Friday, February 24, 2012

PUTUS ASA

SEKIRANYA ANDA MUDAH PUTUS ASA DAN CEPAT PATAH SEMANGAT KERANA IMPIAN TAK TERCAPAI DAN HIDUP SUSAH, JOM TENGOK SUNG BONG CHOI.


Semalam captain terjumpa youtube ini. Selepas menonton hanya sekali sahaja terasa sebak dan sedih yang amat sangat selepas menghayati sarikata di youtube itu, terasa terharu. Rupanya ada orang yang lebih malang dan susah dalam hidupnya mampu untuk bangun memenuhi impiannya.

Kisah hidup sebenar seorang peserta yang bernama Sung Bong Choi 22 tahun, Lelaki muda ini orang Korea Selatan yang menggemparkan dunia bila dia menyertai rancangan "Korea' s Got Talent!" Suaranya amat sedap tapi bukan itu yang menjadi sebutan dunia. Kisah hidupnya yang buat kita menitiskan air mata.

Lihatlah betapa sengsara kehidupannya tapi impian dan semangatnya cukup kuat. Ya, hidupnya cukup menderita. Derita lebih dari anak-anak yatim kat Malaysia yang selalu mendapat perhatian dan bantuan dari swasta, kerajaan dan perseorangan.

Dia sehingga berumur lima tahun tinggal di rumah anak yatim sebelum melarikan diri kerana tak tertahan dipukul. Sejak itu dia tidur merata-rata sama ada di atas tangga atau di dalam tandas awam dengan menyara hidup bekerja macam ayam, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Jika sesetengah orang kita sepertinya, ada yang sudah murtad, marah kerajaan, marah sana, marah sini. Last-last jadi hamba Allah yang kufur. Ambil dadah dsbgnya. Jadi ambil pengajaran dari video ini. Hayati sarikata video-video di bawah.... tapi, siapkan tisu sebelum baca sarikata okey.


Apa macam? Terharu? Sedih? Kagum? Setelah melihat video-video ini. Jangan Mudah Putus Asa lagi. Bila ada masalah yang berat dan hidup susah. Jangan cepat mengalah atau "give up". Selama captain membaca email-email dari pembaca wanita atau lelaki. Bila putus hubungan sahaja, ada yang hilang arah, tenggelam punca seperti "Tiada Esok Bagi MU". Macam cerita filem Dato Jins Shamsuddin. Selepas menonton video ini jangan putus asa lagi. Usahalah dengan sedaya upaya mencapai impian dan cita-cita supaya hidup ini lebih bermakna lagi.

Wasallam.

No comments:

YouTube

Loading...