25 July 2019

Pengajaran yang terbaik

Pengajaran yang terbaik

*لو تزوج الرجل كل نساء العالم إلا واحدة لاشتهى الواحدة*

Kalau seorang lelaki dah mengahwini seluruh perempuan di dunia ni kecuali seorang, nescaya yang seorang tu pun dia mahu juga

*"قال: حين أعجبت بزوجتي ..*

Berkata seorang lelaki : aku hairan dengan isteriku

*كانت في نظري كأن الله لم يخلق مثلها في العالم*

Dulu sebelum berkahwin, Ketika aku melihat dia, pada mataku seperti Allah tidak menciptakan sesiapa pun sepertinya

*ولما خطبتها .. رأيت الكثيرين مثلها*

Ketika aku bertunang dengannya, aku dapati ramai pula sepertinya

*ولما تزوجتها .. رأيت الكثيرين أجمل منها*

Ketika aku mengahwininya, aku dapati ramai pula lebih cantik daripadanya

*فلما مضت بضعة أعوام على زواجنا رأيت أن :*
Selepas beberapa tahun perkahwinan kami, aku dapati...

*كلُّ النَسَاءِ أحْلَى مِنْ زَوجَتِي !*

Semua perempuan lebih indah daripada isteriku

*فقال الشيخ : أفأخبرك بما هو أدهى من ذلك وأمرّ ؟!*

Maka berkata Syeikh : inginkah kau aku khabarkan apa yang lebih dahsyat daripada itu?
*قال الرجل : بلى*

Kata lelaki itu : ya, khabarkan!

*فقال الشيخ : ولو أنك تزوجت كل نساء العالمين ..*

Maka kata Syeikh : kalau engkau telah berkahwin dengan seluruh wanita yang ada di alam ini..

*لرأيت الكلاب الضالة في شوارع المناطق الشعبية أجمل من كلّ نساء العالمين !!*

Nescaya engkau lihat anjing yg sesat di jalanan itu lebih cantik daripada setiap wanita tersebut!!

*ابتسم الرجل ابتسامة خفيفة وقال : لماذا تقول ذلك ؟*
Tersenyum lelaki itu dengan senyuman kecil lalu bertanya : kenapa Syeikh kata begitu?

*فقال الشيخ :*
*لأن المشكلة ليست في زوجتك، المشكلة*
*أن الإنسان إذا أوتي قلباً طمّاعاً*

Kata Syeikh : kerana yang musykilah itu bukan pada isterimu. Tapi pada manusia yang kalau telah diberi hati yang tamak

*وبصراً زائغاً،*
Dan pandangan yang liar

*وخلا من الحياء من الله*
Dan tidak malu kepada Allah

*فإنه لا يمكن أن يملأ عينه إلا تراب مقبرته ..*

Maka tidak ada apa lagi yang mampu memuaskan pandangan matanya kecuali tanah perkuburan..

*يا رجل مشكلتك أنك لا تغضّ بصرك عما حرّم الله*

Wahai lelaki.. masalah kamu adalah engkau tidak menundukkan pandanganmu terhadap perkara yg telah Allah haramkan.

*أتريد شيئاً ترجع به امرأتك إلى سالف عهدها (أجمل نساء العالم) ؟*

Adakah engkah mahu isterimu kembali kepada zaman dahulu (iaitu yg tercantik di dunia)

*قال الرجل : نعم*

Kata lelaki itu : ya mahu

*فقال الشيخ : اغضض بصرك .... "*

Maka kata Syeikh :

"Tundukkan pandanganmu"
🍃

@SerbanOnHead

No comments: