20 March 2020

Amerika Menjadi Kaya Dengan Emas Papua !!



Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Sesungguhnya Aku berniat kerana Allah:
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat Allah.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya kepada Mu Ya Allah..

Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah سبحان الله
Denyutan Nadiku dengan  Alhamdulillah الحمد لله
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH لا إله إلا الله
Hembusan Nafasku berzikir Allāhu akbar  الله أكبر

 الحمد لله syukur kepada الله

Mengejutkan: Amerika Menjadi Kaya Dengan Emas Papua !!

a
Tahukah anda ternyata sebahagian kebesaran dan kemegahan Amerika pada masa ini ternyata adalah hasil rompakan rasmi mereka atas gunung emas Papua? Betul Freeport adalah tanah yang sangat lembut untuk segelintir pegawai, jeneral dan juga ahli politik yang busuk di negara ini, yang menikmati kehidupan kaya dengan memalukan negara ini. Benar-benar, mereka tidak lebih baik daripada lintah!
Pada akhir tahun 1996, sebuah artikel berjudul "JFK, Indonesia, CIA dan Freeport." oleh Lisa Pease, diterbitkan dalam majalah Probe. Makalah ini juga disimpan dalam Arkib Nasional di Washington DC. Dan mengikuti kandungan keterangan teks.
Walaupun penguasaan Freeport ke atas gunung emas di Papua bermula pada tahun 1967, kerja di negara ini telah bermula beberapa tahun lebih awal. Freeport Sulfur (nama syarikat), pada mulanya hampir muflis apabila perubahan kuasa berlaku di Cuba pada tahun 1959.
Pada masa itu Fidel Castro berjaya menghancurkan rejim diktator Batista. Oleh Castro, semua syarikat asing di negara ini dinasionalisasi. Freeport Sulfur, yang baru sahaja membuat penghantaran pengeluaran nikel, telah terjejas. Ketegangan berlaku. Ketua Pegawai Eksekutif Freeport Sulfur berulang kali merancang percubaan pembunuhan Castro, tetapi berulang kali gagal.
Ogos 1959, Di tengah-tengah keadaan itu, Forbes Wilson yang berkhidmat sebagai Pengarah Freeport Sulfur mengadakan pertemuan dengan Pengarah Urusan Syarikat Borneo Timur, Jan van Gruisen. Semasa mesyuarat Gruisen memberitahu jika dia menemui laporan penyelidikan di Gunung Ersberg (Gunung Tembaga) di Irian Barat yang ditulis oleh Jean Jaques Dozy pada tahun 1936.
Dengan penuh semangat, Van Gruisen memberitahu pemimpin Freeport Sulphur bahawa selain menggambarkan keindahan alaminya, Jean Jaques Dozy juga menulis mengenai kekayaan alamnya yang banyak. Tidak seperti daerah lain di seluruh dunia, kandungan bijih tembaga yang seluruh badan Gunung Ersberg .......... berbaring di atas tanah, jadi ia tidak tersembunyi di dalam tanah.
Mendengar itu, Wilson sangat bersemangat dan segera mengembara ke Irian Barat untuk memeriksa kebenaran cerita itu. Dalam fikirannya, jika cerita laporan ini benar, maka syarikat itu akan dapat bangkit semula dan bertahan dalam kebangkrutan yang kelihatan.
Selama beberapa bulan, Forbes Wilson menjalankan kajian yang teliti mengenai Gunung Ersberg dan kawasan sekitarnya. Beliau kemudian menulis penyelidikan ini dalam sebuah buku bernama The Conquest of Cooper Mountain. Wilson memanggil gunung itu sebagai harta terbesar untuk mendapatkan ia tidak perlu menyelam lagi kerana semua harta itu telah tersebar di permukaan tanah. Dari udara, tanah di sepanjang gunung berkilau di bawah sinar matahari.
Wilson juga menemui penemuan yang hampir mendorongnya gila. Kerana selain dipenuhi dengan bijih tembaga, gunung itu juga dipenuhi dengan bijih emas dan perak !! Menurut Wilson, gunung itu harus dinamakan GOLD MOUNTAIN, bukan Gunung Tembaga. Sebagai pakar perlombongan, Wilson menganggarkan bahawa jika Freeport akan membuat keuntungan besar dalam masa tiga tahun modal akan kembali. Kepimpinan Freeport Sulfur juga bergerak dengan cepat. Pada 1 Februari 1960, Freeport Sulfur menandatangani kerjasama dengan Syarikat Borneo Timur untuk meneroka gunung itu.
Tetapi sekali lagi, Freeport Sulfur mengalami realiti yang hampir sama dengan yang pernah dialami di Cuba. Perubahan dalam peningkatan politik ke atas tanah Irian Barat mengancam. Hubungan Indonesia dan Belanda telah dipanaskan kerana Sukarno mula memaksa pasukannya di Irian Barat.
Wilson ingin meminta bantuan daripada Presiden AS John F Kennedy untuk menyejukkan Irian Barat. Tetapi ironinya, JFK sebaliknya menyokong Sukarno. Kennedy mengancam Belanda, menghentikan bantuan Marshall Plan jika mereka bertegas mempertahankan Irian Barat.
Belanda yang pada masa itu memerlukan bantuan kewangan baru untuk membina semula negara mereka dari runtuhan kehancuran yang disebabkan oleh Perang Dunia II, terpaksa mundur dan menarik diri dari Irian Barat.
Pada masa itu nampaknya Belanda tidak tahu bahawa Gunung Ersberg sebenarnya mengandung banyak emas, bukan tembaga. Kerana sekiranya Belanda tahu kebenaran, maka nilai bantuan Marshall Plan yang diterima dari Amerika Syarikat adalah tidak sama dengan nilai emas di atas gunung.
Semuanya berubah seratus lapan puluh darjah ketika Presiden Kennedy ditembak mati pada 22 November 1963. Banyak yang mengatakan penembakan Kennedy adalah konspirasi besar mengenai kepentingan "bangsa kera" yang ingin mempertahankan hegemoni atas kebijakan politik di Amerika.
Presiden Johnson, yang menggantikan Kennedy, mengambil kedudukan bertentangan dengan pendahulunya. Johnson sebaliknya mengurangkan bantuan ekonomi kepada Indonesia, kecuali kepada tenteranya. Salah satu daripada kejayaan Johnson, termasuk dalam kempen pilihan raya Presiden AS pada tahun 1964, ialah Augustus C. Long, ahli lembaga pengarah Freeport.
Angka ini mempunyai kepentingan besar di Indonesia. Selain hubungannya dengan Freeport, Long juga memimpin Texaco, yang mengawasi Caltex (usaha sama dengan Standard Oil of California). Pada tahun 1961, Sukarno memutuskan dasar baru kontrak minyak yang memerlukan 60 peratus keuntungannya diserahkan kepada kerajaan Indonesia. Caltex sebagai salah satu daripada tiga pengendali petroleum di Indonesia jelas hancur oleh dasar Soekarno.
Augustus C. Long sangat marah dengan Sukarno dan sangat prihatin bahawa orang ini akan dikeluarkan secepat mungkin. Mungkin kebetulan ajaib. Augustus C. Long juga aktif di Hospital Presbyterian di NY di mana beliau telah dua kali menjadi presiden (1961-1962). Ia tidak lagi menjadi rahsia bahawa tempat ini merupakan salah satu titik pertemuan para pemimpin CIA.
Antara tahun 1964 dan 1970, Long bersara sementara sebagai ketua Texaco. Tetapi pada bulan Mac 1965, Augustus C. Long telah dipilih sebagai Pengarah Chemical Bank, sebuah syarikat Rockefeller.
Pada bulan Ogos 1965, Long dilantik sebagai ahli lembaga penasihat perisikan presiden AS mengenai urusan luar negeri. Badan ini mempunyai pengaruh besar untuk menentukan operasi rahsia AS di negara-negara tertentu. Long dipercayai menjadi salah satu tokoh yang merancang rampasan kuasa terhadap Soekarno, yang dilakukan oleh AS dengan menggerakkan sejumlah pegawai Angkatan Darat yang dipanggil Rakan Tentera Tempatan kami.
Salah satu bukti telegram rahsia Cinpac 342, 21 Januari 1965, pada 21.48, yang menyatakan bahawa kumpulan Jeneral Suharto akan menggesa tentera untuk mengambil kuasa tanpa menunggu Sukarno tidak hadir. Bekas pegawai CIA Ralph Mc Gehee juga memberi keterangan jika itu benar.
Pada awal bulan November 1965, satu bulan selepas tragedi pembunuhan beberapa pegawai setia Soekarno, Forbes Wilson mendapat panggilan daripada Pengerusi Lembaga Pengarah Pengarah, Langbourne Williams, yang bertanya sama ada Freeport bersedia untuk meneroka gunung emas di Irian Barat. Wilson jelas terkejut. Pada masa itu Sukarno masih sah sebagai presiden Indonesia bahkan hingga 1967, maka di manakah Williams yakin bahawa gunung emas di Irian Barat akan jatuh ke tangan Freeport?
Ia tidak dijangka, pegawai-pegawai Freeport sudah mempunyai hubungan dengan tokoh penting dalam kalangan elit Indonesia. Mereka adalah Menteri Pertambangan dan Petroleum Ibnu Soetowo dan Julius Tahija. Orang terakhir ini memainkan peranan sebagai penghubung antara Ibnu Soetowo dan Freeport. Ibnu Soetowo sendiri sangat berpengaruh dalam tentera kerana dia adalah orang yang menutup keseluruhan anggaran operasi mereka.
Atas alasan ini, ketika Undang-Undang Nomor 1 Tahun 1967 tentang Pelaburan Asing (PMA), yang drafnya dirumuskan di Geneva-Switzerland, yang ditentukan oleh Rockefeller, diadopsi pada tahun 1967, perusahaan asing pertama yang kontraknya ditandatangani oleh Suharto adalah Freeport!
Inilah kali pertama kontrak perlombongan baru dibuat. Jika di era Sukarno kontrak dengan syarikat asing selalu mendapat manfaat dari Indonesia, sejak Suharto berkuasa, kontrak semacam itu telah menyakiti Indonesia.
Untuk membina pembinaan perlombongan emas, Freeport bekerjasama dengan Bechtel, sebuah syarikat AS yang mempekerjakan banyak orang CIA. Pengarah CIA John McCone memiliki kepentingan dalam Bechtel, sementara bekas Pengarah CIA, Richards Helms bekerja sebagai perunding antarabangsa pada tahun 1978.
Pada tahun 1980, Freeport bekerjasama dengan McMoran "Jim Bob" Moffet dan menjadi gergasi global dengan keuntungan lebih daripada 1.5 bilion dolar AS setahun.
Pada tahun 1996, seorang eksekutif Freeport-McMoran, George A.Maley, menulis buku 384 halaman yang dipanggil "Grasberg" dan menjelaskan bahawa lombong emas di Irian Barat mempunyai deposit terbesar di dunia, sementara untuk bijih tembaga ia menduduki ranking ketiga terbesar di dunia.
Maley menulis, 1995 data menunjukkan bahawa di rizab bijih tembaga ini sebanyak 40.3 bilion dolar AS disimpan dan masih akan menguntungkan dalam 45 tahun akan datang. Ironisnya, Maley juga dengan bangga menulis bahawa kos menghasilkan tambang emas dan tembaga terbesar di dunia di Irian Barat terbesar di dunia !!
Istilah Kota Tembagapura sebenarnya menyesatkan dan salah. Ia harus EMASPURA. Kerana gunung itu memang gunung emas, walaupun ia juga mengandung tembaga. Kerana kandungan emas dan tembaga bertaburan di permukaan tanah, Freeport hanya perlu mengumpulnya dan kemudian menggali mereka dengan mudah. Freeport tidak mahu kehilangan emas sama sekali dan membina paip gergasi dan kuat dari Grasberg-Tembagapur sejauh 100 kilometer terus ke Laut Arafuru di mana ia telah menunggu kapal-kapal besar yang akan mengangkut emas dan tembaga ke Amerika.
Itu betul rompakan besar yang diluluskan oleh kerajaan Indonesia sehingga sekarang !!!
Kesaksian seorang wartawan CNN yang dibenarkan untuk menutup kawasan tambang emas Freeport dari udara. Dengan helikopter, ia meliputi gunung emas yang pada 1990-an menjadi sebuah lembah yang mendalam. Semua emas, perak, dan tembaga di pergunungan telah dibawa ke Amerika, meninggalkan sisa toksik yang mencemarkan sungai-sungai dan tanah-tanah penduduk Papua yang masih hidup seolah-olah di zaman batu.
Pengarang: Effie Emzieta (KASKUS.US) (sitelakalaka)

No comments: