematian seseorang, bererti akan
sampai kepadanya khabar kerosakan agamanya dan meningkatnya masalah
keduniaannya. Jika dia melihat seolah-olah anaknya mati, maka dia lepas dari
musuhnya.
Jika dia melihat seolah-olah seseorang berkata depada
seseorang: “Si Polan meninggal dunia “, maka terjadi kesusahan bagi yang
memberitahukan itu. Jika orang hamil bermimpi mati dan orang lain menangisinya
tanpa meratap, maka dia akan mendapat anak lelaki dan dia akan bergembira.
Menurut satu pendapat orang bujang yang bermimpi mati
menunjukkan dia akan berkahwin, sedangkan orang berkahwin yang bermimpi mati
menandakan dia akan bercerai. Ini kerana jika terjadinya kematian akan
terjadilah perpisahan. Begitu juga orang yang berkawan intim bemimpi mati
menandakan mereka akan berpisah.Sedangkan mimpi meratap, sesiapa yang melihat
seolah-olah satu tempat di tempat dijadikan tempat meratap, maka akan terjadi pentadbiran
yang tidak baik di tempat itu yang menyebabkan ahlinya bercerai-berai.
Sedangkan mimpi menangis, ada dihikayatkan dari Ibnu Sirin
bahawa beliau berkata: “Tangisan yang dilihat dalam tidur ialah sesuatu yang
menggembirakan. Tetapi kalau tangisan atau ratapan itu disertai dengan tarian
tidak baik mimpinya. Jika seseorang melihat ada orang yang mati, yakni orang
yang dikenalnya, dan dia meratapnya dan membunyikan terompet, bererti terjadi
musibah atau dukacita bagi orang yang dilihat itu atau bagi keluarganya.
Jika seseorang melihat pemimpin mati dan mereka menangis di
belakang jenazahnya tanpa disertai dengan ratapan, maka mereka akan melihat
sesuatu yang menggembirakan berlaku ke atas pemimpin itu. Sesiapa yang melihat
seolah-olah pemimpin mati dan orang ramai menyebut-nyebutnya orang yang baik,
bererti ada kebaikan dalam kepemimpinannya.
Sesiapa yang melihat seolah-olah dia berada di tengah-tengah
kumpulan orang-orang yang sudah mati, bermakna dia berada di tengah-tengah
orang munafik, ertinya dia menyuruh mereka mengerjakan kebaikan tetapi mereka
tidak mengendahkan suruhannya itu.
Sesiapa yang melihat dia pun mati dan tinggal bersama mereka
bererti dia mati dalam bid’ah atau pergi merantau dan tidak kembali lagi.
Dan hikayat dan sebahagian mereka (ahli mimpi), sesiapa yang
melihat seolah-olah dia bersahabat dengan orang mati akan pergi merantau jauh
dan di sana dia mendapat kebaikan yang banyak. Jika dia bemimpi makan bersama
orang-orang mati bererti panjang umurnya. Dan melihat matinya pemimpin
menunjukkan dia akan digulingkan atau diberhentikan. Sedangkan melihat
sakaratulmaut juga tidak baik mimpinya.
2. Memandikan mayat
Adapun mimpi memandikan mayat, sesiapa yang melihat mayat
memandikan dirinya sendiri, bermakna keluarga atau anak-anak mayat itu lepas
dari dukacita dan bertambah hartanya. Jika mayat itu dimandikan oleh seseorang,
bermakna ada orang yang bertaubat di tangan orang yang memandikan itu.
Orang yang memandikan menurut asal mimpinya ialah peniaga
yang banyak mendatangkan manfaat dan banyak membantu orang susah, atau juga
dimimpikan sebagai orang mulia yang bertaubat di tangannya orang-orang yang
berbuat dosa.
Sesiapa yang melihat bersama-sama orang yang memandikan,
maka dia akan naik dan lepas dari kesusahan. Jika melihat orang-orang mati
mencari orang yang membasuh pakaiannya, bererti orang mati, itu sangat berhajat
kepada doa, sedekah dan orang yang akan membayar hutangnya dan melaksanakan
wasiatnya. Jika orang yang bemimpi itu melihat seseorang membasuh pakaian orang
yang sudah mati, bererti ada kebaikan dari yang memandikan itu yang sudah
sampai bagi si mayat.
3. Melihat kafan
Manurut satu pendapat kafan dimimpikan dengan suka melakukan
zina. Sesiapa yang melihat tidak sempuma pakaiannya, maka dia diajak melakukan
zina tetapi tidak mengendahkannya. Sesiapa yang melihat seolah-olah dia
dibungkus dengan kain kafan seperti orang mati, menandakan dia akan mati. Jika
dia lihat tidak tertutup kepala dan kakinya bererti ada yang kurang baik dalam
agamanya.
Namun demikian terkadang kain kafan yang kurang bagi mayat
diertikan sebagai dekatnya kepada taubat sedangkan kain kafan yang berlebihan
diertikan sebagai jauhnya daripada taubat.
Sesiapa yang melihat seolah-olah kaum yang tidak dikenal
menghiasnya dan memakaikan pakaian kemegahan kepadanya tanpa adanya sesuatu
sebab seperti hari raya atau pengantin lalu mereka meninggalkannya bersendirian
di satu rumah maka itu menunjukkan akan matinya.
4. Melihat keranda mayat
Sesiapa yang bermimpi seolah-olah dia diusung di dalam
keranda, maka akan naik martabatnya dan banyak hartanya. Sesiapa yang bermimpi
dimasukkan ke dalam keranda dan tidak ada orang yang mengangkat atau membawanya,
bererti dia akan dipenjara.
Sesiapa yang melihat seolah-olah orang yang menghantarnya
menangis di belakang kerandanya, maka baik mimpinya, begitu juga kalau dia
melihat mereka memuji dan mendoakannya. Kalau dia melihat mereka tidak menangis
dan tidak memujinya tidak baik.
Mimpi Sesama Manusia
Adakala kita sering bermimpi yang adakalanya kita berada
dalam keadaan bahaya di mana ada orang yang memburu kita dan cuba membunuh kita
serta sering berada dalam pelarian dan ketakutan. Baiklah, mimpi sebegini boleh
dihuraikan kepada mimpi berjumpa dan melihat orang yang mana terdiri kepada
empat golongan iaitu orang tua, kanak, orang yang dikenali dan juga orang yang
tidak dikenali. Diharap penerangan di bawah ini boleh dijadikan panduan,
wallahuallam.
1. Mimpi melihat lelaki yang dikenali
Al-Ustaz Abu Sa’id berkata; “Bermimpi melihat lelaki yang
dikenal menunjukkan akan mendapatkan sesuatu daripadanya, dari orang yang mirip
dengannya atau yang satu nama dengannya.”
Maksud bemimpi menerima barang-barang berharga daripadanya
bererti mendapatkan sesuatu yang dicita-citakan daripadanya. Kalau yang
bermimpi itu orang yang layak menjadi pemimpin dan dia melihat menerima kemeja
baru daripadanya, maka dia akan memimpin orang itu. Bermimpi menerima tali dari
seseorang bererti ada berjanji denganya.
2. Melihat orang tua
Melihat orang tua yang tidak dikenal atau yang berumur 35
tahun ke atas menunjukkan terbatasnya umur orang yang bermimpi itu. Sesiapa
yang melihat seolah-olah dia mengikuti orang tua, bererti dia mengikut
kebaikan. Sesiapa yang melihat orang tua Rasytaq, bererti dia mendapat kawan
yang luas atau ganas dan melihat orang tua Turki bererti dia mendapat kawan
yang baik.
3. Melihat pemuda / tidak dikenali
Mimpi pemuda adalah musuh. Bermimpi melihat pemuda putih
merupakan musuh yang tersembunyi, pemuda hitam adalah musuh yang kaya, pemuda
berkulit kemerah-merahan merupakan musuh yang tua.
Jika orang yang bermimpi itu melihat diikuti oleh pemuda
bererti dia akan berjumpa dengan musuh. Jika dia melihat bertembung melihat
orang tua berubah menjadi anak muda, maka bermacam-macam mimpinya. Ada yang
mengatakan dia akan mendapat kesenangan. Ada yang mengatakan dia akan mendapat
kemerosotan, sama ada masalah dunia atau agamanya, ada yang mengatakan dia akan
mati.
Jika dia melihat pemuda yang tidak dikenal dan sangat marah
melihatnya, maka dia akan berjumpa dengan musuh yang sangat dibenci orang. Jika
dia senang melihatnya, maka dia akan bertemu musuh yang disukainya.Perempuan
yang melihat perempuan muda dalam tidurnya bererti itu adalah musuh baginya
dalam keadaan apa pun. Tetapi bermimpi melihat perempuan tua, bererti itu
dunianya. Jika dia melihat wanita itu berhias mendedahkan auratnya, maka dia
akan mendapatkan kesenangan dunianya. Jika dia melihat wanita tua itu berpaling
muka, maka hilanglah kemegahannya.
Jika dia melihat orang tua masuk ke dalam rumahnya bererti
dia akan mendapat kesenangan dunia dan jika dia melihatnya keluar dari rumahnya
bererti hilang kesenangan dunianya. Kalau dia melihat wanita tua itu bukan
Islam bererti kesenangan yang itu kesenangan yang haram, tetapi kalau Islam
bererti kesenangannya itu kesenangan yang halal.
Jika dia melihat seolah-olah wanita muda bertukar menjadi
wanita tua menunjukkan baiknya dunianya. Jika ada lelaki melihat wanita tua
yang tidak suka kepadanya sedangkan dia suka melihatnya bererti dia susah
mendapat kesenangan dunia. Jika wanita itu nampaknya suka kepadanya, maka dia
mendapat kesenangan dunia sekadar kesukaan wanita tua itu.
4. Melihat kanak-kanak
Mimpi kanak-kanak ialah musuh yang lemah. Jika ada lelaki
yang bermimpi seolah-olah dia berubah menjadi kanak-kanak bererti hilang
maruahnya. Namun demikian mimpinya itu menunjukkan akan hilangnya kesusahannya.
Jika dia melihat seolah-olah mendukung kanak-kanak, bererti dia akan mentadbir
kerajaan.
Sesiapa yang melihat seolah-olah dia belajar Quran atau adab
bererti dia lepas dari dosa. Sesiapa yang melihat seolah-olah dia mempunyai
anak yang ramai bererti akan menghadapi kesusahan kerana mengurus kanak-kanak
pun banyak kesusahannya.Menurut hikayat, ada seorang lelaki mendatangi Ibnu
Sirin dan berkata: “Saya bermimpi seolah-olah di bilik saya ada kanak-kanak
menjerit” Maka Ibnu Sirin berkata: “Takutlah kepada Allah dan janganlah memukul
orang dengan kayu.”
Melihat kanak-kanak perempuan dalam tidur bererti mendapat
keringanan dan kemudahan setelah, menghadapi kesusahan. Sesiapa yang bermimpi
membeli hamba abdi bererti dia mendapat kesusahan dan sesiapa yang bermimpi
membeli hamba sahaya akan mendapat kebaikan.
Jika ada hamba abdi, yang belum akil baligh, bemimpi
seolah-olah dia sudah baligh bererti dia akan merdeka. Jika dia melihat
seolah-olah sudah baligh, lalu diberikan kepadanya kain putih, maka dia akan
mengahwini perempuan merdeka. Jika dia melihat diberikan kepadanya pakaian
hitam bererti dia menikahi perempuan bekas hamba sahaya. Jika dia melihat
diberikan pakaian merah bererti dia akan mengahwini perempuan mulia. Tetapi
jika orang yang sudah tua bermimpi seperti ini maka dia akan mati. Jika orang
yang mengerjakan maksiat tersembunyi melihatnya, maka akan ketahuan
perbuatannya.
Sesiapa yang bermimpi mempunyai anak lelaki yang sudah akil
baligh, bererti itu merupakan kemegahan dan kekuatan baginya. Tetapi kemegahan
dan kekuatan itu lebih besar kemungkinan berlaku pada ibu anak itu. Perempuan
yang bermimpi mempunyai anak lelaki yang sudah dewasa, bererti satu kebaikan
yang akan datang kepadanya. Nainun demikian kata satu pendapat orang yang
mempunyai anak kecil, kemudian dia melihat seolah-olah sudah dewasa, bererti
menunjukkan akan matinya. Kata yang lain lagi melihat kanak-kanak seolah-olah
sudah menjadi dewasa menunjukkan kepada kekuatan dan pertolongan.
Ada orang yang isterinya sedang hamil bermimpi seakan-akan
lahirnya anak lelaki tetapi rupanya isterinya melahirkan anak perempuan. Ada
juga yang bemimpi mendapat anak perempuan tetapi dia mendapat anak lelaki.
Bahkan ada juga yang tepat seperti yang dilihatnya dalam mimpinya itu.
Ada seorang wanita di Makkah bermimpi seakan-akan di
sekeliling Ka’bah ada bidadari-bidadari yang sedang memegang wangi-wangian.
Tiba-tiba ada orang berkata kepada wanita itu: “Tahukah engkau bahawa Abdul
Aziz bin Abu Daud berkahwin malam ini?” Setelah terbangun rupanya Abdul Aziz
sudah mati.
KesimpulanSeperti yang telah katakan pada email saya yang
lalu, semua kejadian dan takdir serta ajal maut adalah rahsia Allah swt. Kita
boleh berdoa sebagai satu alat perhubungan atau permintaan kita kepada-Nya.
Berdoalah dan mintalah dari-Nya. Minta yang baik, maka baiklah datangnya tetapi
meminta yang buruk, buruklah jadinya, wallahuallam.
Kita juga boleh mengamalkan adab-adab ketika lepas bermimpi
seperti mimpi tersebut amat menghantui kita, disunatkan melakukan
perkara-perkara berikut :
1. Membaca ta’awwuz (A’uuzubillahi minasysyaitoonir roojiim)
2. Meludah kesebelah kiri kita sebanyak 3 kali.
3. Mengubah cara tidur ke sebelah yang lain.
4. Bangun sembahyang 2 rakaat (kalau termampu) dan berdoalah
agar kita dijauhkan dari musibah dan bencana serta mintalah yang baik-baik
serta perlindungan dari-Nya.
Kalau diamalkan perkara di atas Insya-Allah mimpi yang buruk
itu tidak ada apa-apa kesan ke atas kita, wallahualam.
Dipetik dan disusun semula dari kitab-kitab karangan Ibnu
Sirin, Imam Ad-dahlawi, Imam An-Nawawi dan Imam Ibnu Hajar.
Share this:
No comments:
Post a Comment