24 March 2020

Apabila Demam




Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Sesungguhnya Aku berniat kerana Allah:
Tugasan gerak tubuh badanKu
Daku Niatkan Tasbih anggota tubuhku buat Allah.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya kepada Mu Ya Allah..

Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah سبحان الله
Denyutan Nadiku dengan  Alhamdulillah الحمد لله
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH لا إله إلا الله
Hembusan Nafasku berzikir Allāhu akbar  الله أكبر

 الحمد لله syukur kepada الله

Petua Menghilangkan Panas Dalam Badan Secara Semulajadi Apabila Demam

Apabila demam, panas dalam badan sebenarnya bukan penyakit, tetapi merupakan suatu keadaan di mana berlaku ketidakseimbangan suhu di dalam tubuh namun, jika tidak diatasi maka panas dalam boleh menjadi semakin parah dan dalam beberapa kes, panas dalam juga boleh menjadi petanda datangnya suatu penyakit, terutama yang berkaitan dengan penyakit pada saluran pencernaan dan saluran pernafasan.

Petua Buang Panas Badan
Gambar hiasan.

Oleh itu, anda harus berwaspada jika panas dalam yang anda alami tidak kunjung sembuh atau bertambah parah. Panas dalam boleh menyerang siapa saja, dari bayi hinggalah orang lanjut usia.

Banyak faktor yang boleh menjadi penyebab terjadinya panas dalam, antara lain kerana tubuh kekurangan cecair, penurunan daya tahan melawan penyakit, pengambilan makanan yang pedas dan banyak mengandungi lemak, kekurangan serat, ketidakstabilan hormon dalam tubuh, faktor cuaca yang panas atau sejuk melampau, tekanan atau akibat proses keradangan.

Gejala yang dialami oleh orang yang mengalami panas dalam antara lain iaitu bibir pecah, bau mulut, tekak kering atau terasa sakit, rasa tidak selesa di perut (loya, kembung), susah membuang air besar dan berlakunya peningkatan suhu badan.

Cara Merawat Panas Dalam Badan Dengan Bahan-Bahan Semulajadi

Untuk merawat panas dalam, anda boleh menggunakan bahan-bahan semulajadi yang mudah didapati di sekitar kita.

Ketika panas dalam muncul, sebaiknya jangan langsung mengambil ubat-ubatan kimia kerana belum tentu akibat suatu penyakit.

Anda boleh mengatasinya terlebih dahulu dengan cara berikut ini dengan tujuan untuk menyeimbangan nutrisi, cecair, elektrolit dan memperbaiki sistem kekebalan tubuh anda.

Pelbagai cara mengubati panas dalam secara semulajadi seperti berikut:

1. Air kelapa muda

Air kelapa muda mempunyai kandungan elektrolit tinggi yang berkesan untuk menyembuhkan panas dalam.

Selain itu minum air kelapa muda juga dapat mengatasi kekeringan, selain tubuh akan merasa segar dan meneutralkan suhu badan, serta mengimbangi cecair elektrolit.

Cara merawat panas dalam menggunakan air kelapa muda iaitu dengan mengambil air yang terkandung di dalam kelapa yang masih muda, dengan atau tanpa isinya.

Anda boleh mencampurkan madu untuk menambah khasiatnya.

2. Lemon dan madu

Lemon merupakan buah yang mempunyai kandungan vitamin C yang cukup tinggi. Sebagaimana kita ketahui bahawa vitamin C sangat penting dalam meningkatkan daya tahan tubuh serta untuk mengatasi panas dalam.

Selain itu pengambilan lemon juga dapat memberikan rasa segar di dalam tubuh. Ditambah lagi dengan khasiat madu yang berfungsi untuk mencegah dari serangan penyakit.

Cara merawat panas dalam menggunakan lemon dan madu iaitu sediakan sebiji buah lemon, perah airnya dan masukkan ke dalam 1 gelas air biasa. Tambah 6 sudu madu dan gaul sehingga rata.

Pengambilan secara teratur 2 kali sehari maka panas dalam yang anda hidapi akan segera sembuh.

3. Kacang hijau

Kacang hijau merupakan jenis kekacang yang diketahui mempunyai kandungan serat yang cukup tinggi. Dengan kandungan serat ini maka ia meredakan panas dalam sekali gus melancarkan pencernaan.

Selain itu, dengan pengambilan kacang hijau juga dapat memperbaiki sistem imuniti dalam tubuh anda.

Cara merawat panas dalam dengan kacang hijau iaitu dengan menyediakan 2 genggam kacang hijau dan masukkan ke dalam 3 gelas air, lalu rebus sehingga airnya tinggal 1 gelas sahaja.

Kemudian tapis untuk diambil airnya dan minumlah secara rutin air rebusan kacang hijau tersebut untuk menyembuhkan panas dalam.

4. Cincau

Cara merawat panas dalam yang seterusnya iaitu dengan Cincau, merupakan bahan yang diperbuat dari tumbuhan yang diproses secara semulajadi dan biasa digunakan sebagai campuran minuman untuk mencipta kesan yang menyegarkan.

Selain menyegar dan menghilangkan dahaga, penggunaan cincau ternyata juga dapat meredakan panas dalam.

Caranya, anda boleh mencampurkan cincau ke dalam minuman seperti biasa, tetapi tidak perlu menggunakan ais.

Sebab, campuran ais boleh mencetuskan keradangan sehingga panas dalam yang anda alami menjadi semakin teruk.

5. Yogurt

Yogurt merupakan susu yang diperam dengan bantuan bakteria baik dan sangat bermanfaat bagi kesihatan khususnya untu menjaga saluran pencernaan dengan menambah bakteria baik atau disebut probiotik supaya dapat melawan bakteria jahat.

Dengan minum yogurt juga berkhasiat untuk merawat panas dalam.

6. Strawberi

Cara merawat panas dalam juga boleh dilakukan dengan mengambil buah Strawberi.

Buah ini mempunyai kandungan nutrisi penting yang sangat diperlukan oleh tubuh antara lain iaitu kalsium, magnesium, zat besi, asid folik, sodium, potasium, beta karoten, vitamin A, B dan C.

Kandungan vitamin C dalam buah Strawberi cukup tinggi dan sangat baik untuk meredakan panas dalam.

7. Minum air secukupnya

Untuk mencegah terjadinya panas dalam, perkara yang boleh anda lakukan antara lain iaitu dengan mengambil banyak air putih (sekurang-kurangnya 8 gelas sehari).

8. Buah-buahan Superfood

Memperbanyakkan pengambilan buah-buahan tinggi kandungan vitamin C selain diatas seperti epal, kurma, anggur, jambu batu dan goji serta sayur-sayuran untuk melancarkan pencernaan.

9. Elak Rokok dan Alkohol

Jauhi rokok dan alkohol, serta elakkan makanan yang boleh mencetuskan terjadinya panas dalam seperti makanan yang terlalu pedas dan banyak mengandungi lemak.

10. Kawal stres

Faktor stres juga boleh mencetuskan terjadinya panas dalam, maka elakkan juga hal-hal yang boleh menimbulkan stres dan urus fikiran anda agar sentiasa tenang dan selesa.

11. Mandi Air Suam

Cuba mandi dengan menggunakan air suam untuk meredakan demam.

Jika tak sembuh juga? Makan ubat Paracetamol atau berjumpa doktor.

Semoga memberi manfaat.

Rahsia Disebalik Demam

Apakah hakikat penyakit demam itu sebenarnya dari sudut agama dan apakah pula hikmahnya?

Demam

Sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Omar r.a. mengatakan yang maksudnya: “Demam berasal dari kepanasan api neraka yang mendidih, maka padamkanlah ia dengan air”. (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam hadis yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a. dari Nabi SAW. Baginda bersabda yang maksudnya: “Demam adalah dari panas api neraka yang mendidih, dari itu dinginkanlah ia dengan air”. (Hadith riwayat Muslim)

Dalam kitab Umdah Al-Qari menyebutkan bahawa panas yang lahir dari tubuh orang yang demam itu adalah secebis daripada kepanasan api neraka.

Allah telah menzahirkannya pada diri orang yang demam itu dengan sebab-sebab yang tertentu agar dia mengambil iktibar daripadanya, sebagaimana Allah telah menzahirkan berbagai jenis kegembiraan dan kenikmatan yang berasal dari nikmat-nikmat syurga untuk menjadi pengajaran dan petunjuk baginya.

Sebahagian ulama berpendapat bahawa apa yang dimaksudkan dengan kepanasan api neraka di sini ialah satu perumpamaan antara panas orang yang demam dengan panas api neraka sebagai peringatan kepada diri manusia betapa panasnya api neraka.

Namun pendapat ini disanggah oleh At-Thayyibi dengan mengatakan bahawa ia tidak sesuai untuk dijadikan sebagai perumpamaan, bahkan demam itu memang lahir atau berasal dari kepanasan api neraka sedari mula atau sebahagian dari hembusan api neraka.

Adapun maksud “mendinginkannya dengan air” itu menurut Ibnu Al-Ambari ialah bersedekah dengan air, kerana ada riwayat mengatakan bahawa sedekah yang paling afdhal itu ialah memberi minum air.

Mengeluh Dan Mengadu Kerana Demam

Memang tidak dinafikan bahawa ada setengah orang mengeluh kerana demam atau mengerang kerana kesakitan. Apakah perbuatan ini diharuskan dalam agama?

Sebenarnya kita tidak dilarang untuk mengadu atau mengeluh kesakitan kita kepada Allah SWT. Apa yang dilarang ialah kita mengeluh dan mengadukannya kepada orang lain sesama manusia.

Nabi SAW sendiri, para sahabat dan pengikut-pengikut mereka, pernah mengadukan kesakitan mereka.

Diriwayatkan bahawa Al-Hasan Al-Bashri sewaktu sahabat-sahabatnya datang ke rumahnya, mereka menemuinya sedang mengadu sakit giginya kepada Allah SWT dengan berkata yang ertinya: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada (yang lain) yang mengasihani".

Adapun yang dimaksudkan dengan larangan mengadukan kesakitan kepada sesama manusia itu ialah mengadukannya dengan cara merasa jemu dan benci dengan penyakit itu.

Akan tetapi jika seseorang itu menceritakan penyakitnya kepada kawan-kawannya supaya mereka dapat mendoakannya sembuh, maka dalam hal ini tidaklah menjadi satu kesalahan.

Begitu juga jika seseorang itu mengeluh kerana sakit, tetapi keluhannya itu boleh mendatangkan kerehatan kepadanya atau boleh meredakan kesakitannya, maka tidaklah juga menjadi apa-apa.

Al-Quran ada menceritakan tentang kesabaran Nabi Ayyub a.s. dalam menempuhi segala penderitaan. Di antara penderitaan yang Nabi Ayyub alami ialah berpenyakit gatal.

Penyakit gatal ini sangat dahsyat. Apabila digaru dengan kuku, maka kulit baginda akan tanggal, tetapi masih juga bertambah gatal. Kemudian baginda terpaksa menggarunya dengan barang yang kesat. Tidak cukup dengan itu, baginda menggaru badannya dengan pecahan periuk dan akhirnya dengan batu. Namun masih juga merasa gatal.

Sehingga tanpa disedari, dagingnya telah luka dan koyak. Maka keluar dari tubuh baginda yang luka itu, nanah yang baunya sangat busuk. Orang ramai yang tinggal di sekitarnya tidak tahan dengan bau busuk itu, lalu mereka keluarkan Nabi Ayyub dari negeri tempat tinggalnya ke tempat terpencil. Semua orang memencilkannya kecuali isterinya yang merawatnya.

Nabi Ayyub tidak pernah mengeluh dengan apa yang menimpanya, bahkan dia bersifat sabar dan tahan menderita. Apa yang dilakukannya hanyalah bermohon kepada Allah agar mengasihaninya.

Cubalah kita perhatikan permohonan Nabi Ayyub yang disebutkan di dalam Al-Quran yang maksudnya: “Dan Nabi Ayyub, ketika dia berdoa merayu Tuhannya dengan berkata: Sesungguhnya aku disentuh (ditimpa) penyakit, sedang Engkaulah saja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani”. (Surah Al-Anbiya¡|: 83)

Jika kita perhatikan kalimat-kalimat yang disebut oleh Nabi Ayyub a.s. dalam ayat ini, alangkah halusnya budi bahasa baginda dalam rayuannya kepada Allah SWT.

Baginda menyebut “aku disentuh” dan tidak menyebut perkataan “aku ditimpa”. Di sini menggambarkan bahawa celaka itu sendiri yang datang menyentuh dirinya.

Nabi Ayyub tidak menyebut “atas kehendakMu”, kerana kesopanannya yang sangat tinggi terhadap Allah SWT.

Selepas itu, rayuan baginda disudahi dengan kata-kata yang halus juga iaitu: “Sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala yang mengasihani”.

Pada suku kata pertama, Nabi Ayyub mengadukan perasaannya yang dapat menimbulkan rasa kasihan dan pada suku kata kedua disebutkannya sifat Allah yang lebih pengasih daripada sesiapa jua pun yang pengasih.

Hanya inilah permohonan Nabi Ayyub kepada Allah. Dia tidak merungut dan mengeluh, apatah lagi menyesali apa yang telah berlaku. Dia cuma memohon belas kasihan daripada Allah Subhanahu Wa Taala.

Inilah satu kisah yang patut kita ambil iktibar, pengajaran dan contoh tauladan daripadanya. Walaupun Nabi Ayyub telah ditimpa penyakit, harta bendanya punah-ranah, anak-anaknya ditimpa malang dan mati semuanya, tetapi berkat sabarnya dan imannya, Allah SWT telah mengabulkan doa dan rayuannya, lalu dia pun sembuh seperti sediakala dan berkembanglah keturunannya serta dikurniakan harta benda yang melimpah ruah.

Mencaci-maki Demam

Selaku seorang muslim yang beriman, sepatutnya memiliki sifat sabar dan tidak mengeluh apabila ditimpa demam. Orang yang tidak mempunyai sifat sabar semasa ditimpa demam, mungkin tidak akan dapat mengawal dirinya dari mencaci maki penyakit ini, sedangkan kita dilarang berbuat demikian oleh Nabi SWT.

Ini bersandarkan kepada sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Jabir r.a. yang maksudnya: "Bahawasanya Rasulullah SAW telah berkunjung ke rumah Ummu Saib atau Ummu Musayyib, lalu Baginda bersabda: “Apa halnya engkau wahai Ummu Saib atau Ummu Musayyib menggigil? Dia menjawab: “Demam, semoga Allah tidak memberikan berkat kepadanya”. Nabi SAW bersabda: “Jangan engkau memaki penyakit demam, kerana dia menghilangkan kesalahan Bani Adam (manusia) sebagaimana landasan (tukang besi) menghilangkan kotoran (karat) besi”. (Hadith Riwayat Muslim)

Begitulah, segala apa jua yang datang daripada Allah, sama ada berupa rahmat, hendaklah kita syukuri, atau berupa musibah, maka hendaklah kita sabar menempuhinya.

Demam Penebus Dosa

Sebenarnya larangan mencaci maki demam itu mempunyai rahsia atau hikmat tertentu yang wajar kita ketahui dan ingati.

Begitu juga hadis yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Jabir r.a. yang disebutkan sebelum ini, mempunyai maksud yang sama.

Jelasnya, kedua-dua hadis ini menerangkan bahawa demam yang menimpa seseorang itu boleh menghapuskan dosa-dosanya yang telah lalu.

Jadi, ditimpa demam itu adalah sesuatu yang menguntungkan, kerana ia menghapuskan dosa, natijah yang lain, ia akan memantapkan keimanan.

8 Jenis Demam Anda Wajib Ketahui Dan Cara Rawatannya

Ada beberapa sebab dan punca kenapa demam terjadi dan kita perlulah ambil peduli dan tahu tentang perubahan pada badan sama ada ada menghidap penyakit berbahaya atau tidak.

8 Jenis Demam Anda Wajib Ketahui Dan Cara Rawatannya

Bukankah mencegah dari awal itu lebih baik. Jangan tangguh mendapatkan rawatan doktor dan biarkan melarat.

Apa Punca Demam?

Jika seseorang mengalami demam, ia adalah disebabkan oleh kenaikan takat suhu tetap di dalam badan yang ditunjukkan dengan kenaikan suhu badan melebihi daripada suhu biasa.

Pengesahan kenaikan suhu badan boleh ditentukan dengan mengunakan jangka suhu.

Ada beberapa tempat yang boleh diukur suhunya dan tahap-tahapnya diklasifikasikan sebagai demam seperti pada bahagian mulut dengan bacaan melebihi 37.8ºC (100ºF) dan suhu dubur pula melebihi 38.3ºC (101ºF) atau 37ºC (98.6ºF) apabila disukat di celah ketiak.

Demam boleh terjadi tanpa sebarang sebab, misalnya seperti selepas bersenam atau pun terjadi akibat perubahan fisiologi badan seperti di dalam kes jangkitan kuman.

Kuman yang menjangkiti badan dikenali sebagai pirogen, istilah yang berasal dari perkataan Greek (pyro=api;gen=penyebab) bermaksud sebarang bahan apabila memasuki badan ia akan menyebabkan kenaikan suhu.

Bahan-bahan lain yang diketahui boleh menyebabkan kenaikan suhu termasuklah ubat-ubatan, penyakit seperti kanser dan serangan penyakit jantung, dadah dan racun.

Jenis-Jenis Demam

Demam umumnya terjadi disebabkan oleh beberapa sebab yang boleh dikategori atau dikelompokkan sebagai jenis-jenis demam.

Antaranya adalah seperti;

1. Demam berpanjangan atau berterusan

Biasanya demam seperti ini berpanjangan atau berlarutan antara 10-14 hari. Demam ini dikategorikan sebagai demam gred rendah.

2. Demam Infeksi

Demam infeksi adalah demam yang disebabkan oleh jangkitan kuman, bakteria, virus atau mikroorganisma yang masuk ke dalam tubuh.

Beberapa penyakit yang dapat menyebabkan jangkitan dan mendapat demam antaranya ialah TetanusMumps atau Epidemic ParotitisMeasles-Rubella, demam berdarah, Tuberculosis, jangkitan pada saluran kencing dan sebagainya.

3. Demam Non-Infeksi

Demam non-infeksi adalah demam yang bukan disebabkan oleh jangkitan tetapi disebabkan oleh penyakit keturunan atau pembawakan sejak lahir dan ia tidak ditangani dengan baik.

Misalnya, demam kerana mempunyai penyakit berat seperti leukimia atau kanser darah, tumor atau penyakit disebabkan oleh autoimun seperti rheumaticSLE (lupus) dan lain-lain.

4. Demam fisiologi

Demam fisiologis adalah demam yang bukan disebabkan oleh jangkitan kuman, virus dan bakteria atau bukan disebabkan oleh penyakit keturunan.

Suhu demam fisiologi biasanya jarang melebihi 38°C kerana ia disebabkan oleh kekurangan air atau cecair dalam badan (dehidrasi), perubahan cuaca yang terlalu panas dan sejuk serta beberapa sebab lain.

Demam jenis ini biasanya tidak memerlukan rawatan khusus, cukup dengan rehat dan pengambilan air yang mencukupi.

5. Demam Kronik

Demam kategori ini berlangsung lebih lama dari tiga hingga empat hari. Sesetengah pakar perubatan menganggap demam sekejap-sekejap yang berulang-ulang dari bulan ke tahun sebagai demam kronik.

6. Demam Berselang-seli

Suhu badan dalam keadaan baik tetapi bervariasi atau tidak tetap, iaitu dari normal ke tahap demam dalam masa satu hari atau berulang dan berselang-seli dalam masa satu hingga tiga hari.

7. Demam Remit

Demam jenis ini datang dan pergi pada selang masa yang tetap dalam tempoh 24 jam.

8. Demam Hyperpyrexia

Demam ini dianggap bahaya kerana suhu bagi penghidap biasanya boleh mencecah melebihi 106.7 F atau 41.5°C.

Suhu ini terlalu tinggi dan memerlukan rawatan kecemasan dengan segera.

Lemah Antibodi Punca Demam

Demam juga boleh terjadi apabila seseorang memiliki keupayaan imun badan yang terhad untuk melawan jangkitan atau pun mungkin disebabkan oleh keradangan.

Kerana itulah orang yang mempunyai sistem pertahanan tubuh yang lemah mudah dijangkiti demam.

Berikut adalah sebab-sebab sistem imun yang lemah:
  • Kanser.
  • Rawatan kanser.
  • Ubat imunosupresif, contohnya digunakan dalam pemindahan organ.
  • Terapi steroid untuk masa yang lama.
  • HIV.
  • Berumur lebih daripada 65 tahun.
  • Tiada limpa (selepas pembedahan limpa).
  • Sarcoidosis (keadaan yang dicirikan oleh bentuk keradangan yang agak luar biasa, yang membawa kepada pembentukan granuloma yang boleh berlaku di mana-mana di dalam badan).
  • Lupus.
  • Kekurangan gizi.
  • Diabetes.
  • Penggunaan alkohol atau penyalahgunaan dadah.

Satu lagi keadaan perubatan yang melibatkan demam adalah kerana penyebabnya tidak diketahui atau tidak dapat dikesan (walaupun punca itu boleh ditemui pada satu jangka masa yang lain).

Ia dipanggil FUO (Fever of Unknown Origin).

FUO ditakrifkan sebagai suhu yang melebihi daripada 101 F (38.3°C) dan berlaku beberapa kali dalam tempoh lebih daripada tiga minggu dan kegagalan untuk didiagnosis walaupun rawatannya telah dinilai oleh banyak pakar dan ujian secara intensif.

Akhirnya, FUO diklasifikasikan sebagai demam yang disebabkan oleh jangkitan, kanser, penyakit vaskular kolagen, kegagalan organ dalaman atau hormon tiroid, jangkitan parasit yang tidak jelas dan kanser okultisme.

Rawatan Demam

Jika anda mempunyai anak berusia enam tahun ke bawah, perhatian sepenuhnya perlu diberikan kepada mereka sekiranya mengalami demam kerana masalah demam yang kuat dan berpanjangan boleh menyebabkan berlakunya sawan demam.

Sawan jenis ini boleh terjadi hanya semasa demam dan biasanya ia berlaku selama 10 hingga 15 minit.

Sawan Demam

Sekiranya sawan terjadi, letakkan tuala basah di atas kepala pesakit dan bawa berjumpa dengan doktor dengan segera.

Langkah lain yang boleh dilakukan semasa pesakit mengalami demam adalah memastikan pesakit mengambil cecair yang mencukupi, memakai pakaian yang tidak tebal dan suhu bilik yang tidak terlalu panas.

Sekiranya pesakit hendak diberikan ubat bagi melegakan demam, beberapa persoalan perlu diambil kira didalam pengubatan sendiri:
  • Berapa lamakah mengalami demam?
  • Berapakah suhu badan? Bagaimana suhu badan disukat?
  • Adakah tanda-tanda lain selain daripada demam?
  • Sudahkah rawatan lain digunakan untuk merawat demam tersebut?
  • Adakah anda sedang menjalani rawatan atau mengambil ubat tertentu?
  • Adakah anda menghadapi masalah alergi atau kesan buruk ubat-ubat tertentu?

Untuk penggunaan ubat bagi melegakan demam, pilihan ubat boleh digunakan oleh pesakit dewasa ialah paracetamol dan ibuprofen.

Kedua-dua ubat ini kerap kali digunakan untuk melega atau mengurangkan demam.

Aspirin turut mempunyai kelebihan untuk menghilangkan kesakitan semasa demam.

Dos ubat yang diambil oleh pesakit ialah 660 hingga 1000 miligram pada setiap empat hingga enam jam sehingga dos maksimum iaitu lima dos sehari.

Ibuprofen pula disyorkan pada kadar 200 hingga 400 miligram setiap empat hingga enam jam sehingga dos maksimum iaitu sebanyak 1200 miligram sehari.

Bagi kanak-kanak pula, hanya disyorkan untuk merawat demam dengan dos ubat yang lebih kecil berbanding dos dewasa.

Pilihan dos ubat mestilah disesuaikan dengan umur pesakit dan kebiasaannya pesakit kanak-kanak diberikan ubat cecair bagi memudahkan pengambilan ubat.

Dos yang disyorkan untuk kanak-kanak berusia di antara dua hingga 11 tahun ialah 10 hingga 15 miligram bagi setiap kilogram berat badan kanak-kanak pada setiap empat hingga enam jam.

Manakala dos maksimum sehari pula adalah sebanyak 65 miligram/kilogram. Dos ini hanya dibenarkan untuk selama lima hari sahaja.

Semasa ubat diambil, sebarang perubahan negatif perlu diberi perhatian.

Rawatan Kecemasan

Bagi mereka yang mengalami kejutan panas, pertolongan cemas mesti diberikan dengan cepat untuk menyelamatkan nyawa pesakit.

Pakaian mangsa perlu dilonggarkan dan mangsa hendaklah dibawa ketempat teduh dan sejuk.

Siram air sejuk atau dingin ke atas badan mangsa sambil memicit-micit anggota badan untuk mempercepatkan kehilangan haba dari badan.

Biasanya semasa dihospital, mangsa akan direndam di dalam air sejuk untuk mengeluarkan haba dalam badan.

Jika kenaikan suhu badan disebabkan oleh masalah kelenjar seperti kerosakan kelenjar pituitari di otak, maka pengambilan ubat demam tidak dapat menyelesaikan masalah kenaikan suhu badan.

Di dalam keadaan ini, masalah penyakit yang menyebabkan kenaikan suhu badan perlu dirawat terlebih dahulu untuk menghilangkan demam.

Biasanya untuk mengesan suhu atau diagnosis demam di rumah adalah dengan mengambil suhu seseorang dengan termometer dan terdapat banyak cara untuk mengurangkan suhu demam.

Umumnya demam boleh dikurangkan dengan ibuprofen (Advil, Motrin, Nuprin) atau acetaminophen (Tylenol dan lain-lain). Kedua-dua ubat ini kadang-kala diberikan bersama kerana fungsinya bertindak sebagai ubat penahan sakit dan mengurangkan demam.

Walau bagaimanapun, Aspirin bukanlah ubat pilihan pertama untuk pengurangan demam. Ia tidak boleh digunakan untuk kanak-kanak.

Aspirin boleh menjadi toksik jika mengambil dos yang banyak kepada orang dewasa atau menyebabkan sindrom Reye pada kanak-kanak. Jangan berikan Aspirin kepada individu berusia 18 tahun ke bawah kecuali atas arahan doktor untuk diberikan dos tertentu.

Sekiranya demam telah dipastikan dan demam yang anda alami bukan disebabkan oleh penyakit kronik, maka langkah rawatan sendiri di rumah boleh dilakukan.

Mungkin demam yang dialami itu boleh dikurangkan dengan pengambilan ubat-ubat tertentu.

Namun begitu, sekiranya penggunaan ubat tersebut selama beberapa hari tidak juga dapat menyembuhkan demam, maka pesakit disarankan berjumpa doktor bagi mengenal pasti punca demam agar langkah selanjutnya dapat diambil.

Semoga memberi manfaat.

Jangan Mandikan Anak Dengan Air Sejuk Ketika Demam! - Dr. Abdul Rahim

Ada ibu bapa yang apabila anak demam atau mengalami panas badan memandikan mereka dengan air sejuk atau membiarkan anak bergerak aktif untuk bermain sewaktu demam agar dapat mengeluarkan peluh dan sebagainya.

Dr Rich DrRahim

Malangnya, tindakan ibu bapa ini  merupakan cara yang tidak betul untuk menangani masalah anak kecil yang menghidap demam atau panas badan.

Persoalannya, bolehkah cara ini dilakukan? Atas rasa tanggungjawab, Dr. Abdul Rahim atau lebih dikenali sebagai Dr. Rich Dr. Rahim di laman sosial membuat penjelasan mengenai perkara ini.

Tips Penting, Jangan Mandikan Anak Ketika Demam

“Doktor, boleh tak anak saya mandi ketika demam?”

Soalan di atas banyak disoal ketika saya merawat pesakit di klinik. Saya rasa adalah tanggungjawab saya memberikan penjelasan di bawah agar anak bangsa saya pandai menjaga anak ketika mereka demam.

InshaAllah. Jangan pengaruh orang keliling, tetapi saya berharap anda bertindak dengan ilmu dan amal serta cara yang betul. Okay?

1. APA ITU DEMAM?

Demam adalah naiknya suhu badan dari suhu normal 36-37.5’C iaitu lebih 37.5’C. Demam sebagai pertahanan badan si bayi jika ada serangan bakteria/virus.

Ketika ini, suhu badan naik automatik sebab si comel sedang bergusti sendiri melawan infeksi itu.

Itulah kita sebagai ibu bapa relax sajalah jika bayi itu tetap aktif bermain, minum dan makannya okay. Tak perlu berikan ubat penurun panas. Biarkan saja tubuhnya bekerja secara alami.

2. CARA MENURUNKAN SUHU TUBUH BADAN BILA DEMAM

a) Gunakan kain tuala kecil dibasahkan dengan air panas suam (Tapid Sponging) lalu diletakkan di dahi, perut, leher, ketiak dan celah paha.

Air hangat suam ini dapat membantu pembuluh darah di kulit mengembang lalu membuka pori-pori dan memudahkan mengeluarkan suhu panas dari dalam tubuh.

b) Adalah satu kesilapan jika anda:

Menggunakan air sejuk, air ais atau ketul ais sebab hal ini bukannya menurunkan suhu tubuh badan tetapi meningkatkan lagi suhu badan kerana air dingin menyebabkan pembuluh darah di kulit mengecut sehingga panas dibawa darah ke kulit, terhalang.

Apatah lagi bila demam, ada yang suruh mandikan anak dengan air sejuk. Kasihan si anak lagi menggigil serta lagi naiklah demamnya.

Kalau nak buat ekspirimen, jika kita ibu bapa demam, cuba terus pergi mandi air sejuk. Pijak lantai bilik air pun dah menggeletar. Apatah lagi nak mandi air sejuk?!

Kalau periuk panas dibasuh pun akan berasap. Biar periuk itu sejuk terlebih dahulu, baru basuh. Kan?

3. BERSELIMUT KETIKA DEMAM

Hindari menyelimuti si comel yang demam atau memakaikan baju yang tebal seperti jaket atau pakaian ketat yang boleh meningkatkan suhu badan.

Sebaiknya gunakan pakaian yang tipis dan longgar, yang dapat menyerap peluh sehingga suhu badan si comel menurun ke paras normal

4. KERAP MINUM AIR

Demam paksa badan mengeluarkan cairan lebih banyak seperti peluh dan kencing. Maka rajin-rajinlah menyusu atau beri air yang banyak kepada bayi anda untuk mengelakkan dehidrasi.

Lagi banyak cairan diberi, maka lagi banyaklah cairan yang keluar melalui urin yang juga menolong menurunkan suhu badan yang panas.

5. JANGAN GUNA AIR SEJUK!

Kalau nak dimandikan juga bayi/kanak-kanak yang panas, dibolehkan tetapi air yang digunakan haruslah air yang hangat suam. Jangan gunakan air sejuk.

Dengan begitu, tubuh menjadi segar dan nyaman. Setelah mandi, keringkan tubuh dengan kain tuala dan terus cepat tutup badan dengan pakaian.

6. TAK PERLU MAKAN UBAT JIKA ANAK MASIH AKTIF

Anak tidak perlu makan ubat jika ia demam tetapi boleh makan, minum seperti biasa. Hanya jeram jelum anggota badannya dengan air panas suam. Ubat diberikan jika suhu badannya mencapai lebih dari 38’C.

Kalau anak anda demam berpanjangan lebih dari dua hari, kelihatan lesu, hilang selera makan minum, panas kejang, susah bernafas, muncul bintik merah atau biru di tangan, muntah, cirit birit, ini tanda infeksi kuman/virus yang tubuh badan bayi tidak berupaya melawan.

Segeralah bawa anak berjumpa dengan doktor. Doktor akan siasat punca panas dan infeksi tersebut. Mungkin antibiotik diperlukan.

Nasihat saya, segera rawat demam anak. Elakkannya daripada menjadi sawan panas tarik ‘Fibrile Fit’.
semoga bermanfaat

























No comments: