اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
3X سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
Qurban Dan Aqiqah
Qurban Dan Aqiqah
Dari segi bahasa, qurban bermaksud sesuatu yang dikorbankan kerana Allah subhanahu wata‘ala.
Dari sudut syara‘, qurban bermaksud
menyembelih binatang yang tertentu pada masa-masa yang tertentu dengan
niat mendekatkan diri kepada Allah subhanahu wata‘ala.
PENSYARI‘ATAN DAN HIKMAHNYA
Qurban telah disyari‘atkan pada tahun kedua hijrah sama seperti ibadah zakat dan sembahyang Hari Raya.
Firman Allah subhanahu wata‘ala:
{ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ }
Maksudnya:
“Maka kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu dan sembelihlah qurban (sebagai tanda syukur)”(Surah Al-Kauthar 108:2)
Hikmah disyari‘atkan qurban ialah
sebagai tanda bersyukur kepada Allah subhanahu wata‘ala di atas segala
nikmatNya yang berbagai dan juga di atas kekalnya manusia dari tahun ke
tahun.
Ia juga bertujuan menjadi kifarah bagi
pelakunya, sama ada disebabkan kesilapan-kesilapan yang telah dilakukan
ataupun dengan sebab kecuaiannya dalam menunaikan kewajipan di samping
memberikan kelegaan kepada keluarga orang yang berqurban dan juga
mereka yang lain.
Qurban tidak memadai dengan
menghulurkan nilai harganya, berbeza dengan ibadah zakat fitrah yang
bermaksud memenuhi keperluan golongan fakir, Imam Ahmad dikatakan
menyebut amalan menyembelih qurban adalah lebih afdhal daripada
bersedekah dengan nilai harganya.
HUKUM MELAKUKAN QURBAN
Hukum melakukan qurban ialah sunnah mu’akkadah bagi sesiapa yang mampu melakukannya.
Sabda Nabi Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam yang bermaksud:
“Aku diperintahkan agar menyembelih qurban dan ia sunat bagi kamu”(Riwayat Tirmizi)
PEMBAHAGIAN IBADAH QURBAN
Terdapat dua jenis qurban iaitu qurban wajib dan qurban sunat.
Qurban Wajib
Qurban Nazar.
Contohnya apabila seseorang menyebut,
“Kerana Allah wajib ke atasku berqurban seekor kambing atau seekor unta
ini” ataupun dengan menyebut, “Aku jadikan kambing ini sebagai qurban”
Sama sahaja hukumnya dalam hal sama ada yang menyebutnya itu seorang yang kaya ataupun seorang fakir.
Binatang yang dibelikan untuk tujuan
qurban oleh seorang fakir. Apabila seorang fakir membeli seekor kambing
dengan niat untuk diqurbankan, maka ia menjadi wajib. Ini kerana
membeli dengan tujuan berqurban oleh seseorang yang tidak wajib
melakukannya dikira wajib kerana perbuatan ini dikira sebagai satu
nazar.
Qurban Sunat
Qurban sunat ialah qurban yang
dilakukan oleh seseorang yang berkemampuan melakukannya sama ada miskin
ataupun yang bermusafir, yang tidak berniat nazar atau membeli dengan
tujuan qurban.
SYARAT-SYARAT QURBAN
Syarat qurban dapat dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu:
Syarat Wajib/Sunat Qurban.
Syarat Sah Qurban.
Syarat Mereka Yang Dituntut Berqurban.
Syarat Wajib/Sunat Qurban
1. Untuk dijadikan ibadah qurban wajib ataupun sunat adalah disyaratkan dia mampu melaksanakannya.
2. Orang yang dianggap mampu ialah
mereka yang mempunyai harga untuk binatang qurban yang lebih daripada
keperluannya dan keperluan mereka yang di bawah tanggungannya untuk
hari raya dan hari–hari tasyrik kerana inilah tempoh masa bagi
melakukan qurban tersebut.
3. Kedudukannya sama seperti dalam
masalah zakat fitrah, mereka mensyaratkan ia hendaklah merupakan yang
lebih daripada keperluan seseorang juga keperluan mereka yang di bawah
tanggungannya pada hari raya puasa dan juga malamnya sahaja.
Syarat Sah Qurban:-
1.Hendaklah binatang yang diqurbankan
itu tidak mempunyai sebarang kecacatan yang menyebabkan kekurangan
kuantiti dagingnya ataupun menyebabkan kemudharatan terhadap kesihatan.
Contohnya cacat yang teruk pada salah satu matanya, berpenyakit yang
teruk, tempang atau kurus yang melampau.
2.Hendaklah qurban itu dalam masa yang
tertentu iaitu selepas sembahyang Hari Raya Haji pada 10 Zulhijjah
hingga sebelum terbenam matahari pada akhir Hari Tasyrik iaitu pada 13
Zulhijjah.
3.Hendaklah disembelih oleh orang Islam.
4.Orang yang berkongsi mengorbankan unta atau lembu tidak lebih dari tujuh orang di mana masing–masing menyumbang 1/7 bahagian.
Syarat Mereka Yang Dituntut Berqurban
Islam.
Merdeka.
Aqil Baligh.
Bermukim atau Musafir.
Berkemampuan.
WAKTU PELAKSANAAN IBADAH QURBAN
Waktu bagi menyembelih qurban bermula
setelah selesai sembahyang Hari Raya dan bacaan khutbahnya iaitu
setelah naik matahari sekadar segalah. Masanya berterusan siang dan
malam sehingga Hari Tasyrik yang akhir iaitu sebelum terbenam matahari
pada hari tersebut. Ini berdasarkan hadis Nabi yang diriwayat oleh
Al-Barra’ bin ‘Azib :
“Perkara pertama yang kita mulakan pada
hari ini ialah bersembahyang, kemudian kita balik dan melakukan
penyembelihan qurban. Sesiapa yang melakukan demikian maka dia telah
menepati sunnah kami. Sesiapa yang menyembelih sebelum itu, maka ia
merupakan daging yang disediakan untuk ahli keluarganya. Ia tidak
dikira sebagai ibadah khas (qurban) ini sedikit pun.”
BINATANG QURBAN
Perbincangan tentang binatang qurban ini meliputi empat perkara :
Jenis binatang yang diqurban.
Umur binatang qurban.
Kadar binatang yang disembelih.
Sifat–sifat binatang qurban.
1. Jenis Binatang Yang Diqurban
Para ulama’ sependapat bahawa ibadah
qurban tidak sah kecuali dengan menggunakan binatang an‘am, iaitu
binatang jinak yang berkaki empat seperti unta, lembu dan kerbau,
kambing biri–biri dan semua yang termasuk dalam jenisnya, sama ada
jantan atau betina. Oleh itu, tidak sah berqurban dengan menggunakan
binatang yang lain daripada binatang an‘am ini seperti kerbau liar dan
kijang.
Firman Allah subhanahu wata‘ala:
{ وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنسَكًا لِّيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ اْلأَنْعَمِ }
Maksudnya:
“Dan bagi tiap-tiap satu umat, Kami
syari‘atkan ibadah menyembelih qurban (atau lain-lainnya) supaya mereka
menyebut nama Allah sebagai bersyukur akan pengurniaanNya kepada
mereka: binatang-binatang ternak yang disembelih itu.”(Surah Al-Hajj
22:34)
Tidak terdapat sebarang dalil sama ada
yang dinaqalkan daripada Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam atau
sahabat yang menunjukkan mereka berqurban dengan binatang selain
daripada binatang-binatang ternakan (an‘am) ini. Oleh kerana qurban
merupakan satu ibadah yang dikaitkan dengan binatang, maka ia hanya
ditentukan kepada binatang an‘am sahaja sama seperti ibadah zakat.
Adapun binatang yang lebih afdhal
diqurban ialah unta diikuti dengan lembu kemudian biri-biri atau kibasy
kemudian kambing. Ini memandangkan kuantiti dagingnya yang lebih banyak
bagi maksud pengagihan yang lebih meluas untuk fakir miskin.
Nabi sallallahu ‘alayhi wasallam juga telah bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat
dengan mandi junub, kemudian dia pergi (ke Jumaat) maka dia seolah-olah
telah berqurban seekor unta. Sesiapa yang pergi pada saat kedua maka
dia seolah-olahnya berqurban dengan seekor lembu. Sesiapa yang pergi
pada saat ketiga maka dia seolah-olah berqurban dengan seekor kibasy
yang bertanduk.”
2. Umur Binatang Qurban
Umur binatang yang hendak diqurbankan berbeza-beza mengikut jenis binatang iaitu:
-Unta disyaratkan telah berumur lima tahun dan masuk ke umur enam tahun.
-Kambing dan lembu disyaratkan telah berumur dua tahun dan masuk ke umur tiga tahun.
-Kibasy disyaratkan telah memasuki umur dua tahun.
-Bagi anak unta, lembu, kambing dan
kibasy yang telah berumur dua tahun lebih (yang telah bersalin gigi)
harus dijadikan qurban.
3. Kadar Binatang Yang Disembelih
Para fuqaha’ bersepakat mengatakan
bahawa seekor kambing atau kibasy hanya mencukupi sebagai qurban untuk
seorang sahaja. Seekor unta atau lembu pula mencukupi untuk menjadi
qurban bagi tujuh orang. Ini berdasarkan hadith Jabir:
“Kami berqurban bersama Rasulullah
sallallahu ‘alayhi wasallam semasa di Hudaybiyah dengan seekor unta
atau seekor lembu untuk tujuh orang.”
Dalam riwayat Muslim pula menyebut :
“Kami keluar bersama Rasulullah
sallallahu ‘alayhi wasallam dan kami berniat Haji. Maka Rasulullah
sallallahu ‘alayhi wasallam telah memerintahkan kami supaya berkongsi
mengurbankan seekor unta atau seekor lembu. Setiap tujuh orang
berkongsi seekor unta.”
4. Sifat–Sifat Binatang Qurban
Sifat–sifat binatang qurban sama ada betina atau jantan yang digariskan oleh syara‘ adalah seperti berikut:
-Terang penglihatannya iaitu tidak buta.
-Tidak cacat seperti kudung kaki, putus ekornya, terpotong hidungnya atau sebagainya.
-Gemuk, tidak harus pada binatang yang terlalu kurus.
Ciri-ciri yang afdhal terdapat pada binatang qurban itu:
-Gemuk pada keseluruhan anggotanya.
-Bertanduk.
-Putih warna bulunya (pada kibasy).
-Jantan.
Sifat yang makruh pada binatang qurban:
-Rabit telinganya.
-Terpotong sedikit bahagian belakang atau depan telinganya.
-Tidak mempunyai tanduk sejak asalnya.
-Patah tanduk sebelah atau keduanya atau pecah bahagian tanduknya.
-Tanggal sebahagian giginya disebabkan tua atau jatuh.
-Kabur penglihatannya.
PERKARA SUNAT KETIKA BERQURBAN
*Sunat menambat binatang yang hendak diqurbankan itu beberapa hari sebelum disembelih.
*Digantung tanda pada binatang yang hendak diqurbankan.
*Dibawa dengan baik dan ihsan ketika ke tempat penyembelihan.
*Disunatkan juga orang yang berqurban menyembelihnya.
*Sunat dihadapkan ke arah qiblat ketika menyembelih qurban.
*Sunat memilih binatang yang paling gemuk, terelok dan terbesar untuk dijadikan qurban.
*Sunat digunakan alat yang paling tajam dan diperbuat daripada besi.
*Setelah selesai disembelih maka sunat
ditunggu sehingga binatang yang disembelih itu sejuk dan semua anggota
tidak bergerak lagi.
*Sunat bagi mereka yang mahu melakukan
qurban tidak bercukur dan tidak memotong kukunya setelah tiba bulan
Zulhijjah sehingga telah selesai berqurban.
*Binatang qurban sunat dibaringkan di atas rusuk kiri sebelum dilakukan penyembelihan.
Sunat ketika sembelihan qurban dilakukan adalah seperti berikut:
*Membaca basmalah.
*Bersalawat ke atas Nabi Muhammad.
*Binatang diarahkan ke arah qiblat.
*Bertakbir sebelum atau selepas membaca basmalah.
*Berdoa.
*Orang yang berqurban hendaklah membaca doa seperti berikut :
“Ya Allah, ini adalah nikmat yang datang dariMu dan dengannya aku mohon untuk dapat mendampingiMu.”
*Sunat wakil yang melakukan sembelihan menyebutkan orang yang mewakilkannya seperti:
“Dengan nama Allah dan Engkau Yang Maha Besar, ini daripadaMu dan untukMu. Terimalah Ya Allah daripada si pulan, si pulan.....”
PERKARA MAKRUH KETIKA BERQURBAN
*Berlaku kasar kepada binatang yang
hendak diqurbankan seperti mengheret atau memukul semasa membawa ke
tempat sembelihan atau seumpamanya.
*Memerah susu atau menggunting bulu atau mengambil sebarang faedah dari binatang yang hendak dijadikan qurban.
*Tidak menghadapkan ke arah qiblat semasa sembelihan dilakukan
*Bercukur atau memotong kuku setelah tiba bulan Zulhijjah hingga penyembelihan qurban selesai dijalankan.
*Binatang yang telah dibeli untuk tujuan qurban adalah makruh dijual kerana ia telah ditentukan untuk qurban.
HUKUM DAGING QURBAN
Qurban yang wajib iaitu yang dinazarkan
ataupun yang ditentukan sama ada dengan menyebut, “Ini adalah qurban”,
maka orang yang berqurban tidak boleh memakannya. Dia wajib
menyedekahkan semuanya sekali.
Anak kepada binatang qurban yang
ditentukan juga, perlu disembelih seperti ibunya, tetapi bezanya ia
boleh dimakan kesemuanya oleh tuan yang mengurbankannya kerana
disamakan dengan hukum susu, kerana tuannya harus meminum susu binatang
qurban yang selebih daripada anaknya walaupun perbuatan itu makruh.
Bagi qurban sunat, maka tuannya sunat
memakannya, iaitu yang afdhalnya dia hendaklah memakannya beberapa suap
sebagai mengambil berkat.
Ini bersesuaian dengan firman Allah subhanahu wata‘ala:
{ فَكُلُواْ مِنْهَا وَأَطْعِمُواْ الْبَآئِسَ الْفَقِيرَ }
Maksudnya:
“Dengan yang demikian makanlah kamu
dari (daging) binatang-binatang qurban itu dan berilah makan kepada
orang yang susah, yang fakir miskin.”(Surah Al-Hajj, 22:28)
Hadith yang diriwayatkan oleh
Al-Bayhaqi pula ada menyebut bahawa Rasulullah sallallahu ‘alayhi
wasallam telah memakan sebahagian daripada hati binatang qurbannya.
Hukum memakan daging qurban pula tidak wajib, ini berdasarkan
firman Allah subhanahu wata‘ala:
{ وَالْبُدْنَ جَعَلْنَهَا لَكُم مِّن شَعَآئِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ }
Maksudnya:
“Dan Kami jadikan unta (yang
dihadiahkan kepada fakir miskin Makkah itu) sebahagian dari syi‘ar
agama Allah untuk kamu; pada menyembelih unta yang tersebut ada
kebaikan bagi kamu.”(Surah Al-Hajj, 22:36)
Dalam ayat ini Allah menjelaskan bahawa
ia dijadikan untuk kita. Setiap perkara yang dijadikan untuk manusia,
maka dia diberi pilihan sama ada mahu memakannya atau tidak.
Orang yang berqurban juga boleh menjamu
kepada kalangan yang kaya, tetapi tidak boleh diberi milik kepada
mereka. Yang boleh cuma dihantar kepada mereka sebagai hadiah yang mana
mereka tidak akan menjualnya atau sebagainya
Mengikut pendapat dalam qawl jadid,
orang yang berqurban boleh memakan sebahagian daripada qurbannya.
Mengikut qawl qadim pula harus memakan sebanyak separuh, manakala
bakinya hendaklah disedekahkan.
Sebahagian ulama’ berpendapat daging
qurban dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu 1/3 daging disedekahkan
dalam keadaan mentah, 1/3 daging dimasak dan dibuat jamuan dan 1/3
daging dimakan oleh orang yang berqurban.
Pendapat yang asah pula, adalah wajib
bersedekah dengan sebahagian daripada daging qurban walaupun sedikit
kepada orang Islam yang fakir walaupun seorang. Walaubagaimanapun, yang
lebih afdhal hendaklah disedekahkan kesemuanya kecuali memakannya
beberapa suap untuk mengambil keberkatan seperti yang telah dijelaskan.
Bagi qurban sunat pula, orang yang
berqurban boleh sama ada bersedekah dengan kulit binatang tersebut atau
menggunakan sendiri, seperti mana dia harus mengambil faedah daripada
binatang itu semasa hidupnya. Tetapi bersedekah adalah lebih afdhal.
Bagi qurban yang wajib pula, kulit binatang itu wajib disedekahkan.
Qurban juga tidak harus dibawa keluar dari negeri asalnya sebagaimana yang ditetapkan dalam masalah membawa keluar zakat.
PENGERTIAN ‘AQIQAH
‘Aqiqah ialah sembelihan binatang an‘am
yang dilakukan kerana menyambut kanak-kanak yang baru dilahirkan
sebagai tanda kesyukuran kepada Allah subhanahu wata‘ala.
HUKUM MELAKUKAN ‘AQIQAH
Hukum melakukan ‘aqiqah ialah sunnah
mu’akkadah bagi orang yang menanggung sara hidup kanak-kanak tersebut.
Jika anak itu lelaki disunatkan menyembelih dua ekor kambing, manakala
jika anak itu perempuan disunatkan menyembelih seekor kambing. Binatang
seperti lembu, kerbau atau unta boleh dibahagikan kepada tujuh
bahagian.
WAKTU PELAKSANAAN ‘AQIQAH
Waktu melakukan ‘aqiqah adalah dari
hari kelahiran kanak-kanak itu sehinggalah ia baligh. Masa yang paling
afdhal untuk melakukan ‘aqiqah adalah pada hari ketujuh kelahiran
kanak-kanak tersebut.
Sabda Rasullullah sallallahu ‘alayhi wasallam:
كُلُّ غُلاَمٍ رَهِيْنَةٌ بِعَقِيْقَتِهِ تُذْبَحُ عَنْهُ يَوْمَ سَابِعِهِ , وَيُحْلَقُ وَيُسَمَّى .
Maksudnya:
"Setiap bayi itu tergadai dengan ‘aqiqahnya. Disembelih untuknya pada hari ketujuh dan dicukur kepalanya dan diberi nama." (Riwayat Abu Daud)
SYARAT ‘AQIQAH
Berniat ‘aqiqah ketika menyembelih.
Hendaklah binatang tersebut tidak ada cacat yang boleh mengurangkan dagingnya serta sampai umur.
PERKARA SUNAT SEMASA ‘AQIQAH
* Berdoa semasa hendak menyembelih:
بِسْمِ اللهِ ، اَللهُ أَكْبَرُ ، اَللَّهُمَّ هَذَا مِنْكَ وَإِلَيْكَ عَقِيْقَةٌ ... (sebut nama anak)
Maksudnya:
"Dengan nama Allah, Allah Maha Besar. Ya Allah, binatang ini daripada-Mu dan kembali kepada-Mu, ini ‘aqiqah…".
* Menyembelih ketika matahari sedang naik.
* Daging ‘aqiqah dimasak terlebih dahulu sebelum disedekahkan.
* Tidak mematah-matahkan tulang-tulang daripada binatang ‘aqiqah, hanya mencerai-ceraikan sendi-sendinya.
* Menyedekahkan daging ‘aqiqah kepada fakir miskin.
* Memasak daging ‘aqiqah dengan cara gulai manis untuk dihidangkan kepada tetamu.
PERKARA YANG PERLU DILAKUKAN KETIKA MENYAMBUT KELAHIRAN ANAK
* Mengazankan di telinga sebelah kanan anak yang baru lahir.
* Membaca iqamah di telinga sebelah kirinya.
* Membaca doa di kedua-dua belah telinganya, contohnya membaca surah Al-Ikhlas.
* Menyapu lelangit kanak-kanak tersebut dengan benda-benda yang manis seperti buah tamar atau pisang.
* Menamakan kanak-kanak tersebut dengan nama-nama yang baik pada hari ketujuh kelahirannya.
* Mengadakan jamuan dan doa kesyukuran sempena kelahirannya.
* Mencukur rambut kanak-kanak tersebut selepas menyembelih ‘aqiqah untuknya.
* Memberi sedekah emas atau perak
seberat rambut kanak-kanak yang dicukur itu atau wang yang sama nilai
dengan emas atau perak tersebut.
* Menyedekahkan daging ‘aqiqah kepada fakir miskin.
HIKMAH ‘AQIQAH
‘Aqiqah mengandungi beberapa hikmah, antaranya:
Sebagai tanda kesyukuran kita kepada Allah kerana telah mengurniakan anak.
Untuk mengisytiharkan kepada masyarakat umum tentang anugerah yang dikurniakan oleh Allah.
Untuk memulakan kehidupan anak dengan perkara-perkara kebaikan.
Mengeratkan hubungan silaturrahim antara ahli-ahli masyarakat dengan keluarga yang dikurniakan anak.
Melahirkan rasa kegembiraan kerana mendapat zuriat yang menepati sunnah Rasulullah.
Perbezaan antara ‘aqiqah dan qurban.
Terdapat beberapa perbezaan antara ‘aqiqah dengan qurban:
1. ‘Aqiqah tidak terikat pada masa
tertentu, sedangkan qurban dilakukan pada masa-masa tertentu, iaitu
selepas sembahyang dan khutbah Hari Raya ‘Aidil Adha hingga 13
Zulhijjah.
2. Daging ‘aqiqah boleh diberi milik kepada orang kaya manakala daging qurban hanya boleh diberi kepada fakir miskin.
3. ‘Aqiqah dilakukan sempena menyambut
kelahiran anak sebagai tanda kesyukuran kepada Allah, manakala qurban
dilakukan kerana memperingati peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim dan
anaknya, Isma‘il.
4. Daging qurban sunat disedekahkan secara mentah, sedangkan daging ‘aqiqah sunat disedekahkan setelah dimasak.
© Jabatan Mufti Negeri Melaka
Qurban Dan Aqiqah
Wallahu Alam Bishshawab.
Moga Bermanfaat.
Insya ALLAH
.........................................................
No comments:
Post a Comment