29 February 2020

Darul Nafis - Karangan As Syeikh Muhammad nafis Ibn Idris Al Banjari

أعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Sakit kepala? Puncanya adalah saluran darah tersumbat!(سُبْحَانَ اللَّهِ)‎ Tasbeh Hatiku berdetik setiap saat  
(أسْتَغْفِرُاللهَ)Istighfar dari Kerdipan Mataku 
(الْحَمْدُ لِلَّهِ)Tahmid Dengan‎ Denyutan Nadiku 
(لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)Tahlil ‎Degupan Jantongku 
(اللَّهُ أَكْبَرُ)‎Takbir Hela Turun Naik Nafasku 
اَلْحَمْدُ ِللهِ syukur kepada اللهَ 
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ   ...            ALLAH  اللهَ 
                 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
Darul Nafis - Karangan As Syeikh Muhammad nafis Ibn Idris Al Banjari

 Darul Nafis - Karangan As Syeikh Muhammad nafis Ibn Idris Al Banjari



Dengan nama Allah Taala, yang amat murah pada menganugerahi nikmat yang besar-besar lagi amat menanugerahi nikmat seni-seni jua. Aku mulai risalah ini, الحمد لله الذى كرم بنى آدم واصطفى منهم العلماء Bermula segala jenis puji itu tertentu bagiAllah Taala, tuhan yang memuliakan anak adam dan memilih Ia daripada mereka itu akan ulama-ulamak * واختار أيضا منهم الزهاد والحكماء والكرماء * Dan memilih Ia pula daripada merekaitu akan segala yang zahid dan yang hakim dan yang karim * واختار أيضا منهم الزهاد والحكماء والكرماء * Dan melebihkan Ia daripada merekaitu akan segala orang yang mengenal akan zat Allah Taala dan akan segala sifatNya dan segala asma'Nya.

* واختار أيضا منهم الزهاد والحكماء والكرماء * Dan memerasakan Ia akan mereka itu akan lazat kasih akan Dia dan telah memperlihat Ia akan mereka itu akan haqiqat segala sesuatu daripada bumi dan langit. * والصلاة والسلام على سيدنا محمّد خاتم الأنبياء *
Dan rahmat Allah dan salamNya atas Penghulu kita Nabi Muhammad, menyudahi Ia segala nabi. * الذى خلق من ذاته ومنه جميع الأسياء * Dan dijadikan ia dari nur zatNya, dan daripadanya lah dijadikan sekelian perkara. * وعلى آله وأصحابه السادة الأولياء * Dan atas segala keluarganya dan sahabatnya yang penghulu segala aulia'. * وعلى التابعين وتابعي التابعين لهم بإحسان الى يوم الجزاء * Dan atas segala yang mengikut bagi mereka itu, dan segala yang mengikut bagi segala yang mengikut bagi mereka itu dengan kebajikan hingga hari pembalasan.

.وبعد فلما كانت سنة ألف ومائتين من هجرة النبي الكريم على صاحبها ربّه أفضل الصلاة وأذكى التسليم Dan kemudian daripada itu maka adalah tatkala pada tahun seribu dua ratus tahun hijriyah nabi yang mulia atas mempunyai badi (permulaan) daripada Tuhannya, rahmat yang amat lebih dan haluan yang amat suci. * قد المس مني بعض الإفخوان فتح الله قلبي وقلبه بنور المشهادة والعرفان * Sanya telah meminta daripadaku setengah setengah daripada saudaraku membukakan kiranya Allah Taala akan hatiku dan hatinya, dengan cahaya musyahadah dan ma'rifah.

.* قد المس مني بعض الإفخوان فتح الله قلبي وقلبه بنور المشهادة والعرفان * ] Dan aku buatkan baginya satu resalah yang ringkas dalam bahasa rumi yang lemah lembut, supaya memberi munafa'at dengan dia akan orang yang tiada mengetahui bahasa Arab yang nyata. * في بيان وحدة الذات والصفت والأسماء والأفعال لتخلص السالكين من الشركالخفى والرياء والعجب للأعمال * Pada menyatakan wahdatul zat dan wahdatul sifat dan wahdatul asma' dan wahdatul af'al, supaya melepaskan ia akan segala orang-orang salik itu dari syirik khofi dan daripada Riyak dan Ujub bagi segala amal.

.* وبيان بعض الحقائق ومقامات القوم الكرام ومشاهداتهم لذى الجلال واإكرام * Dan menyatakan setengah daripada segala ilmu haqiqat, dan menyatakan setengah daripada maqam kaum ahli tasauf yang mulia, dan menyatakan setengah daripada segala musyahadah mereka itu bagi Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemulian. * فأجبته إلى ذلك وإن لم أكن أهلا لذلك * maka aku perkenankan akan dia berbuat risalah yang demikian itu, dan jika tiada aku ahli bagi yang demikian sekalipun. * مستعينا بالله ومعتمدا عليه في تحقيق للطلوب والمقصود على حسب ما ظهرلي من أقوال أهل المنة والالشهود Padahal aku meminta tolong kepada AllahTaala dan berpegang atasnya pada mentahqiqkan yang dituntut dan yang dimaksudkan atas sekira-kira barang yang zahir ia bagiku daripada perkataan orang yang mempunyai minat dan syuhud.
.*وسميتها الدر النفيس في بيان وحدة الأفعال والأسماء والصفات والذات ذات التقديس * Dan aku namai risalah ini DARUL NAFIS, ertinya MUTIARA INDAH * pada menyatakan wahdatu af'al dan asma' dan sifat dan zat yang suci. * راجيا من الله أن ينفع بها المريدين وأن يجعلها خالصة لوجهه وذخيرة لي ولهم يوم الدين * Padahal harap aku daripada Allah Ta'ala, bahawa memberi munafaat Dia dengan risalah ini, akan segala orang yang murid, dan bahawa dijadikanNya kiranya akan dia tulus ikhlas bagi zat hak Allah Taala dan petaruhan bagiku dan bagi mereka itu pada hari qiamat. * ورتبتها على مقدمه وأربعة فصول وخاتمة وذكرت فيها المسائل السفية المأخوذ من كتب الصوفيه * Dan aku aturkan akan dia atas satu muqadimah dan empat fasal, satu khatimah dan aku sebutkan didalamnya beberapa masaalah yang tinggi2, yang diambil daripada beberapa kita ali tasauf.

.* مقدمة فى بيان الأشياء ألتى تبطل السالك وتمنعه من وصول إلى الله تعالى * Bermula ini satu muqadimah pada menyatakan segala perkara yang membatalkan ia akan orang yang salik dan yang menegahkan dia, daripada sampai kepada Allah Taala. Ketahui olihmu hai salik. bahawasanya wajib atasmu itu memelihara akan dirimu daripada segala maksiat, sama ada maksiat itu bathin atau zahir, dan melepaskan dirimu daripada segala yang membatalkan sulukmu, dan daripada yang menegah dikau daripada sampai kepada Allah Taala. Bermula, segala yng membatalkan suluk itu amat banyak. Setengah daripadanya *كسل * ertinya segan daripada mengerjakan ibadat serta kuasa mengerjakan dia. Kata Abu Dzar: Jamhir barangsiapa berperangai 'kasal', maka tiada diperolih ia akan bahagia didalam dunia dan didalam akhirat. Dan setengah daripadanya *فتور* ertinya lemah daripada mendirikan ibadat sebab bimbang dengan dunia. Dan setengah daripadanya *ملل* ertinya jemu dan puas daripada memperbuat ia berulang-ulang, padahal belum lagi hasil yang dikehendakinya. Syahadan, adalah sebab yang demikian itu sekeliannya kerana kurang iman dan dhoif yaqin dan buta matahati, dan mengikutkan nafsu akan hawanya.
Dan yang menegahkan sampai orang yang salik itu kepada Allah Taala itupun amat banyak jua dan adapun setengah daripadanya *شرك خفى * ertinya syirik yang tersembunyi, iaitu membangsakan segala perbuatan yang terbit daripada makhluk kepada makhluk jua, tiada kepada Allah Taala, kerana haqiqatnya segala perbuatan itu sekeliannya terbit dari Allah Taala jua, dan adalah segala makhluk itu seolah2 alat perbuatan AllahTaala, maha suci Allah Taala mengadakan sesuatu dengan alat. Dan setengah daripadanya *رياء* riyak, ertinya memperlihatkan ibadatnya kepada orang yang lain atau menghendaki dengan ibadatnya itu akan sesuatu yang lain daripada Allah Taala, jikalau syurga sekalipun. Dan setengah daripadanya *سمعة *sumaah ertinya mengkhabar-khabarkan ibadatnya yang ikhlas kerana Allah Taala itu kepada orang supaya dibesar orang dan dimuliakan orang. Dan setengah daripadanya *عجب* ujub, ertinya membesarkan dan membanyak akan ibadatnya, padahal tiada dilihatnya akan dia itu nikmat daripada Allah Taala.
Dan setengah daripadanya *سقط أوله وقوف مع العبادة * ertinya yang mendindingi iaitu memandang ia akan ibadatnya itu daripada dirinya, tiada dilihatnya akan dia nikmat daripada Allah Taala atasnya. Dan setengah daripadanya *حجب* hijab ertinya dinding iaitu dinding ibadatnya daripada segala cahayanya dan perhiasannya dan keelokannya, kerana tiap-tiap satu amal ibadat itu baginya cahaya dan perhiasan dan keelokannya, maka berhentilah orang salik kepadanya daripada melihat akan perhiasannya dan keelokannya, maka sukacitalah ia dengannya dan lupalah ia akan Allah Taala, daripada sebab yang demikian itu.
Syahadan, tiada yang melepaskan akan dikau salik daripada segala segala perkara bahaya yang tersebut itu, melainkan syuhudmu dan pandangmu akan bahawasanya segala perbuatan itu sekeliannya terbit daripada Allah Taala jua,seperti yang lagi akan datang kenyataannya pada fasal yang pertama ini. Insyaa Allah Taala...

Seterusnya [Next]:-  الفصل الأول في بيان توحيد الأفعال *

*****************************************************************************************
Ianya merupakan salah satu kitab rujukkan diRumikan oleh Sufi Tauhid

 Darul Nafis - Wahdatul Af'al

* الفصل الأول في بيان توحيد الأفعال *

Bermula fasal pertama pada menyatakan Tauhid Af'al, ertinya mengesakan Allah taala pada segala perbuatan. Ketahui olehmu hai salik, bahawasanya tiada yang melepaskan akan dikau daripada segala bahaya yang tersebut itu melainkan pandang dan syuhudmu akan bahawasanya segala perbuatan yang berlaku didalam alam ini, sekeliannya daripada Allah Taala/ Tuhan, sama ada perbuatan itu baik pada rupanya dan pada haqiqatnya, seperti iman dan taat, atau jahat pada rupanya tiada pada haqiqatnya. Seperti kafir dan ma'siat, kerana kafir dan ma'siat itu pada haqiqatnya baik jua, kerana terbit dari yang baik iaitu Allah Taala. Dan tiap2 yang terbit daripada Allah Taala itu baik jua pada haqiqatnya, tetapi jahat kedua pada rupanya, kerana syara' datang ia mencela akan dia.

Bermula kafiat memandang segala pebuatan itu daripada Allah taala, iaitu seperti bahawa dipandangnya dan syuhudnya dan dilihatnya dengan mata kepalanya dan denga matahatinya, bahawasanya segala perbuatan terbit ia daripada Allah taala, dan mengbangsakan kepada yang lain dari Allah taala itu majazi jua, tiada pada haqiqatnya, kerana pada haqiqatnya, sekelian perbuatan itu daripada Allah taala jua, sama ada perbuatan itu daripada dirinya atau lainnya. Sama ada dengan * مباشرة* atau *تولّد * . Dan ertinya perbuatan dengan mubashirah itu iaitu yang berserta dengan Qudrah yang baharu, seperti gerak diam pada tangan orang yang menyuruh. Dan ertinya perbuatan dengan Tawallud itu, iaitu yang jadi daripada perbuatan yang mubasyirah, iaitu seperti jatuh batu daripada tangan melempar.
Bermula dalil yang menunjukan bahawasanya, segala perbuatan itu terbit daripada Allah taala jua, tiada daripada lainNya itu, firman Allah taala yang tersebut didalam Alquran * والله خلقكم وما تعملون * ertinya, bermula Allh taala jua menjadikan kamu dan barang perbuatan kamu. Kata Syeikh Muhammad ibnu Aljazuli rahimallah dalam syarah 'Dalail AlKhairat' 'tiada terbit daripada se saorang daripada segala hambanya, perkataan dan tiada perbuatan dan tiada gerak dan tiada diam, melainkan telah terdahulu pada ilmuNya dan qadhoNya dan qadarNya, 'intiha'.
Dan firman Yang Maha Tinggi: * وما رميت إذ رميت ولكن الله رمى * ertinya tiada engkau melempar, ya Muhammad, tatkala berusaha engkau melempar, tetapi Allah Taala jua yang melempar tatkala itu. Dan lagi sabda Nabi s.a.w * لا حول ولاقوة إلا بالله العلى العظيم * ertinya tiada daya pada menjauhkan ma'siat, dan tiada upaya pada mengerjakan ta'at, melainkan dengan daya dan upaya Allah taala, Tuhan yang Maha Tinggi lagi Maha besar jua. Dan lagi sabda Nabi s.a.w * لا تتحرك ذرة إلا بإذن الله * ertinya, tiada bergerak didalam alam ini suatu zarah jua pun melainkan dengan dengan izin Allah taala.
Syahadan, maka manakala sentiasa engkau memandang kepada yang demikian itu, dan tahqiqlah engkau dengan Dia, nescaya lepaslah engkau daripada segala bahaya yang tersebut itu, dan engkau lihat dengan mata kepalamu dan dengan mata hatimu akan segala wujud Majazi ini hapus ia dibawah NUR WUJUD Allah yang sebenarnya.
Syahadan, manakala engkau kekalkan akan syuhudmu dan pandangmu akan bahawasanya keadaan segala perkara perbuatan itu terbit daripada Allah taala, dengan membiasakan dia sedikit, kemudian sedikit hingga tahqiqlah dengan yang demikian itu. Maka apabila tahqiqlah engkau dengan dia dan jadilah kepadamu itu musyahadah, ertinya berpandangan dan tiada bercampurlah dengan pandanganmu zahirmu dan bathinmu, maka baharulah sampai engkau kepada maqam Wahdatul Af'al, ertinya Esa Allah taala pada segala perbuatan, iaitu ibarat ia daripada fana segala perbuatan makhluk ini, sama ada perbuatan dirinya atau perbuatan lainnya, Sekeliannya itu fana dibawah perbuatan Allah taala, sekira-kira tiada dilihat didalam AKUAN itu sesuatu, perbuatan Allah taala jua, sama ada perbuatan itu baik atau jahat.

Dan dalil yang menunjukkan dan mentahqiqkan bahawasanya kejahatan itu daripada Allah taala, iaitu yang tersebut dalam hadis, yang warid dari doa Nabi s.a.w * اللهمّ إني أعوذ بك منك * ertinya, hai Tuhanku berlindung aku kepadaMu daripada kejahatan daripadaMu. Maka jika tiada kejahatan daripada Allah taala, nescaya tidak minta berlindung Nabi s.a.w kepada Allah taala daripada kejahatan. Maka nyatalah daripada itu bahawasanya, segala perbuatan yang baik dan jahat itu daripada Allah taala jua datangnya, seperti yang telah terdahulu sebutnya itu.
Dan lagi firman Allah taala * قل كلّ من عند الله * tafsirnya, katakan olihmu ya Muhammad, segala kebajikan dan kejahatan itu daripada Allah.
Syahadan, dibuat mithal olih setengah daripada arifin billah kerana menghampirkan faham jua, tiada pada haqiqatnya. Maka adalah segala makhluk hamba itu seperti umpama wayang yang diperlakukan akan dia olih dalang, barang bagi jelas kelakuan. Maka seperti tiada bagi wayang itu punya perbuatan sendirinya. Demikian itulah hamba dengan Tuhannya

Tetap, sesungguhpun seperti demikian itu, ya'ni segala perbuatan itu perbuatan Allah taala jua. Maka jangan engkau melampaui akan Syariat Muhammadiyah, iaitu wajib atasmu mengerjakan segala yang disuruhkan Allah taala dan RasulNya dan wajib atasmu menjauhkan segala yang dilarangNya, jangan sekali-kali itiqadkan gugur taqlif syarak. Maka jikalau engkau itiqadkan gugur taqlif syara nescaya jadilah engkau Kafir Zindiq 'nauzubillah min zalik'.
Dan berpeganglah engkau pada Syariat Muhammadiyah serta engkau itiqadkan dan engkau pandang dengan mata hatimu akan segala perbuatan itu daripada yang baik dan jahat sekeliannya perbuatan Allah taala. Dan lepaslah engkau pada ketika itu daripada Syirik Khofi dan lain2nya, daripada segala perkara bahaya yang tersebut itu. Kerana manakala engkau pandang kepada dirimu ada baginya sesuatu perbuatan, nescaya tiada sunyi engkau itu daripada Syirik Khofi, dan jikalau lepaslah engkau daripada Syirik Jalli sekalipun. Dan erti Syirik Jalli itu, menduakan Allah taala adaNya, tetapi tiada lepas dan keluar dari syirik. Seperti firman Allah taala * وما يؤمن اكشرهم إلا وهم مشركون * ertinya, dan tiada percaya kebanyakan daripada mereka itu akan Allah taala, melainkan padahal mereka itu menyengutukan akan Dia, dengan sebab memandang ujud yang lain daripadaNya dan dengan sebab mengatakan perbuatan itu kepadanya.
Sebab itulah kata Sidi Umar Alfarish r.a
* ولو خطرت لي في سوال إرادة - على خاطري سهوا قضيت بردتي * ertinya jikalau terlintas didalam hatiku suatu kehendak akan yang lain daripadaMu atas khatirku, jikalau dengan lupa sekalipun, necaya aku hukumkan diriku itu dengan murtad.
Dan tetapi, engkau dikatakan didalam kitabNya musyrik, dikeluarkanNya daripada orang yang mu'min yang sebenarnya, sebab yang demikian itu.
Dan tiada dibilangkanNya engkau daripada orang yang menjalani akan jalan mu'min yang sebenar, melainkan bahawa engkau pandang , tiada Yang berbuat, tiada Yang Hidup dan tiada Yang maujud didalam wujud ini, hanya Allah taala sendirianNya jua. Maka ketika itu baharu engkau dinamai Mukmin yang sebenarnya, dan lepaslah engkau daripada Syirik khofi, dan keluarlah engkau pada ketika itu daripada dinamai Allah taala didalam AlQuran dengan Musyrik. Dan jadilah engkau pada ketika itu daripada ahli Tauhid yang sebenarnya, daripada orang yang mempunyai Syurga yang bersegera didalam dunia ini.
Maka lazimlah olihmu atasnya kerana bahawasanya, ia sifat yang amat mulia, yang menetapkan akan dikau kepada yang lagi akan datang didalam akhirat. Maka engkau perolihi akan nikmat dua syurga, seperti firman Allah taala * ولمن خاف مقام ربّه جنّتان * ertinya, bermula dua syurga itu bagi barangsiapa yang takut ia akan maqam TuhanNya. Syurga yang pertama itulah syurga ma'rifah akan Allah taala diadalam dunia ini. Dan syurga yang kedua itulah syurga yang maklum, yang disebutkan Allah taala akan dia didalam AlQuran yang mulia, iaitu didalam akhirat, yang lagi akan datang.

Kata Syeikh Huna Alalimul Alamahtu Biharul 'Arik' Maulana as Syeikh Abdullah ibn Hijazi Lis Syarkawi Al Masry rahimallah: Barangsiapa masuk kepada syurga ma'rifah didalam dunia ini, nescaya tiada rindu ia kepada syurga akhirat dengan nisbah daripada bidadarinya dan mahligainya, bukan dengan nisbah daripada barang yang hasil disana, yakni didalam akhirat, daripada ru'yah Allah taala dan damping kepada hadrat Allah taala dan makrifah akan Allah taala. Maka menjauh segala perbezaan antara dua hal itu. Yakni hal didalam dunia ini dan hal didalam akhirat, kerana bahawasanya barang yang dibukakan atas segala hati orang yang arif didalam dunia ini. Hanyasanya, iaitu baharu setengah daripada barang yang disediakan olih Allah taala kepada mereka didalam akhirat, kerana muliakan merekaitu didalam dunia ini. wallahu 'alam.
(Maka hubaya2), takut olihmu daripada bahawasanya lupa engkau daripada memandang Wahdatul Af'al itu, yang ia menyampaikan akan dikau kepada memandang kepada memandang keelokan Yang wajib Wujud. Dan takut olihmu bahawa bangsakan dirimu pada mengadakan sesuatu perbuatan barang perbuatan ada ia.
Tanbih ya ihwani. Ertinya ini suatu perkataan yang menjagakan hai sekelian saudaraku.
Bermula hasil kata Syeikh Abdul Wahab as Syarani Qadasallah sirruhu didalam kitab Al Juahirud Durrur, Ia manqul (dididatangkan) dari perkataan Syeikh Muhaiyiddin ibn Arabi r.a: Bermula segala akuan itu sekelian dinding yang mendindingi daripada memandang haq Allah taala pada hal haq taala jua, Yang berbuat Ia, dibalik hijab akuan ini, tiada ia mendindingi akan kita daripada memandang Allah taala. Dan adalah mithalnya seperti bayang2 kayu yang dalam air itu, tiada ia menegahkan lalu perahu, hanyasanya yang mendinding itu sangka kita kepadanya jua dan pandang kita kepadanya jua. Maka barangsiapa terbuka daripadaNya hijab itu, nescaya dilihatnya yang memperbuatkan segala perbuatan itu Allah taala sendirinya. Dan barangsiapa tiada terbuka hijab itu, terdindinglah dengan akuan ini daripada memandang kepada fai'il yang haqiqi, ya'ni yang berbuat sebenarnya, iaitu Allah taala.
Maka tiap2 adalah mazhab kaum pada segala perbuatan hamba itu empat mazhab:
Pertama kaum yang tiada mengetahui mereka itu akan bahawasanya Allah taala itu yang berbuat Ia akan segala perbuatan ini dan hanya di itqadkannya olih mereka itu bahawasanya yang merupakan segala perbuatan hamba yang baharu itu hamba jua. Dan adalah qudrah hamba itu baharu itu memberi bekas ia pada segala perbuatan hamba yang baharu. Maka iaitu Mazhab Muktazillah yang bidaah lagi fasik.
Kedua Mazhab Jabariah; iaitu kaum yang mengetahui mereka itu dan memandang mereka itu akan bahawasanya segala perbuatan itu sekeliannya dari Allah taala sendiriNya. Dan keraslah atas mereka itu memandang segala perbuatan itu daripada Allah taala sendiriNya. Dan tiada sampai mereka itu kepada menyandar akan segala perbuatan itu bagi hamba, kerana kurang mereka itu daripada darjat Kamal, maka tersalahlah mereka itu daripada jalan Syariat dengan sebab tiada menyandarkan segala perbuatan hamba itu kepada merekaitu. Maka iaitu 'itiqad zindiq.
Ketiga kaum yang mengetahui mereka itu akan bahawasanya, segala perbuatan itu sekeliannya daripada Allah taala, tetapi ada bagi hamba itu usaha dan ikhtiar. Dan dengan keduanya itulah hamba memperbuat segala perbuatannya dan keduanyalah tempat taalik hukum syarak, tetapi kedua-duanya itu tiada sekali-kali memberi bekas pada perbuatan yang baharu, hanya memberi bekas itu Allah taala sendiriNya jua. Maka iaitu As'ariyah ialah iktiqad yang maqbud (dipegang), yang selamat daripada bahaya dunia dan akhirat, tetapi tiada sampai mereka itu kepada martabat Kasyaf kerana terdinding mereka itu dengan sebab mengata usaha dan ikhtiar itu dari hamba jua, tiada dipandang akan segala perbuatan itu daripada Allah taala sendiriNya.
Maka tiap daripada segala thoif (gulongan) yang tiga itu adalah atas penglihatannya itu Ghisyawah (kabur/ keliru) , yakni dinding yang menutupi daripada sampai penglihatan mereka itu kepada memandang Wahdatul Af'al selama-lamanya. Merekaitu didalam dinding tertutup, tiada sampai kepada maqam kasyaf dan musyahadah dan mukafahah.
Keempat mazhab Ahli Kasyaf, yakni orang yang terbuka kepada merekaitu dinding, iaitu kaum yang memandang akan kejadian segala perbuatan itu daripada Allah taala dan keinderaannya itu daripada hamba. Mithalnya seperti qalam orang yang menyurat adalah menjadikan huruf itu orang yang menyurat jua. Dan qalam itu menjadi alat persandaran menyurat jua. Adalah hamba itu seperti qalam tiada baginya perbuatan, dan hanya yang berbuat, orang yang menyuruh jua. Wallahu'alam. Ya'ni segala yang berlaku didalam segala alam ini, Allah taala jua yang menjadikan dia. Intiha

(Dan lagi kata) Syeikh Abdul Wahab as Sya'rani telah menyebutkan Syeikh Muhaiyuddin ibnu Arabi r.a pada bab yang keempat ratus dua puluh daripada Futuhatul Makiyah akan barang yang menamakan ia akan bahawasanya segala amal itu daripada allah Ta'ala jua hanyasanya menyandarkan allah Ta'ala akan segala amal dan perbuatan itu kepada kita kerana keadaan kita tempat menanggong siksa dan pahala padahal perbuatan itu bagi Allah Ta'ala jua pada haqiqatnya tetapi tatkala mendawi kita pada ketika berhenti didalam hijab akan bahawasanya segala amal kita dan perbuatan kita itu bagi kita jua maka menyandarkan Allah Taala itu akan dia kepada kita dengan sekira-kira dakwi kita berbuat kerana cuba daripada Allah Ta'ala kepada kita maka apabila masuk kita kepada hadrat ihsan dan maka nipislah dinding hijab nescaya kita lihatlah akan segala amal itu terbit dari Allah Ta'ala pada kita tiada kita mengamalkan segala amal dan segala perbuatan itu.
Kemudian apabila sampailah kita kepada musyahadah itu nescaya takut kita akan tergelincir kidam (kaki) kita pada barang yang telah menamakan Allah Ta'ala akan perbuatannya itu kepada kita kerana setengah daripada adab itu bahawa menyandarkan ia akan barang yang telah menamakan Allah Ta'ala akan sesuatu kepada kita serta pengetahuan kita dengan barangyang telah kita ketahui itu kerana mengamal akan firman Allah Ta'ala (ما أصابك من حسنه فمن الله وما أصابك من شيئة فمن نفسك ) ertinya barang yang mengenai akan dikau daripada kebajikan itu maka iatu daripada Allah Ta'ala dan barang yang mengenai akan dikau daripada kejahatan itu iaitu dari usaha dirimu.
Shahadan kata Syeikh Huna Alaalamah Maulana Assyeikh Yusuf Abu Zharah Almasry pada ketika tadarrisnya (mengajarnya) didalam Masjidil Haram tiada harus mengatakan kejahatan itu daripada Allah Ta'ala melainkan pada maqam ta'alim jua intiha'.

(Dan kata) Syeikh Ibnu Hajar didalam syarah arbain pada sabda Nabi saw. didalam setengah daripada segala doa iftitah (والشر ليس اليك) ertinya bermula kejahatan itu bukan ia daripadamu kerana mengajari bagi adab bahawasanya tiada harus disandarkan kepada Allah Ta'ala segala yang menghina akan dia seperti tiada harus dikata Allah Ta'ala itu ia menjadikan anjing dan babi dan jika ada ia menjadikan tiap-tiap sesuatu sekalipun kerana adab (maka tiap-tiap) adalah menyandarkan perbuatan kepada kita itu kerana menghikayatkan akan firman allah ta'ala jua intiha'
(Dan lagi kata) Syeikh Abdul Wahab Assya'rani Qadasallahu sirrahu kepada Syeikhnya Sidi Ali Alkhawas r.a (soal) apa haqiqat usaha mengatakan iman as'ary itu (maka jawabnya) r.a (bermula) haqiqat usaha itu iaitu ta'lik irodat mumkin dengan memperbuat barang perbuatan ada ia maka diperolihi taqdir ilahi pada ketika ta'lik irodat itu maka dinamai mereka itu akan yang demikian usaha bagi mumkin pada ma'ani bahawasanya mengusahakan munafaat dengan dia itu kemudian daripada sudah berkehendak kepadanya ya'ni berkehendak kepada taqdir ilahi itu
(Dan lagi) kata Syeikh Abdul Wahab as Sya'rani Qadasallahu sirrahu telah aku dengar akan dia ya'ni sidi ali al khawas r.a segala yang lainnya berkata ia wajib atas hamba itu bahawa mengetahui akan bahawasanya tiada memberi bekas segala-gala bagi makhluk pada memperbuat sesuatu daripada sekira-kira taqwin hanyasanya baginya hukum jua faqad (sahaja, cuma) maka fahamkan olihmu kerana bahawasanya kebanyakan manusia tiada dapat membezakan ia antara hukum dan atsar ayat
(berkata) Syeikh ia pula ya'ni sidi ali al khawas ra (bermula) kenyataan yang demikian itu bahawasanya haq allah ta'ala itu apabila menghendaki ia mengadakan akan harkat atau ma'ani daripada segala perkerjaan yang tiada sah ujudnya melainkan pada segala madahnya kerana mustahil bahawa berdiri ia dengan sendirinya maka tiada dapat tiada daripada wunjudnya mahal (tempat  wadah) yang menzahirkan ia akan taqwin (keberadaan) perkerjaan ini ya'ni perkerjaan yang tiada berdiri ia dengan sendirinya maka mahal (tempat hinggap atau jatuh) iaitu hamba yang dihukumkan ia dengan mengadakan maka mumkin ini pada hal tiada sekali2 baginya itu atsar dalamnya intiha'
(dan lagi kata) Syeikh Abdul Wahab Assyarani Qadassalahu sirrahu telah aku dengar saudaraku Afdaluddin Rahimallah ta'ala berkata ia tiada sekali2 bagi mumkin itu qudrah hanyasanya baginya menerima aasar ilahi kepadanya jua kerana bahawasanya sifat itu yakni qudrah itu sifat daripada ketetuan tunggal ketuhanan iaitu keadaan yang berkuasa maka mengisbatkan qudrat bagi mumkin itu dawi dengan tiada dalil
(dan lagi berkata ia) ya'ni Syeikh Afdaluddin Rahimallah ta'ala bermula kata kami ini muafakat serta asa'riyah yang mengisbatkat mereka itu bagi Qudrat hamba serta menafikan perbuatan daripadanya intiha'
(dan lagi kata) Syeikh Abdul Wahab Assya'rani Qadassalahu Sirrahu dan telah menyebutkan olih Syeikh Muhayiddin Radiallau anhu pada bab seratus dua puluh daripada Futuhuhul Makiyah bahawasanya mengisbatkan Qudrah bagi mumkin Menafikan faail daripadanya itu setengah daripada segala masaalah yang amat sukar kerana membawa kepada keadaan faalun
(dan lagi berkata ia) yakni Syeikh Muhayiddin r.a dan tiada membukakan Allah Ta'ala atasku dengan menghilangkan labisa yakni samar pada masaalah ini yakni hal keadaan fa'lun padahal bukan fail melainkan pada malam ketika aku menyurat akan tempat ini pada tahun hijrah 633 dan sanya sukar atas aku mentafsilkan antara yang usaha yang mengata akan dia kaum ahli sunah dan khalqhi (خلق) yang mengata akan dia kaum mu'tazillah maka mengurniakan taufik Allah Ta'ala akan daku dengan membukakan penglihatanku atas mula-mula kejadian makhluk yang tiada mendahului akan dia makhluk kerana tiada ada ketika itu melainkan allah ta'ala jua
(maka firman allah ta'ala) bagiku didalam sirrku tilik olihmu akan dia disana mula2 kejadian makhluk adakah perkerjaan itu mewaris labisa dan hairan (maka) sembahku tiada ya rabb (maka) firmannya bagiku seperti demikianlah sekelian barangyang engkau lihat akan dia daripada segala yang baharu tiada bagiku seorang didalamnya yang memberi bekas dan tiada suatu daripada makhluk maka akulah Tuhan yang menjadikan segala asyia' pada sisi asyia' tiada dengan Asbab maka adalah dengan perkerjaan ku jadikan nafhun pada isa dan kejadian taqwin pada thoir (maka) sembahku baginya ya rabb maka apabila adalah seperti demikian itu maka tiap-tiap adalah dirimu yang engkau khitob dengan katamu perbuat olihmu dan jangan engkau perbuat (maka firmannya) bagiku apabila aku perlihatkan akandi kau dengan sesuatu daripada ilmuku maka lazimlah olihmu adab kerana bahawasanya hadrat ini tiada menerima ia akan saat menidak-nidak ki akan perbuatan tuhan seperti firmannya
لا يسئل عما يفعل وهم يسئلون ertinya jangan ditanya akan barangyang aku perbuat dan sekelian kamu itu akan ditanya intiha'
(kata) Syeikh Abdul Wahab Assya'rani فتأمل فاله نفيس(syahadan) jikalau itu jua musyahadahkan insyaallah ta'ala sampai jua ia kepada Allah Ta'ala kerana maqam tauhidul af'al ini maqam yang dibawah segala-gala daripada segala maqam arifin maqam tauhidul af'al ini satu martabat daripada beberapa martabat orang yang sampai kepada Allah Ta'ala kerana jalan sampai kepada Allah Ta'ala itu empat martabat seperti lagi yang akan datang insyaalah ta'ala pada akhir khotimah
(shahadan) maqam inilah yang mula2 ia anugerah akan Allah Ta'ala kepada orang yang salik atau kepada orang yang lainnya iaitu seperti orangyang majzub umpamanya dan erti majzub itu orang yang diambil Allah ta'ala dengan terkejut serta dirinya tahu akan mengenal zatnya dan sifatnya dan asmanya dan af'alnya daripada tiada mengerjakan ibadat dan tiada talqin daripada guru dan tiada ijazah masyaih (shahadan) bahawasanya maqam inilah natijahtus suluk dan samarahnya ertinya jadi daripada orangyang salik dan buahnya (dan) erti salik iaitu orangy ang bersungguh-sungguh ia ijtihadnya berbuat ibadat kepada Allah ta'ala dengan riadhoh ijazah akan dia olih syehnya kepadanya dengan tiada cedera ia pada mengerjakan akan dia dan tiada menyalahi ia akan barang disuruhkan akan dia olih gurunya daripada segala ibadat dan lainnya (dan) erti arif itu iaitu orangyang mengenal allah ta'ala dan mengenal hamba lagi dapat ia membezakan antara kholiq dan makhluk dan musyahadah segala yang tersebut itu
(Dan maqam inilah) maqam yang pertama daripada maqam arifin yang meyampaikan ia kepada maqam yang diatasnya iaitu maqam tauhidul asma' iaitu maqam yang kedua daripada segala maqam ariffin.

Seterusnya [Next]:- *الفصل الثانى فى بيان توحيد الاسماء*

*****************************************************************
Ianya merupakan salah satu kitab rujukkan diRumikan oleh Sufi Tauhid
Aasar (اثار) kesan * Fa'il (فاعل) perlaku * Fa'lun (فعل lakunan *
Mumkin (ممكن) yang dicipta * Tafsil (تفصيل) kupasan * Qudrat (قدره) kuasa * Asyia' (أشياء) keberadaan sifat sementara * Labisa (لبس) hijab  * Khitob (خطاب) sifatkan * Nafhun (نفخ) tiupan ruh * Thoir (طائر) unggas * ijazah (إجازه) baiat * Ijtihad (إجتهاد) bersungguh-sungguh * Majzub (مجذوب) medapat ilham2 tanpa tunjuk ajar * Masyeikh (مشائخ) guru pemberi pertunjuk * Samarah (ثمره) hasilnya

 Darul Nafis - Wahdatul Asma'

الفصل الثانى فى بيان توحيد الاسماء


Bermula fasal yang kedua pada menyatakan tauhidul asma' ertinya mengesakan Allah ta'ala pada segala Nama yang iaitu mengesakan yang dinamakan
(shahadan) bermula kifiyat mengesakan Allah ta'ala pada segala asmaNya itu iaitu seperti bahawa engkau pandang dengan mata kepalamu dan engkau syuhud dengan mata hatimu bahawasanya segala asma itu kembali kepada ia kepada esa Allah ta'ala yakni segala yang bernama didalam alam ini sekeliannya menzhohir asma iaitu menuntut ia akan ujud musamma maka sebab itulah kembali segala asma itu kepada yang maujud iaitu Allah Subhanahu Wata'ala dan wujud Allah itu Khodim ia pada segala asma dan zahir ia dengan dia itu satu jua ya'ni bahawasanya segala asyia' itu kezahiran dan kenyataan bagi zat yang satu jua dan yang zahir dengan segala asyia' itu satu jua daripada tiada itihad dan hullul
maka tiada yang maujud itu pada haqiqat hanya Allah ta'ala sendirian jua dan wujud segala alam ini hanya khayal dan waham jua dengan dinisbahkan kepada Allah ta'ala aha tinggi Allah ta'ala daripada yang demikian itu akan sebagai tinggi yang amat besar sebab pun dibuat misal olih setengah daripada segala arif billah itu kerana menghampir kepada faham jua
(Ada pun) Allah Subhanahu wata,ala itu maha suci dan maha tinggi seperti yang dimisalkan itu iaitu seperti kaca yang bertulis setengah merah dan setengahnya kuning dan setengahnya hijau maka dihantarkan akan dia diantara bumi dan cahaya benderang matahari maka betapa engkau lihat kepada benderang cahaya matahari itu tertulis ia pada bumi itu dengan warna nama tiap-tiap sifat yang ada ia didalam kaca itu padahal benderang cahaya matahari itu tiada berpindah ia ia kepadanya dan tiada bercerai ia daripada zat matahari itu serta yang demikian itu zahir ia dengan segala sifat sekeliannya itu padahal matahari itu satu jua (maka) bicarakan olihmu akan mithal ini dengan bicara yang sempurna mudah2an mengasihani Allah ta'ala akan dikau pada barang yang engkau dapat akan dia muafakat ia bagi barangyang kami mithalkan akan dia itu.
(setelah itu) hai segala saudaraku yang arif jikalau sudah hasil bagimu maqam ini kemudian maka tajjali hak ta'ala atasmu menselak-selak daripada dinding menzahirnya dengan dua isim yang menunjukan keduanya itu akan dikau atas binasa segala menzhohirnya itu didalam diri Ahadiyah Allah ta'ala
(kata) Syeikh Al Alim Al'alammatus Sarul Almarifah Maulana Assyikh Abdullah Ibn Hijazis Syarkhowy Almasry Rohimallah dalam syarah wirdus sahar apabila tajalli Allah ta'ala dengan asmanya zahir atas hambanya nescaya melihat ia akan segala akuan ini sekeliannya diri HAQ ta'ala ertinya daripada sekira-kira zahir akuan itu dengan dia dan berdiri akuan itu dengan qhoyumnya dan kekalnya dan bahawasanya tiada bagi akuan itu ujud sendirian dan lagi tiada kuasa ia membezakan antara sesuatu daripada segala akuan ini ertinya daripada sekira-kira bahawasanya akuan itu sekeliannya makhluk Allah ta'ala yakni mazharnya dan tempatnya bersandar kepadanya dan lagi memandang ia akan Allah ta'ala itu haqiqat bagi segala akuan itu seperti firman yang maha tinggi فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ ertinya barang dimana ada kamu maka adalah disana wujud Allah (yakni) barang kemana engkau hadapkan akan muka kamu atau hati kamu atau rohmu atau akalmu adalah disana wujud Allah
(Shahadan) ketika itulah keluar satah daripada lidah hamba itu yakni mengeluarkan perkataan yang tiada diredhoi olih syarak maka iaitu bahaya musyahadah inilah kerana terdinding ia daripada memandang akuan ini dengan sebab memandang wujud Allah yang mutlaq.
(seperti kata) Syeikh Abdul Karim Aljalili Qadassallahu Sirrahu bermula terdinding hamba daripada memandang makhluk dengan sebab memandang ia akan hak ta'ala maka iaitu menjadikan hamba itu mengata tiada yang maujud didalam ujud ini melainkan wujud Allah ta'ala bermula yang demikian itu kerana adalah mabuknya dan ghoibnya seperti barang yang jatuh bagi Halaj maka perkataan orang yang mabok itu tiada bolih dipegang intiha'
maka sebab itulah (kata) Sultan Auliya Maulana AlSyeikh Abdul Qadir Jailani Qadassallahu Sirrahu jikalau Halaj itu ada masa aku nescaya akan aku ambil ia dengan tanganku yakni aku tegahkan akan orang yang hendak membunuh dia intiha'
(Bermula yang pertama) daripada dua isim seperti isimnya (jami') ertinya yang menghimpunkan iaitu menghimpunkan bagi sekelian mazhar ini iaitu syuhudul kasrah fil wahdah yakni pandang banyak yang banyak pada yang satu muradnya sekelian alam ini daripada zat Allah ta'ala satu jua tiada daripada yang lainnya
(Dan yang kedua) daripada dua isim itu seperti isimnya (maani) ertinya menegahkan dengan zatnya itu bagi segala mazharnya iaitu zahir ia daripada yang lainnya bermula muradnya itu daripada zat Allah ta,ala jua terbitnya sekelian alam ini (maka)adalah hasilnya adalah dalallah dua isim itu terhimpun sekelian alam ini kepada Allah ta'ala dan tertegah daripada lainnya [yaknie] permulaan daripada Allah ta'ala jua dan kesudahannya pun kembali kepada Allah taala jua (seperti) firman allah ta�ala (ولله الأمر وإليه ترجعون) ertinya dan bagi Allah ta'ala jua permulaan segala perkerjaan dan kepadanya kembali mereka itu

(Setelah itu) maka apabila engkau pandang bahawasanya yang pemurah itu daripada Allah ta'ala jua dan yang zahir pada hamba itu mazhar isimnya yang bernama Karim jua dan demikian lagi apabila engkau lihat akan seseorang sabar ia daripada kesakitannya maka engkau syuhud dan engkau pandang bahawasanya yang sabar itu daripada Allah ta'ala jua dan yang ada pada hamba itu mazhar isimnya yang bernama Sawwirun kerana karim dan sawwirun itu keduanya isim Allah ta'ala dan seperti demikian itulah tiap2 orang yang bernama dengan barang nama ada ia maka adalah sekelian itu engkau syuhud dan engkau pandang mazhar Asma Allah ta'ala jua
(shahadan) kata setengah daripada arif billah tiada bagi Allah ta'ala itu sifat yang berdiri kepadanya dan yang bertambah ia atasnya seperti segala sifat ma'ani hanyasanya yang ada baginya itu asma' jua mengambil dalil mereka itu dengan dua dalil
(suatu daripadanya) naqli iaitu quran dan hadith kerana tiada datang dalam quran dan hadith mengatakan bahawasanya Allah ta'ala itu bersifat dan hanyasanya yang datang didalam quran dan hadith itu asma' jua (seperti) firman Allah ta'ala ( ولله الأسماء حسنى فاعوه بها) ertinya dan bagi Allah ta'ala itu berberapa nama yang baik maka minta doalah kamu kepadanya dengannya (maka) menentukan
Allah ta'ala akan dirinya dengan nama jua tiada bersifat
(dan lagi) sabda Nabi saw (وإنما تدعون من هو سميع بصير متكلم وهو معكم أينما كنتم) ertinya dan hanyasanya yng kamu seru itu tuhan yng mendengar lagi amat melihat lagi yang berkata2 padahal serta kamu barang dimana kamu (dan keduanya daripadanya) aqali iaitu pada akal bahawasanya Allah ta'ala itu jikalau ada ia bersifat nescaya adalah ia majhul kerana tiada yang disifatkan itu melainkan yang majhul
(bermula Allah ta'ala) itu terlebih ma'rifah daripada segala ma'rifah tiada berkehendak ia kepada sifat yang mengenal dia iaitu maha suci Allah ta'ala itu daripada bersifat dengan sebab ma'ani yang demikian itu (dan lagi pula) betapa disifatkan Allah ta'ala itu padahal ia menyucikan ia menyucikan dirinya daripada bersifat itu dengan nas quran dan hadith yang tersebut itu
(shahadan) maqam inilah yakni maqam Tauhidul Asma' maqam yang kedua daripada segala maqam Ariffin yang dianugerahkan Allah ta'ala kepada orang yang salik atau kepada lainnya seperti majzub umpamanya dan maqam inilah natijah ertinya faedah dan sama arah maqam pertama yang pertama itu maqam orang yang sentiasa memandang wahdatul af'al dan ialah yang menyampaikan akan dikau kepada maqam yang diatas iaitu Tauhidus Sifat iaitu maqam yang ketiga daripada segala maqam Ariffin

Seterusnya [Next]:- *الفصل الثالث فى بيان توهحيد الصفات *


****************************************************************************************
Ianya merupakan salah satu kitab rujukkan diRumikan oleh Sufi Tauhid 
Karim (كريم) permurah * Asma' (اسماء) nama * Hullul (حلول) melingkupi * Itihad (إتحاد) didalam * Kifiyat (كيفية) cara *  Musamma (مسمى) yang dinamai * Mazhar مظهر wujud * Qhoyum قيوم berdiri * Satah سطح latah * Dalallah (دلاله) dalil * Jami (جامع) yang menghimpun * Alkasrah (الكثرة) berbilang-bilang * Mani' (مانع) menegah / melarang * Maujud (موجود) yang seolah-olah ada * Murad (مرد) kesimpulan * Syuhud (شهود) penyaksian * Alwahdah (الوحده) wujud keesaan * Majhul (مجهول) tidak layak di didarjatkan *
Naqli (نقلي) ambil * Sawwirun (صور) menggambarkan *


 Darul Nafis - Wahdatul Sifat

بسم الله الرحمن الرحيم
(الفصل الثالث فى بيان توهحيد الصفات)

(Bermula fasal) yang ketiga pada menyatakan Tauhidus sifat (yakni) mengesakan Allah ta'ala pada segala sifat berdiri ia pada zat Allah itu iaitu ibarat daripada fana segala sifat makhluk sama ada sifat dirinya atau lainnya sekeliannya fana ia didalam sifat Allah (bermula kifiyat) memandang dan musyahadahkan yang demikian itu iaitu
seperti bahawa engkau pandang dan engkau musyahadahkan dengan mata hatimu dan dengan itiqadmu bahawasanya segala sifat yang berdiri ia kepada zatnya itu iaitu seperti qudrat dan irodat dan ilmu dan hayat dan samik dan basar dan kalam sekeliannya itu sifat Allah ta'ala kerana tiada tiada ada zat yang bersifat dengan segala sifat yang tersebut itu pada haqiqatnya melainkan Allah, zat Allah ta'ala jua dan dibangsakan segala sifat ini kepada makhluk atas jalan majazi jua tiada pada haqiqatnya dan hanya sanya segala sifat yang tersebut itu ada ia berdiri pada segala makhluk itu iaitu mazharnya sifat Allah ta'la jua
(maka apabila) tahqiqlah memandangmu dengan yang demikian itu nescaya fanalah segala sifat makhluk itu didalam sifat Allah ta'ala yakni tiada mendengar ia melainkan dengan pendengaran Allah dan tiada melihat ia melainkan dengan penglihat Allah ta'ala dan tiada tahu ia melainkan dengan tahu Allah ta'ala dan tiada hidup ia melainkan dengan hayat Allah ta'ala dan tiada berkata-kata ia melainkan dengan kalam Allah ta'ala jua hingga yang lain daripada segala sifatnya sekeliannya itu dengan sifat allah ta'ala jua

(Bermula) dalil yang menunjukan atas bahawasanya tiada bagi hamba itu mempunyai sekelian sifat ini dan yang ada bagi hamba itu mazhar sifat Allah ta'ala jua iaitu firman allah ta'ala didalam hadis qudsi (ما تقرب إلىّ المتقربون بمثل أداء ما إفترضت عليهم ولايزال الغبد يتقرب إلىّ بالنّوافل حتى أحبّه فإذا أحببته كنت سمعه الذى بسمع به وبصره الذى يبصر به ولسنه الذى ينطق به ويده التى يبطش بها ورجله التى يمشى بها وقلبه الذى يضمر به) ertinya tiada menghampirkan olih segala orang yang menghampirkan dirinya kepadaku itu dengan seumpama mengerjakan barang yang aku fardhukan atas mereka itu dan sentiasa hamba aku menghampirkan dirinya kepada aku itu dengan mengerjakan segala ibadat yang sunat hingga aku kasih akan dia maka apabila aku kasih akan dia nescaya adalah aku pendengaranya yang mendengar ia dengan dia dan penglihatanya yang melihat ia dengan dia dan lidahnya berkata-kata ia dengan dia dan yang memegang ia dengan dia dan kakinya yang berjalan ia dengan dia dan hatinya yang bercinta ia dengan ia

(shahadan) bermula kifiyat tajjali sifat itu bahawa engkau pandang akan haq Allah ta'ala itu bahawasanya hamba mendengar itu dengan Allah maka fanalah daripada segala keadaan mendengar ia dengan dirinya kemudian maka apabila tetaplah tajalli sifat yang satu itu daripada hatimu maka engkau pandang pula akan sifat yang lainnya hingga habis segala sifat itu dengan tadrij ertinya satu kemudian maka satu seperti bashar dan kalam dan ilmu dan irodat dan atho' dan maani maka tiada dipandangnya dirinya yang bersifat dengan yang demikian itu hanya menerima daripada sifat Allah ta'ala jua kemudaian daripada sudah hapus segala sifat yang lainnya itu maka tajalli pula atasmu maka engkau pandanglah akan dia bahawasanya ia jua yang bersifat Haiyun maka fanalah hayat itu daripada dirimu maka nyatalah bahawasanya tiada yang hidup hanya Allah ta'ala jua maka apabila hasillah bagimu maqam fana ini pada ketika itu maka jadilah engkau baqa' bi sifat illah maka berolih kemenanganlah engkau pada ketika itu dengan mengenal maka kenallah akan dia dengan pengenalan yang layak dengan sempurnanya dan jadilah engkau pada ketika itu fana fi sifat illah dan baqa bi sifat illah dan memberi tahu Allah ta'ala akan dikau pada ketika itu akan segala rahsia sifatnya yang mulia itu.
(shahadan) pada maqam Albaqa yakni maqam tauhid alsifat inilah kesudahan yang diharap dan yang dimaksudnya dan yang dicita dan yang dituntut dan pada maqam tauhid as sifat inilah kesudahannya sampai dari kebanyakan dari segala anbia' dan aulia' dan tiada yang melampaui akan maqam ini melainkan nabi kita Muhammad saw jua dan barang yang ada anbia' dan aulia' yang dibawah qidamnya

(shahadan) faedah tajalli itu memandang ia akan sifat dengan tadrij ertinya satu kemudian maka satu kerana setengah daripada tajalli sifat itu terlebih keras daripada setengah yang lainnya dan lagi pula supaya tamkin dan tetap ia dengan yang satu itu dan manakala tamkin dan tetap dengan yang satu itu nescaya hasillah daripadanya dan kuat bertambah-tambah supaya dapat ia menanggung akan tajalli dzat kerana tiada kuasa seseorang menanggong akan tajalli dzat itu sebelum lagi tamkin dan tetap pada tajalli segala sifat itu didalam hati maka apabila sampailah seseorang itu kepada maqam ini nescaya jadilah ia kholifah Allah ta'ala didalam bumi ini dan menjadikan Allah akan dia itu ganti pada meluluskan segala hukumnya pada segala hambanya seperti Nabi Adam as menjadi kholifah pada segala alam ini seperti firman Allah ta'ala yang tersebut didalam alquran (وإذا قال ربّك للملإئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة) ertinya tatkala berfirman tuhanmu bagi segala malaikat bahawasanya aku hendak menjadikan didalam bumi itu akan seorang kholifah (yakni) yang menganti akan daku pada meluluskan pada hukumku didalam bumi maka tiada menjadikan ia akan kholifahnya melainkan bahawa mengajari akan dia akan segala asma' sekeliannya seperti firman Allah ta'ala (وعلم آدم الأسماء كلّها) ertinya dan telah mengajari Allah ta'ala akan Nabi Allah Adam akan segala asma' sekeliannya dan lagi menunjuki ia pada ketika itu akan barang yang sesat dan lagi mengetahui akan segala perkara sekeliannya sama ada nyata atau tersembunyi dengan pengajaran daripada Allah ta'ala kerana jadi kholifahnya seperti kata setengah ariffin billah (من عرف الله لا يخفى عليه شىء) ertinya barang siapa mengenal ia akan Allah ta'ala dengan sebenar-benar pengenal nescaya tiada terlindung atasnya sesuatu jua pun dan lagi menganugerahi Allah ta'ala akan dia itu akan ilmu Laduni iaitu ilmu yang diilhamkan Allah ta'ala kepada hati hambanya dengan tiada wasitah mengambil talqin daripada masyaih iaitu ilmu yang tetap yang tiada bolih hilang dan lupa maka orang yang mempunyai ilmu itu dinamakan alim yang sebenarnya

Seperti kata Abu Yazid Albustami Qadassallahu sirrahu dan lainnya bukannya orang yang alim itu orang yang mehafazkan ilmunya daripada kitab apabila lupa ia akan barang yang dihafazkan itu maka jadilah ia jahil dan hanya sanya orang yang alim sebenarnya itu iaitu orang yang mengambil ia akan dari tuhannya pada barang waktu yang dikehendakinya dengan tiada sebab hafaz dan daris maka orang itulah yang dinamakan al'alimu ar rabbani dan orang itulah yang diisyaratkan didalam firman Allah ta'ala (علّمنا من لدنا علما) ertinya dan kami ajar akan dia akan ilmu daripada kami (yakni) dengan tiada wasitah dengan berlajar dan setengah ilmu itu dengan wasitah berlajar kepada makhluk kepada yang demikian itu tiada dinamakan dia ilmu laduni tetapi ilmu laduni itu yang terbuka pada sirr hati daripada tiada sebab yang menghasilkan akan dia pada khorij kata Abu Yazid Albustami Qadassallahu sirrahu bagi segala ulamak zahir pada khasnya (أخذتم علمكم ميتا من ميت وأخذنا علمنا من الحىّ الذى لا يموت) ertinya kamu ambil akan ilmu kamu hai ulamak az zahir hal keadaannya mayat daripada mayat dan kami ambil akan ilmu kami itu daripada tuhan yang hidup yang tiada mati intiha demikianlah hasil yang disebutkan olih imam Alghazali didalam Ihya Ulumuddin

(adapun) pada maqam ini melihatlah ia segala perkara sekeliannya samaada ia zahir atau bathin dan terbuka baginya segala haqiqat sesuatu dengan cahaya yang nyata yang menganugerah ia Allah ta'ala akan dia tiada terlindung atasnya seberat zarah juapun daripada segala alam ini dengan barang yang muafakat dengan hal mereka itu dan anugerahnya itu iaitu tiada dapat seorang juapun menegahkan dia seperti yang tersebut didalam alquran firmannya (كلا نمدّ هؤلاء من عطاء ربّك وما كان عطاء ربّك محظورم) ertinya sekeliannya kami anugerah ia akan mereka itu dan mereka itu daripada pemberian tuhanmu itu tiada tertegah dan lagi pula pada maqam ini mendengar ia akan segala seru sama ada dengan lidah yang zahir atau dengan lidah yang bathin iaitu ibarat daripada hathir hati sama ada ia pada tempat yang jauh atau hampir jua jikalau balik Jabal khof sekalipun yang seru itu nescaya didengarnya jua kerana padanya itu hampir jua sekelian alam ini (dan warid daripada) hadith bahawasanya sekelian alam ini pada aulia Allah ta'ala itu seperti qidam jua dengan semata-mata anugerah Allah ta'ala dan rahmatnya maka bersungguh-sungguhlah engkau hai saudaraku menuntut yang demikian itu supaya engkau dapat akan dia
(dan) bersungguh-sungguh lah engkau pada memintak doa kepda Allah Subhanahu wata'ala kerana Allah Subhanahu wata'ala itu memperkenan pinta orang yang meminta seperti firman Allah ta'ala (أدعوني أستجب لكم) ertinya minta olihmu kepada aku nescaya aku perkenankan bagimu

(shahadan) bersalahan ulama' pada segala sifat itu adakah ia diri zat atau lain daripadanya (kata) ulama' usulluddin ya'ni ahlus sunnah wal jumaah rodhiallahu anhu bahawasanya segala sifat ini sekeliannya qodim seperti zatnya jua dan qodimnya pun dengan qodim zat jua dan ujudnya pun dengan ujud zat jua ya'ni tiada bolih tanggal daripadanya tetapi adalah ia ma'ani yang berdiri kepada zat tiada lain daripada zat lagi bertambah atasnya maka pula ini adalah Allah ta'ala qodirun biqudrotih muridun bi irodatihi dan alimun biilmihi haiyun bihayatihi samiun bisam'ihi dan basirun bibasrihi dan mutakallimun bikallamihi (dan) kata ulama ahlu attassawuf yakni Ariffin Billah Qadassallahu Asrarrahum bahawasanya segala sifat itu diri mausufya'ni diri zat maka atas qaul ini adalah Allah ta'ala qodirun bizatihi dan muridun bizatihi dan alimun bizatihi dan samiun bizatihi dan basirun bizatihi dan mutakallimun bizatihi tiada lainnya (dan kata) Syeikh Huna Al'arif Billah Maulana As Syeikh Siddiq Ibni Umar Khan Talmiz Almarhum Alqutub Ar Rabbani Maulana As Syeikh Muhammad bin Abdul Karim As Saman Almadani Rodiallahu Anhuma

(bermula qaul) yang mengatakan bahawasanya sifat itu diri mausuf tiada lain daripadanya maka iaitu atas jalan kasyaf dan musyahadah kerana qaul ini sabit pada mereka itu ya'ni ahlu attassawuf pada jalan kasyaf dan musyahadah kerana merekaitu sentiasa musyahadahkan Allah maka dibukakan olih Allah ta'ala akan mereka itu dinding sifatnya maka tiada dilihatnya dan didapatnya olih mereka itu akan sifat itu berdiri kepada ma'ni yang qoimun ia kepada zat dan hanya yang dilihat dan yang didapat olih mereka itu sifat itu berdiri kepada zat jua dan lagi pula mengambil dalil mereka itu dengan akal jikalau bahawasanya sifat itu lain daripada mausuf nescaya adalah Allah ta'ala itu majhul yang berkehendak kepada sifat yang mengenalkan dia maha suci allah ta'ala daripada yang demikian itu tetapi adalah ia terlebih makrifah daripada segala yang makrifah

(bermula) qaul yang mengatakan bahawasanya sifat itu lain daripada zat dan lagi bertambah ia atasnya maka iaitu atas jalan ajal dan iktiqad iaitu terupa ia pada pihak akal kerana ia isim mushtaq maka tiap2 isim mushtaq itu tiada dapat tiada baginya daripada mushtaq minhu iaitu seperti qodirun umpamanya maka iaitu isim mushtaq ertinya yang diterbitkan maka tiada dapat tiada baginya itu mushtaq minhu yang diterbitkan daripadanya iaitu qudrah yakni bahawasanya qodirun itu isim faa'il yang diterbitkan ia daripada masdar iaitu qudrah maka qudrah itu iaitu sifat lain daripada zat tetapi tiada baginya wujud sendiriannya hanya wujudnya itu dengan tiada tanggal ia daripadanya dan qodimnya pun dengan qodim zatnya jua (dan lagi) qaul terupa yang demikian itu pada iktiqad kita sebelum lagi sampai kepada maqam mukafahah yakni berhadapan dan musyahadah yakni berpandangan (adapun) jikalau sudah sampai kepada maqam mukafahah dan musyahadah maka tiada dilihat disana sifat ini lain daripada saufun intiha'

dimithalkan seperti seorang orang yang dicari umpamanya dikhabarkan olih seseorang akan dia akan sifat hajarrul aswad itu seperti dikata orang baginya bermula hajarrul itu sangat hitam umpamanya maka iktiqadkan olih orang yang belum melihat ia akan hajarrul aswad itu seperti yang disifatkan olih orang yang pada akalnya tatkala sebelum ia melihat dia sebab ada berdiri hitam itu kepadanya hingga dikata ia yang hitam maka menjazamlah pada iktiqadnya dengan demikian itu kerana tiada dapat sekali-kali dirupakan olih akal dikatakan yang hitam itu jikalau tiada berdiri hitam kepadanyalah maka dikata ia yang hitam maka tatkala sampailah ia ke negeri Mekah umpamanya terpandanglah ia dengan dia dan dilihatlah akan haqiqatnya sebenarnya jua hajarrul aswad itu yang hitam seperti yang dikhabarkan olih orang itu jua maka hilanglah pada ketika itu iktiqadnya yang mengatakan hitam itu berdiri kepada hajarrul aswad kerana sudah musyahadah nyata ia dilihat pada ketika itu tiadalah dilihat yang hitam berdiri berdiri kepada kepada lainnya daripada hajarrul aswad tetapi yang hitam itulah zat hajarrul aswad tiada lainnya faifham wassalam

(soal) jika ditanya orang apa perbezaaan mazhab Ahlu Ttassawuf ini dengan mazhab mu'tazillah (jawab) bahawasanya mazhab mu'tazillah yang mengatakan bahawasanya sifat itu diri zat tiada lain daripadanya dan tiada bertambah atasnya itu iaitu iktiqadkannya dengan ittihad ertinya bersuatu iaitu seperti bahawa ada bagi zat itu wujud istiqlal dan ada bagi sifat itu ujud istiqlal maka dicampurkan keduanya itu menjadi satu seperti bercampur sakarnabat dengan air, maha tinggi Allah ta'ala daripada sangka mu'tazillah yang bidaah fasik itu dengan ketinggian yang amat besar

(shahadan) bahawa maqam tauhidus sifat inilah maqam yang tetap dan rosih maka ratkala sudah habis segala tajalli sifat itu didalam hati maka dianugerahkan Allah ta'ala akan dia pada ketika itu kuat yang dapat ia menanggong akan tajalli zat jika dikehendaki Allah ta'ala maqam inilah yang menyampaikan orang yang arif itu kepada maqam yang diatasnya iaitu maqam tauhiduz zat inilah maqam yang keempat daripada segala maqam ariffin wassalam.
******************************************************************
Ianya merupakan salah satu kitab rujukkan diRumikan oleh Sufi Tauhid 
Fana' (فماء) lenyap * Majazi (جاز )seakan-akan * Tahqiq (تحقيق) dengan keyaqinan serta menyaksikan * Mani' (مانع) menghalang *
Tajrij (تدريج) satu demi satu * Khorij (خارج) luar / tidak dari dalam *
Qidam (قدم) dibawah hiraki * Tamkin (تمكين) keadaan * Hathir (حطر) bisikan * Warid (ورد) dimaksudkan * Faifham (فإفهم) maka fahamkanlah * Istiqlal (إستقلال) didatangkan  * Jazam (جزم) berpegang teguh * Majhul (مجهول) yang di bodoh  * Mukafahah (مكافحه) mengawal serta membiasakan * Musyahadah (مشاهده) penyaksian * Mushtaq (مشتق) isim namun memiliki ma'ani yang berbeza umpamanya: (قال و وإستقلال) * Qodim (قدم) dari awalan tanpa awalan * Sabit (ثبت) tetap keputusan * Sakarnabat (سكرنبات) gula *
Rosih (راسخ) jelas * Talmiz (تلميذ) murid *

 Darul Nafis - Wahdatul Azzat

بسم الله الرحمن الرحيم
(الفصل الرابع فى بيان توحيد الذات)

Bermula fasal yang keempat pada menyatakan Tauhid azzat ertinya mengesakan Allah ta'ala pada zat dan maqam inilah yang setinggi-tinggi maqam tiada lagi diatasnya daripada maqam ini yang sampai pengetahuan segala makhluk kepadanya dan kepadanya kesudah-sudahan musyahadah dan pandang segala orang yang arif dan kepadanyalah perhentian perjalanan mereka itu dan kepadanyalah diperolihi lazat yang terlintas pada hati manusia dan kepadanyalah sehingga-hingga dan sehabis-habis sampai pengetahuan segala makhluk dan kepada maqam yang diatasnya daripada ini tiada siapa yang dapat pengetahuan akan dia hingga Nabi Mursalin dan Malaikat yang Muqarrobin sekalipun tiada sampai kepadanya iaitu Maqam Kunnuhu Zat Allah ta'ala seperti firman allah ta'ala (ويحذركم الله نفسه) ya'ni dipertakuti Allah ta'ala daripada sampai ma'rifatmu akan Kunnuhu zatnya

(dan lagi) sabda nabi saw (كلّكم فى ذات الله أحمق) ya'ni sekelian kamu mendapat akan Kunnunhu zat Allah ta'ala ahma' ertinya tiada mendapat kepada kunnunhu zatnya sekali-kali
(kata) Syeikh Abdul Wahab Assyarani Qadassalahu Sirrahu didalam kitab aljuahir waddhurur daripada menterjemahkan kata Syeikh Ali Khawas Rodhiallahu anhu (bermula) pengetahuan akan hanya hak Allah ta'ala itu tiada merasai dan mendapat akan dia olih seorang juapun daripada segala makhluknya kerana bahawasanya Allah taala itu bukan ia Ain yang dihukumkan akan dia olih akal dan bukan ia ain yang dihukumkan akan dia olih syuhud hati dan mata tetapi adalah ia dibalik yang demikian itu maka bukan ia ain yang dikenal olih mereka itu akan dia dan bukan ia ain yang dijahilkan olih mereka itu akandia (dan barangsiapa) mengetahui ia akan yang demikian itu maka wajib atasnya bahawa menyembah ia akan zat yang suci lagi ghoib iaitulah ain yang disyuhud dan iaitulah ibadat yang sempurna ibadat wallahu'alam

(shahadan) tiada yang sampai kepada maqam Tauhid azzat ini melainkan nabi kita Muhammad saw jua dan barang yang ada daripada segala Anbia dan Aulia yang dibawah Qidamnya kerana tiada yang dijadikan Allah taala dengan zatnya itu hanya nabi kita Muhammad saw jua seperti yang tersebut didalam hadis Jabir Rhodiallahu anhu yang lagi akan datang pada khotimah

(shahadan) bermula kifiyat yang mengesakan Allah taala pada zat itu iaitu dipandang dengan mata kepala dan dengan mata hati bahawasanya tiada yang maujud didalam wujud ini hanya Allah taala jua iaitu ibarat daripada fana segala zat kita dan segala zat yang lainnya daripada zat kita daripada segala makhluk dibawah zat Aallah taala sekira-kira tiada yang maujud melainkan Allah taala jua sendirian dan adalah ujud segala yang lain daripada segala makhluk itu menempati tiada kerana ujud yang lain daripada Allah taala itu bukan maujud sendirian hanya ia maujud dengan Allah taala jua ertinya wujud yang lain daripada Allah taala itu Qiam ia dengan ujud Allah ta'ala tiada Qiam dengan sendirinya tetapi adalah wujud yang lain daripada Allah taala itu khayal ertinya menempati akan ma'dum pada tempat yang maujud dan waham ertinya sangka dan bathil jua dengan dinisbahkan kepada ujud Allah ta'ala

(kata) Syeikh Huna Alarif Billah Assyeikh Siddiq bin Umar Khan Rohimallah bermula segala wujud ghairrullah itu seperti ujud yang kita lihat akan dia didalam mimpi jua tiada baginya haqiqat maka apabila jaga kita hilanglah ia seperti demikian itulah ujud ghairrullah apabila kita mati nescaya hilanglah ia maka baharulah pada ketika itu kita jaga dan kita lihat bahawasanya tiada baginya ujud yang sebenarnya (seperti) sabda nabi saw (الناس نيام فإذا ماتوا التبهوا) bermula segala manusia itu tidur maka apabila mati mereka itu baharulah jaga mereka itu (maka adapun) mati itu dua perkara pada istillah ahli attassawuf:-
(pertamanya) mati khassi namanya iaitu iaitu ibarat bercerai Ruh daripada jasad
(keduanya) mati maknawi namanya iaitu yang diisyaratkan olih rasullullah saw dengan sabdanya 
( موتوا قبل أن تموتوا ومن أراد أن ينظر إلى ميت يمشى على وجه الأرض فلينظرإلى أبى بكر ) yakni matikan olihmu akan diri kamu ssebelum lagi mati kamu dan barangsiapa menghendak melihat kepada mayat yang berjalan ia diatas bumi maka hendaklah lihat olihmu kepada Abu Bakar iaitu ibarat daripada mati nafsu yang amarah dan ibarat daripada pandang akan bahawasanya segala ghairrullah itu fana dan tiada pada haqiqatnya intiha'


(bermula) Wjud Allah ta'ala itu wujud yang sebenarnya dengan nisbah kepada tiap-tiap suatu yang lain (seperti) sabda nabi saw       (ألا كلّ شيء ما خلا الله باطل) ertinya ketahui olihmu bermula tiap-tiap suatu yang lain daripada Allah ta'ala itu iaitu bathil jua adanya (dan dalil) yang menunjukan atas demikian itu amat banyak seperti firmannya (كلّ نت عليها فان ويبقى وجه ربّك ذوالجلا والإكرام) tafsirnya bermula tiap-tiap barang yang ada daripada segala haiwan atau yang bersusun atas zat dan sifat sekelian itu binasa pada masa yang dahulu dan pada masa sekarang dan masa yang lagi akan datang dan kekal zat tuhanmu ya Muhammad yang mempunyai kebesaran dan kemulian (dan lagi) firman allah ta'ala (كلّ شيء هالك إلا وجهه) yakni bermula tiap-tiap sesuatu itu binasa ia pada masa yang telah lalu dan pada masa sekarang dan pasa masa yang lagi akan datang melainkan zat allah ta�ala jua yang tiada binasa (dan) sabda nabi saw (كان الله ولم يكن شيء معه) ertinya adalah Allah ta'ala itu pada hal tiada ada sesuatu sertanya (dan) menambahi ulama (وهو الآن على ما هو عليه كان) ertinya dan iaitu adalah Allah ta'ala pada sekarang ini atas barang yang ada ia atasnya telah berlalu

(dan lagi) sabda nabi saw yang diriwayat akan dia olih Tarmizi          (والذى نفس محمد بيده لو أوتكم دليتم بحبل إلى الأرض اخبط على الله ثمّ قرا هو الأول والآخر الآية) erti demi tuhan yang ada diri Muhammad itu jadi dengan qudratnya jikalau kamu hulurkan akan tali daripada langit kebumi nescaya turun sampai ia atas wujud Allah ta'ala kemudian daripada ayat maka membaca rasul saw (هو الآول والآخر) hingga akhir ayatnya (bermula) hasilnya segala wujud suatu itu dengan dinisbahkan kepada wujud Allah ta'ala yang haqiqi itu khayal dan waham dan majaz jua kerana wujudnya antara dua adam
bermula wujud yang antara dua adam itu adam jua dan tiada ujud pada haqiqatnya itu dengan sendirinya tetapi adalah adanya itu dengan wujud Allah ta'ala yakni Qiam ia Bijjudillahi ta'ala dan tiada wujud haqiqi itu hanya wujud Allah jua (kata) Arif Billah Maulana Assayed Abdullah ibnu Ibrahim Mirani Rohimallahu didalam tuhfatul mursalat (bermula) segala mumkin yang maujud pada khorij itu pada sekira-kira wujudnya iaitu ain wujud Alhaq Subhanahu wata'ala dengan sekira-kira Zahir mumkin itu lain daripada Allah ta'ala dan sekira-kira haqiqatnya wujud mumkin itu iaitu ain wujud Allah ta'ala dan mithalnya seperti buih dan ombak dan kendi yang jadi daripada air beku maka sekelian itu daripada sekira-kira haqiqatnya ain wujud air jua dan daripada sekira-kira nafinya lain daripadanya intiha  


(kata) setengah arif bermula alam ini naskhah Alhaq ta'ala (dan) dan kata setengah ini cermin haq ta'ala (kata) Assyeikh Alakbar Walkibriyat Alahmar Qadassallahu Sirrahu didalam fusus dan apabila adalah HAQ Allah ta'ala itu waqayah bagi hamba pada suatu wajah iaitu keadaan Haq ta'ala itu zhohir ia didalam cermin hamba dan jadilah hamba itu bathin dan apabila adalah hamba itu waqayah bagi haq ta'ala pada suatu wajah iaitu keadaan hamba itu zahir ia didalam cermin Haq ta'ala maka jadilah Haq ta'ala itu bathin

(maka engkau katalah) hai salik pada sekelian yang maujud yang dizhohirkan ini barang yang engkau kehendaki dengan segala itibar yang bersalah-salahan (jikalau) engkau kehendaki maka engkau kata iaitu makhluk yang zhohir ia didalam cermin Haq ta'ala dengan itibar keadaan hamba itu waqayah akan wujud Haq ta'ala iaitu         (شهود الكثرة فى الوحدة ) ertinya pandang yang banyak didalam yang satu

(kata) Syeikh Sahami Qadassallah Sirrahu sebab didahulukan itibar ini kerana terlebih sukar pada memfahamkan dia kepada segala akal orang awam (dan jika engkau) kehendaki maka engkau kata akan dia itu Haq ta'ala ertinya rupanya yang zahir ia pada cermin makhluk dengan itibar keadaan Haq ta'ala itu waqayah akan hambanya iaitu (شهود الوحدة فى الكثرة) ertinya pandang yang satu dalam yang banyak
(dan jika engkau) kehendaki maka engkau kata akan dia itu haq Allah ta'ala pun ia dan makhluk pun ia dengan itibar zahir tiap-tiap satu daripada keduanya didalam cermin yang lain serta ketiadaan tamyiz akan dua cermin itu kerana bahawanya segala itibar itu hanya thabit ia didalam ilmu Haq ta'ala yang tiada mengubahkan dia olih cenderong pada segala wajah itu
(dan jika engkau) kehendaki maka engkau kata akan dia itu bukan ia Haq Allah ta'ala pada tiap-tiap wajah dan bukan ia makhluk pada tiap-tiap wajah dengan itibar beza antara dua cermin itu pada satu wajah dan iaitu wajah yang membezakan ilmu itu daripada zat

(kata) Syeikh Abdul Ghoni an Nablussi Qadassallahu Sirrahu
(bermula) murad keadaannya itu bukan ia Haq ta'ala pada tiap-tiap wajah itu tetapi adalah ia itibar Haq ta'ala itu pada wajah keadaannya maujud faqad dan murad keadaannya bukan ia makhluk pada tiap-tiap wajah itu tetapi adalah ia itu dengan dengan itibar makhluk pada wajah keadaannya berupa jua intiha


(dan) jika engkau kehendaki maka engkau kata akan dia dengan hairan tercengang pada yang demikian itu iaitu seperti engkau kata tiada diketahui mana yang zahir dan mana yang bathin kerana yang zhohir pada cermin itu menjadilah ia bathin dengan itibar keadaannya diri cermin dengan tilik yang lain
(maka apabila) engkau kenal dan engkau ketahui akan segala perkara wajah ini maka sanya telah nyatalah bagimu hai salik yang dituntut olih tiap-tiap seorang daripada segala orang yang mutaqin akan mertabat wujud dengan itibar zatnya dan zhuhornya dan jika ada yaqin itu melazimkan bagi tahdid maka tiada mengapa yang demikian itu (dan) dalil yang menunjukan tahdid itu tiada mengapa atas Haq ta'ala bahawasanya jikalau tiada tahdid harus bagi Allah ta'ala nescaya tiada menkhabarkan segala Rasul itu dengan tahwil yakni yang warid daripada Allah ta'ala pada hadrat zhuhornya dengan bertahwil Haq Allah ta'ala itu pada segala rupa

(kata) Syeikh Abdul Ghoni Alnablussi Qadassallahu Sirrahu bermula murad dengan tahdid yang harus bagi Allah ta'ala itu iaitu pada zhuhornya jua pada Haq ta'ala tiada berubah pada sekira-kira bathinnya atas barang yang ada atasnya yang maha besar lagi maha mulia intiha iaitu barang sesuatu daripada Ahadiyat bahawasanya Allah ta'ala itu tajalli ia pada hari qiamat bagi segala makhluk rupa yang dimungkarkan maka firman ia (انا ربّكم الأعلى) ertinya akulah tuhanmu yang maha tinggi maka jawab mereka (نعوذ بالله منك) ertinya berrlidunglah kami dengan Allah ta'ala daripadamu kemudian maka tajalli ia pada rupa segala 'itiqad mereka itu maka sujudlah mereka itu baginya
(maka apabila) adalah sekelian yang ada itu daripada martabat haq Allah ta'ala serta bahawasanya baginya itu tahwil pada segala rupa padahal tiada rupa itu bagi segala 'ayan daripada sekira-kira 'adam (maka) janganlah engkau pandang akan 'ain itu sama ada didalam cermin haq ta'ala atau didalam cermin makahluk melainkan kepadanya jua dan tiada tertentu yang demikian itu dengan penglihatan tetapi tiada jatuh hukum itu melainkan atasnya samaada hukum itu dengan lihat atau lainnya kerana ma'dum itu daripada sekira-kira ia ma'dum tiada tetap baginya hukum maka tiada hukum itu atas segala 'ayan dengan melihat dan lainnya itu melainkan 'itibar thubutnya dalam ilmunya yang tiada bolih mengubahkan dia daripada segala perkara intiha'.

Seterusnya [Next]:-الفصل الرابع فى بيان توحيد الذات
****************************************************************
Ia merupakan salah satu kitab rujukkan dirumikan oleh Sufi Tauhid

ahma' (أحمق) sukar dicapai indera-rasa* 'ain (عين) kehadhiran * ghairullah (غيرالله) selain tuhan * kunnuhu (كنّه) keberadaannya * m'dum (معدوم) tidak ujud * ma'nawi (معنوى) pengertian yang mendalam * maujud (موجود) keberadaan * majaz (مجاز) dibolihkan bersahaja  * faqad (فقط) hanya * murad (مراد) tujuan * tamyiz (تمييز) perbezaan * tahdid (تحديد) kata putus * thabit (ثابت) yg memutuskan
* waqayah (وقاية) tajalli *



ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَ
Sakit kepala? Puncanya adalah saluran darah tersumbat!
ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَALLAH  اللهَ

Darul Nafis - Karangan As Syeikh Muhammad nafis Ibn Idris Al Banjari
              اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
        والله أعلم بالـصـواب 
           Moga Bermanfaat.
              Insya ALLAH 
.........................................................



No comments: