30 March 2020

Benarkah Wabak Maut Akan Berlaku Setiap 100 Tahun?



 ‏اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ‎
سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)‎  
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)‎
Denyutan Nadiku dengan  Alhamdulillah  (الْحَمْدُ لِلَّهِ)‎
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH  (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)‎
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar   (اللَّهُ أَكْبَرُ)‎
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ    ...اللهَ 


Benarkah Wabak Maut Akan Berlaku Setiap 100 Tahun?

Dengan kemelut virus korona daripada China, ramai yang cuba mengaitkan angka 20, yang kalau dilihat dari satu sudut, boleh nampak kebenaran disebaliknya. Virus Wuhan menular pada tahun 2020. Sehingga 28 Januari, virus ini telah menjangkiti 4,000 orang (The New York Times, 2020).

Wabak Maut 100 Tahun

100 tahun sebelumnya ialah giliran Influenza Sepanyol mengundang keuzuran terhadap 500 juta orang. Influenza ini merupakan antara yang paling membunuh dalam sejarah. Namun tidak terhenti di situ, kerana pada tahun 1820 pula penyebaran kolera telah membunuh ramai orang. Dan sekali lagi, 100 tahun sebelumnya, sebuah wabak besar membunuh sekurang-kurangnya 100,000 orang.

Apabila disunting sekali dalam suatu gambar, tularlah kisah menarik bahawa setiap 100 tahun mesti berlaku sejenis wabak. Orang pun pakat kongsikan dan sebarkan pendapat ini dengan gambar seperti dibawah:
  • Epidemik Cocoliztli 1550 (Mexico)
  • Malaria Amerika Selatan (1650)
  • Campak 13 Koloni (1750)
  • Demam Kuning Amerika (1850)/Influenza Amerika Utara (1850)
  • Kolera Mesir (1950)

Maka pada tahun 2050, kepercayaan yang sama mengatakan akan berlakunya suatu lagi penularan yang mengancam nyawa orang ramai. Ternyata perkaitan sedemikian bertatahkan syirik kerana wujud unsur ramalan. Sebenarnya tragedi ketiga tidak tepat pun kerana Campak 13 Koloni berlaku pada tahun 1747. Dan angka di atas pun ada masalah keralatan dari segi tahun.

Wabak Besar Marseille 1720

Sebelum tahun 1720, suatu wabak yang begitu besar telah menimpa dunia. Catatan sezaman telah merekodkan bahawa tanggapan umum mengatakan inilah kiamat. Tidak kira Islam atau Kristian, semua orang sudah takut. Dari Mekah sampai England, mayat bergelimpangan secara terbuka sekali gus mencetuskan krisis kesihatan jauh lebih teruk daripada wabak sedia ada.

Bakteria yang sama iaitu Yersinia pestis telah menimpa Marseille pada tahun 1720. Kematian 100,000 orang ini juga membunuh aktiviti ekonomi khususnya perdagangan daripada Barat ke Timur. Dan populasi semasa meningkat kembali ke paras pra-wabak 45 tahun kemudian.

Pandemik Kolera 1820

Disini terdapat keralatan dari segi data, kerana pandemik sedemikian tidak bermula pada tahun 1820. Sebaliknya, kota Calcutta telah menjadi punca penyebaran bermula tiga tahun sebelumnya.

India pada masa itu ialah periuk yang sentiasa menanak kolera. Tetapi kali ini lain pula, kerana kolera sedemikian merebak jauh keluar India sampai China dan Laut Mediterranenean.

Kegiatan penjajahan British dan perdagangan dunia juga memudahkan penyebaran ini. Ratusan ribu orang terkorban angkara pandemik ini. Dan setelah dikaji, titik paling awal kolera ini ialah Sungai Ganges yang sangat kotor.

Setelah beribadat, ramai kembali ke kampung mereka sambil membawa bala kolera tanpa disedari. Disebabkan inilah kolera sangat mudah menular sampai senang kata India sangatlah sinonim dengan kolera

Influenza Sepanyol 1820

Keralatan dari segi tarikh ini ibarat sama dengan Campak 13 Koloni yang dikatakan berlaku pada tahun 1850. Sedangkan campak sebenar bermula tiga tahun sebelumnya.

Keralatan yang sama juga berlaku bagi Influenza Sepanyol, kerana titik terawal ialah 1917 di hospital sekitar Etaples, Perancis.

Akibat kekurangan dari segi pengetahuan, maka influenza ini merebak dengan begitu pantas dan tangkas sampai beratus juta orang terkorban kerananya. Kegiatan peperangan dan aktiviti perdagangan global membawa influenza ini ke Amerika Syarikat pun.

Bukan semua perkara mempunyai tarikh sama wajar dikaitkan. Tragedi-tragedi sedemikian bukanlah ulangan 100 tahun.

Ini kerana wabak berlaku pada bila-bila masa pun, khususnya pada zaman-zaman yang serba-serbi kurang dari segi ilmu pengetahuan dan teknologi perubatan.

Semoga memberi manfaat.


Black Death: Wabak Yang Membunuh 200 Juta Nyawa

Wabak yang disebabkan oleh bakteria Yersinia pestis, dianggarkan telah meragut kira-kira 75 juta sehingga 200 juta nyawa manusia ketika berada di ‘puncak kegemilangannya’ iaitu semasa zaman pertengahan dahulu.

Misteri penyakit Black Death
Black Death-Gambar hiasan.

Kehilangan nyawa yang sangat besar ini, telah menyebabkan tamadun manusia itu mengambil masa kira-kira 200 tahun, untuk kembali ke jumlah sebelum wabak tersebut melanda.

Terdapat 3 manifestasi wabak iaitu BubonicPneumonic dan Septicemic.

Sehingga kini, masih terdapat banyak lagi kes-kes wabak dilaporkan saban tahun dan antara “outbreak” terbesar terjadi di zaman moden ini, adalah pada tahun 2014 dan 2017 di Madagascar.

Tidak seperti perubatan zaman pertengahan dahulu, kemajuan perubatan moden masa kini, serta penemuan antibiotik dengan mudah merawat jangkitan Yersinia pestis.

Walau bagaimanapun, disebabkan rakyat Madagascar kebanyakannya tinggal di kawasan pedalaman, menyebabkan pesakit lewat dalam mendapatkan rawatan. Ratusan kes kematian telah direkodkan.

Tidak seperti virus smallpox, wabak ini sukar untuk dibasmi sepenuhnya kerana bakteria Yersinia pestis, menjadikan tikus sebagai “reservoir host”.

Tikus-tikus ini seolah-olah berfungsi sebagai tempat penyimpanan bakteria Yersinia pestis.

Anda perlu tahu bahawa, untuk dijangkiti wabak, anda sama ada perlu digigit atau terkena najis vektor (agen penyebaran) yakni kutu, “oriental rat flea” spesies Xenopsylla cheopis, selepas menghisap darah tikus yang mempunyai bakteria di dalam badannya.

Selain itu, water droplets dari batuk pesakit wabak pneumonik serta bodily fluids juga boleh menjangkiti anda.

WABAK

Penyakit ini tiba di Eropah Barat pada tahun 1347 dan di England pada tahun 1348. Ia kemudiannya mula reda pada awal tahun 1350-an.

Wabak ini dikatakan mula tersebar dari bahagian 'timur', sebagaimana orang zaman pertengahan menganggapnya, kemudian melanda ke utara dan barat selepas menjangkiti timur Mediterranean, Itali, Sepanyol dan Perancis.

Selepas tersebar ke Britain, di mana ia melanda Dorset dan Hampshire di sepanjang pantai selatan England secara serentak, ia kemudian tersebar ke utara dan timur, kemudian ke Scandinavia dan Rusia.

YAHUDI

Tahukah anda, warga yahudi di Eropah dahulu telah dituduh meracun telaga serta kononnya telah menjadi penyebab kepada wabak “Black Death” ini.

Perkara ini seolah-olah menjadi logik masyarakat pada ketika itu kerana tidak terlalu ramai orang yahudi yang mati.

Sebaliknya, penjelasan mudah adalah kerana orang yahudi ini sering menjaga kebersihan tempat tinggal dan diri mereka berbanding warga lain dan berikutan tuduhan itu, ramai warga yahudi telah mati dibunuh.

Semoga memberi manfaat.

Sejarah Perang Biologi Sejak Zaman Purba

Perang biologi ditakrifkan sebagai 'penggunaan racun biologi atau agen berjangkit dengan niat untuk membunuh atau bertindak sebagai tindakan perang', bukanlah satu konsep moden, tetapi percubaan telah diamalkan sejak zaman dahulu lagi.

Perang Biologi Purba
Gambar hiasan.

Pada abad ke-6 sebelum masihi, salah satu tamadun tertua yang diketahui manusia, Asyur, menggunakan bentuk peperangan biologi primitif dengan meracuni telaga-telaga musuh dengan ergot, kulat parasit yang menyebabkan gangguan akal, sawan dan gangren pada mangsa-mangsanya.

Salah satu contoh peperangan kuman bersejarah ialah penggunaan wabak oleh pahlawan Mongol dari Golden Horde.

Semasa pengepungan kota Kaffa di Crimea, banyak tentera Mongol telah dijangkiti dengan Black Death.

Bukan jenis yang melepaskan peluang, orang Mongol menggunakan kembali mayat rakan-rakan mereka yang dijangkiti dan melemparkannya ke tembok kota dalam usaha untuk menjangkiti penduduk di dalamnya.

Tindakan ini juga mungkin menyumbang kepada penyebaran wabak Black Death ke Eropah.

Satu lagi contoh kurang terkenal ialah penggunaan cacar oleh Tentera British terhadap Orang Asli Amerika semasa Pengepungan Fort Pitt pada tahun 1763.

Perang Perancis dan Indian American

Untuk memahami peristiwa Fort Pitt, kita perlu kembali hampir satu abad dan melintasi Lautan Atlantik ke Eropah.

Perang Anglo-Perancis telah dilancarkan secara serentak di Eropah sejak pencerobohan Perancis Normandy pada tahun 1202, tetapi Perancis dan Great Britain telah mengambil bahagian dalam beberapa peperangan di Eropah yang diperluaskan ke Amerika Utara hampir berterusan sejak lewat 1600-an.

Yang paling besar dari perang ini adalah Perang Tujuh Tahun; sebuah konflik global yang berjuang antara dua gabungan besar, yang dipimpin oleh Kerajaan Great Britain dan yang lain oleh Kerajaan Perancis, antara 1756 dan 1763.

Semasa perang ini, Perancis akhirnya kehilangan New France di Amerika Utara ke Great Britain.

The American Theatre ini dirujuk sebagai Perang Perancis dan Indian, dan ia melibatkan bukan sahaja British dan Perancis tetapi juga penduduk asli Amerika.

Pada tahun 1758, penjajah-penjajah British menandatangani perjanjian dengan ketua-ketua 13 negara Amerika Asli di Easton, Pennsylvania.

Sebagai sebahagian daripada perjanjian ini, Orang Asli Amerika berjanji tidak akan bertarung di sisi Perancis sebagai balasan tanah dan jaminan bahawa British tidak akan menubuhkan penempatan penjajah barat di Pergunungan Allegheny selepas tamat perang.

Perang Perancis dan Indian berakhir pada 1760 ketika Jeneral British Jeffrey Amherst menawan Montreal, penyelesaian penting Perancis yang terakhir.

Walau bagaimanapun, British tidak sepenuhnya menghormati semangat perjanjian itu dan terus menduduki kubu-kubu di wilayah Ohio County dan Great Lakes dan merawat orang asli Amerika seolah-olah mereka adalah orang yang ditawan.

Perang Pontiac

Kegagalan Amherst untuk menghormati perjanjian itu sangat menyinggung kaum asli Amerika.

Ketua perang Odawa dengan nama Pontiac menubuhkan sebuah badan pada 27 April 1763, di mana ia mendesak orang ramai menentang British.

Di majlis itu, Pontiac berjaya mengumpul sokongan 300 pengikut untuk cubaan menawan Fort Detroit, yang terletak 10 batu ke utara.

Perang meletus dan berkembang pesat di seluruh rantau ini dan hampir seribu lagi pahlawan dari separuh puak yang berlainan menyertai bahagian Pontiac.

Lapan kubu British dengan cepat ditawan, dan yang lain termasuk Fort Detroit dan Fort Pitt berjaya dikepung.

Cacar di Fort Pitt

Berikutan menyerebaknya perang Pontiac, mangsa-mangsa yang selamat dari serangan di pos-pos lain di sekitar wilayah ini melarikan diri ke Fort Pitt, lokasi strategik yang penting dalam kawalan British Lembah Ohio dan Pennsylvania.

Kemasukan orang ini bermakna bahawa hampir 550 orang berlindung, termasuk lebih dari 200 wanita dan kanak-kanak.

Mungkin disebabkan keadaan yang sempit dan penuh sesak ini orang mula jatuh sakit dengan cacar, penyakit yang mengerikan dan sangat menular yang pada mulanya menyebabkan demam, muntah-muntah, sakit kepala, sakit perut dan sakit belakang yang teruk.

Gejala-gejala ini merosot selepas beberapa ketika dan beberapa hari kemudian muncul ruam.

Ruam cacar bermula pada muka dan tangan, kemudian menyebar dengan cepat untuk menutupi badan.

Dalam masa dua hari penampilan, ruam berubah menjadi jangkitan tisu pada badan yang dipenuhi dengan bendalir dan nanah, kemudian pecah yang meninggalkan bekas luka.

Keseluruhan ini, proses yang mengerikan, mengambil masa sebulan atau lebih dan orang yang dijangkiti itu menular sehingga kuping-kuping itu telah jatuh.

Bentuk utama penyakit ini mempunyai kadar kematian 30-35% dan mempunyai beberapa komplikasi serius termasuk parut, buta dan kecacatan anggota badan.

Pengepungan Fort Pitt Bermula

Pada 22 Jun, 1763 Pontiac dan pahlawannya menyerang Fort Pitt walau bagaimanapun, The Fort terlalu kuat untuk ditakluk dan pengepungan bermula.

Keadaan menjadi semakin suram di dalam Fort, kesan pengepungan, digabung dengan keadaan penuh sesak, dan wabak cacar yang membuat kehidupan sangat sengsara bagi mereka yang terperangkap di dalamnya.

Semasa perjumpaan antara dua kumpulan yang berperang yang diadakan di Fort Pitt pada 24 Jun 1763, Ecuyer, memberikan dua selimut kepada pihak diplomat Amerika Asli dan sapu tangan yang telah terdedah kepada cacar.

Pada 1 Ogos 1763 sebahagian besar penduduk asli Amerika meninggalkan pengepungan untuk memintas 500 tentera British yang berarak untuk membantu Fort di bawah komando Bouquet.

Kedua-dua pihak bertemu di Battle of Bushy Run, di mana walaupun British menderita kerugian besar, mereka mengalahkan orang asli Amerika.

Mereka kemudian berjaya melepaskan tentera yang terkepung di Fort Pitt dan mengakhiri pengepungan pada 20 Ogos 1763.

Cacar di Lembah Ohio

Terdapat perselisihan di antara ahli sejarah tentang berapa banyak kegagalan percubaan untuk menyebarkan cacar di Fort Pitt yang sebenarnya dan ada laporan saksi bahawa penyakit cacar dan penyakit lain telah melanda penduduk Ohio sejak tahun 1759.

Ahli sejarah Francis Jennings menyokong teori bahawa ia mempunyai kesan:

“Tidak diragukan lagi berjaya dan berkesan menimbulkan kerosakan besar kepada Orang Asli Amerika.”

Lain-lain, walaupun, merasakan bahawa ia membuat sedikit perbezaan kepada keadaan dan Ahli sejarah Michael McConnell menulis bahawa:

“Ironinya, usaha British untuk menggunakan kuman sebagai senjata mungkin tidak perlu atau sangat berkesan.”

McConnell menyatakan bahawa cacar telah memasuki wilayah dengan cara lain dan telah menjangkiti penduduk asli Amerika.

Apa yang tidak dibahaskan adalah betapa buruknya penyakit itu, tanpa mengira percubaan untuk menyebarkannya menggunakan peperangan biologi di Fort Pitt.

Dianggarkan bahawa antara 500,000 hingga 1.5 juta orang Asli Amerika meninggal akibat cacar semasa Perang Pontiac dan tahun-tahun selepasnya.

Semoga memberi manfaat.

6 Teori Konspirasi Yang Terbukti Benar

Dari penculikan makhluk asing hinggalah insiden kehilangan pesawat MH370, pelbagai teori ditimbulkan ‘penyiasat’ amatur juga penganalisis profesional di ruang maya.

All seeing eyes

Namun, tidak kesemua teori konspirasi yang sering dikemukakan itu akan memuaskan semua pihak dan kadangkala ia kedengaran agak ‘gila’.

Walau bagaimanapun, di dalam hal yang dikatakan kononnya paling gila sekalipun, kadang-kadang ia merupakan sebuah kebenaran yang tidak dapat disangkal.

Berikut kami kongsikan enam teori konspirasi yang sebelum ini mungkin dianggap cerita rekaan, namun hakikatnya adalah perkara yang benar-benar berlaku.

Konspirasi penculikan rakyat Jepun

Boynton-North-Korea

Isu penculikan oleh agensi perisikan Korea Utara terhadap penduduk Jepun ketika era 1970-an dan 1980-an sehingga kini menjadi hambatan kepada hubungan kedua-dua negara tersebut.

Antara tahun 1977 dan 1983, dikatakan seramai 880 warga negara matahari terbit dilaporkan hilang, terutamanya penduduk yang menetap di kawasan timur di kepulauan tersebut.

Pyongyang pada ketika itu telah dituduh oleh Tokyo sebagai dalang penculikan, namun perkara tersebut dianggap sebagai fitnah oleh rejim Korea Utara.

Sehinggalah pada tahun 2002, negara yang diterajui oleh Kim Jong-il membuat pengakuan dengan mengatakan mereka telah menculik 13 rakyat Jepun untuk dilatih sebagai perisik.

Pyongyang mengakui penculikan tersebut dan hanya membenarkan lima daripada mereka pulang pada 2002, sementara bakinya dikatakan meninggal dunia.

Bagaimanapun, Tokyo meminta Pyongyang menjelaskan nasib 17 warganya yang diculik rejim itu dan bukannya berjumlah 13, seperti yang diberitahu Korea Utara.

Pada waktu tersebut, hubungan kedua-dua negara itu berada dalam keadaan tegang berikutan masalah pertindihan sempadan dan isu ujian peluru berpandu Korea Utara.

Konspirasi National prohibition of alcohol

National prohibition of alcohol

Konspirasi Amerika Syarikat guna racun sewaktu larangan minuman keras.

Pada 17 Januari 1920, Amerika Syarikat (AS) telah melaksanakan pindaan ke-18 di dalam perlembagaan mereka, iaitu larangan penggunaan arak yang juga digelar kempen National prohibition of alcohol.

Undang-undang tersebut dilaksanakan bagi menyekat penjualan, pembuatan dan mengimport bahan-bahan yang berbentuk ‘alcoholoc beverage‘.

Ini kerana pada waktu tersebut, peningkatan kadar jenayah telah melonjak secara mendadak akibat daripada memimun minumam keras, selain menjaga kesihatan penduduk di Amerika Syarikat.

Namun, tahukah anda menerusi laporan yang dikeluarkan agensi Slate.com, pada tahun 1920 hingga 1933, dikatakan seramai 700 rakyatnya telah disahkan mati akibat meminum minuman keras.

Pada waktu tersebut, kerajaan AS dilihat cuba mempengaruhi rakyatnya dengan mengaitkan isu kematian disebabkan meminum arak.

Namun apa sebenarnya yang berlaku adalah saintis di AS telah menggunakan sejenis bahan kimia yang mengakibatkan peminum merasa sakit perut selepas minum.

National prohibition of alcohol [2]

Terdapat sebuah kes di mana seorang lelaki telah mati secara mengejut dengan hanya meneguk arak yang dipercayai telah ditambah dengan bahan kimia tersebut.

Pendedahan mengenai isu ini juga disahkan oleh majalah TIME pada keluaran 2015, yang menemubual pegawai kerajaan, Seymour M. Lowma, sewaktu dia masih menjawat jawatan penolong setiausaha kempen tersebut.

“Langkah yang lebih baik seharusnya dilakukan, bukan seperti ini,” katanya.

Undang-undang larangan tersebut walau bagaimanapun dihenti dan dimansuhkan pada 5 Disember 1933.

Konspirasi Amerika Syarikat merekrut saintis NAZI

Rekrut saintis NAZI

Selepas Perang Dunia Kedua tamat, Jerman dan Jepun menyaksikan kekalahan mereka manakala Rusia dan Amerika Syarikat (AS) muncul sebagai kuasa besar dunia.

Pada ketika itu, negara-negara yang muncul sebagai ‘pemenang’ berlumba-lumba untuk merampas teknologi dan saintis terlatih di loji penyelidikan roket di Peenemünde, Jerman.

AS merupakan negara paling beruntung apabila berjaya mengambil sebahagian besar pakar saintis Jerman; antaranya adalah kumpulan penyelidikan yang diketuai saintis Von Braun.

Selepas disoal siasat oleh bahagian perisikan tentera AS, kerja-kerja penggumpulan data telah dilakukan secara sulit rentetan tentera AS bimbang jika pihak Soviet mengetahui mereka mempunyai Von Braun.

Pada 20 Jun 1945, Kumpulan Von Braun telah berjaya dibawa keluar daripada Jerman untuk ke AS.

Saintis German, Von Braun

Maka bermula dari detik tersebut, menandakan bahawa Von Braun terlibat secara rasmi dengan teknologi perlumbaan angkasa lepas milik AS yang dinamakan operasi Paperclip.

Dalam operasi Paperclip, antara yang paling mudah untuk dilihat adalah pembinaan roket Apollo yang digunakan oleh Neil Amstrong dalam misi ke bulan pada tahun 1969.

Roket Apollo yang dibina jurutera dan saintis AS telah diselia sepenuhnya oleh seorang saintis, Von Braun, di mana reka bentuk Apollo saling tidak tumpah seperti bentuk roket V2 ciptaan beliau semasa Perang Dunia Kedua.

Konspirasi Mind Control (MK-Ultra) CIA

MK-Ultra

Idea mengenai pihak perisikan AS menjalankan projek MK-Ultra bukan merupakan konspirasi dan rahsia lagi.

Projek MK-Ultra adalah kod nama bagi program minda separa sedar yang dimulakan seawal 1950-an di mana sejumlah rakyat AS telah diambil sebagai subjek kepada program tersebut.

Projek itu juga telah diasaskan dengan bantuan kepakaran saintis Nazi yang diambil daripada Operasi Paperclip.

Ini merupakan salah satu dari elemen penting dalam teori konspirasi dunia atau dari sisi lain salah satu dari elemen New World Order.

MK-Ultra [2]

MK-Ultra mempunyai beberapa program sampingan, yang berjumlah 149 semuanya. Program ini merangkumi kajian biologi, dadah, aktiviti seksual, teknologi, fizik, psikologi dan perfileman.

Bukannya satu kebetulan apabila filem yang dikeluarkan pada era 1950-an telah ‘diolah’ untuk mempengaruhi penonton akan bahaya serangan komunis dan memutar belitkan kewujudan makhluk asing.

Jika anda perasan, dunia perfileman Hollywood adalah contoh terbaik sebagai satu alat berkesan bagi projek MK-Ultra.

Konspirasi operasi False Flag

Konspirasi operasi False Flag

Sebelum itu, mari kita fahami apakah yang dimaksudkan dengan nama operasi ‘membawa bendera salah’ ini.

False Flag bermaksud operasi rahsia yang dijalankan sama ada daripada pemerintah, pertubuhan, mahupun sesebuah negara bagi membuat helah kepada orang awam kononnya ‘operasi’ itu seolah-olah dilakukan pihak lain.

Atau dalam kata lainnya dengan memfitnah pihak lain (musuh) sama ada dalam bentuk kemusnahan, keganasan, pembunuhan dan sebagainya.

Tujuan utama operasi ini adalah demi meraih ‘pandangan’ masyarakat supaya menyokong sebarang bentuk tindak balas oleh pemerintah yang ingin menyerang kembali pihak musuh.

Dalam sejarah, operasi False Flag ini pernah dilakukan oleh pihak Nazi yang dipanggil Operasi Himmler di mana serangan palsu ke atas tempat mereka sendiri kemudian mereka menyalahkan Poland.

Dengan tujuan fitnah itu, ia dapat memberikan mereka alasan untuk menyerang Poland.

Konspirasi operasi False Flag [2]

Bagi yang mempercayai tragedi 11 September 2001 adalah operasi False Flag, anda sememangnya merupakan golongan manusia yang menggunakan akal fikiran.

Susulan selepas serangan itu, AS menceroboh Afghanistan dengan alasan konon mahu memerangi keganasan.

Dunia, termasuk negara-negara Islam hanya mampu melihat sahaja pengeboman ekstrem AS ke atas bumi Afghanistan.

Kejadian pengeboman di bangunan-bangunan awam dan masjid-masjid juga adalah sebahagian daripada agenda operasi False Flag.

Ini adalah untuk menimbulkan rasa syak-wasangka di kalangan majoiti umat Islam di seluruh dunia agar memastikan Islam tidak dapat bersatu sebagai satu kumpulan yang besar.

Konspirasi “Anda Sedang Diperhatikan”

Anda Sedang Diperhatikan

Mungkin teori konspirasi ini paling dianggap karut dan tidak masuk akal.

Cuba anda bayangkan, pihak perisik di Pentagon sedang memantau segala aktiviti harian anda. Ditambah pula dengan imej “all seeing eyes” yang ada pada wang kertas 1 dolar AS, seakan-akan menguatkan lagi teori konspirasi ini.

Jika anda merasakan hal itu adalah benar, maka anda mungkin dianggap sebagai manusia paranoid. Adalah mustahil pihak perisik ingin mengintip jutaan manusia di dunia ini dengan hanya menggunakan skrin monitor.

Namun, pada 2013, seorang bekas bekas juruteknik komputer Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA) AS, Edward Snowden memberitahu bahawa perkara ‘mengintip’ seseorang itu adalah begitu mudah.

Ini kerana kebanyakan kita yang begitu teruja dengan kewujudan laman serta media sosial seperti Facebook, Twitter, e-mel dan sebagainya, tanpa disedari terdedah kepada perisikan oleh pihak AS.

Snowden pada 2013 pernah didakwa membocorkan rahsia negara selepas beliau membuat pendedahan bagaimana NSA telah membina sistem komputer yang mampu mengintip sesiapa sahaja yang menggunakan Internet, Facebook, e-mel dan pelbagai lagi.

Menjadikan isu ini lebih besar adalah bagaimana pemilik Google, Facebook dan Microsoft menjalin kerjasama sulit dengan NSA untuk membolehkan semua akaun media sosial pengguna di seluruh dunia diintip.

Edward Snowden

Pendedahan ini sudah tentu memberikan kesan besar kepada ketiga-tiga syarikat terbesar dunia itu sekali gus menjejaskan kepercayaan orang ramai dalam melindungi rahsia peribadi pemilik akaunnya.

AS sememangnya dikenali dengan kecekapan melakukan intipan yang diperlukan untuk menjamin kedudukan mereka sebagai ‘polis dunia’ selain mengekalkan dominasi sebagai negara paling berpengaruh.

Kita boleh melihat bagaimana AS begitu berpengaruh selepas meraih kemenangan bergaya pada Perang Dunia Kedua menggunakan segala medium untuk melakukan risikan terhadap musuh sebenar mahupun musuh yang dicipta mereka.

BACA INI JUGA:

10 Peperangan Yang Bermula Dengan Pembohongan Amerika Syarikat

Jika diteliti, setiap peperangan yang tercetus sentiasa didahului oleh pembohongan besar-besaran oleh media-media yang berpengaruh. Sejarah lalu membuktikan Amerika Syarikat telah mengancam Venezuela dan Ecuador. Esok, mungkin Iran. Dan selepas itu, yang akan datang, siapa pula.

10 Peperangan Yang Bermula Dengan Pembohongan Amerika Syarikat

Media akhbar arus perdana mencerminkan kempen propaganda untuk perang Amerika Syarikat yang akan datang.

Mari kita imbas tentang kisah berapa kali Amerika Syarikat dan talibarut media yang sama telah dimanipulasikan.

Setiap perang yang tercetus adalah satu dari hasil penipuan besar-besaran. Berikut di bawah senarai pendek pembohongan besar oleh media berkaitan peperangan.

1) Perang Vietnam (1964-1975)


Pembohongan Media: 2 dan 3 Ogos 1964, pasukan Vietnam Utara telah dituduh oleh kerajaan Amerika Syarikat telah melancarkan serangan terhadap dua kapal tentera Amerika Syarikat di Teluk Tonkin.

Analisis Perang: Tiada kapal pernah diserang. Itu adalah pembohongan besar oleh media White House.

Matlamat: Untuk mencabar kemerdekaan Vietnam dan mengekalkan dominasi Amerika Syarikat di rantau ini.

Kesan: Berjuta-juta mangsa, kecacatan genetik (Agent Orange) dan berlaku masalah sosial besar-besaran.

Kawasan semburan Agent Orange

Kecacatan genetik disebabkan Agent orange

2) Perang Grenada (1983)


Pembohongan Media: Pulau Caribbean kecil telah dituduh membina pangkalan tentera Soviet dan untuk menyelamatkan doktor Amerika Syarikat.

Analisis Perang: Semuanya palsu. Presiden Amerika Syarikat Reagan mencipta semua alasan itu dari awal.

Matlamat: Untuk mencabar reformasi sosial dan demokratik Perdana Menteri, Maurice Bishop (yang telah dibunuh). Reagan berkata 'Kita tidak boleh membiarkan komunis apaches untuk mengambil alih taman peribadi kita'.

Kesan: Serangan US Marine, penindasan kejam dan pemulihan kawalan ke atas negara.

3) Perang Panama (1989)

Manuel Noriega menjadi kambing hitam kerakusan US.

Pembohongan Media: Pencerobohan oleh tentera marine Amerika Syarikat adalah dirancang untuk menangkap presiden Manuel Noriega yang dituduh mengedar dadah.

Analisis Perang: Ejen CIA Noriega mendakwa kedaulatan terusan Panama berada pada akhir pajakan. Ini tidak dapat diterima oleh Amerika Syarikat yang terus mahu menguasai terusan Panama.

Matlamat: Untuk mengekalkan kawalan Amerika Syarikat (komunikasi strategik).

Kesan: Amerika Syarikat telah mengebom dan membunuh 2000 hingga 4000 orang awam, berita yang diabaikan oleh media.

4) Perang Iraq (1991)


Pembohongan Media: Iraq mencuri inkubator di Kuwait (Bandar Materni).

Analisis Perang: Media ciptaan yang dihasilkan oleh Hill & Knowlton agensi pengiklanan, yang dibayar oleh Pemerintah Kuwait sendiri.

Liga Arab juga bersekutu dalam menyerang Iraq

Matlamat: Untuk mencabar Timur Tengah dan untuk mengekalkan dominasi Amerika Syarikat dan mengekalkan kawalan tentera Israel ke atas rantau tersebut.

Kesan: Tak terkira jumlah mangsa semasa perang, diikuti oleh sekatan dalam tempoh yang lama termasuk ubat-ubatan.

5) Perang Somalia (1993)


Pembohongan Media: Bernard Kouchner mengakui dirinya sebagai wira kempen kemanusiaan di Somalia.

Analisis Perang: Empat syarikat besar Amerika Syarikat telah membeli satu perempat daripada Somalia yang kaya dengan hasil bawah tanah, terutamanya minyak.

Matlamat: Untuk mengawal ketenteraan di rantau strategik.

Kesan perang terhadap rakyat Somalia

Kesan: Tidak dapat mengawal Somalia, Amerika Syarikat mengekalkan negara ini di dalam huru-hara.

6) Perang Bosnia (1992 - 1995)


Pembohongan Media: Firma Amerika Syarikat Ruder Finn dan Bernard Kouchner mengecam panggilan 'kem-kem penghapusan Serbia'.

Analisis Perang: Ruder Finn dan Kouchner berbohong. Orang-orang kem tahanan perang bersedia untuk pertukaran. Presiden Muslim Bosnia Itzebegovic mengakuinya.

Matlamat: Menyerahkan kawasan tersebut untuk kawalan multinasional, mengawal Sungai Danube dan jalan Balkan.

Kesan: Empat tahun perang menakutkan untuk semua bangsa (Bosnia, Serb dan Croatia).

7) Perang Yugoslavia (1999)


Pembohongan Media: Telah berlaku pembunuhan beramai-ramai di Albania dan Kosovo oleh tentera Serbia.

Analisis Perang: Pembohongan besar seperti mana yang diakui oleh Jamie Shea, jurucakap rasmi NATO.

Matlamat: Untuk mengenakan kawalan NATO ke atas kawasan Balkan dan transformasi sebagai Pasukan Polis. Juga untuk membina pangkalan tentera Amerika Syarikat di Kosovo.

Kesan: 2000 mangsa pengeboman NATO. Pembersihan etnik Kosovo oleh Tentera Pembebasan Kosovo yang dilindungi oleh NATO.

8) Perang Afganistan (2001)


Pembohongan Media: Bush mahu membalas dendam selepas 9/11 dan menangkap Osama Bin Laden.

Analisis Perang: Tidak ada bukti kewujudan pertubuhan Al-Qaeda. Bagaimanapun, Taliban telah mencadangkan untuk mengekstradisi Bin Laden.

Matlamat: Untuk kawalan ketenteraan rantau Asia ini yang strategik, untuk membina satu saluran paip merentasi Afghanistan untuk mengawal pembekalan tenaga Asia Selatan.

Kesan: Pekerjaan jangka panjang dan peningkatan besar-besaran pengeluaran candu dan penyeludupan.

9) Perang Iraq (2003)

Media memainkan peranan awal dalam kejatuhan Saddam.

Pembohongan Media: Saddam telah menggunakan senjata kimia berbahaya yang mengakibatkan kemusnahan yang dinyatakan Colin Powel pada PBB.

Matlamat: Kawalan semua sumber minyak dan kemungkinan untuk memeras ugut pesaing seperti Eropah, Jepun dan China.

Kesan: Iraq dalam keadaan huru-hara dan perang saudara.

10) Perang Venezuela-Ecuador (2008)


Pembohongan Media: Hugo Chavez menyokong keganasan, mengimport senjata dan seorang diktator.

Analisis Perang: Chavez dijatuhkan kerana beliau seorang anti Semitik (anti yahudi).

Matlamat: Syarikat-syarikat utama Amerika Syarikat mahu mengekalkan kawalan ke atas minyak benua dan sumber-sumber lain. Mereka takut kebebasan demokrasi dan sosial Amerika Latin.

Kesan: Washington mengetuai dunia dalam memerangi seluruh benua selatan seperti sabotaj ekonomi, memeras ugut, pemasangan pangkalan tentera Amerika Syarikat di kawasan yang kaya dengan hasil bumi.

Kesimpulan


Bagaimanapun, setiap peperangan didahului dan dibenarkan oleh penipuan kempen media besar-besaran. Dan kita jauh daripada sumber cerita yang sebenarnya.

Jangan kita mempercayai bulat-bulat apa yang disampaikan oleh media. Kerana mereka sedang berurusniaga. Kekayaan dapat membeli 'cerita' dan didendangkan dengan menarik untuk tontonan semua.


No comments: