30 January 2020

Sayang Member

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

  • 10/22/14--14:57: Tazkirah – Jom Sayang Member Anda-
  •  
    Bismillahirrahmanirrahim
    Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Dah dah la tu tidor, hari ni kita bangun dan menyepak punggung sendiri diawal pagi demi sesuap nasi. Orang yang bangun awal pagi banyak rezekinya. Senang je nak tengok, Cuba korang bandingkan orang yang bukak gerai nasi lemak pukul 730 pagi dengan orang yang bukak pukul 10 pagi. Rasanya 730 pagi tu da licin barang jualan, siap sekali dengan tupperware2 orang nak beli. Kalo niaga pukul 10 pagi, maknanya banyak la makanan jadi habuan kucing. Tapi kucing tak makan sambal.Nanti sakit perut katanya.
    Jadi, hari ini, pak cik nak peringatkan pada diri pak cik dan juga korang, berkenaan dengan sebuah hadis berkenaan kesempurnaan iman kita. JOm kita layan dulu hadis tu kat bawah ni :-
    Dari Anas r.a : Rasulullah saw bersabda, “Tidak sempurna iman seseorang kamu sebelum ia menyukai untuk saudaranya (sesama Islam) apa yang disukainya untuk dirinya sendiri.”
    Melalui hadis yang kita dengari, jelas lah bahawa untuk mencapai kesempurnaan iman, kita haruslah menyayangi orang2 muslim yang lain. Tak sempurna lah iman korang kalo korang membenci member2 sendiri macam dia adalah musuh zion yang perlu korang belasah dengan batu bata.
    Jika kita ada salah silap dengan kawan, ataupun kawan2 ada salah silap dengan kita, marilah kita maaf dan memaafkan. Bukan apa, cuba tengok dua orang member baik yang tak bertegur sapa, hal kecik je, pasal makan aiskrim malaysia tapi tak ajak member. Merajuk member sorang sampai tak mau bercakap. Kalo dulu, makan sama2 satu tray, tidur katil sama2 (pak cik merujuk katil double decker), mandi bilik air yang sama, tapi sebab aiskrim malaysia semua menjadi dingin sedingin aiskrim malaysia.
    Jadi, dengan maaf dan memaafkan tu, cukup untuk menunjukkan bahawa kita ni sangat menyayangi member2 kita. Insya ALLAH, dengan menyayangi mereka sahaja, kita telah pun menyempurnakan sebahagian daripada bahagian2 keimanan kita. Insya ALLAH, semoga kita semua menjadi orang yang sempurna imannya diakhir hayat kita kelak. Amiiin.
    🕋🇲🇾💎💜🖤💝💟🕌

No comments: