Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Sesungguhnya Aku berniat kerana Allah:
Daku Niatkan Tasbih anggota tubuhku buat Allah.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya kepada Mu Ya Allah..
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah سبحان الله
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah الحمد لله
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH لا إله إلا الله
Hembusan Nafasku berzikir Allāhu akbar الله أكبر
الحمد لله syukur kepada الله
Manfaat Bekam Dan Penjelasannya Dalam Hadis
Bekam adalah teknik rawatan dengan cara membuang darah kotor atau racun berbahaya dari dalam tubuh melalui permukaan kulit, namun adakah berbekam itu sunnah atau ia sekadar rawatan biasa yang berkaitan dengan hal keduniaan?
Bekam sebenarnya merupakan rawatan penyakit yang digalakkan oleh Nabi SAW, sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis.
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam) dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas.” (Riwayat alBukhari)
Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Muhammad Ijaj al-Khatib dari bukunya yang bertajuk “al-Sunnah al-Nabawiyyah”, terdapat banyak hadis yang menceritakan berkaitan berbekam.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SA bersabda:
Maksudnya, “Abu Thaibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya." -Riwayat al-Bukhari
Daripada Abdullah bin Abbas:
Maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya.” -Riwayat Muslim
Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya sebaik-baik perubatan yang kalian gunakan adalah berbekam” atau “Sebaik-baik ubat untuk kalian adalah berbekam." -Riwayat al-Tirmizi
Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa SAW bersabda yang maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya.” -Riwayat Ahmad
Daripada Abdulla Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda SAW berihram dan juga Baginda SAW berbekam ketika Baginda SAW berpuasa.”
Ulasan ringkas
Jumhur ulama mengatakan dibolehkan mengambil upah untuk berbekam kerana larangan yang terdapat di dalam hadith adalah berbentuk makruh bukannya haram.
Selain itu juga, berbekam tidak membatalkan puasa jika ia dilakukan ketika berpuasa berdasarkan hadith Ibn Abbas r.a.
Tambahan pula, berbekam juga merupakan sebaik-baik perubatan sepertimana yang diberitakan oleh Nabi SAW kepada kita tetapi perlu melihat pada penyakit yang sesuai untuk diubati dengan cara ini.
Hukum berbekam
Terdapat sebahagian para ulama mengatakan bahawa ia adalah sunnah secara mutlak, iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran sama ada ia berhajat padanya ataupun tidak.
Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian.
Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi.
Adapun bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak akan mendapat pahala daripada Allah SWT melainkan melakukannya hanya sekali seumur hidup disebabkan beramal dengan hadith Nabi SAW yang sahih dan thabit seperti dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.
Tarjih
Kami cenderung mengatakan sepertimana yang dinyatakan oleh Dr. Ijaj al-Khatib bahawa berbekam adalah salah satu daripada teknik atau cara perubatan yang diamalkan sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.
Selain itu, kepada sesiapa yang berhajat padanya maka tidak menjadi masalah dan akan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.
Manakala kepada sesiapa yang tidak berhajat kepadanya maka tidak akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.
Ini kerana, di dalam hadis menunjukkan bahawa Nabi SAW melakukannya apabila Baginda SAW perlu dan bukan setiap masa.
Walapun begitu, setiap orang mempunyai keselesaan dalam perubatan, maka dengan itu, setiap orang boleh membuat pilihannya sendiri selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak dan Islam seperti bertemu bomoh dan perubatan yang berunsur khurafat.
Islam sangat merai dan menitikberatkan soal keselesaan setiap penganutnya agar agama ini tidak dilihat sulit dan menyusahkan kerana ini bertentangan dengan ciri-ciri agama ini iaitu memudahakan.
Waktu Berbekam
Daripada Nafi, daripada Ibn Umar bahawa ia berkata, “Ya Nafi ’, darah saya membeku, carikan untukku seorang pembekam. Kalau boleh carikan pembekam daripada kalangan hamba, jangan mencari orang tua atau kanak -kanak kecil, kerana saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, berbekam kepada seorang hamba itu lebih baik, di dalamnya ada kesembuhan dan barakah, serta menambah kekuatan menghafal.
"Maka berbekamlah untuk mencari berkat Allah pada hari Khamis dan jauhilah berbekam pada hari Rabu, Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk kepanasan.
"Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa, kerana itu adalah hari ketika Allah sembuhkan Nabi Ayub daripada penyakit dan menguji dengannya dengan penyakit pada hari Rabu.
"Sesungguhnya tidak muncul penyakit sopak dan kusta kecuali pada hari Rabu atau malam Rabu.” (Riwayat Ibn Majah)
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah (bulan Melayu).
Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun.
Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan menyembuhkan penyakit.
Penutup
Semoga Allah SWT membantu kita dan memberi kekuataan kepada kita agar kita dapat melaksanakan sunnah-sunnah yang diajar dan ditinggalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Amin.
Semoga memberi manfaat.
Bekam sebenarnya merupakan rawatan penyakit yang digalakkan oleh Nabi SAW, sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis.
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam) dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas.” (Riwayat alBukhari)
Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Muhammad Ijaj al-Khatib dari bukunya yang bertajuk “al-Sunnah al-Nabawiyyah”, terdapat banyak hadis yang menceritakan berkaitan berbekam.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SA bersabda:
Maksudnya, “Abu Thaibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya." -Riwayat al-Bukhari
Daripada Abdullah bin Abbas:
Maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya.” -Riwayat Muslim
Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya sebaik-baik perubatan yang kalian gunakan adalah berbekam” atau “Sebaik-baik ubat untuk kalian adalah berbekam." -Riwayat al-Tirmizi
Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa SAW bersabda yang maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya.” -Riwayat Ahmad
Daripada Abdulla Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda SAW berihram dan juga Baginda SAW berbekam ketika Baginda SAW berpuasa.”
Ulasan ringkas
Jumhur ulama mengatakan dibolehkan mengambil upah untuk berbekam kerana larangan yang terdapat di dalam hadith adalah berbentuk makruh bukannya haram.
Selain itu juga, berbekam tidak membatalkan puasa jika ia dilakukan ketika berpuasa berdasarkan hadith Ibn Abbas r.a.
Tambahan pula, berbekam juga merupakan sebaik-baik perubatan sepertimana yang diberitakan oleh Nabi SAW kepada kita tetapi perlu melihat pada penyakit yang sesuai untuk diubati dengan cara ini.
Hukum berbekam
Terdapat sebahagian para ulama mengatakan bahawa ia adalah sunnah secara mutlak, iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran sama ada ia berhajat padanya ataupun tidak.
Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian.
Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi.
Adapun bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak akan mendapat pahala daripada Allah SWT melainkan melakukannya hanya sekali seumur hidup disebabkan beramal dengan hadith Nabi SAW yang sahih dan thabit seperti dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.
Tarjih
Kami cenderung mengatakan sepertimana yang dinyatakan oleh Dr. Ijaj al-Khatib bahawa berbekam adalah salah satu daripada teknik atau cara perubatan yang diamalkan sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.
Selain itu, kepada sesiapa yang berhajat padanya maka tidak menjadi masalah dan akan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.
Manakala kepada sesiapa yang tidak berhajat kepadanya maka tidak akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.
Ini kerana, di dalam hadis menunjukkan bahawa Nabi SAW melakukannya apabila Baginda SAW perlu dan bukan setiap masa.
Walapun begitu, setiap orang mempunyai keselesaan dalam perubatan, maka dengan itu, setiap orang boleh membuat pilihannya sendiri selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak dan Islam seperti bertemu bomoh dan perubatan yang berunsur khurafat.
Islam sangat merai dan menitikberatkan soal keselesaan setiap penganutnya agar agama ini tidak dilihat sulit dan menyusahkan kerana ini bertentangan dengan ciri-ciri agama ini iaitu memudahakan.
Waktu Berbekam
Daripada Nafi, daripada Ibn Umar bahawa ia berkata, “Ya Nafi ’, darah saya membeku, carikan untukku seorang pembekam. Kalau boleh carikan pembekam daripada kalangan hamba, jangan mencari orang tua atau kanak -kanak kecil, kerana saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, berbekam kepada seorang hamba itu lebih baik, di dalamnya ada kesembuhan dan barakah, serta menambah kekuatan menghafal.
"Maka berbekamlah untuk mencari berkat Allah pada hari Khamis dan jauhilah berbekam pada hari Rabu, Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk kepanasan.
"Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa, kerana itu adalah hari ketika Allah sembuhkan Nabi Ayub daripada penyakit dan menguji dengannya dengan penyakit pada hari Rabu.
"Sesungguhnya tidak muncul penyakit sopak dan kusta kecuali pada hari Rabu atau malam Rabu.” (Riwayat Ibn Majah)
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah (bulan Melayu).
Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun.
Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan menyembuhkan penyakit.
Penutup
Semoga Allah SWT membantu kita dan memberi kekuataan kepada kita agar kita dapat melaksanakan sunnah-sunnah yang diajar dan ditinggalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Amin.
Semoga memberi manfaat.
Bekam Untuk Merawat Penyakit Sunnah Rasulullah SAW
Bekam atau al-hijamah (berasal dari bahasa Arab hijama yang bererti pelepasan darah kotor) adalah teknik rawatan dengan cara membuang darah kotor (racun yang berbahaya) dari dalam tubuh melalui permukaan kulit. Dalam bahasa Inggeris disebut cupping dan dalam bahasa Melayu dikenali dengan istilah Bekam.
Bekam adalah kaedah rawatan purba yang telah digunakan dalam merawat pelbagai jenis keadaan dan penyakit di dalam tubuh manusia yang telah diamalkan sejak ribuan tahun dahulu.
Selain itu, antara kelebihan lain berbekam adalah, ia sebenarnya bertujuan untuk mengeluarkan toksik, sel darah mati, sel darah rosak, radikal bebas dan kolesterol dalam darah.
JENIS BEKAM
Terdapat banyak jenis terapi bekam, walau bagaimanapun, dua jenis yang utama adalah bekam kering dan basah.
1. Bekam Kering
Bekam kering atau bekam angin adalah menghisap permukaan kulit tanpa mengeluarkan darah toksik.
Mengikut kaedah tradisional, kulit yang dibekam akan kelihatan merah kehitaman dan hilang selepas kira- kira tiga hari.
2. Bekam Basah
Bekam ini dilakukan dengan melukakan permukaan kulit menggunakan jarum tajam. Darah toksik kemudiannya dikeluarkan menggunakan alat pengamal bekam.
Setiap kali proses mengeluarkan darah toksik adalah antara tiga hingga lima minit. Darah toksik dikenal pasti berdasarkan warna merah pekat dan berbuih.
Rawatan bekam basah digalakkan sebanyak tiga atau empat bulan sekali kerana jika darah kotor tidak dibersihkan dan hanya mengalir di sekitar saluran darah, kesannya boleh menyebabkan saluran tersumbat.
Terdapat 2 pendekatan untuk memahami mekanisme bekam, iaitu:
Dari perspektif Perubatan Tradisional Cina, bekam dipercayai mengawal aliran chi dan keseimbangan yin dan yang. Persamaan dengan akupunktur.
Dari perspektif perubatan barat, bekam dipercayai memberi tekanan fizikal yang merangsang refleks neural dan tindak balas endokrin.
Tidak Menyakitkan
Namun, ramai yang tidak berani mencubanya kerana beranggapan rawatan bekam menyakitkan, mungkin kerana mereka membayangkan proses mengeluarkan darah menggunakan pisau atau jarum tanpa diletakkan ubat bius terlebih dulu.
Mereka yang mahu berbekam hanya akan mengalami rasa sakit seakan digigit semut manakala kesan rawatan pula bergantung kepada pesakit itu sendiri.
Ada pesakit langsung tidak rasa apa-apa, ada rasa sedikit geli ketika dicucuk jarum, kerana bekam tidak menggunakan ubat bius, namun proses sedutan angin pada permulaan rawatan menjadikan kulit kebas.
Proses sedutan ini juga akan menebalkan kulit dan sebenarnya bertindak sebagai bius secara semula jadi.
Bekam buang darah
Bekam adalah rawatan yang begitu digalakkan, membabitkan proses membuang darah bertoksik yang ada di bawah permukaan kulit.
Pembuangan itu bertujuan melancarkan peredaran darah selain membuang angin dalam badan yang menimbulkan rasa tidak selesa.
Rawatan bekam juga mempunyai banyak faedah termasuklah meringankan otot yang kejang, mengatasi ketegangan berpanjangan serta membebaskan angin kotor dan toksik dalam badan.
Rawatan bekam yang merupakan amalan sunnah Rasulullah SAW mampu membantu menyelesaikan masalah kesihatan yang tidak mampu diatasi dengan rawatan perubatan moden di samping menyegar dan menyihatkan badan.
PANTANG SEBELUM DAN SELEPAS RAWATAN
SEBELUM
Makan Berat
Jangan makan berat sekurang-kurangnya dua jam sebelum berbekam. Sebaiknya berbekam dalam keadaan perut kosong.
Ini kerana apabila perut penuh, darah akan tertumpu pada bahagian perut untuk proses pencernaan.
Mandi Air Sejuk
Jangan mandi air sejuk sebelum berbekam kerana ia akan menyebabkan pengaliran darah di bawah permukaan kulit menjadi perlahan. Sekiranya perlu mandi, gunakan air suam.
Maklumkan kepada jurubekam (sekiranya ada):
SELEPAS
Mandi
Jangan mandi satu jam selepas berbekam bagi mengelakkan luka tusukan terkena air mandian seterusnya menyebabkan jangkitan bakteria yang boleh bahayakan kesihatan.
Kesan lebam
Akan hilang dalam masa dua hingga lima hari, bergantung kepada kesihatan individu.
Amalkan minum madu
Dinasihatkan minum sedikit madu untuk mengembalikan tenaga.
MERAWAT KENCING MANIS
Prosedur bekam basah atau bekam darah dilakukan mengikut syarat asas bagi membantu mengurangkan derita penyakit seperti darah tinggi, jantung, diabetes, migrain dan kolesterol dalam darah.
Namun disebabkan kurang maklumat, sebahagian besar pesakit diabetes umpamanya mengelakkan khuatir membawa kesan luka yang lebih serius.
Pesakit kencing manis mengaku mereka tidak berani melakukannya kerana terlalu percaya andaian diabetes menjadi lebih serius, selain trauma terhadap darah.
Tanpa mereka sedari, ia sebenarnya antara rawatan untuk mengurangkan masalah kencing manis dengan menurunkan paras gula dalam darah.
10 TITIK BEKAM
Terdapat 10 titik bekam tradisional mengikut sunnah pada seluruh tubuh tetapi boleh lebih banyak mengikut mengikut masalah yang dihadapi berdasarkan keperluan setiap individu.
Biarpun titik bekam boleh dilakukan diseluruh tubuh, namun rawatan itu tidak boleh dilakukan terlalu banyak untuk satu sesi. Pesakit disaran melakukannya pada kuantiti lima hingga 10 cawan untuk satu sesi rawatan.
Pesakit juga dinasihat mengambil vaksin terlebih dulu sebelum melakukan prosedur berkenaan.
Jumlah darah yang keluar dari tubuh juga tidak boleh terlalu banyak. Dianggarkan antara 50 hingga 60 mililiter (ml) sekali rawatan kerana bimbang boleh memudaratkan kesihatan.
Selain lebam dan luka mengambil masa lama sembuh, kesan lebih buruk yang tidak diingini boleh berlaku selepas prosedur bekam ialah penyakit hepatitis B dan C serta HIV yang merebak melalui darah.
Setakat ini, tiada laporan dan tidak pernah berlaku kematian kerana berbekam.
BEKAM SUNNAH RASULULLAH SAW
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan (ubat) itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam), dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas." -Riwayat alBukhari
Jadi, tidak mungkin Rasulullah SAW berbohong tentang kebenaran bahawa bekam mampu menyembuhkan sebahagian penyakit.
Justeru, di sini kami ingin kongsikan beberapa lagi info atau maklumat berkaitan dengan amalan sunnah iaitu bekam dalam Islam.
#1 – Apa Itu Bekam?
Bekam atau ‘al-Hijamah’ adalah salah satu rawatan perubatan Islam yang melibatkan proses membuang darah kotor dan bertoksik yang berada di bawah permukaan kulit. Ianya adalah salah satu sunnah Rasulullah SAW.
#2 – Bilakah Waktu Dibolehkan Berbekam?
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah. Dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;
"Barang siapa berbekam pada tanggal 17, 19 dan 21, maka itu akan menyembuhkan semua penyakit.” — Hadis Riwayat Abu Daud
Mengenai hari-hari dalam seminggu, dari Nafi’ dari Umar r.a yang berkata.
"Wahai Nafi’ berbekamlah dengan berkat dari Allah SWT pada hari Khamis, berusahalah menghindari berbekam pada hari Rabu, Jumaat dan Sabtu. Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa kerana itu merupakan hari di mana Ayub disembuhkan dari penyakit dan Allah SAW menimpakan penyakit padanya pada hari Rabu, kerana sesungguhnya penyakit kusta dan belang biasanya muncul pada hari Rabu atau malam Rabu.” — Riwayat Ibnu Majah
#3 – Adakah Terdapat Pantang Larang Dalam Berbekam?
Ya. Terdapat beberapa pantang larang antaranya; tidak boleh berbekam bagi mereka yang mengalami penyakit kulit, orang tua yang lemah fizikal, kanak-kanak dehidrasi, pesakit kanser darah, sering keguguran, orang gila, pesakit Hepatitis A dan B yang parah.
Juga dilarang kepada pesakit yang baru mencuci darah, wanita hamil 3 bulan pertama, mereka yang baru menderma darah, tidak digalakkan bekam ketika sangat kenyang atau sangat lapar, wanita yang sedang haid, penyakit radang usus, ibu yang baru melahirkan anak dan lain-lain mengikut keadaan seseorang.
Antara anggota bahagian tubuh yang tidak boleh dibekam ialah mata, telinga, hidung, mulut, alat kelamin dan dubur.
#4 – Bagaimana Kaedah Bekam Menurut Islam?
Pada zaman Rasulullah SAW, bekam menggunakan kaca atau mangkuk tinggi. Manakala pada zaman Cina kuno, mereka menggunakan tanduk. Manakala orang-orang Eropah pada abad ke-18, mereka menggunakan lintah sebagai alat bekam.
Kini, zaman semakin canggih dan kaedah berbekam juga telah mengalami transformasi, iaitu menggunakan sayatan pisau, gelas udara kaca, gelas vakum – cupping set dan jarum lancet.
#5 – Apa Hikmah dan Kelebihan Bekam?
Hikmah dan kelebihan bekam, antaranya;
#6 – Adakah Orang Bukan Islam Boleh Berbekam?
Ya. Bahkan, sejarah mencatatkan bahawa penduduk di negara China sudah lama mengamalkan kaedah rawatan ini dalam pengubatan penyakit di sana, selain negara Eropah.
#7 – Selamatkah Bekam?
InsyaAllah selamat. Ini kerana kaedah ini adalah sunnah Rasulullah SAW bahkan kaedah yang dijalankan pada zaman sekarang turut diakui oleh Jabatan Kesihatan.
Namun begitu, perlu diingatkan sebelum berbekam, adalah lebih baik anda memilih tempat atau pusat rawatan bekam yang diakui oleh Jabatan Kesihatan, tidak melanggar syarak dan juru bekam yang benar-benar terlatih serta diakui kemahirannya.
Kesimpulan
Moga perkongsian ini dapat memberi pencerahan kepada kita semua mengenai salah satu sunnah Rasullah SAW yang jarang diwar-warkan.
Jika orang bukan Islam meyakini kaedah rawatan ini, mengapa kita sebagai umat Islam perlu takut dan meraguinya?
Semoga memberi manfaat.
Gambar hiasan.
Bekam adalah kaedah rawatan purba yang telah digunakan dalam merawat pelbagai jenis keadaan dan penyakit di dalam tubuh manusia yang telah diamalkan sejak ribuan tahun dahulu.
Selain itu, antara kelebihan lain berbekam adalah, ia sebenarnya bertujuan untuk mengeluarkan toksik, sel darah mati, sel darah rosak, radikal bebas dan kolesterol dalam darah.
JENIS BEKAM
Terdapat banyak jenis terapi bekam, walau bagaimanapun, dua jenis yang utama adalah bekam kering dan basah.
1. Bekam Kering
Bekam kering atau bekam angin adalah menghisap permukaan kulit tanpa mengeluarkan darah toksik.
Mengikut kaedah tradisional, kulit yang dibekam akan kelihatan merah kehitaman dan hilang selepas kira- kira tiga hari.
2. Bekam Basah
Bekam ini dilakukan dengan melukakan permukaan kulit menggunakan jarum tajam. Darah toksik kemudiannya dikeluarkan menggunakan alat pengamal bekam.
Setiap kali proses mengeluarkan darah toksik adalah antara tiga hingga lima minit. Darah toksik dikenal pasti berdasarkan warna merah pekat dan berbuih.
Rawatan bekam basah digalakkan sebanyak tiga atau empat bulan sekali kerana jika darah kotor tidak dibersihkan dan hanya mengalir di sekitar saluran darah, kesannya boleh menyebabkan saluran tersumbat.
Terdapat 2 pendekatan untuk memahami mekanisme bekam, iaitu:
Dari perspektif Perubatan Tradisional Cina, bekam dipercayai mengawal aliran chi dan keseimbangan yin dan yang. Persamaan dengan akupunktur.
Dari perspektif perubatan barat, bekam dipercayai memberi tekanan fizikal yang merangsang refleks neural dan tindak balas endokrin.
Tidak Menyakitkan
Namun, ramai yang tidak berani mencubanya kerana beranggapan rawatan bekam menyakitkan, mungkin kerana mereka membayangkan proses mengeluarkan darah menggunakan pisau atau jarum tanpa diletakkan ubat bius terlebih dulu.
Mereka yang mahu berbekam hanya akan mengalami rasa sakit seakan digigit semut manakala kesan rawatan pula bergantung kepada pesakit itu sendiri.
Ada pesakit langsung tidak rasa apa-apa, ada rasa sedikit geli ketika dicucuk jarum, kerana bekam tidak menggunakan ubat bius, namun proses sedutan angin pada permulaan rawatan menjadikan kulit kebas.
Proses sedutan ini juga akan menebalkan kulit dan sebenarnya bertindak sebagai bius secara semula jadi.
Bekam buang darah
Bekam adalah rawatan yang begitu digalakkan, membabitkan proses membuang darah bertoksik yang ada di bawah permukaan kulit.
Pembuangan itu bertujuan melancarkan peredaran darah selain membuang angin dalam badan yang menimbulkan rasa tidak selesa.
Rawatan bekam juga mempunyai banyak faedah termasuklah meringankan otot yang kejang, mengatasi ketegangan berpanjangan serta membebaskan angin kotor dan toksik dalam badan.
Rawatan bekam yang merupakan amalan sunnah Rasulullah SAW mampu membantu menyelesaikan masalah kesihatan yang tidak mampu diatasi dengan rawatan perubatan moden di samping menyegar dan menyihatkan badan.
PANTANG SEBELUM DAN SELEPAS RAWATAN
SEBELUM
Makan Berat
Jangan makan berat sekurang-kurangnya dua jam sebelum berbekam. Sebaiknya berbekam dalam keadaan perut kosong.
Ini kerana apabila perut penuh, darah akan tertumpu pada bahagian perut untuk proses pencernaan.
Mandi Air Sejuk
Jangan mandi air sejuk sebelum berbekam kerana ia akan menyebabkan pengaliran darah di bawah permukaan kulit menjadi perlahan. Sekiranya perlu mandi, gunakan air suam.
Maklumkan kepada jurubekam (sekiranya ada):
- Pengalaman berbekam.
- Sejarah penyakit yang dialami.
- Alahan kulit.
- Jenis ubatan yang diambil.
SELEPAS
Mandi
Jangan mandi satu jam selepas berbekam bagi mengelakkan luka tusukan terkena air mandian seterusnya menyebabkan jangkitan bakteria yang boleh bahayakan kesihatan.
Kesan lebam
Akan hilang dalam masa dua hingga lima hari, bergantung kepada kesihatan individu.
Amalkan minum madu
Dinasihatkan minum sedikit madu untuk mengembalikan tenaga.
MERAWAT KENCING MANIS
Prosedur bekam basah atau bekam darah dilakukan mengikut syarat asas bagi membantu mengurangkan derita penyakit seperti darah tinggi, jantung, diabetes, migrain dan kolesterol dalam darah.
Namun disebabkan kurang maklumat, sebahagian besar pesakit diabetes umpamanya mengelakkan khuatir membawa kesan luka yang lebih serius.
Pesakit kencing manis mengaku mereka tidak berani melakukannya kerana terlalu percaya andaian diabetes menjadi lebih serius, selain trauma terhadap darah.
Tanpa mereka sedari, ia sebenarnya antara rawatan untuk mengurangkan masalah kencing manis dengan menurunkan paras gula dalam darah.
10 TITIK BEKAM
Terdapat 10 titik bekam tradisional mengikut sunnah pada seluruh tubuh tetapi boleh lebih banyak mengikut mengikut masalah yang dihadapi berdasarkan keperluan setiap individu.
Biarpun titik bekam boleh dilakukan diseluruh tubuh, namun rawatan itu tidak boleh dilakukan terlalu banyak untuk satu sesi. Pesakit disaran melakukannya pada kuantiti lima hingga 10 cawan untuk satu sesi rawatan.
Pesakit juga dinasihat mengambil vaksin terlebih dulu sebelum melakukan prosedur berkenaan.
Jumlah darah yang keluar dari tubuh juga tidak boleh terlalu banyak. Dianggarkan antara 50 hingga 60 mililiter (ml) sekali rawatan kerana bimbang boleh memudaratkan kesihatan.
Selain lebam dan luka mengambil masa lama sembuh, kesan lebih buruk yang tidak diingini boleh berlaku selepas prosedur bekam ialah penyakit hepatitis B dan C serta HIV yang merebak melalui darah.
Setakat ini, tiada laporan dan tidak pernah berlaku kematian kerana berbekam.
BEKAM SUNNAH RASULULLAH SAW
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan (ubat) itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam), dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas." -Riwayat alBukhari
Jadi, tidak mungkin Rasulullah SAW berbohong tentang kebenaran bahawa bekam mampu menyembuhkan sebahagian penyakit.
Justeru, di sini kami ingin kongsikan beberapa lagi info atau maklumat berkaitan dengan amalan sunnah iaitu bekam dalam Islam.
#1 – Apa Itu Bekam?
Bekam atau ‘al-Hijamah’ adalah salah satu rawatan perubatan Islam yang melibatkan proses membuang darah kotor dan bertoksik yang berada di bawah permukaan kulit. Ianya adalah salah satu sunnah Rasulullah SAW.
#2 – Bilakah Waktu Dibolehkan Berbekam?
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah. Dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;
"Barang siapa berbekam pada tanggal 17, 19 dan 21, maka itu akan menyembuhkan semua penyakit.” — Hadis Riwayat Abu Daud
Mengenai hari-hari dalam seminggu, dari Nafi’ dari Umar r.a yang berkata.
"Wahai Nafi’ berbekamlah dengan berkat dari Allah SWT pada hari Khamis, berusahalah menghindari berbekam pada hari Rabu, Jumaat dan Sabtu. Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa kerana itu merupakan hari di mana Ayub disembuhkan dari penyakit dan Allah SAW menimpakan penyakit padanya pada hari Rabu, kerana sesungguhnya penyakit kusta dan belang biasanya muncul pada hari Rabu atau malam Rabu.” — Riwayat Ibnu Majah
#3 – Adakah Terdapat Pantang Larang Dalam Berbekam?
Ya. Terdapat beberapa pantang larang antaranya; tidak boleh berbekam bagi mereka yang mengalami penyakit kulit, orang tua yang lemah fizikal, kanak-kanak dehidrasi, pesakit kanser darah, sering keguguran, orang gila, pesakit Hepatitis A dan B yang parah.
Juga dilarang kepada pesakit yang baru mencuci darah, wanita hamil 3 bulan pertama, mereka yang baru menderma darah, tidak digalakkan bekam ketika sangat kenyang atau sangat lapar, wanita yang sedang haid, penyakit radang usus, ibu yang baru melahirkan anak dan lain-lain mengikut keadaan seseorang.
Antara anggota bahagian tubuh yang tidak boleh dibekam ialah mata, telinga, hidung, mulut, alat kelamin dan dubur.
#4 – Bagaimana Kaedah Bekam Menurut Islam?
Pada zaman Rasulullah SAW, bekam menggunakan kaca atau mangkuk tinggi. Manakala pada zaman Cina kuno, mereka menggunakan tanduk. Manakala orang-orang Eropah pada abad ke-18, mereka menggunakan lintah sebagai alat bekam.
Kini, zaman semakin canggih dan kaedah berbekam juga telah mengalami transformasi, iaitu menggunakan sayatan pisau, gelas udara kaca, gelas vakum – cupping set dan jarum lancet.
#5 – Apa Hikmah dan Kelebihan Bekam?
Hikmah dan kelebihan bekam, antaranya;
- Menyahut seruan dan sunnah Rasulullah SAW.
- Membantu melancarkan peredaran darah.
- Mengeluarkan dan membuang angin, toksik, darah kotor, darah beku serta darah berpenyakit dalam badan.
- Meringankan otot-otot yang kejang dan tegang, menyegarkan dan menyihatkan badan.
- Mengeluarkan gula berlebihan yang tidak diperlukan dalam darah (untuk menyembuhkan penyakit kencing manis/diabetes).
- Tidak memberi peluang kepada mahkhluk halus menjadikan tubuh anak Adam sebagai tempat tinggal mereka.
- Mengeluarkan asid urik yang tidak diperlukan dalam darah (untuk menyembuhkan penyakit gout).
- Mengeluarkan lemak/minyak berlebihan di dalam darah (untuk menyembuhkan masalah berat badan berlebihan dan masalah jerawat).
- Membuang racun atau sihir dalam badan dan banyak lagi manfaatnya.
#6 – Adakah Orang Bukan Islam Boleh Berbekam?
Ya. Bahkan, sejarah mencatatkan bahawa penduduk di negara China sudah lama mengamalkan kaedah rawatan ini dalam pengubatan penyakit di sana, selain negara Eropah.
#7 – Selamatkah Bekam?
InsyaAllah selamat. Ini kerana kaedah ini adalah sunnah Rasulullah SAW bahkan kaedah yang dijalankan pada zaman sekarang turut diakui oleh Jabatan Kesihatan.
Namun begitu, perlu diingatkan sebelum berbekam, adalah lebih baik anda memilih tempat atau pusat rawatan bekam yang diakui oleh Jabatan Kesihatan, tidak melanggar syarak dan juru bekam yang benar-benar terlatih serta diakui kemahirannya.
Kesimpulan
Moga perkongsian ini dapat memberi pencerahan kepada kita semua mengenai salah satu sunnah Rasullah SAW yang jarang diwar-warkan.
Jika orang bukan Islam meyakini kaedah rawatan ini, mengapa kita sebagai umat Islam perlu takut dan meraguinya?
Semoga memberi manfaat.
Sejarah Bekam Sepanjang Tamadun Manusia
Apabila skuad USA dilaporkan telah memakai bekam sebagai salah satu daripada langkah persediaan mereka menghadapi Sukan Olimpik Rio Brazil, maka kita mula menggali semula khasiat bekam.
Bila bekam pertama kali digunakan dalam sejarah dunia? Tamadun manakah yang paling awal mengamalkan bekam yang mempunyai pelbagai nama Bentousa, SchrÖpftherapie, Köpölyözés, Glāstīdams, Вендузи and Kyukaku ini?
i. Mesir Purba
Di Mesir Purba, terdapat ukiran hieroglyphic yang menceritakan tentang amalan ini seawall 3,500 tahun yang lalu manakala terdapat sebuah buku perubatan yang ditulis dalam Eber Papyrys yang ditulis seawall 1550 SM tetapi makalah ini dipercayai dicatat daripada manuskrip perubatan yang jauh lebih awal.
Manuskrip perubatan Mesir Purba ini jelas mencatatkan tentang pengunaan bekam.
ii. China
Tiada tamadun (mungkin Islam) yang mencatatkan tentang bekam seteliti seperti mana yang dicatatkan oleh Tamadun China.
Rekod terawal tentang amalan berbekam dicatatkan sehingga seawal 3000 tahun yang lalu yang bercakap tentang bagaimana amalan bekam digunakan untuk menyembuhkan penyakit Pulmonary Tuberculosis.
Lalu kemudian, terdapat catatan yang merujuk kepada seorang Taoist terkenal bernama Ge Hong yang hidup sekitar 281-341 Masihi yang memang terkenal dengan amalan alkimia dan perubatan herbanya.
Dia dikatakan menceritakan tentang penggunaan tandung haiwan dalam amalan berbekam untuk menyembuhkan bisul-bisul yang tumbuh di kulit manusia dalam bukunya yang bertajuk A Handbook of Prescriptions of Emegencies (Jou How Pei Jyi Fang). Ge Hong juga memberi nama untuk amalan berbekam ini sebagai Jiaofa.
Catatan daripada Dinasti Tang yang berdiri pada abad ke-7 Masihi dahulu turut memperkatakan tentang amalan berbekam dalam buku seperti Necessities Of a Frontier Official (Wai Tai Mich Yao) ditulis oleh Wang Tayr yang memperkatakan tentang pengunaan bekam yang dapat menghindarkan diri daripada sakit kepala, sakit perut dan juga pening dalam batang tubuh seorang pesakit.
Bekam merupakan salah satu cara perubatan tradisional China selain daripada pengunaan Akupuntur dan juga Moxibustion.
Catatan lain seperti dalam buku Supplement to Outline of Materia Medica (Ban Tsau Gang Mu Chyr Yi) yang ditulis oleh Zhao Xuemin daripada Dinasti Qin.
Catatan ini menceritakan amalan bekam yang dikatakan menggunakan cawan yang diperbuat daripada tanah liat dan buluh.
iii. Tamadun Islam
Antara rekod terawal yang bercakap tentang amalan bekam ini ialah dalam hadis Rasulullah S.A.W yang dicatatakan seperti berikut:
“Tidaklah aku melewati sekumpulan malaikat pada malam aku di-Isra’kan, melainkan mereka (para malaikat) semua mengatakan kepadaku, “Hai Muhammad, Engkau harus berbekam.” (HR.Tirmidzi)
“Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara: pertama dengan meminum madu (dengan obat herbal), kedua dengan berbekam/hijamah, dan ketiga dengan (terapi) besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku untuk melakukan pengobatan dengan besi panas.” (HR. Bukhari)
Selain itu, amalan berbekam turut boleh didapati dalam buku Al-Tibb Al-Nabawi yang merupakan sebuah kompilasi berbicara tentang amalan perubatan yang disandarkan pada Rasulullah S.A.W yang dimana terdapat tentang amalan berbekam (dapat dilihat pada perkongsian admin Naseer Sobri).
Selain itu, ilmuwan Islam seperti Ibnu Sina (980-1036 M) turut dicatatkan menggunakan amalan berbekam dalam rawatannya.
iv. Dalam Tamadun Lain
Pengamal perubatan Yunani Purba iaitu Hippocrates dicatatkan menggunakan amalan perbekaman pada sekitar 400 SM.
Herodotus dikatakan pernah menulis tentang kebaikan berbekam pada 413 SM seperti berikut:
“Scarification with Cupping possesses the power of evacuating offending matter from the head; of diminishing pain of the same part; of lessening inflammation; of restoring the appetite; of strengthening a weak stomach; of removing vertigo and a tendency to faint; of drawing deep-seated offending matter towards the surface; of drying up fluxions; checking hemorrhages; promoting menstrual evacuations; arresting the tendency to putrefaction in fevers; allaying rigors; accelerating and moderating the crisis of diseases; removing a propensity to somnolence; conciliating natural repose; removing heaviness. These, and many analogous maladies, are relieved by the judicious application of the Cucurbits (Cups), dry or bloody.”
The Sudanese Travels of Theodoro Krump (1701 Masihi) mencatatkan pengunaan bekam dalam tamadun Afrika.
Seorang pakar bedah bernama Charles Kennedy dari Amerika mengatakan tentang kejayaan bekam dalam kebanyakan rawatannya. (1826) seperti berikut:
“The art of cupping has been so well-known, and the benefits arising from it so long experienced, that it is quite unnecessary to bring forward testimonials in favor of what has received not only the approbation of modern times, but also the sanction of remotest antiquity.”
Sebuah peta yang melakarkan peta Allegheny County, Pennsylvania pada tahun 1862 terdapat sebuah iklan yang diselitkan dalam peta itu yang bertulis “Cupping, Leeching, Bleeding, and Tooth drawing.”
Semoga memberi manfaat.
Bila bekam pertama kali digunakan dalam sejarah dunia? Tamadun manakah yang paling awal mengamalkan bekam yang mempunyai pelbagai nama Bentousa, SchrÖpftherapie, Köpölyözés, Glāstīdams, Вендузи and Kyukaku ini?
i. Mesir Purba
Di Mesir Purba, terdapat ukiran hieroglyphic yang menceritakan tentang amalan ini seawall 3,500 tahun yang lalu manakala terdapat sebuah buku perubatan yang ditulis dalam Eber Papyrys yang ditulis seawall 1550 SM tetapi makalah ini dipercayai dicatat daripada manuskrip perubatan yang jauh lebih awal.
Manuskrip perubatan Mesir Purba ini jelas mencatatkan tentang pengunaan bekam.
ii. China
Tiada tamadun (mungkin Islam) yang mencatatkan tentang bekam seteliti seperti mana yang dicatatkan oleh Tamadun China.
Rekod terawal tentang amalan berbekam dicatatkan sehingga seawal 3000 tahun yang lalu yang bercakap tentang bagaimana amalan bekam digunakan untuk menyembuhkan penyakit Pulmonary Tuberculosis.
Lalu kemudian, terdapat catatan yang merujuk kepada seorang Taoist terkenal bernama Ge Hong yang hidup sekitar 281-341 Masihi yang memang terkenal dengan amalan alkimia dan perubatan herbanya.
Dia dikatakan menceritakan tentang penggunaan tandung haiwan dalam amalan berbekam untuk menyembuhkan bisul-bisul yang tumbuh di kulit manusia dalam bukunya yang bertajuk A Handbook of Prescriptions of Emegencies (Jou How Pei Jyi Fang). Ge Hong juga memberi nama untuk amalan berbekam ini sebagai Jiaofa.
Catatan daripada Dinasti Tang yang berdiri pada abad ke-7 Masihi dahulu turut memperkatakan tentang amalan berbekam dalam buku seperti Necessities Of a Frontier Official (Wai Tai Mich Yao) ditulis oleh Wang Tayr yang memperkatakan tentang pengunaan bekam yang dapat menghindarkan diri daripada sakit kepala, sakit perut dan juga pening dalam batang tubuh seorang pesakit.
Bekam merupakan salah satu cara perubatan tradisional China selain daripada pengunaan Akupuntur dan juga Moxibustion.
Catatan lain seperti dalam buku Supplement to Outline of Materia Medica (Ban Tsau Gang Mu Chyr Yi) yang ditulis oleh Zhao Xuemin daripada Dinasti Qin.
Catatan ini menceritakan amalan bekam yang dikatakan menggunakan cawan yang diperbuat daripada tanah liat dan buluh.
iii. Tamadun Islam
Antara rekod terawal yang bercakap tentang amalan bekam ini ialah dalam hadis Rasulullah S.A.W yang dicatatakan seperti berikut:
“Tidaklah aku melewati sekumpulan malaikat pada malam aku di-Isra’kan, melainkan mereka (para malaikat) semua mengatakan kepadaku, “Hai Muhammad, Engkau harus berbekam.” (HR.Tirmidzi)
“Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara: pertama dengan meminum madu (dengan obat herbal), kedua dengan berbekam/hijamah, dan ketiga dengan (terapi) besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku untuk melakukan pengobatan dengan besi panas.” (HR. Bukhari)
Selain itu, amalan berbekam turut boleh didapati dalam buku Al-Tibb Al-Nabawi yang merupakan sebuah kompilasi berbicara tentang amalan perubatan yang disandarkan pada Rasulullah S.A.W yang dimana terdapat tentang amalan berbekam (dapat dilihat pada perkongsian admin Naseer Sobri).
Selain itu, ilmuwan Islam seperti Ibnu Sina (980-1036 M) turut dicatatkan menggunakan amalan berbekam dalam rawatannya.
iv. Dalam Tamadun Lain
Pengamal perubatan Yunani Purba iaitu Hippocrates dicatatkan menggunakan amalan perbekaman pada sekitar 400 SM.
Herodotus dikatakan pernah menulis tentang kebaikan berbekam pada 413 SM seperti berikut:
“Scarification with Cupping possesses the power of evacuating offending matter from the head; of diminishing pain of the same part; of lessening inflammation; of restoring the appetite; of strengthening a weak stomach; of removing vertigo and a tendency to faint; of drawing deep-seated offending matter towards the surface; of drying up fluxions; checking hemorrhages; promoting menstrual evacuations; arresting the tendency to putrefaction in fevers; allaying rigors; accelerating and moderating the crisis of diseases; removing a propensity to somnolence; conciliating natural repose; removing heaviness. These, and many analogous maladies, are relieved by the judicious application of the Cucurbits (Cups), dry or bloody.”
The Sudanese Travels of Theodoro Krump (1701 Masihi) mencatatkan pengunaan bekam dalam tamadun Afrika.
Seorang pakar bedah bernama Charles Kennedy dari Amerika mengatakan tentang kejayaan bekam dalam kebanyakan rawatannya. (1826) seperti berikut:
“The art of cupping has been so well-known, and the benefits arising from it so long experienced, that it is quite unnecessary to bring forward testimonials in favor of what has received not only the approbation of modern times, but also the sanction of remotest antiquity.”
Sebuah peta yang melakarkan peta Allegheny County, Pennsylvania pada tahun 1862 terdapat sebuah iklan yang diselitkan dalam peta itu yang bertulis “Cupping, Leeching, Bleeding, and Tooth drawing.”
Semoga memberi manfaat.
Bekam Sebagai Kaedah Merawat Penyakit Wujud Sejak Tamadun Purba!
Bekam adalah salah satu kaedah rawatan tradisional untuk kesihatan yang diamalkan sejak zaman purba lagi.
Sejarah bekam sudah bermula sejak sekian lama, ribuan tahun dahulu dan dikalangan orang Islam, rawatan bekam dikenali sebagai al-Hijamah.
Namun, tahukah anda tamadun terawal manakah yang telah mengamalkan rawatan berbekam ini?
Rawatan Bekam Tamadun Mesir Purba
Pada zaman Mesir purba, terdapat ukiran hieroglyphic yang menceritakan tentang amalan berbekam seawal 3,500 tahun yang lalu.
Terdapat juga sebuah buku perubatan yang ditulis seawal tahun 1550 Sebelum Masihi.
Namun, makalah ini dipercayai dicatat semula daripada manuskrip perubatan yang jauh lebih awal.
Manuskrip perubatan Mesir purba ini jelas mencatatkan tentang penggunaan rawatan bekam.
Rawatan Bekam Tamadun China
Tiada tamadun (mungkin Islam) yang mencatatkan tentang bekam dengan begitu teliti seperti mana yang dicatatkan oleh tamadun China.
Rekod terawal tentang amalan berbekam dicatatkan sehingga seawal 3,000 tahun yang lalu, menjelaskan tentang bagaimana amalan bekam digunakan untuk menyembuhkan penyakit Pulmonary Tuberculosis.
Terdapat catatan yang merujuk kepada seorang Taoist terkenal bernama Ge Hong yang hidup sekitar 281-341 Masihi, yang terkenal dengan amalan kimia dan perubatan herbanya.
Dia dikatakan menceritakan tentang penggunaan tanduk haiwan dalam amalan berbekam untuk menyembuhkan bisul-bisul yang tumbuh di kulit manusia dalam bukunya yang bertajuk A Handbook of Prescriptions of Emergencies (Jou How Pei Jyi Fang).
Ge Hong juga memberi nama untuk amalan berbekam ini sebagai Jiaofa.
Catatan daripada Dinasti Tang yang berdiri pada abad ke 7 Masihi dahulu turut menceritakan tentang amalan berbekam dalam buku seperti Necessities of a Frontier Official (Wai Tai Mich Yao) ditulis oleh Wang Tayr.
Buku ini memperkatakan tentang penggunaan bekam yang dapat menghindarkan diri daripada sakit kepala, sakit perut dan juga pening dalam tubuh seorang pesakit.
Bekam merupakan salah satu cara perubatan tradisional China selain daripada penggunaan Akupunktur dan juga Moxibustion (rawatan api panas).
Catatan lain seperti dalam buku Supplement to Outline of Materia Medica (Ban Tsau Gang Mu Chyr Yi) yang ditulis oleh Zhao Xuemin daripada Dinasti Qin.
Catatan ini menceritakan tentang amalan berbekam yang dikatakan menggunakan cawan yang diperbuat daripada tanah liat dan buluh.
Rawatan Bekam Tamadun Islam
Dalam sejarah tamadun Islam pula, antara rekod terawal yang diperkatakan tentang amalan bekam ialah dari sebuah hadis Rasulullah SAW yang dicatatkan seperti dibawah.
"Tidaklah aku melewati sekumpulan malaikat pada malam aku diisra'kan, melainkan mereka (para malaikat) semua mengatakan kepadaku, "Hai Muhammad, engkau harus berbekam." Hadis riwayat Tirmidzi.
Juga hadis lain yang berbunyi, "Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara, Pertama, dengan meminum madu (dengan ubat herba), kedua, dengan berbekam/hijamah dan ketiga, dengan (terapi) besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku untuk melakukan pengubatan dengan besi panas." Hadis riwayat Bukhari.
Selain itu, amalan berbekam turut di dapati dalam buku Al-Tibb Al-Nabawi yang merupakan sebuah kompilasi yang berbicara tentang amalan perubatan yang disandarkan kepada Rasulullah SAW, dimana terkandung juga tentang amalan berbekam.
Selain itu, ilmuwan Islam seperti Ibnu Sina (980-1036 Masihi) turut dicatatkan menggunakan amalan berbekam dalam rawatannya.
Tamadun Lain
Dalam tamadun lain pula, pengamal perubatan Yunani purba iaitu Hipocrates dicatatkan menggunakan amalan berbekam sekitar tahun 400 Sebelum Masihi.
Manakala sejarahwan Yunani, Herodotus juga pernah menulis tentang kebaikan berbekam pada tahun 413 Sebelum Masihi.
Selain itu, kebaikan berbekam juga pernah dicatatkan dalam tamadun Afrika sekitar tahun 1701 Masihi.
Seorang pakar bedah, Charles Kennedy, dari Amerika Syarikat pernah mengakui tentang kejayaan bekam dalam kebanyakan rawatannya pada tahun 1826.
*Artikel ini dipetik dari Facebook ThePatriots.
Sejarah bekam sudah bermula sejak sekian lama, ribuan tahun dahulu dan dikalangan orang Islam, rawatan bekam dikenali sebagai al-Hijamah.
Namun, tahukah anda tamadun terawal manakah yang telah mengamalkan rawatan berbekam ini?
Rawatan Bekam Tamadun Mesir Purba
Pada zaman Mesir purba, terdapat ukiran hieroglyphic yang menceritakan tentang amalan berbekam seawal 3,500 tahun yang lalu.
Terdapat juga sebuah buku perubatan yang ditulis seawal tahun 1550 Sebelum Masihi.
Namun, makalah ini dipercayai dicatat semula daripada manuskrip perubatan yang jauh lebih awal.
Manuskrip perubatan Mesir purba ini jelas mencatatkan tentang penggunaan rawatan bekam.
Rawatan Bekam Tamadun China
Tiada tamadun (mungkin Islam) yang mencatatkan tentang bekam dengan begitu teliti seperti mana yang dicatatkan oleh tamadun China.
Rekod terawal tentang amalan berbekam dicatatkan sehingga seawal 3,000 tahun yang lalu, menjelaskan tentang bagaimana amalan bekam digunakan untuk menyembuhkan penyakit Pulmonary Tuberculosis.
Terdapat catatan yang merujuk kepada seorang Taoist terkenal bernama Ge Hong yang hidup sekitar 281-341 Masihi, yang terkenal dengan amalan kimia dan perubatan herbanya.
Dia dikatakan menceritakan tentang penggunaan tanduk haiwan dalam amalan berbekam untuk menyembuhkan bisul-bisul yang tumbuh di kulit manusia dalam bukunya yang bertajuk A Handbook of Prescriptions of Emergencies (Jou How Pei Jyi Fang).
Ge Hong juga memberi nama untuk amalan berbekam ini sebagai Jiaofa.
Catatan daripada Dinasti Tang yang berdiri pada abad ke 7 Masihi dahulu turut menceritakan tentang amalan berbekam dalam buku seperti Necessities of a Frontier Official (Wai Tai Mich Yao) ditulis oleh Wang Tayr.
Buku ini memperkatakan tentang penggunaan bekam yang dapat menghindarkan diri daripada sakit kepala, sakit perut dan juga pening dalam tubuh seorang pesakit.
Bekam merupakan salah satu cara perubatan tradisional China selain daripada penggunaan Akupunktur dan juga Moxibustion (rawatan api panas).
Catatan lain seperti dalam buku Supplement to Outline of Materia Medica (Ban Tsau Gang Mu Chyr Yi) yang ditulis oleh Zhao Xuemin daripada Dinasti Qin.
Catatan ini menceritakan tentang amalan berbekam yang dikatakan menggunakan cawan yang diperbuat daripada tanah liat dan buluh.
Rawatan Bekam Tamadun Islam
Dalam sejarah tamadun Islam pula, antara rekod terawal yang diperkatakan tentang amalan bekam ialah dari sebuah hadis Rasulullah SAW yang dicatatkan seperti dibawah.
"Tidaklah aku melewati sekumpulan malaikat pada malam aku diisra'kan, melainkan mereka (para malaikat) semua mengatakan kepadaku, "Hai Muhammad, engkau harus berbekam." Hadis riwayat Tirmidzi.
Juga hadis lain yang berbunyi, "Kesembuhan dapat diperoleh dengan tiga cara, Pertama, dengan meminum madu (dengan ubat herba), kedua, dengan berbekam/hijamah dan ketiga, dengan (terapi) besi panas. Dan aku tidak menganjurkan umatku untuk melakukan pengubatan dengan besi panas." Hadis riwayat Bukhari.
Selain itu, amalan berbekam turut di dapati dalam buku Al-Tibb Al-Nabawi yang merupakan sebuah kompilasi yang berbicara tentang amalan perubatan yang disandarkan kepada Rasulullah SAW, dimana terkandung juga tentang amalan berbekam.
Selain itu, ilmuwan Islam seperti Ibnu Sina (980-1036 Masihi) turut dicatatkan menggunakan amalan berbekam dalam rawatannya.
Tamadun Lain
Dalam tamadun lain pula, pengamal perubatan Yunani purba iaitu Hipocrates dicatatkan menggunakan amalan berbekam sekitar tahun 400 Sebelum Masihi.
Manakala sejarahwan Yunani, Herodotus juga pernah menulis tentang kebaikan berbekam pada tahun 413 Sebelum Masihi.
Selain itu, kebaikan berbekam juga pernah dicatatkan dalam tamadun Afrika sekitar tahun 1701 Masihi.
Seorang pakar bedah, Charles Kennedy, dari Amerika Syarikat pernah mengakui tentang kejayaan bekam dalam kebanyakan rawatannya pada tahun 1826.
*Artikel ini dipetik dari Facebook ThePatriots.
Manfaat Dan Kebaikan Berbekam Dalam Kajian Saintifik
Banyak kajian ke atas terapi bekam secara saintifik telah dijalankan terutamanya oleh negara-negara timur tengah, China, India dan juga Malaysia dalam usaha untuk membuktikan kebaikan dan kelebihan berbekam untuk kesihatan.
Antara kebaikan berbekam yang kami ingin kongsikan hasil pembacaan berkenaan kajian saintifk yang dijalankan antaranya adalah seperti berikut.
1. AntiOksidan
Bekam meningkatkan antioksida badan melalui adaptasi terhadap stres.
Kawasan bekam akan mengalami keradangan hasil tekanan darah di dalam cawan dan pengaktifan sel darah dan badan juga menjadi lebih bertenaga hasil daripada penjanaan bateri sel badan iaitu mitokondria yang membebaskan ATP (tenaga).
Manipulasi redoks mampu memberi kesan positif kepada mereka yang mempunyai masalah alergi, autoimmune, kanser, jangkitan kuman dll.
2. Mengurangkan Kesakitan
Bekam membuang “substance P” (penyebab radang) daripada saraf hujung sumber kesakitan (nociceptor). Hasilnya kesakitan akan berkurangan.
Maka sebab itu bekam sangat popular untuk mengurangkan sakit kepala, carpal tunnel syndrome, lutut, sakit belakang dll kerana ia mampu mengurangkan kesakitan dengan KETARA.
3. Memulihkan Sel
Bekam meningkatkan pemulihan sel melalui peningkatan “growth factor” hasil daripada pengaktifan sel pembekuan darah.
Vasculoendothelial growth factor (VEGF) contohnya penting untuk pembinaan salur darah baru.
FGF pula merupakan growth factor yang mempunyai pelbagai fungsi (pluripotent growth factor).
Antara fungsinya mengikut beberapa kajian ialah membina salur darah baru di jantung (angiogenesis), menyusun dan menumbuhkan sel-sel kulit, memulihkan luka dan penting bagi perkembangan sistem saraf badan.
4. Baik Untuk Kesihatan Organ Tubuh
Terdapat juga kajian menunjukkan bekam mengurangkan kerosakan buah pinggang, merendahkan gula darah, memperbaiki profil kolesterol (meningkatkan HDL, mengurangkan TG dan LDL) darah.
Terdapat juga kajian ke atas perokok yang berbekam menunjukkan saturasi oksigen yang lebih tinggi dan lebih senang bernafas.
Semoga memberi manfaat.
Antara kebaikan berbekam yang kami ingin kongsikan hasil pembacaan berkenaan kajian saintifk yang dijalankan antaranya adalah seperti berikut.
1. AntiOksidan
Bekam meningkatkan antioksida badan melalui adaptasi terhadap stres.
Kawasan bekam akan mengalami keradangan hasil tekanan darah di dalam cawan dan pengaktifan sel darah dan badan juga menjadi lebih bertenaga hasil daripada penjanaan bateri sel badan iaitu mitokondria yang membebaskan ATP (tenaga).
Manipulasi redoks mampu memberi kesan positif kepada mereka yang mempunyai masalah alergi, autoimmune, kanser, jangkitan kuman dll.
2. Mengurangkan Kesakitan
Bekam membuang “substance P” (penyebab radang) daripada saraf hujung sumber kesakitan (nociceptor). Hasilnya kesakitan akan berkurangan.
Maka sebab itu bekam sangat popular untuk mengurangkan sakit kepala, carpal tunnel syndrome, lutut, sakit belakang dll kerana ia mampu mengurangkan kesakitan dengan KETARA.
3. Memulihkan Sel
Bekam meningkatkan pemulihan sel melalui peningkatan “growth factor” hasil daripada pengaktifan sel pembekuan darah.
Vasculoendothelial growth factor (VEGF) contohnya penting untuk pembinaan salur darah baru.
FGF pula merupakan growth factor yang mempunyai pelbagai fungsi (pluripotent growth factor).
Antara fungsinya mengikut beberapa kajian ialah membina salur darah baru di jantung (angiogenesis), menyusun dan menumbuhkan sel-sel kulit, memulihkan luka dan penting bagi perkembangan sistem saraf badan.
4. Baik Untuk Kesihatan Organ Tubuh
Terdapat juga kajian menunjukkan bekam mengurangkan kerosakan buah pinggang, merendahkan gula darah, memperbaiki profil kolesterol (meningkatkan HDL, mengurangkan TG dan LDL) darah.
Terdapat juga kajian ke atas perokok yang berbekam menunjukkan saturasi oksigen yang lebih tinggi dan lebih senang bernafas.
Semoga memberi manfaat.
Adakah Batal Puasa Jika Berbekam Atau Menderma Darah?
Apakah hukum puasa seseorang yang ingin menderma darah ataupun mengambil ujian darah atau berbekam ketika dirinya berpuasa?
Jawapan:
Isu mengenai menderma darah serta mengambil ujian darah tidak dibincangkan secara khusus di dalam kitab-kitab fiqh klasik.
Ianya mula dibincangkan oleh para fuqaha’ mu’asirin dan perbincangan asas terhadap permasalahan ini bertitik-tolak dari hukum berbekam ketika berpuasa.
Disebabkan oleh itu, perlulah untuk kita mengetahui dahulu hukum berkenaan dengan berbekam ketika berpuasa kerana dengannya menjadi asal kepada qiyas bagi hukum menderma darah dan mengambil ujian darah.
Bagi permasalahan berbekam ketika puasa, terdapat dua pandangan yang masyhur:
PERTAMA: MEMBATALKAN PUASA
Ulama’ terdahulu yang mengatakan terbatalnya puasa dengan berbekam adalah seperti al-Imam Ahmad, al-Imam Ibn Sirin, al-Imam Ato’, al-Imam al-Auza’ie, al-Imam Ishak, al-Imam Ibn al-Munzir, al-Imam Ibn Khuzaimah dan ini juga adalah ikhtiar pendapat Ibn Taimiyyah Rahimahumullah.
Manakala dari kalangan sahabat pula adalah seperti Saidina Ali, Abu Hurairah dan ‘Aisyah R.Anhum.
Ulama’ dari kalangan salaf dan khalaf yang mengatakan terbatalnya puasa dengan sebab berbekam menggunakan dalil dari sebuah hadith Nabi SAW.
Maksudnya, “Terbatal (puasa) orang yang membekam dan yang di bekam”. Riwayat Abu Daud (2369), Al-Tirmizi (774) & Ibn Majah (1679)
Dikalangan ulama’ kontemporari pula, Syeikh Ibn Baaz, Syeikh Ibn ‘Uthaymeen, Syeikh Soleh al-Munajjid dan juga Syeikh Soleh Fauzan.
Berdasarkan pendapat yang terbatalnya puasa dengan berbekam maka ianya diqiyaskan dengan keadaan seseorang yang mendermakan darah dan disebabkan oleh itu, mereka yang menderma darah, maka terbatallah puasanya.
KEDUA: TIDAK MEMBATALKAN PUASA
Ianya adalah pendapat jumhur iaitu pendapat al-Imam Abu Hanifah, al-Imam Malik, al-Imam al-Syafi’ie dan selainnya.
Manakala dari kalangan sahabat yang berpendapat bahawa tidak terbatalnya puasa adalah Ibn Mas’ud, Ibn Umar, Ibn Abbas, Anas bin Malik, Abu Sa’id al-Khudri dan sekumpulan dari kalangan salaf yang lain.
Dalil yang digunakan bagi mengatakan berbekam tidak membatalkan puasa adalah daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma yang mana mengatakan: Maksudnya: "Rasulullah SAW telah berbekam dan Baginda sedang berpuasa." Riwayat Al-Bukhari (1939), Abu Daud (2372) & Al-Tirmizi (776)
Oleh itu, dengan melihat bahawa hukum berbekam tidak membatalkan puasa, maka ianya diqiyaskan dengan hukum menderma darah yang mana ianya juga tidak membatalkan puasa.
Perbahasan Dalil
Zahir perbahasan melihat bahawa terdapat dua hadith sahih yang saling bercanggah. Sebuah hadith mengatakan batalnya puasa kerana berbekam dan sebuah hadith lagi sebaliknya.
Bagi mereka yang berpendapat bahawa tidak terbatalnya puasa dengan berbekam, mereka mengatakan bahawa hadith adalah termansukh.
Ianya termansukh dengan hadith Abi Sa’id al-Khudri RA: Maksudnya: "Nabi SAW memberikan rukhsah bagi orang yang berpuasa untuk berbekam." Riwayat Al-Nasa’ie di dalam al-Kubra (3224), Ibn Khuzaimah di dalam Sahihnya (1967)
Ibn Hazm Rahimahullah menyebutkan bahawa: “Sanad-sanadnya sahih dan wajib berpegang dengannya kerana datangnya rukhsah setelah adanya ‘azimah dan ianya menunjukkan kepada mansukhnya hukum terbatal puasa kerana berbekam bagi yang membekam dan yang di bekam.”
Ini juga adalah pendapat al-Imam al-Syafi’e, al-Baihaqi dan juga Ibn ‘Abd al-Bar yang mana mengatakan hadith telah termansukh.
Difahami juga melalui hadith ini, sebahagiannya dengan takwilan yang mana tegahan berbekam ketika berpuasa itu adalah ditakuti melemahkan badan seterusnya menyebabkan seseorang itu berbuka puasa kerana banyaknya darah yang keluar.
Ini seperti mana riwayat Anas bin Malik RA yang ditanyakan tentang berbekam: Maksudnya, “Adakah kamu membenci berbekam bagi orang yang berpuasa?” Berkata Anas bin Malik RA: “Tidak, kecuali jika ia melemahkan (tubuh badan).” Riwayat Al-Bukhari (1940)
Kesimpulan
Melihat kepada perbahasan ini, kami lebih cenderung kepada pendapat jumhur yang mana mengatakan bahawa berbekam itu tidak membatalkan puasa.
Berdasarkan pendapat di atas juga kami mengatakan bahawa hukum menderma darah ketika berpuasa adalah harus dan juga tidak membatalkan puasa secara umumnya.
Sekiranya dengan menderma darah boleh melemahkan tubuh badan seseorang, maka pada keadaan itu makruh.
Ini juga adalah keputusan yang dikeluarkan oleh Dar al-Ifta Jordan yang mana mengatakan ianya tidak membatalkan puasa kerana menderma darah bukanlah dengan erti memasukkan sesuatu bahkan ianya mengeluarkan sesuatu.
Ianya zahir dari perkataan Ibn ‘Abbas R.Anhuma yang menyebutkan, “Adalah yang membatalkan puasa itu sesuatu yang masuk ke dalam dan bukannya sesuatu yang keluar.”
Adapun mengambil ujian darah, maka ianya juga diharuskan dan tidak membatalkan puasa.
Jika dinisbahkan ujian darah dengan menderma darah, maka kita dapati bahawa jumlah darah yang keluar dengan menderma darah lebih banyak kuantitinya daripada darah yang diambil untuk tujuan ujian.
Wallahu a’lam.
Jawapan:
Isu mengenai menderma darah serta mengambil ujian darah tidak dibincangkan secara khusus di dalam kitab-kitab fiqh klasik.
Ianya mula dibincangkan oleh para fuqaha’ mu’asirin dan perbincangan asas terhadap permasalahan ini bertitik-tolak dari hukum berbekam ketika berpuasa.
Disebabkan oleh itu, perlulah untuk kita mengetahui dahulu hukum berkenaan dengan berbekam ketika berpuasa kerana dengannya menjadi asal kepada qiyas bagi hukum menderma darah dan mengambil ujian darah.
Bagi permasalahan berbekam ketika puasa, terdapat dua pandangan yang masyhur:
PERTAMA: MEMBATALKAN PUASA
Ulama’ terdahulu yang mengatakan terbatalnya puasa dengan berbekam adalah seperti al-Imam Ahmad, al-Imam Ibn Sirin, al-Imam Ato’, al-Imam al-Auza’ie, al-Imam Ishak, al-Imam Ibn al-Munzir, al-Imam Ibn Khuzaimah dan ini juga adalah ikhtiar pendapat Ibn Taimiyyah Rahimahumullah.
Manakala dari kalangan sahabat pula adalah seperti Saidina Ali, Abu Hurairah dan ‘Aisyah R.Anhum.
Ulama’ dari kalangan salaf dan khalaf yang mengatakan terbatalnya puasa dengan sebab berbekam menggunakan dalil dari sebuah hadith Nabi SAW.
Maksudnya, “Terbatal (puasa) orang yang membekam dan yang di bekam”. Riwayat Abu Daud (2369), Al-Tirmizi (774) & Ibn Majah (1679)
Dikalangan ulama’ kontemporari pula, Syeikh Ibn Baaz, Syeikh Ibn ‘Uthaymeen, Syeikh Soleh al-Munajjid dan juga Syeikh Soleh Fauzan.
Berdasarkan pendapat yang terbatalnya puasa dengan berbekam maka ianya diqiyaskan dengan keadaan seseorang yang mendermakan darah dan disebabkan oleh itu, mereka yang menderma darah, maka terbatallah puasanya.
KEDUA: TIDAK MEMBATALKAN PUASA
Ianya adalah pendapat jumhur iaitu pendapat al-Imam Abu Hanifah, al-Imam Malik, al-Imam al-Syafi’ie dan selainnya.
Manakala dari kalangan sahabat yang berpendapat bahawa tidak terbatalnya puasa adalah Ibn Mas’ud, Ibn Umar, Ibn Abbas, Anas bin Malik, Abu Sa’id al-Khudri dan sekumpulan dari kalangan salaf yang lain.
Dalil yang digunakan bagi mengatakan berbekam tidak membatalkan puasa adalah daripada Ibn ‘Abbas R.Anhuma yang mana mengatakan: Maksudnya: "Rasulullah SAW telah berbekam dan Baginda sedang berpuasa." Riwayat Al-Bukhari (1939), Abu Daud (2372) & Al-Tirmizi (776)
Oleh itu, dengan melihat bahawa hukum berbekam tidak membatalkan puasa, maka ianya diqiyaskan dengan hukum menderma darah yang mana ianya juga tidak membatalkan puasa.
Perbahasan Dalil
Zahir perbahasan melihat bahawa terdapat dua hadith sahih yang saling bercanggah. Sebuah hadith mengatakan batalnya puasa kerana berbekam dan sebuah hadith lagi sebaliknya.
Bagi mereka yang berpendapat bahawa tidak terbatalnya puasa dengan berbekam, mereka mengatakan bahawa hadith adalah termansukh.
Ianya termansukh dengan hadith Abi Sa’id al-Khudri RA: Maksudnya: "Nabi SAW memberikan rukhsah bagi orang yang berpuasa untuk berbekam." Riwayat Al-Nasa’ie di dalam al-Kubra (3224), Ibn Khuzaimah di dalam Sahihnya (1967)
Ibn Hazm Rahimahullah menyebutkan bahawa: “Sanad-sanadnya sahih dan wajib berpegang dengannya kerana datangnya rukhsah setelah adanya ‘azimah dan ianya menunjukkan kepada mansukhnya hukum terbatal puasa kerana berbekam bagi yang membekam dan yang di bekam.”
Ini juga adalah pendapat al-Imam al-Syafi’e, al-Baihaqi dan juga Ibn ‘Abd al-Bar yang mana mengatakan hadith telah termansukh.
Difahami juga melalui hadith ini, sebahagiannya dengan takwilan yang mana tegahan berbekam ketika berpuasa itu adalah ditakuti melemahkan badan seterusnya menyebabkan seseorang itu berbuka puasa kerana banyaknya darah yang keluar.
Ini seperti mana riwayat Anas bin Malik RA yang ditanyakan tentang berbekam: Maksudnya, “Adakah kamu membenci berbekam bagi orang yang berpuasa?” Berkata Anas bin Malik RA: “Tidak, kecuali jika ia melemahkan (tubuh badan).” Riwayat Al-Bukhari (1940)
Kesimpulan
Melihat kepada perbahasan ini, kami lebih cenderung kepada pendapat jumhur yang mana mengatakan bahawa berbekam itu tidak membatalkan puasa.
Berdasarkan pendapat di atas juga kami mengatakan bahawa hukum menderma darah ketika berpuasa adalah harus dan juga tidak membatalkan puasa secara umumnya.
Sekiranya dengan menderma darah boleh melemahkan tubuh badan seseorang, maka pada keadaan itu makruh.
Ini juga adalah keputusan yang dikeluarkan oleh Dar al-Ifta Jordan yang mana mengatakan ianya tidak membatalkan puasa kerana menderma darah bukanlah dengan erti memasukkan sesuatu bahkan ianya mengeluarkan sesuatu.
Ianya zahir dari perkataan Ibn ‘Abbas R.Anhuma yang menyebutkan, “Adalah yang membatalkan puasa itu sesuatu yang masuk ke dalam dan bukannya sesuatu yang keluar.”
Adapun mengambil ujian darah, maka ianya juga diharuskan dan tidak membatalkan puasa.
Jika dinisbahkan ujian darah dengan menderma darah, maka kita dapati bahawa jumlah darah yang keluar dengan menderma darah lebih banyak kuantitinya daripada darah yang diambil untuk tujuan ujian.
Wallahu a’lam.
Manfaat Bekam Dan Penjelasannya Dalam Hadis
Bekam adalah teknik rawatan dengan cara membuang darah kotor atau racun berbahaya dari dalam tubuh melalui permukaan kulit, namun adakah berbekam itu sunnah atau ia sekadar rawatan biasa yang berkaitan dengan hal keduniaan?
Bekam sebenarnya merupakan rawatan penyakit yang digalakkan oleh Nabi SAW, sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis.
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam) dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas.” (Riwayat alBukhari)
Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Muhammad Ijaj al-Khatib dari bukunya yang bertajuk “al-Sunnah al-Nabawiyyah”, terdapat banyak hadis yang menceritakan berkaitan berbekam.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SA bersabda:
Maksudnya, “Abu Thaibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya." -Riwayat al-Bukhari
Daripada Abdullah bin Abbas:
Maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya.” -Riwayat Muslim
Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya sebaik-baik perubatan yang kalian gunakan adalah berbekam” atau “Sebaik-baik ubat untuk kalian adalah berbekam." -Riwayat al-Tirmizi
Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa SAW bersabda yang maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya.” -Riwayat Ahmad
Daripada Abdulla Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda SAW berihram dan juga Baginda SAW berbekam ketika Baginda SAW berpuasa.”
Ulasan ringkas
Jumhur ulama mengatakan dibolehkan mengambil upah untuk berbekam kerana larangan yang terdapat di dalam hadith adalah berbentuk makruh bukannya haram.
Selain itu juga, berbekam tidak membatalkan puasa jika ia dilakukan ketika berpuasa berdasarkan hadith Ibn Abbas r.a.
Tambahan pula, berbekam juga merupakan sebaik-baik perubatan sepertimana yang diberitakan oleh Nabi SAW kepada kita tetapi perlu melihat pada penyakit yang sesuai untuk diubati dengan cara ini.
Hukum berbekam
Terdapat sebahagian para ulama mengatakan bahawa ia adalah sunnah secara mutlak, iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran sama ada ia berhajat padanya ataupun tidak.
Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian.
Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi.
Adapun bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak akan mendapat pahala daripada Allah SWT melainkan melakukannya hanya sekali seumur hidup disebabkan beramal dengan hadith Nabi SAW yang sahih dan thabit seperti dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.
Tarjih
Kami cenderung mengatakan sepertimana yang dinyatakan oleh Dr. Ijaj al-Khatib bahawa berbekam adalah salah satu daripada teknik atau cara perubatan yang diamalkan sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.
Selain itu, kepada sesiapa yang berhajat padanya maka tidak menjadi masalah dan akan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.
Manakala kepada sesiapa yang tidak berhajat kepadanya maka tidak akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.
Ini kerana, di dalam hadis menunjukkan bahawa Nabi SAW melakukannya apabila Baginda SAW perlu dan bukan setiap masa.
Walapun begitu, setiap orang mempunyai keselesaan dalam perubatan, maka dengan itu, setiap orang boleh membuat pilihannya sendiri selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak dan Islam seperti bertemu bomoh dan perubatan yang berunsur khurafat.
Islam sangat merai dan menitikberatkan soal keselesaan setiap penganutnya agar agama ini tidak dilihat sulit dan menyusahkan kerana ini bertentangan dengan ciri-ciri agama ini iaitu memudahakan.
Waktu Berbekam
Daripada Nafi, daripada Ibn Umar bahawa ia berkata, “Ya Nafi ’, darah saya membeku, carikan untukku seorang pembekam. Kalau boleh carikan pembekam daripada kalangan hamba, jangan mencari orang tua atau kanak -kanak kecil, kerana saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, berbekam kepada seorang hamba itu lebih baik, di dalamnya ada kesembuhan dan barakah, serta menambah kekuatan menghafal.
"Maka berbekamlah untuk mencari berkat Allah pada hari Khamis dan jauhilah berbekam pada hari Rabu, Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk kepanasan.
"Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa, kerana itu adalah hari ketika Allah sembuhkan Nabi Ayub daripada penyakit dan menguji dengannya dengan penyakit pada hari Rabu.
"Sesungguhnya tidak muncul penyakit sopak dan kusta kecuali pada hari Rabu atau malam Rabu.” (Riwayat Ibn Majah)
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah (bulan Melayu).
Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun.
Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan menyembuhkan penyakit.
Penutup
Semoga Allah SWT membantu kita dan memberi kekuataan kepada kita agar kita dapat melaksanakan sunnah-sunnah yang diajar dan ditinggalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Amin.
Semoga memberi manfaat.
Bekam sebenarnya merupakan rawatan penyakit yang digalakkan oleh Nabi SAW, sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadis.
Daripada Ibn Abbas r.a. Rasulullah bersabda yang bermaksud, “Kesembuhan itu ada pada tiga hal: dengan minum madu, pisau hijamah (bekam) dan dengan besi panas. Dan aku melarang umatku dengan besi panas.” (Riwayat alBukhari)
Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Muhammad Ijaj al-Khatib dari bukunya yang bertajuk “al-Sunnah al-Nabawiyyah”, terdapat banyak hadis yang menceritakan berkaitan berbekam.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SA bersabda:
Maksudnya, “Abu Thaibah membekam Rasulullah SAW lalu Baginda SAW membayarnya dengan satu sha’ kurma dan Baginda SAW mengarahkan keluarganya untuk meringankan pajaknya." -Riwayat al-Bukhari
Daripada Abdullah bin Abbas:
Maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam oleh seorang hamba kepunyaan Bani Bayadhah. Maka Nabi SAW memberinya upah dan Nabi SAW bercakap dengan tuannya agar meringankan tugasnya.” -Riwayat Muslim
Jika berbekam ini adalah haram, tentu Nabi SAW tidak memberikannya upah.
Daripada Anas bin Malik, bahawa Nabi SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya sebaik-baik perubatan yang kalian gunakan adalah berbekam” atau “Sebaik-baik ubat untuk kalian adalah berbekam." -Riwayat al-Tirmizi
Daripada Abdullah bin Abbas, bahawa SAW bersabda yang maksudnya, “Nabi SAW pernah berbekam di lehernya dan juga di antara dua bahunya.” -Riwayat Ahmad
Daripada Abdulla Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya:
“Nabi SAW berbekam dalam keadaan Baginda SAW berihram dan juga Baginda SAW berbekam ketika Baginda SAW berpuasa.”
Ulasan ringkas
Jumhur ulama mengatakan dibolehkan mengambil upah untuk berbekam kerana larangan yang terdapat di dalam hadith adalah berbentuk makruh bukannya haram.
Selain itu juga, berbekam tidak membatalkan puasa jika ia dilakukan ketika berpuasa berdasarkan hadith Ibn Abbas r.a.
Tambahan pula, berbekam juga merupakan sebaik-baik perubatan sepertimana yang diberitakan oleh Nabi SAW kepada kita tetapi perlu melihat pada penyakit yang sesuai untuk diubati dengan cara ini.
Hukum berbekam
Terdapat sebahagian para ulama mengatakan bahawa ia adalah sunnah secara mutlak, iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran sama ada ia berhajat padanya ataupun tidak.
Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian.
Jika orang yang sakit berbekam dengan pembekam yang berautoriti kerana beramal dengan apa yang dinasihatkan dan diajar oleh Nabi SAW maka perbuatan tersebut akan mendapat pahala daripada Allah SWT tanpa syak lagi.
Adapun bagi sesiapa yang tidak memerlukannya maka tidak akan mendapat pahala daripada Allah SWT melainkan melakukannya hanya sekali seumur hidup disebabkan beramal dengan hadith Nabi SAW yang sahih dan thabit seperti dilakukan oleh Imam Ahmad bin Hanbal.
Tarjih
Kami cenderung mengatakan sepertimana yang dinyatakan oleh Dr. Ijaj al-Khatib bahawa berbekam adalah salah satu daripada teknik atau cara perubatan yang diamalkan sejak dari zaman Rasulullah SAW lagi.
Selain itu, kepada sesiapa yang berhajat padanya maka tidak menjadi masalah dan akan mendapat ganjaran di sisi Allah SWT.
Manakala kepada sesiapa yang tidak berhajat kepadanya maka tidak akan diberi ganjaran oleh Allah SWT.
Ini kerana, di dalam hadis menunjukkan bahawa Nabi SAW melakukannya apabila Baginda SAW perlu dan bukan setiap masa.
Walapun begitu, setiap orang mempunyai keselesaan dalam perubatan, maka dengan itu, setiap orang boleh membuat pilihannya sendiri selagimana ia tidak bertentangan dengan syarak dan Islam seperti bertemu bomoh dan perubatan yang berunsur khurafat.
Islam sangat merai dan menitikberatkan soal keselesaan setiap penganutnya agar agama ini tidak dilihat sulit dan menyusahkan kerana ini bertentangan dengan ciri-ciri agama ini iaitu memudahakan.
Waktu Berbekam
Daripada Nafi, daripada Ibn Umar bahawa ia berkata, “Ya Nafi ’, darah saya membeku, carikan untukku seorang pembekam. Kalau boleh carikan pembekam daripada kalangan hamba, jangan mencari orang tua atau kanak -kanak kecil, kerana saya mendengar Rasulullah SAW bersabda, berbekam kepada seorang hamba itu lebih baik, di dalamnya ada kesembuhan dan barakah, serta menambah kekuatan menghafal.
"Maka berbekamlah untuk mencari berkat Allah pada hari Khamis dan jauhilah berbekam pada hari Rabu, Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk kepanasan.
"Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa, kerana itu adalah hari ketika Allah sembuhkan Nabi Ayub daripada penyakit dan menguji dengannya dengan penyakit pada hari Rabu.
"Sesungguhnya tidak muncul penyakit sopak dan kusta kecuali pada hari Rabu atau malam Rabu.” (Riwayat Ibn Majah)
Waktu terbaik berbekam ialah pada 15, 17, 19 dan 21 bulan Qamariyah (bulan Melayu).
Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan kerana ketika itu, darah toksik berhimpun.
Bagaimanapun, berbekam boleh dilakukan pada bila-bila masa untuk tujuan menyembuhkan penyakit.
Penutup
Semoga Allah SWT membantu kita dan memberi kekuataan kepada kita agar kita dapat melaksanakan sunnah-sunnah yang diajar dan ditinggalkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Amin.
Semoga memberi manfaat.
No comments:
Post a Comment