اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
3X سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
HATI = QALBU
HATI = QALBU
Saudara pembaca yang di-Rahmati Allah,
Ajaran Mertabat Tujuh boleh juga dilihat dari segi makam
makam atau tingkatan tingkatan Nafsu jika kita mahu melihatnya dari sudut
perlaksanaan dan penghayatan Syariat Islam.
Mengikut Imam Al-Ghazali kemuliaan manusia terletak pada
kemampuannya Mengenal Allah dengan HATI atau QALBUNYA.
Marilah kita mulakan dengan memahami apakah yang dimaksudkan
dengan kalimah HATI atau QALBU itu.
HATI atau QALBU itu ialah JISIM yang halus yang dibangsakan
kepada Allah , yang mengetahui akan Allah. Ianya ialah sejenis wujud immaterial
yang merupakan landasan bagi DIRI SADAR manusia yang mengenal hakikat hakikat
diluar imajinasi dan cakupan akal.
HATI atau QALBU juga disebut sebagai RUH – JIWA – NAFS –
AKAL yakni wujud spiritual.
Ruh Manusia telah memilikki wujudnya yang lebih “real”
disisi Allah dan telah Mengenal Allah sebelum ditiupkan kejasad seseorang
manusia itu.
Sementara itu harus kita ingat seseorang itu memilikki
ruhnya sendiri. Ini disebut sebagai RUH PERSAORANGAN. Ianya ( Ruh Persaorangan
itu ) adalah DIFERENSIASI dari IBU RUH ( Nur Muhammad ). Ianya juga dikenali
sebagai Ruh Manusia yaitu RUH SUCI dari PERCIKAN NUR ALLAH YANG AZALI.
Asalnya dari Allah dan kembalinya juga kepada Allah. Asalnya
SUCI dan kembalinya wajarlah satelah disucikan. Proses menyucikan ruh ini
adalah aktiviti utama Ilmu Tarekat atau Ilmu Jalan Menuju Allah dengan melalui
proses penyucian tingkat demi tingkat hingga mencapai tingkat NAFSU
MUTHMAINNAH.
Tingkat Tingkat Nafsu yang bermula dari Tingkat Nafsu
Ammarah hingga Tingkat Nafsu Al-Kamilah .
Dicatat oleh KunciLangit di 9:55 PG
No comments:
Post a Comment