Santau
Berdepan Dengan Santau (bahagian 1)
PUSAT RAWATAN ISLAM AL-HIDAYAH, pada hari minggu pusat rawatan itu penuh dengan tetamu yang mendapatkan khidmat rawatan.
Namaku Maria Qibtiya, pelajar akhir pengajian Akidah dan Agama di universiti tempatan. Bagi melengkapkan pengajian, aku menyambung latihan industri di pusat rawatan alternatif terdaftar di bawah jabatan agama Islam selama enam bulan bersama sahabat karibku Durrar.
“Kenapa isteri kamu berbau lembu?” Soal Ustaz Zikri. Tenaga perawat yang sudah berpengalaman itu berasa hairan dengan kedatangan sepasang pelawat berbangsa India Muslim yang kepingin berawat di sini.
“Itulah Ustaz. Kami ada berjumpa tabib yang pandai berubat. Dia gunakan kaedah sebatan dengan tali ikat hidung lembu, tapi penyakit isteri saya tidak jua pulih-pulih. Tolonglah isteri saya ustaz,” luah Encik Phalavan.
Encik Phalavan mengeluh akan nasib yang menimpa isterinya yang terkena angin ahmar. Pelbagai pakar perubatan dicari Encik Phalavan tetapi semuanya hambar.
Ketika itu Maria, dengan bertudung bawal dan berbaju kurung moden biru menyibak-nyibak helaian kertas tentang maklumat pesakit.
Selaku perawat wanita, dia mencuba untuk berjiwa lelaki dalam mengharungi lautan ilmu perubatan Islam.
“Maria, ada pengunjung wanita dari jauh ingin berawat. Kamu uruskan ya.”
“Baik Ustaz Zikri.” Mariyya menyapa isteri Encik Phalavan dengan ramah mesra. Sambil memeriksa keadaan wanita itu. Itulah pesakit pertama sepanjang bermulanya praktikalnya di sini.
Setelah menyelidiki sejarah perubatan pesakit, memang pesakit ada mengunjungi dukun yang menggunakan unsur-unsur jin dalam proses perawatan.
“Puan saya minta izin untuk potong gelang merah di tangan puan ini ya.”
Melalui pengalamannya, Maria yakin jika gelang merah itu adalah tangkal yang diberi oleh seorang pawang. Setelah mendapat keizinan, gelang itu diserahkan kepada Durrar.
“Durrar, pergi bakar gelang ini.”
Melihat Durrar yang agak kekok itu, sekerlip memori menjengah dalam ingatan. Bagaimana aku menghadapi sendiri penyakit santau yang menimpa keluargaku.
Ceritanya bermula kala semester enam. Masih segar membugar dalam mindaku, kami membuat kajian tentang topik Hinduisme. Berdialog dengan sami di kuil adalah tugas kami semua selaku pelajar Akidah dan Agama.
“Mariaaa……” sebuah bisikan nyaring menusuk telingaku dari sudut kejauhan. Kelihatan kelibat lembaga hitam dengan rambut gondrong berkerusut, mata merah mencalak, bertenggek di atas tembok memerhatikan Maria.
Maria mendakap lengan Durrar. Kepalanya berpusing manakala dadanya terasa sesak.
“Mengapa Maria? Ada sesuatu yang tak kena.”
“Aku dengar ada sesuatu panggil nama aku atas tembok kuil tadi,” ujar Maria dalam gigil.
Durrar mendongak dan mengelayau mencari sesuatu di atas.
“Mana… tak ada apa-apa pun,” tegas Durrar.
Maria memandang ke atas kembali. Kelibat itu hilang seperti dalam cerita filem sensasi.
Hujan turun menikami bumi Nilai, Seremban. Setelah berdialog bersama golongan sami, rombongan dari fakulti pengajian akidah dan agama pun pulang.
“Betul. Aku dengar ada sesuatu panggil nama aku tadi.” Maria memaksa Durrar untuk mempercayainya.
“Maria. Mungkin itu bayangan kau aje. Atau kau tak baca ayat kursi dengan yakin sebelum masuk kuil tadi. Aaa… nanti di rumah jangan lupa baca ayat ruqyah banyak-banyak.”
Maria angguk. Pipinya digembol tanda protes.
“Kedudukan ruqyah patuh syariah dianggap sebagai salah satu perubatan yang terpenting yang diambil daripada wahyu al-Quran al-Karim dan Hadis. Ianya masih lagi kekal diamalkan oleh orang Islam semenjak zaman dahulu sehingga sampai pada zaman era globalisasi kini.
Ruqyah patuh syariah bermaksud bacaan ayat al-Qur’an al-Karim dan sebahagian doa-doa bersumberkan daripada hadis Nabi SAW serta menghembuskan nafas ke atas orang yang sakit atau dalam erti kata lain menjampinya.
Selain itu, ruqyah juga digunakan dengan cara menghembuskan nafas ke atas anggota badan yang ditimpa penyakit (Muhammad Ratib, 2012)**.”
** RUQYAH TERAS PERUBATAN ISLAM PHAYILAH YAMA IKMAL ZAIDI HASHIM FARHAH ZAIDAR MOHAMED RAMLI KOLEJ UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA SELANGOR
bersambung Berdepan Dengan Santau (bahagian 2)
Berdepan Dengan Santau (bahagian 2)
Sebuah bengkel rawatan Islam anjuran pengamal perubatan Islam di Malaysia iaitu Gabungan Persatuan Perawat Islam Malaysia (GAPPIMA) diadakan di dewan seminar. Maria ketika itu cekat mencatit setiap bait-bait ilmu yang disampaikan.
Sebelum mengakhiri kelas perubatan Islam, Ustaz Zikri mengingatkan kepada hadirin tentang ruqyah yang dilarang.
Menurut al-Juraisi, ruqyah yang dilarang oleh syarak dapat dijelaskan sebagai ruqyah yang tidak mempunyai apa-apa makna yang diiktiraf dalam Islam.
Ianya seperti ruqyah pada zaman jahiliyah yang terkandung dalamnya unsur syirik yang jelas atau samar yang membawa kepada syirik.
Terkini, banyak ayat-ayat jampi diislamisasikan oleh bomoh-bomoh dengan menukarkannya dalam bentuk ayat-ayat Al-Quran antaranya Qul Huwallah songsang.
Oleh itu umat Islam diminta berhati-hati sekiranya menemui pengamal perubatan yang samar-samar ini.
Setelah habis bengkel, Maria menaiki tangga fakulti dalam keadaan lesu dan tak bermaya. Dari siang tadi, badannya lenguh-lenguh dan begitu panas.Tiba-tiba telefonya berdering dan lekas diangkatnya.
“Maria, ibu kamu semakin sakit teruk,” kata Pak Danial, ayah kepada Maria.
Buku-buku di tangan Maria terjatuh dan terlangkup begitu sahaja. Takungan air matanya tidak terempang lagi dan pecah deras.
Maria mengetap bibir dan tersungkur di bahu tangga dalam limpahan khuatir dan kesedihan. Ibunya disantau sejak berbulan-bulan lamanya. Penyakit ibu juga tidak sembuh-sembuh sampai sekarang.
AKU pulang ke kampung halaman atas keizinan pihak universiti. Kajianku tentang Hinduisme tergendala buat seketika. Kampungku terletak di daerah pedalaman yang tersisih dari dunia metropolitan.
Aku sampai ke kampung halaman ketika larut malam mengundang. Butiran zikir tidak terhenti di sudut hatiku.
Di dapur tradisional, Pawang Ngah yang terkenal di kampung itu memasukkan daun sirih dan bahan-bahan upacara ke dalam gobek seraya dibakar lalu mengeluarkan kepulan asap-asap yang mengelabu.
“Ayah. Di mana ibu dan siapa pula lelaki di dapur,” sosekku kepada ayah.
“Ibu berada di bilik bersama adik kamu. Di dapur itu Pawang Ngah, tabib yang akan merawat ibu kamu. Dia orang lama di kampung kita.”
“Apa? Pawang?” Aku terhenyak dalam keremukan, “Ayah bukankah kita tidak boleh mempunyai apa-apa hubungan dengan ahli sihir. Mengapa ayah…”
“Shhhh. Habis tu kamu ingin lihat ibu kamu terpekik melolong setiap malam.”
“Tak nak, ayah tetapi pasti ada cara yang lain yang lebih islamik. Ruqyah contohnya..”
Aku tidak mahu menyalahkan ayah. Mungkin kerana budaya kampung ini yang masih kuat dengan amalan tradisi nenek moyang.
Tiba-tiba lampu rumah terpadam. Kedengaran bunyi kaca pecah dan jendela terbuka terkatup mendebarkan perasaanku. Bunyi pintu terkuak. Kemudian lampu terpasang semula dan wajah ibu kelihatan di sudut pintu.
“Ille Ille Ille.. !!!” Ibu menjerit dalam bahasa Tamil dengan kuat. Dalam keadaan itu mulutku terkumat-kamit.
Cuba sesekali aku mengimbas kembali nasihat pengamal perubatan Islam bernama Ustaz Zikri, untuk sentiasa tenang hadapi situasi seperti ini.
Kemudian Ibu semakin meracau. Botol air mineral bercampur garam dan bacaan ruqyah pemberian Ustaz Zikri yang terperosok dalam kantung beg, aku keluarkan.
“Adik, pegang badan ibu,” aku menyuruh Ebeid menenangkan ibu di tikar pembaringan. Dengan perlahan air ruqyah itu kusapu di bahagian kepala dan diusap ke bahagian dada.
Aku percaya dengan konsep yang diajar oleh Ustaz Zikri lagi iaitu konsep Asbab, Musabab dan Musabbibal Asbab dalam perubatan Islam.
Prof. Dr. Jahid Sidek ada menerangkan, Sains perubatan moden hanya menghubungkan antara Asbab dan Musabab. Bila sakit kita makan ubat (asbab), kita sihat (musabab). Itu dibuktikan dalam kajian sains. Tetapi meninggalkan Musabbibal Asbab (Allah).
Sebagai perawat Muslim kita harus mementingkan Musabbibal Asbab iaitu Allah yang Maha Penyembuh.
Banyak urusan kita diuruskan oleh-Nya yang tidak dapat dibuktikan oleh sains, kecuali dengan kuasa dan kehendak Allah. Dalam soal asbab-musabab dalam perubatan moden juga tidak lengkap.
Banyak yang tersembunyi dan tidak dapat diterangkan dengan baik.
Contohnya penyakit berkaitan jiwa, (contoh was-was, cemburu dan rasa dengki) adalah disebabkan oleh iblis, syaitan dan jin bersifat iblis dan syaitan.
> bersambung Berdepan Dengan Santau (bahagian 3-akhir) <
Berdepan Dengan Santau (bahagian 3-akhir)
Dalam perubatan Islam, masalah kesihatan fizikal pun boleh disebabkan oleh makhluk ghaib iaitu jin dan syaitan.
Hayati maksud Surah As syuara’ ayat 80 yang berrmaksud: “Maka apabila aku sakit, Allah yang menyembuhkanku”.
Pawang Ngah yang sedang berdiri di situ terpana dengan kehadiran Maria. Mayang di tangannya terlepas jatuh ke lantai. Pawang yang sudah tua itu keluar dalam keadaan tidak puas hati.
“Ibu…” aku mendakap erat tubuh Ibu yang terperosok lemah. Darah yang keluar dari mulutnya kubersihkan.
“Maria… Ibu sudah tidak larat…” esak Ibu.
“Sabar ibu, Maria cuba pujuk ayah bawa ibu berawat ke pusat rawatan Islam.”
PONDOK Pawang Ngah kelihatan begitu usang. Daun-daun bakau melambai-lambai terjulur seperti tangan raksaksa. Seorang anak muridnya berpakaian hitam turut di situ bermusyawarah berkenaan gadis bernama Maria.
Di pondok ini jua, lubuk di mana manusia terpukat dalam jerat kesyirikan yang jelas, orang-orang yang tidak berfikir panjang, yang merenggut nyawa kerana dengki dan dendamnya, bernafsu serakah, yang ingin melariskan produk perniagaan masing-masing, tangkal azimat, kebal, dan banyak lagi ilmu-ilmu sihir padahal ianya melibatkan perjanjian antara jin dan syaitan.
Akhirnya makhluk halus inilah yang akan merosakkan kebahagiaan dan keharmoniaan rumah tangga, masyarakat, dan negara dan lebih teruk merosakkan diri sendiri.
“Kita akan mencari jalan bagaimana ingin menghapuskan Maria.” Pawang Ngah bersama anak muridnya merencana sesuatu.
MALAM ketika bulan mengambang, Pawang Ngah mulai memasang mantra dan azimat untuk menyantau Maria. Gambar, helaian rambut yang dicuri di sikat, dan patung vodoo dicengkam dalam genggaman.
Suasana senyap sunyi. Maria duduk di tikar sejadah. Tasbih ditangannya tidak lekang diputarkan. Dia dapat merasa ada sesuatu yang tidak senang menyerbu hatinya.
Kreeekk Kreeekkk, bunyi anomotopia di silling kedengaran seperti ada sesuatu yang merangkak.
Maria bangun perlahan seraya peluh berkucuran membasahi pipi. Namun dia percaya perasaan takut selain daripada Allah adalah perbuatan syirik tersembunyi. Maria memberanikan diri membaca ayat ruqyah, berzikir dan bertahlil seperti yang dinasihatkan Ustaz Zikri.
“
“
Ya Allah, hanya Engkau yang kumaksudkan, dan hanya keredhaanMu yang aku kehendaki.”
Hanya itu yang terlintas di hatinya. Hinggalah gangguan itu sepertinya perlahan-lahan menghilang. Ditelani bunyi desibel hujan yang lebat yang selang menjelang.
Halilintar dari langit menyambar pondok Pawang Ngah. Badan Pawang Ngah terasa panas seperti terbakar ketika membaca jampi. Satu badannya tidak terasa kekejangan dan dia berlari keluar.
Akhirnya Pawang Ngah jatuh tersungkur di kolong rumah dan terguling-guling di atas tangga kayu.
Beberapa hari setelahnya, Maria membawa ibunya berjumpa pakar perubatan Islam untuk merawat masalah yang menimpa. Akhirnya terbongkar jua bahawa yang menyihir ibu Maria adalah kenalan ibunya terdekat sendiri.
Buktinya penemuan barang berupa bungkusan kain putih yang diisi paku, rambut dan beberapa serpihan tulang di dalam kereta ibu menjelang hari itu. Barang misteri pemberian kenalan ibu itu segera aku serahkan kepada Ustaz Zikri untuk dihapuskan.
“Tapikan Ustaz Zikri, kenapa saya juga diganggu oleh makhluk halus seperti gangguan suara dan sesak-sesak dada? Adik saya juga turut mendapat gangguan mimpi. Sedangkan yang disantau hanyalah ibu saya?”
“Itulah kesan sihir, bila ibu dah kena, anak-anak pun turut terkena tempiasnya. Kerana itu dosa syirik adalah dosa paling besar kerana memudharatkan satu keturunan,” lafaz Ustaz Zikri.
“Oh, begitu. Syukur alhamdulillah semuanya sudah selamat.”
Segalanya sudah berlalu, tak terduga kini aku menjadi salah seorang pengamal perubatan Islam di Pusat Rawatan Islam Al-Hidayah.
Pawang Ngah pula dilandai strok dan lumpuh seluruh badan telah pun kembali ke pangkuan Ilahi. Pawang Ngah juga sempat bertaubat selepas meminta khidmat nasihat daripada pak cik saudaranya sendiri iaitu Ustaz Zikri.
“Apa perubatan Islam ini? Semuanya karut.” Seorang tetamu menengking Ustaz Zikri dari luar.
Akan tetapi dengan tenang, Ustaz Zikri tidak melayani provokasi itu. Seterusnya dia masuk kembali ke dalam pusat rawatan.
“Bagaimana dengan isteri Encik Phalavan?” soal Ustaz Zikri.
“InshaAllah, rawatan susulan akan dilakukan selepas ini. Mudahan isteri Encik Phalavan tidak lagi menemui mana-mana bomoh yang menggunakan kaedah jin dan syaitan sebagai metodologi rawatan.”
Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani mengatakan: “Jauhilah sifat syirik, baik syirik lahiriah ataupun batiniah. Sifat syirik lahiriah seperti menyembah patung atau berhala, sementara syirik batiniah seperti bersandar kepada makhluk dan hanya memerhatikan kepadanya, baik dalam kemudharatan ataupun dalam manfaat.”
santau bisa santau pedih santau racun cara rawatan daun bidara kurma
SANTAU
SANTAU
Santau merupakan salah satu sihir yang popular masyarakat di Malaysia umumnya. Santau merupakan racun yang dibuat oleh seseorang untuk menyakiti dan menyeksa mangsanya. Kebanyakkan mereka yang menggunakan santau disebabkan Hasad Dengki, Dendam, Cemburu, Marah, Terlalu Sayang, dan lain-lain lagi.
Bomoh, dukun, pawang dan sealiran dengannya kebiasaannya tempat mereka memohon bantuan untuk membuat dan memiliki rancun Santau. Santau boleh mengakibatkan kematian. Ini disebabkan racun yang telah masuk di dalam badan sekiranya tidak diubati boleh menyebabkan maut. Racun santau boleh merosakkan organ-organ dalam badan seperti hati, jantung, perut, usus dan lain-lain. Ini disebabkan rancun-racun santau diperbuat daripada bahan-bahan kotor seperti bisa kala jengking, bisa ular senduk, rambut, air mayat dan sebagainya.
Terdapat tiga jenis Santau yang sering digunakan iaitu:
1. Santau Bisa – ia diperbuat daripada racun seperti air lipan, bisa ular senduk, bisa ular kapak, bisa katak puyu, ubur-ubur, bisa getah ipuh, buah kacang hantu, bisa akar-akar kayu dan lain-lain lagi. Kesannya mangsa akan kembung perut, muntah darah, berak darah, perut menjadi besar dan kesakitan yang teramat.
2. Santau Miang / gatal – ia diperbuat daripada miang sembilu, miang tebu, miang rebung, tali guni, ulat bulu dan lain-lain. Kesannya mangsa akan berasa gatal diseluruh anggota badan, mangsa akan menggaru hingga menyebabkan badan luka menyebabkan badan berkudis dan bernanah. Akibatnya mangsa menanggung kesakitan yang teramat
3. Santau Pedih – Ia diperbuat daripada, kaca, kaca mentol, rambut, benang sutera, tali sabut, kuku manusia, kuku binatang dan lain-lain. Kesannya sama seperti santau bisa yang menyebabkan kerosakkan organ-organ dalaman di dalam badan.
Santau-santau ini kebiasaanya diletakkan di dalam makanan atau minuman mangsa. Selain itu, ia juga dihantar melalui angin, semestinya ia meminta bantuan jin, iblis dan syaitan untuk menghantarnya kepada mangsa.
Bisa santau kebiasaanya menyerang secara perlahan-lahan. Jika lambat diubati ia boleh menyebabkan kematian.
Cara-cara merawat Santau:
Cara mudah untuk mengubat santau iaitu kembali kepada ISLAM. Mangsa boleh meminta bantuan daripada Ustaz yang Soleh. Ustaz yang soleh memberi perubatan secara Islam berpandukan Al-Quran & Sunnah.
Racun di dalam badan mangsa mesti dikeluarkan dengan menggunakan ayat-ayat suci Al-Quran seperti yang disarankan oleh Rasullulah s.a.w (Al-Fatihah, Ayat Kursi, 3 kul, 2 ayat terakhir surah Al-Baqarah & zikir-zikir)
Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran Ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya dan (sebaliknya) Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian jua. (Surah Al-Isra’ Ayat 82)
Anda boleh link untuk doa dan zikir cara mengubati sihir :
https://perangisihir.wordpress.com/2014/06/09/doa-zikir-untuk-mengelak-dan-mengubati-daripada-sihir/
Menurut Al-Quran dan Hadis, Daun BIDARA juga salah satu alternatif untuk menggeluarkan racun Ini disebabkan Jin dan syaitan tidak suka akan daun bidara. Santau di dalam badan. Lumatkan daun bidara menggunakan lesung masukkan ke dalam baldi atau besen. Baca ayat-ayat suci Al-Quran seperti yang disarankan oleh Rasullulah s.a.w. Kemudian minumkan mangsa dengan air tersebut. Baki air di dalam baldi dimandikan kepada mangsa.
Selain itu, untuk mengubat organ-organ dalaman mangsa yang luka boleh diubati dengan :
1.Madu
2.Habbah Saudah
3.Minyak Zaitun
4.Air Zam-zam
5.Bekam
6.Kurma Ajwa
Ia merupakan makanan dan ubat-ubatan yang disarankan oleh Nabi Muhammad s.a.w berdasarkan hadis-hadis yang sahih.
Rawatan daripada hospital juga jangan diabaikan. Kerosakkan organ-organ dalaman perlu diubati oleh doktor-doktor pakar. Nasihat doktor pakar juga perlu diambil berat kerana mereka pakar dalam bidang mereka sendiri.
Mangsa juga perlu kembali kepada Islam yang sebenar. Tiada ubat mustajab selain memohon bantuan dan pertolongan daripada Allah s.w.t. Dia yang memberi penyakit, Dia juga penyembuh penyakit. Setiap ujian yang Allah s.w.t beri ada hikmahnya.
1. Solat
2. Berdoa kepada Allah s.w.t
3. Sabar
4. Tutup Aurat
5. Bersedekah
6. Membaca Al-quran
7. dan lain-lain
Itulah rawatan yang sebaiknya. Adalah sia-sia rawatan yang diberikan sekiranya mangsa itu sendiri tidak mendekatkan diri dengan Allah s.w.t.
Wallahu alam
🕋🇲🇾💜💛💜💎💌🖤💌🖤💝❣💞💟💙🌏🕌
No comments:
Post a Comment