30 January 2020

Sujud Syukur

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

  • 10/28/14--04:10: Tazkirah – Sujud Syukur-
  • Bismillahirrahmanirrahim
    Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Pak cik harap, hari2 yang korang lalui hari ini indah2 belaka dan sentiasa penuh dengan hilai tawa, namun hilai tawa tersebut haruslah dikawal agar tidak setara dengan hilaian Sundel Bolong yang mampu mendatangkan ketakutan yang amat sangat pada budak kecil. Susah nanti jika diterap dengan perasaan takut awal2 usia ni, takut nanti besar gedabak nak gi jamban pun berteman siap bukak pintu jamban lagi suh member tengok.
    Jadi, hari ini, pak cik ingin berkongsi dengan korang sebuah hadis perihal sujud syukur. Baru pak cik tau, sujud syukur juga merupakan salah satu sunnah, kerana setiap perbuatan Nabi Muhammad SAW itu adalah sunnah. Jom kita baca hadis yang berkaitan dengan sujud syukur ini.
    Dari Abu Bakar RA bahawa Nabi Muhammad SAW biasanya apabila menerima berita yang mengembirakan Baginda terus sujud kepada Allah.
    Jadi, didalam hadis ini menerangkan bahawa, apabila kita mendapat sesuatu perkhabaran gembira, maka tundukkan kepala dan sujudlah syukur tanda segala kebaikan itu datang dari ALLAH. Tanda kita amat mensyukuri nikmat yang ALLAH beri pada kita semua.
    Misalan macam Bola kat Malaysia ni, walaupun pakcik tak berapa kenan sebab diorang pakai seluar pendek nampak lutut, tapi contoh nya relevan. Pernah pak cik menulis surat setebal 5 helai ke pengerusi FAM agar menggunakan pelikat pant yang dijual oleh artis Afdlin Shauki. Relevannya adalah tiada lagi pemain yang akan kena dimalukan dengan Ole dan memberikan ruang kepada penjaga gol untuk lebih fokus dibahagian gawang yang lain daripada kangkangannya sendiri. Malah dengan pelikat pant, lebih sejuk bahagian kaki terkena angin sewaktu sedang sprint.
    Sebagai contoh, korang adalah peminat fanatik, ultras la katakan, bila menang je pihak yang korang sokong, hendaklah sujud Syukur tanda ALLAH memberi rahmat. Bukan dengan menjerit sehingga keluar anak tekak yang menyebabkan korang terpaksa telan semula anak tekak korang . Ataupun memprovok pasukan lawan dengan menunjukkan bontot sambil goyang kiri dan kanan. Kang tak pasal2 diorang pakai bontot korang dengan Flare baru padan muka.
    Kesimpulannya, apabila mendapat perkhabaran gembira, maka sujud dan syukurlah pada ALLAH. Tanda kita sentiasa mensyukuri nikmatnya. Ingatlah, bersyukur menambah berkat dan nikmat. Amiiin. Semoga semua perkara baik di dunia ni dapat kita laksanakan secara perlahan2.
    🕋🇲🇾🇲🇾💜🖤💝💟🕌

No comments: