30 January 2020

Dua Nikmat Kurniaan ALLAH

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

  • 11/12/14--06:01: Tazkirah – Dua Nikmat Kurniaan ALLAH-
  • Bismillahirrahmanirrahim
    Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Alhamdulillah, diharapkan korang semua sihat2 belaka. Jangan bermasam muka, kelak mentari tidak mahu tersenyum dengan korang. Jika korang nampak matahari tersenyum pun, pak cik yakin banget korang akan berlari bertempiaran ketakutan dengan keganjilan senyuman mentari secara terus.
    Dah lama pak cik tak peringat diri sendiri. Semoga ingatan pada diri sendiri ni akan membuatkan pak cik terus sedar bahawa pak cik ni adalah hambaNya, yang berkhidmat untukNya. Insya ALLAH, semoga kita semua mendapat kebaikan dari hadis2 dibawah ini.
    Daripada Abdullah bin Abas RA katanya, Rasullullah SAW bersabda, “Dua nikmat, banyak manusia rugi padanya (kerana mensia-siakannya) iaitu kesihatan dan kelapangan.”
    Di dalam hadis diatas, menyatakan bahhawa kebanyakan manusia rugi dengan kenikmatan yang ALLAH sentiasa berikan adalah kesihatan dan kelapangan. Mari kita rungkaikan satu persatu dari dua nikmat ni. Pertamanya adalah nikmat kesihatan. Inilah nikmat termahal yang ALLAH beri pada kita namun kita sentiasa lupa dengan nikmat ni. Yang kita nampak nikmat bila dapat awek yang kita nak, bila kita dapat duit banyak, bila kita jadi johan pertandingan tenpin. Tapi nikmat kesihatan tak nampak.
    Malah yang menyakitkan hati adalah apabila menggunakan nikmat kesihatan untuk tidur sepanjang hari. Tidak produktif dan menyumbang langsung kepada wahdah pembangunan diri gitu. Harus diingatkan bahawa lelehan air liur sepanjang hari tidak mampu membeli beras pada hari tua kelak!. Maka dengan kesihatan yang ALLAH beri, sentiasalah bersyukur dan gunakan kesihatan yang ada ini untuk kebaikan diri sendiri dan mendekatkan diri pada ALLAH.
    Yang kedua adalah nikmat kelapangan. Ini pun orang selalu lupakan dan tak amik endah. Bila ada masa terluang seluas padang bola asyik merungut boring2 tak tau nak buat apa. Bila ada benda yang kena buat cakap malas la, tak mau buatlah, tetiba lak bz. Padahal tengah baca komik terus bz bila ada kerja. Dengan kelapangan masa yang ALLAH beri pada korang tu, gunakanlah untuk merapakan silaturrahim dengan keluarga ke, berborak dengan jiran sebelah korang ke, tak lah asyik ngadap enset je .
    Jadi dengan sedikit peringatan kepada pak cik ni, semoga pak cik sentiasa beringat jika bila pak cik merasakan ALLAH menduga pak cik dengan berat, haruslah diingat bahawa pak cik masih ada nikmat kesihatan dan kelapangan masa. Insya ALLAH. Ampunkanlah dosa2 kami semua ya ALLAH.
    🕋🇲🇾💜🖤💝💞💟🕌

No comments: