أعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
(الْحَمْدُ لِلَّهِ)Tahmid Dengan Denyutan Nadiku
(لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)Tahlil Degupan Jantungku
(اللَّهُ أَكْبَرُ)Takbir dalam Hela Turun Naik Nafasku
اَلْحَمْدُ ِللهِ syukur kepadaMU YA اللهَ
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ... اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ ALLAH اللهَ
ALLAH اللهَ
Hadith ke 39 - Sengaja dan Tidak Sengaja
Hadis Ketigapuluh Sembilan
Dari Ibn Abbas r.a, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : " Sesungguhnya Allah memaafkan bagiku daripada umatku segala perbuatan dari kesilapan dan kelupaan dan segala yang dipaksa ke atas diri mereka
⏬🔽🔻↪
Hadis Keempatpuluh
ALLAH اللهَ ALLAH اللهَ ALLAH اللهَALLAH اللهَ
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ... اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ ALLAH اللهَ
Hadith ke 39 - Sengaja dan Tidak Sengaja
Hadis Ketigapuluh Sembilan
Dari Ibn Abbas r.a, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : " Sesungguhnya Allah memaafkan bagiku daripada umatku segala perbuatan dari kesilapan dan kelupaan dan segala yang dipaksa ke atas diri mereka
HADIS 39
عن ابن عباس رضي الله عنهما: أن رسول الله e قال: (( إن الله تجاوز لي عن أمتي الخطأ
والنسيان وما استُكْرهوا عليه )) حدیث حسن رواه ابن ماجه والبيهقي وغيرهما.
Hadis ini hadis hasan diriwayatkan oleh al-lmam lbnu Majah dan al-Baihaqie dan lain-lain.
Daripada lbnu 'Abbas r.a. رضي الله عنهما bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Sesungguhnya Allah telah mengampunkan - demi keranaku - dari umatku perbuatan yang dilakukan secara tersilap, terlupa dan secara paksaan.
Pengajaran hadis:
(1) Hadis ini juga menjelaskan betapa besar dan luasnya Rahmat dan belas kesian Allah SWT terhadap
hambaNya. Dia hanya mempertanggungjawabkan mereka dosa yang dilakukan secara sedar, sengaja dan dengan kemahuan sendiri tanpa paksaan.
(2) la juga menerangkan suatu dasar perundangan dan kehakiman di sisi lslam yang mengutamakan keadilan, di mana perbuatan yang dilakukan secara tidak sengaja tanpa disedari, atau kerana dipaksa dia tidak akan diberikan dosa.
Hadis 40 Imam Nawawi - Hadis 39 -Sengaja dan Tidak Sengaja
Hadis 39
Daripada Ibn Abbas r.a berkata, bahawa sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah telah memaafkan (keranaku) daripada umatku
amal-amal yang khilaf dan lupa dan dipaksakan atas mereka.”
(Riwayat Ibn Majah no. 2034, al-Baihaqi (10/60), al-Tabarani no. 765, al-Daraqutni (VII/170) dan al-Hakim (11/198))
Hadith 39
Ibn Abbas, radiyallahu 'anhu, reported that the Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, said:
"Truly
Allah has for my sake pardoned the mistakes and forgetfulness of my
community, and for what they have done under force or duress."
[A fine hadith related by Ibn Majah, Al-Baihaqi and others]
Pengajaran Hadis:
1. Allah ta’ala mengutamakan umat ini dengan menghilangkan berbagai kesulitan dan memaafkan dosa kesalahan dan lupa.
2.
Sesungguhnya Allah ta’ala tidak menghukum seseorang kecuali jika dia
sengaja berbuat maksiat dan hatinya telah berniat untuk melakukan
penyimpangan dan meninggalkan kewajiban dengan sukarela .
3. Manfaat adanya kewajiban adalah untuk mengetahui siapa yang ta’at dan siapa yang membangkang.
4.
Ada beberapa perkara yang tidak begitu saja dimaafkan. Misalnya
seseorang melihat najis di bajunya akan tetapi dia mengabaikan untuk
menghilangkannya segera, kemudian dia shalat dengannya karena lupa,
maka wajib baginya mengqhada shalat tersebut. Contoh seperti itu banyak
terdapat dalam kitab-kitab fiqh.
5.
Ibn Hajar al-Haitami berkata: “Hadis ini mempunyai manfaat yang
menyeluruh kerana terdapat tiga perkara yang dibicarakan hadis ini
sering dijumpai dalam semua masalah feqah.
6. Semua perbuatan tidak terlepas daripada dua keadaan: sengaja dan tidak sengaja merangkumi kekeliruan, lupa dan dipaksa.
7.
Dalam sebuah ayat yang bermaksud: Jika kamu melahirkan apa yang ada di
hati kamu atau kamu sembunyikan, maka Allah akan mengadili kamu dengan
apa yang kamu lakukan itu. (Surah al-Baqarah 2: 284)
8.
Ayat ini menyebabkan para sahabat berasa tertekan. Oleh kerana itu, Abu
Bakar, Umar, Abdurrahman bin Auf dan Mu’adz bin Jabal dengan beberapa
orang mendatangi Rasulullah SAW.
9.
Mereka berkata: “Kami dibebankan dengan amal yang tak sanggup kami
memikulnya. Sesungguhnya seseorang antara kami dalam hatinya ada
bisikan yang tidak disenanginya, sekalipun bisikan itu menjanjikan
dunia.”
10.
Nabi SAW lalu menjawab: “Boleh jadi kamu mengucapkan kalimah seperti
yang diucapkan Bani Israil, iaitu kami mahu mendengar tetapi kami akan
menentangnya. Kerana itu katakanlah: ‘Kami mahu mendengar dan mahu
mentaati.”
11.
Perkara itu membuatka mereka berasa tertekan dan mendiamkan diri. Lalu
Allah memberikan kelonggaran dan rahmat-Nya dengan berfirman:
Maksudnya:
Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya. Dia
akan mendapatkan pahala atas usahanya dan mendapatkan seksa atas
kesalahannya, (lalu dia berdoa): ‘Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum
kami jika kami lupa atau bersalah.’
(Surah al-Baqarah 2: 286)
12. Imam Baihaqi berkata bahawa Imam Syafi’i menyatakan:
“Allah
berfirman: ‘Kecuali orang yang dipaksa, sedang hatinya berasa tenteram
dengan imannya (maka orang semacam ini tidak berdosa).”’
13. Diampuni dosa bukan bererti terbebas daripada tanggungjawab lain. Misalnya:
· Seorang
yang tertembak kawan ketika berburu atau tertembak orang Islam ketika
berperang dengan orang kafir maka ia tidak dibebani dosa, tetapi
diwajibkan membayar kafarah.
· Seorang
yang tidak melaksanakan solat kerana tertidur atau lupa, maka ia tidak
berdosa, namun ia dituntut menqada solatnya ketika ia ingat atau
terjaga daripada tidur.
· Orang
yang dipaksa untuk mengucapkan perkataan yang menjadikannya murtad
tetapi hatinya penuh keimanan. Tetapi jika dia tetap teguh serta tidak
megucapkan perkataan tersebut hingga menyebabkan ia diseksa atau
dibunuh, itu lebih mulia baginya dan jika terbunuh ia mati syahid.
Hadis Keempatpuluh
ALLAH اللهَ ALLAH اللهَ ALLAH اللهَALLAH اللهَ
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
..................................................................
...........................................................................................................
.......................................................................................................................
Maka ucaplah sebutlah, lafazlah, katalah dengan lidahmu disetiap saat akan zikir memuji dan mengAgungkan kebesaran ALLAH Swt dengan Tasbih dibawah secara istiqomah.
100 X (سُبْحَانَ اللَّهِ)
100 X (سُبْحَانَ اللَّهِ)
100X (أسْتَغْفِرُاللهَ)
100X (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ)
100X (اللَّهُ أَكْبَرُ)
100X (اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ)
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
100X (اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ)
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيْمِ
لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ
لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ
آمِيْنُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
.........................................................................
No comments:
Post a Comment