أعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
(الْحَمْدُ لِلَّهِ)Tahmid Dengan Denyutan Nadiku
(لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)Tahlil Degupan Jantungku
(اللَّهُ أَكْبَرُ)Takbir dalam Hela Turun Naik Nafasku
اَلْحَمْدُ ِللهِ syukur kepadaMU YA اللهَ
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ... اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ ALLAH اللهَ
ALLAH اللهَ
Hadith ke 32 - Larangan Membuat Keburukan Kepada Diri dan Orang Lain
(3) Agama lslam adalah agama yang adil dan menyelesaikan masalah umatnya secara adil dan saksama.
Hadis 32
ALLAH اللهَ ALLAH اللهَ ALLAH اللهَALLAH اللهَ
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ... اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ ALLAH اللهَ
Hadith ke 32 - Larangan Membuat Keburukan Kepada Diri dan Orang Lain
Hadis Ketigapuluh Dua
Dari Abi Said Sa'd bin Malik bin Sinan Al-Khudri r.a,
bahawasanya Rasulullah SAW pernah bersabda : " Tiada mudharat dan tiada
memudharatkan. "
HADIS 32
عن أبي سعيد سعد بن سنان الخدري t أن رسول الله :e (( قال: (( لا ضرر ولا ضرار
حدیث حسن رواه ابن ماجه والدارقطني وغيرهما مسندا ورواه مالك في الموطأ مرسلا
عن عمرو بن یحيى عن أبيه عن النبي e . فأسقط أبا سعيد وله طرق یقوي بعضها بعضا
Hadis ini hadis hasan diriwayatkan oleh al-lmam lbnu Majah dan al-Daraqutnie dan lain-lain. la juga diriwayatkan oleh al-lmam Malik dalam kitab Muwattha'nya.
Daripada Abu Sa'id ibn Malik ibn Sinan al-Khudrie r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Tidak ada mudharat dan tidak boleh melakukan kemudharatan.
Pengajaran hadis:
(1) Hadis ini menjelaskan suatu prinsip utama dalam kehidupan lslam, iaitu jangan mencari mudharat dan menyebabkan kemudharatan terhadap orang lain. la adalah suatu prinsip yang agung demi kesejahteraan umat manusia semuanya sama ada muslim atau bukan muslim.
(2) Seseorang mukmin dilarang mencari susah atau mudharat yang boleh menimpa dirinya sendiri atau menimpa orang lain. Agama lslam menggalakkan umatnya mencari keharmonian hidup. Sebarang angkara yang membawa mudharat sama ada secara langsung mahupun secara tidak langsung, segera atau lambat, sedikit atau banyak semuanya dilarang.
HADIS 33
عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله e قال: (( لو یعطى الناس بدعواهم لادعى
رجال أموال قوم ودماءهم، لكن البينة على المدعي، واليمين على من أنكر )) حدیث حسن
رواه البيهقي وغيره هكذا وبعضه في الصحيحين.
Hadis ini hadis hasan diriwayatkan oleh al-lmam al-Baihaqie dan lain-lain sedemikian dan sebahagiannya terdapat dalam kitab sahih Bukhari dan Muslim.
Daripada lbnu 'Abbas r.a.( رضي الله عنهما ) bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Sekiranya manusia diberikan setiap tuntutan dan dakwaan mereka, nescaya ramai orang akan menuntut harta dan darah kaum lain (iaitu menuntut bunuh balas), akan tetapi mestilah tuntutan itu berbukti keterangan bagi pihak yang mendakwa dan sumpah bagi orang yang tidak mengaku.
Pengajaran hadis:
(1) Hadis ini menerangkan sikap dan tabiat buruk kebanyakan manusia di mana mereka gemar mendakwa sesuatu yang bukan milik mereka. Sekiranya semua dakwaan mereka dituruti, nescaya akan kecohlah sistem kehidupan manusia. Secara tidak langsung ia membayangkan bahawa banyak persengketaan, pergaduhan malah pembunuhan dan peperangan yang berlaku di kalangan manusia membabitkan soal harta benda dan kekayaan.
(2) Untuk menghadapi kes tuntutan dan dakwaan seumpama ini, lslam membawa suatu kaedah kehakiman yang bijaksana iaitu setiap orang yang mendakwa sebarang tuntutan mestilah mengemukakan bukti keterangan menyokong dakwaannya sementara orang yang didakwa pula mestilah bersumpah menafikan tuduhan tersebut.
Hadis 40 Imam Nawawi - Hadis 32 - Larangan Membuat Keburukan Kepada Diri dan Orang Lain
Hadis 32
Daripada Abi Sa’id bin Malik bin Sinan al-Khudri r.a berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya:
“Tidak boleh menimpakan bahaya (kepada orang yang tidak bersalah) dan
menimpakan balasan yang membahayakan (melanggar syariat).”
Ada pula yang menggunakan:
Maksudnya: “Tidak boleh menimpakan bahaya pada diri sendiri dan kepada orang lain.”
(Riwayat Ahmad no.2867, Malik no.31, Ibn Majah no.2340,2341 dan al-Daruqutni no.(3/77))
Hadith 32
It
was related on the authority of Abu Sa'id Sa'd bin Malik bin Sinan
al-Khudri, radiyallahu 'anhu, that the Messenger of Allah, sallallahu
'alayhi wasallam, said:
"There should be neither harming nor reciprocating harm."
[A
excellent hadith which Ibn Majah, Al-Daraqutni and others related as of
sound isnad, but which Malik related in his Muwatta' as of broken
isnad, from 'Amr bin Yahya, from his father, from the Prophet,
sallallahu 'alayhi wasallam, but dropping (the name of) Abu Sa'id. This
hadith has lines of transmission which strengthen one another (so that
it may be regarded as of sound isnad).]
Pengajaran hadis.
(1)
Janganlah menzalimi diri sendiri dan orang lain sebagaimana hadis
riwayat Abu Dzar: “Wahai hamba-Ku, sesungguhnya Aku telah mengharamkan
diriku berbuat zalim dan menjadikan haram juga antara kamu, maka
janganlah kamu saling menzalimi.”
(2)
Sabda Nabi SAW yang bermaksud : “Tunaikanlah amanat kepada orang yang
memberikan amanat kepadamu, dan janganlah kamu berkhianat kepada orang
yang berkhianat.
(3)
Janganlah menzalimi diri sendiri sebagamana hadis riwayat Anas: “Pada
suatu hari Rasulullah SAW melihat seorang lelaki sedang berjalan kaki.
Ada orang memberitahu bahawa lelaki itu bernazar untuk berjalan kaki
pergi menunaikan ibadah haji dan sekarang dia hendak melaksanakannya.
Kemudian Rasulullah SAW bersabda menerangkan, ‘Allah tidak menghendaki
perjalanannya. Sebab itu hendaklah dia berkenderaan.”
(4) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Agama itu mudah.”
(5)
Janganlah berbuat keburukan kepada orang lain ataupun berbuat sesuatu
kebaikan untuk diri sendiri tetapi memudaratkan orang lain seperti
membakar sampah di laman sendiri tetapi asapnya mengganggu jiran yang
lain.
↪🔻⏬↘️
Hadis Ketigapuluh Tiga
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
..................................................................
...........................................................................................................
.......................................................................................................................
Maka ucaplah sebutlah, lafazlah, katalah dengan lidahmu disetiap saat akan zikir memuji dan mengAgungkan kebesaran ALLAH Swt dengan Tasbih dibawah secara istiqomah.
100 X (سُبْحَانَ اللَّهِ)
100 X (سُبْحَانَ اللَّهِ)
100X (أسْتَغْفِرُاللهَ)
100X (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ)
100X (اللَّهُ أَكْبَرُ)
100X (اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ)
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
100X (اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ)
100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ)
اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيْمِ
لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ
لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ
آمِيْنُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
.........................................................................
No comments:
Post a Comment