29 April 2020

Wang Kertas Dan Syiling Terbaru Malaysia

أعُوْذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ

 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلٰى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Sakit kepala? Puncanya adalah saluran darah tersumbat!(سُبْحَانَ اللَّهِ)‎ Tasbeh Hatiku berdetik setiap saat  
(أسْتَغْفِرُاللهَ)Istighfar dari Kerdipan Mataku 
(الْحَمْدُ لِلَّهِ)Tahmid Dengan‎ Denyutan Nadiku 
(لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله)Tahlil ‎Degupan Jantungku 
(اللَّهُ أَكْبَرُ)‎Takbir Hela Turun Naik Nafasku 
اَلْحَمْدُ ِللهِ syukur kepada اللهَ 
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّ   ...            ALLAH  اللهَ 
                اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ

Wang Kertas Dan Syiling Terbaru Malaysia

 بِـسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 

.
Bank Negara Malaysia (BNM)  telah mengeluarkan dan memperkenalkan siri mata wang baharu edisi 2012 dengan penampilan corak dan rekabentuk baru yang bakal diedarkan pada 16 Julai 2012 ini.
.
Seperti biasa Wang Kertas Ringgit Malaysia RM100, RM10, RM5 dan RM1 akan dikeluarkan.. dan kali ini akan berlaku kemunculan semula not RM20 yang terbaru. Manakala wang RM50 telah dikeluarkan lebih awal sejak beberapa tahun lalu…
.
.
Wang Kertas RM20 Malaysia Yang Baru ~ 2012
.
.
Pengenalan semula wang kertas RM20 dalam siri mata wang baharu ini penting kerana ia berfungsi sebagai perantara yang menghubungkan jurang nilai antara RM10 dan RM50 dan akan memudahkan pengguna membuat bayaran..
.
.
Sesiapa yang belum lagi melihat wang kertas baru tersebut amatilah ciri-ciri terbaharu pada permukaan depan dan belakangnya seperti dipaparkan berikut: –
.
.
.

Wang Kertas Ringgit Malaysia 2012

.
Wang kertas terbaru yang bertemakan “Keunikan Malaysia” yang memaparkan ekspresi warisan tradisional, berilhamkan seni dan kraf tangan, budaya dan keajaiban khazanah alam semula jadi, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi.
.
Siri wang kertas baharu ini menggabungkan ciri-ciri keselamatan yang seiring dengan teknologi terkini termasuk imej bayang-bayang, tetingkap jernih, potret tera air berpiksel dengan nombor yang jelas, benang keselamatan yang berubah warna dan benang kanta mikro. Ciri-ciri lain adalah permukaan wang membolehkan individu yang bermasalah penglihatan mengenal pasti dan membezakan denominasi.
,

Wang Kertas Baru Malaysia – RM1


 .
.
.

Wang Kertas Baru Malaysia – RM5

.
.
.

Wang Kertas Baru Malaysia – RM10

.
.
.

Wang Kertas Baru Malaysia – RM20

.
.
.

Wang Kertas Baru Malaysia – RM100

 .
.
.

Wang Kertas RM50 Malaysia

– (Wang RM50 ini telah dikeluarkan lebih awal)
.
.
.

Wang Syiling Malaysia 2012

.
Kumpulan duit syiling telah pun dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia dan mula digunakan pada awal tahun ini dengan ciri-ciri dan anjakan besar menerusi penghasilan rekabentuk baru, berketak dan saiz yang lebih kecil serta ringan, di samping mesra pengguna dan mempunyai ciri-ciri keselamatan. Wang syiling baru yang menarik ini didatangkan dalam nilai 50 sen, 20 sen, 10 sen dan 5 sen.
.
Berikut gambar Duit Syiling Malaysia Baharu yang telah dikeluarkan pada Januari lalu.

Wang Syiling Malaysia Yang Baru 2012

.
.
.
.

وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه

Wang Duit Ringgit

بِـسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 

.
Telah bersabda Rasulullah SAW, “Pada akhir zaman akan muncul seorang khalifah yang berasal dari umatku, yang akan melimpahkan harta kekayaan selimpah-limpahnya. Dan ia sama sekali tidak akan menghitung-hitungnya.” (HR. Muslim dan Ahmad)
.

وَالسَّلاَمُ عَلَيْكَمْ وَرَحْمَةُ اللهُ وَبَرَكَاتُه




The Economist : Malaysia Peneraju Kewangan Islam

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

the economist iktiraf malaysia.
Majalah berpengaruh dunia, The Economist mengiktiraf Malaysia sebagai negara terbaik untuk menjadi penghubung antara dunia Islam dengan dunia kapitalisme. Dalam artikelnya yang bertajuk, ‘Perbankan Berteraskan Ummah: Malaysia Peneraju Kewangan Islam’ dan disiarkan pada 5 Jan 2013, menyatakan pencapaian itu berikutan keupayaan negara ini dalam menguasai dan mengekalkan peranannya sebagai peneraju dan pemimpin penerbitan sukuk atau bon Islam pada peringkat global.
.
.
Pusat Kewangan Islam
The Economist menyebut kedudukan Malaysia sebagai peneraju dalam perkhidmatan kewangan konvensional tidak beberapa menonjol. Namun dari segi lain, Malaysia adalah berada dalan kedudukan yang paling penting di dunia sebagai pusat kewangan utama Islam.
Berdasarkan aset, lebih satu perlima daripada sistem perbankan Malaysia patuh syariah, manakala purata bagi negara-negara Islam lain adalah kira-kira 12%, dan sering kali jauh ketinggalan berbanding Malaysia.
Malaysia menguasai pasaran global bagi sukuk atau bon Islam dan telah mengeluarkan sukuk kerajaan yang pertama di dunia sejak tahun 2002. Dalam tempoh tiga suku pertama tahun lalu (2012), ia bertanggungjawab mengeluarkan sukuk bagi hampir 3/4 daripada jumlah keseluruhan pengeluaran global (lihat carta di atas).
.
.
Faktor Kejayaan
Menurut The Economist, antara faktor penyumbang yang menjadikan Malaysia terkenal dan kekal sebagai peneraju penerbitan sukuk global ialah memiliki pusat kepada Lembaga Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSB), iaitu badan penetapan piawaian urus niaga kewangan Islam antarabangsa.
Majalah The Economist turut memetik kenyataan Iqbal Khan, tokoh kewangan terkemuka India dan dunia yang kini bertugas sebagai Ketua Eksekutif di Fajr Capital Ltd. Dubai, yang Pencapaian Malaysia ini adalah kejayaan besar bagi negara yang agak kecil hanya 30 juta orang penduduk dan hanya kira-kira 60% daripada adalah beragama Islam.
Negara jirannya, Indonesia, yang mempunyai jumlah penduduk Islam terbesar di dunia, hanya kira-kira 4% daripada sektor kewangannya yang patuh syariah. Meskipun negara rantau Teluk dan Arab Saudi jauh lebih kaya dan mempunyai institusi perbankan Islam yang lebih besar, namun Malaysia adalah merupakan ‘Pusat Kepimpinan Pemikiran Dalam Kewangan Islam’.
“Bagaimana negara Malaysia mengukir nama dalam pengkhususan ini? Warisan Islam Malaysia, sifat yang berpandangan jauh di luar kotak dan hubungannya dengan hab kewangan lain seperti Britain dan Singapura menjadikannya tempat semulajadi menghubung dan merapatkan dunia Islam dengan dunia kapitalisme. Di samping sokongan Bank pusat, Bank Negara Malaysia.” Kata artikel itu lagi.
.
.
Institut INCEIF dan IBFIM
Dua institusi yang telah ditubuhkan khusus oleh bank pusat, adalah suatu sumbangan murni Malaysia dalam bidang tersebut.
Pertama adalah Pusat Antarabangsa bagi Pendidikan dalam Kewangan Islam (INCEIF) yang ditubuhkan pada tahun 2005 dan menawarkan kira-kira 2,000 pelajar, INCEIF adalah universiti terkemuka di dunia bagi kajian kewangan Islam. Akademi Penyelidikan Antarabangsa Syariah ditempatkan di dalam INCEIF, telah membawa bersama ulama untuk menghasilkan peraturan yang diterima di peringkat antarabangsa-buku bagi kewangan Islam.
Institusi kedua ialah Institut Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (IBFIM). Ia menumpukan kepada latihan vokasional, menawarkan pelbagai sijil dalam bidang kewangan Islam. IBFIM juga bertindak sebagai perunding kepada bank-bank dan firma yang mahu mematuhi syariah.
Zeti Akhtar Aziz, ketua bank pusat, berkata bahawa badan-badan ini adalah ‘saluran untuk menyediakan tenaga pengendali perbankan’. Dan bukan sahaja melatih calon di Malaysia, malah kini terdapat pelajar dari 80 negara ahli INCEIF; dan IBFIM telah melatih pelajar dari Afghanistan, Nigeria, Palestin dan di tempat lain.
.
.
Mengangkat Martabat Malaysia
Menurut majallah tersebut, semua ini mengangkat darjat Malaysia di kalangan ummah dan masyarakat Islam global, penting untuk negara yang sering berasa di pinggir dunia Islam. Terdapat manfaat lebih ketara, terlalu. Subsidiari Islam Maybank, pemberi pinjaman tempatan yang besar, sudah mencakupi kira-kira separuh daripada para pelanggan dan sedang berkembang di luar negara. 18 bulan yang lalu ia menubuhkan sebuah anak syarikat di Singapura dan juga telah melebarkan sayap ke Indonesia.
Tan Sri Zeti menyatakan bahawa bank-bank patuh syariah sememangnya lebih stabil daripada rakan-rakan konvensional dan spekulasi adalah dilarang, kerana kepentingannya tertakluk di bawah undang-undang syariah. Pulangan kewangan Islam adalah berdasarkan perkongsian keuntungan. Walaupun kewangan Islam tidak terlepas dari krisis hutang Dubai pada tahun 2009 dan menunjukkan bahawa sukuk boleh menyumbang untuk mengembung hutang kepada tahap yang tidak tertanggung. Tetapi jika terdapat pro dan kontranya, Malaysia telah menyediakan dan membuktikan banyak cara penyelesaiannya.
 .
          



ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَ
                                                                                                      

ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَALLAH  اللهَ


Wang Kertas Dan Syiling Terbaru Malaysia


              اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
        والله أعلم بالـصـواب 
           Moga Bermanfaat.
     
.........................................................



No comments: