28 January 2020

Keajaiban Nombor Dalam Al-Quran : Vol 1

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

BismillahHirahmanirRahim

BismillahHirahmanirRahim

BismillahHirahmanirRahim

Alhamdulillah syukur

Tanda Pertama Keajaiban Nombor Dalam Al-Quran

Tanda Pertama Keajaiban Nombor

Dalam Al-Quran

Oleh

Bassam Jarrar

    بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Diulas oleh
Tariq Hamideh
Basim Al-Bassumi

Noon Centre For Studies & Research Al-Quran , Al-Bireh
Telefax: 00970 2 240 2088
Alamat: PO Box 3763 Al-Bireh
E-mail: noon@p-ol.com
Laman web: www.noon-cqs.org
Edisi Pertama 1419 H (1998)
Dar Al-Noor Penerbitan & Pengedaran
Ramallah
Bangunan Al-Bakri, Tingkat 8

  
Isi kandungan

Pengenalan ... 7

Bab 1 - Sura 74: Surat Al-Muddathir ('Yang Cloaked One') - Pengantar Keajaiban Berangka ... 9
Bab 2 - Keajaiban Perintah Siri Suras di dalam Al-Quran ... 19
Bab 3 - Keajaiban Siri Seras pembukaan Suras dengan Fawatih (huruf) ... 26
Bab 4 - Jum'mal (Nilai Numerik Surat) Alphabet dan Keajaiban Nombor ... 34
Bab 5 - Keajaiban Matematik dan Astronomi ... 43
Bab 6 - Kepentingan Nombor di Sura 72: 'Al-Jinn' ... 50
Epilog ... 56
Lampiran ... 57


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Pengenalan:

The Noon Centre for Studies and Research Al-Qur'an mengkhusus dalam Kajian Al-Qur'an. Salah satu keutamaannya ialah menjalankan penyelidikan ke atas keajaiban numerik dan matematik dalam Al-Quran. Ini kerana dunia matematik dan nombor adalah dunia fakta yang boleh dibuktikan, Matematik hampir menjadi bahasa ilmu fizikal dan sosial. Dan mengapa tidak demikian apabila seluruh alam semesta didasarkan pada nombor? Allah berfirman: "Dia mengambil kira setiap perkara." (Surat An-Naml , 27:28)
Setakat ini, mukjizat-mukjizat al-Quran yang tidak beretika belum diberikan kelayakan mereka. Ini mungkin telah dibenarkan pada masa lalu, tetapi dalam zaman komputer moden, ia mengejutkan untuk mendapati bahawa kita masih hanya di permulaan jalan raya, dan penyelidikan masih kurang. Di Noon Centre, kita sedar bahawa menarik perhatian para penyelidik, sarjana dan pembaca meletakkan kajian dan usaha besar-besaran untuk menarik perhatian penemuan faktual baru di fikiran, walaupun kita juga menyedari bahawa ragu-ragu dan reservasi tentang apa yang baru adalah fenomena yang sihat. Oleh itu, kita merasakan kewajipan kita adalah untuk memberikan keterangan bagi kredibiliti dan kepentingan bilangan dalam kajian keajaiban dalam Al-Quran khususnya dan dalam Pengajian Al-Quran pada umumnya.
Dalam buku kecil ini, buah Noon Centre pertama, pembaca akan mendapati enam bab yang memberi bukti tentang mukjizat matematik dalam Al-Quran. Pembaca akan memerhatikan bahawa setiap bab adalah asas untuk garis pemikiran matematik. Oleh itu, kami berhasrat untuk menarik perhatian mereka yang berminat dengan kemungkinan, dengan asasnya kita boleh menjalankan penyelidikan ke atas mukjizat matematik. Apa yang disarankan adalah contoh contoh dan premis logik untuk mendapatkan penyelidik "di jalan raya". Walaupun terdapat keyakinan bahawa ada pendekatan lain, namun kita tetap terhad kepada enam ini. Dalam diri mereka, mereka harus lebih daripada cukup untuk memberi gambaran tentang apa yang kita maksudkan ketika kita bercakap tentang mukjizat matematik Al-Qur'an.
Sesetengah orang bertanya tentang kegunaan kajian sedemikian. Mungkin cukup untuk mengatakan bahawa kita berhadapan dengan apa yang ada sebagai sebahagian daripada komposisi Al-Quran - iaitu, kita menyelidik dan menggambarkan penemuan kita. Tidak lebih. Dalam erti kata lain, kita menghuraikan Al-Quran dari perspektif berangka. Malah ini bukan tanpa nilai, dan mesti ada kesan dalam Pengajian Al-Quran pada umumnya. Kami telah merasakan beberapa manfaat ini adalah:
1- Perspektif ini membantu menjelaskan isu keajaiban Al-Qur'an, sehingga memudahkan orang yang terlibat dalam Dawa untuk membuktikan bukti dan menubuatkan bukti, dan bagi pencari kebenaran untuk mencapai kepastian.
2- Ia membantu menyelesaikan banyak isu kontroversial yang berkaitan dengan sains Al-Qur'an seperti: penggunaan skrip Alquran yang dikenali sebagai skrip Uthmaniyyah; perintah surah (bab-bab al-Quran); nama-nama Suras; bilangan ayat (ayat) di setiap Sura, dan sebagainya.
3- Ia sangat membantu untuk menafikan keraguan orang orientalis dan skeptis yang berkaitan dengan penyusun dan penulisan salinan pertama Al-Quran ( Mus'haf ).Beberapa makna ayat-ayat menjadi jelas, seperti:
"Kami telah tanpa ragu , telah menurunkan Mesej; Dan sesungguhnya Kami akan mengawasinya. "('Al-Hijr', 15: 9)
4- Ia membantu dengan penafsiran Al-Quran. Penemuan struktur berangka alam semesta juga telah membantu memahami banyak fakta tentang penciptaan dan keajaibannya.
5- Terdapat premis logik yang mencadangkan kemungkinan memahami alam semesta dalam terang nombor al-Quran dan sebaliknya. Kenapa ini tidak akan menjadi begitu apabila Pencipta juga yang mendedahkan Al-Qur'an?
Ini hanyalah sedikit daripada apa yang kita harap dapat dicapai dengan bantuan Allah, dan Allah adalah Penjaga Kejayaan.
Bassam Jarrar
Pengarah Pusat Noon

}   سورة المدثر {

بسم الله الرحمن الرحيم

* يا أيها المدثر * قم فأنذر * وربك فكبر * وثيابك فطهر * والرجز فاهجر * ولا تمنن تستكثر * ولربك فاصبر *   فإذا نقر في الناقور * فذلك يومئذ يوم عسير *على الكافرين غير يسير * ذرني ومن خلقت وحيدا * وجعلت له مالا ممدودا * وبنين شهودا * ومهدت له تمهيدا * ثم يطمع أن أزيد * كلا إنه كان لآياتنا عنيدا *سأرهقه صعودا * إنه فكر وقدر *   فقتل كيف قدر * ثم قتل كيف قدر * ثم نظر * ثم عبس وبسر * ثم أدبر واستكبر * فقال إن هذا إلا سحر يؤثر * إن هذا إلا قول البشر * سأصليه سقر * وما أدراك ما سقر * لا تبقي ولا تذر * لواحة للبشر * عليها تسعة عشر * وما جعلنا أصحاب النار إلا ملائكة * وما جعلنا عدتهم إلا فتنة للذين كفروا ليستيقن الذين أوتوا الكتاب ويزداد الذين آمنوا إيمانا ولا يرتاب الذين أوتوا الكتاب والمؤمنون وليقول الذين في قلوبهم مرض والكافرون ماذا أراد الله بهذا مثلا كذلك يضل الله من يشاء ويهدي من يشاء وما يعلم جنود ربك إلا هو وما هي إلا ذكرى للبشر * كلا والقمر * والليل إذ أدبر * والصبح إذا أسفر * إنها لإحدى الكبر *نذيرا للبشر * لمن شاء منكم أن يتقدم أو يتأخر * كل نفس بما كسبت رهينة * إلا أصحاب اليمين * في جنات يتساءلون * عن المجرمين *   ما سلككم في سقر * قالوا لم نك من المصلين * ولم نك نطعم المسكين * وكنا نخوض مع الخائضين * وكنا نكذب بيوم الدين * حتى أتانا اليقين * فما تنفعهم شفاعة الشافعين * فما لهم عن التذكرة معرضين * كأنهم حمر مستنفرة * فرت من قسورة * بل يريد كل امرئ منهم أن يؤتى صحفا منشرة * كلا بل لا يخافون الآخرة * كلا إنه تذكرة *   فمن شاء ذكره * وما يذكرون إلا أن يشاء الله هو أهل التقوى وأهل المغفرة *    

صدق الله العظيم







Bab 1

Sura 74: Surat Al-Muddathir ('Satu Cloaked One') - Pengenalan kepada Keajaiban Berangka

  Benar-benar ayat pertama Al-Qur'an yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad (saw) di dalam kiasannya adalah: "Bacalah! Dengan nama Tuhanmu yang Penciptayang menciptakan manusia dari darah .... "('Al-'Alaq ', 96: 1) Namun, wahyu pertama dalam misi Nabi atau fasa apostolik adalah " O , dalam mantel ... " (74: 1) Dengan kata lain, wahyu Sura 96 ​​kepada Muhammad (as) menjadikannya seorang nabi. Apabila dia menerima Sura 74, dia ditanya di dalamnya untuk menyampaikan mesej kepada manusia dan eo ipso menjadi Rasul atau Rasul.

Apa yang menyangkut kita dalam konteks ini adalah Surat Al-Muddathir, yang merupakan wahyu pertama Rasulullah, bukannya Nabi.

Kerana Sura tidak diwahyukan secara keseluruhan pada suatu ketika, ia mencatat detik-detik pertama, dan percubaan-percubaan untuk menentang, menentang, menentang dan membatalkan kebenaran Al-Qur'an. Sura membincangkan kegagalan para Idolatri dalam hal ini, kegagalan yang menyebabkan mereka menentang dan bertentangan. Di dalam ini mereka seperti semua yang sombong; seperti semua orang yang hati dan fikiran dipenuhi dengan kepentingan diri dan nafsu; seperti semua orang yang, terbiasa dengan keadaan, tidak kira betapa buruknya, membenci semua perubahan, bahkan yang membawa dengannya berkat dan kebaikan.

Kerana kecenderungan ini pada orang, mesti ada kejutan, ancaman yang akan memecahkan halangan dan membuang tudung yang menyembunyikan. Harus ada rasa bahaya untuk memobilisasi tenaga untuk memberontak terhadap adat, tradisi dan norma. Oleh itu terdapat ancaman Saqar (Neraka) - " Tidakkah ia membenarkan untuk bertahan dan tidak boleh meninggalkannya sendirian." (74:28) Saqar membakar dan mengubah semua ciri kecantikan fana - "Menggetarkan dan mengubah warna manusia "(74:29) - yang memikat mereka yang tidak menyedari sifat ilusi kehidupan sekarang ini. Al-Quran kemudian meneruskan dengan: "Di atasnya adalah sembilan belas." (74:30) Neraka api disaksikan oleh sembilan belas malaikat. Ada kemungkinan ada sembilan belas makhluk mulia atau sembilan belas jenis atau kategori. Kami tidak tahu.

Dalam bukunya Fi Thilal Al-Qur'an (' Shades of Meaning in the Qur'an' ) Sayyed Qutub mengemukakan: "Mengapa ada sembilan belas - apa pun angka ini menandakan - adalah suatu perkara yang diketahui oleh Allah yang mengharmonikan semua kewujudan dan menciptakan dalam perkadaran dan ukuran. "Walaupun akhirnya kita bersetuju dengan ini, kita bertanya sama ada nombor di sini adalah dianggap sebagai salah satu ayat-ayat dalam Al-Qur'an yang melampaui pemahaman kerana ia berkaitan dengan metafizik, di mana tidak ada yang dapat menghargai apa-apa sebahagian daripada kepentingannya atau implikasinya, atau jika ia adalah petunjuk untuk membuka minda kepada banyak makna dan misteri yang terdapat dalam Al-Qur'an.

Walau bagaimanapun, kita percaya kepada peraturan bahawa kita harus cuba memahami kata-kata, tidak mengabaikannya sebagai tidak bererti, dan kita percaya bahawa kunci untuk membuka banyak misteri-misteri ini dapat dijumpai dalam ayat : "Di atasnya adalah sembilan belas. Dan Kami tidak tetapkan melainkan malaikat sebagai pelindung neraka; dan Kami tentukan bilangannya sebagai ujian bagi orang-orang kafir ... "(74: 30-31)
Al-Qur'an itu memberikan perincian nombor misterius ini: "Kami telah menetapkan jumlah mereka hanya sebagai perbicaraan untuk Orang-orang yang tidak percaya ..." Kami tidak mahu meneroka makna perkataan Arab Jaal (untuk memperbaiki bilangan mereka), tetapi kita hanya mendapati bahawa ada menyatakan bahawa nombor ini adalah percubaan untuk orang-orang kafir. Sekiranya kita merujuk kepada makna perkataan fitna (percubaan) bahasa Arab, kita dapati bahawa makna akarnya bermaksud untuk mendedahkan bijih emas untuk memecah emas dari kotoran dengan peleburan. Oleh itu, setiap proses bercadang untuk mengeluarkan yang boleh digunakan daripada yang tidak berguna. Kumpulan sasaran, maka, adalah kumpulan orang-orang kafir. Nombor 19, sebagaimana dinyatakan dalam Al-Quran, dapat dilihat sebagai "penyusun", memisahkan orang-orang yang soleh dari orang fasik.  
Sesetengah penafsir memegang bahawa menyatakan nombor 19 di sana ada semata-mata untuk mencobai penyembah berhala kaum Quraish untuk membuat isu itu sebagai objek penyelidikan dan ejekan. Walau bagaimanapun, pendapat ini memandang kata fitna hanya dalam cahaya negatif, melihatnya sebagai sumber yang tidak baik. Bagaimanapun, fitna mempunyai makna yang lain yang bergantung kepada sifat sebenar seseorang yang terdedah kepadanya, apa yang Allah tahu tentang mereka, dan apa yang Allah kehendaki. Oleh itu, Allah menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendakiNya seperti yang kita dapati jika kita menganggap ada 155 dari Surat 7 ('Al-A'raaf'), di mana Allah berfirman melalui firman Musa: "Ini bukan lebih daripada percubaan. Oleh itu Engkau menjadikan siapa yang Engkau lenyap , dan Engkau memimpin siapa Engkau ke jalan yang benar. "
  "Dan Kami tentukan bilangan mereka hanya sebagai ujian bagi orang-orang kafir, agar orang-orang Kitab itu dapat datang dengan pasti dan orang-orang yang beriman itu akan bertambah iman dan tidak ada keraguan untuk Orang-orang Kitab dan Orang yang beriman dan orang-orang yang dalam hatinya menjadi penyakit dan orang-orang kafir berkata: "Apa maksud Allah dengan mathal ini?" (74:31)
Mustafa Khairi berkata dalam karyanya, Al-Muktataf min Uyoon Al-Tafasir ( 'Pilihan dari Tafsiran Utama' ):
"Nombor ini telah menjadi alat pencobaan bagi orang-orang kafir dalam dua cara:
1- Mereka berkata mengejek: Kenapa tidak ada dua puluh? Dan,
2- Mereka berkata: Bagaimanakah hanya boleh mencukupi untuk menghukum sebahagian besar makhluk dunia dari awal penciptaan hingga ke Hari Kebangkitan?
Tema dua soalan ini adalah penolakan kehebatan Tuhan. "
Adalah jelas bahawa hujah semacam ini berkaitan dengan orang yang tidak percaya yang pendekatan keliru membawa dia kesimpulan palsu. Tetapi persoalannya masih ada: Bagaimana nombor sebegitu boleh membahagikan kem orang-orang kafir dengan cara sedemikian sehingga boleh muncul orang-orang yang percaya untuk menyertai kumpulan Orang yang percaya?
Jadi, bagaimanakah nombor ini, atau percubaan ini, menjadi penyebab pasti bagi Orang-orang Kitab? Kebanyakan jurubahasa berkata: "Mereka akan mendapati apa yang telah Allah katakan kepada kita tentang jumlah penjaga Neraka yang serasi dengan apa yang mereka sudah percayai." Tetapi kita tidak tahu bagaimana kesepakatan ini dalam satu fakta boleh menyebabkan kepastian untuk Orang-orang Kitab . Kami tahu bahawa terdapat perjanjian dalam pelbagai perkara dan terdapat perbezaan. Apa yang menghalang kita untuk menjelaskan perjanjian ini berdasarkan petikan di atas? Dan jika kesepakatan dalam fakta kecil ini dapat menyebabkan kepastian untuk Orang-orang Kitab dan peningkatan iman kepada orang-orang yang percaya, bagaimana anda dapat membasmi keraguan agar "tidak ada keraguan yang boleh ditinggalkan bagi Orang-orang Kitab dan Orang yang beriman .... " Adakah logik atau masuk akal untuk berfikir bahawa semua isu ini dari kesepakatan fakta yang menyatakan bahwa Penjaga Neraka Api adalah sembilan belas?
Yang berterusan: "Dan orang-orang yang dalam hatinya adalah penyakit dan orang-orang kafir berkata 'Apa maksud Allah dengan mathal ini?' ..." (74:31)
Beberapa penafsir memahami: "Apa maksud Allah dengan matematik ini (berkata)?" Adalah persoalan yang menunjukkan bahawa nombor ini adalah sesuatu yang pelik.
Orang lain mengatakan bahawa matematik ini adalah keterangan mereka daripada nombor mereka, iaitu maksud Allah dengan menggambarkan Penjaga sebagai 19. Jadi, bagaimanakah jumlah kecil ini boleh menghukum begitu banyak jin dan manusia yang dihantar ke neraka?
Namun yang lain berpendapat bahawa ayat-ayat ini membincangkan masa depan. Kepercayaan ini berpunca dari fakta bahawa Surah Meccan adalah yang paling awal dari ayat-ayat dan mereka membincangkan orang-orang munafik, "mereka yang dalam hati adalah penyakit" , dan kemunafikan itu hanya muncul di Madinah. Setakat yang dapat diterima, tetapi walaupun menafsirkan mathal sebagai perihalan adalah betul, ia tidak menyelesaikan perkara itu, jadi kami akan mencuba untuk menyatakan pendapat kami, yang mungkin menyumbang kepada tafsiran ayat tersebut.
Kami mengatakan bahawa jika anda meminta seorang Kristian atau seorang Yahudi tentang bukti yang membuktikan kewujudan Pencipta, anda mendapati mereka menghasilkan bukti yang hampir dengan pendekatan Islam, yang bercanggah dengan pendekatan ateis. Dan jika anda meminta seorang Kristian atau seorang Yahudi mengenai nubuatan dan supernatural, anda juga akan mendapati mereka memberi bukti dari pendekatan yang agak serupa dengan orang Islam. Ini kerana antara kita tidak ada kontroversi tentang kepercayaan kita terhadap Ghaib atau pengertian agama, tetapi mengenai kepercayaan yang sesuai dengan realiti atau tidak, dan ini adalah kontroversi yang juga berkaitan dengan butiran undang-undang Islam. Oleh itu, umat Islam dan Orang-orang Kitab tidak berhujah tentang kewujudan Pencipta tetapi mengenai sifat-sifat, tindakan, undang-undang dan penghakiman-Nya. Ateis dan orang munafik, sebaliknya, menafikan idea agama dan membuat benda-benda material yang nyata menjadi matlamat utama dan akhir yang muktamad.
Sekarang, marilah kita kembali kepada kata-kata: "Dan orang-orang yang dalam hatinya adalah penyakit dan orang-orang kafir berkata 'Apa maksud Allah dengan mathal ini?' ..." Nombor 19 disebut dengan kaitan dengan ancaman Saqar (Neraka -Fire), dan bahawa ia dijaga oleh sembilan belas mesti kelihatan kabur.Sekiranya kebakaran itu dijelaskan sebagai pembakar kita dapat memahami bahawa, walaupun berbeza dengan kualiti, kebakaran kehidupan selepas itu agak serupa dengan api di dalamnya. Sekiranya api telah digambarkan sebagai "menyakitkan", kami juga akan mempunyai beberapa perbandingan kerana kami mengalami kesakitan dan kami tahu. Tetapi bagaimana dengan ancaman "sembilan belas"? Ia adalah satu ancaman yang tidak boleh kita kaitkan kerana ancaman dari dua puluh lebih besar daripada sembilan belas. Dan apakah perbezaan antara ancaman 17 dan 19?
Mengenai hal ini Zamakhshari berkata dalam bukunya, Kashaaf ( 'Pathfinder' ): "Orang-orang yang beriman melihatnya sebagai kebijaksanaan dan mematuhinya kerana kepercayaan mereka bahawa perbuatan Allah adalah semua yang baik dan bijak, sehingga meningkatkan iman mereka, dan orang-orang kafir menyangkal dan meragukannya, dengan itu meningkatkan ketidakpercayaan dan kelalaian mereka. "Ka'bi berkata:" Fitna bermaksud percubaan atau ujian agar orang percaya mengaitkan rahasia menentukan nombor ke makhluk yang Maha Pencipta. "
Walaupun kita menerima dan bersetuju dengan Zamakhshari dan Ka'bi, pendapat kita ialah orang-orang yang percaya kepada pengertian agama, wahyu yang tidak kelihatan dan syurga dipanggil untuk mencari rahsia di sebalik nombor ini dan atas alasan di sebalik ada sembilan belas Penjaga . Nampaknya perkara itu berkaitan dengan undang-undang semulajadi. Kita dijangka menggunakan minda kita, sambil menyedari tentang keterbatasan akal manusia. Al-Quran telah memperluas ufuk orang yang beriman dan telah membetulkan metodologi pemikirannya dan merangsangnya untuk bermeditasi dan merenungkan. Tidak ada sebab untuk mempercayai bahawa masalah yang dipersoalkan itu adalah minda manusia tidak boleh merenung.
Muhammad Al-Taher Ibn Ashur berkata dalam A-Tahrir wa Tanweer ( 'Pembebasan dan Pencerahan' ): "Allah telah menjadikan jumlah penjaga Neraka sebagai alasan lain yang memerlukan spesifikasi yang Allah sendiri tahu." Allah, tetapi dengan Allah sahaja? Ibn Ashur juga mengatakan: "Jumlah itu dimaksudkan untuk faedah lain, untuk orang lain selain orang-orang kafir, mereka yang berkomitmen untuk pengetahuan maha mengetahui Allah dan bermusyawarah yang berbuah". Perhatikan kalimat "untuk pemikiran yang berbuah". Demikianlah iman orang percaya bahwa Al-Quran adalah Firman Allah, Yang Maha Mengetahui dan Yang Benar, menjadikannya mengambil sikap yang positif dan menjalankan fikirannya. Dia akan merenungkan ayat Al-Qur'an dan keajaiban alam semesta yang diciptakan, kerana orang percaya tahu bahawa Allah telah menyatakan dan bahawa Allah telah menciptakan. Oleh itu, tidak bijak untuk segera memperkenalkan pengetahuan kepada Allah semata-mata dan melepaskan harapan intelektual menembusi misteri khazanah Al-Qur'an. Usaha kita untuk melakukan ini tidak bercanggah dengan penerimaan kekurangan minda manusia untuk memahami seluruh kebenaran. Sekiranya ada, kenaikan pengetahuan manusia adalah keterangan batasan asas minda manusia berbanding dengan pengetahuan Allah.Lagipun, bukan meditasi salah satu kewajipan menjadi seorang Muslim?
Mereka yang mempunyai pendekatan keagamaan diketuai oleh ini untuk mencapai dan menerapkan kebijaksanaan. Walau bagaimanapun, mereka yang mempunyai pendekatan ateis bergerak dalam lingkaran setan, tidak mencapai pemahaman sebenar, kerana premis mereka tidak membawa mereka kepada keputusan tetapi hanya membuat mereka mempersoalkan idea di sebalik angka 19, berkata, Mengapa tidak 20, atau bahkan 1000, dan sebagainya, tanpa hasil.
  "Demikianlah Allah meninggalkan orang yang menyesatkan sesiapa yang dikehendaki-Nya dan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya." ('Al-Muddathir', 74:31 ) Komentar ini menunjukkan bahawa fitna dimaksudkan untuk mengurutkan manusia. Pertimbangkan pepatahnya:
  "Adakah lelaki berfikir bahawa mereka akan dibiarkan bersendirian dengan mengatakan 'Kami percaya' dan bahawa mereka tidak akan diuji? Kami uji orang-orang yang terdahulu dari mereka dan Allah pasti akan mengetahui orang-orang yang benar dari orang-orang yang fasik . " ('Al-Ankaboot', 29: 2-3) Persoalannya: Bagaimana pula nombor 19 yang akan muncul kepastian?
  "Dan tidak ada yang dapat mengetahui kekuatan Tuhanmu melainkan Dia." Zamakhshari berkata. "Ia tidak sukar bagi Dia untuk menambah jumlah penjaga yang disebutkan, tetapi dalam jumlah tertentu terdapat kebijaksanaan yang kita tidak tahu, tetapi Dia - Maha Tinggi Dia - tahu itu."  
"Dan ini bukan satu -satunya amaran kepada manusia." Abu Bakr Al-Jazaeri dalam karyanya Nahru Al-Khair ala Aysar Al-Tafasir ( 'Sungai Kebaikan kepada Interpretasi Paling Mudah' ) berkata: kata ganti nama ini di atas ada merujuk kepada bilangan malaikat (sembilan belas) dan mungkin ia merujuk kepada ayat-ayat Al-Quran atau Saqar (Neraka) atau kuasa Tuhanmu. Ini adalah sebahagian daripada mukjizat Al-Quran - satu perkataan bermaksud lebih dari sepuluh perkataan. "
Nasafi juga berkata, "Ayat-ayat ini bukanlah satu amaran kepada manusia" sementara Razi berkata: "Ayat-ayat ini yang mengandungi kekaburan ini ... adalah amaran kepada semua orang yang beriman dan orang-orang yang mempraktikkan, walaupun para penerima manfaat hanyalah orang-orang yang beriman."
Tantawi Jawhari berkata dalam bukunya Al-Jawaher ( 'Permata' ): "Ini Sura yang mengandungi Saqar dan jumlah penjaga Neraka Api hanyalah satu peringatan kepada mereka." Ibnu Ashur mengatakan kata ganti ini dalam ayat yang disebutkan di atas merujuk kepada jumlah malaikat atau penjaga Neraka. Walau bagaimanapun, Al-Qaasami berkata: "Ini (iaitu nombor yang dinyatakan mereka) adalah tidak lain daripada amaran kepada manusia, atau pelajaran ... Ia juga mengatakan bahawa kata ganti itu merujuk kepada Saqar dan dikatakan bahawa ia merujuk kepada ayat-ayat. Kepada saya pendapat pertama lebih masuk akal ... "
Pada pendapat saya, jika kata ganti merujuk kepada Saqar , makna yang difahami adalah bahawa Neraka-Api adalah amaran kepada manusia. Jika kata ganti merujuk kepada ayat-ayat itu juga difahami. Walau bagaimanapun, jika kata ganti merujuk kepada nombor 19, yang sesuai dengan struktur permukaan ayat dan yang telah ditekankan oleh Al-Qaasimi, maka kita harus bertanya: Bagaimana nombor 19 dapat memberi amaran kepada umat manusia?
Selepas kajian pantas tentang pengertian ayat-ayat suci ini kita mencapai kesimpulan berikut:
1 - Al-Quran tidak membuat sebarang tema dibahas secara terperinci kecuali angka 19.
2 - Tuhan Yang Maha Kuasa telah membuat percobaan untuk orang-orang kafir, dan ujian ini mempunyai empat hasil:
(i) - Pencapaian kepastian untuk Ahli Kitab bahawa Muhammad (as) adalah seorang rasul dari Allah.
(ii) - Peningkatan iman kepada orang-orang yang beriman.
(iii) - Tidak semestinya keraguan untuk Orang-orang Kitab atau Orang-orang yang beriman, yang bermaksud bahawa bukti yang akan mencapai kepastian adalah tidak dapat ditolak.
(iv) - Pengertian nombor 19 akan menjadi misteri bagi orang-orang kafir dan orang munafik. Oleh itu, mereka tidak akan mencapai matlamat mereka kerana kecacatan dalam keseluruhan pendekatan penyelidikan dan pengurangan mereka, dan rasuah hati mereka. Oleh itu, mereka tidak akan mencapai pengetahuan yang akan membawa kepada pembelajaran dari kesilapan mereka.
3 - Mereka yang membaca ayat-ayat akan merasakan bahawa mereka berada di hadapan masalah yang serius - "Ini hanyalah salah satu tanda-tanda yang luar biasa." (74:35)
  


Bab 3
 
Keajaiban Serial Siri pembukaan Suras dengan Surat Ringkas

Keajaiban Siri Seras pembukaan dengan Fawatih (Surat)
Jadual
Terdapat 29 Suras dalam Al-Quran yang bermula dengan huruf, seperti: Alif. Lam. Mim; Alif. Lam. Ra. Ini disebut huruf bercahaya dan penterjemah telah membincangkan makna panjang mereka tanpa sampai pada kesimpulan yang berdasarkan bukti apa pun. Satu pendapat yang luas adalah bahawa Al-Qur'an terdiri dari huruf-huruf seperti ini yang tidak membahayakan anda dan oleh itu Allah mencabar manusia untuk menghasilkan al-Qur'an yang serupa dengan huruf yang tersedia untuk mereka.Bagaimanapun, secara umum, "Allah lebih mengetahui apa yang Dia maksudkan" telah menjadi jawapan konvensional untuk percubaan tafsiran.
Di sini kita tidak berniat untuk mentafsirkan atau menerangkan maksudnya tetapi kita berhasrat untuk membincangkan konfigurasi matematik pembukaan ini berdasarkan nombor 19, dan dengan itu menunjukkan, jika tidak mengapa ia penting, maka sekurang-kurangnya betapa pentingnya mereka.
Memperkenalkan Pembukaan (Fawatih)
1.       Daripada 114 Suras, terdapat 29 dengan bukaan surat. Nisbah jumlah kata-kata di dalamnya kepada jumlah kata-kata di seluruh Al-Quran adalah kira-kira 48%.
2.       Jumlah bukaan yang berbeza adalah 14, terdiri daripada 14 huruf abjad.
3.       Daripada 29 surah ini, yang pertama diturunkan ialah Sura 29, yang dibuka dengan huruf Noon ( ن ). Pembukaan ini tidak diulang. Sura 50 diturunkan seterusnya, bermula dengan huruf Qaf ( ق ), yang juga permulaan Sura 42. Wahyu ketiga adalah Sura 38, bermula dengan huruf Sa'ad ( ص ), yang kemudiannya bermula Suras 7 dan 19. Oleh itu, adalah jelas bahawa pembukaan Noon ( ن ) yang didedahkan pertama berlaku sekali; pembukaan Qaf ( ق ) yang didedahkan kedua terjadi dua kali, sementara pembukaan Sa'ad ( ص ) yang didedahkan ketiga terjadi tiga kali.
4.       Terdapat bukaan satu huruf: ( ص , ق , ن ) yang, seperti yang ditunjukkan di atas, adalah wahyu terawal, dan ini mempunyai maknanya. Terdapat bukaan dua huruf: ( طه , يس , طس , حم ); terdapat tiga bukaan: ( الم , الر , طس ); terdapat bukaan empat huruf: ( المص , المر ), dan terdapat bukaan lima huruf: (كهيعص , حم عسق ).
5.       Pembukaan boleh dikelaskan berdasarkan kekerapannya kepada:
A. Pembukaan yang bentuknya hanya sekali berlaku: المص , المر , كهيعص , طه , طس , يس , ص , حم عسق , ق , ن .
B. Pembukaan yang berlaku lebih dari sekali: الم , الر , طسم , حم .
C. Beberapa bukaan yang disebutkan di atas berlaku sebagai sebahagian dari pembukaan yang lain, seperti pembukaan ( طس ) yang terjadi di ( طسم ); pembukaan ( ص) berlaku dalam ( كهيعص dan المص ); dan pembukaan ( ق ) berlaku dalam ( حم عسق ).

Konfigurasi Matematik Pembukaan dan Suras mereka:
Nombor 19 dalam Konfigurasi Pembukaan dan Suras mereka
Sura pertama dari 29 adalah Surat Al-Baqara dan perintahnya di Mus'haf adalah dua (yaitu Sura kedua dalam Al-Qur'an). Yang terakhir adalah Surat Al-Qalam, surah ke- 68. Oleh itu, bilangan Suras dari Baqara hingga Qalam adalah 67. Ini bermakna terdapat 38 Suras antara Baqara dan Qalam yang tidak dibuka dengan huruf bercahaya. (67-29 = 38, iaitu 19 × 2)
Terbuka adalah: الم , المص , الر , المر , كهيعص , طه , طسم , طس , يس , ص , حم , حم عسق , ق dan ن . Kiraan huruf dalam bukaan ini juga 38, iaitu 19 × 2.
Empat huruf pembukaan المر mengandungi dua bukaan, الم dan الر , dan begitu juga المص yang mengandungi bukaan الم dan ص . Walau bagaimanapun, طسمhanya mengandungi طس kerana م bukan pembukaan ... dan sebagainya. Oleh itu, kita melihat bahawa berlakunya bukaan dalam Suras 29 adalah 38, iaitu 19 ×2. Berikut adalah ilustrasi bahawa:
A. Pembukaan Bahasa Arab berlaku secara berasingan atau sebagai sebahagian daripada pembukaan lain dalam Suras berikut: الم (Sura 2, 'Al-Baqara'); الم (Sura 3, 'Aal-I-Imran');   المص (Sura 7, 'Al-A'raf'); المر (Sura 13, 'Ar-Ra'd'); الم (Sura 29, 'Al-'Ankabut'); الم (Sura 30, 'Ar-Rum'); الم (Sura 31, 'Luqman'); dan الم (Sura 32, 'As-Sajda').Oleh itu, terdapat sejumlah 8 kejadian.
B. الر berlaku secara tunggal atau sebagai sebahagian daripada pembukaan lain di Suras berikut: الر (Sura 10, 'Yunus');   الر (Sura 11, 'Hud'); الر (Sura 12, 'Yusuf'); المر(Sura 13, 'Ar-Ra'd'); الر (Sura 14, 'Ibrahim') dan الر (Sura 15, 'Al-Hijr'). Oleh itu, terdapat 6 kejadian.
C. Pembukaan حم berlaku di: حم (Sura 40, 'Gafir'), حم (Sura 41, 'Fussilat'), عسق   حم (Sura 42, 'Ash-Shura'), حم   (Sura 43, 'Az-Zukhuf'),   حم (Sura 44, 'Ad-Dhukan'),حم (Sura 45, 'Al-Jathiya') dan حم (Sura 46, 'Al-Ahqaf'). Oleh itu, jumlahnya adalah 7 kejadian.
D. طس berlaku secara tunggal atau sebagai sebahagian daripada pembukaan yang lain dalam Suras طسم berikut : (Sura 26, 'Ash-Shu'ara'), طس (Sura 27, 'An-Naml') dan طسم (Sura 28, 'Al-Qasas') . Oleh itu, ia berlaku 3 kali.
E. طسم berlaku di طسم : (Sura 26, 'Ash-Shu'ara') dan   طسم (Sura 28, 'Al-Qasas') dan dengan demikian ia berlaku dua kali.
F. ص berlaku di Suras berikut: المص (Sura 7, 'Al-A'raf'), كهيعص (Sura 19, 'Mariam') dan ص (Sura 38, 'Sa'ad'). Oleh itu, ia berlaku tiga kali.
G.      ق berlaku di Suras berikut: حم عسق (Sura 42, 'Ash-Shura') dan ق (Sura 50, 'Qaf'). Oleh itu, ia berlaku dua kali.
H.      Bukaan berikut hanya sekali berlaku: المص (Sura 7, 'Al-A'raf'), المر (Sura 13, 'Ar-Ra'd'),   قهيعص (Sura 19, 'Mariam'), طه (Sura 20, 'Ta-Ha'),   يس (Sura 36, ​​'Ya-Sin'),   حم عسق (Sura 42, 'Ash-Shura') dan ن (Sura 68, 'Noon'). Oleh itu, jumlahnya ialah 7. Dengan itu ditunjukkan bahawa jumlahnya ialah 38, iaitu 19 × 2. Jadual berikut menggambarkan titik:

Jumlah
ن
ق
حمعسق
حم
ص
يس
طس
طسم
طه
كهيعص

الر



















38
1
2
1
7
3
1
3
2
1
1
1
6
1
8
Kekerapan
















Surat-surat yang membentuk bukaan adalah: ا , ل , م , ص , ر , ك , ه , ي , ع , ط , س , ح ,   ق dan ن .
Setiap daripada 14 huruf ini merupakan pembuka bukaan seperti berikut:
الر الم , المص المر - أ
الر الم , المص , المر - ل
  الم , المص , المر - م
Oleh itu, jumlah bukaan yang mengandungi masing-masing 14 huruf adalah 38, iaitu 2 × 19.
5. Nombor siri Surat Mariam adalah 19, yang membezakannya daripada yang lain dalam perintah itu. Jika kita merujuk kepada perintah Suras dengan bukaan seperti yang ditunjukkan, kita akan dapati bahawa Surat Miriam adalah Sura ke- 10 dengan pembukaan. Dalam erti kata lain, ia diikuti oleh 19 Suras dengan bukaan.
6.       Jika kita menulis bukaan mengikut kejadian mereka mengikut urutan Mus'haf menghitung mereka hanya sekali, kita dapati bahawa bilangan huruf bukaan sehingga pembukaan Surat Mariam adalah 19. Kami mendapati bahawa bilangan huruf dalam bukaan selepas pembukaan Surat Mariam juga 19. Kami telah melihat bahawa kedudukan Surat Mariam dalam urutan Mus'haf adalah 19, diikuti oleh 19 Suras dengan bukaan. Lihat jadual di bawah:
JADUAL
Bukaan diperintahkan tanpa pengulangan















Kiraan surat dalam pembukaan
3
4
3
4
5
2
3
2
2
1
2
5
1
1

Jumlah
















7. Perintah 29 Suras dengan bukaan di Mus'haf menunjukkan bahawa hanya Surat Mariam dan Sura 38, 'Sa'ad' ( ص ) mempunyai nombor bersiri 19 atau satu daripada gandaannya (iaitu 38). Dengan merujuk kepada perintah Suras dengan bukaan kita mendapati bahawa terdapat 19 Suras selepas Surat Mariam dan 19 sebelum Surat Sa'ad, seperti yang dinyatakan di atas.
7.       8. Pembukaan Surat Mariam ( كهيعص ) bermula dengan huruf ك , yang tidak diulang di Suras dengan bukaan, dan pembukaan ini berakhir dengan huruf ص .Itu dia,   ك mewakili Surat Mariam iaitu Sura 19 dan ص mewakili Sura 38, iaitu 19 × 2. Juga jelas bahawa dalam pembukaan Surat Mariam ( كهيعص ) bahawa huruf ك tidak berlaku kecuali dalam Mariam dan ه berlaku hanya dalam ط ه dan ي berlaku hanya dalam يس , manakala ع berlaku hanya dalam عسق .
8.       9. Terbuka satu huruf adalah: ص , ق dan ن . Urutan siri Surat Sa'ad di Mus'haf adalah 38, iaitu 19 × 2; Surat Qaf ( ق ), 50 , dan Surat Noon ( ن ), 68 . Oleh itu, jika kita mula mengira bermula dengan Surat ق , Surat ن akan menjadi 19 Suras selepas.
9.       10. Dengan merujuk kepada Mus'haf kita mendapati bahawa di setiap bukaan berikut adalah satu ayat: الم , المص , كهيعص , طه , طسم , يس , حم dan   حم عسقن . Ini adalah bukaan dari Suras 19 dari 29 tetapi baki 10 Suras bermula dengan bukaan yang bukan ayat: الر , المر , طس , ص , ق dan ن .
10.   11. Pembukaan Suras dengan الر dan المر membentuk satu siri dalam susunan (10, 11, 12, 13, 14, 15). Pembukaan 6 Suras ini adalah: الر , الر , الر , المر , الرdan الر . Kalkulasi bukaan bukaan ini adalah 19. Akan diperhatikan bahawa pembukaan Surat Ar-Ra'd ( المر ) mengandungi الر - seperti yang dibahas sebelumnya - dan kiraan surat pembukaan melalui   الر adalah 13, urutan siri Surat Ar-Ra'd di Mus'haf . Sura diberi nama ini kerana berlakunya perkataan 'guntur' ( Ra'd ):

"Tidak , guruh menyanyikan puji-pujianNya dan begitu juga para malaikat untuk kagum kepada Dia. Dia melepaskan kilat dan menyerang mereka dengan siapa yang Dia kehendaki ketika mereka berani menentang Allah tentang kekuatan murka-Nya. "(13:13)


Inilah ayat 13 dari Sura dan mengandungi 19 perkataan. Apa yang patut diberi perhatian ialah Surat Ar-Ra'd adalah dalam Bahagian 13 dari Al-Qur'an. Bilangan ayat di dalam Sura adalah 43, yang bermaksud bahawa ayat-ayatnya berakhir dengan 43 perkataan, dipanggil "koma", seperti: يومنون atau تومنون . Kami telah menyatakan bahawa ada 13 "koma" di Surat Ar-Ra'd yang berakhir dengan huruf yang membentuk kata Ra'd (huruf ر , ع dan د ). Lapan akhir berakhir dengan huruf ر , satu berakhir dengan ع , dan empat hujung dengan د .

Pembukaan Ar-Ra'd ( المر ) mengandungi bukaan الم and الر . Jika kita memerintahkan bukaan yang mengandungi الر , الم dan المر dalam urutan yang diikuti di Mus'haf, kita akan mendapati bahawa bilangan bukaan ini adalah 13: الم , الم , المص , الر , الر , الر , المر , الر , الر , الم , الم , الم dan الم . Perhatikan bahawa pembukaan Surat Ar-Ra'd ( الم ر ) terletak di tengah-tengah perintah itu, didahului oleh 6 Suras dan diikuti oleh 6 Suras.

Perkataan رعد Ra'd - guntur) berlaku dua kali dalam Al-Qur'an. Kali pertama adalah dalam ayat 19 Surat Al-Baqara di mana kiraan perkataan adalah 19 dan kiraan huruf adalah 83. Kejadian kedua adalah dalam ayat 13 Surat Ar-Ra'd di mana kiraan perkataan lagi 19 dan kiraan huruf adalah sekali lagi 83. Kebetulan ini adalah perhatian kita terutama apabila kita mengetahui bahawa kekerapan huruf ر , ع dan د dalam ayat Baqara sama dengan kekerapan huruf dalam ayat Ra'd. Juga jumlah kekerapan huruf رعد dalam perkataan Al-Ra'd dalam ayat Baqara sama dengan jumlah frekuensi huruf dalam ayat Ra'd. Surat-menyurat ini antara keduanya menjadi lebih ketara apabila kita mengetahui bahawa kekerapan huruf pada pembukaan Baqara ( الم ) dalam Baqara bersamaan dengan jumlah kekerapan huruf pada pembukaan Surat Ar-Ra'd ( المر ) dalam ayat Ra'd. Apakah maksud kebetulan ini? Apakah rahsia di sebalik pengulangan perkataan صواعق (clap guntur) hanya dalam dua ayat apabila perkataan رعد dan صواعق berlaku hanya dalam kedua ayat ini?

12. Terdapat satu lagi kumpulan yang datang sebagai siri dan, sebenarnya, mereka diturunkan sebagai satu siri seperti yang diperintahkan di Mus'haf . Ini adalah Hawameem (pembukaan Suras dengan حم ), yang jumlahnya adalah: 40, 41, 42, 43, 44, 45 dan 46. Ini adalah tujuh Suras dengan bukaan حم , حم , حم عسق , حم, حم , حم dan حم . Dengan cara yang sama bahawa المر adalah berbeza daripada yang lain dari bukaan dalam kumpulan الر , حم عسق adalah berbeza daripada yang lain dari bukaan dalam kumpulan حم , dengan menyatakan bahawa المر mengandungi الر dan حم عسق mengandungi حم . Terdapat perbezaan di antara keduanya di dalam حم adalah ayat dan عسق adalah ayat lain, yang bermaksud bahawa jika kita melipatgandakan bilangan huruf   حم yang membuka 7 Suras dengan jumlah huruf dalam حم عسق kita dapati jumlahnya adalah (2 × 7) + 5 = 19 huruf.

13.   Terdapat 29 Suras dengan bukaan dan jika kita memerintahkan Suras ini mengikut kejadian mereka di Mus'haf , kita dapati bahawa Surat Al-Ankaboot adalah median Sura, didahului oleh 14 Suras dan diikuti dengan 14. Penting untuk diperhatikan bahawa ini Sura di kedudukan medial kumpulan itu juga nombor 29 dalam perintah Mus'haf . Kita juga perlu ambil perhatian bahawa ada di mana Ankaboot disebutkan mempunyai 19 perkataan. Ia ada 41, yang bermaksud bahawa ia diikuti oleh 28 ayat hingga ke akhir Sura. Dalam erti kata lain, ia berada di kedudukan tengah 57 ayat terakhir Surat Al-Ankaboot, yang merupakan kedudukan Surat Al-Ankaboot berkenaan dengan 57 surah pertama Al-Quran, di mana ia didahului oleh 28 Suras dan diikuti oleh 28. Juga kiraan ayat Sura 57 adalah 29. Perhatikan ini !!

Kami telah mengatakan bahawa Surat Al Ankaboot berlaku di tengah-tengah 29 Suras dengan bukaan dan bahawa itu adalah Sura 29 dalam perintah Mus'haf .Nampaknya medial dari lebih dari satu sudut. (Lihat Jadual)

  1. Terdapat sekumpulan 3 Suras segera sebelum Surat Al-Ankaboot (nombor 26, 27, 28) yang dibuka dengan طسم ,   طس dan طسم dan terdapat juga satu lagi kumpulan tiga Suras secara langsung selepas Surat Al-Ankaboot (nombor 30, 31, 32) yang terbuka dengan الم , الم and الم .
  2. Jika kita menghitung 5 Suras sebelum Surat Al-Ankaboot, Sura 19 adalah ke-5. Mengira 5 Suras selepas, Sura 38 (19 × 2) juga ke-5.
  3. Jika kita menghitung 8 Suras sebelum Surat Al-Ankaboot, Sura ke- 8 adalah Surat Ar-Ra'd, yang dibuka dengan المر , kata yang tersendiri di kalanganbukaan Allah. Jika kita mengira 8 Suras selepas, Surah ke- 8 akan menjadi Surat Al-Shura, yang pembukaannya adalah حم عسق yang tersendiri di antara   Bukaan حم . Semua ini bererti bahawa Surat Al-Ankaboot mempunyai keduanya yang terkenal dan medial di kalangan Suras dengan bukaan.

14.   Dalam penyelidikan sebelumnya yang melihat hubungan antara setiap Sura di Mus'haf dan jumlah ayat-ayat yang terkandung di dalamnya, Jalghoom mendapati terdapat 57 Surah homogen sehubungan dengan bilangan ayat dan nombor bersiri mereka. (iaitu ganjil / ganjil atau bahkan / malah). Apabila dia membahagikan Surah Al-Quran menjadi dua bahagian (1-57 dan 58-114) dia mendapati bahawa terdapat 28 homoskel Suras pada separuh pertama dan 29 orang yang heterogen.Pada separuh kedua nisbah itu dibalikkan. Dalam Suras 29 dengan bukaan, terdapat 14 Suras homogen dan 15 heterogen. Ini bermakna terdapat kira-kira apabila kita berurusan dengan Al-Quran secara keseluruhan, apabila kita berurusan dengannya dengan separuh, dan apabila kita berurusan dengan kumpulan seperti kumpulan dengan bukaan.

Ini adalah refleksi mengenai Suras dengan bukaan berkenaan dengan pesanan mereka, dan pesanan ini dicadangkan sebagai pengenalan kepada kekerapan huruf dalam pembukaan Suras dengan huruf ringkas. Kami telah menerangkan tentang ini dalam buku kami 'The Miracle of the Number 19 dalam Al-Quran: Premis Menunggu Hasil' , di mana ia menjadi jelas kepada kita bahawa terdapat konfigurasi matematik yang baik yang berkaitan dengan kekerapan huruf yang berlaku dalam bukaan berdasarkan apa yang kita sebut sebagai "kimia huruf".
Untuk membuat kesimpulan, kami ingin menarik perhatian kepada hakikat bahawa ini hanyalah satu daripada banyak kemungkinan matematik yang berkaitan dengan perintah Suras. Sifat ajaib Al-Qur'an bertambah apabila dilihat dari semua sudut ini.

🔽↪↘️sambung
Bab 4



No comments: