25 March 2020

Ahli Politik Punca Perpecahan Kaum Di Malaysia



Ahli Politik Punca Perpecahan Kaum Di Malaysia

Menurut pakar di Malaysia, bagi membina dan membentuk perpaduan kaum, ia mestilah dimulakan dengan satu sistem pendidikan satu kurikulum, satu dasar dan satu sekolah bersifat kebangsaan dan kononnya lagi, kemahiran menguasai pelbagai bahasa seperti bahasa Mandarin dan bahasa Tamil dalam kepelbagaian kaum diharap dapat memupuk semangat perpaduan serta keharmonian rakyat.

Ahli politik punca perpecahan kaum

Malangnya, pakar ini terlupa menyebut satu perkara paling asas dan terpenting bagaimana sebenarnya menyelesaikan isu perpaduan di Malaysia (Baca: Semenanjung), terutamanya antara Melayu, Cina dan India, malah antara melayu dengan melayu.

Untuk membina perpaduan sejati antara rakyat di Malaysia di Semenanjung ini, pemimpin kerajaan dan pembangkang perlu terlebih dahulu menunjukkan hubungan baik antara mereka jika serius ingin memperbaiki perpaduan kaum di negara ini.

Punca keretakan hubungan antara kaum di Malaysia (Semenanjung) adalah perbalahan pemimpin politik dan kegagalan menunjukkan contoh yang baik.

Orang Melayu, Cina dan India seperti pasir, air dan simen – jika digaul menjadi blok kukuh. Begitulah cara kita dahulu. Sekarang mungkin seperti kek aising, cantik di luar tetapi rapuh di dalam.

Apa punca masalah itu? Tentunya masalah politik. Kerana pemimpin politik tidak menunjukkan imej perpaduan. Imej ini bukan terletak pada rakyat, tetapi bermula dengan pemimpin.

Justeru, sebelum kita bercakap tentang perpaduan antara rakyat terutamanya Melayu, Cina dan India, ahli politik hendaklah menunjukkan imej perpaduan agar menjadi contoh kepada rakyat.

Media juga sepatutnya menjadi wadah untuk membantu membina rasa hormat dan menghormati perbezaan pelbagai pihak.

Malangnya, media di Malaysia biasanya dimiliki atau ditaja pihak tertentu dengan tujuan tertentu demi kepentingan masing-masing, tidak kiralah pihak mana. Membantu menyemai sistem pecah belah dan perintah.

Selagi ahli politik ini sentiasa memburukkan satu pihak secara berlebihan, selagi itulah akan wujud reaksi lain ekoran apa yang disiarkan dan pastinya sukar kalau terus melaga-lagakan.

"Respect is earn, not given".

Disebalik Perbalahan Kaum Di Malaysia

Adakah orang Melayu pemalas? Persoalan yang sama boleh ditanya sama ada, adakah orang India kaki mabuk atau gangster? Adakah orang Cina semua kaya? Inilah stereotaip yang sering dipromosi dalam masyarakat kita di Malaysia.

Perbalahan Kaum

Mengenai isu malas. Biasanya majikan dan juga masyarakat amnya menganggap mereka yang buat kerja 8 jam itu malas berbanding dengan mereka yang buat kerja lebih masa (OT).

Walaupun hujah kita bahawa seseorang harus mendapat gaji yang munasabah dengan hanya bekerja 8 jam, tetapi naratif majikan dan kelas pemerintah adalah mereka yang bekerja 8 jam ini malas.

Maka, mereka mewujudkan persaingan antara pekerja yang mahu kerja OT dengan pekerja yang hanya mahu bekerja 8 jam.

Berbalik kepada isu orang Melayu pemalas, pada zaman penjajahan, British mendapati amat sukar untuk memaksa orang Melayu bekerja di lombong timah dan bekerja di ladang.

Bukan kerana orang Melayu tidak mahu bekerja tetapi mereka pada masa itu selesa dengan kehidupan sebagai petani, pesawah dan nelayan. Mereka dapat menampung kehidupan mereka.

Maka British berjaya membawa masuk Orang Cina dan India yang mengalami masalah kemiskinan di negara mereka sendiri untuk bekerja di lombong-lombong dan tanah-tanah ladang demi untuk memperkayakan empayar British.

Mereka juga mengamalkan polisi pecah dan perintah. Samalah modus operandi apabila Mahathir Mohamad bercakap orang Melayu malas, ia sebenarnya mewujudkan satu persaingan dengan kaum-kaum yang lain.

Sistem kapitalis memang dalam nalurinya mewujudkan persaingan dan akan menggunakan pelbagai perpecahan di kalangan masyarakat seperti agama, etnik dan budaya untuk memastikan kekayaan maksimum.

Agenda ini tidak berbeza dari agenda penjajah British dulu. Hari ini musuh untuk pekerja Malaysia adalah pekerja asing. Naratif ini terus digunakan.

Maka sekarang pekerja asing yang membuat kerja 3D – kotor, sukar dan bahaya – dilihat sebagai pekerja yang rajin manakala setiap majikan bercakap mereka mahukan pekerja asing.

Agenda majikan sebenarnya adalah, polisi gaji murah dan untuk memaksimkan keuntungan.

Namun, apa yang mereka katakan adalah pekerja Malaysia malas, tidak mahu buat kerja itu dan terlalu manja.

Pecah dan perintah antara masyarakat kita ataupun antara kita dengan pekerja asing hanyalah agenda keuntungan ekonomi segelintir kecil pihak kapitalis.

Segelintir kecil ini boleh jadi orang Cina, India, Melayu, Jepun, Eropah atau sesiapa pun.

RUSIA YANG HILANG

Dalam tahun 1892-94 seorang pengembara Rusia, mungkin juga seorang askar upahan (siapa tahu adalah perisik) bernama Vasily Mamalyga, telah membantu Lombok menentang askar Belanda.

Lombok kalah, dan Mamalyga (juga kadang kala dieja sebagai Memelige dan WP Mamalyga) dipenjarakan selama empat tahun di dalam penjara Belanda.

Beliau dibebaskan kemudiannya dan diminta ke Moldavia dalam tahun 1899.

Dua tahun kemudian, anehnya, Mamalyga kembali ke alam Melayu kali ini sebagai tukang masak di atas sebuah kapal wap Rusia.

Kapal ini berlabuh di Singapura pada tahun 1901. Ia sepatutnya belayar ke Jawa tetapi Mamalyga tidak dapat meneruskan perjalanan kerana rekodnya yang masih buruk dalam tangan Belanda.

Di Singapura, gerak geri Mamalyga diawasi oleh Baron Kister, Konsul Rusia di pejabat Konsulat Rusia Tsar, sekurang-kurangnya dalam dua insiden iaitu pada bulan Ogos 1901, dan Oktober 1902.

Keberadaan Mamalyga di alam Melayu ini pernah menjadi tumpuan Elizaveta lvanovna Gnevusheva, seorang pensyarah di Universiti Moscow dalam tahun 1965, yang kemudian menarik pula perhatian sejarawan Anthony Reid dalam tahun 1966, yang ketika itu sedang berkhidmat di Universiti Malaya.

Harus dinyatakan di sini pada waktu itu Kelantan sudah pun bebas (walaupun tidak sepenuhnya) dari pengaruh Siam. Pun tradisi menghantar Bunga Mas ke istana Siam masih berjalan.

Penjajah British berminat untuk menguasai penuh Kelantan dan Terengganu (juga Kedah) tetapi sangat berhati-hati untuk tidak memprovokasi Siam yang mana mempunyai hubungan yang erat dengan Perancis.

Tambahan pula Inggeris baru sahaja mencampuri urusan Perak yang berperang dengan Kesultanan Reman (yang berpusat di Gerik, Perak hari ini).

Tidak ramai yang tahu mengenai Kesultanan Reman yang mahu memerdekakan diri dari Patani pada tahun 1810 iaitu apabila Tuan Tok Nik Tok Leh menolak dari menjadi sebahagian jajahan Patani. Reman turut berperang dengan Perak kemudiannya.

Pada tahun 1899, ekoran perang yang panjang, Reman dan Patani menjadi lemah kedua-duanya dan Siam mengambil peluang meluaskan pengaruh. British mengiktiraf kedudukan istimewa Siam tersebut.

Jadi apa yang berlaku di Kelantan? Apa pula yang dilakukan seorang Rusia di Kota Baharu?

Semuanya kerana kuasa Siam semakin mencekam kembali. Ini terjadi apabila Siam melantik Phya Sukhom sebagai gabenor Songkhla dalam tahun 1897.

Phya tidak menggunakan gaya lama untuk menggasak Kelantan dan Patani.

Kaedah Phya jauh lebih sofistikated dan sistematik iaitu dengan memperkenalkan pada tahun 1897 sehingga 1901, antara lain komisioner, pejabat pos, bot kawalan perang dan penjaga sempadan yang diupah dari Denmark. Ini menyebabkan kehadiran Siam jauh lebih dirasai.

Kerabat diraja Kelantan dan Patani mulai resah kerana Raja Senik (yang nampaknya memilih menggunakan nama dan gelar Sultan Muhammad IV (1899-1920), kurang berbuat apa-apa dan tampak tidak berdaya dalam menangani pemerintahan seharian.

Kelemahan ini gara-gara kegagalan baginda menyelesaikan pertikaian sesama kerabat raja yang berlarutan sejak pemerintahan Sultan Muhammad III (bapa Raja Senik) dan Sultan Mansur sehingga memberi ruang pada kerajaan Siam untuk meluaskan semula pengaruh di Kelantan.

Malah, di satu peringkat, Raja Senik ikut meminta bantuan Siam semasa proses peralihan kuasa selepas kemangkatan Sultan Mansur.

Bantuan penjajah tiba

Agar tidak dihambat Siam dan takhtanya pula tidak direbut oleh kerabat lain, Raja Senik, atau seperti yang baginda suka - Sultan Muhammad IV - perlu meminta bantuan asing. Maka Inggeris pun dihampiri.

Ketakutan Sultan Muhammad IV kian besar apabila Siam menahan pemerintah Patani, Raja Abdul Kadir pada bulan Februari, 1902. Isteri Raja Abdul Kadir Patani, adalah ibu saudara Sultan Muhammad IV.

Bantuan penjajah tiba. Sultan Muhammad IV lega sementara. Inggeris akhirnya berjaya menundukkan Siam agar menerima seorang Inggeris sebagai Residen Siam di Kelantan di bawah Perjanjian Siam-Kelantan pada bulan Oktober 1902.

Pun pada bulan Mei 1902, Sultan Muhammad IV melawat Singapura dan merayu supaya Frank Swettenham bagi pihak British menentang Siam.

Frank Swettenham ingin meminimumkan perang, sementara Melayu ingin berperang.

Untuk menenangkan sultan Kelantan yang begitu goyang itu, Frank Swettenham menghantar 100 orang Sikh terlatih untuk mengiringi baginda pulang ke Kota Baharu.

Pada bulan Ogos, kesemua mereka berlayar pulang dengan SS Flevo untuk mengawal takhta Sultan Muhammad IV dari Siam dan sebarang perbalahan dalaman, khusus yang mungkin dibangkitkan oleh Raja Ismail dari Selangor.

Siapa pula Raja Ismail ini? Apa pula kaitannya dengan seorang Rusia yang licik?

Raja Ismail bin Raja Abdullah sudah pun dikenali melalui Perang Saudara di Selangor antara tahun 1866-74.

Ayahandanya Raja Abdullah, telah disingkirkan sebagai penguasa Kelang oleh Raja Mahdi dan Raja Ismail bangkit bergabung tenaga dengan Tengku Kudin untuk merebut posisi.

Inggeris bagaimanapun mengiktiraf Tengku Kudin dan bukan Raja Ismail pada tahun 1874.

Tentulah Raja Ismail berduka lantas merayu agar diberi tempat dalam pentadbiran Selangor. Inggeris tidak mengendahkannya.

Raja Ismail membawa rajuk dan mulai membawa diri menempel kepada Sultan Abu Bakar di Johor.

Raja Ismail (Selangor) dan Sultan Abu Bakar (Johor) nampaknya kurang senang dengan pilihan Kelantan untuk mendekatkan diri dengan Inggeris.

Raja Ismail telah mendapatkan bantuan Mamalyga, sang Rusia misterius di Singapura ini dalam tahun 1902.

Bersama-sama 100 orang, Mamalyga berangkat ke Kelantan sebagai kuasa bebas.

Beliau membawa sama surat daripada Raja Ismail untuk memujuk Sultan Muhammad IV agar menerima bantuannya.

Raja Ismail berharap Sultan Kelantan waktu itu akan tertarik dengan orang Rusia.

Baron Kister, konsulat Rusia di Singapura dengan segera menghubungi Raja Ismail dan cuba memberitahu agar tidak mempercayai Mamalyga.

Rusia pada waktu itu berhasrat menghindar diri dari terlibat dalam pertikaian yang sudah cukup rusuh di rantau Melayu antara kuasa Inggeris, Belanda, Perancis dan Sepanyol.

Raja Ismail menolak permintaan Baron Kister dan membalas bahawa Mamalyga adalah seorang Rusia yang budiman dan orang Melayu mempercayainya.

Usaha mencegah Mamalygin ke Kelantan dengan kapal Flevo pada Ogos 1902 gagal.

Terpukau akan Inggeris

Mungkin sahaja Mamalyga tiba di Kelantan serentak dengan Sultan Muhammad IV bersama-sama 100 orang Sikh bekalan Frank Swettenham.

Mujur mereka tidak bertempur, jika tidak lebih banyak nyawa rakyat terkorban demi mempertahankan kuasa.

Kesimpulannya, Sultan Muhammad IV Kelantan pada tahun 1902 tidak terpesona dengan seorang Rusia. Baginda lebih terpukau akan Inggeris.

Kehadiran 100 orang askar Sikh sebagai wakil British itu berjaya menakutkan Siam dan mungkin Raja Ismail sendiri.

Tiada tahu apa yang terjadi kepada Mamalyga yang diupah Raja Ismail apabila ia tiba di Kelantan. Nama Mamalyga hilang begitu sahaja dari sejarah.

Mungkin Mamalyga berkahwin dengan mana-mana mek di Tumpat atau menyamar belajar fikah masuk pondok di Pulau Melaka.

Tiada rekod dari Konsulat Rusia Tsar di Singapura mengenai Mamalyga sehingga setakat ini.

Beberapa tahun kemudian termeterailah Perjanjian Inggeris-Siam 1909, empat negeri di bawah naungan Siam diserahkan kepada Inggeris.

Bertakhtalah Sultan Muhammad di Kota Bharu dengan bahagianya dan selamat.

Apakah pelajaran untuk kita?

Hari ini, segelintir generasi kita sering mengkhayalkan pemerintahan Melayu-Islam yang kononnya gemilang.

Malangnya, mereka mengabaikan sejarah mengenai perang demi perang saudara, percaturan politik raja-raja Melayu yang salah pada waktu dahulu dan juga campur tangan kuasa asing di rantau ini.

Mereka tergila-gilakan pemerintahan Melayu-Islam yang kononnya berteraskan raja dan ulama yang saling akrab memadu kasih. Perangai meromantikkan episod sejarah dahulu kala ini harus dibanteras di akar umbi.

Tidak, pemerintahan Melayu-Islam dahulu kala bukanlah sama sekali model untuk kita hari ini.

Malah, seperti yang diperlihatkan di atas, keadaan pada waktu itu amatlah celaru sehingga nyaris seorang Rusia pun ikut masuk dalam istana.

Jelas sekali mereka, orang dahulu kala mempunyai masalah dan pergolakan sendiri yang kompleks.

Mereka punya ketakutan yang khusus sehingga kadang membuat pilihan nanar dan tidak ada sebab kita harus menjadi seperti mereka.

Hari ini kita juga punya masalah yang haru. Sehingga tahun 2018, telor masing-masing umat Melayu masih di hujung tanduk ditentukan oleh kancah demi kancah perangai peribadi serta bidak niaga dan kuasa.

Mujurlah ada sebahagiannya mengenal demokrasi pada 9 Mei 2018.

Bolehlah kita berpijak di bumi nyata dan belajar untuk menguruskan negeri menurut realiti hari ini.

Semoga memberi manfaat.

7 Sifat Angkuh Cina Malaysia Di Bongkar Warga China

Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari china tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong dan Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. Beliau mempunyai banyak pengalaman melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu.

The Chinese Dilemma

Menurutnya, orang Cina di Malaysialah (bukan semua) yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan.

Keberanian beliau membongkar kepincangan pemikiran masyarakat Cina Malaysia memberikan kita perspektif daripada ‘orang dalam’ tentang sikap dan mentaliti sebahagian daripada masyarakat Cina Malaysia.

Buku ini menerima kutukan teruk dalam komen-komen oleh mereka yang apa disebut didalam peribahasa Melayu 'siapa yang makan cili, dialah yang terasa pedasnya.

Dalam buku, The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

1. Pengiktirafan Orang Cina

"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih, kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat.

"Tetapi, orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu.

"Mana-mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik."

2. Keangkuhan Orang Cina

"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini.

Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini.

Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka.

Mana-mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina."

3. Perkauman Orang Cina

"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu.

Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial.

Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina.

"Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini.

"Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis."

4. Penghinaan Orang Cina

"Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu.

"Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun.

"Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana menganggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu.

"Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan tisu tandas, yang dianggap lebih bertamadun. "Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘ketuanan orang putih’ kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera."

5. Sikap Negatif Orang Cina

"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka.

"Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga.

"Jadi, sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka.

"Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat."

6. Isu Tuan Rumah

"Siapakah tuan rumah negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku tuan rumah, manakala orang Cina dan India sebenarnya hanyalah tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat.

"Orang cina Malaysia sepatutnya malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi kerakyatan akhirnya mereka hendak merampas serta menindas tuan rumah.

"Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan perlembagaan dan sosial kontrak dicabar.

"Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar."

7. Orang Melayu Sebenarnya Sedang Dijajah Cina

"Tetapi, itulah keistimewaan orang Melayu. Mereka adalah bangsa yang bersopan santun dan penyabar.

"Sudahlah mereka bersusah payah berjuang untuk membebaskan diri dari jajahan barat, sekarang mereka perlu bersusah payah untuk merampas dari orang Cina yang memegang ekonomi pula.

"Sepatutnya, orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana sudah diberi peluang mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari China berasa malu dengan sikap bangsa saya yang tinggal di Malaysia.

"Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang cina terlalu keras, ekstrim serta perkauman.

"Kami sendiri, orang yang tinggal di China tidak menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis.

"Sebenarnya, jujur saya mengatakan orang cina Malaysia sedang menjajah orang Melayu, mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh yang nyata."

Truth hurts

Seperti biasa, komentar yang diterima jelas lebih bersifat rasis dan ultra-kiasu, yang tidak dapat menerima kenyataan. Truth hurts - kebenaran itu sangat memedihkan.

Itulah yang dirasai oleh extremis, rasis dan pelampau perkauman yang membaca pendedahan dan pembongkaran oleh Ye Lin-Sheng ini!

Namun beberapa komentar profesional yang objektif melihat pendedahan ini sebagai satu keberanian yang wajar dibongkar!

Semoga memberi manfaat.

Tionghoa Atau Cina, Mana Panggilan Paling Sesuai?

Ramai tertarik dengan penggunaan istilah “Tionghoa” dalam laporan NST ini sebab penggunaan Tionghoa untuk merujuk kepada Cina bukan amalan biasa Malaysia, tapi biasa diamalkan di Indonesia. Negara China pun diorang panggil “Tiongkok”.

Tionghoa Atau Cina
Gambar hiasan.

Mungkin niat baik editor (atau cadangan dari Samantha sendiri, tak tau la), takut istilah “Chinese” menimbulkan kekeliruan maksud “orang lahir China”, lagi-lagi di zaman Malaysia Baharu yang menitikberatkan “political correctness”.

Tapi, adakah kita rasa keliru dengan “American of German descent”, “Obama, a U.S. President of Kenyan descent” atau “Malaysian Malay of Javanese descent”? Tak kan.

Mungkin ada yang pernah mendengar bahawa istilah “Cina” mempunyai konotasi negatif di Indonesia disebabkan ia ditetapkan oleh rejim Suharto yang mengamalkan dasar mendiskriminasi kaum Cina.

Tapi dalam konteks Malaysia, istilah Cina tak ada unsur negatif pun.

Istilah Cina sebenarnya berasal dari istilah Sanskrit “Cina” yang digunakan oleh orang India, yang kemudiannya diguna oleh orang Arab (Sin), orang Jepun (Shina), orang Perancis (Chine) dan orang Inggeris (China). Dalam Salalatus Salatin pun guna istilah Cina.

“Cina” merujuk kepada Dinasti Cin (atau “Qin” dalam Mandarin moden) yang telah membina empayar orang Cina yang pertama pada tahun 221 Sebelum Masihi (sebelum itu di tanah China terdapat beberapa “kingdom” yang kecil, Cin yang menyatupadukan semua dan mewujudkan satu common identity).

Setiap kali bertukar dinasti, nama “orang Cin” pun bertukar: Dinasti Han panggil “orang Han”, Dinasti Tang panggil “orang Tang”, Dinasti Song panggil “orang Song”.

Tapi disebabkan Dinasti Han (202 SM hingga 196 Masihi) adalah dinasti paling kuat dan merupakan zaman keemasan orang Cina yang pertama, maka secara “default” orang Cina menamakan diri sebagai “orang Han” (汉人).

Di China sekarang pun masih guna pakai klasifikasi “orang Han”, “orang Hui”, “orang Mongol”, “orang Uyghur” dan sebagainya.

Tapi bagi orang Cina yang duduk di sebelah wilayah-wilayah selatan China iaitu Fujian (Hokkien, Teochew, Foochow), Guangdong dan Guangxi (Kantonis), Hainan dan juga orang Hakka, mereka guna istilah “orang Tang” atau “Tangren” (唐人).

Sebab ketika Dinasti Tang (tahun 618-907), orang-orang Cina Selatan ni mula berdagang dan berlayar ke luar China, jadi bila ditanyakan mana asal mereka, mereka pun membahasakan diri sebagai “orang dari Tang”.

Nama Kampung Cina di Kota Bharu ialah “Tangren-po” (唐人坡), Petaling Street pula namanya ialah “Tangren-jie” (唐人街).

Sebutan “Tangren” ni berbeza ikut dialek. Kalau orang Hokkien sebut “Tng Lang”, orang Hakka sebut “Tong Ngin”, orang Kantonis sebut “Tong Yan”.

Yang orang sebut “Tongsan” (唐山) tu istilah orang Kantonis bagi tanah besar China, merujuk kepada Dinasti Tang.

Manakala istilah “Tionghoa” (atau “Zhonghua”/”Chunghua” dalam Bahasa Mandarin) sebenarnya merupakan istilah yang agak moden, dicipta oleh pemikir nasionalis bernama Liang Chi Chao (1873-1929).

Idea Liang adalah untuk menyatupadukan semua kaum-kaum Han, Manchu, Hui, Mongol dan Tibet jadi satu bangsa baru bernama “Chunghua” (中华).

Jadi, selepas keruntuhan Dinasti Qing pada tahun 1911, Republik China atau “Chunghua Minkuo” didirikan.

Selepas komunis menguasai China pada 1949, mereka menamakan negara baharu sebagai Republik Rakyat China atau “Zhonghua Renmin Gongheguo”.

Perkataan Chunghua ini mula dipakai oleh Cina di Tanah Melayu yang berhaluan nasionalis China.

Sebab sebelum 1946, majoriti orang Cina di Tanah Melayu masih menganggap diri mereka adalah rakyat China yang mencari rezeki di Tanah Melayu.

Jadi, mereka menganggap diri masih lagi sebahagian daripada negara-bangsa Chunghua tersebut.

Sekolah-sekolah Cina (kubu gerakan nasionalis China) mula menggunakan nama Chunghua misalnya sekolah pendahulu kepada “SMK Chong Hwa” dan “SMK Tiong Hua”.

“Tionghoa” ini adalah sebutan “Chunghua” dalam dialek Hokkien.

Jadi, jangan rasa was-was nak guna sebutan Cina atau Tionghoa, mana-mana pun sebenarnya boleh.

Kalau ikutkan, lagi suka “Cina” sebab ia lebih neutral.

Perkataan “tiong” dalam “Tionghoa” bermaksud “tengah” jadi ia mempunyai konotasi “Sino-centrism” yang melihat orang Cina sebagai “center of the world” (“Tiongkok” atau “Zhongguo” sebenarnya bermaksud “middle state” atau “middle kingdom”).

Disebabkan “Tionghoa” adalah sebutan Hokkien, ia agak janggal dalam masyarakat Cina Malaysia sebab Hokkien bukan majoriti seperti di Indonesia atau Singapura.

Bagi yang berdarah Kantonis-Hakka memang tak setuju kalau nak pakai “Tionghoa” tapi kalau pakai “Zhonghua” atau “Chonghwa” lagilah pelik, elok kekalkan isitilah “Cina” saja.

Itu sekadar pandangan. Kalau korang tanya Cina lain mungkin diorang tak kisah pun kot. Kan sekarang semua dah mengaku diri Bangsa Malaysia. Kan?

Semoga memberi manfaat.

11 Tanggapan Salah Tentang Orang Cina Yang Kita Selalu Percaya!

Sejak kecil lagi, kita yang dibesarkan dalam environment Melayu telah diberitahu tentang beberapa perkara mengenai orang Cina. Biasalah tu kan.

Chinese girl

Di sini kami senaraikan 11 salah faham. Sila baca kesemuanya di bawah..

1. Pandai Cakap Cina

Orang Cina [1]

Kita selalu anggap orang Cina mesti pandai cakap bahasa Cina

Tak betul.

Pernah dengar 'Banana Chinese'? Inilah gelaran yang diberikan kepada orang Cina yang tak reti cakap bahasa Cina. Kenapa banana atau pisang? Sebab buah pisang kan sifatnya "kuning di luar, putih di dalam".

Begitu juga dengan mereka ini. Kulit di luar tetap Cina (atau orang barat selalu gelar "yellow skin") tetapi di dalamnya langsung tak Cina. Bahasa ibunda mereka kebanyakannya adalah Bahasa Inggeris.

Walaupun bahasa Cina juga ada banyak dialek seperti Mandarin, Cantonese, Hokkien, Haka, Teochew, dan macam-macam lagi, mereka memang sejak kecil bertutur dalam English dengan keluarga dan tak pergi sekolah Cina.

2. Pintar Matematik

Orang Cina [2]

Kita selalu anggap orang Cina mesti pandai Matematik

Macam betul tapi sebenarnya tak.

Bukan semua orang Cina pandai Matematik. Bukan setakat tak pandai, yang benci Matematik pun ada. Bila sampai bab mengira saja, terus mengeluh. Cina atau tak Cina, semua sama saja.

3. Kuat Minum Arak

Orang Cina [3]

Kita selalu anggap orang Cina suka minum beer, kaki botol, dan kaki judi

Tak betul jugak.

Tak dinafikan, minuman utama yang akan dihidang dalam apa-apa majlis semestinya beer. Selain beer, minuman keras yang lain seperti whiskey, cyder, dan lain-lain turut sama dihidang.

Tapi itu tak bermaksud semua orang Cina suka minum. Ada yang lebih prefer minum air suam je, atau teh tarik, sebab mereka rasa beer ni tak sedap.

Kalau bab berjudi pula, ada juga yang merasakan judi tidak membawa apa-apa faedah langsung. Daripada menghabiskan duit, lebih baik spend untuk benda lain.

4. Rajin dan Bijak Berniaga

Orang Cina [4]

Kita selalu anggap orang Cina rajin bekerja dan bijak berniaga

Hehe tak juga sebenarnya.

Mana-mana individu bekerja sekalipun, bila dah sampai waktu malas tu tetap akan rasa malas, termasuklah orang Cina. Mana ada orang yang sentiasa rajin 24 jam. Betul tak?

Soal meniaga pulak, orang Cina ada juga yang tak pandai. Tak semestinya bisnes orang Cina semua berjaya dan meletup.

Ramai sebenarnya yang dah lingkup dan ramai juga yang memilih untuk bekerja makan gaji sahaja. Lebih safe and secured.

5. Amoi Cina

Orang Cina [5]

Kita selalu panggil gadis Cina 'Amoi' dan anggap mereka tak kisah

Mereka kisah sebenarnya, tapi ramai tak tahu.

Di Malaysia, perkataan 'Amoi' tu memang dah sinonim dengan gadis Cina. Kalau kita nak panggil mereka, mesti kita akan bahasakan mereka sebagai 'Amoi'.

Tapi kalau diikutkan, panggilan 'Amoi' ini sebenarnya agak offensive. YES! Sama jugak macam perkataan 'Awek'.

Cuba kalau kita tegur gadis Melayu yang kita tak kenal dengan panggilan 'Awek'. Kan macam kasar bunyinya di situ.

Ya, itulah contoh yang paling senang untuk kita bandingkan. Jadi kalau boleh, tukarlah perkataan 'Amoi' tu kepada 'miss'. Take note people!

6. Pandai Buat Duit

Orang Cina [6]

Kita selalu anggap orang Cina pandai buat duit

Tak semestinya.

Financial education memang tak diajar di sekolah. Untuk betul-betul mahir dalam bidang ini, kenalah pergi seminar atau kursus berkenaan pengurusan wang.

Kalau tak ada ilmu, nak buat duit pun susah kan? Sama jugak macam orang Cina, bukannya semua minat atau rajin belajar bab kewangan.

Siapa yang belajar, dialah yang akan mahir. Kebijaksanaan dalam perihal kewangan tak akan datang secara semulajadi.

7. Tisu Tandas

Orang Cina [7]

Kita selalu anggap orang Cina hanya pakai tisu sahaja untuk basuh sisa najis selepas membuang

Nope, nope, nope, and NOPE!

Pelik. Entah dari manalah datangnya asal-usul tanggapan macam ni. Kita suka sangat label orang Cina sebagai pengotor, lagi-lagi bila bab kebersihan diri. Sejak dari dulu lagi.

Tak betul lah. Orang Cina pun pakai air jugak, bukan pakai tisu je. Sama jugak macam orang lain.

Adakah mungkin disebabkan frekuensi orang Cina pakai tisu adalah lebih tinggi berbanding orang lain?

Jadi tak semena-mena orang anggap mereka tak suka pakai air.

Tuutttt... Salah!

8. Beragama Buddha

Orang Cina [8]

Kita selalu anggap orang Cina mesti beragama Buddha

Mestilah tak.

Agama Buddha juga telah sangat sebati dengan masyarakat Cina. Mungkin sebab kita selalu nampak Sami Buddha yang berkepala botak dan mengenakan jubah oren tu orang Cina.

Tapi itu bukan bermakna mereka semua menganut satu agama sahaja. Ramai juga diantara mereka yang beragama Kristian. Malah, ada juga yang mengamalkan kepercayaan Taoisme.

9. Orang Cina 'Kiasu'

Orang Cina [9]

Kita selalu anggap orang Cina ni 'kiasu' Salah!

Direct translation bagi perkataan 'kiasu' ialah 'takut kalah'.

Kia = takut
Su = kalah

Contohnya, lecturer bagi assignment untuk dihantar dua bulan lagi, tapi ada sorang ni siapkan cepat-cepat dalam masa seminggu dan terus hantar tanpa tunggu deadline. Inilah yang dipanggil 'kiasu'. Semua benda nak cepat, semua benda nak menang. Lol :D

Tapi dalam ramai-ramai, mungkin ada seorang je yang macam tu. Yang lain mana ada 'kiasu'. Semua pun sama saja.

10. Mahir Guna Chop Stick

Orang Cina [10]

Kita selalu anggap orang Cina ni terer makan pakai 'chop stick'

Yang ni pun salah.

Rupa-rupanya, ramai juga orang Cina yang tak reti makan pakai 'chop stick'. Eh, bukan tak reti tapi tak mahir. Makan pakai 'chop stick' juga memerlukan practice secara konsisten.

Kalau hidup dalam environment yang tak selalu makan pakai 'chop stick' sejak kecil, memang susah sikit nak mahir. Jadi itulah hujahnya.

11. Orang Cina Kedekut

Orang Cina [11]

Kita selalu anggap orang Cina ni kedekut dan berkira

Tettt!

Benar, orang Cina memang selalu tekankan nilai prosperity dan kekayaan dalam kehidupan. Tapi tak semestinya mereka ini kedekut dan berkira.

Jangan tak tahu, orang Cina juga percaya kepada nilai memberi dan saling tolong-menolong antara satu sama lain.

Apa yang kita bagi, itulah yang kita akan dapat balik, malah berganda!

Itulah dia senarainya..

Orang Cina

Kesimpulannya, tak perlulah ada tanggapan atau stereotaip sebegini terhadap sesiapa sekalipun. Tak elok kan?

Yang penting, kita sebagai rakyat Malaysia perlulah saling hormat-menghormati antara satu sama lain, tak kira bangsa, kaum, agama, atau warna kulit

Asal-usul Tahun Baru Cina Dengan Haiwan Dan Unsur

Simbol haiwan dan unsur pada setiap kali sambutan Tahun Baru Cina diasaskan oleh astrologi Cina berdasarkan kitaran enam puluh tahun sejak dinasti Shang. Kitaran asas ini telah dibina daripada dua kitaran: 10 Batang Samawi (lima unsur dalam bentuk yin dan yang masing-masing) dan 12 Dahan Duniawi, atau kitaran 12 tahun haiwan dalam zodiak Cina.

ZODIAK CINA

Zodiak haiwan cina juga membentuk kitaran bulanan dan waktu seharian dan kitaran 60 tahun ini terdiri daripada dua kitaran berasingan yang saling berinteraksi.

Kitaran yang pertama ialah kitaran 10 Batang Samawi, iaitu Lima Unsur (dalam urutan: Kayu, Api, Tanah, Logam, dan Air) dalam bentuk Yin dan Yang.

Yang kedua ialah kitaran 12 bintang haiwan zodiak (生肖 shēngxiāo) atau Dahan Duniawi, iaitu (mengikut urutan): tikus, lembu, harimau, arnab, naga, ular, kuda, kambing, monyet, ayam, anjing, dan babi.

Gabungan 5 unsur × 12 haiwan menghasilkan kitaran 60 tahun ini yang semestinya bermula dengan Tikus Kayu dan berakhir dengan Babi Air.

Oleh sebab kitaran 12 haiwan zodiak ini boleh dibahagi menjadi dua, setiap satu bintang zodiak ini hanya tergolong dalam kelompok Yin atau Yang: naga sentiasa yang, ular sentiasa Yin, dan sebagainya.

Kitaran sekarang bermula pada tahun 1984 (seperti ditunjukkan dalam “Jadual kalendar 60 tahun” di bawah).


UNSUR ZODIAK 60 TAHUN
UNSUR ZODIAK 60 TAHUN
UNSUR ZODIAK 60 TAHUN

Apabila cuba menghitung tahun yang berkaitan, satu pedoman yang mudah diikuti ialah bahawa tahun yang berakhir dengan angka genap adalah Yang, manakala yang angka ganjil adalah Yin.

Oleh sebab zodiak Cina (tradisional) mengikuti kalendar Cina (lunisolar), maka tarikh peralihan ialah Tahun Baru Cina, bukannya jatuh pada 1 Januari seperti dalam kalendar Gregory.

Maka itu, seseorang yang lahir sebelum Tahun Baru Cina pada tahun tertentu tergolong di bawah bintang zodiak tahun sebelumnya.

Contohnya, bagi seseorang yang lahir pada Januari 1970, unsurnya adalah Tanah Yin, bukan Logam Yang.

Begitu juga, meskipun tahun 1990 ialah Tahun Kuda, sesiapa yang lahir antara 1 dan 26 Januari 1990 sebenarnya lahir pada Tahun Ular (bintang tahun sebelumnya), kerana Tahun Kuda 1990 hanya bermula pada 27 Januari 1990.

Apakah maksud lima unsur haiwan ini?

Zodiak Cina

Yin atau Yang dipecah menjadi Lima Unsur (Kayu, Api, Tanah, Logam, dan Air) di samping kitaran haiwan. Ini merupakan pengubah yang mempengaruhi sifat-sifat setiap 12 bintang haiwan.

Maka itu, setiap bintang haiwan ini bernaung di bawah satu unsur serta satu arah Yin-Yang.

Imbangan Yin dan Yang serta lima unsur dalam pembentukan seseorang banyak mempengaruhi apa yang berfaedah dan berkesan untuknya dari segi feng shui, iaitu bentuk Cina bagi ramalan.

Ini adalah kerana setiap unsur dihubungkan dengan arah dan musim tertentu, serta jenis Qì atau daya hidup yang berbeza.

Unsur kayu mempunyai sifat murah hati, mesra, mayakinkan, bekerjasama, mahu berkembang, idealistik, beretika, ghairah, suka meneroka.

Unsur api membawa sifat dinamik, kemanusiaan, bertenaga, berkobar-kobar, berdaya usaha, suka mengembara, tidak mudah puas hati, berdaya saing, berkemahiran dalam memimpin, kuat, sepenuh jiwa raga, suka jenaka.

Unsur tanah pula disifatkan sebagai seorang yang sabar, ketenteraan, cermat, stabil, boleh dipercayai, rajin, bercita-cita, degil, penuh tenaga, berdisiplin, kuat, lojik, sedia berkhidmat untuk orang lain.

Unsur logam ialah seseorang yang tekun, berdikari, keras hati, kuat, kuat, tegas dan bersemangat, berat mulut, memerlukan ruang bersendiri, sofistikated, suka mncari keseronokan, prihatin, menghormati orang lain.

Yang terakhir ialah unsur air yang mempunyai sifat berahsia, menawan, intuitif, belas kasihan, peka, kreatif, fleksibel, patuh, petah, intelek.

Walau bagaimanapun, adalah satu tanggapan salah umum bahawa seseorang cuma ada satu bintang iaitu berdasarkan tahun, walhal juga terdapat bintang yang berasaskan bulan, hari, dan waktu kelahiran.

Gabungan lengkap tahun, bulan, hari dan waktu kelahiran ini membentuk ’empat tunggak’ astrologi Cina untuk menilik nasib seseorang.

Contohnya, jika anda lahir pada 22 Februari 1988, pukul 2.36 pagi, maka anda lahir pada tahun Naga, bulan Harimau, hari Kambing dan waktu Lembu.

ZODIAK 2019

Khinzir atau Babi ialah bintang haiwan yang terakhir dalam kitaran 12 haiwan zodiak Cina dan dilambangkan oleh dahan duniawi manakala dalam budaya Cina, khinzir dikaitkan dengan kesuburan dan kejantanan.

Melahirkan anak pada tahun khinzir dianggap amat bertuah kerana anak-anak itu akan menjadi periang dan jujur.

Dalam versi Jepun, zodiak ini hanya dimaksudkan sebagai babi hutan (猪 inoshishi) sahaja dan bukan khinzir ternakan.

Tahun-tahun dan Lima Unsur
  • 30 Januari 1911 - 17 Februari 1912: Khinzir Logam
  • 16 Februari 1923 - 4 Februari 1924: Khinzir Air
  • 4 Februari 1935 - 23 Januari 1936: Khinzir Kayu
  • 22 Januari 1947 - 9 Februari 1948: Khinzir Api
  • 8 Februari 1959 - 27 Januari 1960: Khinzir Tanah
  • 27 Januari 1971 - 14 Februari 1972: Khinzir Logam
  • 13 Februari 1983 - 1 Februari 1984: Khinzir Air
  • 31 Januari 1995 - 18 Februari 1996: Khinzir Kayu
  • 18 Februari 2007 - 6 Februari 2008: Khinzir Api
  • 5 Februari 2019 - 24 Januari 2020: Khinzir Tanah
  • 2031 - 2032: Khinzir Logam
  • 2043 - 2044: Khinzir Air

Sifat Zodiak Khinzir
  • Kedudukan zodiak: Ke-12
  • Waktu naungan: 9 – 11 malam
  • Mata angin: Barat laut-Utara
  • Musim dan bulan Musim sejuk: November
  • Bulan qamariah: 8 November hingga 6 Disember
  • Zodiak Barat yang bersamaan: Scorpio
  • Polariti: Yin
  • Unsur: Air

Sifat
  • Sifat positif: Penyayang, bertoleransi, peka, optimis, patuh, jujur, altruistik, senang menerima tetamu.
  • Sifat negatif: Materialistik, mudah terpengaruh, mudah terpedaya, boros, ragu-ragu, naif.

Pasangan
  • Paling serasi: Kambing, Arnab, Anjing
  • Sederhana serasi: Tikus, Lembu, Naga, Kuda, Harimau.
  • Tidak serasi: Monyet, Ayam, Ular.

Semoga memberi manfaat.

P/s: Artikel ini adalah untuk pembacaan semata-mata dan bukanlah sebagai kepercayaan 100%.

Ketahui Titik Sensitif Rangsangan Wanita Mengikut Zodiak

Setiap orang punyai titik rangsangan yang tersendiri dan wanita dikatakan memiliki beberapa titik sensitif yang berbeza mengikut zodiak masing-masing.

Sensitif

Berikut adalah informasi lengkap tentang titik sensitif setiap wanita mengikut zodiak untuk mencapai kepuasan ketika melakukan hubungan intim dengan suami.

1. Aries

Aries punyai titik sensitif di kepala dan wajah. Bahagian ini boleh menambah keghairahan ketika berhubungan intim.

Wanita Aries sangat suka pasangannya membelai rambutnya atau wajahnya. Minta suami untuk meniup telinga dengan lembut dan hangat untuk membangkitkan ghairah bercinta.

2. Taurus

Bagi Taurus, leher adalah bahagian yang sangat sensitif. Minta suami untuk menyentuh, mencium dan menggigit lembut leher untuk menaikkan ghairah dan membuatkan malam anda lebih panas.

3. Gemini

Titik sensisif bagi Gemini adalah tangan. Minta suami untuk cium dan membelai lembut tangan anda. Ini pasti akan membangkitkan ghairah bercinta anda nanti.

4. Cancer

Wanita Cancer akan terus berghairah jika bahagian payudaranya disentuh. Minta suami mulai malam indah anda dengan meraba, mencium dan meramas payudara anda.

5. Leo

Bagi Leo, belakang adalah bahagian yang sensitif. Minta suami anda untuk menggosok lembut bahagian belakang dan berikan cubitan lembut yang akan membangkitkan rasa ghairah anda untuk bercinta.

6. Virgo

Perut menjadi bahagian sensitif untuk wanita Virgo. Minta suami untuk meraba perut dari atas lalu turun kebawah.

Suami juga boleh menggunakan sentuhan jari ataupun ciuman manja. Ini akan membuatkan anda lebih bersemangat dan berghairah untuk melakukan hubungan seks.

7. Libra

Bahagian punggung menjadi bahagian sensitif bagi wanita Libra. Ramasan dan sentuhan lembut suami dibahagian punggung anda akan membuatkan anda tidak menjadi tidak menentu dan bersedia untuk aksi seterusnya.

8. Scorpio

Scorpio akan terus terangsang jika Miss V mereka diberikan sentuhan. Ini akan membuatkan Miss V lebih bersemangat untuk melakukan hubungan intim.

9. Sagitarius

wanita Sagitarius akan merasa mudah terangsang ketika peha mereka disentuh. Suami boleh memulakan dengan mencium atau membelai peha anda untuk membangkitkan nafsu anda.

10. Capricorn

Bahagian pusat dan bahagian lutut adalah titik sensitif wanita Capricorn. Minta suami cium pusat dan kawasan sekitarnya untuk membangkitkan ghairah seks anda.

11. Aquarius

Aquarius akan mudah terangsang jika betis dan pergelangan kakinya disentuh. Gosok sedikit betis sudah membuatkan anda rasa ghairah.

12. Pisces

Wanita Pisces akan terangsang jika kakinya disentuh. Urutan pada kaki akan merangsang wanita Pisces untuk segera melakukan hubungan intim.

12 Haiwan Zodiak Dalam Kalendar Lunar Cina

Dalam astrologi zodiak Cina, terdapat satu kitaran 12 tahun yang terdiri daripada dua belas ekor haiwan yang melambangkan dua belas jenis personaliti berbeza dan secara tradisi, zodiak ini sentiasa bermula dengan bintang Tikus.

12 zodiak cina

Terdapat juga banyak cerita mengenai asal-usul zodiak ini yang menerangkan sebab tikus menerajui zodiak.

Berikut ialah kesemua 12 haiwan zodiak dalam urutan betul serta sifat-sifatnya.

Asal-usul Zodiak Cina

Terdapat banyak legenda yang menerangkan permulaan zodiak, antaranya cerita yang diringkaskan seperti berikut:

Sang tikus ditugaskan menjemput para haiwan untuk melapor diri menghadap Maharaja Jed untuk satu jamuan dan juga pemilihan bintang zodiak. Mula-mula, sang kucing dan sang tikus berkawan baik, tetapi sang tikus memperdaya sang kucing dengan berkata bahawa jamuan diadakan pada hari kemudian. Maka sang kucing terus tidur dan terlepas majlis jamuan kerana menyangka jamuan itu diadakan pada hari kemudian. Setelah menyedari cerita sebenar, sang kucing bersumpah untuk menjadi musuh semulajadi tikus untuk selamanya.

Bagaimanapun, kucing ada mengambil tempat di zodiak Vietnam, menggantikan tempat arnab.

1. Zodiak Tikus

Unsur: Air
Tahun: 1936, 1948, 1960, 1972, 1984, 1996, 2008, 2020, 2032

Sifat baik

Terus terang, berdisiplin, sistematik, cermat, berkarisma, rajin, menawan, petah, suka bergaul dan pintar.

Sifat buruk

Memanipulasi, kejam, suka memerintah, tegar, mementingkan diri, degil, kritis, bercita-cita terlalu tinggi, tidak berhati perut, tidak bertoleransi dan licik.

Pasangan

Paling serasi: Naga, Monyet, Lembu
Sederhana serasi: Ular, Babi, Tikus, Anjing, Harimau
Tidak serasi: Arnab, Kambing, Ayam, Kuda

2. Zodiak Lembu

Unsur: Tanah
Tahun: 1937, 1949, 1961, 1973, 1985, 1997, 2009, 2021, 2033

Sifat baik

Boleh diharapkan, tenteram, berperaturan, sabar, rajin, bercita-cita, konvensional, tenang, sopan, lojik, tegas dan kuat.

Sifat buruk

Degil, berfikiran sempit, materialistik, tegar dan suka mendesak.

Pasangan

Paling serasi: Tikus, Ular, Ayam, Kuda
Sederhana serasi: Babi, Anjing, Naga, Harimau
Tidak serasi: Lembu, Monyet, Kambing, Ayam

3. Zodiak Harimau

Unsur: Kayu
Tahun: 1938, 1950, 1962, 1974, 1986, 1998, 2010, 2022, 2034

Sifat baik

Sukar diduga, suka melawan, berwarna-warni, sangat berkuasa, berkobar-kobar, berani, mengikut gerak hati, penuh bersemangat, merangsang, ikhlas, pengasih, berperikemanusiaan dan murah hati.

Sifat buruk

Mudah gelisah, semberono, tidak sabar, cepat berang, degil dan mementingkan diri.

Pasangan

Paling serasi: Kuda, Anjing
Sederhana serasi: Naga, Arnab, Harimau, Tikus, Kambing
Tidak serasi: Lembu, Ular, Ayam, Monyet, Babi

4. Zodiak Arnab

Unsur: Kayu
Tahun: 1939, 1951, 1963, 1975, 1987, 1999, 2011, 2023, 2035

Sifat baik

Baik budi, baik hati, peka, lemah lembut, ramah, berbudi bahasa, berat mulut, berwaspada, berjiwa seni, teliti, manis, yakin pada diri sendiri, panjang akal, belas kasihan dan fleksibel.

Sifat buruk

Ada angin, menyendiri, cetek pemikiran, suka mengurut nafsu, oportunis dan pemalas.

Pasangan

Paling serasi: Babi, Kambing
Sederhana serasi: Anjing, Arnab, Ular, Kuda
Tidak serasi: Naga, Tikus, Ayam, Lembu, Monyet, Harimau

5. Zodiak Naga

Unsur: Tanah
Tahun: 1940, 1952, 1964, 1976, 1988, 2000, 2012, 2024, 2036

Sifat baik

Baik hati, penuh bersemangat, kuat, yakin pada diri sendiri, megah, terus terang, penuh hasrat, bersemangat, berapi-api, berkobar-kobar, tegas, perintis, bercita-cita, murah hati dan setia.

Sifat buruk

Sombong, zalim, suka mendesak, eksentrik, dogmatik, suka menguasai orang lain, terburu-buru dan kasar.

Pasangan

Paling serasi: Tikus, Monyet, Ular, Ayam
Sederhana serasi: Naga, Babi, Lembu
Tidak serasi: Kuda, Harimau, Kambing, Arnab, Anjing

6. Zodiak Ular

Unsur: Api
Tahun: 1941, 1953, 1965, 1977, 1989, 2001, 2013, 2025, 2037

Sifat baik

Berfikir panjang, bijaksana, mistik, lemah lembut, lemah lembut, sensual, kreatif, cermat, pintar, bercita-cita, berbudi bahasa, berwaspada, bertanggungjawab, tenteram, kuat, setia dan tekad.

Sifat buruk

Penyendiri, komunikasi teruk, cemburu, hedonis, ragu diri, sentiasa menaruh kesangsian terhadap orang lain dan pendusta.

Pasangan

Paling serasi: Lembu, Ayam, Naga
Sederhana serasi: Tikus, Anjing, Kambing, ular
Tidak serasi: Arnab, Kuda, Monyet, Harimau, Babi

7. Zodiak Kuda

Unsur: Api
Tahun: 1942, 1954, 1966, 1978, 1990, 2002, 204, 2026, 2038

Sifat baik

Periang, popular, tajam akal, bertukar-tukar, biasa dan berterus terang, perseptif, suka bercakap, lincah, cerdas, kuat daya penariknya, cerdik, panjang akal, fleksibel dan berfikiran terbuka.

Sifat buruk

Tidak tetap hati, cemas, biadab, mudah terpedaya, degil, kurang stabil dan kurang tabah.

Pasangan

Paling serasi: Anjing, Harimau, Kuda, Kambing
Sederhana serasi: Ayam, Monyet, Babi, Arnab
Tidak serasi: Tikus, Lembu, Naga, Ular

8. Zodiak Kambing

Unsur: Tanah
Tahun: 1943, 1955, 1967, 1979, 1991, 2003, 2015, 2027, 2039

Sifat baik

Soleh, ikhlas, bersimpati, lemah lembut, pemalu, berjiwa seni, kreatif, lembut, belas kasihan, bertimbang rasa, keibuan, tekad, mencintai kedamaian, murah hati dan mencari perlindungan.

Sifat buruk

Ada angin, tidak tegas, terlalu pasif, perisau, pesimis, mudah tersinggung dan suka merungut.

9. Zodiak Monyet

Unsur: Logam
Tahun: 1944, 1956, 1968, 1980, 1992, 2004, 2016, 2028, 2040

Sifat baik

Pencipta, pendorong, suka mengimprovisasi, tajam akal, suka ingin tahu, fleksibel, inovatif, penyelesai masalah, yakin pada diri sendiri, suka bergaul, sopan, menimbulkan rasa hormat, suka bersaing, objektif, faktual dan intelektual.

Sifat buruk

Egoistik, angkuh, mementingkan diri, licik, iri hati dan mudah sangsi.

10. Zodiak Ayam

Unsur: Logam
Tahun: 1945, 1957, 1969, 1981, 1993, 2005, 2017, 2029, 2041

Sifat baik

Tajam, kemas, cermat, terurus, yakin pada diri sendiri, tegas, konservatif, kritis, mementingkan kesempurnaan, berjaga-jaga, bersemangat, praktis, saintifik dan bertanggungjawab.

Sifat buruk

Terlalu fanatik dan kritis, bagaikan pendakwah, egoistik, kasar dan terlalu yakin akan pendapatnya.

Ramalan Tahun Ayam Api Masyarakat Cina 2017

Mengikut kalendar lunar Cina, tahun 2017 merupakan Tahun Ayam yang berunsurkan api dan menurut pengasas Good Feng Shui, Kenny Hoo, disebabkan oleh dua elemen yang bercanggah iaitu logam dan api, tahun ayam diramal lebih mencabar.

Tahun Ayam Api

"Apabila unsur logam terlalu kuat, ia akan menyebabkan dari segi emosi lebih ramai orang yang bersikap agresif, senang marah atau menimbulkan kekecohan. Jadi banyak perkara akan berlaku dari segi pertengkaran dan pergaduhan," katanya.

Turut terkesan katanya, adalah bidang berunsurkan logam seperti ekonomi dan industri perbankan.

"Unsur berhubung dengan logam ini seperti industri kewangan dan perbankan akan menghadapi tekanan dan persaingan yang kuat."

"Namun bagi industri berunsurkan air seperti pelancongan, logistik, pengangkutan dan minuman adalah sangat baik tahun ini," katanya.

Ini kerana katanya unsur yang penting adalah air bagi tahun ini.

Justeru, beliau mengalakkan pemakaian warna biru untuk menambah tuah pada Tahun Ayam Api ini.

"Contohnya, kita boleh menggunakan lebih banyak warna biru tahun ini dari segi pakaian atau aksesori."

"Selain itu, kita juga boleh mengecat sebahagian dinding rumah dengan warna biru khususnya di kawasan utara rumah atau pejabat," katanya.

Bagi beberapa zodiak, mereka bakal menemui tuah pada tahun ayam ini, khususnya mereka lahir pada tahun Naga.

"Zodiak paling bertuah adalah bagi mereka yang lahir dalam tahun harimau, kuda, anjing dan naga.

"Bagi harimau, kuda dan anjing, tahun ini adalah peluang untuk menjadi lebih masyur.

"Mereka akan dapat berjumpa dengan kenalan baru yang akan membantu mereka dari segi kerjaya."

"Naga terutamanya adalah sangat bertuah tahun ini. Mereka akan mendapati rezeki dari segi kerjaya dan kesihatan, semuanya baik.

"Apa yang mereka impi dan rancang boleh dicapai dengan lancar tanpa sebarang halangan," katanya.

Lebih manis, ramai juga diramal akan jatuh cinta dan berkahwin.

"Dari segi percintaan, bagi mereka yang dilahirkan pada tahun monyet, tikus dan naga, mereka akan mendapati bahawa dari segi percintaan ia adalah sungguh mewah dan manis pada tahun ini.

"Tahun ini juga diramal ramai akan berkahwin dan melahirkan anak," katanya.

Bagaimanapun, bagi mereka yang lahir pada tahun ayam dan arnab pula tidak begitu bernasib baik.

"Bagi kedua zodiak ini, mereka mungkin menghadapi ketidakpastian dari segi kerjaya dan percintaan.

"Jadi bagi mereka yang lahir pada tahun ayam dan arnab dinasihatkan tidak membuat keputusan yang besar terutamanya bulan 3, 7 dan 9."

"Asalkan mereka tidak membuat sebarang keputusan yang drastik atau besar, secara keseluruhannya tahun ini masih ok bagi mereka," katanya lagi.

11. Zodiak Anjing

Unsur: Tanah
Tahun: 1946, 1958, 1972, 1982, 1994, 2006, 2018, 2030, 2042

Sifat baik

Jujur, cerdik, terus-terang, setia, penegak keadilan, menarik, ramah, tidak menunjuk-nunjuk, suka bergaul, berfikiran terbuka, idealistik, moralistik, praktis, pengasih dan gigih.

Sifat buruk

Sinis, pemalas, dingin, judgmental, pesimis, perisau, degil dan suka bergaduh.

12. Zodiak Khinzir

Unsur: Air
Tahun: 1947, 1959, 1971, 1983, 1995, 2007, 2019, 2031, 2043

Sifat baik

Jujur, sederhana, gagah berani, tegap, suka bergaul, mencintai kedamaian, sabar, setia, rajin, mudah percaya, ikhlas, tenteram, bertimbang rasa, prihatin, berkobar-kobar dan cerdik.

Sifat buruk

Naif, terlalu bergantung kepada orang lain, suka mengikut nafsu, mudah terpedaya, fatalistik dan materialistik.

ZODIAK DI NEGARA LAIN

Zodiak Cina juga digunakan di beberapa negara Asia lain yang pernah dipengaruhi budaya Cina, namun adanya haiwan zodiak yang berbeza antara negara.

Asia Timur

Zodiak Vietnam hampir seiras dengan zodiak Cina kecuali bahawa bintang kedua ialah kerbau dan bukannya lembu, dan bintang keempat ialah kucing di tempat arnab.Zodiak Jepun menempatkan babi hutan di tempat khinzir, sementara zodiak Thai pula menempatkan sejenis ular besar legenda (yang juga dipanggil "naga") di tempat naga Cina.

Orang Turki

Orang Hun Eropah memakai zodiak Cina lengkap dengan "naga", "khinzir" dan lain-lain.

Zodiak bersama Cina-Turki ini pernah digunakan di Bulgaria Balkan sebelum orang Bulgar menggunakan bahasa Slavia dan memeluk agama Kristian ortodoks.

Kazakhstan

Di Kazakhstan, satu kitaran haiwan yang serupa dengan zodiak Cina juga digunakan, tetapi naga diganti oleh siput babi dan harimau pula merupakan harimau bintang.

Semoga memberi manfaat.

Perbezaan Sambutan Tahun Baru Cina Di China Dan Malaysia

Menjelang Tahun Baru Cina, lazimnya makanan adalah bahagian paling penting pesta keramaian tradisi ini dalam kalangan masyarakat Cina di seluruh dunia.

Tahun Baru Cina

Bagi orang Cina di Malaysia, Yu Sang or Yee Sang, salad ikan mentah-cara Teochew yang berasal dari Selatan China adalah satu daripada makanan popular yang biasa dihidangkan pada Tahun Baru Cina.

Makanan ini yang terdiri daripada hirisan sayur-sayuran pelbagai warna serta ikan mentah biasanya dihidangkan sebagai pembuka selera sebelum makan tengah hari atau makan malam.

Ketika menggaul yee sang ini, masing-masing akan berkata dengan suara kuat apa yang mereka inginkan pada tahun baru agar semua dapat mendengar ucapan mereka dan tercapailah impian masing-masing.

Namun, makanan ini hanya dikenali di Malaysia dan Singapura.

HIDANGAN UTARA CHINA

Le Gao, berusia 26 tahun dari bandar Dalian, utara China tidak tahu langsung tentang Yee Sang apabila penulis bertanya mengenainya.

“Dengar macam menarik tapi baru kali ini saya dengar,” katanya kepada Bernama.

Menurut Le, di Dalian, makanan yang mesti ada untuk sambutan Tahun Baru Cina terutama sekali pada petangnya termasuk ‘dumpling’, ‘dumpling’ pulut, ‘lettuce’ kurma, kuih pulut dan ikan.

“Kami juga ada meletakkan duit syilling yang bersih,biasanya 50 sen emas dalam beberapa ‘dumpling’ (jiaozi dalam bahasa Cina),” katanya, sambil menambah duit syilling adalah tanda nasib baik untuk menikmati tahun yang baik juga.

Di samping dumpling, kata Le makanan yang dihidang pada petang Tahun Baru Cina semuanya membawa makna yang simbolik.

Contohnya, kuih pulut simbol menjadi lebih meningkat atau lebih kaya setiap tahun; ikan bermakna mempunyai lebih banyak wang, lettuce simbol harta yang bertambah sementara dumpling pulut memperoleh banyak wang setiap tahun.

Le memberitahu penulis, semua ahli keluarganya akan berkumpul di rumah untuk makan dumpling dari waktu makan tengah hari sehingga tengah malam sambil main kad dan bersama-sama menonton program televisyen.

TRADISI DI BAHAGIAN TENGAH CHINA

Di Malaysia, satu daripada pantang larang Tahun Baru Cina ialah menyapu rumah pada hari pertama. Ini kerana orang Cina bimbang akan menyapu untung baik.

Bagaimanapun, masyarakat Cina di wilayah Hubei, bahagian tengah China tidak mengamalkan pantang larang ini.

“Sudah tentu kami menyapu rumah pada hari pertana Tahun Baru Cina.

“Mestilah sapu, ramai yang akan datang ke rumah, lantai mudah kotor,” kata Yang Jing yang berusia 32 tahun.

Sehingga 50 orang saudara-mara Yang akan berkunjung ke rumahnya pada perayaan Tahun Baru Cina.

“Pada petang Tahun Baru Cina, biasanya kami makan ikan, ‘spring roll’ dan lotus. Sudah tentunya wain juga dihidangkan,” kata beliau sambil menambah sejak tahun-tahun kebelakangan ini, wain ala-Barat disajikan berbanding wain tradisi.

“Hari ini semuanya ala-Barat. Malahan tidak ada lagi makan besar di rumah. Sebaliknya kami makan di restoran pada petang Tahun Baru Cina sehingga hari ketiga atau keempat,” katanya.

Bagaimanapun, masyarakat di Hubei masih mengamalkan tradisi seperti membakar mercun, menghiasi rumah dengan tanglung merah, main mahjong dan berkunjung ke kuil.

BAGI ANG POW

Mendapat Ang Pow atau wang dalam sampul merah dianggap antara yang paling dinanti-nantikan pada perayaan Tahun Baru Cina.

Bagi kanak-kanak Cina, Ang Pow ini seolah-olah idaman mendapat hadiah Krismas.

Bagi masyarakat Cina di Malaysia, Ang Pow biasanya diberi oleh pasangan yang sudah berkahwin kepada rakan yang masih bujang dan ahli keluarga mereka.

Pemberian Ang Pow ini sebagai simbol mendapat rahmat sementara ibu bapa pula akan memberi Ang Pow kepada anak mereka yang belum berkahwin.

Bagaimanapun, lain pula halnya di Beijing, ibu negara China. Di sini, orang dewasa yang sudah bekerja, sama ada yang berkahwin atau bujang, perlu memberi Ang Pow kepada generasi muda dalam keluarga mereka yang belum ada pendapatan.

“Ibu bapa kami tidak akan memberi kami Ang Pow selepas kami mula bekerja. Sebaliknya kami akan memberi mereka Ang Pow sebagai tanda sayang dan untuk mendapat restu mereka,” kata Zhang Zhe.

Menurut Zhang, seperti masyarakat Cina di wilayah lain, masyarakat di Beijing akan menikmati makanan seperti dumpling, kuih pulut dan ikan ketika menyambut Tahun Baru Cina.

“Biasanya, masyarakat tempatan akan berkunjung ke kuil pada hari besar itu,” tambah Zhang.

Pesta kuil adalah satu daripada kegiatan tahunan yang popular di China semasa perayaan Tahun Baru Cina.

Banyak pesta diadakan di mana terdapat beratus-ratus gerai menjual pelbagai jenis kudapan, makanan, kraftangan serta barangan antik.

Budaya Pelik Perkahwinan Mayat Di China

Belum pernah bercinta mahupun bertemu janji dengan mana-mana gadis, lelaki ini baru berumur 17 tahun.

Minghun

Bujang. Meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya tanpa sempat merasa kemanisan hidup berumah tangga.

Atas alasan itu, ahli keluarga telah melangsungkan perkahwinan antara mayat si mati dengan mayat gadis terpilih dalam satu upacara pelik dipanggil Minghun.

Demikianlah yang terjadi kepada mayat seorang pemuda bernama Li Xianying. Berasal dari perkampungan Yanchuan, wilayah Shaanxi ditengah China.

Walaupun kedengaran sangat pelik, ia sebenarnya bukanlah kes pertama atau baru berlaku di negara paling ramai penduduknya di dunia itu.

Berdasarkan catatan, upacara perkahwinan mayat atau perkahwinan hantu telah mula diamalkan sejak abad ke 17 sebelum masihi.

Amalan ini bermula selepas kebanyakan penduduk China percaya bahawa seorang lelaki tidak akan masuk ke syurga sebelum berkahwin. Bermakna, jiwa lelaki yang meninggal dunia sebelum sempat berkahwin ini dipercayai sering berkeliaran dan tidak tenteram.

Roh mereka dikatakan akan bersendirian dan akan terus-menerus menghantui saudara-mara yang masih hidup.

Bagi menenangkan jiwa-jiwa tidak tenteram, ahli keluarga mayat lelaki tidak berputus asa mencari mana-mana mayat wanita untuk dijadikan isteri si mati.

Minghun

Pakar upacara perkahwinan mayat dari Universiti Shanghai China, Profesor Huang Jingchun berkata, masyarakat di China sangat percaya bahawa kehidupan orang mati pada dasarnya adalah sama dengan kehidupan di dunia.

Menurutnya lagi, si mati akan dibekalkan dengan pelbagai barang-barang keperluan yang diperbuat daripada kertas. Antaranya, wang, televisyen, kereta, mesin basuh dan pelbagai alat kelengkapan lain.

Termasuk juga keperluan mengahwinkan mayat wanita sebagai peneman mayat lelaki dalam ritual perkahwinan mayat.

Upacara perkahwinan pelik ini sama seperti perkahwinan pengantin yang masih hidup. Kedua pengantin dipakaikan pakaian tradisi dari kain yang mahal, disolek dan didandan kemas, malah jamuan makan minum juga disediakan.

Keluarga pengantin lelaki juga turut memberikan hadiah wang tunai kepada saudara-mara pengantin wanita. Keluarga kedua-dua pihak pengantin juga akan terus berhubung antara satu sama lain. Cuma bezanya, pengantin agak menyeramkan kerana kedua-duanya sudah tidak bernyawa.

Lebih pelik dan menyeramkan, pasangan pengantin akan dikubur semula bersama-sama sebaik sahaja majlis bersanding selesai. Bermula dari hari itu, rasmilah mereka sebagai suami isteri dan kedua-duanya dipercayai hidup bahagia di sana.

Akan tetapi, kebahagian itu selalunya tidak kekal lama. Contoh seperti kes ini- Wu, seorang gadis yang sudah meninggal dunia.

Dia dijual oleh orang tuanya kepada saudara mayat seorang lelaki dengan harga sekitar RM15,899 dalam upacara minghun.

Minghun

Selepas dikahwinkan dan dikuburkan bersama-sama, mayat Wu dicuri. Jasadnya kemudian dijual untuk dikahwinkan dengan mayat lelaki lain pada harga diskaun kerana sudah membusuk.

Isu ini bukannya perkara yang baru berlaku. Telah banyak kes seumpamanya dilaporkan sekaligus menjadi kebimbangan ramai pihak.

Mahkamah China sebelum ini telah menjatuhkan hukuman dua tahun penjara ke atas empat orang lelaki kerana menggali 10 buah kubur mayat wanita untuk dijual dengan harga RM125,523.

Seorang lelaki bernama Song turut mengaku bersalah membunuh seramai enam orang wanita, untuk dijual sebagai pengantin wanita.

Pengerusi Parti Komunis China, Mao Tse Tung pernah mengharamkan perkahwinan mayat pada tahun 1949, selepas Parti Komunis berkuasa.

Pengharaman itu adalah sebagai usaha pihak berkuasa untuk menjauhkan rakyat negara itu dari beberapa tradisi pelik yang tidak produktif.

Bagaimanapun, upacara pelik tersebut telah muncul semula beberapa tahun selepas itu dan terus berkembang sehingga ke hari ini.

Cuma bezanya, keluarga mayat lelaki sudah ada pilihan untuk mendapatkan pengantin mayat wanita.

Minghun
Patung daripada biskut menggantikan mayat manusia.

Bagi keluarga kaya, mereka boleh beralih ke pasaran gelap untuk membeli mayat wanita. Sementara keluarga yang kurang berkemampuan pula terpaksa membeli mayat busuk pada harga diskaun kemudian dipasangkan wayar keluli untuk mengukuhkan kerangka mayat.

Bagi keluarga miskin pula, mereka tidak kisah walaupun terpaksa menggunakan patung menyerupai manusia yang diperbuat daripada biskut.

Yang penting dapat meneruskan amalan pelik tinggalan nenek moyang terdahulu.

Yee Sang Sebagai Sajian Tahun Baru Cina, Apa Sebenarnya Sajian Imlek Ini?

Yee Sang atau Yusheng, adalah sejenis salad ikan mentah (kebiasaannya salmon) yang dicampur dengan potongan sayur-sayuran dan pelbagai sos serta perasa.

Yee Sang

Dalam bahasa Kantonis, yee bermaksud ikan dan ia juga bermaksud mudah (senang) dan sang pula bermaksud hidup.

Maka, yee sang diterjemahkan sebagai “ikan mentah (hidup)” atau “senang hidup” menjadi konotasi untuk kemewahan, kemakmuran dan kesuburan.

Malaysia yang bermasyarakat majmuk, kaya dengan warisan kebudayaan termasuk warisan makanan yang unik dan pelbagai.

Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa yee sang telah diisytihar sebagai makanan warisan negara oleh Jabatan Warisan Negara, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

Dari keseluruhan 241 warisan negara, 151 adalah makanan warisan dan yee sang berada pada kedudukan 61 keseluruhan.

Bagaimana yee sang boleh duduk sebaris dengan makanan tradisi Malaysia yang lain seperti budu, cencaluk, tapai, wajik, lempeng, dodol, baulu, apam balik, onde-onde, cendol, muruku, putu mayam dan pelbagai lagi makanan lain yang telah disenaraikan?

Yee sang disenaraikan sebagai makanan warisan Malaysia di bawah warisan budaya Unesco pada tahun 2009.

Yee Sang Budaya Masyarakat Cina Malaysia

Jika ditanya kepada orang Cina di Hong Kong, misalnya, mereka tidak pernah mendengar apatah lagi mempraktikkan budaya ini.

Begitu juga masyarakat Cina di Taiwan dan tanah besar China serta komuniti Cina di bandar-bandar besar yang lain, mereka tidak pula memakan yee sang pada Tahun Baharu Cina.

Walaupun yee sang dikatakan bermula di negara China, yee sang versi Malaysia sangat berbeza dengan yee sang versi China kuno dari segi bahan, cara menghias dan cara memakannya maka, yee sang yang kita kenal hari ini, adalah yee sang “buatan Malaysia”.

Asal-usul Yee Sang

Yee sang Malaysia berasal dari Seremban, dipopularkan oleh Loke Ching Kee, datuk kepada Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke, pada tahun 1940-an.

Loke Ching Kee menyediakan yee sang pada hari keempat hingga ketujuh Tahun Baharu Cina di kedainya di Jalan Kong Sang, Seremban. Mereka melakukan acara melambung yee sang sambil melaungkan “Lou Hei” yang bermaksud gaul naik.

Mereka juga mengucapkan kata-kata yang baik seperti “semoga bertambah rezeki”, “semoga panjang umur”, “semoga keluarga bahagia” dan sebagainya. Ia umpama doa.

Ritual ini adalah simbolik kepada permohonan dan pengharapan agar tuah dan rezeki akan bertambah pada tahun yang mendatang.

Makan ikan mentah merupakan kebiasaan bagi penduduk China suatu ketika dahulu bagaimanapun, setelah sekian lama, ia berkurangan kecuali di beberapa tempat di selatan China seperti Fujian dan Guangdong. Memakan yee sang semasa Tahun Baharu Cina merupakan tradisi etnik Kantonis.

Mitos Dewi Nu Wa

Kira-kira 1,500 tahun yang lampau, yee sang juga dikaitkan dengan sebuah legenda atau mitos. Ia berkenaan Dewi Nu Wa yang kononnya mencipta manusia pada hari ketujuh selepas tahun baharu.

Kaum nelayan dan pelaut China Selatan zaman silam memakan yee sang pada Tahun Baharu Cina untuk memperingati kisah ini.

Persamaannya dengan yee sang moden adalah dari segi ikan mentahnya sahaja, manakala bahan-bahan lain, cara menghias malah cara memakannya termasuk melambung yee sang, tidak dipraktikkan sama sekali oleh mereka.

Pada hari ini, tradisi memakan yee sang bertujuan merapatkan hubungan kekeluargaan, di mana semua ahli keluarga yang berkumpul akan bersama-sama melambung ramuan yee sang ke udara dengan penyepit. Tiada lagi kaitan dengan mana-mana legenda atau mitos.

Adat Turun Temurun

Malah, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, di bawah siri Bayan Linnas-nya, telah menyatakan bahawa upacara yee sang adalah lebih kepada adat dan tidak bersangkut paut dengan persoalan akidah dan harus hukumnya bagi umat Islam yang diajak untuk menyertai upacara tersebut selagi mana tiada unsur maksiat.

Maka, walaupun ada pihak yang cenderung mengatakan bahawa ia boleh membawa kepada syirik, penulis berpandangan ia merupakan salah satu dari banyak perkara yang telah diistihalahkan (ditransformasikan) dengan mengambil kira maqasid syariah.

Perbuatan mengangkat ikan mentah adalah simbolik kepada menaikkan semangat juang kita dalam menghadapi hidup yang penuh dugaan dan cabaran sebagaimana ikan di lautan berjuang untuk hidup.

Resepi Yee Sang, Makanan Wajib Tahun Baru Cina

Yee sang merupakan menu wajib setiap kali masyarakat Cina merai dan menyambut sambutan Tahun Baharu Cina.

Yee Sang

Masyarakat Cina percaya bahawa semakin tinggi yee sang diangkat ketika digaul, maka lebih banyak kemakmuran yang bakal dinikmati sepanjang tahun.

Menu Yee Sang biasanya disajikan sebagai hidangan pembuka dan dianggap sebagai simbol penyatuan dan lambang kemurahan rezeki yang akan diperoleh sepanjang tahun tersebut.

Dalam bahasa Cina, perkataan Yee bermaksud ikan yang turut membawa pengertian lain iaitu kekayaan berkekalan. Perkataan Sang pula merujuk kepada mentah dan turut mempunyai maksud lain iaitu hidup serta kebangkitan.

Pendek kata, hidangan yee sang ini melambangkan simbol kemewahan dan panjang umur.

Inti yee sang biasanya terdiri daripada bahan-bahan seperti ikan mentah (salmon), hirisan sayur-sayuran seperti lobak merah, lobak putih, bijan, kekacang yang ditumbuk, halia, buah abung (pomelo), jus limau, serbuk lima rempah dan keropok rangup.

Kesemua inti tersebut akan disusun secara rapi di atas sebuah pinggan bulat.

Sebelum proses menggaul yee sang dimulakan, sos plum yang mempunyai rasa masam dan manis akan dituang dan disusuli dengan tindakan memicit jus limau pada ikan mentah bertujuan untuk mengelakkan kemasukan bakteria selain menyedapkan rasa ikan itu.

Selepas sos dituang, tibalah detik-detik yang dinanti-nantikan oleh semua iaitu proses menggaul yee sang.

Proses menggaul yee sang mempunyai cara yang tersendiri kerana semua inti yee sang digaul bersama secara agresif menggunakan penyepit oleh mereka yang berkumpul di sekeliling meja bulat.

Jeritan Lo Hei

Mereka yang berkumpul di keliling meja bulat digalakkan untuk menjerit perkataan 'lo hei' dimana 'lo' bermaksud menggaul manakala 'hei' pula ialah naik.

Semakin tinggi yee sang itu diangkat dan digaul, maka lebih banyak kemakmuran yang bakal dinikmati sepanjang tahun.

Selain kemakmuran yang ingin dicapai, masyarakat Cina turut percaya bahawa perkataan 'lo hei' dijerit dengan harapan ia dapat memberi kesihatan lebih baik kepada seseorang.

Resepi Sedap Yee Sang

Bahan:
  • Sedikit timun, betik, seleri yang telah dijerukkan
  • Sedikit halia jeruk merah dan putih
  • Sedikit keladi rangup dan daun bawang
  • Rumpai laut merah dan putih
  • 50 gram obor-obor
  • Sedikit asam mandarin kering
  • Sedikit daun sup, daun limau kasturi, lobak putih, lobak merah
  • 50 gram Tobiko
  • 100 gram Uni

Perisa:
  • 150 ml sos pelam
  • 30 ml cuka lemon
  • 30 ml cuka buah
  • 30 ml minyak zaitun
  • 100 gram kacang
  • 50 gram bijan goreng
  • 100 gram kepingan badam
  • 1/2 sudu teh serbuk lada putih
  • 1/2 sudu teh serbuk rempah gabungan
  • 2 peket keropok yee sang

Cara Penyediaan:
  • Susun semua bahan dalam pinggan besar.
  • Lobak putih dan merah yang diparut diletakkan di bahagian tengah.
  • Perah jus lemon.
  • Gaulkan kesemua bahan segar dan perasa.
  • Sedia dihidangkan.

Selamat menjamu selera.

Sejarah Dan Asal Usul Perayaan Tahun Baru Cina

Budaya Tahun Baru Cina merupakan adat dan pantang larang yang diamalkan oleh masyarakat Cina semasa Tahun Baru Cina seperti memberi angpau kepada kanak-kanak, berkumpul untuk hidangan malam pada malam sebelum Tahun Baru Cina dan sebagainya.

Tahun Baru Cina

Sebenarnya Tahun Baru Cina juga dikenali sebagai Xin (baru) Nian (tahun) dan mengikut orang Cina, Tahun Baru Cina dirayakan selama 15 hari iaitu dari hari pertama sehingga ke hari kelima belas pada bulan pertama dalam kalendar orang Cina.

Hari kelima belas itu juga disebut sebagai Yuen Shiau atau lebih diketahui sebagai Cap Go Meh di Malaysia.

Tahun Baru Cina disambut pada hari dan bulan pertama kalendar masyarakat Cina, dimana perayaan Tahun Baru Cina lazimnya akan disambut secara besar-besaran sebagai kedatangan tahun baru, sekeliling rumah akan dibersihkan dan ada juga perabot yang akan ditukar kepada yang baru.

Asal-usul Tahun Baru Cina

Asal-usul kedatangan Tahun Baru Cina ialah Nian iaitu berasal daripada perkataan Cina yang bererti makhluk garang. Makhluk ini menyerupai singa yang sering kali keluar menangkap kanak-kanak pada tahun baru pada zaman dahulu.

Pada suatu tahun baru, beberapa orang kanak-kanak bermain di depan rumah, tiba-tiba muncul Nian yang cuba membaham seorang kanak-kanak.

Kebetulan ibu kanak-kanak itu berada di depan pintu, lalu pada saat-saat kecemasan itu dan ibu sedang memegang sehelai kain merah. Dengan penuh ketakutan ibu mencampakkan kain merah itu ke arah Nian. Nian takut dan melarikan diri.

Mulai tahun itu, semua orang mula menggantung kain merah di depan pintu untuk menghalau Nian. Dari situlah timbul kepercayaan warna merah membawa tuah dan mampu menghalau unsur buruk yang berbahaya.

Pada masa dahulu, kanak-kanak menghadapi ancaman hidup yang pelbagai seperti penyakit, malapetaka dan masalah sosial.

Oleh itu, kanak-kanak yang berjaya melalui hidupnya setiap tahun dianggap sebagai kesyukuran. Dengan ini, ibu bapa menyelitkan wang di dalam bungkusan di bawah bantal setiap kanak-kanak pada akhir tahun agar dia dapat hidup dengan sihat pada tahun depan.

Muncullah konsep angpau yang kini dijadikan sebagai lambang wajib Tahun Baru Cina.

Sehari sebelum Tahun Baru Cina tiba, semua ahli keluarga akan berhimpun beramai-ramai untuk makan bersama-sama. Jamuan berkumpul diadakan untuk menjalinkan perhubungan sesama anggota keluarga setelah tidak bertemu agak lama.

Menjelang waktu tengah malam kedatangan Tahun Baru Cina, akan diadakan upacara memuja dewa langit sebagai aluan kepada kedatangan hari yang berbahagia.

Selepas pemujaan dilakukan, kanak-kanak akan bergembira dengan membakar mercun, kadangkala pembakaran mercun terus dilakukan hingga ke pagi.

Walau bagaimanapun ini merupakan tradisi sahaja, di negara kita sudah dilarang bermain mercun.

Hari pertama Tahun Baru Cina selalunya disambut dengan meriah, setiap orang akan menggayakan pakaian baru dengan warna yang cerah terutamanya warna merah.

Ang Pow

Semua orang dikehendaki makan makanan vegetarian, manakala mereka yang sudah berkahwin dikehendaki memberi angpau kepada saudara-mara dan sahabat yang belum berumah tangga.

Angpau ialah sejenis sampul berwarna merah yang diisi sejumlah wang, sampul merah membawa makna kesejahteraan yang berpanjangan.

Seelok-eloknya setiap penghuni rumah tidak keluar ke mana-mana pada hari pertama tahun baru. Namun pantang larang ini telah tidak begitu dipatuhi lagi pada masa sekarang.

Kunjung mengunjung yang lebih meriah dilakukan pada hari kedua dan ketiga. Apabila berziarah ke rumah jiran atau sahabat, biasanya akan membawa sedikit makanan dan buah-buahan sebagai buah tangan untuk diberikan kepada tuan rumah. Pemberian itu selalunya akan dibalas oleh orang yang menerimanya.

Proses saling bertukar bungkusan telah menjadi satu budaya yang diamalkan oleh masyarakat Cina.

Pantang Larang

Sepanjang dua hari pertama Tahun Baru Cina ini, orang Cina dilarang menyapu kerana dikhuatiri akan menghalau keluar segala tuah. Sekarang, pantang larang ini tidak lagi diikuti sepenuhnya.

Walau bagaimanapun, kepercayaan tentang nasib sial yang dibawa oleh penyapu masih mendasari pemikiran orang Cina. Selepas hari ketiga barulah rumah akan dibersihkan semula.

Buah limau mandarin dan kuih bakul menjadi lambang perayaan Tahun Baru Cina dan ungkapan yang paling popular diucapkan apabila bersua adalah Gong Xi Fa Cai yang bermaksud salam sejahtera dan murah rezeki.

Untuk menjaga supaya nasib yang baik itu tidak hilang, seseorang itu tidak boleh berkelahi, mengeluarkan kata-kata yang kesat, berpergian jauh dari rumah dan menjahit sepanjang perayaan. Perbuatan-perbuatan ini ditegah kerana dianggap boleh membawa sial.

Bagi suku kaum Hokkien, hari kesembilan merupakan hari yang paling besar sepanjang perayaan Tahun Baru Cina pada hari tersebut, mereka akan melakukan pemujaan terhadap dewa langit, hari kesembilan disambut seolah-olah sebagai menandakan tamatnya perayaan Tahun Baru Cina.

Pesta Cap Go Meh

Tetapi bagi suku kaum yang lain, mereka berpesta hingga hari kelima belas yang dikenali sebagai Cap Go Meh.

Pesta Cap Go Meh mempunyai sejarah yang panjang iaitu sejak dua ribu tahun lalu dan mula disambut oleh kerajaan Han.

Pesta ini diiringi upacara pemujaan dewa-dewi untuk meminta perlindungan supaya kehidupan ahli keluarga sentiasa bahagia dan tidak ditimpa sebarang malapetaka.

Pesta ini biasanya berlangsung selama tiga hari tiga malam, sepanjang masa itu, setiap rumah akan diterangi dengan cahaya lampu. Keramaian pesta ini dimeriahkan dengan tarian singa dan tarian naga.

Pesta ini diakhiri dengan upacara melempar buah limau mandarin ke dalam laut oleh pemuda dan pemudi yang berhasrat untuk mendapatkan jodoh yang sesuai.

Adat ini semakin kurang dilakukan kerana remaja kini lebih suka mencari pasangan mereka melalui pergaulan seharian.

Walaupun begitu, pasangan muda-mudi suka berkumpul dan bersiar-siar di tepi pantai sewaktu upacara itu berlangsung dengan harapan perhubungan mereka akan berkekalan sampai ke jinjang pelamin. Pesta ini disambut sebagai menandakan tamatnya perayaan Tahun Baru Cina.

Upacara-upacara yang dijalankan itu dianggap penting kerana ia sebagai sistem simbol yang digunakan akan memberi suatu gambaran yang lebih jelas tentang kepercayaan dan nilai hidup masyarakat Cina.

Kisah Warna Merah Dan Sambutan Tahun Baru Cina

Buah nanas adalah lambang tuah dan masa depan cemerlang manakala buah limau bali melambangkan kesejahteraan, kesihatan dan ikatan kekeluargaan.

Merah

Lantas tidak hairanlah dua buah-buahan tempatan ini mempunyai makna yang begitu penting buat masyarakat Cina malah dua simbol ini digunakan dengan pelbagai cara ketika sambutan Tahun Baru Cina negara ini.

Antaranya isi buah limau bali adalah ramuan utama sajian Yee Sang, manakala pelbagai hiasan termasuk tanglung berupa buah nanas menjadi hiasan yang biasa dilihat di rumah-rumah yang menyambut perayaan itu.

Populasi dunia berketurunan Cina juga mempunyai pandangan tinggi terhadap merah dan kuning, yang mana dua warna ini boleh dikira memonopoli dalam pelbagai upacara dan sambutan sepanjang perayaan yang disambut selama 15 hari itu.

Hiasan rumah, pelbagai lampu dan tanglung serta angpau pasti dimonopoli dengan warna yang melambangkan kebahagiaan, kemakmuran dan semangat untuk hidup serta nasib baik itu.

Merah juga melambangkan keadaan yang terang dan ceria dalam kehidupan seharian malah dikaitkan dengan segenap hidupan dalam budaya masyarakat itu sendiri iaitu musim panas, elemen api dan arah selatan.

Bagi warna kuning pula, selain menjadi warna kebesaran raja-raja negara China zaman dahulukala, ia dilambangkan sebagai harapan supaya tahun baru yang menjelma itu akan mendatangkan lebih banyak rezeki.

Penggunaan warna kuning barangkali lebih penting dan mempunyai makna yang lebih menarik ketika zaman monarki masih menguasai China memandangkan ia adalah lambang dan kekuasaan takhta diraja.

Lagipun, maharaja pertama negara itu digelar Maharaja Kuning, negara China sendiri digelar bumi kuning (Yellow Earth) dan induk semua sungai ialah Sungai Kuning.

Antara lain, catatan sejarah negara itu menyatakan bahawa jubin-jubin kuning digunakan untuk membina istana Kota Larangan ketika zaman Dinasti Song (960-279).

Dikatakan juga semua maharaja selepas dinasti berkenaan mengenakan jubah kebesaran berwarna kuning ketika mencemar duli, malah menaiki kenderaan seperti kerusi sedan berwarna kuning, berjalan di atas laluan kuning (Yellow Path) dan mempunyai bendera rasmi yang juga berwarna kuning.

Maharaja Kuning

Apapun, dua warna yang ceria itu memang begitu penting semasa sambutan Tahun Baru Cina sehingga ahli keluarga yang berkumpul beramai-ramai ketika menghadiri upacara makan besar secara tradisinya akan berpakaian merah untuk wanita dan kuning untuk lelaki.

Mengenai kepentingan warna merah ketika Tahun Baru Cina, seorang pengantin baru, Foo Swee Ling, 36, menyediakan angpau merah buat pertama kali untuk anak saudaranya tahun ini.

"Biasanya secara tradisi, angpau merah diberi oleh mereka yang sudah berkahwin kepada orang tua dan sanak saudara yang lebih muda dan bujang," katanya.

Memandangkan wang ringgit Malaysia yang bernilai RM10 juga berwarna merah, beliau seperti ramai yang lain memilih untuk mengisi sampul angpau dengan wang itu.

Warna merah tidak hanya penting semasa musim perayaan, malah beliau juga masih dapat mengingati, semasa masih kecil, bagaimana warna merah menguasai pesta perkahwinan masyarakat Cina di kampungnya yang terletak di Selayang.

"Antaranya, terdapat banyak lilin merah besar yang diukir dalam bentuk naga yang dipercayai bertujuan menghalau roh-roh jahat.

"Pengantin wanita juga biasanya memakai warna merah sebagai tanda kebahagiaan dan kesetiaan, manakala adik beradik yang masih bujang turut mengenakan warna merah sebagai tanda berkongsi bahagia," tambahnya.

Bagaimanapun, kebanyakan belia kaum Cina masa kini lebih selesa mengadakan upacara perkahwinan dalam bentuk resepsi ala-barat dengan mengenakan gaun dan tuksedo.

China, sebagai negara yang berusia beribu tahun serta amat kaya dengan pelbagai legenda dan mitos, cara sambutan Tahun Baru Cina dan kaitannya dengan warna merah juga mempunyai kisah tersendiri.

Penglipur lara negara China mengaitkan permulaan Tahun Baru Cina dengan usaha menghalau seekor raksasa lapar yang bergelar 'Nian'.

Nian Myth

Ini kerana setiap tahun pada permulaan musim bunga yang menandakan kehadiran tahun baru, Nian akan menjarah kawasan perkampungan dan memakan ternakan, tanaman dan penduduk kampung terutama kanak-kanak.

Lantas, demi keselamatan, penduduk kampung akan meletakkan makanan di hadapan pintu rumah dan segera bersembunyi mengurung diri mereka sehinggalah Nian datang, makan dan beredar dari situ.

Mereka percaya sekiranya Nian telah makan hingga kenyang, ia tidak akan mengganggu mereka lagi sehinggalah tahun baru berikutnya.

Rutin itu berterusan sehinggalah pada suatu hari, penduduk kampung menyedari kelemahan raksasa itu apabila seorang kanak-kanak berpakaian merah terlepas dan berlari tidak jauh dari Nian.

Ini amat mengejutkan Nian yang segera beredar dari tempat itu memandangkan ia sangat takutkan warna merah.

Sejak itu, penduduk kampung mula menggantungkan pelbagai tanglung dan skrol kaligrafi merah pada pintu dan tingkap rumah mereka setiap kali sebelum Tahun Baru Cina.

Mereka juga membakar mercun merah dan mengetuk pelbagai alat muzik bergendang untuk menakutkan dan menghalau raksasa itu.

Sejak itu kelibat raksasa berkenaan, dipercayai tidak lagi kelihatan malah dikatakan ia telah ditangkap oleh seorang sami Taoisme yang telah menyumpah raksasa itu menjadi Gunung Hongjun Laozu.

Walaupun ia sekadar mitos, tetapi tradisi berpakaian merah, berkumpul dengan ahli keluarga, mercun dan gendang telah menjadi kemestian dalam perayaan Tahun Baru Cina di seluruh dunia.

Ang Pow

Kembali menyentuh mengenai Tahun Baru Cina untuk tahun 2014 ini, masyarakat Cina akan meraikan kedatangan tahun kuda dengan elemen kayu dan warna hijau.

Tahun ini dipercayai dicirikan dengan tiga sifat termasuk sebagai tahun yang kaya dengan belas kasihan iaitu mereka yang memerlukan akan lekas mendapat bantuan dan perlindungan.

Dua lagi sifat tahun ini ialah optimis yang membolehkan kita menghadapi kerumitan kewangan dengan percaya bahawa tuah akan hadir lambat laun, dan sifat baik hati yang memberikan kita rakan-rakan yang sedia memberi sokongan ketika perlu.8 Fakta Menarik Sambutan Perayaan Kuih Bulan Yang Anda Harus Tahu

8 Fakta Menarik Sambutan Perayaan Kuih Bulan Yang Anda Harus Tahu

Perayaan Kuih Bulan atau Perayaan Pertengahan Musim Luruh (zhōng qiū jié) adalah perayaan kaum Cina yang kedua penting selepas Tahun Baru Cina.

Kuih bulan

Mari kita kenali lebih dekat budaya kaum Cina ini dengan 8 fakta menarik perayaan ini.

1. Tarikh

Sambutan Pesta Kuih Bulan dirayakan pada hari ke-15, bulan lapan dalam calendar lunar Cina.

2. Sejarah

Perayaan Kuih Bulan dipercayai bermula 3,000 tahun lampau semasa pemerintahan Dinasti Shang (1600 – 1046 sebelum Masihi), di mana raja-raja menyembah bulan untuk mendapatkan hasil tuaian yang berganda pada musim luruh.

3. Dewi Bulan

Upacara menyembah bulan purnama diadakan pada malam perayaan di mana juadah seperti kuih bulan, akar teratai, buah-buahan, manisan dan juga barangan kosmetik seperti bedak disembahkan kepada Dewi Bulan yang bernama Chang Er.

4. Tanglung

Pada malam perayaan, kanak-kanak berarak di kawasan perumahan mereka dengan membawa tanglung yang berwarna-warni.

Di sesetengah kampung, orang dewasa bergembira dengan cuba menyelesaikan teka-teki yang ditulis di atas tanglung.

5. Malam Romantis

Di zaman lampau, kaum Cina juga menyembah Yue Xia Lao Ren atau Orang Tua di bulan yang dipercayai boleh menjodohkan pasangan untuk perkahwinan.

Di sesetengah kawasan di China juga, acara tarian diadakan untuk pemuda-pemudi untuk mencari pasangan.

6. Malam Kemenangan

Ia juga merupakan perayaan menyambut kemenangan orang Cina menumpaskan penjajah Mongolia di akhir Dinasti Yuan (1280 Sebelum Masihi – 1341 Masihi).

Pesanan rahsia untuk menggulingkan kerajaan Mongolia berjaya disebarkan dengan disorokkan dalam kuih bulan.

7. Masa Untuk Keluarga

Pada lazimnya, ahli keluarga berkumpul untuk makan besar dan upacara menyembah bulan pada malam Perayaan Kuih Bulan.

Bentuk kuih bulan yang bulat adalah simbolik kepada keharmonian sekeluarga.

8. Kuih Bulan

Perayaan Kuih Bulan tidak lengkap tanpa kuih bulan iaitu sejenis pastri tradisional yang berintikan pes kacang merah, biji teratai dan kuning telur masin.

Di zaman moden ini, terdapat pelbagai perisa inti kuih bulan yang menarik seperti cokelat, kopi, keladi, teh hijau, mangga bahkan durian!

No comments: