29 February 2020

Abu Bakr as Siddiq

أعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Sakit kepala? Puncanya adalah saluran darah tersumbat!(سُبْحَانَ اللَّهِ)‎ Tasbeh Hatiku berdetik setiap saat  
(أسْتَغْفِرُاللهَ)Istighfar dari Kerdipan Mataku 
(الْحَمْدُ لِلَّهِ)Tahmid Dengan‎ Denyutan Nadiku 
(لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)Tahlil ‎Degupan Jantungku 
(اللَّهُ أَكْبَرُ)‎Takbir Hela Turun Naik Nafasku 
اَلْحَمْدُ ِللهِ syukur kepada اللهَ 
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ   ...     اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ                  ALLAH اللهَ 
                                                                       ALLAH اللهَ  
                                        Abu Bakr as Siddiq                                                         

 Abu Bakr as Siddiq


Abu Bakar as-Siddiq """ (Abdullah ibni Abi Qahafah) adalah sahabat yang terbaik dan yang paling dicintai Nabi "". Walaupun Tuhan memuliakan Abu Bakar dengan pelbagai cara yang tidak terkira banyaknya, namun selayaknya darjat bagi beliau yang mungkin " Saat dan ketikanya beliau bersama Rasulullah ""apabila mereka berada di dalam gua."


Allah telah memberikan dia penghormatan memilih Abu Bakr "" untuk menjadi satu-satunya sahabat Nabi "" dalam penghijrahan dari penganiayaan di Makkah ke Madinah. Umar "" berkata, "Sekiranya semua amalan kehidupan yang saya lakukan sepanjang hayat, muga ia akan sama dengan perbuatan ketika berhijrah bersama Rasulullah  pada satu hari itu."

Ibnu Abbas "" berkata bahawa satu hari Nabi "" sakit. Dia pergi ke masjid, dibalut kepalanya dengan kain, duduk di atas Mimbar  dan berkata, "Jika sekiranya aku memilih sesorang sebagai teman sejati , aku pasti akan mengambil Abu Bakr , tetapi sahabat yang terbaik kepada adalah persahabatan sesama Islam ."Beliau kemudian mengarahkan semua pintu rumah-rumah jiran yang menghadap ke Masjid Nabi ditutup, kecuali satu pintu iaitu punti rumah Abu Bakar" ". 

 فَأَمَّا مَنۡ أَعۡطَىٰ وَٱتَّقَىٰ (٥) وَصَدَّقَ بِٱلۡحُسۡنَىٰ (٦) فَسَنُيَسِّرُهُ ۥ لِلۡيُسۡرَىٰ

Jelasnya: Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertakwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala laranganNya); Serta dia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik, Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga)
Surah (92:5-7)
وَسَيُجَنَّبُہَا ٱلۡأَتۡقَى (١٧) ٱلَّذِى يُؤۡتِى مَالَهُ ۥ يَتَزَكَّىٰ (١٨) وَمَا لِأَحَدٍ عِندَهُ ۥ مِن نِّعۡمَةٍ۬ تُجۡزَىٰٓ (١٩) إِلَّا ٱبۡتِغَآءَ وَجۡهِ رَبِّهِ ٱلۡأَعۡلَىٰ (٢٠) وَلَسَوۡفَ يَرۡضَىٰ (٢١)
Dan (sebaliknya) akan dijauhkan (azab Neraka) itu daripada orang yang sungguh bertakwa; (17) Yang mendermakan hartanya dengan tujuan membersihkan dirinya dan harta bendanya, (18) Sedang dia tidak menanggung budi sesiapapun, yang patut di balas, (19) Hanyalah mengharapkan keredaan Tuhannya Yang Maha Tinggi; (20) Dan demi sesungguhnya, dia tetap akan berpuas hati (pada hari akhirat, dengan mendapat segala yang diharapkannya). / (21) . (92:17-21)

Ibn al-Jawzi menyatakan bahawa semua cendekiawan Islam dan para sahabat telah pasti bahawa ayat-ayat ini merujuk kepada Abu Bakar "". Di kalangan semua rakyat dia telah dipanggil "al-Atiq," yang paling alim.

Apabila 33:56 ayat al-Quran diturunkan, iaitu,
 إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓٮِٕڪَتَهُ ۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّۚ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
Abu Bakar "" bertanya jika dia juga telah dimasukkan ke dalam rahmat ini.
Ayat itu kemudiannya diturunkan:
هُوَ ٱلَّذِى يُصَلِّى عَلَيۡكُمۡ وَمَلَـٰٓٮِٕكَتُهُ ۥ لِيُخۡرِجَكُم مِّنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِۚ وَڪَانَ بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَحِيمً۬ا
Dialah yang memberi rahmat kepada kamu dan malaikatNya pula (berdoa bagi kamu), untuk mengeluarkan kamu dari gelap-gelita (kufur dan maksiat) kepada cahaya yang terang-benderang (iman dari taat) dan adalah Dia sentiasa Melimpah-limpah rahmatNya kepada orang-orang yang beriman (di dunia dan di akhirat). (33:43)

 فَبِأَىِّ ءَالَآءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua Syurga. (55:46)
Ibn Abi Hatim menjelaskan bahawa ayat yang tersebut merujuk kepada Abu Bakr as-Siddiq "":


Akhir sekali, penghargaan yang besar yang diberikan kepada Abu Bakar "" dalam mengiringi nabi "" dalam peghijarahan dari Makkah ke Madinah, yang disebut di dalam ayat:

Apabila orang-orang kafir menghalau dia keluar, dia tidak lebih daripada seorang sahabat. Kedua-dua mereka di dalam gua, dan dia berkata kepada sahabatnya,
  إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدۡ نَصَرَهُ ٱللَّهُ إِذۡ أَخۡرَجَهُ ٱلَّذِينَ ڪَفَرُواْ ثَانِىَ ٱثۡنَيۡنِ إِذۡ هُمَا فِى ٱلۡغَارِ إِذۡ يَقُولُ لِصَـٰحِبِهِۦ لَا تَحۡزَنۡ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَنَا‌ۖ فَأَنزَلَ ٱللَّهُ سَڪِينَتَهُ ۥ عَلَيۡهِ وَأَيَّدَهُ ۥ بِجُنُودٍ۬ لَّمۡ تَرَوۡهَا وَجَعَلَ ڪَلِمَةَ ٱلَّذِينَ ڪَفَرُواْ ٱلسُّفۡلَىٰ‌ۗ وَڪَلِمَةُ ٱللَّهِ هِىَ ٱلۡعُلۡيَا‌ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (٤٠)
Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita. Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya) dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (9:40)
Mengapakah Nabi "diperintahkan oleh Tuhan untuk pergi ke gua itu, yang satu hari perjalanan dari Makkah, apabila dia mempunyai jarak lima belas hari dalam perjalanan menuju ke Madinah?

Apabila Nabi"" masuk ke dalam gua itu, labah-labah dan burung merpati datang dan membuat rumah di atas pintu demi menujukkan bahawa tiada siapa yang apa yang berada dalam Gua.
Pada hakikatnya apabila kasih sayang untuk seseorang itu suci, Allah tidak akan sesekali melupakan orang itu. Sebelum meninggalkan Makkah untuk Madinah, Nabi "megamanahkan Syaidina Ali (as) di tempat tidurnya (yang bermakna bahawa Syaidina Ali (as) adalah wakil beliau), kerana orang yang jahil datang untuk membunuhnya.

Bulan yang penuh mempunyai 2 wajah
Yang terang itu menyinari Bumi

Manakala wajah yang gelap pula itu tersembunyi.

Nabi "berkata aku mempunyai dua wajah, satu dengan PenciptaKu dan Satu lagi  dengan apa yang diciptanya. Rasulullah ("") membawa Abu Bakr  bersamanya ke gua sebagai isyarat yang lain iaitu cermin imej yang lain, Sabdanya, "Aku kota ilmu dan Ali adalah pintunya."
Untuk mendapatkan Ilmu daripada Rasulullah ", anda perlu masuk melalui pintu. iaitu yang Ali (). Rasulullah ("") juga berkata, "Apa sahaja yang Tuhan telah dicurahkan ke dalam hati akua, aku isikan ke dalam hati Abu Bakar as-Siddiq.(Rasulullah ("") merujuk sekali lagi untuk rahsia Abu Bakr () ketika dia berkata, "Kelebihan Abu Bakar () bukan kerana berpuasa atau beramal, tetapi kerana rahsia yang berakar di dalam hatinya."

 وَإِذِ ٱعۡتَزَلۡتُمُوهُمۡ وَمَا يَعۡبُدُونَ إِلَّا ٱللَّهَ فَأۡوُ ۥۤاْ إِلَى ٱلۡكَهۡفِ يَنشُرۡ لَكُمۡ رَبُّكُم مِّن رَّحۡمَتِهِۦ وَيُهَيِّئۡ لَكُم مِّنۡ أَمۡرِكُم مِّرۡفَقً۬ا 
Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah yang lain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmatnya kepada kamu dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk (menjayakan) urusan kamu dengan memberikan bantuan yang berguna. (18:16)

Apabila Rasulullah ("") memasuki gua , beliau sangat penat. Beliau berbaring dan meletakkan kepalanya ke atas peha Abu Bakar as-Siddiq (Ini adalah satu penghormatan besar bagi Abu Bakar as-Siddiq () bahawa Nabi Muhammad ("") telah meletakkan kepala mulia di atas kakinya.

Ketika Nabi ("") berbaring dengan kepalanya di peha Abu Bakar as-Siddiq (), Abu Bakr () melihat lubang di dinding gua, dan
menutup lubang itu dengan kakinya. Beliau merasakan sesuatu yang menggigit beliau, yang menyebabkan beliau kesakitan yang teramat sangat. Dia cuba untuk mengawal dirinya sehingga daging tapak kakinya dimakan separuh. Kelihatan ular besar dari celah celah kakinya. Abu Bakar as-Siddiq () mula menangis. Air mata yang jatuh kepipi Rasulullah ("") dan terjaga dari tidurnya. Rasulullah ("") bersabda, "Wahai Abu Bakar! apa yang menyebabkan kamu menangis? "Adakah kamu takut, bahawa orang-orang akan datang dan membunuh kita?" Abu Bakr () berkata, "Wahai Rasul Allah, aku tidak menangis kerana takut bahawa mereka akan membunuh kita, tetapi aku menangis kerana ular yang mengigit kaki aku. Apabila dia selesai dengan aku, dia akan datang mengigit kamu. Hati saya pilu mengenangkan apa yang akan terjadi kepada kamu ya Rasulullah. Itulah sebabnya aku menangis. "

Sabda Rasulullah ("") kepada ular itu, "Adakah anda tidak tahu bahawa daging nabi adalah dilarang untuk anda makan dan juga daging para sekelian aulia juga dilarang?" Ular itu menjawab, "Wahai Rasul Allah, apabila Tuhanku menciptakan aku, aku tahu mengenai kamu. Yaitu sebelum kamu datang ke dunia ini dari rahim ibu kamu. Aku meminta kepada Tuhanku 40,000 tahun yang lalu untuk aku terus hidup bagi melihat wajah kamu sebelum aku mati. Tetapi Abu Bakr as-Siddiq () telah menyekat pandanganku dengan kakinya. Demi memenuhi janji Tuhanku dan melihat kamu, aku terpaksa wajib menggigit kakinya yang menutup pandanganku.

Sabda Rasulullah (""), "air liur orang yang beriman adalah obat."
Jika Tuhan tidak mahu kamu sakit, walaupun jika seseorang mempunyai batuk kering dan anda minum selepas mereka dan penyakit ini cepat merebak melalui minum, anda tidak akan mendapatkan sakit walaupun anda minum beratus-ratus cawan selepas orang itu. Allah adalah satu-satunya yang memegang penawar dan penyakit di dalam kudratNya.
Kemudian Rasulullah ("") bersabda,  بسم الله الرحمن الرحيم
dan menyapukan liur baginda kaki Abu Bakar. Kakinya segera sembuh dan menjadi seperti sebelum ini. Kemudian Rasulullah ("") mengarahkan ular itu melihat dia. Ular itu berkata, "Saya percaya bahawa tidak ada Tuhan selain Allah. Saya percaya bahawa anda adalah Muhammad, Rasul-Nya." Kemudian ular itu berlingkar-lingkaran dalam satu bulatan. Selepas itu, Rasulullah ("") bersabda, "Sekarang apa yang kamu pinta dari Tuhan kamu telah dipenuhi."Ular itu kemudiannya mati dan hilang.
Di dalam gua itu, Allah telah printahkan Rasulullah ("") untuk membuka segala rahsia pengetahuannya , dari hati ke hati kepada Abu Bakar as-Siddiq (). Itu adalah pengetahuan yang tersembunyi yang hanya tersimpan hati, tidak mampu untuk di tuliskan. Itu antara rahsia yang dikurniakan kepada Abu Bakar as-Siddiq (). ketika hijrah bersama Rasulullah ("") dari Makkah ke Madinah.

Rahsia-rahsia ini, mengenai peristiwa-peristiwa di dalam gua itu telah diserahkan dan telah sampai kepada kita hari ini. Pengetahuan yang tidak terkandung di antara kedua-dua kulit  buku. Ia tidak boleh ditulis kerana pengetahuan, ilmu ilham yang segar akan terus bertambah secara spontan. Walaupun ia tidak pernah sama, ia sentiasa sesuai dengan masa dan keadaan.

Sesuai dengan al-Quran, yang bermaksud:-
"Wahai orang-orang yang beriman, takutlah kamu kepada Tuhan, tegakkan kebenaran, dan bersama dengan orang-orang yang benar,"
Kerana anda tidak tahu bila mereka mula bercakap dan rahsia yang tersembunyi akan didedahkan. cahaya dari ucapan mereka akan memberikan manfaat kepada kamu.

 فَبَدَأَ بِأَوۡعِيَتِهِمۡ قَبۡلَ وِعَآءِ أَخِيهِ ثُمَّ ٱسۡتَخۡرَجَهَا مِن وِعَآءِ أَخِيهِ‌ۚ كَذَٲلِكَ كِدۡنَا لِيُوسُفَ‌ۖ مَا كَانَ لِيَأۡخُذَ أَخَاهُ فِى دِينِ ٱلۡمَلِكِ إِلَّآ أَن يَشَآءَ ٱللَّهُ‌ۚ نَرۡفَعُ دَرَجَـٰتٍ۬ مَّن نَّشَآءُ‌ۗ وَفَوۡقَ ڪُلِّ ذِى عِلۡمٍ عَلِيمٌ۬
Maka Yusuf pun mulailah memeriksa tempat-tempat barang mereka sebelum memeriksa tempat barang saudara kandungnya (Bunyamin) kemudian dia mengeluarkan benda yang hilang itu dari tempat simpanan barang saudara kandungnya. Demikianlah Kami jayakan rancangan untuk (menyampaikan hajat) Yusuf. Tidaklah dia akan dapat mengambil saudara kandungnya menurut undang-undang raja, kecuali jika dikehendaki oleh Allah. (Dengan ilmu pengetahuan), Kami tinggikan pangkat kedudukan sesiapa yang Kami kehendaki dan tiap-tiap orang yang berilmu pengetahuan, ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui, (12:76)
Di atas setiap pengetahuan ada pengetahuan yang lebih. Tiada hadnya kepada pengetahuan. Apa yang anda tahu, berbanding dengan pengetahuan Nabi ("") dan berbanding dengan pengetahuan Allah, tida apa-apa.

Tiap-tiap tiang rohani mengambil rahsia dari salah satu daripada lima nabi-nabi. Tahap Rohani Adam, Nuh, Ibrahim, Musa, Isa dan kerohanian Muhammad  melebihi semua.


Mengingati dalam apa-apa cara dengan berzikir, membaca al-Quran, memikirkan apa yang anda telah lakukan pada siang hari, kelakuan yang baik atau buruk terhadap orang lain, ini juga dianggap sebagai mengingati. Itulah sebabnya kenapa duduk dengan orang-orang yang benar adalah sangat penting. Apabila anda menemui seseorang yang benar, pergi dan duduk bersama-samanya. Walaupun dia tidak bercakap, duduk dengan dia. Cahaya di dalam hatinya akan datang kepada kamu. Ada satu pepatah, "Jangan duduk dengan tukang besi, kerana hangusnya asap tetap melekat kepada anda, tetapi pergi dan duduk dengan pembuat minyak wangi, sekurang-kurangnya anda menghidu wanginnya. Bagaimana anda tahu seseorang yang benar? Hati anda akan cepat tertarik kepadanya. Anda akan tahu dengan segera bahawa ini adalah orang yang benar. Jika hati anda berkata kepada anda, "Tidak, ini tidak adalah orang yang benar," maka tinggalkan.
Seterusnya [Next]:- Abu Bakr as Siddiq (II)                          

 Abu Bakr as Siddiq (II)


1. Allah akan menunjukkan kemuliaan-Nya kepada umatnya secara umum, tetapi Dia akan menunjukkan kepada Abu Bakr dalam cara yang istimewa.
2. Tidak sekali-kali matahari naik atau turun pada seseorang, selain daripada Nabi, melainkan Abu Bakr .
3. Tidak pernah apa-apa yang diturunkan kepada aku bahawa aku tidak sampaikan ke dalam hati Abu Bakar.
4. Tiada seorang pun yang aku terhutang dan tidak dibayar balik kecuali Abu Bakar, semuga Tuhan akan membalasnya kepadanya pada hari kiamat.
Dari Bukhari meriwayatkan dari Ibn Umar ²:
Pada zaman Nabi "" kami tidak mengenali sesiapa yang lebih mulia daripada Abu Bakar as-Siddiq, kemudian Umar, kemudian Uthman.
Bukhari juga meriwayatkan dari Muhammad ibn al-Hanafiyya "" ( anak lelaki Ali): Saya bertanya kepada bapa saya, "Siapakah orang yang terbaik selepas Rasulullah " i "?" Dia berkata, "Abu Bakar." Saya bertanya, "Siapakah yang kemudian?" Dia berkata, "Kemudian Umar." Saya takut dia akan mengatakan Uthman kemudiannya, jadi saya berkata, "Kemudian anda?" Dia menjawab, "Saya hanya orang biasa."


Tabarani diriwayatkan melalui Muadh "" bahawa
Nabi "" berkata:
Aku mempunyai mimpi bahawa aku akan diletakkan di sebelah timbangana dan umatku diletakkan di sebelah yang satu lagi dan aku adalah lebih berat. Kemudian Abu Bakr  diletakkan di satu pihak dan umatku diletakkan di satu sisi dan Abu Bakr adalah lebih berat. Kemudian Umar diletakkan di satu pihak dan umatku diletakkan di pihak yang lain dan Umar adalah lebih berat. Kemudian Uthman diletakkan di satu sisi dan umatku di pihak yang lain dan Uthman adalah lebih berat. Kemudian timbangan itu dikembalikan.
Hakim diriwayatkan bahawa Ali "" telah ditanya, "Wahai Amirul Mukminin, beritahu kami akan Abu Bakr." Beliau berkata, "Dia adalah orang yang Tuhan gelarkanl as-Siddiq dari lidah Nabi"  "dan dia khalifah Rasulullah "". Kami menerima beliau untuk agama kita dan dunia ini. "
Terdapat banyak hadith lain yang menunjukkan pencapaian yang besar Abu Bakar as-Siddiq "" dengan merujuk kepada semua sahabat lain.
Abu Bakr "" adalah kawan yang terbaik dan sahabat yang paling dicintai oleh nabi "". Beliau tidak pernah menyertai dalam penyembahan berhala yang diamalkan oleh sezaman dengan beliau.
Dia datang ke Islam tanpa dapat dikesan dan tampa apa-apa keraguan atau teragak-agak. Beberapa tahun kemudian, nabi "" teringat, "Setiap kali saya menawarkan Islam kepada sesiapa pun, beliau sentiasa menunjukkan beberapa keengganan dan teragak-agak dan cuba untuk membuat hujah.
Abu Bakr adalah satu-satunya orang yang menerima Islam tanpa sebarang keraguan atau teragak-agak, dan tanpa hujah apa-apa.
Beliau orang yang pertama dalam sokongan spiritual. Dia kekal teguh dalam sokongan beliau sepanjang tahun-tahun yang sukar di Makkah. Beliau adalah orang yang pertama untuk bersuara apabila peristiwa yang diluluskan di luar pemahaman walaupun umat Islam baru sendiri, seperti dalam kes Israk & Mikhraj. Kemudian di Madinah, apabila Perjanjian Hudaybiyya telah ditandatangani, hanya Abu Bakar "" benar-benar kekal setia. Beliau menasihati para sahabat, "Jangan goyah atau ragu-ragu, tetapi berpegang teguh kepada tali nabi" "."

Beliau orang yang pertama dalam sokongan harta benda. Manakala yang lain umat Islam memberikan kekayaan besar untuk menyokong iman mereka,
Abu Bakar "" adalah orang pertama yang memberi segala hartanya. Apabila ditanya apa yang dia telah tinggalkan untuk anak-anaknya, dia menjawab, "Tuhan dan Nabi-Nya"  ".
"Apabila mendengar ini Umar"  "kata," Tiada seorang pun boleh mengatasi Abu Bakar dalam berkhidmat kepada Islam. "
Beliau orang yang pertama berbudi bahasa dengan saudara baru, dan belas kasihan, orang-orang yang beriman yang lain. Saudagar yang sangat kaya, dia sentiasa memerhatikan bagi golongan miskin dan yang lemah.

Beliau membebaskan tujuh hamba sebelum meninggalkan Makkah, di antara mereka Bilal ""
Beliau bukan sahaja membelanjakan jumlah yang besar untuk membeli kebebasan mereka, tetapi dia kemudian membawa mereka ke dalam keluarga sendiri dan mendidik mereka.
Apabila beliau mengambil alih peranan khalifah, beliau berkata:
Bantu saya, jika saya di jalan yang benar. Perbetulakn akau jika aku dijalan orang-orang yang sesat. Yang lemah di kalangan kamu hendaklah kuat dengan aku sehingga, Insya-Allah, aku menunaikan hak-haknya. Yang kuat di kalangan kamu adalah lemah dengan saya sehingga, insya Allah, saya telah mengambil apa yang kena dibayar olehnya. Taatlah kepadaku selagi aku taat kepada Allah dan Rasul-Nya """". Apabila aku menderhaka kepadaNya dan Rasul-Nya """ janganlah kau taatlah kepadaku.
Dalam tafsiran awal Islam itu ialah mimpi-mimpi adalah dianggap sebagai satu latihan rohani. Hanya mereka yang mempunyai hati yang murni dan visi rohani boleh mempunyai impian yang bermakna, dan hanya mereka yang mempunyai hati yang murni dan visi kerohanian boleh mentafsirkan mereka.

Abu Bakar "" adalah seorang jurubahasa yang diakui dalam mentafsirkan . Nabi Muhammad """" sendiri akan berunding hanya dia dalam mentafsir mimpi secara yang jelas. Sebelum Perang Uhud, nabi """i" melihat dalam mimpi bahawa dia adalah penggembala haiwan. Ada di antara mereka yang disembelih. Pedang bahawa beliau pegang telah patah dua.
Abu Bakar "" mentafsirkan bahawa haiwan yang disembelih itu menujukkan ramainya yang akan mati syahid  dan pedang patah menandakan kematian salah satu daripada kaum kerbat Rasulullah "". Mimpi tersebut menjadi kenyattan pada Perang Uhud.
Abu Bakar "" juga penyair sebelum beliau menjadi Muslim. Beliau dikenali sebagai seorang penyair yang luar biasa dan ingatan yang sangat baik daripada puisi-puisi panjang di mana orang-orang Arab amat berbangga. Beliau menggunakan sepenuhnya kelebihan beliau di dalam Islam. Beliau membaca Al-Quran dengan cara yang betul sehingga menyentuh perasaan orang ramai dan mereka  datang kepada Islam hanya selepas mendengar dia berdoa. Quraisy cuba untuk melarang beliau bersembahyang di halaman rumahnya demi untuk menghalang rakyat daripada mendengar bacaan beliau.

Kerana ingatannya yang kuat banyak hadith yang paling penting sampai kepada kita pada hari ini. Antaranya ialah mereka yang menunjukkan bentuk yang sepatutnya doa dan orang-orang yang menyatakan perkadaran yang betul zakat. Namun, daripada beribu-ribu hadith yang disahkan dan direkodkan, hanya 142 yang datang melalui Abu Bakar "".
Anak perempuannya, Aisha ˉ, yang berkaitan bahawa bapanya menyimpan buku lebih 500 bauh, tetapi pada satu hari beliau memusnahkan.
Walaupun beliau seorang lelaki yang tenang dan lembut, beliau juga orang yang pertama di medan perang. Beliau menyokong nabi "" dalam semua penyebaran islam kedua-duanya dengan pedang dan dengan ucapan. Beliau tetap kekal di sisi Nabi tercinta "". walaupaun yang lain meninggalkannya. Ia dinyatakan bahawa apabila Ali "" bertanya kepada para sahabat yang mereka dianggap sebagai yang paling berani. Mereka menjawab bahawa Ali "" adalah yang paling berani. Tetapi dia menjawab: "Tidak. Abu Bakar adalah yang paling berani. Pada hari peperangan Badar, apabila tidak ada sesiapa menjaga nabi "" ketika berdoa, Abu Bakr berdiri dengan pedang dan tidak membenarkan musuh untuk datang mendekatinya. "
Beliau adalah yang pertama mengikuti nabi "" sebagai khalifah dan pemimpin orang-orang yang setia. Beliau dimulakan menjaga perbendaharaan awam demi menjaga golongan fakir dan miskin. Dia yang pertama menyusun seluruh Al-Quran dan memanggilnya mushaf.
Mengenai penghantaran rohani, beliau adalah orang pertama yang memberi arahan dalam kaedah membaca perkataan-perkataan suci "la ilaha ill-Allah" untuk menulenkan hati dengan zikir.

Dari Pepatah-Nya
1. Tiada ucapan yang baij jika ia tidak ditujukan kepada keridhaan Allah.
2. Tidak ada kebaikan dalam seseorang jika kejahilan mengatasi kesabaran.
3. Tuhan akan membencinya jika seseorang itu menjadi tertarik oleh pesona dunia selagi dia menyimpannya di dalam hatinya.
4. Seorang yang pemurah lagi takwa, tidak bermewah dan sentiasa  merendah diri.
5. Jangan sesekali berbangga diri kerana anda akan kembali ke bumi dan badan anda akan dimakan oleh cacing.
6.Apabila dia telah dipuji oleh orang-orang, dia akan berdoa kepada Allah berkata, "Wahai Tuhan, Engkau lebih mengetahui diriku dari diriku sendiri dan aku mengetahui diriku lebih daripada orang yang memuji ku. Jadikan aku lebih baik daripada apa yang mereka fikirkan. Berilah ampun kepada orang dosa-dosa aku yang mereka tidak mengetahuinya. Jangan dipertanggungjawabkan ke atas apa yang mereka katakan. "
Jika anda mengharapkan rahmat Allah, berbuat baik kepada orang-hambaNya.
Satu hari dia memanggil Umar "" dan berceramah sehingga Umar "" menangis. Abu Bakar "" memberitahu beliau, "Jika anda menyimpan pegangan aku, anda akan selamat. Peganganku ialah, 'Kematian itu akan datang sekelip mata, bila-bila masa dan hidup sewajarnya. "
Maha Suci Tuhan yang telah tidak diberikan kepada makhluk itu apa-apa cara untuk mencapai pengetahuan-Nya kecuali dengan cara yang tidak berdaya dan putus asa mereka yang pernah mencapai pencapaian itu.

Abu Bakar "" kembali kepada Allah pada hari Isnin, seperti wafatnya Nabi "", antara waktu asar dan waktu sembahayang tengah malam pada 22 Jumada al-Awal, 13 Hijrah /634 M. Semoga Allah memberkati beliau dan memberinya keamanan. Nabi """" pernah berkata kepadanya, "Abu Bakr, anda umat ku yang pertama masuk syurga."
Al Fatihah:-
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)
Abu Bakr as Siddiq


ALLAH اللهَ ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَ
                                  






















ALLAH اللهَ ALLAH اللهَALLAH اللهَALLAH اللهَ    
                                             
 Abu Bakr as Siddiq                                             
                                             
       اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
                والله أعلم بالـصـواب  
                       Moga Bermanfaat.
                             
...........................................................................................................





Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Subhanallah 100X سبحان الله
Alhamdulillah 100X الحمد لله
LA ILAHA ILLALLAH 100X  لا إله إلا الله
Allāhu akbar 100X  الله أكبر

Alhamdulillah syukur kepada ALLAH

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh









Subhanallah 100X سبحان الله
Alhamdulillah 100X الحمد لله
LA ILAHA ILLALLAH 100X  لا إله إلا الله
Allāhu akbar 100X  الله أكبر

Alhamdulillah syukur kepada ALLAH

No comments: