20 February 2018

HIJRAH RASULULLAH SAW MELALUI NEGARA MADINAH



HIJRAH RASULULLAH SAW MELALUI NEGARA MADINAH

Kita sememangnya wajib bersyukur kepada Allah SWT. Yang telah memberikan banyak kenikmatan kepada kita. Yang seandainya kita diminta menghitungnya, pastinya kita tak akan mampu melakukannya. Bahkan, kenikmatan yang terbesar yang diberikan kepada kita, iaitu Islam. Dan kewujudan kita sebagai orang yang beragama Islam. Sebab, ramai orang yang diberi nikmat hidup, tetapi tidak semuanya mahu memeluk Islam. Tetapi, kenikmatan yang lebih besar lagi, yang diberikan kepada kita adalah wujudnya dakwah Islam dan orang-orang yang memikulnya, sehinggalah Islam ini menjalar sampai kepada kita. Dua perkara inilah yang tidak semestinya kita lupakan. Iaitu, dakwah Islam dan orang-orang yang memikulnya, sehinggalah Islam ini sampai kepada kita. Oleh itu, sangat munasabah apabila Hijrah baginda Rasulullah saw. diperingati sebagai suatu peristiwa sejarah yang paling penting dalam kehidupan dakwah Rasulullah saw. Yang di sini, kita peringati setiap tahunnya dengan nama "Maal Hijrah". Mengapa peristiwa Hijrah baginda Rasulullah saw. ini merupakan peristiwa yang sangat penting? AJ ingin mengajak para pembaca untuk menhayati erti sebenar Hijrah Rasulullah.
Pertama, dakwah Rasulullah saw. apabila masih berada di Makkah, telah melalui masa-masa yang sangat sulit terutama setelah Rasulullah saw diperintahkan oleh Allah untuk menyampaikan Islam secara terbuka kepada masyarakat Makkah dan menunjukkan bahawa baginda tidak lagi bersendirian, melainkan ada jamaah yang menyertainya, setelah Allah menurunkan surat Al-Hijr: 94:
"Maka sampaikanlah secara terbuka apa yang diperintahkan kepada kamu, dan tentanglah orang-orang musyrik itu."
Setelah ayat ini turun, tepatnya setelah Umar bin Khattab dan Hamzah bin Abdul Muthallib memeluk Islam, maka Rasulullah memulakan dakwah secara terbuka. Baginda, kemudian melakukan tawaf mengelilingi Ka’bah, yang diikuti oleh para sahabat. Sejak itu, para sahabat dan pengikut baginda, termasuklah baginda sendiri, setiap hari menerima penyiksaan daripada penguasa Makkah, dan orang-orang kafir Quraisy.
Pernah baginda sedang solat berhampiran Ka’bah, leher baginda diikat oleh Uqbah bin Abi Mu’ait, sehingga baginda tidak dapat bernafas, sampai akhirnya baginda ditolong oleh Abu Bakar. Pada masa yang lain, apabila baginda sedang solat, tengkuk leher baginda dipukul oleh Uqbah bin Mu’ait, sehingga baginda pengsan, dan akhirnya ditolong oleh Fatimah. Puteri baginda itu menangis, sedih, melihat nasib ayahanda tercintanya dianiaya oleh orang-orang kafir. Bukan baginda sahaja yang mengalami nasib buruk seperti itu, malahan keluarga Yasir telah disiksa, sehingga Sumayyah meninggal dunia sebagai syahidah pertama.
Setelah penganiayaan secara fizikal tidak mampu menggoyahkan keteguhan para pemikul dakwah ini, maka orang-orang kafir itu telah merancang untuk mengasingkan baginda saw. dan para pengikutnya. Maka, terjadilah rancangan jahat itu selama kurang lebih tiga tahun. Baginda dan para sahabat hidup di sebuah lembah dalam keadaan kekurangan makanan, pakaian, pekerjaan, rumah dan diusir dari Makkah. Dan setelah itulah, baginda meminta para sahabat untuk meninggalkan Makkah menuju ke Habbasyah (Ethopia-Afrika) untuk mencari perlindungan kepada Raja Najasyi, dengan maksud untuk mempertahankan agama mereka dari serangan secara berterusan yang dilakukan oleh orang-orang kafir.
Maka, orang-orang kafir juga tidak mahu tinggal diam, sehinggalah mereka menyampaikan maklumat-maklumat yang mengelirukan di luar negeri, untuk mengusir kembali kaum muslimin yang berhijrah ke sana. Orang-orang kafir tersebut berusaha untuk mengadu domba Raja Najasyi dengan kaum muslimin, yang akhirnya tidak berjaya.
Sedangkan baginda Rasulullah saw. dan beberapa sahabat masih duduk di Makkah. Natijahnya menjadikan tindakan orang-orang kafir semakin biadab kepada baginda saw. Sehingga baginda berfikir untuk mencari perlindungan, kerana dakwah Islam tidak mungkin lagi disebarkan kepada orang-orang Makkah. Baginda pada masa itu cuba berhijrah ke Taif, untuk mencari perlindungan kepada Bani Thaqif, yang akhirnya malah baginda diusir dengan cara tidak sopan. Baginda dilempari dengan batu dan kotoran, sehingga tubuh baginda berlumuran darah dan kotor. Sehinggakan Zaed bin Harisah menangis, melihatkan keadaan baginda yang sangat menyedihkan itu. Baginda, cuba untuk masuk kembali ke Makkah, meskipun baginda tahu bahawa baginda akan dibunuh, apabila berada di sana. Maka, baginda berusaha mencari perlindungan kepada Mut’im bin Adi, salah seorang tokoh pemuda Makkah. Dan beliau sanggup melindungi keselamatan baginda saw. dan dakwah baginda. Sejak itulah, baginda berada dalam perlindungan Mut’im bin Adi.
Sejak itu, baginda sering kali mendatangi kabilah-kabilah yang datang ke Makkah untuk menyampaikan dakwah Islam yang baginda bawa. Meskipun risikonya sudah jelas sekali bagi baginda, sebagaimana sumpah baginda: "Demi Allah, seandainya mereka boleh meletakkan matahari di tangan kananku, dan bulan di tangan kiri ku, aku tetap tidak akan meninggalkan urusan dakwah ini, sehingga ianya dimenangkan oleh Allah, atau aku dibinasakan dalam usaha untuk menuntutnya" . Maka, baginda saw, tetap tidak takut, dan terus-menerus berdakwah meskipun pada masa itu tidak satu pun kabilah yang menerima. Pernah baginda menyampaikan dakwah ini kepada kabilah Amru bin Sa’sa’ah, yang pada awalnya bersedia menerima seruan dakwah rasulullah, namun dengan syarat bahawa kepemimpinan setelah baginda mestilah diserahkan kepada kabilah Amru bin Sa’sa’ah, namun hal ini dijawab dengan tegas oleh baginda:
"Sesungguhnya perkara (kekuasaan kepimpinan) ini merupakan wewenang Allah, yang akan Dia serahkan kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki."
Setelah jawapan itu disampaikan oleh Rasulullah, baginda langsung diusir dari khemah kabilah Amru bin Sa’sa’ah. Inilah keadaan dakwah dan keteguhan baginda dan para sahabat dalam menyampaikan risalah dakwah Islam.
Setelah semua itu berlaku, Allah memberikan pertolongan dengan mempertemukan baginda saw. dengan orang-orang Aus dan Khazraj yang datang untuk menunaikan haji ke Makkah. Maka, apabila mereka mendengarkan seruan Rasul untuk mengimaninya, mereka langsung menerimanya, dan setelah itulah terjadi Bai’at Aqabah I, yang dilakukan di bukit Aqabah. Dan ini merupakan titik awal perkembangan dakwah Rasulullah saw. yang pertama, sehinggalah dakwah Islam ini sampai ke Yatsrib, (nama Madinah sebelum diubah oleh baginda saw).
Setelah rombongan Aus dan Khazraj kembali ke Madinah, mereka meminta Nabi saw. untuk mengirimkan orang agar mengajarkan Islam kepada mereka di sana. Ketika itulah, baginda saw. Telah mengirim Mus’ab bin Umair. Salah seorang sahabat Rasulullah, yang sebelumnya merupakan pemuda yang kaya raya, tetapi lebih memilih hidup sederhana bersama Rasulullah. Mus’ab lah yang menyampaikan pelajaran Al-Quran kepada penduduk Madinah, sehingga beliau mendapat gelaran sebagai Muqriul Madinah.
Dan ternyatalah dakwah Islam yang disampaikan oleh Mus’ab dan orang-orang Aus dan Khazraj yang telah memeluk Islam itu berjaya merubah public opinion penduduk Madinah, sehinggalah semua orang memperkatakan tentang Islam dan dikatakan juga tidak ada satu pintu rumahpun yang tidak diketuk oleh Mus’ab bin Umair. Akhirnya, bilangan orang yang menyertai Islam menjadi semakin ramai, sehingga mereka mula melaksanakan solat Jumaah yang pertama kalinya di sana.
Berita ramainya penduduk Madinah yang menyertai Islam ini telah menyenangkan hati Rasulullah saw. dan para sahabat yang masih menyertai baginda di Makkah. Dan untuk membuktikan kesiapan Madinah sebagai pusat tegaknya dan pengembangan Islam, maka baginda meminta Mus’ab untuk mengirimkan mereka ke Makkah. Maka, berangkatlah pada musim haji berikutnya, seramai 75 orang. 73 orang terdiri daripada lelaki, dan 3 orang lainnya adalah perempuan. Mereka kemudian sampai di Makkah dan bertemu langsung dengan Nabi, menyatakan sumpah setia yang dikenal dengan Bai’at Aqabah II. Bai’at ini juga dikenal sebagai sumpah setia untuk hidup dan mati demi Islam dan juga merupakan penyerahan kekuasaan orang-orang Madinah kepada Nabi untuk menjadi Ketua Negara Islam. Dan inilah yang mendorong baginda untuk berhijrah ke Madinah.
Kedua, hijrah Rasulullah saw. ke Madinah bukan untuk melarikan diri, atau menyelamatkan diri dari ancaman orang-orang kafir tetapi adalah untuk menegakkan Islam, sehingga Islam ini menjadi agama dan ideologi yang boleh disebarkan ke seluruh dunia, untuk menyelamatkan dunia daripada kehancuran. Sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah SWT. dalam surat At-Taubah: 33/Al-Fath: 28/As-Shaf: 9.
"Dialah yang mengutus RasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang haq, agar Dia memenangkan agamanya, ke atas agama-agama yang lainnya."
Maka, tanpa hijrahnya Rasulullah ke Madinah, Islam tidak akan pernah sampai kepada kita di Malaysia. Sebab, tidak pernah wujud negara Islam yang menyebarkan dakwah ke seluruh dunia. Tetapi dengan hijrahnya baginda saw. ke Madinah, maka sejak masa itulah negara Islam berdiri untuk yang pertama kalinya di Madinah, dan sejak itulah Islam disebarkan dengan dakwah dan jihad ke seluruh dunia. Sehinggalah Islam berkembang dengan cepatnya ke seluruh dunia, yang dimulakan dengan penaklukan wilayah Hejaz (622-632 M.) semasa baginda saw. kemudian secara berterusan, wilayah Syam di taklukkan semasa Umar bin Khattab. Sehinggalah Islam memasuki Eropah, setelah beberapa wilayahnya ditaklukkan pada tahun 696-705 M. pada masa Khilafah Umaiyah. Pada masa yang sama, Islam juga telah sampai di Russia. Dan pada tahun 712, Islam telah sampai di Asia Tenggara.
Tetapi memandangkan pentingnya peristiwa Hijrah Rasulullah saw. ini, maka sememangnya peristiwa ini bukan sekadar menjadi peringatan, melainkan lebih daripada itu. Peristiwa Hijrah tersebut, justeru wajib dijadikan pelajaran, bahawa Islam menjadi agama kita, dan sampai kepada kita bukan merupakan peristiwa kecil, tetapi merupakan peristiwa besar. Kalau bukan kerana pengorbanan Rasul dan para sahabat yang tidak kecil itu, pastilah Islam ini tidak akan sampai ke hari ini. Dan kalau bukan kerana wujudnya orang-orang yang sanggup hidup dan mati demi Islam ini, tentulah Islam ini tidak sampai ke hari ini. Dan kalau bukan kerana wujudnya orang-orang yang rela mengorbankan harta, keluarga dan nyawa mereka, pastinya Islam tidak akan wujud hingga ke hari ini.
Dan oleh itu, kita semua berhutang kepada mereka. Dan kita tidak dapat membayarnya, sebab mereka bukan meminta ganjaran daripada kita. Tetapi, mereka menegakkan Islam dengan seluruh pengorbanan mereka, kerana mereka telah menjual diri mereka kepada Allah, yang jiwa, harta dan semua yang mereka korbankan itu telah dibeli oleh Allah dengan syurgaNya.
"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman itu, diri dan harta mereka, bahawa mereka akan diberi (imbalan) syurga." (Q.s. At-Taubah: 111)
Saat ini , ketika ini Islam telah kehilangan generasi terbaiknya yang sanggup menjual diri, harta dan nyawanya kepada Allah untuk mendapatkan syurga-Nya, dengan menegakkan Islam. Dan inilah yang menyebabkan hilangnya cahaya petunjuk Islam, setelah runtuhya Khilafah Islamiyah, Turki Uthmaniyah, pada 3 Mac 1924. Setelah itu, negeri kaum muslimin berterusan mengalami musibah. Lihatlah bagaimana krisis Palestin, Bosnia, Filipina, Kosovo, Indonesia dan Iraq.
Islam ketika ini memerlukan generasi yang sanggup mengorbankan diri, harta serta nyawa mereka untuk menegakkannya. Kerana sekiranya tanpa itu, Islam mustahil kembali berjaya diperingkat antara bangsa, seperti pada masa baginda dan para sahabat hingga 13 abad kemudian. Maka, semuanya terpulang kepada keimanan dan ketaqwaan tuan-tuan, puan-puan, saudara, saudari dan teman-teman sekelian. Tetapi yang wajib diyakini, bahawa syurga dan neraka itu adalah abadi. Syurga merupakan puncak kenikmatan yang tidak diberikan secara percuma oleh Allah kepada manusia. Kerana itu, semakin tinggi pengorbanan kita, maka semakin besar kenikmatan kita di akhirat kelak. Dan sebaliknya. Akhir kata semoga kita termasuk di antara orang-orang yang sanggup memberikan pengorbanan yang tertinggi demi Islam, semata untuk mencari redha Allah dan syurgaNya. Wallahu a’lam.

MINUMAN RASULULLAH




MINUMAN RASULULLAH


Rasullah SAW amat menyukai minum madu yang dicampur dengan air sejuk. Amalan ini untuk tujuan amalan kesihatan. Rasulullah SAW juga suka minum air sejuk dan mencicip madu sebelum makan apa-apa diwaktu pagi.

Antara khasiat amalan-amalan ini ialah:

1. Menghilangkan balqham (kahak/lendir)
2. Mencuci perut
3. Membuang sisa-sisa makanan yang tertinggal di dalam perut yang tidak dicernakan dengan sempurna dan menolaknya ke usus besar
4. Menghapuskan sukatan dalam usus, menghilangkan senak perut dan sedu
5. Memperbaiki fungsi buah pinggang, limpa dan hati. Rasullah SAW suka minum air yang telah disimpan semalaman di dalam suatu bekas.

Minuman Manis dan Sejuk

Aisyah (ranha) meriwayatkan bahawa: "Diantara banyak-banyak jenis minuman, Rasulullah saw suka minuman manis dan sejuk" Hadis bermaksud, baginda mengemari minuman manis dan sejuk, campuran madu atau nabiz (rendaman buah tamar). Di dalam suatu doa Rasullah ada menyebut " Ya Allah kurniakanlah aku dengan cintaMu yang lebih besar dari cintaku kepada nyawa, harta, anak dan cintaku kepada air sejuk"

Ini memberi isyarat bahawa sudah tentu minuman air sejuk itu mempunyai khasiat yang lebih besar. Adapun minuman jika terkumpul didalamnya kemanisan dan kesejukan akan menjadi asbab yang paling bermanfaat untuk penjagaan kesihatan tubuh badan. Ini sekali gus berperanan bahan pemakanan dan mencernakan makanaan yang masuk ke dalam tubuh lalu menyalurkannya ke seluruh anggota badan.

Ringkasan adab minum

1. Gelas atau cawan hendaklah dipegang dengan tangan kanan
2. Bacalah " Bismillah"
3. Minum dengan tiga nafas
4. Minum dalam keadaan duduk
5. Jangan bernafas kedalam air. Setiap kali berhenti minum arahkan pernafasan  ketempat lain.
6. Setiap kali berhenti minum (pada setiap penafasan) bacalah Alhamdullilah
7. Jika tidak ada tempat untuk duduk adalah diharuskan minum sambil berdiri
8. Minum dari baki air yang telah diminum oleh orang lain. Hadis menyatakan bahawa saki baki air minuman seseorang Islam adalah ubat untuk penyakit
9. Jangan terus minum selepas dari melakukan persetubuhan ataupun setelah selesai mengerjakan kerja-kerja berat.

RASULULLAH PEMIMPIN MITHALI



RASULULLAH PEMIMPIN MITHALI



  1. PENDIDIK YANG BERKESAN

-          Al-Quran menyatakan bahawa Rasulullah sebagai pendidik kepada seluruh manusia walaupun baginda tidak boleh membaca.
-          Memperolehi pendidikan terus daripada Allah
-          Dalil : Dialah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang ( Arab ) yang ummiyyin , seorang Rasul ( Nabi Muhammad ) dari bangsa mereka sendiri yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka ( dari I’tikad yang sesat ) serta mengajar mereka kitab Allah dan hikmah. Dan sesungguhnya mereka sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
-          Sejarah buktikan Rasulullah merupakan guru terulung yang tidak mampu ditandingi.
-          Masyarakat yang disebutkan ummi dalam al-Quran telah berubah menjadi celik dan cintakan ilmu , lantaran mereka menghayati konsep Iqra’.








  1. MENGUTAMAKAN MUSYAWARAH

-          banyak keputusan yang dibuat oleh pihak pemerintah sebelum kedatangan islam bersifat diktator.
-          Perutusan Rasulullah telah menekankan konsep musyawarah dalam setiap keputusan yang dibuat.
-          Boleh dilihat dalam peristiwa orang-orang Yahudi bani Nadir beserta golongan Quraisy yang hendak menggempur kota Madinah.Dalam menghadapi serangan ini , Rasulullah telah bermesyuarat dengan para sahabat dan akhirnya baginda menerima pandangan Salman al-Farisi agar dibuat parit di pinggir kota Madinah dan dikenali peperangan tersebut sebagai peperangan Khandak.
-          Saidina Ali pernah bertanya kepada Rasulullah mengani perkara yang tidak terdapat dalam al-Quran dan tiada dalam sunnahnya. Maka baginda bersabda “ Kumpulkan orang-orang pandai dari kaum Muslimin. Kemudian jadikanlah perkara itu dalam permesyuaratan antara kalian “.
-          Dalam konteks masyarakat hari ini , musyawarah amat penting contohnya seorang pemimpin dalam masyarakat perlulah bermesyuarat untuk memastikan keharmonian dan keamanan berkekalan. Sebagai contoh apabila dunia dilanda Tsunami , maka pemimpin dunia yang terlibat telah mengadakan mesyuarat khas di Jakarta bagi membincangkan kaedah dan pendekatan bagi menangani masalah ini pada masa hadapan.









  1. BERSIFAT JUJUR DAN ADIL

-          Rasulullah terkenal dengan sifat jujur sejak sebelum baginda dilantik menjadi rasul sehingga baginda digelar al-Amin yakni orang yang jujur oleh masyarakat Arab di kota Mekah.
-          Dengan sifat inilah dakwah Rasulullah dapat disebarkan dengan mudah dan berkesan kerana masyarakat begitu mempercayai baginda lantaran kejujurannya.
-          Dalam melaksanakan keadilan , baginda tidak pernah membeza-bezakan manusia sama ada miskin atau kaya dan sebagainya. Segala keputusan yang dibuat oleh baginda dapat memuaskan hati semua pihak. Baginda berjaya menjadi seorang pemimpin yang dihormati dan disegani walaupun oleh pihak musuh disebabkan keadilan yang ditunjukkan oleh baginda..
-          Diriwayatkan oleh at-Tirmizi dari sahabat Ali r.a berkata  :
      “Rasulullah adalah manusia yang paling adil”.
-          Sebagai contoh ketika Rasulullah menjatuhkan hukuman potong tangan kepada seorang wanita bangsawan Quraisy yang telah mencuri sehingga baginda bersabda yang bermaksud , “ Jika sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri , nescaya aku akan potong tangannya”.
-          Sebagai pemimpin perlu bersifat jujur dan sentiasa berlaku adil dalam pentadbiran atau pemerintahannya agar terhindar dari sebarang bentuk ketidakadilan dan kezaliman. Pemimpin yang jujur dan adil akan dihormati oleh rakyat atau orang bawahannya.
-          Sebaliknya pemimpin yang tidak jujur dan tidak berlaku adil akan menyemai sifat benci di kalangan rakyat yang akhirnya akan menghalang kemajuan sesebuah negara.




  1. KASIH SAYANG SESAMA MAKHLUK

-          Sesungguhnya Rasulullah merupakan seorang yang kaya dengan kasih sayang terhadap semua makhluk.
-          Baginda amat mengasihi dan menyayangi haiwan sehingga di satu ketika , Aisyah telah berlaku kasar terhadap unta yang ditungganginya . Maka baginda menegur Aisyah dengan bersabda , hendaklah engkau berlemah lembut kepadanya ( unta ).
-          Dalam konteks sebagai pemimpin keluarga , baginda adalah seorang yang sangat mengasihi isteri dan anak-anaknya. Dalam riwayat ath-Thayalisin disebutkan bahawa Anas bin Malik r.a pernah berkata , “ Rasulullah adalah orang yang sangat mengasihi dan menyayangi keluarga.
-          Rasulullah sering bersenda gurau dengan para isterinya secara sopan. Kata-kata baginda begitu menyenangkan hati dan membuatkan isterinya tertawa.
-          Sifat mengasihi dan menyayangi sesama makhluk amat penting agar segala arahan dan teguran yang dibuat oleh pemimpin terhadap rakyat atau orang bawahannya dapat diterima dengan baik lantaran kasih sayang yang wujud antara pemimpin dan yang dipimpin.










  1. PEMIMPIN YANG BIJAK BERPOLITIK

-          Rasulullah telah berjaya mempersaudarakan antara kaum Muhajirin dan Ansar. Malah baginda juga telah berjaya menyatukan penduduk Madinah yang terdiri dari 3 suku kaum yang besar iaitu Bani Khuraizah , Nadir dan Qainuka dalam usaha untuk melenyapkan permusuhan antara golongan-golongan yang saling bermusuhan ini, baginda telah membuat perjanjian persahabatan dan perdamaian dengan kaum Yahudi ini sehinggakan kaum yang dahulunya saling bersengketa akhirnya bersatu di bawah ketokohan dan kepemimpinan Rasulullah.
-          Allah berfirman (                ) bermaksud Bertolong bantulah kami dalam perkara kebaikan dan janganlah kamu bertolong Bantu dalam perkara dosa dan permusuhan.






  1. PAKAR EKONOMI YANG AMANAH

-          Rasulullah telah dididik dengan asas-asas perniagaan bermula dari usia kanak-kanak lagi.
-          Ini dibuktikan dengan perjalanan Rasulullah bersama bapa saudaranya ke Syam untuk berdagang.
-          Kemudian pada usia baginda awal 20-an , baginda telah diberi kepercayaan dengan membawa bara dagangan Siti Khadijah binti Khuwailid lalu mendapat keuntungan yang besar.
-          ( peniaga yang amanah dan benar akan dibangkitkan bersama para nabi , siddiqin dan syuhada’ pada hari kiamat kelak.) hadith sahih.
-          Namun demikian kita dapat lihat ekonomi negara kita masih dimonopoli oleh golongan bukan Islam. Langkah kerajaan memperkenalkan dasar ekonomi baru bagi merapatkan jurang perbezaan ekonomi antara kaum masih belum mencapai matlamat dan sasarannya.
-          Justeru , kita sebagai pelajar haruslah menjadikan rasulullah sebagai model peniaga yang baik dan amanah bagi menanamkan azam untuk memantapkan ekonomi umat Islam dengan tidak hanya bergantung harap kepada orang bukan Islam.



  1. PEMIMPIN YANG  TIDAK MUDAH BERPUTUS ASA

-          Kalau diperhatikan dan diteliti sirah Rasulullah , hasil karya Ramadhan al-Buti menceritakan bagaimana Rasulullah mengatur dan merancang strategi dalam peperangan yang akhirnya membuahkan kemenangan walaupun bilangan tenteranya yang sedikit.
-          Sebagai contoh dalam peperangan Badar , tentera Islam hanya berjumlah 313 manakala tentera musyrikin berjumlah 1000 orang. Berkat kesabaran dan ketabahan serta keyakinan Rasulullah dan para sahabat , akhirnya kemenangan berpihak kepada umat islam.
-          Firman Allah   (   ) “janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah.