30 March 2020

Hindari Jin - Rukyah Undang-undang, Kaedah & Bacaan



 ‏اَلسَلامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ‎
سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ عَدَدَ خَلْقَهِ وَرِضَى نَفْسِهِ وَزِنَةَ عَرْشِهِ وَمِدَادَ كَلِمَاتِهِ
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Kerdipan Mataku berIstighfar Astaghfirullah (أسْتَغْفِرُاللهَ)‎  
Hatiku berdetik disetiap saat menyebut Subhanallah (سُبْحَانَ اللَّهِ)‎
Denyutan Nadiku dengan  Alhamdulillah  (الْحَمْدُ لِلَّهِ)‎
Degupan Jantongku bertasbih LA ILAHA ILLALLAH  (لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)‎
Hela Turun Naik Nafasku berzikir Allāhu akbar   (اللَّهُ أَكْبَرُ)‎
الْحَمْدُ لِلَّهِ syukur kepada وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ    ...اللهَ 


      

Bagaimana Menghindari Jinn - Rukyah Undang-undang, Kaedah & Bacaan
Rundingan & Soalan Lazim
Oleh: Editor 19 Apr, 05 - 1:00 pagi

Dalam Islam ia dikenali sebagai 'RUQIYAH', yang merupakan usaha untuk mengusir jin dan segala macam gangguan dengan membaca ayat-ayat Al-Kariem Al-Quran. Bagi jin yang mengganggu dan jahat, bacaan al-Quran, terutamanya dalam ayat-ayat tertentu - yang dibaca dengan betul dan betul oleh orang-orang yang suci dan bersih dari iman mereka, akan sangat ditakuti. Mereka akan merasakan api yang panas dan hilang.

Oleh itu, jika orang yang memahami genie benar-benar menggunakan Ruqyah sebagaimana yang diajar oleh Nabi Muhammad dengan betul, maka itu harus dilakukan.

Tetapi jika orang itu menggunakan kaedah menyimpang, terutama dengan melanggar Syariat dan Aqidah, itu tidak boleh dilakukan. Kerana tujuan jin apabila menggangu manusia tidak lain hanyalah untuk menyeret manusia ke pelanggaran dan shirk kepada Allah.

Contohnya, jika orang itu mengatakan bahawa jin itu meminta persembahan, meminta bunga, atau dikorbankan sebagai haiwan korban, itu adalah syirik yang benar. Atau apa-apa yang shariah bertentangan dengan hukum Allah.

Pada dasarnya apabila dibacakan oleh Ruqiyah, jin itu sangat takut dan tidak berani untuk tawar-menawar dengan meminta ini. Kerana pembacaan ayat-ayat Al-Quran membuatnya sangat menyakitkan, jadi dalam proses Ruqyah, tidak ada permintaan dari jin kecuali untuk pergi dan berhenti dari mengganggu manusia.

Oleh itu, pastikan bahawa orang yang anda minta bantuan adalah seorang Muslim yang saleh, memahami ajaran Sharia dengan betul, mempunyai aqidah yang kuat, ibadat sejati, memiliki kebenaran dan penting untuk diperhatikan, dia harus mempunyai pengalaman sebelum berurusan dengan jin, untuk mengetahui kiat dan muslihat. helah yang digunakan oleh jin untuk berpura-pura meninggalkan apabila mereka tidak dan sebagainya.

Nabi saw. Said: Maksudnya: "Tidak apa-apa ruqyah selagi tidak mengandungi shirk" (HR Muslim).

Maksudnya: "Sesiapa yang menggantung sesuatu, maka ia akan diserahkan kepadanya" (HR Ahmad, Tirmidzi, Abu Dawud dan Al-Hakim).

Oleh itu, pelaksanaan ruqyah adalah selaras dengan perkara ini, saya perlu mempertimbangkan perkara-perkara berikut:

A. Membaca rukyah dalam bentuk ayat-ayat Al-Qur'an dan Hadis dari Rasul Allah.

B. Doa yang dibaca dengan jelas dan maknanya diketahui.

C.
Kepercayaan bahawa ruqyah tidak mempengaruhi dirinya sendiri, tetapi dengan
takdir Allah SWT.

D. Tidak konstitusional dengan jin (atau yang lain
selain Allah).

E. Jangan gunakan objek yang menimbulkan keraguan
dan syirik.

F. Kaedah rawatan mestilah mengikut nilai Syariah.

G. Orang yang melakukan terapi mesti mempunyai aqidah bersih, watak yang
patut dipuji dan istiqomah dalam ibadah.

Ruqyah: Bagaimana dan membaca

'RUQIYAH', dalam amalan adalah usaha untuk mengusir jin dan segala macam gangguan dengan membaca ayat-ayat Al-Kariem Al-Quran. Bagi jin yang mengganggu dan jahat, membaca al-Quran - terutamanya dalam ayat-ayat tertentu - yang dibaca dengan betul dan betul oleh orang-orang yang shalil dan yang tidak beriman, akan sangat ditakuti. Mereka akan merasakan api yang panas dan hilang.

Antara yang paling kerap digunakan ialah ayat kerusi, beberapa serpihan ayat di dalam surat Al-Baqarah (tiga ayat terakhir), Surat Ali Imron, Surat Yasin, Surat Al-Jin, Surat Al-Falaq dan Surat An-Naas. Di samping itu, masih terdapat banyak ayat dan doa lain yang diceritakan kepada kita untuk dibaca kepada orang yang dimiliki.

Tetapi jika orang itu menggunakan kaedah menyimpang, terutama dengan melanggar Syariat dan Aqidah, itu tidak boleh dilakukan. Kerana tujuan jin apabila menggangu manusia tidak lain hanyalah untuk menyeret manusia ke pelanggaran dan shirk kepada Allah.

Contohnya, jika orang itu mengatakan bahawa jin itu meminta persembahan, meminta bunga, atau dikorbankan sebagai haiwan korban, itu adalah syirik yang benar. Atau apa-apa yang shariah bertentangan dengan hukum Allah.

Pada dasarnya apabila dibacakan oleh Ruqiyah, jin itu sangat takut dan tidak berani untuk tawar-menawar dengan meminta ini. Kerana pembacaan ayat-ayat Al-Quran membuatnya sangat menyakitkan, jadi dalam proses Ruqyah, tidak ada permintaan dari jin kecuali untuk pergi dan berhenti dari mengganggu manusia.

Ruqyah sendiri adalah salah satu daripada banyak cara untuk menangkis gangguan jahat dan ajaib. Abdul Khalik Al-Atthar dalam bukunya? Menolak dan menguatkan diri dari sihir? menyebutkan bahawa untuk bebas dari pengaruh jahat, beberapa kaedah boleh dilakukan, termasuk:

1. Kaedah Istinthaq

Kaedah istinthaq adalah untuk berbicara dengan syaitan di dalam tubuh orang yang
terkena sihir. Dan bertanya kepadanya tentang namanya, nama ahli sihir yang menggunakan perkhidmatannya, nama orang yang membebankan ahli sihir untuk
melakukan sihir, bertanya di mana sihir itu disimpan dan barangan yang
digunakan untuk sihir . Walau bagaimanapun, kita dikehendaki untuk tetap waspada
dan tidak mempercayai sepenuhnya apa yang dikatakan oleh syaitan
dalam tubuh pesakit, kerana mungkin syaitan berbohong untuk
menyebabkan fitnah dan membahagikan hubungan antara manusia.

2. Kaedah Istilham

Melalui Istilham meminta inspirasi dan bimbingan yang benar dari Allah swt)
bahawa Dia sanggup memberi isyarat melalui mimpi, sehingga sihir yang menimpa
seseorang dapat dikesan dan kemudian dihilangkan.



Kaedah Tahshin Kaedah Tahsin adalah kubu, iaitu dengan memperkuat dan melindungi mangsa sihir dengan menggunakan bacaan Al-Quran, peringatan dan penyembahan tertentu.

Shaykh bin Baaz mengatakan bahawa cara yang paling berkesan untuk merawat kesan sihir adalah untuk mengenali keupayaan untuk mengetahui tempat sihir, misalnya di tanah, gunung dan lain-lain. Dan ia boleh diketahui dan kemudian diambil, maka sihir itu hilang.

Rawatan sihir terlarang adalah untuk menghilangkan sihir dengan sihir juga, ini adalah sesuai dengan kata-kata Rasul yang tegas melarang seorang Muslim daripada pergi ke rumah dukun dan ahli sihir untuk meminta bantuan darinya.

Imam Ibnul Qayyim mengatakan bahawa mengeluarkan sihir dan menghapuskannya adalah rawatan yang paling berkesan, seperti yang diriwayatkan oleh Rasul Allah bahawa dia memohon kepada Allah supaya dapat melakukannya. Allah memberi arahan kepadanya, maka dia tidak pernah mengeluarkan sihir dari sumur.

4. Hijamah

Cara lain ialah dengan hijamah (mengerikan) pada anggota badan yang merasakan kesakitan akibat pengaruh sihir, kerana sihir dapat mempengaruhi tubuh, dan melemahkannya.

5. Ubat-ubatan

Rawatan sihir juga boleh dilakukan dengan menggunakan ubat-ubatan yang dibenarkan (seperti yang dibenarkan) dengan memberi tarikh kepada Ajwah kepada penderita.

Diriwayatkan dari Amir bin Sa'ad dari bapaknya bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang makan setiap pagi, maka Ajwah tidak akan membahayakan dirinya sendiri sama ada racun atau sihir dari hari ke malam." (Diriwayatkan oleh Bukhari)

Mengenai keistimewaan tarikh-tarikh tersebut Imam Al-Khattabi berkata: Tarikh Ajwah mempunyai faedah dan faedah untuk menjadi penawar kepada racun dan sihir kerana berkat-berkat Rasulullah pada tarikh-tarikh Madinah, dan bukan kerana keistimewaan tarikh itu sendiri.

6. Ruqyah

Satu lagi cara yang boleh dilakukan untuk mengeluarkan sihir ialah dengan membaca ruqyah syar? Iyyah (rawatan melalui membaca Al-Quran, peringatan dan perbuatan A).

Imam Ibn Qayyim berkata: Antara ubat yang paling berkesan untuk memerangi sihir kerana pengaruh jahat Syaitan adalah pengobatan Syari'i, iaitu dengan dhikr, doa dan bacaan yang berasal dari Al-Qur'an. Jiwa seseorang ketika dipenuhi dengan dhikr, burung gagak dan memurnikan nama Allah pasti akan terhalang dari pengaruh sihir. Orang yang terdedah kepada keajaiban dapat sembuh dengan membaca ruqyah sendiri atau dari orang lain dengan ditiup dada atau badan yang sakit sambil membaca dhikr dan lakukan A.

Berikut adalah pembacaan yang dipercayai dapat menolak dan menghapuskan bahaya sihir, termasuk:

A. Surat Al-Fatihah.
B. Surah Al-Baqarah, terutamanya ayat 1-5, 254-257
dan 284-286 .
C. Surat Al-Imran khususnya ayat-ayat 1-9 dan 18-19
D. Surat
An-Nisa khususnya ayat 115-121
E. Surah Al- Aafaf khususnya ayat-ayat 54-55.
F. Surat Al-Mu? Minun terutama ayat-ayat 115-118.
G. Surah Yasin khususnya
ayat 1-12.
H. Surah As-Shaffat khususnya ayat 1-10.
I. Surah Ghafir dalam
ayat-ayat tertentu 1-3, dan banyak ayat lain.

Walaupun solat yang disyorkan termasuk:

Ya Allah, Rabb untuk semua manusia, melegakan kesakitan, sembuh sembuh,
Anda adalah bahan yang menyembuhkan tidak ada yang dapat sembuh kecuali Engkau,
penyembuhan yang tidak menyebabkan kesakitan yang sedikit.
??? ???? ????? ?? ??
??? ????? ??? ?? ?? ??? ?? ??? ???? ???? ????? ??? ???? ?????

Dengan
nama Allah, saya bersalah atas kejahatan setiap jiwa atau pandangan seseorang yang
jahat, Allah adalah penyembuh kepada kamu. Dengan nama Allah, saya adalah
meruqyah kamu .
????? ?????? ???? ?????? ?? ?? ?? ???

Saya memohon
kepada anda untuk melindungi Allah dengan kalimat sempurna Tuhan dari
kejahatan yang diciptakan?

Bin Baz berkata: Biarkan seorang
Muslim meminta penyembuhan hanya dari Allah dari semua kejahatan dan bencana,
dengan membaca doa berikut:
??? ???? ???? ?? ??? ?? ???? ??? ??
????? ??? ?? ?????? ??? ?????? ??????

Dengan melafalkan nama Allah yang dengan keagungan namanya membuat sesuatu yang tidak berbahaya di langit atau di bumi, dan Dia Mendengar, Mendengar, Yang Maha Mengetahui? (Baca 3 kali pada waktu pagi dan petang)

Dan juga disarankan untuk membaca ayat Kursy apabila tidur dan selepas solat fardhu, selain membaca Surah Al-Falaq, Al-Nas dan Al-Ikhlash selepas setiap solat pagi dan petang.

Semua kaedah di atas hanyalah solat dan usaha, sumber penyembuhan hanya dari Allah saja, Dia adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu dan di tangannya semua ubat dan penyakit, dan segala sesuatu boleh terjadi berdasarkan ketentuan dan takdir Allah SWT.

Nabi saw. Said:
Dan berdasarkan penjelasan ulama, rawatan Ruqyah Syar'iyah diizinkan dengan kriteria berikut:

A. Membaca rukyah dalam bentuk ayat-ayat Al-Qur'an dan Hadis dari Rasul Allah.
B. Doa yang dibaca dengan jelas dan maknanya diketahui.
C. Kepercayaan
bahawa ruqyah tidak mempengaruhi dirinya sendiri, tetapi dengan takdir Allah
SWT.
D. Tidak konstitusional dengan jin (atau yang lain selain Allah).
E.
Jangan gunakan objek yang menimbulkan keraguan dan syirik.
F. Kaedah
rawatan mestilah mengikut nilai Syariah.
G. Orang yang melakukan
terapi mesti mempunyai kebersihan aqidah, watak terpuji dan istiqomah dalam
ibadah.

Pada asasnya membantu rawatan dengan ruqyah adalah amal tathowu'i (sukarela) yang dibenarkan menerima hadiah dan bukan kasbul maisyah (mata pencarian rutin).

Kongsi ini:

No comments: