06 March 2018

Nabi Khidir as masih lagi hidup




NABI KHIDIR AS MASEH HIDUP…???

Nabi SAW ada bersabda : Aku adalah Nabi takkala Adam maseh lagi belum bertempa antara tanah dan air. Maka dari satu wajah ada diceritakan bahawa Nabi Khidir AS itu telah wujud sebelum diciptakan Adam Pertama itu iagi. Kata Syeikh Ainullah : Ada pun Nabi Khidir AS itu adalah Guru Ghaib kepada semua Nabi2 Allah yg 24 itu, kecuali Nabi Muhammad SAW, Nabi ke25 itu. Bermula anak murid Nabi Khidir AS itu dari Nabi Adam AS itu lagi hinggalah kepada Nabi Isa AS. Cumaan kisahnya itu Nabi Khidir AS hanya ada tersurat dlm itu Surah Kahfi (Ayat 60 – 82)dan tersirat dlm Surah Mariam dgn amat ajaib sekali.
Maka dizaman Rasulullah SAW itu nggak pernah disebut2 lagi namanya itu Nabi Khidir AS. Apakah maknanya Nabi Khidir AS itu telah wafat? Wallahu’alam. Cumaan sebelum Baginda SAW wafat ada berwasiat kepada Sayyidian Ali supaya mencari itu Awis orang Yaman, supaya disampaikan hadiah Serban dan Jubah Nabi SAW kepadanya. Ada pun itu Awis nggak pernah bersua muka dgn Nabi SAW, namun beliau mengenali Rasulullah SAW melebehi dari Para Sahabat. Diringkaskan ceritanya akhirnya Awis diberikan kuasa dan tugas menjaga Bani Ghaus. Lalu Allah nobatkan beliau pangkat Kewalian dgn gelaran “Qutubul Ghaus Awis Al-Qirani”.
Nggak ada siapa yang bisa mengenali siapakah itu Nabi Khidir AS, melaenkan kepada mereka yg Allah Azzawajalla izinkan. Nabi Musa AS yang berdarjat seorang Nabi lagi Rasul, lagi bergelar Kalamullah ada kitab Taurat, lagi ada Mukjizat Tongkat Sakti pembelah lautan, itu pun nggak kenal siapa itu Nabi Khidir AS. Nabi Musa AS nggak bisa sabar berguru menuruti perjalanan Nabi Khidir AS yg penuh hikmah lagi banyak mencarik adat itu. Nabi Musa AS koq banyak bertanya menggunakan akal syariatnya sebab itu terputus pengenalannya dan perguruannya dgn itu Nabi Khidir AS sebelum cukup edahnya.
Kata Sang Raja Wali pula : Begitu juga kisahnya seorang yg mengaku Nasab Ahlul Bait, pada sangkaannya dia sudah cukup syarat2nya sebagai Imam Mahdi, maka dia mengakui dirinya itulah Imam Mahdi Al-Muntazar. Lalu beliau diuji oleh Nabi Khidir AS, namun Imam Mahdi Al-Muntazar itu pun nggak kenal siapa itu Nabi Khidir AS. Wallahu’alam….
Maka keberadaannya itu Nabi Khidir AS ada kalanya pada Hadrat2 tertentu ianya bersifat Kedirian (Subjektif), gambarannya seperti kisahnya dgn Nabi Musa AS itu. Begitu juga mereka yg mengalami pelbagai2 wajah pengalaman peribadi secara berguru dgn itu Nabi Khidir AS dalam menyelami Alam Keruhanian lagi penuh mistik itu. Kerana ada kalanya ianya dikatakan ada dimana2 tempat dlm satu masa. Untuk mentafsirkan siapakah itu Nabi Khidir AS tersangat rumit. Agaknya seperti itu Ruh yg nggak tertakluk pada masa tempat dan ruang, koq…??? Wallahu’alam…
Ada kalanya juga keberadaannya itu Nabi Khidir AS pada sesuatu Hadrat ianya bersifat Khusus dalam Kesemestaan. Seperti Alam Kewalian sebagai Wali Wakil Allah mentadbir Alam Semesta Raya ini. Maka kehadiran dan wataknya bersesuaian dgn tugas2 Semesta Imam Mahdi Sejati yg paling berat sebagai Wali Qutubul Alam di Akhir Zaman ini. Dimana beban2 dunia semesta sejak dari zaman silam hingga keAkhir Zaman ini tertanggung diatas bahunya. Kata Sang Raja Wali lagi : Ada pun makna Mahdi itu yg diberi petunjuk, dibimbing dan sentiasa terpelihara. Maka Imam Mahdi “Is The Guided Man”. Maka pada Hadrat2 tertentu itu “Imam Mahdi Is Guided By Khidir….”
Persoalannya : Apakah Nabi Khidir AS itu maseh hidup ato telah wafat? Jawapannya terpulanglah pada keimanan, kefahaman dan aliran masing2. Kalo dihamparan lautan BahrulWujud itu Nabi Musa As mencari itu “Hamba Allah Yg Beriman” itu dipertemuan dua lautan. Maka diAlam Kedirian bagi kita pula dimana pula, ya…??? Koq dibuat cobaan manalah tahu koq2 bisa ketemu itu Khidir dipertemuan “Kiri” dan “Kanan”…
Wallahu’alam…..
Ampon bung koq kami terbabas…
Sekian, Wassalam…
Komen oleh Banjoe — Jun 20, 2010 @ 4:54 am

No comments: