28 January 2020

Keajaiban Nombor Dalam Al-Quran : Vol 2

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

BismillahHirahmanirRahim



Bab 4

Nilai-nilai Numerik Huruf Alphabet dan Keajaiban Berangka


Nilai-nilai Numerik Huruf Alphabet dan Keajaiban Berangka
Abjad Arab terdiri daripada 29 huruf. Walau bagaimanapun, dalam abjad Abecedarian ada 28 kerana dianggap tidak ada perbezaan antara Hamza dan Alif. Apa yang menyangkut kita tentang perintah Abecedarian ini ialah hubungan antaranya dan nilai-nilai numerik Jum'mal huruf (NVL) yang disebutkan dalam bab sebelumnya.Seperti yang disebutkan di atas sistem ini adalah biasa bagi bahasa Ibrani dan Arab tetapi sistem bahasa Ibrani dan Abecedarian hanya bertepatan dengan huruf ت .Selepas itu, bahasa Arab mempunyai huruf tambahan ث , خ , ذ , ض , ظ dan غ yang boleh digabungkan dalam frasa mnemonik (walaupun tidak bermakna) thakhath dathagh .

Ia tidak mudah mengesan asal-usul perintah Abecedarian dan pengiraan yang berkaitan dengannya dalam bahasa Semitik kerana pandangannya telah tersebar sedemikian rupa sehingga sukar untuk menentukan yang betul atau bahkan untuk membuat pilihan di antara mereka. Golongan Yahudi menggunakannya secara meluas, umat Islam telah menggunakannya dalam kencan sejarah, Sufis telah menggunakannya lebih banyak, dan ahli sihir, penyihir dan ahli sihir telah menggunakannya juga. Oleh itu, walaupun perhitungan mungkin telah menjadi dasar keagamaan, ia kemudian diputarbelitkan, diubah dan didera.
Perintah Abecedarian di Afrika Utara sedikit berbeza daripada perintah yang terkenal yang digunakan pada masa lalu dan dari yang digunakan sekarang di Timur Tengah (sama atau berbeza). Dalam bentuk mnemonik yang terakhir ini terdiri daripada huruf-huruf berikut: (Bahasa Arab) Abjad Hawaz Hutti Kalamun Saa'fas qurishat thakhath Dathagh . Setiap huruf mempunyai nilai berangka seperti yang ditunjukkan dalam jadual di bawah:

ن
م
ل
ك
ي
ط
ح
ز
و
ه
د
ج
ب
أ
50
40
30
20
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
غ
ظ
ض
ذ
خ
ث
ت
ش
ر
ق
ص
ف


1000
900
800
700
600
500
400
300
200
100
90



Dalam Jum'mal (NVL), diperhatikan bahawa tidak ada perbezaan antara nilai-nilai numerik Alif dan Hamza, kerana ia merujuk kepada Abecedarian, bukan huruf Abjad.Pengiraan ini telah digunakan untuk pelbagai tujuan - umat Islam telah menggunakannya untuk memerangi pertempuran, kematian, bangunan dan sebagainya seperti yang dinyatakan di atas.
Contoh penggunaan
Ketika Sultan Barquq, seorang Mamluk Burji, meninggal, frasa diciptakan yang menunjukkan tarikh kematiannya. Ungkapan ini adalah في المشمش fil-mishmish ).[Ini bermakna, secara literal: "Dalam aprikot (musim)" yang sangat singkat, maka implikasi penggunaan semasa sekurang-kurangnya adalah transience]. Nampaknya mereka memilih frasa lucu, tetapi juga nilai angka frasa adalah 80 + 10 + 1 + 30 + 40 + 300 + 40 + 300. Jumlahnya adalah 801, dan oleh itu Sultan Barquq meninggal pada tahun 801 H.
Satu lagi contoh adalah, apabila seorang penyair yang bernama Dalenjawi meninggal, sahabatnya memuji beliau dalam ayat-ayat umum dan pada akhir tarikh kematiannya dengan frasa مات الشعر بعده maat a-sha'oru ba'da ) yang bermaksud: "Puisi mati selepas dia." Ini datang selepas perkataan "I dated ..." yang menunjukkan titik di mana untuk mula mengira - iaitu selepas "bertarikh". Oleh itu, tarikh kematian Dalenjawi ialah: 40 + 1 + 400 + 1 + 30 + 300 + 70 + 200 + 2 + 70 + 4 + 5 = 1123 AH.
Sudah jelas bahawa pengiraan penggunaan dalam kronologi ini tidak dapat disangkal dari sudut pandang keagamaan kerana ia adalah masalah konvensyen dan dengan itu dibenarkan. Walau bagaimanapun, penyalahgunaan sistem ini dalam bidang nasib, sihir dan sihir telah mencipta persatuan negatif dengan sistem yang tidak negatif secara negatif.
Muhammad Ben Omar Nuwawi Al-Jawi, penterjemah, sufi dan ahli hukum Shafi'i, berhijrah ke Makka dan meninggal dunia pada tahun 1316 H. Beliau menghasilkan banyak karya, salah satunya adalah tafsiran dua huruf al-Qur'an yang mana ia berkata dalam pengantar: "Saya telah berjudul buku ini untuk mengesahkan tarikhnya" - مراح لبيد الكسف معفىى قران مجيد . Sudah jelas dari kata-kata ini bahawa dia memilih gelaran untuk mematuhi sistem Jum'mal untuk menunjukkan tarikh dia mula menulis buku beliau (1304 AH). Saya telah menyebut contoh khusus ini untuk memberi bukti sikap seorang ulama Islam terhadap persoalan sistem Jum'mal dan menunjukkan bahawa tiada apa yang didapati salah dalam menggunakan sistem sedemikian, bahkan untuk sebuah buku mengenai tafsiran Al-Qur'an. Kami telah menggunakannya selama beberapa generasi jadi mengapa kami tidak mempertimbangkan semula menggunakannya lagi kerana kami mendapati ia bermanfaat.
Seorang pengulas Al-Qur'an yang terkenal, Baidawi, mengatakan dalam tafsirannya mengenai pembukaan Surat Al-Baqara bahawa Nabi (as) didatangi oleh orang-orang Yahudi dan beliau membacakan kepada mereka pembukaan Al-Baqara. Mereka mengira nilai-nilai berangka huruf pembukaan dan berkata: "Bagaimana kita boleh memerintahkan agama yang akan berlangsung hanya tujuh puluh satu tahun?" Nabi (saw) tersenyum. Mereka berkata: "Adakah apa-apa lagi?" Dia berkata: المر, الر , المص dan mereka menjawab bahawa dia telah membingungkan mereka dan mereka tahu lagi yang mana iman yang harus diikuti. Ulasan Baidawi mengenai Hadis ini dengan mengatakan: "Dia membacakan kepada mereka dalam perintah ini dan mengesahkan kesimpulannya ..." Oleh itu, Baidawi menganggap bahawa Rasul (sawas) mengesahkan kesimpulan mereka.
Dalam tafsiran Shihab mengenai tafsiran Baidawi dia berkata: "Hadis ini telah disahkan oleh Bukhari dalam sejarahnya dan oleh Ibn Jarir melalui Ibnu Issac Al-Kalbi ... Rantaian penyampainya lemah." Oleh itu, kita tidak boleh bergantung pada kesimpulan Baidawi, walaupun di sisi lain Tangan Nabi tidak pernah mengatakan apa-apa yang menafikan bahawa Jum'mal mempunyai asas keagamaan. Apa yang penting ialah tiada bukti penafian atau pengesahan. Walaupun kita mesti berhati-hati untuk tidak menganggap bahawa kita sedang membina asas asas yang kukuh, kita dapati pengesahan itu lebih cenderung dengan cahaya Hadis yang lemah ini. Kita dapat membuktikan dengan induksi bahawa Al-Qur'an telah menyimpan beberapa rahsia dalam kata-kata dan klausa tertentu dan oleh itu, kita mengandaikan bahawa Al-Quran telah menggunakan konvensyen linguistik bahasa-bahasa Semitik ini. Lagipun, Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab!
Oleh kerana bahasa menunjukkan makna tidak ada sebab untuk mencegahnya daripada mencadangkan nilai berangka. Persoalannya ialah: Bagaimana kita tahu bahawa frasa tertentu dalam Al-Qur'an membawa rahsia berangka? Jawapan kita untuk ini adalah bahawa ini perlu dibuktikan sama ada melalui kaedah undang-undang Islam atau dengan alasan. Pembaca akan mendapati bahawa pendekatan kami untuk soalan ini adalah baru dan tiada kaitan dengan Sufi atau orang lain, sama ada mereka melakukan perkara yang betul atau salah dan menyimpang. Kami berpuas hati bahawa pembaca akan yakin dengan contoh sistem Jum'mal yang akan kami berikan yang hanya berasaskan induksi dan bukan khabar angin.
Berikut adalah contoh-contoh yang membuka pintu untuk arah baru dalam Jum'mal , contoh-contoh yang hanya melibatkan perhitungan berdasarkan perbendaharaan kata Al-Qur'an. Perlu ditegaskan bahawa dalam penyelidikan kami, kita berurusan dengan skrip Alquran yang disebut skrip Uthmaniyyah, yang dianggap oleh majoriti ulama sebagai wahyu ( Tawqifi ) dengan sendirinya, kerana ia diawasi oleh Nabi sebagaimana yang diwahyukan kepadanya . Saya
Contoh 1
Masjid Suci ( المسجد الحرام ) ditakrifkan dalam Al-Qur'an sebagai: للذي ببكه مباركا "di Bakka (Makkah) penuh berkat" (3:96) . Jum'mal dari ini ada adalah 1063. Masjid paling jauh ( المسجد الاقصى ) diterangkan: الذي بركنا حوله - "tempat yang telah Kami rahmat" (17: 1) . Jum'mal ini ada juga 1063. Kami bertanya, apa maksudnya mereka berdua mempunyai nilai berangka yang sama?
Contoh 2
Sura 17, 'Al-Isra', Sura yang bermula dengan petikan kedua contoh pertama, juga disebut Surat Bani Israel ('Anak-anak Israel'). Masjid paling jauh hanya disebut sekali dalam al-Qur'an, dalam kedudukan ini. Ayat-ayat berikutnya membincangkan rasuah Yahudi ( إفساد ) di bumi dan mereka "bersemangat dengan keangkuhan yang luar biasa" (17: 4) mencadangkan kuasa politik yang sebenarnya (yang tidak berlaku pada masa pemusnahan Kuil Kedua pada 70 CE). Gabungan rasuah dan kuasa sombong ini akan berlaku dua kali. Setiap kali rasuah berakhir dengan kemasukan musuh-musuh Yahudi ke Masjid Al-Aqsa, atau Bait Suci. Dalam erti kata lain, menyebutkan Al-Aqsa memerlukan menyebut rasuah Yahudi di kawasan itu, sekali sebelum Islam dan sesudahnya (pemusnahan Kuil Kedua dipotong untuk sebab yang disebutkan di atas). Masjid Al-Aqsa ( المسجد الاقصى ) ditulis dalam skrip Uthmaniyah sebagai ( المسجد الاقصا ), nilai Jum'mal yang 361 (iaitu 19 × 19). Seperti yang dibahas di atas, nombor 19 adalah akar keajaiban numerik Al-Quran. Frasa Bani Israel ( بنو إسرائيل ), yang ditulis dalam Uthmaniyyah sebagai ( بنو إسرءيل ), juga mempunyai nilai Jum'mal sebanyak 361. (Kami telah meneroka implikasi lanjut yang terkandung di dalam kajian ini yang bertajuk 'The Year 2022 dan Kejatuhan Israel ' ).
Contoh 3
Surat Al-Naml ( النمل ) dibuka dengan dua huruf طس . Urutan Serial Sura di Mus'haf adalah 27 dan kami mendapati bahawa kekerapan surat ط di Sura juga 27. سdi sisi lain berlaku 93 kali di Sura. 93 adalah nombor ayat-ayat dalam Sura. Oleh itu, jumlah kekerapan ط dan س ialah 120, iaitu jumlah nombor bersiri Sura ditambah bilangan ayatnya. Akhirnya, Jum'mal perkataan Naml ( نمل ) adalah 120.
Contoh 4
Putih boleh dianggap sebagai asas kepada semua warna kerana cahaya putih dapat diubah menjadi tujuh warna spektrum. Sekiranya bercampur dengan perkadaran yang berlainan ini kemudiannya boleh menghasilkan ribuan warna. Jum'mal putih ( أبيض ) adalah 1 + 2 + 10 + 800 = 813.

Perkataan ا باضت (menjadi putih) berlaku dua kali dalam Al-Qur'an. Kejadian pertama adalah dalam ayat 107 dari Sura 3, yang kedua dalam ayat 84 dari Sura 12. Perkataan تبيض (menjadi putih) terjadi sekali dalam ayat 106 dari Sura 3. Perkataan الأبيض (putih) berlaku dalam ayat 187 dari Surah 2 manakala perkataan بيضاء(putih) berlaku 6 kali: 7: 108; 20:22; 26:33; 27:12; 28:32 dan 37:46. Sementara itu, kata-kata ( بيض dan بيض ) berlaku dalam ayat 27 Surah 35 dan dalam ayat 49 Surah 37:

Perkataan
Sura
Verse No.
ا بيضت
3
107
ا بيضت
12
84
تبيض
3
106
الأبيض
2
187
بيضاء
7
108
بيضاء
20
22
بيضاء
26
33
بيضاء
27
12
بيضاء
28
32
بيضاء
37
46
بيض
35
27
بيض
37
49

Jumlah
813

Jika kita menambah bersama nombor ayat di mana kata-kata yang bermaksud 'putih' berlaku, kita mendapati bahawa kita mempunyai jumlah yang sama dengan Jum'mal dari perkataan 'white' ( ابيض ), iaitu 813.

Contoh 5

Surat Al-Hadid adalah Sura terakhir pada separuh pertama Al-Qur'an dan merupakan satu-satunya Sura yang dinamai oleh unsur kimia. Perintahnya di Mus'haf adalah 57. Jum'mal dari kata الحديد adalah 1 + 30 + 8 + 4 + 10 + 4 = 57 sedangkan Jum'mal dari kata حديد adalah 8 + 4 + 10 + 4 = 26. Kami telah menyatakan bahawa 57 adalah berat atom besi dan 26 adalah nombor atomnya.

Ia diketahui dalam kimia bahawa bilangan atom adalah bilangan neutron yang mengandungi nukleus dan berat atom berkaitan dengan proton ditambah neutron. Oleh itu, kita bertanya: Adakah terdapat rancangan untuk memerintahkan Sura menurut berat atom besi (57) yang bertepatan dengan Jum'mal dari perkataan الحديد ?

Ada yang mengatakan bahawa berat atom adalah 55.8 dan bukannya 57. Fakta ialah terdapat 5 isotop besi, yang mempunyai berat atom 55, 56, 57, 58 dan 59. Apa yang ketara ialah Isotop 57 berlaku di dalam tengah manakala 55.8 tidak berkaitan dengan struktur atom tetapi adalah purata yang berkaitan dengan peratusan kehadiran setiap isotop bersifat.

Berikut adalah beberapa kenyataan lanjut yang menekankan pentingnya nombor 57 dalam konteks ini:

A-     Urutan siri Surat Al-Hadad adalah 57 dan bilangan ayat di dalamnya adalah 29. Jika kita mengalikan 29 × 57 hasilnya adalah 1653, yang merupakan jumlah nombor 1-57. (iaitu: 1 + 2 + 3 + 4 ... + 57)

B-     Perkataan حديد berlaku di dalam Al-Quran di Sura 22 ('Al-Hajj') dan Sura 50 ('Qaf') dan perkataan حديدا berlaku di Sura 17 ('Bani Israel'). Perkataan الحديدberlaku di Sura 18 ('Al-Kahf'), Sura 34 ('Saba') dan Sura 57. Setelah Surat Al-Hadid sendiri perkataan itu tidak disebutkan. Oleh itu, perkataan untuk besi berlaku 6 kali dalam Al-Quran dalam 6 surah yang berbeza. Perkataan حديدا dalam Sura 17 adalah kata 667 dalam Sura manakala perkataan الحديد dalam Sura 18 adalah 1402 nd . Perkataan حديد dalam Sura 22 adalah 368 dan perkataan الحديد dalam Sura 34 adalah 177. Perkataan حديد di Sura 50 adalah perkataan 183 di Sura manakala perkataan الحديد dalam Sura al-Hadid (angka 57) adalah 461. Jadi jumlah untuk semua jawatan perkataan adalah: 667 + 1402 + 368 + 177 + 183 + 461 = 3258, akar kuadrat yang hampir sama 57, (57.0788 sebenarnya).

Perkataan
Sura
Word no. di Sura
حديدا
17
667
الحديد
18
1402
حديد
22
368
الحديد
34
177
حديد
50
183
الحديد
57
461

Jumlah
3258



C-     Perkataan الحديد dalam Surat Al-Hadid datang dalam aya 25 sebagai: "Dan Kami menurunkan besi." Sebagai balasan kepada persoalan tersirat tentang apa kebijaksanaan di sebalik menghantar besi, garis ini diikuti oleh jawapannya: "... Dalam yang penting untuk peperangan yang hebat dan juga banyak faedah bagi manusia , supaya Allah menguji siapa yang tidak kelihatan , akan menolong-Nya dan Rasul-Nya , kerana Allah penuh dengan kekuatan , yang ditinggikan dengan kekuatan. " Jika kita mengira Jum'mal ini Kami mendapati bahawa ia adalah 3263, punca kuasa dua yang sekali lagi lebih dari 57. (57.12 sebenarnya). Perbezaan antara 3263 dan jumlah kedudukan perkataan حديد adalah 5! Jadi, apakah rahsianya ?!


Contoh 6



Terdapat 29 Suras dalam pembukaan Qur'an dengan huruf "bercahaya", empat di antaranya bermula dengan huruf ط . Ini adalah: طه (Sura 20); طسم (Sura 26);   طس(Sura 27); dan   طسم (Surah 28). Dalam bab mengenai huraian ayat dalam buku Dr Faadel Samirra'i 'Tafsiran Al-Qur'an' , beliau berkata: "Setiap Sura yang bermula dengan ط bermula dengan naratif terperinci mengenai Musa (Musa) sebelum naratif lain. Contoh-contoh Suras tersebut adalah طه dalam Surat Ta-Ha (Sura 20) dan طسمpada awal Surat Shu'araa (Surah 26). Corak ini tidak berlaku di Suras dengan bukaan lain. Apa yang dipegang bersama di antara Suras bermula dengan ط adalah kisah terperinci Musa pada mulanya (dari Sura) ... "

Dalam penyelidikan kami, kami telah menyatakan bahawa huruf ط berlaku 19 kali di Sura 28 ('Al-Qasas'). Apabila kita membaca kata-kata Dr Samirra'i dan pemerhatiannya bahawa Suras bermula dengan surat ط menghuraikan kisah Musa, kita menghitung kekerapan menyebut Musa sendiri dan abangnya Haroun (Harun) di Surat Al-Qasas.Kami mendapati bahawa nama Musa muncul 18 kali dan saudaranya sekali, sejumlah 19 penampilan. Perlu diingatkan di sini bahawa di antara semua nabi, persetujuan antara Musa dan Haroun adalah unik - sebenarnya mereka ditugaskan dengan mesej secara serentak. Ia juga perlu diperhatikan bahawa Sura 28 tidak menyebutkan nama-nama Nabi lain selain daripada Musa dan Haroun (aleihi salaam).

Nilai berangka surat yang membentuk موسى (Musa) adalah 116, manakala هارون (Haroun) adalah 261. Oleh itu, jumlah Jum'mal kedua-duanya adalah 377. Berdasarkan penemuan ini empat pemerhatian dapat dibuat:


A- Perkiraan perkataan ayat-ayat yang mengandungi nama-nama موسى dan هارون dalam Sura 28 adalah 377 yang sama nilai dengan Jum'mal dari kedua-dua nama bersama-sama:


Jumlah
76
48
44
43
38
37
36
34
31
30
29
20
19
18
15
10
7
3
Verse no.
377
29
26
13
16
27
18
17
14
19
19
27
18
32
16
38
17
22
9
Kiraan kata

B-     Jika kita merujuk kepada ' The Concordance of Words Al-Qur'an' oleh Muhammad Fuad Abdul-Baqi, kita mendapati bahawa kekerapan هارون adalah 20 kejadian.Jika kita menambah nombor siri ini 20 Suras yang mengandungi nama هارون kita mempunyai sejumlah 377.

C-     Dalam Suras bermula dengan huruf ط , kekerapan nama هارون adalah tujuh kali dalam ayat-ayat berikut: 30, 70, 90 dan 92 di Sura 20 ('Ta-Ha') yang bermula dengan طه; 13 dan 48 di Sura 26 ('Ash-Shu'araa') yang bermula dengan طسم ; dan ayat 34 dari Sura 28 ('Al-Qasas') yang bermula dengan طسم . Jika kita menambah nombor ayat ini bersama-sama jumlahnya ialah 377, iaitu 30 + 70 + 90 + 92 + 13 + 48 + 34.

D-     Kekerapan nama موسى dalam Suras bermula dengan ط adalah 46 kali. Jika kita membiak Jum'mal dari موسى dengan kekerapannya dalam Suras bermula dengan ط hasilnya adalah 116 × 46 = 5336. Jika kita melipatgandakan Jum'mal dari هارون dengan frekuensinya di Suras bermula dengan ukt hasilnya ialah 261 ×7 = 1827. Oleh itu, jumlah dua angka ini apabila ditambah bersama ialah 5336 + 1827 = 7163. Kejutan di sini ialah 7163 = 19 × 377.

Kami tidak fikir skop perkara ini terhad kepada empat pemerhatian ini. Sebaliknya kita merasakan keperluan untuk mengkompilasi pelbagai pemerhatian yang diharapkan dapat menghasilkan undang-undang untuk kes-kes tersebut.

Contoh 7


Allah swt berfirman dalam Surah 15: "Kami telah tanpa ragu-ragu telah menurunkan mesej itu dan Kami dengan pasti akan mengawasinya." ('Al-Hijr'- 15: 9) Al-Quran telah dipelihara oleh Allah (swt) kerana telah diwahyukan untuk semua bangsa sehinggalah Hari Penghakiman. Mesej sebelumnya, bagaimanapun, tidak perlu dipelihara kerana setiap Nabi telah dihantar kepada rakyatnya khususnya. Apakah gunanya memelihara mesej yang sah hanya untuk tempoh tertentu, untuk orang tertentu dan untuk tempat tertentu?

Adalah masuk akal bahawa ini yang menggambarkan pemeliharaan Al-Qur'an itu sendiri dipelihara dalam kedudukannya di dalam Surah ini dan di Suras yang lain. Mungkin terdapat lebih daripada satu kaedah matematik untuk menunjukkan ini tetapi di sini adalah satu kaedah yang menggambarkan titik yang melibatkan perhitungan Jum'mal :

Tema ini ada adalah الذكر (mesej) kerana ada pembicaraan mengenai wahyu mesej dan perlindungannya. Jika kita mencari kata-kata الذكر , yang bermaksud Al-Quran dalam kes ini, dan mencari orang-orang yang diawali oleh artikel pasti , kita dapati bahawa perkataan الذكر dalam 15: 9 adalah perkataan 63. Penampilan seterusnya perkataan الذكر adalah nombor kata 575 dalam Sura 16. Selanjutnya ia datang sebagai nombor kata 1103 di Sura 21. Setelah ini ia adalah nombor kata 357 di Sura 25, diikuti dengan kata nomor 62 di Sura 36. Setelah ini ia datang sebagai kata ke- 4 di Sura 38 dan akhirnya sebagai kata nombor 63 dalam Sura yang sama. Lihat jadual berikut:

Surah
Hijr
Nahl
Al-Anbiya
Al-Furqan
Ya-Seen
Sa'ad ص
ص
Jumlah
Serial no.
15
16
21
25
36
38
38
189
Word no.di Sura
63
575
1103
357
62
4
63
227
2416
Perhatikan bahawa perkataan الذكر dalam Sura 15 adalah kata 63, sebagaimana kejadian kedua dalam ص , yaitu penampilan pertama dan terakhir. Kebetulan ini mungkin membuat kita berhenti dan merenung hubungan antara perkataan الذكر pada penampilan pertama: "Kami telah tanpa ragu-ragu menurunkan mesej dan Kami akan memastikan ia [dari rasuah]" (15: 9) dan yang terakhir: "Apa! Adakah mesej itu telah diturunkan kepada beliau [semua orang] di kalangan kita? "(38: 8) Jika kita lakukan untuk mencari:

A- Surat pertama dari Surat Sa'ad adalah: "Sa'ad: Dengan Al-Quran , penuh dengan peringatan ..." Dengan kata lain, Sura bermula dengan membicarakan tentangالذكر , mesej itu.


B - Angka ayat dari 15: 9 hingga 38: 8 adalah 2166 perkataan, iaitu 19 × 114, 114 adalah jumlah Suras dalam keseluruhan Al-Quran, dan tema yang ada di sini adalah wahyu Al- dan perlindungannya.





C- Ayat 9 dari Surah 15 dan ayat 8 dari Surah 38 terdiri dari 19 huruf abjad Arab:
( ء , ا , ب , ح , ذ , ر , ز , ش , ظ , ع , ف , ق , ك , ل , م , ن , ه , و dan ي ), Jum'mal dari huruf-huruf ini 2530. Jika kita tolak angka ini dari Jum'mal dari 15: 9 maka hasilnya akan menjadi 2530-2416 = 114, sekali lagi jumlah Suras dalam Al-Qur'an.

D- Seperti yang dapat dilihat dalam jadual, jika anda menambah nombor siri Suras yang mengandungi الذكر dan nombor kata الذكر dalam Suras, anda akan kagum mendapati bahawa jumlahnya sama dengan Jum'mal dari 15: 9, iaitu 2416 !!!



Bab 5

Keajaiban Matematik dan Astronomi


Keajaiban Matematik dan Astronomi

Sura 74 tergolong dalam fasa wahyu awal Al-Quran dan mengandungi penjelasan mengenai nombor 19, yang telah dibincangkan dalam bab sebelumnya. Kami perhatikan bahawa sumpah bersumpah oleh Allah dalam konteks wacana tentang nombor 19: "Sebenarnya , sesungguhnya bulan dan malam ketika ia berundur dan dengan fajar ketika ia bersinar. Ini hanyalah salah satu petanda yang hebat. "(74: 32-35)

Hasil malam dan hari dari hubungan matahari ke bumi. Tetapi apakah hubungan matahari, bulan dan bumi dengan nombor 19? Jika kita merujuk kepada buku-buku astronomi, kita mendapati bahawa terdapat beberapa hubungan. Kami telah membincangkan ini dengan panjang lebar dalam buku 'The Miracle of the Number 19 dalam Al-Qur'an: Premis Menunggu Hasil' , tetapi kebimbangan utama kami di sini adalah untuk memberikan beberapa contoh yang berkaitan dengan Al-Quran dan astronomi tanpa merujuk kepada hubungannya dengan nombor 19 atau mana-mana nombor lain :

Contoh 1

Tahun suria adalah 365.2422 hari panjang, manakala tahun lunar adalah 354.361. Jadi perbezaan antara keduanya adalah 10.8752 hari. Oleh itu, selepas 33.58 tahun solar, jumlah perbezaan ini adalah satu tahun solar, iaitu (365.2422 / 10.8752 = 33.584). Dalam erti kata lain, tahun lunar bertepatan dengan tahun solar pada titik permulaan yang sama setiap 33.58 tahun. Kita boleh mempertimbangkan setiap titik kembali menjadi satu kitaran 33.58 tahun. Dengan terang ini jika kita bertanya pada tahun-tahun sejarah selepas kelahiran Kristus adalah kitaran ke- 19, kita dapati ia bermula pada tahun 

604 CE (AD) dan berakhir pada tahun 638. Perlu diperhatikan bahawa Nabi Muhammad SAW menerima wahyu pertamanya enam tahun selepas permulaan 

kitaran pada 610 dan dia meninggal dunia pada tahun 632 enam tahun sebelum penghujungnya, menjadikan tempoh mesej titik fokus kitaran ke- 19.

Contoh 2
Apabila bumi melengkapkan satu revolusi di sekitar matahari, ia telah berkisar sekitar 365 kali manakala bulan akan berkisar 12 kali. Oleh itu, satu revolusi bumi di sekeliling matahari mengandungi 365 revolusi di sekelilingnya dan 12 revolusi bulan di sekeliling bumi dan di sekelilingnya juga. Itulah sebabnya ahli astronomi mengatakan bahawa tahun adalah suria dan bulan adalah bulan. Merujuk kepada 'The Concordance of Words Al-Qur'an' oleh Muhammad Fuad Abdul-Baqi kita mendapati bahawa perkataan-perkataan untuk 'hari' dan 'hari'- يوم dan يوما - yang terjadi dalam singular diulang 365 kali, mencatat bahawa satu kejadian يوم telah jatuh dari kesepakatan secara tidak sengaja, suatu fakta yang ditunjukkan dalam pengenalan kerja. Kami juga mendapati kata-kata untuk 'bulan' dan 'sebulan' - شهر dan شهرا - dalam singular diulang hanya 12 kali. Kenapa kata-kata itu يوم dan شهر dikira dalam singular? Kami fikir ini akan kembali kepada dua perkara: Pertama, dalam bahasa Arab setahun ialah 365 يوم (tunggal), tidak أيام (jamak). Begitu juga, setahun ialah 12 tahun tidak شهور . Kedua, satu tahun adalah satu revolusi bumi di sekeliling matahari dan ini termasuk 365 revolusi bumi di sekelilingnya dan 12 revolusi bulan di sekeliling bumi dan juga di sekelilingnya. Sesetengah orang telah menentang Abdal Razaq Nawfal tidak mengira kata-kata يومئذ , يومهم dan يومكم dan bantahan ini agak wajar apabila tidak ada peraturan langsung untuk dihitung. Di sini kita menghitung يوم dan يوما apabila ia tidak dilampirkan dalam skrip untuk apa yang mengikutinya. Jika bentuk perkataan يومئذ telah ditulis sebagai يوم إذ   kami akan menghitungnya. Dengan ini, kami mengira bentuk perkataan يوم dan يوما tetapi kami tidak mengira يومئذ , يومهم dan يومكم kerana dalam kitab al-Quran kita berurusan dengan skrip dan bukan makna. Walau bagaimanapun, kita perhatikan bahawa kata-kata يوم dan يوما , يومئذ , يومهم dan يومكم , dan أيام dan يومين berlaku 475 kali dalam al-Qur'an, iaitu jumlah hari bumi dalam 19 hari matahari. Hari mana-mana bintang atau planet adalah revolusinya sekali sekelilingnya. Hari matahari bersamaan dengan 25 hari di bumi sehingga apabila matahari berkisar sekali sekitar, bumi akan berkisar 25 kali di sekelilingnya. Akibatnya, apabila matahari telah bertukar 19 revolusi, bumi akan berubah menjadi 19 × 25 = 475 kali. Oleh itu, 475 ialah bilangan hari bumi dalam 19 hari matahari.
Apabila bumi berkisar sekali di sekeliling matahari, ia akan berkisar 365 kali di sekelilingnya, dan bulan akan berkisar di sekitar dirinya dan bumi 12 kali. Revolusi ini dipanggil satu tahun. Setahun kemudian, adalah kembalinya bumi ke titik dari mana ia mula berputar mengelilingi matahari. Bagaimanapun, apabila kembalinya bumi ini berlaku, bulan tidak akan kembali ke titik permulaannya. Oleh itu, "tahun" bermakna kembalinya bumi ke titik permulaannya, tetapi bukan kembalinya bulan . Ahli astronomi mengatakan bahawa bulan dan bumi bertemu pada titik yang sama sekali setiap 19 tahun. Dalam erti kata lain, ia berlaku apabila bumi telah bergerak sekitar matahari sebanyak 19 kali dan bulan telah berpindah ke bumi 235 kali, sebuah revolusi yang disebut para astronom sebagai "revolusi ekliptik". Revolusi ini telah digunakan secara saintifik untuk memadankan tahun-tahun solar dan lunar. Oleh itu, kalendar merujuk kepada revolusi ini dan nombor 19.
Setiap 19 tahun kemudian, kita mempunyai revolusi bumi dan bulan serentak apabila mereka kembali kepada koordinat yang sama. Perkataan itu سنة berlaku dalam Al-Quran 7 kali dan سنين berlaku 12 kali. Oleh itu, kekerapan jumlah سنة dan سنين adalah 19 kali. Perlu diperhatikan pada ketika ini bahawa setiap 19 tahun lunar mengandungi 7 tahun lompat, yang mempunyai 355 hari, dan 12 tahun normal, yang mempunyai 354.

Oleh itu, apabila bumi dan bulan mengubah satu revolusi di sekitar matahari, hasilnya ialah 365 revolusi bumi di sekelilingnya dan 12 revolusi bulan di sekeliling bumi dan di sekelilingnya. Oleh itu, ia adalah revolusi yang mengandungi sub-revolusi. Begitu juga revolusi ekliptik mengandungi 19 sub-revolusi bumi di sekeliling matahari dan setiap sub revolusi dipanggil tahun yang sama dengan kira-kira 19.58 tahun lunar. Oleh itu, kata-kata   سنة dan سنين berlaku 19 kali dalam al-Qur'an. Kita juga boleh menggambarkan soalan dengan cara yang berbeza: borang perkataan يوم dan يوما terjadi 365 kali dalam Al-Quran yang menunjukkan satu revolusi bumi mengelilingi matahari. Begitu juga dengan perkataan شهر   dan شهرا berlaku 12 kali, ini menjadi petunjuk satu revolusi bumi mengelilingi matahari. Revolusi ini dipanggil سنة(setahun). Walau bagaimanapun, apabila perkataan سنة   dan سنين berlaku 19 kali, ini menunjukkan revolusi yang lebih kompleks yang tidak berkaitan dengan bumi sahaja tetapi ke bumi dan bulan bersama-sama . Sedangkan konsep اليوم (hari) didefinisikan dengan baik berkenaan bumi dan hubungannya dengan matahari, konsepالسنة (setahun) adalah beraneka ragam, kerana terdapat bintang bintang, tahun-tahun tropik, tahun-tahun perigee, tahun-tahun ekliptik ... panjangnya berbeza. Oleh itu, terdapat سنين (tahun) dan bukan semata-mata سنة (tahun). Ia juga ketara bahawa, seperti yang dinyatakan sebelum ini, سنين berlaku 12 kali dalam al-Quran dan angka ini adalah sama dengan bilangan tahun-tahun yang berjumlah (354 hari) setiap 19 tahun lunar. Sedang untuk سنة , ia berlaku sebanyak 7 kali, ini adalah bilangan tahun bernombor ganjil, yang mengandungi 355 hari.
Contoh 3
Nuh (Nuh), selamat sejahtera kepadanya, kata Allah (SWT) dalam Sura 29 ('Al-Ankaboot'):

  فلبث فيهم ألف سنة إلا خمسين عاما "Dia tinggal di antara mereka seribu tahun ( سنه ) kurang lima puluh tahun ( عاما )." Jika titik ini suci ada adalah mengatakan bahawa Nuh (as) tinggal dengan kaumnya untuk 950 سنة tidak akan difahami sepenuhnya jika ada hanya berakhir dengan perkataan خمسين ? Kenapa Dia menggunakan إلا خمسين عاما dalam satu saat dan ألف سنه pada seterusnya? Tidakkah ini menunjukkan bahawa konsep السنة berbeza daripada yang العام ? Sekiranya kita merujuk kepada Al-Quran, kita dapati terdapat ayat-ayat yang jelas menunjukkan perkataan itu عام diterapkan pada tahun lunar, seperti dalam Surah 9: فلا يقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا "Maka biarkan mereka (para penyembah berhala) tidak selepas tahun ini mereka mendekati masjid suci." (9: diketahui bahawa perbincangan ini mengenai haji, yang berkaitan dengan tahun lunar. Pembezaan yang sama dibuat di dalam:
إنما النسيء زيادة في الكفر يضل به الذين كفروا يحلونه عاما و يحرمونه عاما   "Sesungguhnya transposing bulan yang dilarang adalah tambahan kepada ketidakpercayaan: Orang-orang kafir dihalangi dengan salah: kerana mereka menjadikannya satu tahun yang sah dan dilarang satu tahun lagi." (9:37).Adalah diketahui bahawa ini membicarakan tentang Idolaters 'mengganggu dengan perintah Bulan Suci, yang merupakan bulan-bulan pada tahun lunar. 

Jika kita mencari notasi yang bertentangan kita mendapati bahawa tidak ada kata سنة dalam Al-Quran yang jelas menunjukkan tahun lunar, sama seperti tidak ada kataعام dalam Al-Quran yang jelas menunjukkan tahun suria, walaupun ini tidak semestinya bermakna bahawa konsep سنة tidak termasuk konsep tahun lunar. Adalah jelas bahawa apabila Al-Qur'an bermaksud memaksimakan, ia menggunakan kata itu سنة , seperti di dalamnya : و لبثت فينا من عمرك سنين - " Dan tidakkah engkau tinggal di tengah-tengah kami selama bertahun-tahun dalam hidupmu?" (26:18) Juga di dalamnya : إن يوما عند ربك أملف سنة مما تعدون - "Hari di sisi Tuhanmu adalah seperti seribu tahun perhitunganmu." (22:47) Di dalam perbincangan 1000   سنة telah mencadangkan tempoh masa yang diturunkan oleh Nabi Nuh kepada beliau. Adalah diketahui bahawa tahun solar lebih panjang daripada tahun lunar sehingga 50 tahun عاما digunakan untuk meminimumkan perkara yang dijangka. Dalam sebarang kes, kita tidak boleh membalikkan konsep itu dengan membuat سنة mencadangkan tahun lunar dan Untuk memaklumkan tahun solar.Kerana ini ada menyebut kedua-dua negara dan Tapi , kemungkinan itu السنة adalah solar dan العام adalah bulan.
Ahli astronomi mengklasifikasikan tahun solar ke tahun bintang (365.25636 hari) dan tahun tropik (365.2422 hari). Jika kita mengambil purata bintang dan tahun tropika, bilangan hari dalam 1000 سنة ialah 365249 hari. Ahli astronomi juga membahagikan tahun lunar ke tahun bintang (327.85992 hari) dan tahun tropik (354.36707 hari).Jika kita mengambil purata tahun bintang dan tahun tropik, bilangan hari dalam 50 tahun عام adalah 17056 hari. Sekarang kita boleh melakukan penolakan berikut: 365249 -17056 = 348193 hari. Ini bersamaan dengan 953.3 tahun tropik dan tahun bintang 953.28. Dengan itu ia menjadi jelas kepada kita bahawa Nuh tinggal 953 سنة not 950سنة seperti yang mungkin difahami dari pandangan pertama. Adakah terdapat keterangan berangka untuk kesimpulan ini yang telah kami sampaikan?
A.      Sura 71 di dalam Al-Quran adalah Surat Nuh. Apakah hubungan Sura ini kepada berapa lama dia tinggal dan kesimpulan yang telah kita capai di atas? Pembaca akan kagum apabila dia membuat kiraan huruf Sura 71. Jumlah huruf adalah 953 huruf, yang merupakan masa tinggal Nuh dengan pengiraan astronomi.


B.      Peristiwa huruf di Sura 71 adalah seperti berikut:
Surat
ا + ء
ب
ث
ج
ح
خ
Kekerapan
192
27
6
19
3
10
Surat
د
ذ
ر
ز
س
ش
Kekerapan
25
10
60
4
20
2
Surat
ص
ض
ط
ظ
ع
غ
Kekerapan
4
6
5
2
25
8
Surat
ف
ق
ك
ل
م
ن
Kekerapan
18
21
32
106
77
60
Surat
ه
و
ي
Jumlah:


Kekerapan
34
88
55
953


Apabila kita menyemak kekerapan surat Surat Nuh, kita dapati surat itu   Diulang 3 kali sahaja. Ia tidak boleh dibuat untuk mana-mana huruf lain untuk diulang 3 kali. Apa yang ketara adalah bahawa nombor 3 adalah perbezaan di antara 953 dan 950, tempoh Nuh yang tinggal berkhotbah kepada rakyatnya, sebagaimana kita mengira secara astronomi di atas, dan sebagaimana difahami dari al-Qur'an pada pandangan pertama, masing-masing. Perkara ini lebih menarik apabila kita sedar bahawa surat itu   حhanya berlaku dalam kata-kata نوحا , نوح dan   نوح . Bukankah menakjubkan bahawa Surat Nuh tidak mempunyai surat itu   ح kecuali dalam perkataan نوح ! Adakah matlamat untuk menarik perhatian kepada perbezaan antara tempoh penginapannya dari kesan pertama dan tempoh sebenar penginapannya? Atau ada rahsia lain yang berkaitan dengan dunia astronomi dan dunia lain ?!
Contoh 4
Allah SWT berfirman dalam Surah 18: و لبثوا في كهفهم ثلاث مائة سنين وازدادوا تسعا. قل الله اعلم بما لبثوا ... Jadi mereka tinggal di Gua mereka tiga ratus tahun dan (beberapa menambah) sembilan lagi. Katakanlah: Allah lebih mengetahui berapa lama mereka tinggal ... "(18: 25-26) Masa tinggal Orang-Orang Gua seperti yang dinyatakan di dalam ini adalah 309 سنة . Walaupun Al-Quran tidak menyatakan secara terperinci bilangan Orang Gua, ia menyatakan panjang tinggal mereka di dalam gua, maka komen dengan menambah: "Allah tahu berapa lama mereka tinggal ...." Adakah komen ini dimaksudkan untuk menekankan kebolehpercayaan nombor ini pada masa apabila tuntutan dan pendapat berkembang / berkembang? Atau ada matlamat lain? Majoriti tafsiran mengambil pandangan pertama, tetapi tidak mungkin klausa "Allah tahu yang terbaik berapa lama mereka tinggal" menunjukkan bahawa Allah mengetahui tentang kebenaran nombor 309 ini, maknanya dan rahsia, dan kebijaksanaan di belakang zaman Orang-orang Gua tinggal ?!
Banyak penafsir, masa lalu dan moden, mengekalkan bahawa 300 tahun solar bersamaan dengan 309 tahun lunar. Ini bermakna kepada mereka bahawa وازدادوا تسعاdimaksudkan untuk menunjukkan peningkatan yang terjadi apabila anda menukar 300 tahun solar ke dalam bulan:
iaitu: (365.2422 × 300) ÷ 354.367 = 309.2.mistake dalam buku

Apabila kita bercakap bahasa tahun, pecahan yang berjumlah 9 tahun akan menjadi tidak penting. Tafsiran ini mungkin adalah apa yang dicadangkan oleh teks Al-Qur'an.Kami, di Noon Centre, mempunyai pemerhatian berikut:


1. 300 tahun solar terdiri daripada 109572.66 hari manakala 300 tahun lunar terdiri daripada 106310.1 hari. Ini bermakna perbezaannya ialah 3262.56 hari. Jumlah hari ini lebih hampir 9 tahun solar daripada 9 tahun lunar. Ini bermakna Orang Gua tinggal 300 tahun solar, iaitu 300 tahun lunar dengan 9 tahun solar ditambah kepada mereka.Nombor 300 tetap sama, dan penambahan itu datang sebagai hasil perbezaan antara konsep-konsep tahun solar dan lunar. Penambahan itu, kemudian, adalah 9 tahun solar.

2. Allah SWT berfirman tentang Nabi Nuh bahawa dia tinggal di antara mereka seribu tahun kurang lima puluh ... dan kami telah mengatakan bahawa konsep السنةberbeza dari yang dari العام . Penyiasatan kami telah membawa kita untuk mengetahui bahawa tempoh masa tinggalnya adalah 953 tahun solar. Dalam tempoh ini, satu proses penolakan berlaku, manakala semasa penangguhan orang-orang gua, proses penambahan berlaku, berkaitan dengan tahun-tahun solar dan lunar. Siasatan kami telah membawa kita ke sini juga kesimpulan bahawa tempoh masa tinggal adalah 300 tahun solar, iaitu 300 tahun lunar dengan perbezaan 9 tahun solar ditambah kepadanya. Apa yang mungkin menunjukkan perbezaan ini ialah perkataan تسعا (sembilan), iaitu tahun. Jika Allah telah mengatakan تسعة , maka perkataan yang dimaksudkan adalah عوام [kerana dalam tatabahasa Arab تسعا diikuti dengan kata nama feminin sementara تسعة diikuti dengan bentuk maskulin. Perkataan itu سنةadalah wanita feminin عام adalah maskulin. Kenyataan ini boleh menyokong ucapan sebelumnya mengenai subjek ini.




3. Nama Sura 18 menunjukkan pentingnya naratif mengenai Orang-orang Gua di Sura. Cerita ini bermula dengan 9: "Atau anda mencerminkan bahawa para Sahabat Gua dan Prasasti ..." Bagi tempoh penginapan mereka, dinyatakan di aya 25: "Jadi mereka tinggal di gua mereka 300 tahun dan ( sesetengah) menambah sembilan (lebih banyak). " Dalam bahasa nombor, jika kita mula mengira perkataan dari awal cerita (ayat 9), kita mendapati bahawa perkataan yang datang selepas frasa " sehingga mereka tinggal di gua mereka " perkataan 309. Menggambarkan ini ?!


Bab 6

 

Kepentingan Nombor di Sura 72: 'Al-Jinn'



Kepentingan Nombor di Sura 72: 'Al-Jinn'


Dalam bukunya ' The Miracle Numerical of the Qur'an' , penulis Syria, Sidqi Al-Beik menghitung bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran dan mendapati mereka adalah 285. Jadual berikut menunjukkan penemuannya:

Integer
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Kekerapan
145
15
17
12
2
7
24
5
4

Integer
10
11
12
19
20
30
40
50
60
Kekerapan
9
1
5
1
1
2
4
1
1



Integer

70
80
99
100
200
300

Kekerapan

3
1
1
6
2
1

Integer
309
950
1000
2 000
3000
50000
100000

Kekerapan

1
1
8
1
1
1
1

Selepas memeriksa dengan 'Concordance Words in the Holy Qur'an' oleh Mohammed Fuad Abdul-Baqi, kami mendapati keputusan Albeik adalah betul, dengan menyatakan perkara-perkara berikut:

1.       Dalam hasil ini, kita bergantung kepada ketepatan Concordance .

2.      Nombor pertama berlaku dalam Al-Quran dalam bentuk berikut: واحد , واحدة , أحد dan إحدى.
   3.       Perkataan أحد berlaku dalam kesesuaian 33 kali, tetapi sebenarnya kekerapan adalah 32 kali kerana أحد عشر كوكبا dihitung dalam kekerapan أحد عشر (11 , yang harfiah satu dan sepuluh ).

4.       Klausa ثلاث مائة سنين وازدادوا تسعا dalam Sura 50 ('Al-Qaf'), mengandungi nombor 300 dan nombor 9 secara langsung, tetapi nombor 309 adalah yang mencatatkan dalam fikiran dan, sebenarnya, yang dimaksudkan kerana Sahabat Gua tinggal 309 tahun. Sesungguhnya, seperti yang dibincangkan pada akhir bab sebelumnya, perkataan yang mengikuti frasa و لبثوا في كهفهم (18:25) adalah 309 perkataan jika kita mula mengira perkataan dari awal kisah para Sahabat Gua. [Tidak ada nombor lima di dalam teks]
5.       Dengan merujuk kepada Nabi Nuh, ayat فلبث فيهم ألف سنة إلا خمسين عاما (ref?) Mengandungi nombor 1000 dan nombor 50 secara langsung. Walau bagaimanapun, nombor 950 adalah yang mendaftarkan diri dalam fikiran dan, sebenarnya, yang dimaksudkan. Sesungguhnya, Nuh tinggal bersama orang-orangnya yang berkhotbah selama 950 tahun atau hampir dengan nombor itu ketika kami meneroka dalam bab sebelumnya. Kami juga telah menunjukkan dalam kajian terdahulu yang berkaitan dengan kiraan surat Sura 72.

6.       Kami telah menyebutkan bahawa bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran adalah 285, nombor yang bersamaan dengan 19 × 15. Kami telah mencatat lebih dari satu kajian hubungan nombor 285 ini kepada pelbagai isu berangka.




Sura 72 dan Hubungannya dengan Nombor 285 dan 19

  Sura 72 adalah satu-satunya Sura di dalam Al-Quran yang berakhir dengan kata عددا , yang berlaku dalam ayat و احصى كل شيء عددا . Jadi, apakah hubungan perkataan ini dengan bilangan bilangan bulat dalam Al-Qur'an? Kami mendapati jawapannya terletak pada bilangan perkataan di Sura 72 , iaitu 285 perkataan. Kisah ayat Sura 72 adalah 28 ayat . Ini bererti bahawa bilangan pengakhiran ayat di dalam Sura juga 28. Sebuah ayat yang berakhir atau fasila (plural fawasel ) adalah perkataan yang datang pada akhir setiap ayat. Akhir ayat Sura 72 adalah: عجبا , أحدا , ولدا , شططا , كذبا , رهقا , أحدا , شهبا , رصدا , رشدا , قددا , هربا , رهقا , رشدا , حطبا ,غدقا , صعدا , أحدا , لبدا , أحدا , رشدا , ملتحدا , أبدا , عددا , أمدا , أحدا , رصدا dan عددا. Apa yang ketara ialah terdapat 27 ujung, masing-masing terdiri daripada 4 huruf kecuali satu akhir yang terdiri daripada 6 huruf ( ملتحدا ). Ini bermakna bilangan huruf yang terdiri daripada pengakhiran ini adalah (4 × 27) + 6 = 114, iaitu 6 × 19, iaitu bilangan bab dalam Al-Quran. Ini juga bermakna bahawa huruf terakhir kata عددا adalah surat 114. Adakah ini satu perkara yang kebetulan bahawa perkataan itu عدداmenggabungkan menunjukkan bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran dan jumlah bab yang terkandung di dalamnya?
Oleh itu, pembaca mungkin tidak fikir temuan yang disebutkan di atas adalah peluang semata-mata, kita mesti menarik perhatian mereka kepada pemerhatian berikut:

1.       Bilangan pengakhiran ayat Sura 72 adalah 28. Jika kita melepaskan pengakhiran berulang, kita dapati bahawa jumlah pengakhiran adalah 19.

2.       Abjad Arab mempunyai 29 huruf. Adalah ketara bahawa 19 pengakhiran yang tidak diperbaiki di Sura 72 terdiri daripada 19 huruf abjad.
3.       SILA suku kata berlaku dalam 28 akhir 19 kali.
4.       Sura 72 bermula dengan " Katakanlah: Telah diturunkan kepada saya bahawa sebuah kumpulan Jinn mendengarkan Al-Qur'an. Mereka berkata ... " Wacana itu meneruskan kata-kata Jinn hingga ayat 19, maka ia beralih kepada yang antara Allah dan Rasul dari:" Katakanlah: Aku tidak lebih dari memohon kepada Tuhanku ... "
5.       Dengan merujuk kepada 'The Concordance of Words dalam Al-Quran' , kita mendapati bahawa perkataan جن berlaku, sebelum Sura 72, 19 kali, tetapi tidak disebutkan selepas Sura 72 kecuali dalam bentuknya الجنه .
6.       Kami katakan sebelum ini, perkataan عددا adalah perkataan 285 dari Sura 72 dan huruf terakhir perkataan adalah surat ke 114 surat yang membentuk ujung ayat di dalam Sura. Perkara ini menjadi lebih luar biasa apabila kita mendapati bahawa jumlah kekerapan huruf ع , د , د dan ا dalam Sura 72 adalah 361, (37 + 54 + 54 + 216), yang juga sama dengan 19 × 19. Bukankah kebetulan bahawa perkataan عددا mengandungi bilangan bilangan bulat dalam Al-Quran (19 × 15), bilangan bab al-Qur'an (19 × 6), dan nombor 19 × 19 ?! Jadi, mengapa perkataan عددا ?!  
Telah dinyatakan sebelum ini bahawa terdapat 19 hujung ayat-ayat yang tidak diubah suai di Sura 72. Apa yang ketara adalah fakta bahawa 10 daripada pengakhiran ini diulang sebanyak 23 kali dalam pengakhiran ayat Sura 18: عجبا , أحدا , ولدا , شططا , كذبا , رشدا , ملتحدا , أبدا , عددا dan أمدا. Kedua ujung شططا   dan أمدا   masing-masing hanya berlaku dua kali di seluruh Al-Quran dalam Suras 18 dan 72. Apa yang ketara adalah terdapat 91 ujung-ujung di Sura 18 yang mengandungi 4 huruf seperti halnya dengan majoriti Sura 72 ayat pengakhiran, yang berarti ada 19 pengakhiran di Sura 18 yang tidak terdiri daripada 4 huruf.
Pemerhatian berangka ini menjemput kami untuk memeriksa makna dua Suras lebih berhati-hati. Sekilas pandang kita mendapati bahawa Sura 18 bermula dengan protes terhadap mereka yang mendakwa bahawa Allah mempunyai seorang anak lelaki: "Dan untuk memberi amaran kepada mereka yang mengatakan: Allah telah melahirkan seorang anak lelaki. Tidak ada pengetahuan tentang hal-hal seperti itu , dan tidak mempunyai bapa mereka. Ia adalah satu perkara yang menyedihkan yang keluar dari mulut mereka sebagai kata-kata. Apa yang mereka katakan itu bukanlah satu-satunya melainkan kepalsuan. "(18: 5) Ini juga apa yang kita dapati di dalam ayat-ayat pembukaan Sura 72:" Dan kemuliaan Tuhan kita yang mulia: Dia tidak mengambil seorang isteri atau seorang anak lelaki. Terdapat beberapa orang yang bodoh di kalangan kita yang pernah mengucapkan dusta terhadap Allah. Tetapi kita berfikir bahawa tidak seorang pun atau roh harus mengatakan sesuatu yang tidak benar terhadap Allah. "(72: 3)
  Sudah jelas bahawa setiap dua Suras bermula dengan penolakan seorang anak lelaki. Ia dapat dilihat dari sudut pandangan bahawa jumlah kekerapan huruf yang membentuk kata ولدا (anak) dalam Sura 72 adalah 457 huruf [1] . Inilah jumlah huruf yang melambangkan 110 ayat ayat Sura 18 yang berakhir dengan " Katakanlah: Saya adalah seorang lelaki seperti kamu sendiri (tetapi) inspirasi telah datang kepada saya bahawa Tuhan kamu adalah satu Tuhan. Barangsiapa mengharapkan untuk bertemu dengan Tuhanku , hendaklah dia mengerjakan amal soleh dan menyembah Tuhannya , tidak ada seorang pun yang menjadi pasangannya. "(18:10) Setelah itu Sura 19 (Mariam), yang perintah sirinya penting kerana menggambarkan kelahiran Mesias (Yesus) dan menafikan anak lelaki yang diklaim yang dikaitkan dengannya: "Begitulah Yesus anak lelaki Mary: (ini adalah) pernyataan kebenaran tentang mana mereka secara tidak sengaja mempertikaikan. Tidak sesuai dengan keagungan Allah bahawa Dia akan melahirkan seorang anak lelaki. Maha Suci Tuhan! "(19: 34-35).
Berdasarkan pernyataan berangka yang disebutkan di atas tentang Sura 72, kita merasakan kita perlu menimbang semula tafsiran tiga ayat terakhir Sura 72: " Dia sahaja yang mengetahui perkara yang ghaib , dan Dia tidak mengenal orang-orang yang mengenal misteri-Nya kecuali seorang rasul yang Dia telah memilih.Dan kemudian Dia membuat satu pasukan pemerhati beramai-ramai di hadapannya dan di belakangnya agar Dia mengetahui bahawa mereka telah benar-benar membawa dan menyampaikan pesan Tuhan mereka. Dan Dia mengelilingi (semua misteri) yang ada bersama mereka , dan mengambil kira setiap perkara. " Pendapat yang kita nyatakan mengenai ayat-ayat ini adalah untuk kajian dan penyiasatan.
Kunci tafsiran kami adalah frasa: من بين يديه و من خلفه "... sebelum dia dan di belakangnya ...." Maksudnya boleh sebelum kemunculan Rasul dan selepas penampilannya, dan ini jelas. Bukti untuk ini adalah banyak. Satu dilihat dalam ungkapan Arab: ' بين يدي الساعة كذا و كذا ' yang bermaksud "Tidak lama sebelum jam".Khalifa (khalifah) diberikan gelaran ini kerana dia datang selepas orang-orang di hadapannya. Oleh itu, makna ayat-ayat itu dapat: Allah Maha Mengetahui perkara yang ghaib dan tidak mengenal siapa-siapa dengan misteri-Nya kecuali para Rasul yang suci yang telah dipilihNya. Dia menciptakan (sebelum penampilan mereka) tanda-tanda pertama atau harbinger yang diungkapkan oleh malaikat yang menyaksikan kemajuan negara-negara dan mengawasi nasib mereka. Yang Ghaib, disampaikan oleh para malaikat dan diturunkan sebelum kemunculan Rasul, adalah apa yang Allah telah izinkan dan dipilih.


Oleh itu, kita membaca dalam buku-buku mengenai biografi ibu Nabi Muhammad, Aamina, dan penglihatannya apabila dia diperintahkan untuk menamakan anaknya Muhammad. Warisan yang diturunkan oleh Kristian dan Yahudi mengenai penampilan masa depan Mohammed adalah inspirasi wahyu dan malaikat untuk mempersiapkan mereka untuk kedamaiannya. Dikatakan dalam Hadis Rasulullah bahawa Syaitan menyerang kejahatan sementara malaikat menginspirasi. Ini disahkan dan diketahui.Nampaknya peranan malaikat tidak berakhir dengan berlakunya Rasul, tetapi mereka terus mengawasi, menjaga dan memberi inspirasi. Inspirasi ini datang pada masa yang tepat supaya mesej itu akan dihantar kepada orang ramai. Jika seseorang mengatakan bahawa mesej Rasul telah disampaikan dan tanggungjawab itu diserahkan, respons kami adalah: Mesej telah dihantar tetapi makna dan makna yang lebih lanjut boleh ditemui pada bila-bila masa. Oleh itu, mesej akan terus disampaikan hingga Hari Penghakiman. Oleh itu, ia akan sepenuhnya disampaikan dan dengan itu bukan sahaja dunia realiti akan diumumkan tetapi juga dunia yang Ghaib. Kemudian hari kiamat yang ditanya oleh para Idul Fitri itu akan dekat: " Katakanlah:" Aku tidak mengetahui sama ada azab yang dijanjikan kepadamu sudah dekat atau apakah Tuhanku akan menetapkannya untuk jangka masa yang panjang. Dia sahaja yang mengetahui perkara yang ghaib , dan dia tidak mengenal seseorang yang mengetahui misteri-Nya. Kecuali seorang rasul yang telah dipilihnya ... " Ini bererti bahawa Hari Penghakiman tidak akan datang sehingga mesej diserahkan sepenuhnya.
Berdasarkan penafsiran ini, kita dapat meringkaskan pengimportan ayat-ayat sebagai berikut:
1.       Pengumuman yang Ghaib berkenaan dengan mesej dan ini boleh terjadi:
A.      Sebelum kemunculan Rasul. Dalam kes ini, Ghaib menonjolkan penampilannya, dan ini adalah pengesahan Rasul.
B.      Pada masa kemunculan Rasul di mana wahyu dari Ghaib adalah suatu pengesahan dan keterangan baginya.
C.      Selepas perjumpaan Rasul. Di sini peranan malaikat berlanjut di mana mereka memberi inspirasi kepada orang untuk meneroka dan mengekstrak khazanah tersembunyi mesej.
2.       Jam tidak akan datang sehingga mesej Rasul sepenuhnya disampaikan dan makna tersembunyi ditemui: "Dan Dia mengelilingi semua misteri yang ada bersama mereka dan mengambil kira setiap perkara." (72:28)
  Apa malaikat yang memberi inspirasi kepada pengetahuan Allah hanyalah apa yang Allah izinkan. Apa yang dipelajari hanyalah apa yang diajar oleh Allah. Allah telah menghitung segala-galanya yang merupakan nombor, iaitu apa-apa yang realitinya didasarkan pada nombor. Oleh itu, pemahaman asas berangka perkara membawa kita lebih dekat untuk memahami sifat dan realiti sebenar mereka. Ini bermakna pemahaman kita tentang nombor Al-Quran membawa kita lebih dekat kepada pemahaman yang benar. Ini termasuk nubuatan-nubuatan Alquran yang berkaitan dengan masa depan.

Epilogue
Pada penghujung hari, ini adalah pemerhatian induktif yang kami harap akan membangkitkan pembaca motivasi untuk penyelidikan. Kami juga berharap bahawa sabitan kita tentang kewujudan nombor dalam struktur Al-Quran telah disahkan. Adalah diharapkan bahawa keyakinan itu akan menghasilkan usaha selanjutnya, sehingga terang kebenaran akan bersinar di dalam pikiran dan hati banyak orang yang mencari kebenaran.
Pusat Noon sentiasa bersedia menerima pemerhatian, kritikan, pembetulan dan nasihat anda. Tugas ini jauh lebih besar daripada yang boleh dikendalikan oleh satu pusat penyelidikan. Hasil yang diharapkan akan menjadi sangat besar dan manfaat yang besar, insh'Allah.
  "Tuhan kami! Dalam Engkau, kami percaya ,
Dan kepada Engkau, kami kembali kepada taubatnya:
Kepada Engkau adalah matlamat terakhir kami! "(60: 4)





🕋🇲🇾💜💎💜🖤💌💝💝💞💞💟💗💙💙🌏🕌





No comments: