أعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
(الْحَمْدُ لِلَّهِ)Tahmid Dengan Denyutan Nadiku
(لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)Tahlil Degupan Jantungku
(اللَّهُ أَكْبَرُ)Takbir dalam Hela Turun Naik Nafasku
اَلْحَمْدُ ِللهِ syukur kepadaMU YA اللهَ
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ... اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ ALLAH اللهَ
ALLAH اللهَ
Hadith ke 37 - Catatan Kebaikan dan Keburukan
HADIS 37
ALLAH اللهَ ALLAH اللهَ ALLAH اللهَALLAH اللهَ
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ... اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ ALLAH اللهَ
Hadith ke 37 - Catatan Kebaikan dan Keburukan
Hadis Ketigapuluh Tujuh
Dari Ibn Abbas r.a dari Rasulullah SAW yang meriwayatkan
hadis ini daripada Tuhannya Tabaraka Wa Ta'ala, katanya : " Sesungguhnya
Allah telah menetapkan yang baik dan yang jahat, dan telah menerangkan keduanya
itu. Maka barangsiapa yang bercita kepada kebaikan, kemudian ia tidak
mengerjakannya - Allah akan mencatit disisinya satu hasanah yang sempurna.
Dan jika ia melaksanakan, nescaya Allah akan mencatitkan di
sisiNya sepuluh hasanah hingga tujuh ratus kali lipat ganda dan hingga sampai
beberapa kali ganda banyaknya.
Dan jika ia bercita-cita mengerjakan sesuatu kejahatan
kemudian tidak dilakukannya, Allah akan mencatitkan di sisiNya satu hasanah
yang sempurna. Jika ia meneruskan cita-citanya yang jahat itu dan melakukannya,
Allah akan mencatitkan baginya satu kejahatan sahaja. ~ Bukhari dan
Muslim dalam kitab sahih keduanya.
عن ابن عباس رضي الله عنهما عن رسول الله e : فيما یرویه عن ربه تبارك وتعالى قال
(( إن الله آتب الحسنات والسيئات، ثم یبين ذلك، فمن هم بحسنة فلم یعملها آتبها الله عنده
حسنة آاملة، وإن هم بها فعملها آتبها الله عنده عشر حسنات، إلى سبعمائة ضعف، إلى
أضعاف آثيرة، وإن هم بسيئة فلم یعملها آتبها الله عنده حسنة آاملة، وإن هم بها فعمله ا
آتبها الله سيئة واحدة )) رواه البخاري ومسلم في صحيحيهما بهذه الحروف.
فانظر یا أخي! وفقنا الله وإیاك إلى عظيم لطف الله تعالى، وتأمل هذه الألفاظ. وقوله (عنده)
إشارة إلى الاعتناء بها، وقوله (آاملة) للتأآيد وشدة الاعتناء بها. وقال في السيئة التي هم
بها ثم ترآها: (( آتبها الله عنده حسنة آاملة) فأآدها بكاملة، (وإن عملها آتبها سيئة واحدة)
فأآد تقليلها بواحدة، ولم یؤآدها بكاملة. فلله الحمد والمنة سبحانه لا نحصي ثناء عليه وبالله
التوفيق.
Hadis diriwayatkan oleh al-lmam al-Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih mereka dengan lafaz ini.
Daripada lbnu 'Abbas r.a. رضي الله عنهما daripada Rasulullah SAW, Baginda meriwayatkan suatu riwayat dari Allah SWT. Allah berfirman: Sesungguhanya Allah telah menulis segala amal kebajikan dan amal kejahatan, kemudian Dia memperjelaskannya; maka barangsiapa yang terlintas mahu mengerjakan suatu kebajikan tetapi dia tidak melakukannya, Allah akan menulis kebajikan itu di sisiNya sebagai satu kebajikan sepenuhnya.
Sekiranya dia terlintas mahu mengerjakan suatu kebajikan lalu dia melakukannya, Allah akan menulis kebajikan itu di sisiNya sepuluh kebajikan sehingga 700 kali ganda dan sehingga berlipat-ganda yang
sangat banyak. Dan sekiranya dia terlintas mahu mengerjakan suatu kejahatan tetapi dia tidak melakukannya, Allah akan menulis di sisi-Nya sebagai satu kebajikan sepenuhnya.
Sekiranya dia terlintas mahu mengerjakan suatu kejahatan dan dia melakukannya, Allah akan menulis kejahatan itu di sisi-Nya dengan satu kejahatan sahaja.
Lihatlah wahai saudaraku! Semoga Allah memberikan taufiq kepada kami dan kepadamu ke arah mencapai kelembutan Allah Taala yang agung, dan renungilah lafaz-lafaz ini (iaitu lafaz-lafaz hadis ini).
Lafaz ( عنده ) yang bererti “di sisi-Nya” menunjukkan inayah Allah terhadapnya (iaitu hasanah yang dikurniakan sebagai ganjaran niat hamba mahu berbuat kebajikan, atau perbuatan hamba yang baik setelah dia berniat atau perbuatan hamba meninggalkan perbuatan jahat yang dia terniat mahu melakukannya - penterjemah).
Sekiranya dia terlintas mahu mengerjakan suatu kejahatan dan dia melakukannya, Allah akan menulis kejahatan itu di sisi-Nya dengan satu kejahatan sahaja.
Lihatlah wahai saudaraku! Semoga Allah memberikan taufiq kepada kami dan kepadamu ke arah mencapai kelembutan Allah Taala yang agung, dan renungilah lafaz-lafaz ini (iaitu lafaz-lafaz hadis ini).
Lafaz ( عنده ) yang bererti “di sisi-Nya” menunjukkan inayah Allah terhadapnya (iaitu hasanah yang dikurniakan sebagai ganjaran niat hamba mahu berbuat kebajikan, atau perbuatan hamba yang baik setelah dia berniat atau perbuatan hamba meninggalkan perbuatan jahat yang dia terniat mahu melakukannya - penterjemah).
Lafaz ( آاملة ) yang bererti “sempurna” adalah bertujuan untuk menegaskan dan menunjukkan kuatnya inayah Allah dengannya (iaitu hasanah yang dikurniakan sebagai ganjaran niat hamba mahu
berbuat kebajikan, atau perbuatan hamba yang baik setelah dia berniat atau perbuatan hamba meninggalkan perbuatan jahat yang dia terniat mahu melakukannya - penterjemah).
Dia berkata dalam soal kejahatan yang seseorang hamba terlintas mahu melakukannya kemudian dia tidak jadi melakukannya : ( آتبها الله عنده حسنة آاملة ) yang bererti “Allah akan menulis di sisi- Nya sebagai satu kebajikan sepenuhnya”. Dia menegaskan pembalasan hasanah itu dengan lafaz “sempurna” sementara dalam ungkapan berikutnya : ( وإن عملها آتبها سيئة واحدة ) yang bererti “Sekiranya dia terlintas mahu mengerjakan suatu kejahatan dan dia melakukannya, Allah akan menulis kejahatan itu di sisi-Nya dengan satu kejahatan sahaja”.
Dia menegaskan gambaran meyedikitkan balasan dosa itu dengan diberikan sifat “satu”. Segala pujian dan kurniaan bagi Allah SWT yang kita tidak mampu menghitung puja-puji ke atasnya. وبالله التوفيق ( Sampai di sini adalah terjemahan hadis ke 37 berserta sedikit huraian al-Imam Nawawi terhadap hadis tersebut - penulis).
Dia berkata dalam soal kejahatan yang seseorang hamba terlintas mahu melakukannya kemudian dia tidak jadi melakukannya : ( آتبها الله عنده حسنة آاملة ) yang bererti “Allah akan menulis di sisi- Nya sebagai satu kebajikan sepenuhnya”. Dia menegaskan pembalasan hasanah itu dengan lafaz “sempurna” sementara dalam ungkapan berikutnya : ( وإن عملها آتبها سيئة واحدة ) yang bererti “Sekiranya dia terlintas mahu mengerjakan suatu kejahatan dan dia melakukannya, Allah akan menulis kejahatan itu di sisi-Nya dengan satu kejahatan sahaja”.
Dia menegaskan gambaran meyedikitkan balasan dosa itu dengan diberikan sifat “satu”. Segala pujian dan kurniaan bagi Allah SWT yang kita tidak mampu menghitung puja-puji ke atasnya. وبالله التوفيق ( Sampai di sini adalah terjemahan hadis ke 37 berserta sedikit huraian al-Imam Nawawi terhadap hadis tersebut - penulis).
Pengajaran hadis:
(1) Sesungguhnya Allah adalah Tuhan yang amat adil lagi amat pemurah. Dia membalas satu perbuatan baik dengan sepuluh kebajikan dan hanya membalas satu maksiat dengan satu dosa. Satu kebajikan yang terlintas di hati seseorang tanpa dilaksanakan, Allah tetap mengurniakannya satu pahala, sedangkan kalau seseorang berniat mahu melakukan maksiat, dia tidak akan diberi dosa sehingga dia benar-benar melaksanakan lintasan dan niat hatinya itu. Lebih dari itu, sekiranya seseorang berniat mahu melakukan maksiat, lalu dibatalkan niatnya itu, dia dikurniakan satu pahala. Alangkah agungnya kurniaan Allah.
(2) Kemurahan Allah tiada batasannya. Sepuluh pahala yang dikurniakan bagi suatu amalan baik berpeluang untuk menerima ganjaran tambahan daripada Allah sampai 700 kali ganda dan boleh
digandakan lebih banyak daripada itu. Hadis ini secara tidak langsung menggesa umat lslam agar merebut peluang keemasan yang ditawarkan oleh Allah SWT ini selagi dia mampu berbuat demikian sebelum maut datang menjemput.
(3) Saham yang ditawarkan oleh Allah adalah suatu saham pelaburan akhirat yang pasti tidak akan rugi, malah keuntungannya dijamin dan berlipatganda sampai beratus dan beribu kali ganda, namun ramai manusia yang tidak menyedarinya dan mengutamakan pelaburan dunia.
Hadis 40 Imam Nawawi - Hadis 37 - Catatan Kebaikan dan Keburukan
Hadis 37
Daripada Ibn Abbas r.a meriwayatkan daripada Rasulullah SAW wahyu daripada Allah SWT yang berfirman:
Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah menetapkan kebaikan-kebaikan dan
keburukan-keburukan kemudian menerangkannya: Sesiapa berhasrat
mengerjakan namun tidak jadi mengerjakannya, Allah mencatat di sisi-Nya
satu kebaikan yang sempurna. Jika dia berhasrat mengerjakan kebaikan
lalu benar-benar mengerjakannya, Allah mencatat nilai kebaikan itu
sepuluh kali hingga tujuh ratus kali ganda, bahkan berlipat ganda lagi.
Dan sesiapa berhasrat mengerjakan keburukkan namun tidak jadi
mengerjakannya, Allah mencatat di sisi-Nya satu kebaikan yang sempurna,
dan jika dia berhasrat mengerjakan keburukan lalu benar-benar
mengerjakannya, Allaah hanya mencatat satu keburukan untuknya.”
(Riwayat Ahmad no. 2828, al-Bukhari no. 6126 dan Muslim no. 131)
Hadith 37
Ibn
Abbas, radiyallahu 'anhu, reported that the Messenger of Allah,
sallallahu 'alayhi wasallam, related from his Lord (glorified and
exalted be He):
"Verily
Allah has recorded the good deeds and the evil deeds." Then he
clarified that: "Whosoever intends to do a good deed but does not do
it, Allah records it with Himself as a complete good deed; but if he
intends it and does it, Allah records it with Himself as ten good
deeds, up to seven hundred times, or more than that. But if he intends
to do an evil deed and does not do it, Allah records it with Himself as
a complete good deed; but if he intends it and does it, Allah records
it down as one single evil deed."
[Al-Bukhari & Muslim]
Each in his Sahih have thus related it in these words:
"So
look! My brother, may Allah help us, and take note of how great is the
kindness of Allah - may He be exalted! Reflect on this, how that His
saying "with Himself" points to His great care with regard to it, and
His saying "complete" is for emphasis, not to point to the intensity of
His care with regard to it. With regard to the evil deed which one
intended but then abandoned, He says: "Allah records it with Himself as
a complete good deed", emphasising this by the word "complete"
(kamilah); whereas if he performs it, He records it down as "one evil
deed", where by the word "one" He emphasises its being made little of,
since He does not emphasise it here by the word "complete". So to Allah
be praise and grace. Glory be to Him! Our praises to Him we cannot
count. With Allah is success."
Pengajaran hadis:
1.
Kasih sayang Allah terhadap hamba-Nya yang beriman sangat luas dan
ampunannya menyeluruh sedang pemberian-Nya tidak terbatas.
2. Sesungguhnya apa yang tidak kuasa oleh manusia, dia tidak diperhitungkan dan dipaksa menunaikannya.
3.
Allah tidak menghitung keinginan hati dan kehendak perbuatan manusia
kecuali jika kemudian dibuktikan dengan amal perbuatan dan praktik.
4.
Seorang muslim hendaklah meniatkan perbuatan baik selalu dan
membuktikannya, diharapkan dengan begitu akan ditulis pahalanya dan
ganjarannya dan dirinya telah siap untuk melaksanakannya jika sebabnya
telah tersedia.
5. Semakin besar tingkat keikhlasan semakin berlipat-lipat pahala dan ganjaran.
6.
Firman Allah SWT: Maksudnya: Barang siapa melakukan amal yang baik,
maka baginya pahala sepuluh kali lipat amalnya. (Surah al-An’am 6 :160)
7.
Firman Allah SWT: Maksudnya: Perumpamaan nafkah yang dikeluarkan oleh
orang yang menafkahkan hartanya pada jalan Allah adalah serupa dengan
sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai. Setiap tangkai seratus
biji. Allah melipatgandakan ganjaran bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan
Allah Maha Luas kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui. (Surah al-Baqarah 2 :
261)
8.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Seorang lelaki datang dengan
membawa unta terikat lalu berkata,’Ya Rasulullah, unta ini saya berikan
untuk keperluan fi sabilillah.’ Rasulullah menjawab, ‘Kamu akan
mendapat seratus ekor unta pada hari kiamat kelak.’” (Riwayat Muslim
daripada Ibn Mas’ud r.a)
9.
Ibn Khalaf yang dikenali dengan nama Ibn Bathal, pengarang kitab
al-Ifshah dalam salah satu kenyataan mengatakan: “Sesungguhnya tatkala
Allah mengurangi umur umat Muhammad SAW, Allah mengganti singkatnya
umur itu dengan melipat-gandakan pahala amalnya.”
10.
Firman Allah SWT: Maksudnya: Dan sesiapa yang melakukan perbuatan yang
jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan
kejahatannya, sedang mereka sedikit pun tidak dianiaya (dirugikan).
(Surah al-An’am 6 : 160)
11.
Abu Darda’ berkata: “Sesiapa yang ketika hendak tidur berniat untuk
melakukan qiamul-ail, akan tetapi ia tidak terbangun hingga subuh, maka
baginya pahala daripada apa yang telah diniatkan.”
🔽↪⏬↘️
Hadis Ketigapuluh Lapan
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
..................................................................
...........................................................................................................
.......................................................................................................................
Maka ucaplah sebutlah, lafazlah, katalah dengan lidahmu disetiap saat akan zikir memuji dan mengAgungkan kebesaran ALLAH Swt dengan Tasbih dibawah secara istiqomah.
100 X (سُبْحَانَ اللَّهِ)
100 X (سُبْحَانَ اللَّهِ)
100X (أسْتَغْفِرُاللهَ)
100X (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ)
100X (اللَّهُ أَكْبَرُ)
100X (اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ)
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
100X (اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ)
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيْمِ
لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ
لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ
آمِيْنُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
.........................................................................
No comments:
Post a Comment