30 January 2020

Sedekah Yang Utama

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



  • 10/22/14--03:23: Tazkirah -Sedekah Yang Utama-
  • Bismillahirrahmanirrahim
    Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Selmat bercuti umum Hari Deepavali kepada mereka yang bercuti. Kita sebagai yang muslim cukuplah sekadar menghormati kepercayaan dan agama mereka. Bukankah agama Islam itu agama kasih sayang. Walaupun berbeza kepercayaan, Insya ALLAH dengan akhlak yang murni ditunjukkan oleh orang Muslim, mampu menjadi dakwah terbaik bagi mereka.
    Hari ini, marilah kita memperingati diri kita sendiri. Hari ni pak cik nak menyampaikan perihal sedekah yang utama. Jom kita baca dahulu hadis Nabi SAW perihal sedekah ini.
    25. Dari Abu Hurairah r.a : Sesungguhnya ia berkata, ‘Wahai Rasulullah saw, apakah sedekah yang paling utama?’ Nabi saw bersabda, “Orang miskin yang berusaha keras, dan mulailah dengan bersedekah kepada keluargamu.”
    Jadi, dapatlah kita simpulkan disini, sedekah yang paling utama adalah sedekah kepada keluarga sendiri. Orang paling rapat dengan kita, kerana merekalah yang sentiasa ada dalam kehidupan kita.
    Cuba kita bayangkan, macamana kalo kita kedekut dengan family kita. Misal kata isteri nak minta rantai emas yang nipis nya macam misai udang, dengan alasan kita da lama tak beli rantai emas. Jadi, jika kita ada kemampuan, beli lah, gembirakan isteri kita dengan sedekah. Kan akan menambahkan mahabbah antara satu sama lain.
    Jika anak2 minta nak beli mainan patung power rangers, jangan la kedekut sangat kalo mainan tu setakat RM 5, jika kita ada kelapangan, belilah, sedekah pada anak. Seronok anak tu main power rangers. Yang seronoknya anak akan lebih rapat pada kita.
    Kadang2 kita boleh jumpa orang yang terlalu kedekut untuk bersedekah pada keluarga sendiri. Ari2 makan ubi kayu padahal duit yang dia ada boleh makan restoran 5 bintang ari2. Anak2 minta beli jajan doposen pun tulis dalam note enset, berkira, tangkai jering, taik idung masin. Kalo da memberi jangan meminta pula. Sebagai contoh kalo da bagi kawan2 pinjam pen, jangan diminta pulak dakwat nya.
    Apo ko kodokut eh ko ni jang………
    Jadi berbalik pada hadis tadi, yang bermaksud, sekiranya kita diberi pilihan, utamakanlah sedekah pada keluarga masing2 dahulu diikuti dengan orang 2 yang fakir miskin dan seterusnya. Sedekah pada keluarga pasti ikhlasnya datang lebih cepat dan pantas Amiin. semoga kita semua mempunyai sifat sedekah ini.
    🕋🇲🇾🖤💝💝❣🕌

No comments: