اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ
3X سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)
Denyutan Nadiku dengan Alhamdulillah (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar (اللَّهُ أَكْبَرُ)
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ ...اللهَ
Menyekutukan Allah
Menyekutukan Allah
Syirik
Jangan Sekutukan Allah
Saudaraku seiman,
menyekutukan Allah merupakan keburukan yang paling buruk,
dan perbuatan keji yang paling keji.
Menyekutukan Allah adalah engkau beribadah kepada Allah dan
selain Allah, Engkau serahkan bentuk-bentuk peribadatan kepada Allah dan selain
Allah.
Saudaraku,
Sungguh mengerikan ancaman bagi mereka yang menyekutukannya
Allah. Subhanahahu wa Ta'ala berfirman.
"Artinya : Seandainya mereka mempersekutukan Allah,
niscaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan."
[Al-An'am : 88]
Yaitu akan hapuslah seluruh amalan mereka. Dalam ayat lain
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman.
"Artinya : Sesungguhnya orang yang mempersekutukan
(sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya Surga, dan
tempatnya ialah Neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zhalim itu seorang
penolongpun."
[Al-Maidah : 72]
Dalam ayat lain Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman.
"Artinya : Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu
dan kepada (Nabi-Nabi) sebelummu : "Jika kamu mempersekutukan (Allah),
niscaya akan hapus amalmu dan tentulah kamu termasuk orang-orang yang
merugi."
[Az-Zumar : 65]
Sekutu Allah menurut al-Qur'an
Sekutu Allah menurut al-Qur'an
Amalan sekutukan Allah lazimnya dikaitkan dengan menyembah
patung atau berhala. Akan tetapi, penjelasan daripada kitab al-Qur'an adalah
lebih luas.
Ia mengaitkan dengan apa saja, selain daripada Allah, yang
dianggap berkuasa seperti Tuhan serta disembah atau ditaati. Oleh itu seseorang
boleh terjerumus ke dalam lembah sekutukan Allah tanpa disedar.
Untuk mengenali siapa atau apa yang diterangkan sebagai
sekutu Allah, maka semua ayat al-Qur'an yang mengandungi kalimat-kalimat
bersabit dengannya seperti sekutu, sembah, seru, patung, berhala, tuhan,
pemelihara, jin, syafaat dan kotor telah dikaji.
Hasil daripada kajian tersebut ialah senarai di bawah yang
mengandungi enam belas jenis sekutu Allah. Mereka adalah seperti berikut:
1. Patung atau Berhala:
Contoh ialah patung yang disembah oleh bapa Nabi Ibrahim dan
yang diukir oleh pengikut Nabi Musa. Ayat-ayat-Nya adalah:
"Dan apabila Ibrahim berkata kepada bapanya, Azar,
'Adakah kamu ambil patung-patung untuk tuhan-tuhan?'" (6:74).
"Kemudian dia keluarkan bagi mereka anak lembu yang
hanya berjasad, berbunyi seperti lembu; dan mereka berkata, 'Inilah tuhan kamu,
dan tuhan Musa, yang dia lupa'" (20:88).
Berhala juga terdapat semasa kerjakan ibadah Haji (22:30)
dan ia pun boleh jadi seorang insan yang dianggap tempat untuk dapat rezeki
(29:17).
2. Jin:
Maksud firman Allah:
"... mereka adakan bagi Allah, sebagai sekutu-sekutu,
jin, padahal Dia yang cipta mereka" (6:100).
Jin dibagaikan sekutu Allah untuk memperolehi kesenangan
(6:128) dan perlindungan (72:6).
3. Nabi:
Maksud firman Allah:
"Dia tidak akan suruh kamu ambil malaikat-malaikat dan
Nabi-Nabi sebagai Pemelihara-Pemelihara; adakah Dia suruh kamu supaya tidak
percaya setelah kamu Muslim?" (3:80).
Nabi diangkat seperti Pemelihara (atau rab dalam bahasa
al-Qur'an), atau Tuhan, dengan menganggapnya berkuasa menetapkan hukum agama,
buat orang dapat petunjuk, mempunyai kuasa syafaat, dan sebagainya.
Mengenai malaikat pula, kemungkinan ia dijadikan seperti
Tuhan kerana disangka dapat memberi perlindungan, pertolongan, dll.
4. Ambil kitab selain daripada al-Qur'an sebagai petunjuk:
Maksud firman Allah:
"Katakanlah, 'Perkara apakah paling besar dalam
kesaksian?' Katakanlah, 'Allah adalah saksi antara aku dan kamu, dan al-Qur'an ini
diwahyukan kepadaku supaya aku beri amaran kepada kamu dengannya, dan sesiapa
ia sampai. Adakah kamu benar-benar saksikan bahawa ada tuhan-tuhan lain selain
Allah?' Katakanlah, 'Aku tidak saksikan.' Katakanlah, 'Dia hanyalah Tuhan Yang
Satu, dan aku berlepas diri daripada apa kamu sekutukan'" (6:19).
Di sini Allah disekutukan dengan mengambil kitab yang selain
daripada Kitab-Nya, al-Qur'an. Atau, ikut petunjuk selain daripada
petunjuk-Nya. Tiga ayat yang berikut jelaskannya lagi. Perkataan-perkataan di
dalam kurungan adalah selitan daripada penulis untuk menjelaskan maksud:
"Itu petunjuk Allah; Dia beri petunjuk dengannya kepada
siapa Dia hendaki daripada hamba-hamba-Nya; sekiranya mereka orang-orang yang
sekutukan (yang mengambil selain daripada petunjuk Allah iaitu al-Qur'an),
nescaya sia-sialah bagi mereka apa yang mereka telah buat" (6:88).
"Ikutlah apa yang diwahyukan kepada kamu daripada
Pemelihara kamu; tidak ada tuhan melainkan Dia, dan berpalinglah kamu daripada
orang-orang yang sekutukan (yang ikut selain daripada al-Qur'an)" (6:106).
"Ia (al-Qur'an) beri petunjuk pada yang benar. Kami
percaya kepadanya, dan kami tidak akan sekutukan (tidak ambil selain daripada
al-Qur'an) Pemelihara kami dengan sesiapa" (72:2).
5. Pengantara, atau Syafaat:
Maksud firman Allah:
"Sesungguhnya kamu datang kepada Kami bersendirian, seperti
Kami cipta kamu pada kali pertama, dan kamu tinggalkan apa yang Kami kurniakan
kepada kamu di belakang punggung kamu. Kami tidak lihat bersama kamu
pengantara-pengantara kamu, orang-orang yang kamu dakwa untuk jadi
sekutu-sekutu antara kamu. Pertalian antara kamu diputuskan, dan apa yang kamu
dakwakan telah hilang daripada kamu" (6:94).
Pengantara diwujudkan untuk menjadi penghubung di antara
orang yang mewujudkannya dengan Tuhan. Lazimnya penghubung atau orang tengah
itu adalah orang alim. Orang tengah seperti itu diharamkan dalam agama Allah,
kerana yang mengantara hanyalah Allah sendiri. Firman-Nya:
"Dan berilah amaran dengannya kepada orang-orang yang
takut bahawa mereka akan dikumpulkan kepada Pemelihara mereka; tidak ada bagi
mereka, selain daripada Allah, seorang wali (pelindung) dan tiada juga seorang
pengantara, supaya mereka bertakwa" (6:51).
6. Pelindung (wali) selain Allah:
Maksud firman Allah:
"Katakanlah, 'Siapakah Pemelihara langit dan bumi?'
Katakanlah, 'Allah.' Katakanlah, 'Adakah kamu ambil untuk kamu yang lain selain
daripada Dia sebagai wali (pelindung) kamu yang tidak berkuasa untuk manfaatkan
atau mudaratkan diri-diri mereka sendiri?' Katakanlah, 'Adakah orang yang buta
dengan orang yang boleh lihat sama, atau adakah gelap dengan cahaya sama?'
Atau, adakah mereka adakan bagi Allah sekutu-sekutu yang cipta seperti
ciptaan-Nya supaya ciptaan itu serupa kepada mereka?' Katakanlah, 'Allah
Pencipta segala sesuatu, dan Dia Yang Satu, Yang Menakluki'" (13:16).
Tujuan adakan wali (pelindung) ialah untuk mendekatkan diri
dengan Allah, seperti dijelaskan oleh sebuah firman Allah bermaksud:
"Tidakkah kepunyaan Allah agama yang tulus? Dan
orang-orang yang mengambil wali-wali (pelindung-pelindung) selain daripada Dia
- 'Kami hanya sembah mereka supaya mereka dekatkan kami dalam kedekatan dengan
Allah' - sesungguhnya Allah akan hakimkan antara mereka mengenai apa yang
padanya mereka selisihkan. Sesungguhnya Allah tidak beri petunjuk kepada
pendusta, yang berdegil dalam ketidakpercayaan" (39:3).
Perhatikan kegunaan perkataan "menyembah mereka"
walaupun orang-orang itu mengaku adanya Allah dan tentu sekali menyembah-Nya.
Ramai manusia telah dijadikan wali oleh sesetengah orang Islam supaya dapat
mendekatkan diri dengan Tuhan.
7. Penolong selain Allah:
Maksud firman Allah:
"Namun begitu, mereka ambil selain daripada Allah
tuhan-tuhan supaya mereka ditolong" (36:74).
Perkataan "tuhan" di situ diguna sebagai sindiran
oleh Allah. Kerana "pertolongan hanyalah daripada Allah, Yang Perkasa,
Yang Bijaksana" (3:126).
8. Menyeru selain Allah:
Maksud firman Allah:
"Dan apabila orang-orang yang sekutukan melihat
sekutu-sekutu mereka, mereka berkata, 'Wahai Pemelihara kami, mereka inilah
sekutu-sekutu kami, yang kami seru selain daripada Engkau.' Mereka lemparkan
kembali kepada mereka ucapan, 'Sesungguhnya kamu sebenarnya
pendusta-pendusta'" (16:86).
Yang diseru hanyalah manusia yang serupa dengan penyeru.
Mereka tidak mengaku disekutukan dengan Allah pada hari kemudian. Mungkin yang
diseru itu adalah orang alim juga, yang kononnya keramat, dan sudah meninggal
dunia. Ayat-ayat berikut jelaskannya:
"Orang-orang yang kepada mereka kamu seru, selain
daripada Allah, ialah hamba-hamba yang serupa dengan kamu; serulah mereka dan
hendaklah mereka sahut kamu, jika kamu berkata benar" (7:194).
"Dan orang-orang yang mereka seru, selain daripada
Allah, tidak cipta sesuatu sedang mereka sendiri diciptakan, sudah mati, tidak
hidup, dan tidak sedar bila mereka akan dibangkitkan" (16:20-21).
9. Orang alim:
Maksud firman Allah:
"Katakanlah, 'Perlihatkan kepadaku orang-orang yang
kamu hubungkan dengan-Nya sebagai sekutu-sekutu! Tidak sekali-kali; bahkan Dia
Allah, Yang Perkasa, Yang Bijaksana'" (34:27).
Orang-orang yang difikirkan ada hubungan dengan Allah
selalunya mereka yang tinggi darjatnya seperti nabi, Rasul, para sahabat
mereka, syeikh-syeikh dan sebagainya. Mereka disekutukan walaupun mereka
sendiri hendakkan petunjuk daripada Allah! Firman-Nya:
"Katakanlah, 'Adakah daripada sekutu-sekutu kamu orang
yang beri petunjuk pada yang benar?' Katakanlah, 'Allah, Dia beri petunjuk pada
yang benar; dan yang manakah lebih wajar untuk diikuti - orang yang beri
petunjuk pada yang benar, atau orang yang tidak beri petunjuk kecuali dia dapat
petunjuk? Mengapakah kamu, bagaimanakah kamu hakimkan?'" (10:35).
Di akhirat nanti, orang-orang yang disekutukan dengan Allah
tidak sedar bahawa mereka telah disekutukan. Firman Allah:
"Dan pada hari Kami kumpulkan mereka kesemuanya,
kemudian Kami berkata kepada orang-orang yang sekutukan, 'Pergilah ke tempat
kamu, kamu dan sekutu-sekutu kamu!' Kemudian Kami pisahkan mereka, dan
sekutu-sekutu mereka berkata, 'Bukanlah kami yang kamu sembah,'" (10:28)
10. Habr atau ulama agama:
Maksud firman Allah:
"Atau, adakah mereka punyai sekutu-sekutu yang
mensyariatkan untuk mereka sebagai agama, yang dengannya Allah tidak
izinkan" (42:21).
Orang-orang yang memandai-mandai mensyariatkan sebagai agama
adalah hanya para habr atau ulama agama. Mereka memakai gelaran seperti
"Imam" atau "Maulana" atau "Syeikhul" dan
sebagainya. Mereka juga diangkat sebagai pemelihara atau tuhan oleh
pengikut-pengikut mereka, menurut ayat yang berikut:
"Mereka ambil habr (ulama agama) mereka, dan
rahib-rahib mereka, sebagai pemelihara-pemelihara selain daripada Allah .....
tidak ada tuhan melainkan Dia; Dia disanjung, di atas apa mereka
sekutukan" (9:31).
Oleh kerana ajaran manis mereka, atas nama Islam sebenar,
serta kelalaian pengikut-pengikutnya, maka apabila diseru kepada Allah
satu-satunya, pengikut-pengikutnya tidak percaya, tetapi jika mereka
disekutukan dengan-Nya, mereka percaya pula.
Kerana ajaran mereka juga pengikut-pengikut melawan Allah
dengan cara menolak ajaran-Nya. Sila renungkan dua ayat yang berikut:
"Itu adalah kerana, apabila diseru kepada Allah
satu-satunya, kamu tidak percaya; tetapi jika yang lain disekutukan dengan-Nya,
maka kamu percayai. Putusan adalah bagi Allah, Yang Tinggi, Yang Besar" (40:12).
"Kemudian pada Hari Kiamat, Dia aibkan mereka, dengan
berkata, 'Di manakah sekutu-sekutu-Ku, orang-orang yang kerana mereka kamu
melawan?'" (16:27).
11. Memecahkan agama kepada golongan atau mazhab:
Orang-orang yang memecahkan agama dan jadi bergolongan atau
mazhab adalah yang sekutukan Allah, menurut ayat Allah di bawah ini:
"Berkesesalanlah kepada-Nya. Dan kamu takutilah Dia,
dan lakukan solat, dan janganlah jadi daripada orang-orang yang sekutukan,
Daripada orang-orang yang memecahkan agama mereka, dan jadi golongan-golongan,
tiap-tiap golongan berbangga dengan apa yang di sisi mereka" (30:31-32).
Boleh jadi kerana kebanggaan tersebut, mereka yang sekutukan
benci kepada seruan agar jangan berpecah belah dalam agama, seperti bunyi
firman Allah yang berikut:
"Dia syariatkan bagi kamu sebagai agama apa yang Dia
wasiatkan Nuh dengannya, dan apa yang Kami wahyukan kamu, dan apa yang Kami
wasiatkan Ibrahim dengannya, dan Musa, dan Isa: 'Lakukanlah agama, dan
janganlah berpecah belah di dalamnya.' Amatlah benci bagi orang-orang yang
sekutukan pada apa yang kepadanya kamu seru mereka" (42:13).
12. Mengharamkan apa yang Allah tidak haramkan:
Maksud dua firman Allah:
"Orang-orang yang sekutukan akan berkata, 'Sekiranya
Allah hendak, tentu kami tidak jadi orang-orang yang sekutukan, dan tidak juga
bapa-bapa kami, dan tidak juga kami haramkan sesuatu'" (6:148)
"Orang-orang yang sekutukan berkata, 'Sekiranya Allah
hendak, tentu kami tidak sembah, selain daripada Dia, sesuatu, kami dan tidak
juga bapa-bapa kami, dan tidak juga kami haramkan, selain daripada Dia,
sesuatu.' Begitulah orang-orang sebelum mereka telah buat; tiadalah atas
Rasul-Rasul, melainkan untuk sampaikan yang jelas" (16:35).
Ini sering berlaku kerana Rasul dikatakan mengharamkan
sesuatu juga. Rasul tidak mengharamkan selain daripada apa yang Allah haramkan.
Tugas Rasul hanyalah sampaikan mesej Allah. (Sila rujuk ayat 5:92 dan 24:54
juga). Kenyataan ini sukar diterima oleh ulama-ulama palsu dan
pengikut-pengikutnya. Antara mereka, ada pula yang memperolok-olokkan ayat-ayat
Allah tersebut.
13. Keinginan sendiri atau ego:
Maksud firman Allah:
"Sudahkah kamu lihat orang yang mengambil keinginannya
(atau egonya) menjadi tuhannya? Adakah kamu jadi wakil kepada mereka?"
(25:43).
Ego dijadikan tuhan dengan menurutinya sambil kehendak Allah
tidak dipedulikan. Ada pula orang yang egonya didorong oleh sesuatu ilmu yang
ada padanya. Firman Allah:
"Sudahkah kamu lihat orang yang mengambil keinginannya
untuk menjadi tuhannya, dan Allah sesatkan dia atas satu pengetahuan, dan letak
satu penutup pada pendengarannya, dan hatinya, dan letak satu penudung pada
penglihatannya? Siapakah yang akan beri petunjuk kepadanya selepas Allah? Apa,
tidakkah kamu mengingati?" (45:23).
14. Anak yang salih:
Maksud firman Allah:
"Tetapi apabila Dia beri mereka anak yang salih, mereka
adakan bagi-Nya sekutu-sekutu, pada apa yang Dia telah beri mereka. Tingginya
Allah daripada apa yang mereka sekutukan!" (7:190)
Bukankah ulama palsu ajar bahawa anak yang salih (baik) itu
dapat menolong ibu bapanya di alam barzakh dan di akhirat? Atau, bagaimana anak
yang salih itu disekutukan dengan Allah?
15. Kebun atau harta kekayaan:
Terdapat orang yang sekutukan Allah setelah dikurniakan-Nya
kebun yang mendatangkan hasil lumayan, atau setelah dikurniakan harta kekayaan
yang banyak.
Ayat-ayat berikut ceritakan bagaimana pemilik kebun
sekutukan Allah:
"Dan buatlah bagi mereka satu persamaan: dua lelaki -
bagi seorang daripada mereka, kami beri dua kebun anggur, dan kelilingkan
keduanya dengan pohon-pohon palma, dan di antara keduanya, Kami adakan sebuah
ladang yang sudah disemai.
"Masing-masing daripada dua kebun itu mendatangkan
hasilnya, dan tidak menzalimkan daripadanya sedikit pun; dan Kami pancarkan di
celah-celahnya sebuah sungai. Maka dia mempunyai buah-buahan; dan dia berkata
kepada temannya, sedang dia berbual-bual dengannya, 'Aku mempunyai lebih banyak
harta daripada kamu, dan kumpulan yang lebih gagah.'
"Dan dia masuk kebunnya, dengan menzalimi dirinya
sendiri; dia berkata, 'Aku tidak sangka ini akan binasa selama-lamanya ........
dan jika aku benar-benar dikembalikan kepada Pemeliharaku, aku pasti akan
dapati tempat balik yang lebih baik daripada ini.'
"Berkata temannya sedang dia berbual-bual dengannya
...... "Kenapa, apabila kamu masukkebun kamu, kamu tidak mengatakan,
'Seperti yang Allah hendaki; tidak ada kekuatan melainkan dengan Allah'? Jika
kamu melihat aku lebih sedikit daripada kamu dalam harta dan anak-anak"
......
"Dan buah-buahannya diliputi semuanya, dan pada waktu
pagi dia memulas-mulas tangan-tangannya, kerana apa yang dia nafkahkan
(belanjakan) padanya, dan ia roboh di atas junjung-junjungnya, dan dia berkata,
'Aduhai, sekiranya aku tidak sekutukan Pemeliharaku dengan sesiapa jua!'"
(18:32-42).
Kerana sombong dan angkuh, dan melupakan kuasa Tuhan maka
kebunnya dibinasakan.
16. Setelah diselamatkan daripada kecemasan atau mudarat:
Ayat-ayat Allah yang berkaitan berbunyi:
"Katakanlah, 'Allah selamatkan kamu daripadanya, dan
daripada segala kecemasan; kemudian kamu sekutukan'" (6:64).
"Kemudian, apabila Dia hilangkan mudarat daripada kamu,
tiba-tiba segolongan antara kamu sekutukan Pemelihara mereka," (16:54.
"Apabila mereka naik ke kapal, mereka seru Allah,
dengan menuluskan agama mereka untuk-Nya; tetapi apabila Dia selamatkan mereka
ke darat, tiba-tiba mereka sekutukan," (29:65).
"Apabila mudarat sentuh manusia, mereka seru Pemelihara
mereka dengan berkesesalan kepada-Nya; kemudian, apabila Dia rasakan kepada
mereka pengasihan daripada-Nya, tiba-tiba segolongan daripada mereka sekutukan
Pemelihara mereka," (30:33).
Bagaimana pula Allah disekutukan setelah Dia selamatkan
daripada kecemasan atau mudarat? Adakah dengan mengadakan majlis-majlis
kesyukuran yang mengingati orang-orang mati serta sedekahkan amalan dan bacaan
kepada mereka, atau menyanjung Nabi, atau kedua-duanya sekali? Mungkinkah juga
kerana ego yang menyatakan mereka terselamat kerana kebijaksanaannya?
Senarai sekutu Allah yang dikumpul daripada ajaran al-Qur'an
berakhir dengan contoh keenam belas di atas. Namun, perbincangan mengenainya
dipanjangkan sedikit lagi, untuk menyebut, antaranya, mengenai dosa sekutukan
Allah. Itu lebih baik dijelaskan dengan ayat Allah sendiri berbunyi,
"Allah tidak ampun apa-apa yang dengan-Nya disekutukan,
dan Dia ampun yang selain itu kepada siapa Dia hendaki. Sesiapa sekutukan
Allah, sungguh dia ada-adakan dosa besar" (4:48).
Dosa orang-orang yang sekutukan Allah tidak diampun mungkin
kerana mereka adalah najisa atau najis dalam bahasa Melayu. Kalimat itu muncul
hanya sekali di dalam al-Qur'an dan ia ditujukan kepada orang-orang yang
sekutukan Allah. Bagi mereka tidak patut diminta ampun atas dosa mereka, oleh sesiapa
saja, termasuk Nabi sendiri. Dua ayat yang berikut jelaskannya:
"... orang-orang yang sekutukan adalah najis"
(9:28).
"Tidak patut bagi Nabi dan orang-orang yang percaya
minta ampun bagi orang-orang yang sekutukan, walaupun mereka sanak saudara yang
dekat, setelah jadi jelas bagi mereka bahawa mereka itu akan jadi
penghuni-penghuni Jahim" (9:113).
Bisikan untuk sekutukan Allah adalah halus, sehingga
kebanyakan daripada orang-orang yang mengaku percaya, atau beriman, pun
terperangkap dengannya. Renungkanlah ayat berikut:
"Dan kebanyakan mereka tidak percayai Allah, melainkan
mereka sekutukan-Nya" (12:106).
Barangkali mereka inilah yang tidak mengaku menyekutukan
Allah di akhirat kelak tatkala ditanya oleh Allah. Firman-Nya:
"Dan pada hari Kami kumpulkan mereka kesemuanya,
kemudian Kami berkata kepada orang-orang yang sekutukan, 'Di manakah
sekutu-sekutu kamu yang kamu dakwakan?' Kemudian tiadalah pertikaian mereka,
melainkan mereka berkata, "Demi Allah, Pemelihara kami, bukanlah kami
orang-orang yang sekutukan'" (6:22-32).
Sumpah bohong mereka boleh jadi dilakukan di dunia ini juga.
Mereka tidak mengaku bahawa mereka sedang sekutukan Allah. Allah disanjung di
atas apa-apa yang mereka menyekutukan!
BER-TUHAN ADALAH FITRAH MANUSIA
BER-TUHAN ADALAH FITRAH MANUSIA
FITRAH MANUSIA SAAT DI DALAM KANDUNGAN IBU
“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan
anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa
mereka (seraya berfirman):
“Bukankah Aku Ini Tuhanmu?” mereka menjawab: “Betul (Engkau
Tuhan kami), kami menjadi saksi”. (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari
kiamat kamu tidak mengatakan: “Sesungguhnya kami (Bani Adam) adalah orang-orang
yang lengah terhadap Ini (keesaan Tuhan). Atau agar kamu tidak mengatakan:
“Sesungguhnya orang-orang tua kami Telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu,
sedang kami Ini adalah anak-anak keturunan yang (datang) sesudah mereka. Maka
apakah Engkau akan membinasakan kami karena perbuatan orang-orang yang sesat
dahulu”
( QS. Al a’raf : 172-173).
Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah;
(tetaplah atas) fitrah Allah yang Telah menciptakan manusia menurut fitrah itu.
tidak ada peubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi
kebanyakan manusia tidak mengetahui.
(Q.S Ar-Ruum: 30)
FITRAH MANUSIA UNTUK BER-TUHAN SAAT LAHIR DI DUNIA INI
''manusia diciptakan dalam keadaan lemah (Surat An-Nisa, 4:
28)
“Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi
kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat
kebaikan ia amat kikir.
QS. al-Ma’arij (70) : 19-21.
Sungguh Kami telah menciptakan manusia dalam keadaan susah
payah. Apakah manusia mengira tidak ada sesuatupun yang berkuasa di
atasnya?(Qs. Balad 90:4-5]
Fitrah manusia ingin Ber-Tuhan, karena manusia diciptakan
lemah, susah, dan keluh Kesah. sehingga berkencendrungan untuk mencari sesuatu
yang bisa melindunginya, mengabulkan segala keinginannya, menghilangkan segala
kesulitannya.
FITRAH MANUSIA SAAT DALAM KETAKUTAN
"Maka apabila mereka naik kapal mereka mendoa kepada
Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya; maka tatkala Allah menyelamatkan
mereka sampai ke darat, tiba-tiba mereka (kembali) mempersekutukan
(Allah)."
(QS. Al-Ankabut: 65)
“ Katakanlah: “Siapakah yang dapat menyelamatkan kamu dari
bencana di darat dan di laut, yang kamu berdo`a kepada-Nya dengan berendah diri
dan dengan suara yang lembut (dengan mengatakan): “Sesungguhnya jika Dia
menyelamatkan kami dari (bencana) ini, tentulah kami menjadi orang-orang yang
bersyukur.” Katakanlah: “Allah menyelamatkan kamu daripada bencana itu dan dari
segala macam kesusahan, kemudian kamu kembali mempersekutukan-Nya.”
(QS.Al-Anám(6):63-64)
Jadi, Fitrah Manusialah yang berkehendak dan bercenderung
Kepada Allah.
Hai manusia, kamulah yang berkehendak kepada Allah; dan
Allah Dialah Yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji.
(QS.Al Fathir,35: 15)
Beribadah Kepada Selain Allah Adalah Batil
Beribadah Kepada Selain Allah Adalah Batil
Sesungguhnya di dalam Al-Qur`an dan As-Sunnah yang shahihah,
terdapat banyak dalil yang menunjukkan kewajiban beribadah hanya kepada Allah
dan kebatilan beribadah kepada selain Allah
Sesungguhnya di dalam Al-Qur`an dan As-Sunnah yang shahihah,
terdapat banyak dalil yang menunjukkan kewajiban beribadah hanya kepada Allah
dan kebatilan beribadah kepada selain Allah. Hal ini menunjukkan bahwa
dalil-dalil kewajiban bertauhid itu banyak jumlahnya. Demikian pula dalil-dalil
ini sangatlah kuat, karena disebutkan tidak hanya dalam satu macam dalil saja.
Oleh karena itu amatlah kasihan para pelaku kesyirikan.
Betapa tidak! Dalil-dalil yang demikian kuat dan gamblang, tidak mampu mereka
pahami atau tidak mau menerimanya, padahal untuk memahaminya, tidak dibutuhkan
kecerdasan yang tinggi dan konsentrasi yang berat. Jika seseorang itu
benar-benar berhati bersih dan bersungguh-sungguh mencari kebenaran, maka
dengan mudah mereka akan memahami kewajiban bertauhid dari dalil-dalil
tersebut, atas izin Allah.
Allah Ta’ala mengingatkan kita,
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ
(22) Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Qur`an untuk
pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran? (QS. Al-Qomar: 22).
Imam Ath-Thabari rahimahullah menafsirkan ayat tersebut,
ولقد سهلنا القرآن وهوّناه لمن أراد التذكر به والاتعاظ { فَهَلْ
مِنْ مُدَّكِرٍ} يقول: فهل من متعظ ومنـزجر بآياته
“Sungguh Kami telah memudahkan dan tidak menyulitkan (lafadz
dan makna) Al-Qur`an bagi orang yang menginginkan peringatan dan pelajaran
darinya maka adakah orang yang mengambil pelajaran. Allah mengingatkan bahwa
adakah orang yang mengambil pelajaran dan menahan diri (dari melakukan
larangan)?”
Dua metode pendalilan untuk kewajiban bertauhid
Perlu diketahui bahwa di dalam Al-Qur`an dan As-Sunnah yang
shahihah terdapat dua metode pendalilan yang menunjukkan kewajiban beribadah
kepada Allah (Tauhid) dan kebatilan beribadah kepada selain Allah (syirik),
yaitu pendalilan dengan dalil-dalil umum dan dengan dalil-dalil khusus.
1. Dalil-dalil Umum
Yaitu dalil-dalil yang menunjukkan bahwa ibadah apapun tidak
boleh dipersembahkan kepada selain Allah, namun harus dipersembahkan kepada
Allah semata. Barangsiapa yang mempersembahkannya kepada selain Allah, maka ia
musyrik kafir. Misalnya beberapa firman Allah berikut ini,
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ
Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kalian jangan
menyembah selain Dia (QS. Al-Israa`: 23).
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan
untuk beribadah kepada-Ku (saja)” (QS. Adz-Dzaariyaat: 56).
وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا
“Dan sesungguhnya masjid-masjid itu hanyalah kepunyaan
Allah, karena itu janganlah kalian menyembah apapun (di dalamnya) di samping
(menyembah) Allah” (QS. Al-Jin: 18).
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا
“Sembahlah Allah dan janganlah kalian mempersekutukan-Nya
dengan sesuatu apapun” (QS. An-Nisa`: 36).
وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ
بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ
“Dan barangsiapa menyembah sesembahan yang lain di samping
(menyembah) Allah, padahal tidak ada satu dalilpun baginya tentang itu, maka
benar-benar balasannya ada pada Tuhannya. Sungguh tiada beruntung orang-orang
kafir itu” (QS. Al-Mu`minun: 11).
Ayat-ayat yang menunjukkan bahwa satu saja dari peribadatan,
apapun bentuknya, jika dipersembahkan kepada selain Allah, maka itu adalah
kesyirikan dan pelakunya disebut musyrik kafir. Dengan demikian, kelompok
dalil-dalil umum ini mencakup semua bentuk peribadatan.
Sumber:
https://muslim.or.id/27969-tsalatsatul-ushul-10-beribadah-kepada-selain-allah-adalah-batil.html
Dicatat oleh KunciLangit di 5:45 PTG
Dicatat oleh KunciLangit di 12:28 PG
No comments:
Post a Comment