Bacaan-bacaan Sesudah Solat
Perlu diketahui bahawa semua bacaan (dzikir dan do’a) sesudah solat,
hukumnya adalah sunat yang dianjurkan (sunnat muakkad), bukan wajib.
Bacaan dzikir dan doa tersebut antara lain:
1. Astaghfirullaahal ‘azhiim (3x)
Saya mohon ampun kepada Allah yang Maha Agung
2. Allaahumma antas salaam, wa minkas salaam, tabaarakta yaa dzal jalaali wal ikraam
Ya Allah, Engkau Maha Sejahtera, dan dari-Mu lah kesejahteraan, Maha
Berkat Engkau ya Allah, yang memiliki kemegahan dan kemuliaan
3. Laa ilaaha illallaahu wahdahu laa syariikalah, lahul mulku walahul hamdu, wahuwa ‘alaa kulli syain qadiir
Tidak ada Tuhan selain Allah saja, Dia Sendiri-Nya, tiada sekutu
bagi-Nya, bagi-Nya lah kerajaan dan pujian dan Dia berkuasa atas
segala-Nya.
4. Allaahumma laa maani’a limaa a’thaita walaa mu’thiya limaa mana ‘ta walaa yanfa’u dzal jaddi minkal jaddu
Ya Allah, tidak ada sesuatu yang dapat menghalangi pemberian-Mu, dan
tak ada pula sesuatu yang dapat memberi apa-apa yang Engkau larang, dan
tak ada manfaat kekayaan bagi yang mempunyai, kebesaran bagi yang
dimilikinya, kecuali kekayaan dan kebesaran yang datang bersama ridha-Mu
5. Membaca tasbih, tahmid, takbir, dan tahlil, yaitu:
Subhaanalaah (33x) “Maha Suci Allah”
Alhamdulillaah (33x) “Maha terpuji Allah”
Allaahu Akbar (33x) “Allah Maha Besar”
La ilaaha illallaahu wahdaahu laa syariikalah, lahul mulku walahul hamdu wahuwa ‘alaa kulli syain qadiir (1x)
Tidak ada Tuhan selain Allah, sendiri-Nya; tiada sekutu bagi-Nya.
Milik-Nya lah kerajaan dan pujian. Dia Maha Kuasa atas segala-galanya.
6. Surah Al Ikhlas dan surah Al Mu’awwidzatain (yaitu surah Al Falaq dan An-Nas)
a. Surah Al Ikhlash:
Qul huwallaahu ahad (“Katakanlah : Allah itu Esa!”)
Allaahush shamad (“Allah tempat meminta”)
Lam yalid walam yualad (“Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan”)
Wa lam yakun lahu kufuwan ahad (“Dan tidak ada sesuatu pun yang setara dengan-Nya”)
b. Surat Al Falaq
c. Surah An Nas
7. Ayatul Kursiy (Surah Al Baqarah 255)
Allaahu la ilaaha illa huwal hayyul Qayyum, la ta ‘khudzuhu
sinatun walaa naumun lahu maa fissamaawaati wama fil ardhi, man dzal
ladziiyasy fa ‘u ‘indahu illaa biidznih, ya ‘lamu maa baina aydiihim wa
maa khalfahum, walaayuhiithuuna bisyai-in min’ilhimi illaa bimaa syaa-a,
wasi’a kursiyuhus samaawaati wal ardhi, walaa yauuduhu hifzuhumaa wa
huwal’aliyuul ‘azhiim.
Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Hidup Kekal lagi terus
menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tertidur.
Kepunyaan-Nya apa yang ada di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat
memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa
yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak
mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya.
Kerajaan Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat
memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.
Dzikir-dzikir tersebut di atas boleh biasa digunakan setelah
melakukan sOlat fardhu, atau dipilih beberapa diantaranya sesuai dengan
kemampuan yang kita miliki. Atau, boleh juga dzikir-dzikir yang lain,
asalkan sesuai dengan malan Rasulullah SAW.
8. Do’a-do’a Sesudah SOlat
a. Allaahumma innii as-alukal jannah, Allahumma ajirnii minannaar (7x)
(Ya Allah, sesungguhnya aku memohon surga kepada-Mu, ya Allah, bebaskan aku dari siksa neraka.)
b. Allaahumma ashlih lii diiniyallati huwa ‘ishamatu amrii, wa ashlih lii dunyayallatii ja’alta fiihaa ma’assyii
(Ya Allah, perbaikilah bagiku agamaku yang menjadi pegangan
urusanku, dan perbaikilah bagiku duniaku yang padanya Engkau jadikan
penghidupanku.)
c. Allaahumma ‘aafinii fii badanii, Allaahumma ‘aafinii fii
sam’ii, Allaahumma ‘aafinii fii basharii, Allaahumma innii a’uudzu bika
minal kufri wal faqri, Allaahumma innii a’uudzu bika min ‘adzaabil
qabri, laa ilaaha illaa anta.
(Ya Allah, afiatkanlah badanku. Ya Allah, ‘afiatkanlah
pendengaranku. Ya Allah, ‘afiatkanlah penglihatanku. Ya Allah,
sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kekafiran dan kefakiran.
Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari siksa kubur,
tidak ada Tuhan selain Engkau.)
d. Allaahumma inni a’uudzu bika minal bukhli, wa a’uudzu bika
minal jubni, wa a’uudzu bika min an uradda ilaa ardzalil ‘umur, wa
a’uudzu bika min fitnatid dunya, wa a’uudzu bika min ‘adzaa bil qabri.
(Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari ketakutan.
Aku berlindung kepada-Mu dari seburuk-buruk usia. Aku berlindung
kepada-Mu dari bencana dunia. Dan aku berlindung kepadaMu dari siksa
kubur.)
e. Allaahummaghfirli dzunuubii wa khathaayaayaa kullaahaa.
Allaahumma ‘isynii, wajburnii, wahdinii liahsanil a’maali wal akhlaaqi,
innahu laa yahdi li ahsanihaa illa anta, washrif ‘annii sayyi-ahaa
innahu laa yashrifu sayyiahaa illa anta.
(Ya Allah, ampunilah segala dosa dan kesalahanku. Ya Allah,
segarkanlah badanku, cukupilah aku, dan tuntunlah aku sebaik-baik amal
dan akhlak, sesungguhnya tidak ada yang dapat menuntun kepada yang
terbaik melainkan hanya Engkau, dan hindarkanlah aku dari seburuk-buruk
amal, kerana sesungguhnya tidak ada yang dapat menghindarkanku dari
seburuk-buruknya melainkan hanya Engkau.)
f. Yaa muqallibal quluub, tsabbit qalbii ‘alaa diinika
(Ya Allah yang membolak-balikkan hati, mantapkanlah hatiku dalam memeluk agama-Mu.)
Doa-doa di atas boleh dibaca semuanya sesudah solat, atau dipilih di
antara doa yang disukai dan sesuai dengan tujuan yang diinginkan. Boleh
juga membaca doa-doa yang lain, tentunya doa yang terbaik ialah yang
berasal dari Nabi Muhammad s.a.w. atau dari para Nabi Allah yang lain.
Bila ada keperluan dengan suatu hajat kepada Allah s.w.t. dan anda
tidak mengerti doa aslinya, maka tidak ada salahnya berdoa dengan bahasa
yang difahami sendiri.
Sebaiknya setiap berdoa jangan meninggalkan kesempatan buat mendoakan ibu dan bapa kita sebagai orang tua yang patut dihormati:
Rabbighfirlii wa liwaalidayyaa warhamnii warhamhumaakamaa rabbayaanii shaghiira.
(Oh Tuhan, ampunilah dosaku dan dosa kedua orang tuaku,
kasihanilah aku dan sayangilah keduanya sebagaimana mereka mengasihiku
diwaktu kecil.)
Dianjurkan pula memintakan ampun bagi para sahabat, kaum keluarga
serta kaum muslimin dan muslimat, khususnya orang-orang yang pernah
berbuat baik kepada kita.
Lebih lanjut, Nabi Muhammad s.a.w. menganjurkan supaya kita membaca doa sesudah tahiyyat, sebelum salam, yang berbunyi:
Allaahummaghfirlii maa qaddamtu wama akhkharartu wa anta’alamu
bihi minnii, antal muqaadimu wa antal muakhkhiru, laa ilaaha illaa anta.
(Ya Allah, ampunilah dosaku yang telah lalu dan yang akan datang,
dan apa-apa yang aku rahsiakan dan yang aku nyatakan. Engkau lebih
mengetahuinya daripadaku. Engkaulah yang terdahulu dan Engkaulah yang
terakhir, tiada Tuhan selain Engkau.)
Dianjurkan sebagaimana diajarkan Rasulullah s.a.w. kepada Abdullah
bin Mas’ud, supaya sesudah tahiyyat dan sebelum salam meminta kebajikan
dunia dan akhirat.
BISMILLAH-HIRRAHMAN-NIRRAHIM.
ALHAMDU LILLAHI RABBIL ‘ALAMIN. ALLAHUMMA SALLI ‘ALA SAIYIDINA MUHAMMADIW WA’ALA A-LIHI WASAHBIHI WASALLAM.
ALLAHUMMA INNA NAS-ALUKAL-‘AFWA WAL-‘AFIAH, WAL-MU ‘AFATAD-DA-IMAH, FIDDI-NI WADDUN-YA WAL-A-KHIRAH.
ALLAHUMMA AH-SIN ‘AQIBATANA FIL-UMURI KULLIHA, WA-AJIRNA MIN KHIZYID DUN-YA WA’AZABIL A-KHIRAH.
ALLAHUMMA INNA NAS-ALUKA MINAL KHAIRI KULLIHI, ‘A-JILIHI WA-A-JILIHI,
MA-‘ALIMNA MINHU WAMA LAM NA’LAM. WANA’UZUBIKA MINAS-SYARRI KULLIHI, ‘A-JILIHI WA-A-JILIHI, MA-‘ALIMNA MINHU WAMA LAM NA’LAM.
RABBANA A-TINA FIDDUN-YA HASANATAW-WAFIL A-KHIRATI HASANATAW-WAQINA ‘AZABAN NAR.
WASALLALLAHU ‘ALA SAIYIDINA MUHAMMADIW-WA’ALA A-LIHI WASAHBIHI WASSALLAM.
Maksudnya:
Dengan nama ALLAH yang pengasih dan penyayang.
Segala puji bagi ALLAH seru sekalian alam. Ya ALLAH anugerahkanlah
kesejahteraan atas penghulu kami NABI MUHAMMAD dan atas keluarganya dan
sahabatnya sekalian.
Ya ALLAH kami pohonkan kepada-MU kemaafan dan afiat dan kesejahteraan selama-lamanya, dalam agama, dunia dan akhirat.
Ya ALLAH elokkan kesudahan kami pada semua perkara, dan jauhkanlah kami dari kehinaan dunia dan siksaan akhirat.
Ya ALLAH kami bermohon kepada-MU segala apa yang baik samada
(datangnya) lambat atau cepat, yang kami ketahui dan yang tidak kami
ketahui. Dan kami berlindung kepada-MU dari segala apa yang berbahaya
samada (datangnya) lambat atau cepat, yang kami ketahui atau yang tidak
kami ketahui.
Ya tuhan kami kurniakanlah kepada kami di dunia kebajikan dan di akhirat juga kebajikan, dan jauhkanlah kami dari siksa neraka.
Dan ALLAH sejahterakan junjungan kami NABI MUHAMMAD dan sejahtera ayat keluarganya dan sahabat-sahabatnya.
Ibn Umar meriwayatkan bahawa Pesuruh Allah, Nabi Muhammad SAW bersabda:
“Apabila kamu hendak makan, hendaklah kamu makan dengan tangan kanan,
dan apabila hendak minum, minumlah dengan tangan kanan, kerana syaitan
makan dengan tangan kiri dan minum dengan tangan kiri.” (Sahih Muslim)
Sudah menjadi kebiasaan masyarakat timur untuk mendahulukan apa jua
perbuatan dengan tangan kanan, baik bersalam, makan, menunjuk dan
sebagainya jadi apabila kita mendengar hadis diatas bukanlah ia menjadi
sesuatu yang janggal. Akan tetapi rata-rata masyarakat moden dizaman ini
mula makan dengan tangan kiri, baik di majlis-majlis rasmi hinggalah ke
makan di tempat-tempat ternama seperti di hotel-hotel besar.
Akan tetapi Nabi berpesan agar makan menggunakan tangan kanan dan
sesiapa yang makan menggunakan tangan kiri, mereka mengikut amalan
syaitan. Melihat tamadun barat yang menyuap makanan dengan tangan kiri
malah itu juga diikuti oleh golongan elit bangsa kita di majlis-majlis
“high level”, pasti ada hikmah mengapa Nabi melarang berbuat demikian.
Otak manusia terbahagi kepada dua hemisfere kiri dan kanan, bahagian
kiri badan dikawal oleh bahagian kanan otak dan sebaliknya. Kajian sains
mengenai aktiviti otak menunjukkan, secara amnya lebih banyak aktiviti
dibahagian kiri otak ketika seseorang itu sedang berada dalam keadaan yg
positif contohnya mesra, riang gembira dan sebagainya. Sifat-sifat
negatif seperti menyendiri lebih aktif diotak sebelah kanan.
Mengapa apabila kita dilanda masaalah, meluahkan perasaan ataupun
bercakap samada kepada diri sendiri ataupun kepada manusia lain serba
sedikit dapat mengurangkan tekanan didalam diri kita? Ini berkemungkinan
disebabkan otak kiri terlibat lebih aktif dalam bahasa pertuturan,
aktiviti berkomunikasi dengan tidak secara langsung membuat bahagian
kiri otak aktif lantas menimbulkan perasaan positif dan mengurangkan
tekanan perasaan.
Jadi jika kita kaitkan dengan aktiviti makan menggunakan tangan kanan
yang mana akan mengaktifkan bahagian kiri otak, bukankah ia akan
menimbulkan perasaan positif? Lebih positif semasa kita menjamu selera,
lebih mudah makanan dihadamkan dan makin sihatlah tubuh badan.
Makan dengan tangan kiri mengaktifkan otak kanan yg dikaitkan dgn
sifat-sifat negatif, sebab itulah makan dengan tangan kiri meniru
syaitan kerana sifat syaitan itu sendiri yang penuh dengan dengki dan
sombong. Lebih bahaya lagi apabila perbuatan makan dengan tangan kiri
itu juga akan membuatkan manusia lebih mementingkan diri sendiri dan
tidak peduli lagi pada insan-insan lain terutamanya dalam hal makan
tersebut.
Masih ingat lagi ketika mula memasuki bidang perkhidmatan VIP, kami
rakan-rakan sekerja diarahkan untuk menghadiri kursus etika pakaian dan
pemakanan. Kami diajar cara berpakaian yang “betul” termasuklah cara
menggunakan segala jenis sudu garpu pisau, etika pemakanan barat sebagai
persiapan untuk meghadiri majlis-majlis rasmi, ini termasuklah dengan
menyuap makanan dengan tangan kiri.
Persoalannya adalah, jika etika makan ala barat di praktikkan oleh
golongan elit masyarakat kita yang rata-ratanya adalah pemimpin, maka
lebih kerap otak kanan diaktifkan ketika makan yg mana ianya boleh
dikaitkan dgn sikap negatif, menyendiri dan pentingkan diri sendiri,
mungkinkah itu penjelasan mengapa pemimpin-pemimpin kita rata-ratanya
membuat keputusan lebih untuk kepentingan diri, kroni berbanding
masyarakat? Mungkinkah ini penjelasan mengapa manusia yang kaya makin
bertambah kaya, berniaga dan mengambil untung berganda-ganda tanpa
mengira kesan terhadap masyarakat dan persekitaran?
Apa yang saya kemukakan ini hanyalah hipotesis saya sahaja dari
pembacaan, tepuk dada dan guna frontal lobe anda untuk berfikir
sedalam-dalamnya. Tiada perintah Allah dan anjuran Nabi yang tiada
kebaikan untuk umat manusia, hanya mereka yang melihat dengan mata hati
keimanan sahaja yang dapat memahami.
Terdapat beberapa doa penguat zakar yang boleh Anda amalkan di bawah ini untuk kebahgian suami isteri.
1.Cubalah kaedah ini untuk menguatkan Zakar anda yang lemah.
Hendaklah membaca doa ini sebanyak 7 kali kepada air yang suam kemudian
mandikanlah Zakar anda. Atau celupkanlah tuala kecil (good morning
towel) ke dalam air suam itu kemudian perahkan airnya dan bungkuslah
Zakar anda dengan tuala itu sehingga sejuk. Cubalah amalkan sehingga 7
hari berterusan, Insya-Allah:
Bismilah Hiroh Man Niroh Him Yaa Qahar, Lailla Ha il lulloh, Wahidul Qahar.
2.Faedah Doa Yang Di baca waktu lemah Zakar:
Jika di rasai lemah zakar bagi jimak (bersetubuh), bacalah doa di
bawah ini 3 kali kepada zakarnya di waktu hendak jimak (bersetubuh) itu
niscaya jadi kuat bersetubuh. Insya-Allah
بِِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَللَّهُمَّ اِنَّا نَعُوْذُبِكَ تَامَّهْ، وَالرُّوْحِ، وَالدَّمِ،
وَلَحْمِ، وَسَحْمِ، وَالْحُرُوْبِ، وَالْجُلُوْبِ وَتَقْضِىْ، فَاِذَا
قَضَيْتَ اَمْرًا فَاِنَّمَا يَقُوْلُ لَهُ كُنْ فَيَكُوْنُ
3.Anda amalkan doa di bawah ini dengan membacanya sebanyak 7 kali
ketika hendak bersetubuh. Isya-Allah ia dapat mengeraskan Zakar anda dan
dapat bertahan lama semasa menjalankan tugas anda itu. Inilah doa yang
masyhur di kalangan tuk-tuk guru zaman dahulu yang masih di amalkan oleh
sesetengah orang yang berpoligami pada zaman sekarang.
بِِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِىْ خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا
4.Sebelum tidur ambil sedikit minyak urut dan gosokkan dengan laju
pada tapak tangan untuk memanaskan tapak tangan anda.. Jangan gunakan
minyak yang panas di takuti akan mencederakan zakar Anda. Letakkan
sedikit minyak tersebut pada jari-jemari tangan dan urut di kelengkang
ia itu di antara dubur ke telur zakar.. Tekan sedikit dan pastikan anda
urut sehala saja, yakni dari dubur mengarah ke telur zakar. Baca doa ini
sebanyak 7 kali .
Ya Qadim
Ya Daim
Ya Ahad
Ya Wahid
Ya Samad
Ya Allah – Ya Allah – Ya Allah
Ya Qahar – Ya Qahar – Ya Qahar
Lailaha il’aLlah hu Wahidul Qahar
5. Selain itu Anda juga boleh amalkan doa-doa di bawah ini setiap
hari selepas sembayang Asar atau Isya’ sebanyak 7 kali. Insya-Allah akan
pulihlah tenaga batin anda seperti tenaga anak muda layaknya.
Bismillah Hiroh Man Niroh Him
Yaa wahidul baqil qawiyul mathin. In nalloha qawiyun, ‘azizun, yaa qawiyu biroh matika yaa ar hamar roohimin.
1) Agar Tua Kembali Muda.
Jika anda terasa lemah sendi tulang dan lesu urat geramat kerana
sudah lanjut usia (sudah tua), anda tidak seharusnya berserah begitu
sahaja. Tenaga anda masih dapat dipulihkan sekiranya anda amalkan doa di
bawah ini setiap hari selepas sembayang Asar atau Isya’ sebanyak 7
kali. Insya-Allah akan pulihlah tenaga batin anda seperti tenaga anak
muda layaknya.
Inilah doa yang perlu diamalkan.
Bismillah Hiroh Man Niroh Him
Yaa wahidul baqil qawiyul mathin. In nalloha qawiyun, ngazizun, yaa qawiyu biroh matika yaa ar hamar roohimin.
2. Terapi Seksual Gangguan Sihir (1).
Atas permintaan dari Pelanggan-pelanggan dan teman-teman saya yang
begitu mengharapkan mendapat Rawatan penyembuhan terkena Sihir Gangguan
Seksual. Di sini di perturunkan cara-cara merawatNya. Jika ada keyakinan
Insya-Allah amalan ini berjaya menghapuskan sihir-sihir tersebut.
Semuga bagi pembaca-pembaca blog juga dapat menafaat bersama.
Bacakanlah ayat-ayat di bawah ini sebanyak 7 kali pada air, lalu
airnya itu dibuat minum dan digunakan untuk membuat permandian (ia itu
pada mereka yang terkena sihir itu) selama 7 hari berturut-turut.
Insya-Allah sihirnya akan gugur. Sekiranya masih belum terhasil buatlah
beberapa kali ulangan. Dan banyaklah berdoa kepada Allah.
1) Surah Yunos 81-82.
Qola Musa maa jiktum bihis sihru innol lohha sayubthiluhu innol lohha
laa yuslihu ngamalal mufsidin. Wayuhikkul lohhul hakqo bikalimaatihi
walau qarihal mujrimun.
2) Surah Al-’Araf 117-122
Wa awhainaa illa musa an alqi ngasaaka faiza hiya talqofu mayakfikun.
Fawaqo ngal hakqu wabathola maa kaanu nyakmalun. Fa ghu libu hunaa lika
wan qolabu sho giriin. Wa ulqiyas shaharotu saajidin. Qolu aaman na
birobbil ngalamin. Robbi musaa wa haarun.
3. Surat Thaha 69.
Innama sona ghu kaidu saa hirin walaa yuflihus syaahiru haisu ataa.
Untuk mengelakan kesalah bacaan dan bunyi yang betul. Sila rujuk pada
kitab-kitab suci Al-Quran, kerana tulisan rumi kekadang mempunyai kata
bunyi yang berbeza.
3. Terapi Seksual Gangguan Sihir (2).
Ambilah bekas berisi air, dan bacakan kepadanya surat Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas (Al-Mu’awwidzat) dan doa-doa di bawah ini.
Allah humma robbin Naasi az hibisbaksa wasfi antas syafi laa syifaa a illa syifa uka syifaa an la yugoo diru syaqoman.
(Maknanya; Ya Allah, Tuhan semua manusia, hilangkanlah penyakitnya
dan sembuhkanlah, kerana Engkau-lah Yang Maha Menyembuhkan. Tiada
kesembuhan, selain kesembuhan (dari) Mu, kesembuhan yang tidak
meninggalkan penyakit.)
Bismillahi arqika wal lohhu yasfika min kulli da in yukzika wa min kulli nafsin aw nga in hasidin. Allahu yasfika.
Dengan nama Allah, saya obati kamu (dengan rukyah), semuga Allah akan
menyembuhkan dari setiap penyakit yang menyakitimu, dan dari setiap
jiwa atau mata yang dengki. Semuga Allah menyembuhkanmu.
Angu zu bikalimaatil lohit taam maa ti min sarri ma holaq.
Aku berlindung dengan ayat-ayat Allah yang sempurna dari semua kejahatan yang diciptakan-Nya.
Bismillah hillazi laayazurru maas mihi sai un fil arzi wala fis syama ii wa huwas sami ngul ngalim.
Dengan nama Allah, yang dengannya segala sesuatu yang ada di bumi dan
di langit tidak akan membahayakan. Dialah Yang Maha Mendengar, Lagi
Maha Mengetahui.
Doa-doa tersebut di baca 7 kali pada air, lalu airnya di minum dan
dipakai untuk mandi selama 3 hari. Insya-Allah sihir itu akan gugur dan
ikatan sihirnya akan lepas.
*
Nasihat saya: Janganlah kita bersusah payah kesana kemari,
berjumpa orang itu dan orang ini yang mengaku pandai hal-hal yang ghaib,
dan boleh menyembuhkan sesuatu penyakit berkenaan sihir ini. Memang ada
mereka yang pandai seperti Ustaz-ustaz atau orang -orang alim. Cuba
yakin pada Allah dan lakukan sendiri dahulu. Insya-Allah kita juga boleh
mendapat kesembuhan.
4. Doa Penguat Zakar (1)
Cubalah kaedah ini untuk menguatkan Zakar anda yang lemah. Hendaklah
membaca doa ini sebanyak 7 kali kepada air yang suam kemudian
mandikanlah Zakar anda. Atau celupkanlah tuala kecil (good morning
towel) ke dalam air suam itu kemudian perahkan airnya dan bungkuslah
Zakar anda dengan tuala itu sehingga sejuk. Cubalah amalkan sehingga 7
hari berterusan, Insya-Allah
Bismilah Hiroh Man Niroh Him
Yaa Qahar, Lailla Ha il lulloh, Wahidul Qahar.
5. Doa Penguat Zakar. (2)
Faedah Doa Yang Di baca waktu lemah Zakar.
Jika di rasai lemah zakar bagi jimak (bersetubuh), bacalah doa ini 3
kali kepada zakarnya di waktu hendak jimak (bersetubuh) itu niscaya
jadi kuat bersetubuh. Insya-Allah
Inilah Doanya.
بِِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَللَّهُمَّ اِنَّا نَعُوْذُبِكَ تَامَّهْ، وَالرُّوْحِ، وَالدَّمِ،
وَلَحْمِ، وَسَحْمِ، وَالْحُرُوْبِ، وَالْجُلُوْبِ وَتَقْضِىْ، فَاِذَا
قَضَيْتَ اَمْرًا فَاِنَّمَا يَقُوْلُ لَهُ كُنْ فَيَكُوْنُ.
Bismillah hirohman Niroh him.
Allah huma innaa Na ngu zubika tam mah. Warruhi, wad dami, walhmi,
wasahmi, wal hurubi waljulubi watakzi. Faiza kozoita amron fain namaa
yakulu lahu kun fayakun. ( 3 Kali)
6. Doa Penguat Zakar (3).
Atas Permintaan Ramai dari Pelanggan-pelanggan, teman-teman dan
pembaca blog yang terus ke email saya. Di sini saya perturunkan amalan
doa penguat Zakar (3) yang di amal-amalkan oleh tetua orang-orang lama.
Anda amalkan doa ini dengan membacanya sebanyak 7 kali ketika hendak
bersetubuh. Isya-Allah ia dapat mengeraskan Zakar anda dan dapat
bertahan lama semasa menjalankan tugas anda itu. Inilah doa yang masyhur
di kalangan tuk-tuk guru zaman dahulu yang masih di amalkan oleh
sesetengah orang yang berpoligami pada zaman sekarang.
Doanya ialah.
بِِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِىْ خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا
Bismilah Hiroh Man Niroh Him
Alhamdu lillahil lazi kholako minal maa i basharo.
7. Doa Penguat Zakar (4)
Sebelum tidur ambil sedikit minyak urut dan gosokkan dengan laju pada
tapak tangan untuk memanaskan tapak tangan anda.. Jangan gunakan minyak
yang panas di takuti akan mencederakan zakar Anda. Letakkan sedikit
minyak tersebut pada jari-jemari tangan dan urut di kelengkang ia itu di
antara dubur ke telur zakar.. Tekan sedikit dan pastikan anda urut
sehala saja, yakni dari dubur mengarah ke telur zakar. Baca doa ini
sebanyak 7 kali .
Ya Qadim
Ya Daim
Ya Ahad
Ya Wahid
Ya Samad
Ya Allah – Ya Allah – Ya Allah
Ya Qahar – Ya Qahar – Ya Qahar
Lailaha il’aLlah hu Wahidul Qahar
Amalan ini amat berkesan dan kekadang dapat dilihat
pada malam itu juga, di mana zakar akan menegang dengan hebat sekitar 2
atau 3 pagi sehingga waktu solat subuh. Amalkan ia kalau boleh pada
setiap malam sebelum anda tidur terutama ketika dalam keadaan cuaca
sejuk supaya ligament dan urat syaraf yang berada pada zakar dalam
keadaan tahap kecergasan yang terbaik.
Di riwayatkan bahawa doa ini di sampaikan kepada Nabi oleh Malaikat
Jibril pada suatu pagi ketika Nabi sedang duduk bersama para sahabat
selepas solat subuh.
Jibril berkata kepada Nabi: “Aku di utus oleh Allah membawa Doa Nurun Nubuwah untuk di serahkan kepadamu ya Rasulullah.”
Selain boleh menghapuskan segala dosa (kecuali dosa syirik), banyak lagi fadhilat doa ini, antaranya:
1. Doa ini boleh di pergunakan untuk memohon kekayaan. Kepada orang
yang berhajatkan kekayaan, doa ini hendaklah di baca 100 kali pada malam
Jumaat. Tanamkan kunyit dalam tanah di suatu tempat sunyi. Banyaknya
kunyit terpulang pada orang yang memohon kekayaan itu. Jika di kabulkan
Allah, orang yang mengamalkan doa ini akan mendapat alamat apabila
kunyit yang di tanam sudah bertukar menjadi emas.
2. Jika di baca pada setiap lepas sembahyang lima waktu, apa yang kita hajati insya- Allah akan berhasil.
3. Jika ada raja yang ingin menjadi pendeta, maka dengan berkat doa ini insya-Allah akan tercapai.
4. Demikian juga jika ada pendita yang ingin menjadi wali Allah,
dengan membaca doa ini insya-Allah mendapatnya. Dan jika ada jin yang
ingin menjadi manusia, dengan berkat doa ini insya-Allah jadilah dia
manusia.
5. Jika ada binatang yang cacat, dengan dibacakan padanya, insya-Allah binatang itu akan menjadi sempurna sifatnya.
6. Jika sesiapa membaca sekali ketika matahari hampir terbenam, Allah akan mengampuni segala dosanya.
7. Jika anda ada musuh, bacakan doa ini, insya-Allah musuh akan menjadi sayang pada anda.
8. Jika tidak boleh membaca atau menghafalnya, tuliskan doa ini dan
simpan dalam rumah, insya-Allah terselamat daripada sihir, ilmu hitam
dan penyakit.
9. Apabila di letakkan pada tanaman, insya-Allah tanaman itu selamat daripada segala musuh.
10. Apabila diletakkan pada tempat yang didiami syaitan, iblis, jin,
hantu dan segala macam makhluk halus yang jahat, insya-Allah mereka
semua akan pergi dari situ.
11. Jika ingin melihat sesuatu yang indah, bacakan 100 kali pada malam sabtu, insya- Allah anda akan diperlihatkan keajaiban.
12. Jika anda berperahu di laut dan membacakan doa ini, kemudian tiupkan ke laut, insya-Allah air laut akan menjadi tawar.
13. Jika dibaca pada malam minggu, insya-Allah anda akan awet muda.
14. Jika dibaca pada malam Isnin, Allah akan memberikan keselamatan.
15. Jika dibaca pada malam Selasa, anda akan menjadi kuat.
16. Jika dibaca pada malam Rabu, gigi menjadi teguh.
17. Jika dibaca pada malam Khamis akan memperelokkan wajah.
18. Jika dibaca pada binatang buas, insya-Allah ia akan tunduk.
19. Jika dibaca pada malam hari, seluruh malaikat akan turun dari langit memohonkan ampun untuk orang yang membacanya.
20. Jika dibaca pada hari raya, maka apa yang dihajat akan segera berhasil.
21. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Barangsiapa yang ingin berjumpa
dengan para nabi, bacakan 100 kali doa ini, kemudian tidur, insya-Allah
akan bermimpi berjumpa dengan para nabi dan sesiapa memandangnya akan
berasa kasih sayang.”
22. Untuk menyembuhkan orang sakit, baca doa ini pada minyak. Sapukan
minyak itu pada tempat yang sakit, insya-Allah akan sembuh.
23. Demikian juga, jika ada orang yang diganggu hantu, syaitan, jin,
kerasukan, pengsan atau gila, bacakan pada minyak dan sapukan pada orang
berkenaan.
24. Andainya anda ingin mendekati raja, orang berkedudukan tinggi
atau orang ramai, baca doa ini setiap hari, insya-Allah semua akan
kasihkan anda.
25. Jika ingin kuat berjalan, bacakan pada sirih bertemu urat,
kemudian usapkan daun itu dari kepala sampai ke dua hujung kaki,
insya-Allah anda akan kuat berjalan.
26. Jika anda dalam perjalanan dan ada tanda akan hujan, bacakan doa ini, insya- Allah tidak jadi hujan.
27. Jika terjadi permusuhan, bacakan berulang kali, insya-Allah akan berhenti.
28. Jika akan berangkat ke medan perang, bacakan doa ini, insya-Allah
tidak di kejar musuh, sebaliknya musuh akan bercerai-berai sesama
sendiri.
29. Jika ada wanita yang sukar bersalin, bacakan doa ini pada air
dalam mangkuk putih, minumkan air itu, insya-Allah bayinya akan cepat
lahir.
30. Jika ada orang sakit mata, bacakan doa ini dan hembuskan pada matanya, insya- Allah lekas sembuh.
31. Apabila ada orang digigit ular, kena bisa, racun atau penyakit
lain, bacakan doa ini pada tempat yang luka atau tempat yang sakit,
insya-Allah lekas sembuh.
32. Jika anda ingin bertemu raja jin, sucikan diri anda daripada
najis dan hadas, bacakan doa ini 100 kali pada malam Jumaat di tempat
yang suci dan sunyi.
33. Rasulullah bersabda:”Jika kamu ingin di muliakan orang lain, bacalah doa ini.”
34. Jika anda hendak melamar seseorang wanita, berpuasalah sehari dan
jangan tidur pada malamnya. Bacakan doa ini terus-menerus di tempat
sunyi. Insya-Allah lamaran anda diterima.
NABI KHIDIR AS MASEH HIDUP…???
Nabi SAW ada bersabda : Aku adalah Nabi takkala Adam maseh lagi belum
bertempa antara tanah dan air. Maka dari satu wajah ada diceritakan
bahawa Nabi Khidir AS itu telah wujud sebelum diciptakan Adam Pertama
itu iagi. Kata Syeikh Ainullah : Ada pun Nabi Khidir AS itu adalah Guru
Ghaib kepada semua Nabi2 Allah yg 24 itu, kecuali Nabi Muhammad SAW,
Nabi ke25 itu. Bermula anak murid Nabi Khidir AS itu dari Nabi Adam AS
itu lagi hinggalah kepada Nabi Isa AS. Cumaan kisahnya itu Nabi Khidir
AS hanya ada tersurat dlm itu Surah Kahfi (Ayat 60 – 82)dan tersirat dlm
Surah Mariam dgn amat ajaib sekali.
Maka dizaman Rasulullah SAW itu nggak pernah disebut2 lagi namanya
itu Nabi Khidir AS. Apakah maknanya Nabi Khidir AS itu telah wafat?
Wallahu’alam. Cumaan sebelum Baginda SAW wafat ada berwasiat kepada
Sayyidian Ali supaya mencari itu Awis orang Yaman, supaya disampaikan
hadiah Serban dan Jubah Nabi SAW kepadanya. Ada pun itu Awis nggak
pernah bersua muka dgn Nabi SAW, namun beliau mengenali Rasulullah SAW
melebehi dari Para Sahabat. Diringkaskan ceritanya akhirnya Awis
diberikan kuasa dan tugas menjaga Bani Ghaus. Lalu Allah nobatkan beliau
pangkat Kewalian dgn gelaran “Qutubul Ghaus Awis Al-Qirani”.
Nggak ada siapa yang bisa mengenali siapakah itu Nabi Khidir AS,
melaenkan kepada mereka yg Allah Azzawajalla izinkan. Nabi Musa AS yang
berdarjat seorang Nabi lagi Rasul, lagi bergelar Kalamullah ada kitab
Taurat, lagi ada Mukjizat Tongkat Sakti pembelah lautan, itu pun nggak
kenal siapa itu Nabi Khidir AS. Nabi Musa AS nggak bisa sabar berguru
menuruti perjalanan Nabi Khidir AS yg penuh hikmah lagi banyak mencarik
adat itu. Nabi Musa AS koq banyak bertanya menggunakan akal syariatnya
sebab itu terputus pengenalannya dan perguruannya dgn itu Nabi Khidir AS
sebelum cukup edahnya.
Kata Sang Raja Wali pula : Begitu juga kisahnya seorang yg mengaku
Nasab Ahlul Bait, pada sangkaannya dia sudah cukup syarat2nya sebagai
Imam Mahdi, maka dia mengakui dirinya itulah Imam Mahdi Al-Muntazar.
Lalu beliau diuji oleh Nabi Khidir AS, namun Imam Mahdi Al-Muntazar itu
pun nggak kenal siapa itu Nabi Khidir AS. Wallahu’alam….
Maka keberadaannya itu Nabi Khidir AS ada kalanya pada Hadrat2
tertentu ianya bersifat Kedirian (Subjektif), gambarannya seperti
kisahnya dgn Nabi Musa AS itu. Begitu juga mereka yg mengalami pelbagai2
wajah pengalaman peribadi secara berguru dgn itu Nabi Khidir AS dalam
menyelami Alam Keruhanian lagi penuh mistik itu. Kerana ada kalanya
ianya dikatakan ada dimana2 tempat dlm satu masa. Untuk mentafsirkan
siapakah itu Nabi Khidir AS tersangat rumit. Agaknya seperti itu Ruh yg
nggak tertakluk pada masa tempat dan ruang, koq…??? Wallahu’alam…
Ada kalanya juga keberadaannya itu Nabi Khidir AS pada sesuatu Hadrat
ianya bersifat Khusus dalam Kesemestaan. Seperti Alam Kewalian sebagai
Wali Wakil Allah mentadbir Alam Semesta Raya ini. Maka kehadiran dan
wataknya bersesuaian dgn tugas2 Semesta Imam Mahdi Sejati yg paling
berat sebagai Wali Qutubul Alam di Akhir Zaman ini. Dimana beban2 dunia
semesta sejak dari zaman silam hingga keAkhir Zaman ini tertanggung
diatas bahunya. Kata Sang Raja Wali lagi : Ada pun makna Mahdi itu yg
diberi petunjuk, dibimbing dan sentiasa terpelihara. Maka Imam Mahdi “Is
The Guided Man”. Maka pada Hadrat2 tertentu itu “Imam Mahdi Is Guided
By Khidir….”
Persoalannya : Apakah Nabi Khidir AS itu maseh hidup ato telah wafat?
Jawapannya terpulanglah pada keimanan, kefahaman dan aliran masing2.
Kalo dihamparan lautan BahrulWujud itu Nabi Musa As mencari itu “Hamba
Allah Yg Beriman” itu dipertemuan dua lautan. Maka diAlam Kedirian bagi
kita pula dimana pula, ya…??? Koq dibuat cobaan manalah tahu koq2 bisa
ketemu itu Khidir dipertemuan “Kiri” dan “Kanan”…
Wallahu’alam…..
Ampon bung koq kami terbabas…
Sekian, Wassalam…
Komen oleh Banjoe — Jun 20, 2010 @ 4:54 am
MEMANG tiada siapa pun dapat menduga bila saat kematian mereka akan tiba. Sebab
itu ramai yang masih leka dan tiada persediaan ‘menanti’ saat kematian mereka.
Allah berfirman yang bermaksud: “Setiap yang hidup akan merasai mati, dan Kami
menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah
kamu akan kembali.” (Surah al-Anbiyak ayat 35)
Tahukah kita bahawa malaikat maut sentiasa merenung serta melihat wajah
seseorang itu 70 kali dalam sehari? Andainya manusia sedar hakikat itu, nescaya
mereka tidak lalai mengingati mati.
Oleh kerana malaikat maut adalah makhluk ghaib, manusia tidak dapat melihat
kehadirannya, sebab itu manusia tidak menyedari apa yang dilakukan malaikat
Izrail.
Hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a bahawa Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud: “Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di
muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah
seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail:
‘Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah untuk
mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa.’”
Justeru, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih mampu lagi bergelak
sakan dan bersenang-lenang seolah mereka tiada masalah yang perlu difikirkan
dalam hidup.
Takdirnya esok hari terakhir Allah ‘pinjamkan’ nyawa kepada kita untuk bernafas
di muka bumi ini adakah kita sudah cukup bekalan bagi menghadapi dua fasa
berikutnya iaitu alam barzakh dan alam akhirat?
Tiada seorang pun di dunia ini dapat menggambarkan bagaimana perasaan dan
pengalaman mereka menghadapi saat kematian.
Ajal tidak mengenal sesiapa sama ada mereka itu tua, muda, sihat, kaya atau
miskin.
Rasulullah s.a.w juga menjelaskan dalam hadisnya bahawa kesakitan ketika hampir
mati itu seperti ditetak 100 kali dengan pedang tajam atau seperti dikoyak
kulitnya dari daging ketika hidup-hidup.
Bayangkanlah betapa sakit dan dahsyatnya saat menghadapi kematian.
Kalau hendak diikutkan siapa yang hendak nyawanya dicabut dalam keadaan yang
amat menyeksakan.
Maka amat beruntunglah sesiapa yang matinya dalam keadaan khusnul khatimah
(kebajikan).
Salman Al-Farisi meriwayatkan hadis Nabi s.a.w yang bermaksud: “Perhatikanlah
tiga perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu. Pertama: berpeluh pada
pelipis pipinya; kedua: berlinang air matanya dan ketiga: lubang hidungnya
kembang kempis.
“Manakala jika ia mengeruh seperti tercekik, air mukanya nampak gelap dan keruh
dan mulutnya berbuih, menandakan menandakan azab Allah sedang menimpa dia.”
(Hadis riwayat Abdullah, al-Hakim dan at-Tarmizi)
Kematian ‘menjemput’ manusia secara perlahan-lahan atau beransur-ansur mulai
daripada jasad, hujung kaki kemudian ke paha.
Bagi orang kafir pula, apabila nyawanya hendak dicabut Izrail, wajahnya akan
menjadi gelap dan keruh dan dia mengeruh seperti binatang yang disembelih.
Itu pula tanda azab yang diterimanya disebabkan dosa dan kekufuran mereka.
Al-Qamah bin Abdullah meriwayatkan hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“Bahawa roh orang mukmin akan ditarik oleh Izrail dari jasadnya dengan
perlahan-lahan dan bersopan sementara roh orang kafir pula akan direntap dengan
kasar oleh malaikat maut bagaikan mencabut nyawa seekor khimar.”
Allah juga turut menimpakan seorang Muslim yang berdosa itu dengan kekasaran
ketika mereka menghembuskan nafasnya yang terakhir sebagai kaffarah dosanya.
Mungkin ada juga orang kafir yang mati dalam ketenangan mungkin kerana ketika
hidupnya dia berbuat kebajikan dan itu adalah balasan terhadapnya kerana setiap
kebajikan pasti akan dibalas.
Tetapi kerana tidak beriman, ia tidak menjadi pahala kebajikan dan kekufurannya
tetap diazab pada hari akhirat kelak.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila telah sampai ajal seseorang
itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam
badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya
sehingga sampai ke lutut.
“Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari
lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu
kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke
dada dan kemudiannya mereka keluar.
“Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari
dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang
itu.”
Malaikat Izrail menjalankan arahan Allah s.w.t dengan sempurna. Dia tidak
diutuskan hanya untuk mencabut roh orang sakit saja ataupun roh orang yang
mendapat kecelakaan dan malapetaka.
Kematian mungkin berlaku kerana sebab bencana seperti gempa bumi, banjir,
kebakaran dan ada juga yang matinya disebabkan kemalangan, diserang penyakit
berbahaya seperti kanser, jantung, Aids, denggi dan taun.
Seorang yang sedang sakit tenat, menjadi rahmat yang tinggi nilainya kerana
Allah masih memberi peluang supaya mereka sedar akan kesilapan yang mereka
lakukan selama hidup di dunia.
Maka waktu itu mereka masih berpeluang bertaubat dari dosa dan kesilapan. Begitu
juga halnya dengan orang mati mengejut disebabkan kemalangan.
Ia memberi pengajaran dan peringatan kepada mereka yang masih hidup supaya
berhati-hati dan tidak lalai berusaha untuk memperbaiki diri.
Justeru, bagi mereka yang masih diberikan nikmat kehidupan perlu sentiasa
mengambil iktibar terhadap segala yang berlaku.
Allah menjadikan sebab kematian itu bagi memenuhi janji-Nya kepada malaikat
maut.
Saidina Abbas meriwayatkan dalam sebuah hadis antara lain menerangkan malaikat
Izrail berasa sedih apabila ditugaskan mencabut roh makhluk bernyawa.
Ini kerana antara makhluk bernyawa itu adalah termasuk manusia yang terdiri
daripada kekasih Allah iaitu Rasul, nabi, wali dan orang soleh.
Malaikat maut mengadu kepada Allah betapa dirinya tidak disenangi keturunan Adam
a.s.
Dia mungkin dicemuh kerana mencabut roh manusia yang mana menyebabkan orang
berduka cita akibat kehilangan orang tersayang dalam hidup mereka.
Justeru, jika seseorang Muslim itu meninggal dunia, beberapa langkah penting
perlu dilakukan seperti menempatkan jenazah di tempat yang sesuai sebagai
menghormatinya, sunat meletakkan keadaan kakinya menghala ke arah kiblat,
tanggalkan pakaian berjahit, tutupkan jenazah dengan sehelai kain nipis ke atas
seluruh jasadnya, rapatkan kedua-dua belah matanya dan mulutnya, letakkan
kedua-dua tangan jenazah di atas dadanya sebagaimana dalam keadaan qiam
(berdiri) ketika solat, letakkan sesuatu yang sederhana berat di atas perutnya
seperti gunting dan pisau serta sunat bagi yang hidup mencium jenazah.
Umat Islam dilarang mengaitkan kematian seorang Muslim itu dengan tanda
tertentu.
Itulah yang menyebabkan umat Islam semakin mundur kerana terlalu banyak
mempercayai perkara khurafat dan tahyul.
Jika ada kematian seperti kemalangan contohnya kita ditegah untuk bertanya
kepada waris apakah perbuatan ganjil yang dilakukan sebelum kematiannya.
Tiada siapa pun dapat mengelak daripada mati melainkan Allah dan kematian tetap
akan datang tepat pada masanya.
Apabila sampai ajal seseorang, umat Islam digalakkan memberi nasihat kepada
keluarga si mati supaya bertenang dan banyakkan bersabar.
Islam menegah amalan keterlaluan seperti menjerit dan meratapi kematian.
Mereka yang masih hidup peluang perlu dimanfaatkan dengan memperbaiki keadaan
diri yang ternyata banyak melakukan kesilapan dan kesalahan.
Tiada daya atau usaha yang boleh menyelamatkan kita daripada kematian.
Kematian menjadikan hati manusia menjadi sedih serta berpisah dengan keluarga
tercinta. Hanya amalan soleh saja akan membawa kita bertemu Allah.
…AL-RUH AL-IDHAFI…
Kata Al-Marhum Syeikh Naem As-Saufi dalam kitab Mengenal Ruh : Bermula ada pun Ruh Idhafi itu maka daripadanya asalnya Jawahir.
Ada pun Ruh Idhafi itu ialah Nuktah. Yang mengadakan Nuktah itu Zat
Allah yang Maha Suci. Maka Nuktah itu adalah Titik. Maka Titik itu
didalam BA, maka bernamalah ia Bismillah.
Maka dari huruf Bismillah itulah asalnya kejadian alam semesta dan
segala isi – isinya. Apabila BA itu terbalik ianya dinamakan NUN. Maka
Roh Idafi itulah izin Allah didalam diri kita.
Maka Ruh Idhafi itulah dinamakan Ujud Idhafi. Maka Ruh Idhafi itulah
dinamakan Nyawa Muhammad, Nyawa Adam, Nyawa orang-orang Mukmin dan Nyawa
kepada Ruhani.
Maka kenyataan Ruh Idhafi itu lah Ruhul Quddus. Maka kenyataan Ruhul
Quddus itu ialah Ruhani. Kenyataan Ruhani itu ialah Nafas kita. Maka ada
pun Ruh Idhafi itu didalam diri. Maka Hakeqat itu diri, dan diri itu
didalam Idhafi.
Pasal Nabi Musa AS tidak kenal apa itu Idhafi, maka sebab itu Nabi
Musa AS tidak kenal siapa itu Nabi Khidir AS. Maka sebab itu Nabi Musa
tidak sanggup mengikuti perjalanan Nabi Khidir AS sampai pada edahnya…
Wallahu’alam…
Komen oleh Banjoe — Julai 6, 2010 @ 6:01 pm
Ada satu nasehat dari Rasulullah shallallahu alaihi wasallam
yang berbunyi “Muutu qabla an tamuutu” yang artinya “matilah sebelum
mati”
Nasehat Rasulullah tersebut sarat dengan makna. Mati pada hakikatnya
adalah terbebasnya ruh (ruhani) dari jasad (jasmani). Jadi upayakanlah
dalam kehidupan ini ruh (ruhani) kita tidak terkukung oleh jasmani atau
tidak terkukung oleh hawa nafsu. Upayakanlah ruh (ruhani) kita
mengendalikan hawa nafsu bukan hawa nafsu yang mengendalikan ruh
(ruhani) kita.
Berikut ulasan dari seorang teman akan nasehat dari Rasulullah di atas
***** awal kutipan *****
“Sebelum anda meninggal dunia, cobalah mematikan diri anda sejenak.
Tutuplah kedua mata anda dan bayangkan jenazah anda sedang berada di
atas keranda mayat diiringi oleh para pengantar jenazah. Keadaan
bagaimana yang anda inginkan setelah anda mati, maka jadilah seperti
yang anda inginkan di saat anda hidup sekarang ini.
Perbaikilah kesalahan anda, perbaikilah tingkah laku anda,
bertaubatlah di atas segala perbuatan maksiat anda, bukalah lembaran
baru kehidupan anda dengan perjalanan hidup dan budi pekerti yang baik.
Cucilah hati anda dari kedengkian dan bersihkanlah dari
pengkhianatan. Kelak anda akan mengingat apa yang telah anda lakukan
karena makhluk-makhluk ibarat pena Allah ta’ala dan seluruh manusia
adalah saksi Allah ta’ala di bumiNya.
Jika mereka bersaksi dengan memuji anda, maka itu adalah khabar baik
buat anda dan kesaksian ini diterima di sisi Allah yang Maha Esa. Namun
jika mereka bersaksi dengan menyebutkan keburukan anda, maka anda sangat
merugi di atas apa yang sedang menanti anda“
*****akhir kutipan ****
Nasehat Rasulullah di atas tidak diingat lagi siapa-siapa perawinya
sebagaimana umumnya hadits-hadits yang berhubungan dengan akhlak atau
berhubungan dengan tentang Ihsan atau tasawuf.
Nasehat Rasulullah di atas disampaikan oleh para ulama yang sholeh
bersanad ilmu sampai kepada lisannya Rasulullah shallallahu alaihi
wasallam.
Mereka yang terhasut atau korban ghazwul fikri (perang pemahaman)
dari kaum Zionis Yahudi umumnya akan mempertanyakan hal-hal seperti,
“bagaimana antum bisa memvalidasi “nasehat” itu benar dari lisan Rasulullaah shallallahu ‘alaihi wasallam ?”
“bagaimana kita tahu itu sebuah hadits jika tidak diketahui sanadnya ?”
Pertanyaan mereka pada hakikatnya adalah mempertanyakan dalil terhadap sebuah nasehat.
Mereka yang mempertanyakan dalil terhadap sebuah nasehat merupakan
wujud dari terkena hasutan atau ghazwul fikri (perang pemahaman) dari
kaum Zionis Yahudi
Salah satu penghasutnya adalah perwira Yahudi Inggris bernama Edward
Terrence Lawrence yang dikenal oleh ulama jazirah Arab sebagai Laurens
Of Arabian. Laurens menyelidiki dimana letak kekuatan umat Islam dan
berkesimpulan bahwa kekuatan umat Islam terletak kepada ketaatan dengan
mazhab (bermazhab) dan istiqomah mengikuti tharikat-tharikat tasawuf.
Laurens mengupah ulama-ulama yang anti tharikat dan anti mazhab untuk
menulis buku buku yang menyerang tharikat dan mazhab. Buku tersebut
diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa dan dibiayai oleh pihak
orientalis.
Protokol Zionis yang ketujuhbelas
…Kita telah lama menjaga dengan hati-hati upaya mendiskreditkan para
ulama non-Yahudi dalam rangka menghancurkan misi mereka, yang pada saat
ini dapat secara serius menghalangi misi kita. Pengaruh mereka atas
masyarakat mereka berkurang dari hari ke hari. Kebebasan hati nurani
yang bebas dari paham agama telah dikumandangkan dimana-mana. Tinggal
masalah waktu maka agama-agama itu akan bertumbangan..
Mereka yang terhasut maka mereka tidak lagi mempercayai apa yang
disampaikan oleh para ulama yang sholeh yang bersanad ilmu tersambung
kepada lisannya Rasulullah, mereka tidak lagi mempercayai apa yang
disampaikan oleh para ulama yang sholeh keturunan cucu Rasulullah ,
termasuk tidak lagi mempercayai apa yang disampaikan oleh Imam Mazhab
yang empat.
Sehari-hari mereka disibukkan kembali dengan apa yang telah dilakukan
dan diselesaikan oleh Imam Mazhab yang empat, padahal mereka tidak
berkompetensi sebagai Imam Mujtahid Mutlak
Oleh karena kesibukkan mereka berijtihad dalam perkara syariat
akhirnya mereka tidak punya waktu lagi untuk mendalami hadits-hadits
tentang akhlak atau tentang ihsan atau tentang tasawuf
Hadits yang wajib diketahui sanadnya adalah hadits yang terkait
dengan hukum atau terkait perkara agama atau perkara syariat, syarat
sebagai hamba Allah, perkara yang telah diwajibkanNya, wajib dijalankan
dan wajib dijauhi meliputi perkara kewajiban yang jika ditinggalkan
berdosa, perkara larangan dan pengharaman yang jika dikerjakan/dilanggar
berdosa.
Dari Ibnu ‘Abbas r.a. berkata Rasulullah shallallahu alaihi wasallam
bersabda, “di dalam agama itu tidak ada pemahaman berdasarkan akal
pikiran, sesungguhnya agama itu dari Tuhan, perintah-Nya dan
larangan-Nya.” (Hadits riwayat Ath-Thabarani)
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya Allah
telah mewajibkan beberapa kewajiban (ditinggalkan berdosa), maka jangan
kamu sia-siakan dia; dan Allah telah memberikan beberapa larangan
(dikerjakan berdosa)), maka jangan kamu langgar dia; dan Allah telah
mengharamkan sesuatu (dikerjakan berdosa), maka jangan kamu
pertengkarkan dia; dan Allah telah mendiamkan beberapa hal sebagai tanda
kasihnya kepada kamu, Dia tidak lupa, maka jangan kamu perbincangkan
dia.” (Riwayat Daraquthni, dihasankan oleh an-Nawawi)
Urusan agama atau perkara syariat atau perkara yang diwajibkanNya
(wajib dikerjakan dan wajib dijauhi) telah sempurna dan telah
disampaikan seluruhnya oleh Rasulullah shallallahu alaihi wasallam.
Secara bahasa, “niat” artinya ‘al-qashdu‘ (keinginan atau
tujuan), sedangkan makna secara istilah, yang dijelaskan oleh ulama
Malikiah, adalah ‘keinginan seseorang dalam hatinya untuk melakukan
sesuatu’.
Hadis niat
Terdapat sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim, yang dikenal dengan “hadis niat”. Berikut redaksi hadisnya:
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ -رَضِيَ اللهُ عَنْهُ- أَنَّهُ قَالَ
عَلَى الْمِنْبَرِ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ– يَقُولُ: « إِنَّمَا الأَعْمَال بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا
لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُه إِلَى اللَّهِ
وَرَسُولِهِ، فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ و مَنْ كَانَتْ
هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوْ إِلَى امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا
فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ » رواه البخاري و مسلم.
Dari Umar bin Khattab radhiallahu ‘anhu, bahwa beliau berkhotbah di
atas mimbar, “Saya mendengar Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
bersabda, ‘Sesungguhnya, amal itu hanya dinilai berdasarkan niatnya, dan
sesungguhnya pahala yang diperoleh seseorang sesuai dengan niatnya.
Barang siapa yang niat hijrahnya menuju Allah dan Rasul-Nya maka dia
akan mendapat pahala hijrah menuju Allah dan Rasul-Nya, dan barang siapa
yang hijrahnya dengan niat mendapatkan dunia atau wanita yang ingin
dinikahi maka dia hanya mendapatkan hal yang dia inginkan.’” (HR.
Al-Bukhari, no. 1 dan Muslim, no. 1907)
Hadis ini banyak mendapatkan perhatian istimewa dari para ulama. Banyak
di antara mereka yang menempatkan hadis ini dalam urutan pertama
kitab-kitab hadis, di antaranya: Shahih Al-Bukhari, Arba`in An-Nawawi,
dan beberapa kitab kumpulan hadis lainnya. Ibnu Rajab mengatakan,
“Al-Bukhari membawakan hadis ini di bagian pertama kitab Shahih-nya,
sebagai pembukaan bagi kitabnya. Ini menunjukkan isyarat dari beliau
bahwa setiap amal yang tidak dimaksudkan untuk mengaharap wajah Allah
adalah amal yang batal, tidak ada nilainya di dunia dan di akhirat.”
(Ibnu Rajab, Jami’ Al-Ulum wa Al-Hikam, hlm. 11, Dar Al-Hadits)
Mengingat pentingnya hadis ini, banyak ulama yang menasihatkan agar
hadis ini dijadikan sebagai hadis pertama dalam tulisannya. Abdurrahman
bin Mahdi mengatakan, “Barang siapa yang ingin menulis kitab, hendaknya
dia memulai dengan ‘hadis niat’.” Beliau juga mengatakan, “Andaikan saya
menulis kitab yang terdiri dari banyak bab, niscaya saya akan jadikan
hadis ini (ada) di setiap bab.” Imam Syafi’i mengatakan, “Hadis ini
mencakup sepertiga ilmu, dan termasuk dalam 70 bab fikih.”
Sementara, Imam Ishaq bin Rahawaih mengatakan, “Ada empat hadis yang
menjadi prinsip dalam agama: hadis Umar (tentang niat), hadis tentang
halal dan haram itu jelas, hadis tentang proses penciptaan manusia, dan
hadis tentang semua perbuatan bid`ah pasti tertolak.” (Ibnu Rajab, Jami’
Al-Ulum wa Al-Hikam, hlm. 12, Dar Al-Hadits)
Di antara pelajaran penting yang bisa digali dari hadis ini adalah:
Pentingnya menata hati ketika hendak beramal, karena nilai pahala
suatu amal tergantung pada niatnya. Ibnul Mubarak mengatakan, “Betapa
banyak amal kecil namun pahalanya besar karena niatnya, dan betapa
banyak amal besar namun pahalanya sedikit karena niatnya.” (Ibnu Rajab,
Jami’ Al-Ulum wa Al-Hikam, hlm. 13, Dar Al-Ma`rifah)
Beribadah karena keinginan dunia menyebabkan seseorang tidak mendapat pahala di sisi Allah.
Keutamaan berhijrah karena Allah dan Rasul-Nya.
Fungsi niat
Niat dalam setiap kegiatan manusia berfungsi untuk:
Membedakan antara ibadah dengan rutinitas.
Misalnya: Seseorang mandi membasahi seluruh tubuhnya. Dia hanya
berniat untuk bersih-bersih. Dalam kondisi ini, mandinya tidak bernilai
ibadah, namun hanya mandi sebagai rutinitas. Sebaliknya, ada orang yang
mandi, membasahi seluruh badannya, dengan niat mandi junub. Mandi yang
dia lakukan dinilai sebagai ibadah, dan mandinya bisa menghilangkan
status hadas besarnya.
Membedakan antara satu ibadah dengan ibadah lainnya.
Misalnya: Seseorang melakukan salat dua rakaat sebelum zuhur. Salat
yang dia lakukan memiliki banyak kemungkinan: bisa jadi salat qabliyah
zuhur, salat tahiyatul masjid, salat sunah antara azan dan iqamah, atau
salat sunah setelah wudu. Niat dalam diri orang ini menentukan jenis
salat yang sedang dia kerjakan.
Pembagian amal, terkait niat
Berdasarkan syarat adanya niat, amal dibagi menjadi dua:
Pertama: Amal yang dianggap sah jika ada niat. Jika ada orang yang
melaksanakan amalan ini tanpa diiringi niat, niscya amalnya batal.
Batasan amal, yang keberadaan niat menjadi syarat sahnya, ada dua
bentuk:
Semua amal ibadah yang ada perintahnya dalam Alquran dan hadis,
baik amal wajib maupun sunah. Seperti: Salat, wudu, puasa, zakat, dan
sebagainya.
Semua bentuk sikap meninggalkan perbuatan yang dilarang oleh
syariat Islam, baik yang hukumnya haram maupun makruh. Seperti:
Menghindari makanan haram, menjauhi maksiat, dengan niat karena Allah.
Amalan di atas membutuhkan niat karena tujuan amal ini adalah dalam
rangka mengagungkan Allah, dengan melaksanakan perintah Allah dan
menjauhi larangan-Nya. Karena itu, amal semacam ini akan bernilai pahala
jika diiringi dengan niat mengharap wajah Allah.
Kedua: Amal yang dianggap sah meskipun dilaksanakan tanpa niat.
Batasan amal yang tidak mempersyaratkan adanya niat adalah: semua bentuk
amal yang intinya terletak pada terlaksana dan tercapainya tujuan amal.
Contoh: Membayar utang, mengembalikan pinjaman, memberi nafkah kepada
keluarga, atau membersihkan najis. Selama tujuan amal ini telah
tercapai, amal ini dianggap telah terlaksana meskipun pelakunya tidak
berniat untuk mengamalkannya. Misalnya: Pakaian seseorang terkena najis,
kemudian dia kehujanan sehingga najisnya hilang. Meskipun dia tidak
berniat menghilangkan najis, status pakaiannya dianggap suci selama
najisnya sudah hilang.
Tempat niat adalah hati
Masing-masing amal memiliki tempat sendiri-sendiri. Ada amal yang
tempatnya di seluruh anggota badan, ada yang tempatnya di lisan, dan ada
yang tempatnya di hati. Seseorang yang melaksanakan amal tidak
diperbolehkan meletakkan amalnya selain pada tempatnya.
Sebagai contoh: Salat merupakan amal yang letaknya di anggota badan,
lisan (bacaannya), dan hati (merenungkan isi salat). Jika ada orang yang
melaksanakan salat namun di batin (hati) maka dia tidak dianggap
melaksanakan salat, karena salat bukan semata amal hati. Contoh lain:
Membaca Alquran, letaknya di lisan. Orang yang membaca Alquran dengan di
batin maka belum dianggap telah membaca Alquran, sehingga dia tidak
terhitung mendapatkan pahala membaca Alquran.
Demikian pula dengan niat. Niat merupakan amal yang letaknya di hati.
Seseorang yang berniat pada tempat selain hati, belum dikatakan telah
berniat. Syekhul Islam Ibnu Taimiyah mengatakan, “Niat dalam bersuci,
baik wudu, mandi, tayamum, salat, puasa, zakat, kafarah, dan ibadah
lainnya tidak perlu dilafalkan dengan lisan, berdasarkan kesepakatan
ulama, karena niat bertempat di hati, dengan kesepakatan ulama. Andaikan
seseorang melafalkan niatnya namun itu tidak sesuai dengan sesuatu yang
ada di hatinya maka yang dinilai adalah niat di dalam hatinya, bukan
perkataan yang dia ucapkan.” (Ibnu Taimiyah, Al-Fatawa Al-Kubra, 1:213)
Berbeda dengan penjelasan tersebut, ada ulama Mazhab Syafi`i, yang
bernama Abu Abdillah Az-Zubairi, yang menegaskan bahwa salat tidaklah
sah kecuali dengan menggabungkan niat di hati dengan niat yang
dilafalkan. Beliau membawakan keterangan ini karena menyimpulkan
perkataan Imam Asy-Syafi`i yang berbunyi,
الصلاة لا تصح الا بالنطق
“Salat tidak sah kecuali dengan diiringi pelafalan.”
Namun, keterangan Az-Zubairi ini dibantah oleh banyak ulama Mazhab
Syafi`i. Imam An-Nawawi mengatakan, “Para ulama mazhab kami (Syafi`iyah)
mengatakan bahwa orang yang berpendapat demikian (Az-Zubairi) telah
keliru dalam masalah ini. Maksud Imam Asy-Syafi`i dengan ‘pelafalan
dalam salat’ bukanlah ‘pelafalan niat’, namun maksud beliau adalah
‘takbiratul ihram‘. Jika ada orang yang melafalkan niat dengan lisannya
tetapi dia tidak berniat di hatinya, salatnya tidak sah, dengan
kesepakatan ulama.” (An-Nawawi, Al-Majmu` Syarh Muhadzab, 3:277)
Rujukan:
Al-Fatawa Al-Kubra . Ibnu Taimiyah. Dar Al-Ma`rifah. Beirut. 1386 H.
Al-Majmu` Syarh Muhadzab. An-Nawawi. Mauqi` Ya`sub.
Jami’ Al-’Ulum wa Al-Hikam . Ibnu Rajab. Dar Al-Hadits, Mesir, 1424 H.
Jami’ Al-’Ulum wa Al-Hikam. Ibnu Rajab. Dar Al-Ma`rifah. Beirut. 1408 H.