Definasi sufi dan tasauf
Posted on Mei 14, 20
SEBAGAI memulakan siri pengenalan dan penjelasan kita terhadap tasauf
dan dunianya marilah kita melihat makna istilah tasauf dan sufi itu
sendiri. Terdapat banyak pendapat ulama mengenai kata asal tasauf.
Ini kerana, perkataan sufi pada asalnya diambil atau berasal daripada suatu benda atau perkara yang dinisbahkan kepadanya.
Di antaranya:
1. Perkataan sufi berasal dari nama seorang lelaki yang dipanggil
Sufah. Nama sebenarnya ialah al-Ghauth ibnu Mur ibn Ud ibnu Tabikhah ibn
Ilyas ibnu Mudhar. Beliau telah menumpukan seluruh kehidupannya hanya
untuk beribadat kepada Allah di Masjid al Haram.
Daripada perbuatannya itu, nama sufi dinisbahkan kepada namanya. (al Fairuz Abadi, Qamus al-Muhit, Jld 2. H: 1105).
Ada ulama yang menolak pandangan ini kerana jika sufi sememangnya
dinisbahkan kepada nama orang yang kuat beribadat, maka nama para
sahabat dan tabien lebih layak dinisbahkan kepada sufi kerana kedudukan
mereka yang lebih tinggi dan mulia.
2. Sebahagian ulama yang lain pula berpendapat, nama sufi dinisbahkan
kepada perkataan suf iaitu pakaian yang dibuat daripada bulu kambing.
Pendapat ini dipilih oleh Ibnu Taimiyyah, al Suhrawardi (Awarif al
Ma’arif. H: 41) dan Ibnu Khaldun (Muqaddimah Ibni Khaldun, H: 517)
berdasarkan beberapa perkara.
3. Dikatakan juga perkataan sufi dinisbahkan kepada Ahli Suffah.
Iaitu, mereka yang tinggal di anjung Masjid Nabawi di Madinah yang
disediakan oleh Rasulullah SAW untuk sahabat-sahabat yang miskin.
Di antaranya, sahabat baginda, Abu Hurairah, Abu Zar dan Abu Darda’
kerana mereka mempunyai persamaan dengan orang sufi dari segi hubungan
dengan Allah. Mereka telah memutuskan hubungan dengan dunia dan
meluangkan masa untuk beribadat.
Pendapat ini ditolak, kerana dari segi bahasa, sekiranya mereka
menyandarkan kepada Ahli Suffah, maka mereka akan dipanggil sebagai
Suffi, iaitu dengan dua fa, sedangkan perkataan sufi hanya mempunyai
satu fa.
Pengarang Qamus al-Muhit menyatakan, bahawa sandaran nama ini adalah salah dari segi tatabahasa Bahasa Arab.
4. Dikatakan ia berasal daripada perkataan sof iaitu saf hadapan,
kerana orang-orang sufi akan berdiri di saf-saf hadapan ketika menghadap
Allah di akhirat kelak. Ini juga tidak tepat dari segi bahasa, kerana
sekiranya nama sufi disandarkan kepada perkataan sof, maka sudah tentu
ia disebut sebagai soffi bukannya sufi.
5. Dikatakan juga, perkataan tasauf dinisbahkan kepada makhluk
pilihan Allah (sofwah). Ini juga tidak tepat dari sudut bahasa, kerana
mengikut bahasa, orang yang terpilih disebut di dalam Bahasa Arab
sebagai Sofawi.
6. Dinisbahkan kepada Sufanah yang bermaksud tumbuhan di padang
pasir. Ini kerana, mereka hidup memadai dengan makanan yang sedikit
seperti tumbuh-tumbuhan yang berada di padang pasir.
Pendapat ini juga tidak betul kerana mengikut Bahasa Arab, sekiranya
dinisbahkan kepada Sufanah maka ia menjadi Sufani bukannya sufi.
7. Dikatakan, perkataan sufi berasal dari perkataan Sufah al-Qafa
(rambut-rambut yang tumbuh di hujung bahagian belakang kepala) kerana
ahli sufi memalingkan pandangan mereka daripada makhluk dan menghadapkan
pandangan mereka kepada Allah.
8. Dikatakan perkataan sufi berasal dari perkataan sofaa, yang
bermaksud suci. Sekalipun terdapat pendapat yang menyangkalnya dari segi
bahasa, namun ini adalah pendapat yang sahih dan dipersetujui oleh
kebanyakan ulama.
Abu al-Fath al-Busti r.a (wafat 401 H) pernah menyatakan dalam syairnya:
“Manusia telah bercanggah pendapat di dalam memberikan makna sufi dan
mereka telah berselisih pendapat padanya, mereka menyangka bahawa ia
terbit daripada perkataan suf (pakaian bulu kambing);
“Dan aku tidak sekali-kali memberikan nama ini melainkan kepada
pemuda yang mensucikan dirinya, maka ia menjadi suci sehingga dinamakan
sebagai sufi”.
Mereka dinamakan sufi kerana dinisbahkan kepada perkataan Sofaa
disebabkan Ahli Sufi memandang kepada batin atau dalaman sesuatu
perkara, ketika manusia memandang kepada zahirnya.
Orang sufi juga sentiasa berusaha membersihkan dan menyucikan diri
mereka daripada kotoran zahir dan batin. (Abdul Aziz Ahmad Mansur,
Al-Tasauf al-Islami al-Sohih, H: 24-27)
Tasauf dari sudut istilah
Sheikh Zarruq r.a menyebut, definisi tasauf mencapai sehingga dua
ribu pentakrifan. (ibn Ajibah, Iqaz al Himam. H: 24) Semua definisi
tersebut dicetuskan oleh ulama berdasarkan zauq dan pengalaman rohani
yang mereka alami dalam mujahadah mereka menuju kepada Allah.
Sebahagian mereka pula, mendefinisikan tasauf berdasarkan peringkat-peringkat yang terdapat dalam tasauf.
Di antaranya, Abu Muhammad al-Jariri r.a mentakrifkan tasauf
berdasarkan keadaan Ahli Bidayah (orang yang berada di peringkat
permulaan).
Beliau mentakrifkan: “(Tasauf) adalah berakhlak dengan segala akhlak
yang mulia dan keluar daripada setiap akhlak yang hina”. (al Qusyari,
Risalah al-Qusyairiyyah fi Ilmi al-Tasauf. H: 280)
Manakala Abu al-Hasan al-Nuri mentakrifkan tasauf berdasarkan
mujahadah orang-orang yang sedang salik menuju kepada Allah (Orang yang
mengambil tariqah daripada penghulu kaum sufi dan menjalaninya mengikut
syarat-syarat yang telah mereka tetapkan).
Beliau berkata: “Tasauf ialah meninggalkan segala kehendak nafsu”.
(Al-Kalabazi, al-Ta’aruf li Mazhab Ahli al Tasauf H: 32, al Munawi,
Al-Kawakib al-Durriyyah fi Tarajim al-Sa’adah al-Sufiyyah, Jilid 1 H:
524)
Imam al-Syazuli r.a pula berkata: “Tasauf adalah melatih nafsu ke
arah pengabdian kepada Allah dan menundukkan nafsu di bawah
hukum-hakam-Nya”. (Al-Mafakhir al-’Aliyyah, H: 111)
Imam al-Junaid r.a, yang diiktiraf umum sebagai Imam dan penghulu
golongan sufi (w. 297H / 910M) pula mentakrifkan tasauf berdasarkan
keadaan Ahli Nihayah atau orang yang telah merasai hasil perjalanannya
yang dicita-citakan.
Menurutnya, tasauf adalah: “Allah mematikan kamu daripada memandang
kepada diri kamu (fana’) dan Dia menghidupkan kamu dengan mengingati-Nya
dan bermunajat kepada-Nya (baqa’)”. (Al-Risalah al Qusyairiah H: 280,
Awarif al Ma’arif H: 39 dan Nataij al Afkar al-Qudsiyyah Jilid 4 H: 6)
Ini merupakan darjat sufi yang paling tinggi dan sempurna.
Berdasarkan definisi-definisi di atas, kita mendapati bahawa seseorang
Ahli Sufi perlu melalui tiga peringkat berikut:
1. Bidayah
Orang yang berada di peringkat ini, akan merasai pada fitrahnya
bahawa terdapat suatu hakikat yang perlu dikecapi. Hakikat itu ialah
akhlak dan peradaban yang mulia.
Natijahnya, rohnya benar-benar merasa rindu untuk mengecapinya. Untuk
mengenali dan mengecapinya pula, memerlukan kepada suatu perjalanan
yang berbekalkan keazaman dan niat yang jujur dan benar.
2. Mujahadah
Aspek amalan yang berhubung kait dengan syariat.
3. Orang yang merasai Zauq
Merasai dan mencapai hasil yang dicita-citakan.
Dalam erti kata lain, peringkat tasauf adalah:
# Mengenal nafsu, rangsangan dan keinginannya.
# Menyucikan hati dan membersihkan roh daripada sifat-sifat yang kotor dengan bermujahadah.
# Menghiasi diri dengan sifat-sifat yang mulia dan meningkatkan diri
dari satu makam ke satu makam untuk menjadi ahli sufi yang mempunyai
hati yang sentiasa sibuk bersama Allah.
Maka, seseorang salik masih belum layak untuk digelar sebagai Ahli
Sufi, melainkan setelah melalui ketiga-tiga peringkat ini dan
orang-orang yang masih belum merentasi ketiga-tiga peringkat ini,
dinamakan sebagai murid atau mutasawwif. (Abdul Aziz Ahmad Mansur,
al-Tasauf al-Islami al-Sohih H:23)
Kesimpulan
Berdasarkan semua definisi di atas, dapatlah dibuat kesimpulan,
bahawa tasauf tertegak di atas konsep kejernihan, merebahkan kedegilan
nafsu, mengikut sunnah, zuhud terhadap dunia dan keseronokannya,
memutuskan hubungan dengan selain Allah dan sentiasa bertafakur
tentang-Nya.
Sebahagian Ahli Sufi berkata: Permulaan tasauf ialah ilmu,
pertengahannya ialah amal, dan penghujungnya ialah mendapat kurniaan
daripada Allah SWT.
Berdasarkan huraian di atas, dapat kita fahami, tasauf adalah suatu
cabang ilmu yang definisinya telah ditangani secara ilmiah dan kemas. Ia
juga terbit daripada usul agama yang sahih dan bukannya berpunca
daripada mazhab serpihan atau agama lain, seperti dakwaan sesetengah
pihak.
UTUSAN10 by jalanakhirat
SEBAGAI memulakan siri pengenalan dan penjelasan kita terhadap tasauf
dan dunianya marilah kita melihat makna istilah tasauf dan sufi itu
sendiri. Terdapat banyak pendapat ulama mengenai kata asal tasauf.
Ini kerana, perkataan sufi pada asalnya diambil atau berasal daripada suatu benda atau perkara yang dinisbahkan kepadanya.
Di antaranya:
1. Perkataan sufi berasal dari nama seorang lelaki yang dipanggil
Sufah. Nama sebenarnya ialah al-Ghauth ibnu Mur ibn Ud ibnu Tabikhah ibn
Ilyas ibnu Mudhar. Beliau telah menumpukan seluruh kehidupannya hanya
untuk beribadat kepada Allah di Masjid al Haram.
Daripada perbuatannya itu, nama sufi dinisbahkan kepada namanya. (al Fairuz Abadi, Qamus al-Muhit, Jld 2. H: 1105).
Ada ulama yang menolak pandangan ini kerana jika sufi sememangnya
dinisbahkan kepada nama orang yang kuat beribadat, maka nama para
sahabat dan tabien lebih layak dinisbahkan kepada sufi kerana kedudukan
mereka yang lebih tinggi dan mulia.
2. Sebahagian ulama yang lain pula berpendapat, nama sufi dinisbahkan
kepada perkataan suf iaitu pakaian yang dibuat daripada bulu kambing.
Pendapat ini dipilih oleh Ibnu Taimiyyah, al Suhrawardi (Awarif al
Ma’arif. H: 41) dan Ibnu Khaldun (Muqaddimah Ibni Khaldun, H: 517)
berdasarkan beberapa perkara.
3. Dikatakan juga perkataan sufi dinisbahkan kepada Ahli Suffah.
Iaitu, mereka yang tinggal di anjung Masjid Nabawi di Madinah yang
disediakan oleh Rasulullah SAW untuk sahabat-sahabat yang miskin.
Di antaranya, sahabat baginda, Abu Hurairah, Abu Zar dan Abu Darda’
kerana mereka mempunyai persamaan dengan orang sufi dari segi hubungan
dengan Allah. Mereka telah memutuskan hubungan dengan dunia dan
meluangkan masa untuk beribadat.
Pendapat ini ditolak, kerana dari segi bahasa, sekiranya mereka
menyandarkan kepada Ahli Suffah, maka mereka akan dipanggil sebagai
Suffi, iaitu dengan dua fa, sedangkan perkataan sufi hanya mempunyai
satu fa.
Pengarang Qamus al-Muhit menyatakan, bahawa sandaran nama ini adalah salah dari segi tatabahasa Bahasa Arab.
4. Dikatakan ia berasal daripada perkataan sof iaitu saf hadapan,
kerana orang-orang sufi akan berdiri di saf-saf hadapan ketika menghadap
Allah di akhirat kelak. Ini juga tidak tepat dari segi bahasa, kerana
sekiranya nama sufi disandarkan kepada perkataan sof, maka sudah tentu
ia disebut sebagai soffi bukannya sufi.
5. Dikatakan juga, perkataan tasauf dinisbahkan kepada makhluk
pilihan Allah (sofwah). Ini juga tidak tepat dari sudut bahasa, kerana
mengikut bahasa, orang yang terpilih disebut di dalam Bahasa Arab
sebagai Sofawi.
6. Dinisbahkan kepada Sufanah yang bermaksud tumbuhan di padang
pasir. Ini kerana, mereka hidup memadai dengan makanan yang sedikit
seperti tumbuh-tumbuhan yang berada di padang pasir.
Pendapat ini juga tidak betul kerana mengikut Bahasa Arab, sekiranya
dinisbahkan kepada Sufanah maka ia menjadi Sufani bukannya sufi.
7. Dikatakan, perkataan sufi berasal dari perkataan Sufah al-Qafa
(rambut-rambut yang tumbuh di hujung bahagian belakang kepala) kerana
ahli sufi memalingkan pandangan mereka daripada makhluk dan menghadapkan
pandangan mereka kepada Allah.
8. Dikatakan perkataan sufi berasal dari perkataan sofaa, yang
bermaksud suci. Sekalipun terdapat pendapat yang menyangkalnya dari segi
bahasa, namun ini adalah pendapat yang sahih dan dipersetujui oleh
kebanyakan ulama.
Abu al-Fath al-Busti r.a (wafat 401 H) pernah menyatakan dalam syairnya:
“Manusia telah bercanggah pendapat di dalam memberikan makna sufi dan
mereka telah berselisih pendapat padanya, mereka menyangka bahawa ia
terbit daripada perkataan suf (pakaian bulu kambing);
“Dan aku tidak sekali-kali memberikan nama ini melainkan kepada
pemuda yang mensucikan dirinya, maka ia menjadi suci sehingga dinamakan
sebagai sufi”.
Mereka dinamakan sufi kerana dinisbahkan kepada perkataan Sofaa
disebabkan Ahli Sufi memandang kepada batin atau dalaman sesuatu
perkara, ketika manusia memandang kepada zahirnya.
Orang sufi juga sentiasa berusaha membersihkan dan menyucikan diri
mereka daripada kotoran zahir dan batin. (Abdul Aziz Ahmad Mansur,
Al-Tasauf al-Islami al-Sohih, H: 24-27)
Tasauf dari sudut istilah
Sheikh Zarruq r.a menyebut, definisi tasauf mencapai sehingga dua
ribu pentakrifan. (ibn Ajibah, Iqaz al Himam. H: 24) Semua definisi
tersebut dicetuskan oleh ulama berdasarkan zauq dan pengalaman rohani
yang mereka alami dalam mujahadah mereka menuju kepada Allah.
Sebahagian mereka pula, mendefinisikan tasauf berdasarkan peringkat-peringkat yang terdapat dalam tasauf.
Di antaranya, Abu Muhammad al-Jariri r.a mentakrifkan tasauf
berdasarkan keadaan Ahli Bidayah (orang yang berada di peringkat
permulaan).
Beliau mentakrifkan: “(Tasauf) adalah berakhlak dengan segala akhlak
yang mulia dan keluar daripada setiap akhlak yang hina”. (al Qusyari,
Risalah al-Qusyairiyyah fi Ilmi al-Tasauf. H: 280)
Manakala Abu al-Hasan al-Nuri mentakrifkan tasauf berdasarkan
mujahadah orang-orang yang sedang salik menuju kepada Allah (Orang yang
mengambil tariqah daripada penghulu kaum sufi dan menjalaninya mengikut
syarat-syarat yang telah mereka tetapkan).
Beliau berkata: “Tasauf ialah meninggalkan segala kehendak nafsu”.
(Al-Kalabazi, al-Ta’aruf li Mazhab Ahli al Tasauf H: 32, al Munawi,
Al-Kawakib al-Durriyyah fi Tarajim al-Sa’adah al-Sufiyyah, Jilid 1 H:
524)
Imam al-Syazuli r.a pula berkata: “Tasauf adalah melatih nafsu ke
arah pengabdian kepada Allah dan menundukkan nafsu di bawah
hukum-hakam-Nya”. (Al-Mafakhir al-’Aliyyah, H: 111)
Imam al-Junaid r.a, yang diiktiraf umum sebagai Imam dan penghulu
golongan sufi (w. 297H / 910M) pula mentakrifkan tasauf berdasarkan
keadaan Ahli Nihayah atau orang yang telah merasai hasil perjalanannya
yang dicita-citakan.
Menurutnya, tasauf adalah: “Allah mematikan kamu daripada memandang
kepada diri kamu (fana’) dan Dia menghidupkan kamu dengan mengingati-Nya
dan bermunajat kepada-Nya (baqa’)”. (Al-Risalah al Qusyairiah H: 280,
Awarif al Ma’arif H: 39 dan Nataij al Afkar al-Qudsiyyah Jilid 4 H: 6)
Ini merupakan darjat sufi yang paling tinggi dan sempurna.
Berdasarkan definisi-definisi di atas, kita mendapati bahawa seseorang
Ahli Sufi perlu melalui tiga peringkat berikut:
1. Bidayah
Orang yang berada di peringkat ini, akan merasai pada fitrahnya
bahawa terdapat suatu hakikat yang perlu dikecapi. Hakikat itu ialah
akhlak dan peradaban yang mulia.
Natijahnya, rohnya benar-benar merasa rindu untuk mengecapinya. Untuk
mengenali dan mengecapinya pula, memerlukan kepada suatu perjalanan
yang berbekalkan keazaman dan niat yang jujur dan benar.
2. Mujahadah
Aspek amalan yang berhubung kait dengan syariat.
3. Orang yang merasai Zauq
Merasai dan mencapai hasil yang dicita-citakan.
Dalam erti kata lain, peringkat tasauf adalah:
# Mengenal nafsu, rangsangan dan keinginannya.
# Menyucikan hati dan membersihkan roh daripada sifat-sifat yang kotor dengan bermujahadah.
# Menghiasi diri dengan sifat-sifat yang mulia dan meningkatkan diri
dari satu makam ke satu makam untuk menjadi ahli sufi yang mempunyai
hati yang sentiasa sibuk bersama Allah.
Maka, seseorang salik masih belum layak untuk digelar sebagai Ahli
Sufi, melainkan setelah melalui ketiga-tiga peringkat ini dan
orang-orang yang masih belum merentasi ketiga-tiga peringkat ini,
dinamakan sebagai murid atau mutasawwif. (Abdul Aziz Ahmad Mansur,
al-Tasauf al-Islami al-Sohih H:23)
Kesimpulan
Berdasarkan semua definisi di atas, dapatlah dibuat kesimpulan,
bahawa tasauf tertegak di atas konsep kejernihan, merebahkan kedegilan
nafsu, mengikut sunnah, zuhud terhadap dunia dan keseronokannya,
memutuskan hubungan dengan selain Allah dan sentiasa bertafakur
tentang-Nya.
Sebahagian Ahli Sufi berkata: Permulaan tasauf ialah ilmu,
pertengahannya ialah amal, dan penghujungnya ialah mendapat kurniaan
daripada Allah SWT.
Berdasarkan huraian di atas, dapat kita fahami, tasauf adalah suatu
cabang ilmu yang definisinya telah ditangani secara ilmiah dan kemas. Ia
juga terbit daripada usul agama yang sahih dan bukannya berpunca
daripada mazhab serpihan atau agama lain, seperti dakwaan sesetengah
pihak.
UTUSAN
No comments:
Post a Comment