09 February 2012

Kisah Bagaimana 25 Jenama Terkenal Antarabangsa Bermula

Jenama terkenal dunia seperti Coca-Cola, IBM, Miscrosoft, Google, McDonald, Oracle dan Nike diasaskan oleh orang biasa yang mempunyai semangat dan kelebihan luar biasa. Kedudukan dan nilai jenama-jenama tersebut ditentukan oleh satu organisasi antarabangsa yang unggul dikenali sebagai Interbrand. Cerita kejayaan syarikat-syarikat terkenal ini bukan sahaja menarik untuk dibaca malah mempunyai maklumat yang penting untuk kita pelajari. Bagaimana syarikat-syarikat terkenal ini berjaya mengekalkan kedudukan yang dicapai saban tahun melambangkan amalan cara kerja yang baik dan patut kita contohi.

Coca-Cola

Produk yang telah memberikan dunia rasa yang paling terkenal telah dilahirkan di Atlanta, Georgia, pada 8hb Mei 1886. Siapakah pengasas syarikat jenama tersohor ini? Ramai tidak akan menyangka bahawa Dr. John Stith Pemberton, seorang ahli farmasi sebenarnya tidak dilahirkan dalam golongan yang kaya raya. Selepas pengalaman dan kecederaan beliau di medan perang sekitar tahun 1860-an, Dr. Pemberton bertekad mengaplikasi pengetahuannya dalam bidang farmasi dan melaburkan semua wangnya untuk penyelidikan dan mencipta sejenis minuman tonik. Pada waktu tersebut permintaan terhadap ubatan dan tonik sedang meningkat diseluruh Amerika Syarikat. Berbekalkan semangat yang kental, beliau memulakan penjualan minuman sirap bercampur air berkarbonat yang diberi nama Coca-Cola di kaunter sebuah farmasi. Campuran yang amat serasi ditambah pula dengan tema yang sesuai iaitu “Yang Lazat Dan Menyegarkan” menarik perhatian orang ramai untuk membelinya. Apatah lagi, segelas Coca-Cola pada waktu itu hanya dijual pada harga lima sen sahaja! Dr. Pemberton juga tidak menyedari bahawa minuman ciptaannya berpotensi untuk berjaya dan terkenal di seluruh dunia seperti hari ini. Hari ini bernilai AS70.5 bilion.

IBM

Akronim syarikat ini sangat mudah untuk diingati dan sekilas pandang rata-rata akan terus teringatkan sistem komputer di pejabat. Bagaimana pula kisah permulaan IBM yang telah disenaraikan sebagai jenama yang ke dua terkenal antarabangsa pada tahun 2010? Sejarah penubuhan IBM bermula lebih awal sebelum komputer dicipta. Sekitar 1890-an Herman Hollerith telah mencipta peranti elektrik untuk ringkasan maklumat yang kemudiannya diguna pakai untuk ringkasan data-data perakaunan. Pada hari ini contoh peranti elektrik yang masih diguna pakai ialah mesin punch card. Hollerith sebenarnya bekerja keras untuk mencipta peranti elektrik yang hendak diguna pakai untuk proses banci di Amerika Syarikat pada tahun 1890. Kejayaan yang dicatat semasa bancian itu menjadi titik tolak kejayaan peranti elektrik ciptaan Hollerith. Penggabungan tiga syarikat berlaku pada tahun 1911. Individu yang bertanggungjawab keatas kejayaan penggabungan dan seterusnya penubuhan IBM bernama Thomas J. Watson Sr.

Microsoft

Microsoft menduduki tempat ketiga untuk jenama terkenal antarabangsa 2010. Bill Gates dan sahabatnya Paul Allen menzahirkan Microsoft pada tahun 1975. Bill Gates hanya berumur 13 tahun sewaktu diberi akses kepada komputer. Walaupun pada awalnya Bill Gates dan Paul Allen diberhentikan setelah menggodam komputer syarikat, mereka dipanggil untuk berkhidmat kembali khusus untuk menyelesaikan masalah virus komputer. Mereka tidak dibayar dengan wang tetapi diberi akses kepada komputer tanpa had masa sebagai pampasan. Bill Gates melanjutkan pelajaran di universiti tersohor di Amerika Syarikat iaitu Havard University. Pada tahun 1974 Paul Allen berjaya memujuk Bill Gates untuk keluar daripada universiti dan memulakan perniagaan perisian komputer dengannya. Bill Gates dan Paul Allen terpaksa mengatasi banyak rintangan untuk memajukan perniagaan mereka. Akhirnya mereka memberi lesen sistem operasi MS DOS kepada IBM. Bertitik tolak dari waktu itu, kedua-dua jenama Microsoft dan IBM kekal bersaing secara positif dan menyandang kedudukan yang tinggi sebagai jenama ternama antarabangsa. Microsoft bernilai AS60.9 bilion pada hari ini!

Google

Stanford University menjadi saksi bagaimana kisah dua pelajar Sergey Brin dan Larry Page bertemu pada asalnya hanya untuk sesi suai kenal berlanjutan hingga penubuhan perniagaan yang mencecah nilai AS43.6 bilion. Kedua sahabat yang merupakan pelajar jurusan sains komputer berkolaborasi untuk mencipta sistem enjin pencarian yang mereka gelarkan BackRub. Seterusnya nama sistem tersebut ditukar kepada Google iaitu nama yang diadaptasi daripada Googol yang bermaksud nombor 1 diikuti 100 kali nombor 0 dibelakangnya. Pada awalnya Google beroperasi menggunakan kemudahan universiti. Selepas setahun beroperasi, Brin dan Page terus berusaha memajukan Google walaupun merasa tertekan dan mengganggu pelajaran dan pencapaian di universiti. Pada tahun 1998 mereka mendapat bayaran untuk bekerja memajukan Google di bahagian garaj kereta rumah seorang rakan mereka. Untuk mendapat dana, mereka membuat tawaran untuk menjual Google kepada syarikat yang lebih dikenali pada waktu itu. Akhirnya sekitar tahun 1999, Google mendapat tawaran dana tambahan sebanyak AS25 juta.

GE (General Electric Company)

Pada tahun 1876, Thomas Edison membuka makmal di Menlo Park, New Jersey untuk mencipta mentol lampu. Banyak lagi produk elektrik yang dicipta beliau dibawah jenama Edison General Electric Company. Kini GE bernilai AS42.8 bilion.

McDonald

Pada tahun 1940, dua beradik Richard dan Maurice McDonald memulakan perniagaan McDonald’s Bar-B-Que yang merupakan kafe pandu lalu. Ketika itu kafe tersebut menyediakan terlalu banyak menu. Selepas lapan tahun beroperasi, mereka mengurangkan menu kepada hanya sembilan iaitu pelbagai jenis burger, minuman ringan, kopi, kentang goreng dan pai supaya mereka boleh memberi servis yang cepat kepada pelanggan. Dalam tahun 1954, mereka bertemu dengan Ray Kroc yang datang ke kafe untuk menjual mesin campuran. Setahun kemudian Kroc membeli keseluruhan McDonald kafe dan mengembangkan perniagaan secara agresif dan membuka 500 buah kafe McDonald dalam masa lapan tahun sahaja. Hari ini McDonald mempunyai 32,000 rangakaian restoran. Satu fakta yang agak menarik tentang Kroc dan Walt Disney (pengasas taman tema Disney) yang berkawan sekitar tahun 1920-an. Kroc ingin membuka restoran McDonald di dalam taman tema Disney tetapi Walt mengenakan syarat supaya harga kentang goreng dinaikkan sebanyak 5% untuk diberikan kepadanya sebagai balasan. Kroc mempunyai etika perniagaan yang amat konsisten dan tidak mahu menipu pelanggan setianya. Oleh kerana itu, sehingga hari ini restoran McDonald tidak dibuka di taman tema Disney.

Intel

Pengasas Intel ialah Gordon E. Moore dan Robert Noyce. Jenama ini sekarang dinilaikan sebanyak AS32.0 bilion. Pada tahun 1968, Moore dan Noyce meninggalkan syarikat kejuruteraan elektrikal untuk memulakan syarikat mengeluarkan cip memori dan pemprosesan mikro. Moore Noyce adalah nama yang pertama digunakan. Kemudiannya menukar nama tersebut kepada Integrated Electronics atau Intel. Walaupun mengetahui penggunaan silikon adalah mahal, mereka masih meneruskan penggunaan silikon untuk menghasilkan produk yang berlainan. IBM menggunakan cip Intel untuk komputer pada tahun 1981.

Nokia

Nokia bermula dengan perniagaan kertas yang juga merupakan alat untuk berkomunikasi. Fredrik Idestam seorang anak jati Finland telah membina kilang kayu pulpa di sepanjang tebing Sungai Tammerkoski dalam tahun 1865. Beliau ialah seorang jurutera dan telah mengaplikasi pengetahuan dan kepakarannya dalam bidang kejuruteraan untuk memproses kayu dan menghasilkan kertas dengan harga yang murah. Proses ini merupakan suatu revolusi kepada industri pembuatan kertas pada waktu itu. Fredrik memenangi pingat gangsa di Ekspo Dunia di Paris pada tahun 1867. Selepas satu abad proses penggabungan dan pengambil alihan beberapa syarikat, Nokia mula melibatkan perniagaannya dalam bidang komunikasi mudah alih sekitar awal tahun 1980-an. Kini Nokia bernilai kira-kira AS29.5 bilion.

Disney

Pada tahun 1923, Walt Disney pada waktu berusia 23 tahun berhijrah ke California untuk menjual sebuah cerita kartun Alice in the Wonderland. Dalam masa beberapa bulan, dia berjaya mendapat pengedar yang bersetuju untuk mengeluarkan siri “Alice Comedies”. Setelah berjaya dengan siri tersebut, Walt terus berkarya dan mewujudkan banyak lagi karaktor kartun yang lain. Karaktor Mickey Mouse yang melonjak dan mendapat perhatian seluruh dunia kerana ia adalah siri kartun pertama yang bersuara. Kini Disney mempunyai taman tema di banyak negara seluruh dunia dan bernilai AS28.7 bilion.

Hewlett Packard

Bill Hewlett dan David Packard adalah pengasas Hewlett Packard. David memulakan kerjaya di General Electric Company (GE) manakala Bill meneruskan pengajian di universiti. Pada tahun 1937, David melawat Bill dan berjaya meyakinkan David untuk bercuti daripada syarikat GE untuk bekerja bersamanya menubuhkan HP. Dalam tahun 1939, produk HP pertama dihasilkan. Salah satu pelanggan pertama HP ialah Walt Disney yang membeli produk HP untuk membangunkan sistem bunyi yang canggih untuk tayangan popularnya Fantasia! Kini HP bernilai AS26.9 bilion.

Toyota

Kiichiro Toyoda adalah pengasas Toyota. Dalam tahun 1924, Sakichi Toyoda mencipta satu model mesin Toyoda G Automatik untuk menghasilkan tekstail. Kerajaan Jepun telah memberi semangat kepada Sakichi untuk membangunkan kereta beberapa tahun kemudian. Kiichiro merupakan anak lelaki Sakichi telah menjelajah Eropah dan Amerika Syarikat untuk menyelidik selok belok pembuatan kereta. Setelah pulang ke Jepun, Toyota menghasilkan kereta pertama mereka iaitu Model A1 untuk kereta penumpang pada tahun1935. Kini nilai Toyota adalah AS26.2 bilion.

Mercedes Benz

Dilahirkan di Jerman, Karl Benz dan Gottlieb Daimler merupakan pengasas Mercedes Benz. Ia bermula pada tahun 1886 apabila Karl mencipta automobil pertama yang merupakan sebuah basikal beroda tiga yang bermotor. Beberapa bulan kemudian, Daimler yang berada di kawasan yang berlainan menghasilkan jentera empat roda yang bermotorkan enjin Daimler. Mereka tidak menyedari tentang hasil masing-masing. Hanya 40 tahun kemudian Mercedes-Daimler dilahirkan apabila mereka bergabung. Kini nilai Mercedes-Benz mencecah AS25.2 bilion.

Gillette

King Camp Gillette memerhatikan penutup botol dibuang begitu sahaja selepas botol dibuka. Kemudian syarikat botol tersebut perlu membeli penutup yang lain. Bagi King, suatu peluang perniagaan yang baik untuk produk yang sebegini. King juga menyedari bahawa setiap lelaki memerlukan pisau cukur hampir setiap hari. Bermula daripada saat itu, King telah berusaha untuk mencipta pisau cukur yang boleh ditukar ganti manakala pemegangnya hanya perlu dibeli sekali sahaja. Sejak tahun 1901, penjualan pisau cukur Gillette meningkat hingga jenama tersebut kini bernilai AS23.3 bilion.

CISCO

Leonard Bosack dan isterinya Sandra Lerner mencipta teknologi untuk berkomukasi pada asalnya untuk tujuan kemudahan berkomunikasi antara satu sama lain. Sekitar tahun 1984, mereka tekad dan membuat pelaburan untuk memulakan syarikat yang menjual teknologi “internetworking”. Cisco adalah singkatan kepada San Francisco. Kini nilai Cisco mencecah AS23.2 bilion.

BMW

Di Jerman pada tahun 1916, jenama BMW yang kini bernilai AS22.3 bilion dizahirkan oleh Franz Josef Popp. Ianya adalah hasil daripada beberapa penggabungan syarikat yang pada awalnya merupakan pengeluar enjin kapal terbang. Logo BMW adalah lambang kipas kapal terbang. Selepas perang dunia pertama, BMW terpaksa menghentikan pengeluaran enjin kapal terbang. Mereka mengalihkan produksi kepada motosikal pada tahun 1923 dan kereta pada tahun 1928.

Louis Vuitton

Pada usia 14 tahun, Louis Vuitton membuat keputusan berhijrah ke Paris dari kampung halamannya di Jura, Perancis. Beliau hanya berjalan kaki ke Paris dan membuat kerja sambilan di sepanjang perjalanannya. Napolean III pernah melantik Louis sebagai pembuat kotak menyimpan barang (“trunk”). Reputasi beliau semakin berkembang dan pada tahun 1854, Louis membuka kedai beg pertamanya di Paris. Kini Louis Vuitton bernilai AS21.9 bilion.

Apple

Steve Jobs, Steve Wozniak dan Ronald Wayne merupakan pengasas Apple. Sekarang Apple bernilai AS21.1 bilion. Mereka bertiga bermula membina komputer daripada pelbagai bahagian yang berasingan dengan hasil tangan sendiri. Mereka bekerja siang dan malam untuk menyiapkan setiap pesanan. Selepas pesanan yang ke 50, Ronald Wayne membuat pelaburan di dalam Apple.

Marlboro

Pada tahun 1902, Phillip Morris berhijrah ke New York untuk menjual rokok yang dihasilkannya. Untuk kelainan, Phillip menjual rokok untuk wanita dengan cogan kata yang menarik. Penapis pada hujung batang rokok berwarna merah bertujuan untuk menyembunyikan warna gincu wanita apabila merokok. Kini Marlboro bernilai AS20.0 bilion.

Samsung

Samsung mula beroperasi sebagai kedai runcit yang dibuka oleh Lee Byung-chul pada tahun 1938.Perniagaannya bertambah maju dan ibu pejabat Samsung dipindahkan ke Seoul pada tahun 1947. Tetapi Lee terpaksa meninggalkan perniagaannya apabila perang Korea bermula. Lee tidak pernah berputus asa dan memulakan kilang penapisan gula serta kilang bulu pula. Nasib Lee agak baik apabila Presiden Korea telah melaksanakan polisi untuk melindungi perniagaan seperti Samsung pada tahun 1960-an. Syarikat asing tidak dibenarkan menjual barang-barang elektronik di Korea. Langkah ini telah memberi Samsung kelebihan dalam perniagaan barang-barang elektronik kerana tidak ada pesaing selama 18 tahun semasa pemerintahan Presiden Park Chung-hee.

Honda

Sejak usia muda Soichiro Honda sangat berminat tentang dunia automobil. Beliau pernah bekerja sebagai mekanik kereta dan membuat reka bentuk baru untuk omboh kereta. Reka bentuk pertamanya ditolak oleh syarikat Toyota. Sekitar tahun 1930-an, Soichiro terpaksa menjual barang kemas isterinya untuk menanggung pengajiannya. Beliau terus berusaha dan akhirnya Toyota menerima reka bentuk yang diciptanya. Kilang omboh dibuka tetapi tidak berapa lama selepas beroperasi, gempa bumi memusnahkan usaha Soichiro. Akibat perang dunia ke II, bekalan petrol bekurangan dan ini memberi ide kepada Soichiro untuk menggunakan dua omboh pada motosikalnya pula. Kemudiannya Soichiro mengumpul dana daripada pengusaha kedai basikal seluruh Jepun dan membina motosikal Honda Cub. Bermula tahun 1964 Honda merupakan pengeluar terbesar motosikal dan kini ianya bernilai AS18.5 bilion.

Hennes & Mauritz (H&M)

H&M diasaskan oleh Erling Perrson pada tahun 1947 di Sweden. Ide untuk menghasilkan H&M semasa perjalanan beliau ke Amerika Syarikat selepas perang dunia ke II. Di Sweden beliau merupakan pelopor untuk hasil pakaian wanita. 21 tahun kemudian Erling membeli Mauritz Widforss yang menghasilkan pakaian untuk lelaki. H&M adalah hasil selepas penggabungan tersebut. Kini H&M bernilai AS16.1 bilion.

Oracle

Larry Ellison membaca laporan mengenai pengkalan data pada tahun 1970 yang ditulis oleh Edward F. Codd. Ia telah menjentik minda beliau bahawa ada satu peluang besar menanti dalam sistem pengurusan pengakalan data. Bertitik tolak daripada saat itu, Ellison berusaha untuk membangunkan Software Development Laboratories (“SDL”) dengan Bob MMiner dan Ed Oates. Selepas menukar nama syarikat selama tiga kali, Oracle adalah pembekal terbesar perisian untuk dunia perniagaan yang kini bernilai AS14.9 bilion.

Pepsi

Pada tahun 1898, Caleb Bradham seorang ahli farmasi dan mempunyai kedai ubat mencipta resipi baru untuk minuman yang dinamakan “Brad’s Drink”. Campuran ekstrak biji kola, vanila dan minyak yang jarang diperolehi dikatakan boleh menyegarkan badan, membantu penghadaman serta meningkatkan tenaga si peminum. Pada tahun 1903, Bradham menukar nama minuman kepada Pepsi -Cola dan memulakan kerja pembotolan di gudang sewaan. Tahun 1909 merupakan satu tahun keramat yang melonjak naik nama Pepsi apabila perintis pelumba automobil mengesahkan Pepsi-Cola adalah minuman yang menyegarkan dan sesuatu yang harus di ambil sebelum beliau memulakan perlumbaan. Namun begitu Bradham mengalami kegagalan dalam perniagaannya sekitar 1920-an hingga 1930-an sehingga beliau diistihar bankrup. Bradham tetap cekal dan berjaya menaikkan kembali nama Pepsi setelah memperkenalkan saiz botol minuman yang baru. Sehingga kini Pepsi diberi nilai AS14.1 bilion.

American Express (AMEX)

Henry Wells, William Fargo dan John Warren Butterfield adalah pengasas kad AMEX. Masing-masing mempunyai latar belakang yang lebih kurang sama iaitu dalam bidang pengangkutan wang pada awalnya dan kemudiannya mengaplikasi teknologi untuk menghasilkan AMEX. Nilai AMEX kini mencecah AS13.9 bilion.

Nike

Selepas tamat pengajian di universiti, Philip Knight mengambil keputusan untuk menjelajah sekitar negara Jepun. Di Jepun Knight bertemu pembuat kasut Onitsuka Tiger. Sebagai ahli olahraga universiti, Knight bersetuju untuk membeli kasut-kasut Tiger untuk dijual di Amerika Syarikat. Untuk memenuhi syarat syarikat Jepun itu, Knight mendaftarkan syarikat yang diberi nama Blue Ribbon Sports (“BRS”). Pada akhir tahun 1963 pesanan kasut sudah mencecah 200 pasang kasut. Dengan hati yang cekal Knight memulakan perniagaannya secara jualan daripada kereta sahaja. Stok pula disimpan di bilik bawah tanah rumah bapanya. Perniagaan terus berkembang apabila Knight bersama rakan kongsi Bill Bowerman bekerjasama bermula tahun 1964. Mereka mula menyewa premis perniagaan pada tahun 1966 yang membolehkan pekerja menjual kasut di kedai pula. Hubungan perniagaan antara BRS dan Tiger berakhir sekitar tahun 1971 dan bertititik tolak dari waktu itu Knight dan Bowerman memulakan jenama kasut mereka sendiri iaitu Nike sempena dewi kemenangan Greek yang kini bernilai AS13.7 bilion.

Kerja Full-Time, Bisnes Part Time

Harga petrol naik, harga beras makin mahal, harga ayam bertambah, harga minyak masak melambung. Ini adalah isu yang selalu diperkatakan samada perbualan antara dua sahabat di kedai kopi mahupun perdebatan serius antara ahli parlimen semasa bersidang. Ia bukan masalah yang dihadapi di Malaysia sahaja bahkan fenomena ini sedang dihadapi oleh penduduk seluruh dunia. Masalah ekonomi yang melanda memaksa ramai individu untuk mengambil tindakan yang tersendiri untuk menyelesaikan masalah kewangan mereka. Golongan yang tidak bermoral akan terlibat dalam kegiatan yang tidak sah disisi undang-undang seperti mencuri dan sebagainya. Manakala golongan yang benar-benar ingin berusaha dan memajukan kehidupan dalam kekangan masalah kewangan akan mencari jalan yang lebih mulia seperti menceburi bidang perniagaan secara sambilan.

Oleh sebab itu ramai yang akui bahawa menjalankan perniagaan secara sambilan penting untuk memberi sumber pendapatan yang lebih supaya mereka dapat menampung segala tanggungjawab dari segi kewangan. Pendapatan daripada aktiviti berniaga secara sambilan dapat membantu menyelesaikan masalah kewangan yang disebabkan oleh harga barang dan kos pengangkutabn yang makin meningkat.

Mungkin juga pendapatan daripada perniagaan secara sambilan itu dapat memberi anda lebihan sumber kewangan untuk anda melakukan sesuatu yang diingini seperti bercuti keluar negara dan sebagainya.

Berniaga secara sambilan juga dapat memberi anda wang untuk menanggung kos pelajaran anak-anak. Adalah lebih baik jika anda menggunakan wang pendapatan daripada perniagaan secara sambilan untuk kos pelajaran anak-anak dibandingkan dengan meminjam daripada institusi kewangan yang kebanyakanya akan mengenakan yuran yang agak membebankan.

Tak kurang juga yang menceburi bidang perniagaan secara sambilan kerana minat semata-mata. Pendapatan yang diperolehi bolehlah dijadikan sebagai simpanan untuk hari yang mendatang. Satu langkah yang bijak juga.

Apabila anda menjalankan perniagaan secara sambilan, anda akan perolehi banyak ilmu dan selok belok tentang perniagaan atau tentang produk yang anda jual. Oleh itu, amalan berniaga secara sambilan juga boleh meningkatkan pengetahuan dan kemahiran sekali gus akan menjadikan anda seorang individu yang lebih berdaya saing. Nah! Ini adalah peluang yang harus ambil untuk memajukan diri ke tahap yang lebih tinggi dalam tangga kerjaya anda samada peluang untuk dinaikkan pangkat ditempat kerja anda ataupun mungkin anda akan menjadi yakin dan meneruskan perniagaan yang anda mulakan secara sambilan ke tahap yang lebih tinggi dan secara sepenuh masa pula. Apa yang penting sikap positif dan disiplin diri mesti dititik beratkan apabila anda memikul dua tanggungjawab yang berat.

Sebelum anda membuat keputusan menceburi bidang perniagaan secara sambilan, banyak faktor yang perlu dikaji secara lebih mendalam. Faktor pertama yang paling penting untuk anda fikirkan ialah samada penglibatan anda dalam perniagaan secara sambilan nanti akan memberi kesan secara negatif terhadap tanggungjawab kerja hakiki yang sedia ada.

Apabila aktiviti berniaga secara sambilan memakan banyak masa dan mengganggu jadual kerja hakiki, anda akan dibebani dengan masalah lain. Pekerjaan hakiki menuntut anda supaya mematuhi syarat dan disiplin kerja seperti yang dipersetujui oleh anda semasa menandatangani kontrak untuk bekerja. Lazimnya, kebanyakan syarikat tidak akan membenarkan pekerjanya menjalankan perniagaan secara sambilan samada di pejabat atau di mana sahaja. Sesetengah pula mungkin akan mengenakan syarat tidak dibenarkan membuat perniagaan sambilan di pejabat sahaja. Oleh itu, anda hendaklah menyemak kembali syarat-syarat yang telah termaktub dalam surat majikan supaya anda tidak melanggar peraturan. Apabila anda melanggar peraturan syarikat yang memberi anda kerja hakiki, anda mungkin akan dikenakan denda atau penggantungan kerja dan lebih teruk lagi diberhentikan. Anda mesti tidak mahu berlakunya pepatah “Yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran”.

Kerja sambilan yang dipilih haruslah sesuatu yang melibatkan perniagaan yang senang untuk dikendalikan kerana anda tidak akan mempunyai banyak masa secara sambilan. Anda terpaksa membahagi masa antara komitmen terhadap kerja hakiki dan berniaga secara sambilan. Berniaga secara sambilan yang senang untuk dilaksanakan oleh seorang individu yang mempunyai kepakaran tertentu contohnya seorang pelukis pelan rumah atau bangunan. Anda boleh memulakan perniagaan secara sambilan yang berkaitan dengan ilmu dan kemahiran yang anda ada. Anda boleh memulakan perniagaan anda dengan menghubungi syarikat-syarikat pembinaan dan menawarkan khidmat melukis pelan dengan harga yang lebih rendah daripada firma-firma yang lebih terkenal. Dengan cara ini syarikat pembinaan akan dapat mengurangkan kos mereka dan anda akan dapat sedikit pendapatan tambahan melalui perniagaan sambilan ini. Ini juga salah satu kepentingan berniaga secara sambilan iaitu membolehkan situasi menang menang dalam proses perniagaan. Banyak pihak yang dapat manfaatnya!

Anda harus berhati-hati supaya perniagaan secara sambilan yang dipilh tidak melibatkan kos yang tinggi kerana tujuan asal anda memulakan perniagaan secara sambilan adalah untuk menambahkan pendapatan dan bukan sebaliknya. Jika perniagaan sambilan menelan belanja yang banyak sebelum ianya dimulakan, anda akan lebih dibebani dengan masalah kewangan. Segala analisa terhadap belanja, pelan tindakan, jadual untuk perlaksanaan haruslah disediakan dengan terperinci sepertimana anda akan menjalankan sebuah perniagaan yang biasa. Yang berbeza disini hanya dari segi masa yang boleh anda luangkan kerana terikat dengan kerja hakiki. Jika anda memilih untuk menjual produk makanan, pastikan anda boleh meluangkan masa untuk memasak. Anda perlu fikirkan masa yang perlu untuk membeli bahan-bahan untuk memasak, masa untuk membungkus makanan tersebut serta masa untuk membuat penghantaran dan sebagainya.

Berniaga secara sambilan melalui internet tidak memerlukan banyak masa untuk membuat promosi yang hebat. Oleh itu anda tidak perlu menggunakan masa anda yang lebih untuk berniaga secara sambilan. Anda boleh menunjukkan gambar produk-produk anda di laman blog. Anda boleh mengemaskini maklumat apabila anda masa terluang. Oleh itu anda boleh menjalankan perniagaan secara sambilan dengan selesa dan lebih fokus.

Anda juga boleh membuat perniagaan secara sambilan dengan menjual barang terpakai di MUDAH.my atau eBAY. Modal yang diperlukan amat rendah kerana barang-barang yang terlibat memang sedia ada. Risiko juga tidak ada kerana jika tidak terjual, barang-barang yang memang anda tidak mahu bolehlah didermakan. Bayaran juga terjamin kerana pelanggan harus membayar anda sebelum anda menghantar produk kepada mereka.

Jika tuntutan kerja hakiki memerlukan anda sentiasa bertugas ke luar daerah atau luar negara, anda perlu berhati-hati jika mahu meneruskan hajat untuk berniaga secara sambilan. Jika anda adalah dalam golongan ini, mungkin anda boleh menjalankan perniagaan menjual barang-barang yang unik dari negara atau daerah luar. Produk-produk kecantikan, hiasan rumah, barang kemas, tekstil dan pakaian dari luar negara pasti akan menjadi tarikan pelanggan. Anda boleh membeli dan menjualnya di internet seperti di eBAy atau MUDAH.my atau menjual terus kepada rakan-rakan dan pelanggan lain. Cuma anda perlu ingat bahawa cara ini memerlukan modal yang lebih kerana harga produk-produk yang terlibat biasanya agak tinggi. Risiko yang harus anda tanggung pula mungkin apabila produk tidak dapat dijual kerana tiada pelanggan yang mempunyai citarasa yang sama dengan anda. Oleh itu, anda perlu mengambil langkah-langkah yang terntentu untuk mengelak risiko ini.

Ada juga peluang berniaga secara sambilan yang anda boleh jalankan setiap masa walaupun kerana ia tidak memerlukan anda membawa stok produk yang memerlukan tempat simpanan yang besar dan senang dibawa kesana kemari. Produk yang dimaksudkan ialah kad prabayar untuk telefon bimbit. Permintaan terhadap produk ini memang meningkat pada hari ini. Permintaan boleh berlaku pada bila-bila masa sahaja. Masa untuk urusan jual beli juga sangat singkat. Modal untuk memulakan perniagaan ini juga agak rendah.

Anda mungkin juga boleh menceburi perniagaan secara sambilan waktu tertentu seperti seminggu sekali di pasar malam dan di pasar tani. Produk-produk boleh dibeli dari pasar borong secara pukal. Untuk mendapat tarikan yang lebih dari pelanggan, anda bolehlah membungkus produk anda dengan kreatif dan menarik serta amalkan cara yang bersih.

Setelah keputusan dibuat, anda perlu pula menyediakan senarai tindakan lanjut apa yang perlu anda lakukan sebelum bermula. Anda mungkin perlu membuat sedikit simpanan wang kerana apa jua bidang perniagaan samada secara kekal ataupun secara sambilan akan memerlukan sedikit modal. Contoh jika anda mahu memulakan penjualan nasi lemak dan dihantar ke kedai-kedai makanan sekitar kawasan perumahan anda. Anda sudah semestinya perlu membeli bahan dan alatan untuk membungkus dan membawa nasi lemak yang sudah siap ke tempat jualan tersebut.

Amatlah penting untuk anda menjaga dan membahagi masa antara kedua tuntutan kerja. Seperti yang ditekankan tadi, anda perlu mematuhi segala terma dan syarat kerja yang dikenakan oleh majikan sedia ada. Dengan ini, anda perlulah bijak menguruskan masa. Jika anda mahu lebih fokus dan menjalankan kedua-dua tanggungjawab dengan lebih berjaya, mungkin anda boleh membuka gerai pada hujung minggu sahaja.

Jika anda boleh menyediakan produk jualan anda di rumah dan mempromosikan produk anda di internet, perniagaan anda akan lebih diketahui ramai. Perniagaan produk secara atas talian akan memudahkan anda dari segi pengurusan masa. Anda boleh meletakkan masa penghantaran yang tertentu mengikut kesesuaian masa anda.

Selain daripada maklumat-maklumat yang telah dibentangkan di atas tadi, anda harus ingat bahawa walaupun anda menjalankan perniagaan secara sambilan, etika perniagaan yang bagus harus diamalkan. Penipuan haruslah dielakkan sama sekali. Anda juga harus menepati apa yang dijanjikan kepada pelanggan. Hal ini dikira agak sukar untuk anda amalkan kerana anda harus ingat bahawa anda perlu menjalankan dua tanggungjawab.

Disiplin yang tinggi perlu diamalkan. Untuk membantu anda lebih fokus dan disiplin, anda perlulah membuat jadual kerja yang lengkap supaya masa yang diagihkan untuk berniaga secara sambilan ialah masa yang terluang selepas segala tuntutan kerja hakiki sudah selesai.

Sokongan dari ahli keluarga amatlah diperlukan kerana jika berlaku sesuatu yang tidak diingini seperti tuntutan kerja yang hakiki yang memerlukan anda bertugas luar daerah secara tiba-tiba walhal anda sudah membuat perjanjian dengan pelanggan anda untuk menghantar produk anda. Pelanggan yang ada mesti dijaga, oleh itu anda perlulah meminta pertolongan ahli keluarga supaya pelanggan masih mendapat produk yang dipesan mengikut masa yang dijanjikan.

Strategi Menjual Produk di Facebook

Facebook. Siapa yang tidak pernah dengar akan perkataan magik ini? Ia adalah laman web sosial yang paling popular dan hebat pada masa sekarang. Ia digunakan oleh berjuta-juta orang di seluruh dunia. Tidak kiralah apa sahaja yang seseorang itu lakukan sama ada pelajar, guru, ahli perniagaan dan ramai lagi. Mereka sudah mempunyai akaun Facebook sendiri yang digunakan untuk memperkenalkan diri. Hari ini fenomena Facebook telah melanda segenap lapisan masyarakat. Miskin, kaya, tua, muda, pemimpin negara, rakyat biasa, pegawai tinggi, kuli, polis, penjenayah, dan bahkan pengemis jalanan pun ada akaun Facebook. Seseorang apabila ditanya sama ada memiliki akaun Facebook atau tidak, jika jawapannya “tidak ada”, si penanya akan memandangnya dengan penuh skeptikal. Seperti tidak lengkap jika tidak ada Facebook. Seperti orang yang tidak memiliki telefon bimbit. By the way, kita jangan lupa bahawa Facebook juga boleh ‘dimain’ hanya dalam handphone.

Kegilaan terhadap Facebook telah melahirkan golongan yang ketagihan laman sosial ibarat virus ini. Contohnya, selebriti terkenal, Faizal Ismail atau lebih dikenali sebagai FBI, berusia 32 tahun, mengaku ketagihan Facebook apabila dia sentiasa memikirkan post-post terbaru yang ingin diletakkan di Wall. Beliau juga rasa teruja setiap kali menerima komen daripada para peminatnya. Kegilaan ini dikatakan memuncak apabila di Mesir, seorang ayah pula menamakan bayinya yang baru lahir dengan nama Facebook . Al-Ahram, sebuah surat khabar yang cukup popular di Mesir menulis, seorang ayah bernama Jamal Ibrahim yang berusia sekitar 20 tahun hendak mengungkapkan perasaan terima kasihnya di atas kemenangan Revolusi 25 Januari, dengan memberi nama anak perempuan pertamanya yang baru lahir dengan nama “Facebook Jamal Ibrahim”!

Mari kita selidik dari mana datangnya fenomena luar biasa zaman kini ini.

Pengasas Facebook , Mark Zuckerberg, telah membina laman web rangkaian sosial ini ketika beliau baru berumur 23 tahun dan masih menuntut di Universiti Harvard. Beliau melancarkan Facebook pada bulan Februari 2004. 24 jam selepas pelancarannya, seramai 1,200 pelajar Harvard telah mendaftar, dan dalam masa satu bulan, hampir separuh pelajar sarjana muda Harvard telah memiliki profil Facebook.

Pada mulanya Facebook disasarkan sebagai rangkaian sosial pendidikan dan telah berkembang ke universiti-universiti di seluruh Amerika. Hanya setahun selepas pelancarannya, Facebook telah berkembang melibatkan penuntut sekolah tinggi Amerika dan ‘menjelajah’ ke universiti-universiti di United Kingdom. Selepas itu fenomena rangkaian sosial Facebook seperti tidak dapat dibendung lagi dan sesiapa saja yang memiliki e-mail boleh membuka akaun Facebook di seluruh dunia. Facebook mengumumkan jumlah ahlinya sudah melebihi 30 juta orang pada tahun 2007. Hari ini jumlah ahli Facebook sudah melebihi 800 juta orang.

Facebook amat popular kerana aplikasi-aplikasinya yang mudah, menarik minat, dan percuma. Selain daripada itu ahli-ahlinya juga boleh membina aplikasi-aplikasi sendiri untuk digunapakai atau dimainkan dalam Facebook. Facebook mendapat keuntungan daripada pengiklanan. Syarikat-syarikat gergasi seperti Google dan Yahoo pernah menaruh minat untuk membeli Facebook dengan menawarkan harga sehingga USD$2 bilion, tetapi ditolak oleh Zuckerberg.

Sedar tak sedar fenomena ini telah memberi impak yang banyak baik kepada individu, keluarga, masyarakat, organisasi dan negara. Di dalam Facebook sesiapa saja bebas untuk mengatakan apa saja; memuji, mengutuk, meluahkan kemarahan, kejiwangan, kepandaian, dan juga kebodohan. Oleh itu impaknya boleh jadi positif dan boleh jadi juga negatif, bergantung kepada siapa yang membuat kenyataan dan kepada siapa kenyataan itu ditujukan.

Facebook juga dijadikan medan untuk bertemu dengan sahabat handai yang sudah lama terpisah, dan bahkan ada yang menemukan pasangan hidup melalui Facebook. Facebook juga boleh digunakan sebagai medan percambahan minda melalui perbincangan-perbincangan maya yang efektif. Dan dengan cara yang berpatutan, ahli-ahli juga boleh menyalurkan ‘kegiatan2 ibadah’ melalui Facebook.

Bagi yang lebih kreatif dan berwawasan, mereka menggunakan Facebook untuk tujuan komersial dengan menjual produk dan membina jaringan pemasaran. Antara cara-cara yang biasa yang digunakan oleh usahawan internet, pelajar kolej, suri rumah tangga mahupun sesiapa sahaja sebenarnya bukanlah luar biasa seperti yang disangka. Malah, sebenarnya ianya agak mudah!

Sebelum menjual produk, sudah tentu kita perlu mempunyai jumlah rakan atau dipanggil Friends dalam Facebook dahulu. Lebih ramai Friends, lagi senang untuk menjual, betul? Tetapi bagaimana cara untuk membolehkan ramai yang Add anda? Pertama sekali ialah anda, sebagai penjual, digalakkan menggunakan gambar profil yang menarik. Elakkan menukar-nukar gambar profil secara kerap. Gunakan satu gambar secara konsisten. Jadikan gambar profil sebagai logo di Facebook ini. Kedua, perbanyakkan pengisian seperti menulis artikel. Orang akan klik Share dan kemudian orang lain akan Add kita selepas membaca artikel yang telah diSHARE oleh rakan mereka tersebut.

Ketiga, layari Wall rakan Facebook lain dan berikan komen pada status, foto, imej, video atau artikel mereka. Aktif menggunakan Links, Photo, Video dan Notes. Keempat-empat elemen ini cukup berpengaruh untuk mendapatkan respon yang singkat berbanding kaedah email. Kita boleh tag sesiapa rakan yang dikenali serta share links ke dalam mana-mana groups atau pages dengan mudah sekali. Paling mudah share links atau tag gambar yang menggambarkan sesuatu yang positif, quote yang menginspirasikan, atau gambar yang melucukan. Ini akan dapat menarik perhatian sasaran serta membolehkan kita berinteraksi untuk menjadikan ianya lebih viral. Disarankan elemen ini digunakan lebih kerap setiap minggu bagi mendapatkan respon dari members selain terselit agenda simbiotik untuk publisiti atau promosi.

Keempat, letak Widget Facebook di blog. Selitkan juga link ke profile Facebook kita di artikel blog. Manfaatkan kombinasi Facebook Widgets untuk menambah Friends. Ada banyak jenis widget untuk profile, pages mahupun groups. Kita boleh sesuaikan dengan mana-mana blog yang kita miliki serta menjadikan ia lebih viral dengan Facebook . Kombinasi ini cukup penting menjadikan web atau blog kita lebih interaktif serta mempunyai peminat atau pengikutnya yang tersendiri.

Kelima, sertai Groups yang aktif di Facebook. Tetapi pastikan anda hanya sertai yang relevan dengan produk anda. Aktifkan diri di sana seperti memberi komen pada status semasa dan pada mana-mana bahagian yang boleh diberikan komen. Pastikan memberi komen yang membina. Teknik viral serta e-marketing dengan Facebook sebenarnya ada pada function Facebook Groups & Pages. Ini kerana kita dapat mengumpul seberapa banyak mungkin list dengan kedua-duanya. Kelebihan jangka masa panjang diberikan kepada Facebook Pages yang mempunyai function Insight melihat statistik demografi yang sesuai untuk mensegmenkan pasaran. Manakala Facebook Groups lebih sesuai untuk perkara-perkara yang lebih santai dan bersifat tidak rasmi. Disarankan supaya fokus kepada pembinaan lebih daripada 10 jenis Facebook Groups & Pages dalam pelbagai niche. Ini akan menjadi aset sekunder yang boleh menggantikan autoresponder berbayar yang jauh menjimatkan tanpa apa-apa kos. Gabungkan Facebook Groups mahupun Pages dengan blog atau website bagi mendapatkan trafik yang berterusan.

Seterusnya, manfaatkan kelebihan Facebook Events. Di sini peluang terbaik untuk membawa social networking ini ke dimensi yang lebih serius. Anda boleh Create an Event untuk apa jua aktiviti atau program di alam realiti maupun secara maya. Sebagai contoh, anda boleh berjumpa sambil main permainan Cashflow 101 yang mengajar banyak perkara tentang financial management. Event tersebut mmg cukup berfaedah sekali, dan kita patut buat apa jua event dalam sekali sebulan untuk meningkatkan prestasi networking kita dengan orang lain. Yang terakhir, bantu rakan Facebook secara ikhlas atau bekerjasama dengan mereka. Mereka biasanya akan Tag nama kita pada ruang status mereka. Daripada Tag itu, rakan-rakan mereka akan klik pada nama kita dan akan memasuki profile Facebook kita. Mereka akan Add kita jika mereka berminat.

Akhir sekali, elakkan bermain game atau chat yang tidak bermanfaat. Ok, ini merupakan aktiviti yang kurang efisyen bagi usahawan internet jika terlalu banyak main game atau chatting yang tidak bermanfaat. Facebook ini wajar dijadikan saluran pemasaran yang berpotensi untuk mencapai anggaran jualan produk yang tinggi. Chatting dengan prospek dibolehkan, tetapi ianya bukan tempat untuk bercanda maupun mengorat. Jadikan Facebook medan pemasaran yang paling menguntungkan. Itu baru tips, belum tentang pantang larang di Facebook lagi!

Begini, untuk mendapat anggaran jualan yang memuaskan, kita perlu konsisten. Tidak boleh tenggelam timbul, sekejap aktif, sekejap tidak. Pastikan kita mengenali sekurang-kurangnya 10 orang atau lebih di Facebook ini sebagai rakan tetap kita di mana kita sering melawati ruangan Facebook mereka, termasuk memberikan komen yang membina dan bermotivasi. Kesilapan kebanyakan penjual ialah mereka menjual di Facebook seperti mereka menjual di Mudah.com. Itu salah! Promosi secara agresif adalah amat kurang sesuai. Keberkesanan pemasaran di Facebook adalah terletak kepada sejauh mana keikhlasan kita, komunikasi kita dengan rakan-rakan Facebook dan juga sebanyak mana kita memberikan informasi yang berguna. Cara pemasaran di Facebook lebih kepada soft marketing seperti berkenal-kenalan, bertegur-sapa, berkongsi informasi, memberi pendapat dan lain-lain lagi. Fokus kepada perbincangan positif dan berpotensi. Kita memerlukan identiti yang dihormati dan disegani lawan maupun kawan. Oleh itu proses jual beli mahupun perbincangan di Facebook perlu berhikmah dan bijaksana.

Jika ada perkara yang tidak dipersetujui maka berhujahlah dengan dalil, fakta yang konkrit disulami bahasa yang santai dan terbuka. Digalakkan menyertai perbincangan yang konstruktif, kolaboratif dan positif dalam memberi manfaat kepada semua warga Facebook . Isu sensitif melibatkan agama, bangsa dan apa jua yang mudah menggugat sensitiviti perlu berhati-hati serta di sini letaknya kecerdikan akal untuk mengimbangi emosi. Elak konfrontasi terbuka dengan mereka yang berfikiran negatif, sebaliknya berkawanlah dengan mereka yang mempunyai identiti yang positif jauh lebih baik.

Seterusnya, kuantiti bukanlah segala-galanya. Tidak semua akaun Facebook Friend kita adalah aktif. Ada yang sekadar suka-suka, masuk Facebook tidak terlalu kerap dan ada juga akaun yang belum lengkap profile mereka. Untuk itu, jika berkesempatan, Remove Friend yang berkaitan seperti Friend yang menyertai kita sekadar mahu mempromosi program buat duit atau skim cepat kaya semata-mata.

Manfaatkan Facebook sebaiknya kerana ia adalah fenomena pemasaran paling hebat di zaman ini!

Teknik Langsai Hutang Pinjaman Perniagaan

Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya. Begitu juga dengan hutang. Terdapat pelbagai jenis hutang, ia boleh berupa hutang budi, hutang barang dan hutang wang. Sehingga ada pepatah Melayu yang menyebut, “Hutang budi dibawa mati”. Begitulah besar kesan hutang dalam kehidupan kita. Manakala hutang wang pula bermaksud wang milik orang lain atau badan lain yang telah dipersetujui lalu dipinjamkan kepada kita. Apabila ia milik orang lain, maka ia harus dikembalikan semula mengikut janji yang telah ditetapkan. Wang yang telah kita gunakan itu wajib dibayar semula.

Setiap usahawan yang berjaya pernah menghadapi hidup yang amat sukar. Sehingga membuat pinjaman daripada pelbagai agensi atau bank. Berkat kesabaran dan usaha yang tidak putus telah membuktikan mereka berjaya melarikan diri dari beban hutang dan mampu menjalani hidup dengan senang. Kerana kejayaan itu tidak datang dengan mudah. Ia harus disertakan dengan usaha dan kekuatan diri yang paling tinggi. Tetapi masih ramai juga yang gagal membayar hutang. Perkara ini mungkin disebabkan beberapa faktor dalaman diri si pemiutang itu sendiri. Mereka gagal untuk mengubah hidup dan tidak berani menyahut cabaran.

Banyak cara dan teknik yang dilakukan ramai orang untuk membayar hutang yang telah dibuat. Walau bagaimanapun, cara dan teknik ini tidak akan berkesan jika tiada kesedaran dalam diri si pemiutang itu sendiri. Sekiranya kita liat untuk membayar hutang, hidup kita akan dibayangi perasaan tidak senang dan hidup sentiasa diburu kekesalan. Apabila semua hutang perniagaan telah dilangsaikan, kita mempunyai potensi untuk terus mengembangkan perniagaan kerana tidak perlu membayar hutang lagi. Keuntungan yang kita dapat adalah keuntungan bersih. Nama kita juga akan bersih dan tiada lagi pihak yang cuba menikam kita dari belakang kerana hutang yang belum dilunaskan. Selain itu, kita juga tiada musuh, kerana hutang yang belum dibayar menjadi punca kita dibenci orang lain. Agensi yang pernah memberikan kita pembiayaan suatu ketika dahulu berani memberi kita membuat pinjaman lagi kerana hutang lama telah dilangsaikan. Kita juga akan menambah bilangan kawan dan ramai pelabur yang berani melabur kerana rekod kita yang telah bersih daripada hutang. Mari kita pelajari beberapa teknik melangsaikan hutang perniagaan

Berfikiran positif, motivasi diri dan berdisiplin

Nilai-nilai ini mempunyai kekuatan yang sangat hebat dalam membantu kita melunaskan hutang. Katakan kita membuat pinjaman daripada MARA, Majlis Amanah Rakyat sebanyak RM 5000.00 untuk memulakan perniagaan kecil-kecilan dengan membeli sebuah mesin jahit industri yang kita gunakan untuk menerima tempahan jahit baju dari rumah. Berfikiran positif mampu membuka minda kita untuk melakukan pelbagai pekerjaan yang telah kita rancangkan. Duit hasil tempahan jahit baju secara kecil-kecilan itu boleh kita simpan untuk membayar hutang yang telah dibuat. Motivasi dalam diri sangat mempengaruhi pembayaran hutang. Berfikiran positif dan motivasi perlu disertai dengan disiplin juga. Jika kita tidak disiplin, hutang yang dibuat gagal dibayar. Disiplinkan diri dengan menetapkan bahawa hutang mesti dibayar setiap bulan sehingga habis.

Berusaha dengan lebih gigih

Selain itu, kita mesti berusaha dengan lebih gigih untuk membayar hutang yang dibuat. Hutang perniagaan mempunyai tempoh bagi pembayaran balik. Tetapi, jika cepat kita membayarnya adalah lebih baik. Jika tidak, kita hanya mampu bekerja dengan lebih gigih untuk membayar hutang. Contohnya, dengan memiliki mesin jahit yang telah diberi, kita boleh menerima tempahan menjahit dengan lebih banyak. Hasil kerja yang memuaskan akan menyebabkan pelanggan akan datang lagi kepada kita. Katakan kita hanya memulakan bidang ini secara sambilan sahaja, selepas pulang dari tempat kerja kita boleh sambung menjahit baju apabila tiba di rumah. Semua orang mempunyai komitmen masing-masing, mungkin mahu memasak untuk keluarga, menguruskan anak-anak, atau mengemas rumah. Tetapi jika mahu berjaya kita mesti berusaha untuk mendapatkannya. Azam yang tinggi tidak menjadikan sebarang alasan sebagai batu penghalang untuk berjaya. Jadikan minat terhadap bidang yang diceburi sesuatu yang menyeronokan sehingga kita tidak merasa jemu melakukannya.

Bayar hutang walau dalam jumlah yang kecil

Teknik yang seterusnya adalah bayar hutang walau dalam jumlah yang kecil. Semua orang sedia maklum jika pembabitan awal dalam dunia perniagaan tidak menjanjikan pulangan yang lumayan. Cukup sekadar mampu melabur untuk pusingan modal yang berikutnya sahaja. Oleh sebab faktor itu, wang yang diterima perlu disimpan dan dibuat bayaran balik. Kita mesti tetapkan jumlah hutang yang boleh kita bayar di awal tempoh pinjaman itu. Mungkin pada bulan pertama kita membayar sebanyak RM 100.00 sahaja. Apabila permintaan semakin meningkat, wang yang diterima juga semakin banyak, tidak salah kita kita membayar dalam jumlah yang banyak. Jika tidak, hutang yang dibuat lambat dilunaskan. Bayar sedikit demi sedikit, lama kelamaan jumlah wang itu akan susut dan habis. Katakan pula kita membayar sebanyak RM 150.00 sebulan dan lakukannya secara konsisten. Sehelai baju kurung boleh disiapkan dalam masa satu hari, dan upah menyiapkannya sekitar RM32 sepasang. Jadi, sebulan kita mampu meraih pendapatan sampingan sebanyak RM 960.00 dengan hanya menjahit baju dari rumah. Tetapkan pula untuk membayar sebanyak RM300.00 sebulan, selama 16 bulan hutang itu akan langsai.

Hutang yang paling kecil perlu dibayar dahulu

Dengan teknik ini, jumlah semua hutang perlu dikumpulkan sebagai kiraan besar. Kemudian mula membayar hutang bermula dengan nilai yang paling kecil. Katakan semua hutang berjumlah RM 20000.00. RM 15000.00 baru sahaja dipinjam untuk membuka sebuah kedai menjahit. Baki RM5000.00 adalah pinjaman awal membeli sebuah mesin jahit industri. Setelah setahun menjahit di rumah, timbul keinginan untuk membuka kedai dan mahu menjadikannya sebagai pendapatan sepenuh masa pula. Jumlah yang perlu dibayar dahulu adalah pinjaman RM 5000.00. Apabila hutang itu berjaya dilangsaikan, pinjaman RM 20000.00 pula perlu dibayar. Jadi, kita akan nampak kesannya apabila membayar hutang ini walaupun bermula dengan nilai yang kecil. Perjanjian bayaran balik perlu dipatuhi, contohnya apabila menjadikan bidang ini pekerjaan sepenuh masa kita perlu membayar sehingga RM 450.00 sebulan. Jumlah ini adalah jumlah yang telah dipersetujui semasa memohon pembiayaan dahulu.

Jangan libatkan Ahlong

Sanggupkah anda melihat keluarga sendiri sengsara akibat diburu lintah darat? Kerana, hutang yang dipinjam perlu dibayar berkali ganda. Silap-silap nyawa sendiri yang akan melayang. Pinjaman dengan lintah darat sangat mudah diluluskan walau dalam jumlah yang banyak. Lintah darat bukan sahaja memburu si pemuitang, sebaliknya cuba mengapa-apakan ahli keluarga yang terdekat. Berhubungan dengan lintah darat adalah cara yang hanya mengundang masalah. Hanya golongan yang pendek akal sahaja akan membuat pinjaman daripada lintah darat untuk membayar hutang. Dalam ayat yang paling singkat, jangan mengadakan sebarang hubungan dengan lintah darat. Kelak, diri sendiri yang susah.

Kesimpulan

Semua masalah akan selesai sebaik sahaja kita selesai membayar hutang. Selepas itu, kita mampu menarik nafas lega dan mampu hidup dengan senang. Kita juga boleh menjadi seorang menjadi usahawan yang berjaya. Perniagaan kecil sudah boleh diperbesarkan dan sudah mampu untuk mengupah pekerja. Tetapi teknik ini perlu dipatuhi jika tidak mahu dibelenggu hutang. Jika mahu meluaskan lagi perniagaan yang ada, pemohonan pembiayaan boleh dipohon lagi kerana hutang lama sudah dibayar dan rekod kita juga bersih darinya. Kita juga sudah mampu membeli sedikit aset seperti kereta dan rumah. Kesimpulanya, teknik-teknik melangsaikan hutang pinjaman perniagaan ini bermula dari dalam diri kita sendiri. Kekuatan fizikal dan mental diperlukan bagi merealisasikan impian ini.

8 Idea Buat Duit di Internet

Abad ke 21 ini melihat betapa pesatnya penciptaan komputer dan perkembangan industri teknologi maklumat. Sejak awal ciptaan, komputer telah berubah sama sekali samada dari segi bentuk, keupayaan, saiz dan harga. Akibat persaingan yang sengit, banyak syarikat komputer bertungkus lumus membuat rekaan yang lebih baik dari masa ke masa demi untuk memenuhi permintaan ramai orang di seluruh dunia.

Apabila ramai yang mampu memiliki komputer, permintaan terhadap pelbagai infrastruktur teknologi maklumat bertambah. Ini menyebabkan kemudahan seperti penyediaan jalur lebar, internet dan sebagainya menjadi lebih tersedia dengan kos yang tidak terlalu membebankan orang yang menggunakannnya.

Seterusnya, perkembangan tersebut telah menyebabkan banyak peluang terbuka untuk segolongan pengguna yang tahu mengambil peluang ini untuk meraih keuntungan samada dalam jumlah sedikit atau mungkin juga sehingga beratus ribu ringgit.

Pelbagai cara sudah dilakukan oleh ramai orang untuk membuat duit melalui internet. Berikut adalah beberapa cadangan untuk anda memulakan servis yang agak mudah dan buat duit!

Servis buat blog

Kebanyakan orang yang tahu menggunakan komputer dan tahu melayari internet sudah pasti tidak pelik dengan perkataan blog. Ramai juga yang berjaya menjadikan blog sebagai tempat meluahkan hasil karya masing-masing seperti menulis pengalaman dan memuat naik gambar-gambar menarik yang mana pada awalnya perkara ini dilakukan hanya untuk keseronakan sahaja. Akan tetapi, lama-kelamaan wujud pula banyak maklumat dan mentor-mentor jutawan internet dari luar negara yang memberi ide kepada penulis-penulis blog untuk merebut peluang keemasan dan membuat duit di blog masing-masing.

Namun ada pula segelintir pengguna yang hanya tahu apa itu blog tetapi tidak pula berpengetahuan macamana mereka boleh mengikut jejak langkah mereka yang berjaya dan membuat duit dari blog. Jika kita perhatikan, dalam satu blog (sebagai contoh: www.blogspot.com) terdapat banyak komponen yang diletak untuk menarik perhatian orang yang melayari internet datang melawat blog mereka.

Inilah peluang anda pula yang mahir membuat blog untuk menawarkan servis kepada mereka yang tidak mahir. Bagaimana pula anda boleh mengiklan servis anda ini? Pertama sekali anda boleh meletakkan iklan anda di blog anda sendiri. Letakkan sampel blog yang sudah hamper siap supaya bakal pelanggan anda boleh memilih mengikut kesesuaian masing-masing. Anda harus ingat, bakal pelanggan anda tidak mahir membuat blog, jadi bahasa yang anda gunakan untuk mengiklan servis anda mestilah menggunakan bahasa yang mudah difahami. Langkah yang ringkas perlu diberi supaya apabila mereka sudah mempunyai blog hasil daripada servis anda, mereka juga mahir mengurus blog dari masa ke masa.

Anda boleh menyediakan pakej bayaran yang berbeza mengikut isi kandungan atau tahap kesukaran untuk membuat blog tersebut.

Servis menulis

Anda mempunyai komputer? Anda juga melanggan khidmat internet? Anda berminat dengan penulisan dan mempunyai ide kreatif? Anda mempunyai masa terluang dan anda tidak mahu membuat duit dengan bekerja di luar atau di kedai mengikut masa yang ditentukan majikan? Jika anda menjawab “Ya” untuk soalan-soalan tersebut, maka anda boleh memulakan servis menulis buku atau artikel untuk menjana wang pendapatan. Anda tidak perlu keluar daripada rumah untuk kerja ini. Iklankan sahaja servis anda di laman web yang berkenaan contohnya syarikat penerbitan buku dan majalah. Pelbagai bahan yang boleh anda siapkan seperti seperti buku resepi, buku fiksyen atau artikel dan sebagainya. Banyak syarikat penerbitan dalam dan luar negara pada waktu ini sedia menerima hasil karya anda hanya melalui internet dan proses penerbitan juga tidak mengambil masa yang terlalu lama seperti waktu dahulu semasa ketiadaan komputer dan internet.

Servis penghantaran iklan percuma

Jika anda sering melayari internet dan gemar mengikuti forum yang terdapat di internet, anda mungkin boleh memulakan servis untuk mebuat penghantaran iklan kepada mereka yang tidak mempunyai masa untuk menguruskan iklan untuk perniagaan mereka. Ini adalah satu servis seperti agen pengiklanan tawarkan tetapi anda akan lakukannya secara atas talian. Struktur bayaran boleh dipakej supaya anda akan menerima pendapatan setiap kali pelanggan membeli produk yang diiklankan oleh anda.

Servis penterjemahan

Kerja-kerja penterjemahan boleh dimulakan jika penguasaan anda terhadap bahasa adalah bagus. Anda seharusnya mempunyai kemahiran untuk menguasai sekurang-kurangnya dua bahasa supaya anda boleh menawarkan kerja-kerja menterjemah daripada bahasa sumber kepada bahasa sasaran. Contohnya daripada Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris, daripada Bahasa Inggeris ke Bahasa Jepun dan lain-lain.

Bagaimana pula internet boleh imembantu anda untuk mencari duit dengan kerja-kerja penterjemahan? Beberapa cara yang dicadangkan ialah dengan mengiklankan perkhidmatan anda melalui laman web contohnya www.mudah.my dan www.facebook.com. Internet akan membantu anda mencari pelanggan. Apabila pelanggan bersetuju dengan caj yang anda kenakan, segala proses penterjemahan bermula dari penghantaran dokumen untuk diterjemahkan boleh dilakukan melalui internet juga iaitu melalui emel atau boleh juga dihantar melalui pos. Begitu juga dengan proses mengembalikan dokumen yang telah siap diterjemahkan. Bayaran pula boleh dilakukan melalui internet juga seperti melalui laman web www.maybank2u.com.my atau www.cimbclicks.com.my untuk pelanggan yang mempunyai akaun bank di dalam negara. Jika pelanggan anda tidak mempunyai akaun di Malaysia dan pembayaran dibuat melalui akaun dari luar negara, anda perlu membuka akaun yang lebih bersifat antarabangsa seperti akaun Paypal dan sebagainya. Secara manual pula anda boleh mengarahkan pelanggan untuk membuat pembayaran malalui Western Union yang boleh didapati hampir di setiap bandar di negara kita.

Servis menjual dokumen contoh (template) seperti dokumen undang-undang

Anda seorang pakar dalam sesuatu bidang? Contohnya bidang undang-undang. Pada masa sekarang dengan kemajuan ekonomi negara, banyak transaksi yang melibatkan perniagaan dan perdagangan berlaku antara banyak pihak. Banyak dokumen undang-undang dihasilkan setiap hari untuk memastikan transaksi yang melibatkan wang tidak menjadi sia-sia. Dokumen undang-undang ditandatangani untuk menjaga hak-hak dan kepentingan pihak yang terlibat.

Contoh dokumen undang-undang yang anda boleh jual dan amat diperlukan ramai orang ialah dokumen perjanjian sewa rumah atau pejabat antara penyewa dan pemilik rumah atau pejabat tersebut. Sesetengah pemilik tidak mahu menggunakan khidmat peguam untuk membuat perjanjian sewa rumah atau pejabat kerana kos yang dikenakan agak membebankan. Sesetengah pemilik pula tidak mempunyai banyak masa untuk bertemu peguam untuk tujuan tersebut. Oleh itu, jika anda dapat menawarkan servis yang berpadanan dengan kehendak pemilik tersebut, anda ialah pihak yang akan mendapat sedikit keuntungan dalam transakasi ini! Oleh kerana penjualan dokumen adibuat melalui internet, harga yang dikenakan perlulah tidak tinggi. Tetapi anda perlu menjaga segala peruntukan Akta Hakcipta dan lain-lain, supaya dokumen yang anda jual tidak pula menjadi bahan cetak rompak.

Servis menaip

Perkhidmatan jenis ini boleh dilakukan oleh ramai orang kerana pada zaman teknologi maklumat ini, setiap orang pasti mempunyai kemahiran menaip. Anda pasti pula tertanya-tanya dan merasakan seperti mustahil untuk buat duit melalui servis menaip oleh kerana ramai orang sudah mahir menaip. Masa adalah faktor utama yang menyebabkan segolongan orang yang mahir menaip tetapi tidak mempunyai banyak masa untuk melakukannya. Contoh golongan tersebut ialah pelajar terutamanya mereka yang mengambil kelas diwaktu malam atau hujung minggu atau diluar waktu bekerja. Mereka yang sibuk dengan kerja harian selalunya memerlukan khidmat seseorang yang lain untuk menyiapkan latihan-latihan atau kerja kursus untuk kelas-kelas yang mereka ambil.

Cara untuk mengiklan servis anda cukup mudah. Pertamanya anda boleh pamirkan iklan di papan kenyataan di universiti-universiti dan kolej-kolej samada berdekatan atau jauh dari kawasan anda. Lokasi pelanggan anda tidak menjadi faktor yang membebankan kerana anda boleh menghantar hasil kerja anda yang telah siap melalui internet sahaja. Anda juga boleh mengiklan servis menaip anda di laman web atau forum yang boleh anda ikuti di atas talian. Panduan mudah ialah anda perlu memilih forum yang bersesusaian dengan servis menaip yang anda ingin iklankan. Semasa membuat iklan, anda perlu fikirkan apakah maklumat yang perlu anda letak supaya bakal pelanggan tertarik dan mahu melanggan. Satu kelemahan yang harus anda atasi ialah faktor kurangnya atau mungkin tiadanya komunikasi secara lisan apabila anda menawarkan servis menaip melalui internet. Walaubagaimanapun masalah ini boleh diatasi dengan meletakkan iklan anda dalam bentuk video dan jika anda kreatif boleh juga membuat iklan secara video dua hala.

Servis menyediakan kertas kerja

Tahukah anda bahawa permohonan anda untuk mendapatkan pinjaman wang daripada pihak bank juga bergantung kepada mutu dan persembahan sesuatu kertas kerja? Apabila kertas anda lengkap dan mempunyai maklumat yang dipelukan oleh pihak bank atau pemberi pinjaman seperti pihak Majlis Amanah Rakyat (MARA), Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) dan sebagainya, peluang permohonan anda untuk lulus adalah lebih tinggi.

Pepatah tak kenal maka tak cinta amat sesuai diguna pakai dalam situasi ini. Satu pihak sudah tentu tidak mahu melepaskan wangnya kepada seseorang yang tidak dikenali. Untuk mengenali sebuah syarikat dengan lebih mendalam, kertas kerja yang anda sediakan perlu serlahkan kebaikan yang ada pada syarikat tersebut. Anda pasti boleh melakukan servis ini dengan baik dan efektif jika anda mempunyai pengalaman bekerja di bank atau institusi kewangan.

Servis membuat kertas kerja penyelidikan atau tesis

Servis ini bersesuaian jika anda mempunyai sedikit pengetahuan tentang cara-cara membuat penyelidikan samada secara manual atau penyelidikan bahan-bahan melalui internet. Anda perlu tahu membezakan maklumat yang dicari benar-benar mempunyai integriti atau sebaliknya. Suatu penyelidikan atau tesis harus dihasilkan dengan membuat rujukan yang berkualiti. Maklumat tidak harus diambil dari blog persendirian atau laman web yang tidak boleh dipercayai. Anda juga mesti ingat untuk sentiasa menjaga hak penulis lain sebagaimana yang tercatat di dalam Akta Hakcipta.

Belajar Dari Kesilapan

Bidang perniagaan dan keusahawanan kebanyakanya dikuasai oleh golongan Cina. Tidak hairan jika kehidupan mereka jauh lebih baik daripada kaum lain. Jatuh dan bangun sesebuah perniagaan itu adalah lumrah. Tetapi tidak bagi golongan Cina. Mereka tidak akan mengaku salah dan kalah sekiranya perniagaan yang diceburi itu gagal membawa keuntungan. Pasti akan ada alasan yang diberikan untuk kejadian itu. Asalkan diri sendiri tidak mendapat malu.

Merujuk kepada Kamus Cambridge, “A bad workman blames his tools” dalam pepatah Cina membawa maksud, seseorang yang tidak mahu mengaku salah dalam tugas yang dibuat, sebaliknya menyalahkan kepada perkara atau pihak lain pula. Dalam bahasa yang yang mudah, seorang pemandu yang tidak cermat akan menyalahkan lubang pada jalan yang telah mengakibatkan berlakunya kemalangan, sedangkan diri sendiri yang tidak berhati-hati. Atau juga, seorang yang gagal dalam peperiksaan akan menyalahkan soalan peperiksaan, bukan diri sendiri yang malas belajar.

Pepatah ini cukup terkenal dalam kalangan Orang Cina. Akan tetapi, perkara ini bukan berlaku dalam golongan mereka sahaja. Perkara ini berlaku kepada semua. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang baru terlibat dengan dunia keusahawanan. Artikel ini ditulis bukan bertujuan untuk mengata keburukan Orang Cina sahaja, bahkan kepada semua usahawan yang tidak boleh menerima kelemahan diri dan tidak mampu mengambil risiko untuk gagal. Apabila seseorang itu telah membuat keputusan untuk terjun ke dunia perniagaan, dia juga perlu bersedia secara keseluruhan untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal tiba. Apa lagi jika berita buruk itu adalah kegagalan dalam perniagaan. Hal ini sepatutnya dijadikan pembakar semangat untuk berjaya dalam perniagaan dan bukan menutup malu dengan cara yang sedemikian. Sudah cukup jelas untuk pengenalan ini. Mari kita lihat antara contoh-contoh yang yang pernah berlaku dalam pepatah Cina ini dalam masyarakat Malaysia yang pelbagai kaum.

Antara contoh yang biasa berlaku adalah seperti ini:

Kisah 1:

Lim telah melabur sebanyak RM 8000.00 untuk memulakan bidang pertanian, iaitu penanaman benih getah. Lim telah membelanjakan wang itu untuk kerja-kerja pembersihan ladangnya yang telah lama terbengkalai. Wang itu juga digunakan untuk membeli anak benih pokok getah dari RISDA. Oleh kerana harga pasaran getah yang semakin meningkat naik telah membuatkan Lim ingin mencubanya. Lim merupakan seorang peniaga kedai runcit sepenuh masa di kampung tempat dia tinggal. Kebetulan Lim ada menyimpan wang atas kerja kerasnya berniaga selama ini. Setelah hampir setahun menanam benih anak getah, Lim mendapati pertumbuhan getahnya tidak selari dan dan agak terbantut. Sedangkan cuaca sepanjang tahun itu adalah baik sahaja. Anak-anak getah juga telah dijaga dengan sempurna dan selalu dibaja. Tetapi pertumbuhanya kurang memuaskan. Lalu Lim menyalahkan pihak RISDA kerana menjual anak benih yang tidak berkualiti. Lim tidak pula mengaku bahawa dia tidak mempunyai ilmu dan pengalaman untuk menanam getah.

Kisah 2:

Samad mempunyai kemahiran dalam bidang pembuatan ukiran kayu untuk hiasan dinding. Selepas tampat pengajian, dia telah memohon pinjaman dengan MARA untuk memulakan perniagaan di rumah keluarganya. Hasil kerja Samad adalah baik kerana dia seorang yang teliti dalam segala kerja. Pada tahap awal pembabitannya semua berjalan dengan lancar sahaja. Masuk bulan ketiga, Samad berhadapan dengan sedikit masalah. Ukiran yang biasanya dibuat menjadi tidak kemas. Sedangkan dia menggunakan kayu dari spesis yang sama iaitu kayu Cengal. Hal ini disebabkan kurang tumpuan pada kerja yang dilakukan berikutan tempahan yang semakin banyak. Samad sebaliknya menyalahkan kepada tukul dan pahat yang digunakannya untuk membuat kerja-kerja ukiran. Dalam tidak sedar Samad sebenarnya penat, jadi dia telah terlepas pandang dan sedikit leka dengan tugas yang baru diusahakannya itu.

Kisah 3:

Kavita merupakan seorang pereka fesyen. Selepas tamat pengajian di sebuah kolej terkemuka, dia menerima tawaran bekerja dengan sebuah butik yang terkenal di Malaysia. Semasa masih belajar, Kavita sering memasuki pertandingan rekaan fesyen dan sering juga memenangi pertandingan itu. Dia menjadi orang kepercayaan majikan tempat dia bekerja. Sebarang tugas berat diserahkan kepadanya dan hasilnya sangat memuaskan. Tiba-tiba suatu hari majikan memintanya memotong kain untuk dibuat gaun pengantin. Tugas memotong dan menjahit adalah kepakarannya. Tetapi masih terdapat banyak fabrik yang belum pernah dipotongnya kerana dia selalu memotong dan menjahit jenis fabrik yang sama. Jika tersilap potong, rosak semua kain. Kavita sedar dengan ilmu yang belum cukup diperolehinya kerana tidak semua fabrik mempunyai cara yang sama semasa dipotong. Kerana malu untuk mengakui kekurangan ilmu itu, dia telah menyalahkan kepada kain yang dipotong dengan mengatakan bahawa kain itu sangat lembut dan kedudukannya lari semasa urusan memotong kain dijalankan.

Kisah 4:

Ah Tat merupakan seorang pemandu lori dan seorang penjual ikan di pasar. Setiap hari dia akan memandu lori bersama 2 orang pekerjanya ke Pasar Besar Selayang untuk mengambil barangan basah. Setiap hari dia akan membeli barang dari pasar dengan nilai kira-kira RM 1000.00. Suatu hari, semasa pulang dari membeli stok barangan basah hujan turun dengan lebat. Ah Tat tetap memandu lorinya dengan laju. Disebabkan gagal mengawal lori kecilnya, kemalangan telah berlaku. Lori itu telah terbalik kerana faktor jalan yang licin. At Tat menanggung kerugian yang besar. Tetapi dia masih tidak mahu mengaku salah dan mengatakan jalan itu tidak rata dan licin. Sedangkan dia sendiri yang tidak beringat cara memandu dengan perlahan semasa hari hujan. Akibat kejadian itu, Ah Tat telah kerugian semua barang yang dibelinya dari pasar kerana terbalik di jalanan. Dia juga terpaksa mengeluarkan wang simpanan yang lain untuk membaiki keadaan lorinya yang rosak teruk. Penyesalannya tidak berguna kerana dia masih tidak mahu mengaku kesalahannya.

Kisah 5:

Haji Ismail merupakan seorang peneroka Felda di Pahang. Dia telah terlibat selama 29 tahun dalam dunia penternakan lembu. Seawal penglibatannya, dia turut mengalami kejatuhan yang teruk. Berkat kesabaran itu hidupnya kini lebih senang. Sebagai permulaan untuk meluaskan penternakan keluarga itu, setiap anaknya mendapat hak yang sama dalam pembahagian lembu. Kesemua 6 orang anaknya diberikan 2 pasang baka lembu yang cukup sihat untuk memulakan penternakan. Selepas 2 tahun, 5 orang anaknya telah berjaya membiakkan lembu yang telah dihadiahkan oleh Haji Ismail. Masing-masing telah mempunyai 2 ekor dan seekor anak lembu. Hanya anaknya yang bongsu gagal menyahut cabaran. Kebetulan seekor lembunya telah mati kerana termakan racun. Anaknya telah menyalahkan Haji Ismail sendiri dan menegaskan bahawa lembu yang telah dihadiahkan kepadanya adalah lembu yang mandul dan tidak sihat. Sedangnya dia hanya membiarkan lembunya lepas merata tempat tanpa pemantauan yang baik.

Kisah 6:

Raju pula merupakan seorang bapa tunggal yang telah kematian isteri. Mendiang isterinya telah meninggalkan 3 orang anak kecil dan sebidang tanah di kampung. Kerana terlalu sedih dengan kematian isterinya, dia telah pulang ke kampung dan berniat untuk mengusahakan tanah yang telah ditinggalkan mendiang isterinya. Jadi, berbekalkan RM 3000.00, Raju memulakan pertanian secara kecil-kecilan dengan menjadikannya sebagai pekerjaan sampingan sahaja. Kerana pekerjaan sepenuh masa Raju adalah menjual cendol. Raju telah menyemai pelbagai jenis benih sayur-sayuran seperti cili, timun, kacang panjang, terung dan labu. Raju bekerja dengan gigih kerana bertekad mahu membesarkan anaknya dengan segala kemudahan yang mampu diberikannya. Tetapi sayang, usaha dan titik peluh Raju tidak berbalas. Tanamannya tidak beberapa menjadi. Sebenarnya Raju tidak mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bidang ini. Kerana dia hanya seorang penjual cendol. Mungkin Raju telah memberikan baja yang salah kepada semua jenis tanamanya. Kemudian Raju sedar akan hal itu dan lebih berhati-hati dalam soal pemilihan baja dan sering bertanya kepada pihak pertanian negeri jika terdapat sebarang persoalan.

Kisah 7:

Susan bertekad membuka sebuah kedai menjual pakaian wanita sebaik bersara daripada sektor kerajaan. Dengan menggunakan wang KWSP, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, dia telah melabur sebanyak RM 20000.00 untuk memajukan kedai itu. Perniagaan ini dikongsi bersama 2 orang kawannya yang lain. Seawal bulan pertama perniagaannya kurang memberangsangkan. Tetapi kawasan tempat Susan menyewa kedai sewa itu menjadi tumpuan orang ramai. Tambahan pula hanya Susan seorang sahaja yang menjaga kedai itu kerana 2 orang rakan kongsinya mempunyai pekerjaan sepenuh masa. Apabila menerima tekanan akibat perlu menjaga kedai seorang diri, Susan menjadi tidak bersemangat dan putus asa. Masuk minggu ketiga dia sudah malas membuka kedai. Rakan kongsinya juga bersikap dingin. Akhirnya Susan memarahi rakan kongsinya kerana tidak memberikan kerjasama seperti yang dijanjikan sebelum membuka kedai dahulu. Susan sepenuhnya menyalahkan sikap rakan kongsinya yang hangat-hangat tahi ayam dan hanya pembaziran yang berlaku dengan pelabuarn yang telah mereka buat.

Kisah 8:

Aunty Lily merupakan seorang warga emas yang masih gigih bekerja. Dia telah mengusahakan pekerjaan sebagai pengumpul barangan terpakai yang dikumpulkan di sekitar kilang berhampiran rumahnya sebelum dijual kepada kedai terpakai atau orang tengah. Dia hanya mengayuh sebuah basikal tua yang menjadi kenderaan utamanya untuk bergerak ke mana sahaja. Dengan basikal tua itu juga dia mengumpulkan semua barangan yang dikumpul. Selain itu, dia juga mengumpul tin-tin minuman dan surat khabar lama. Tenaga tua Aunty Lily sudah tidak mengizinkannya untuk mengangkat barang berat lagi. Jadi, dia telah membeli sebuah motosikal roda tiga untuk memudahkan segala urusan. Secara kebetulan dia telah terlanggar batu dan motosikal roda tiganya telah terbabas. Semua barang terpakai yang dikumpulnya bertaburan jatuh. Lalu, dia menyalahkan batu yang berada di tengah jalan yang menyebabkan kemalangan itu berlaku. Sebenarnya Aunty Lily sudah tidak mampu mengawal motosikal roda tiga itu yang sangat berat dengan bebanan yang dibawa.

Inilah antara contoh-contoh yang banyak berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Kaum Cina, Melayu atau India adalah sama sahaja. Semua kaum mempunyai peluang untuk memperjudikan hidup dan wang. Kerajinan dan kegigihan kaum Cina memang tidak diragui lagi. Kerana bagi mereka falsafah utama dalam perniagaan adalah seperti pertaruhan untuk mati. Oleh itu, mereka tidak boleh tersilap langkah walaupun setapak. Perancangan yang baik menjanjikan pulangan yang besar dan masa depan dijamin cerah. Manakala perancangan secara sambil lewa pula akan akan memudaratkan masa depan. Baik buruk sesebuah perancangan itu bergantung kepada perancangan yang rapid dan teratur. Musuh utama dalam perniagaan Orang Cina adalah takut untuk bersaing, takut untuk mencuba, dan takut untuk menghadapi kegagalan. Golongan ini sentiasa menekankan situasi menang-menang dalam setiap urusan yang dilakukan. Mereka juga tidak berharap dan tidak hanya bermimpi untuk mendapatkan kekayaan dalam sekelip mata. Walau setinggi mana kejayaan golongan ini, apabila gagal dan jatuh, jari pasti ditunding pada penyebab lain.

Matematik Sedekah 10-1=19

Jika anda mahu harta yang sedia ada berlipat ganda, sedekah adalah jalan yang terbaik. Kerana Allah juga berfirman dalam Surah Al-An’am ayat 160 yang membawa maksud, “Barangsiapa yang membawa amalan yang baik maka baginya (pahala) sepulu kali lipat amalnya, dan barangsiapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak akan diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatan yang dilakukannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).”

Matematik Sedekah oleh Ustaz Yusuf Mansor

Untuk memudahkan lagi pemahaman kita tentang amalan sedekah ini, mari kita bersama menghayati Matematik Sedekah menurut Ustaz Yusuf Mansur. Menurutnya, Allah telah berjanji akan menggantikan wang yang telah kita keluarkan untuk bersedekah. Paling menarik, Allah bukan sahaja menggantikan wang yang telah disedekahkan, tetapi akan menggantikannya sebanyak sepuluh kali ganda dengan nilai yang kita belanjakan. Sebagai contoh mudah, kita mempunyai RM10, lalu kita sedekahkan RM1 kepada seorang budak peminta sedekah. Kita mempunyai baki sebanyak RM9. kita bakal mendapat RM19 dengan janji yang telah Allah buat. Wang yang telah disedekahkan itu telah digandakan 10 kali ganda iaitu RM10. Maka, kita akan mendapat RM19 suatu hari kelak sebagai rezeki yang lain.

Orang yang bersedekah akan memperolehi 5 kebaikan di akhirat iaitu golongan yang bersedekah akan dipayungkan pada hari Qiamat semasa cuaca sangat panas. Selain itu, golongan ini juga akan ringan hisabnya. Mereka juga akan mendapat timbangan amalan kebaikan yang berat. Tambahan lagi, golongan ini akan meniti Titian Sirat dengan lancar dan pantas. Terakhir, golongan ini akan diangkat darjatnya di dalam syurga.

Inilah rahsia sedekah yang tidak diketahui oleh ramai orang. Dengan memberikan sedikit kesenangan kepada orang lain melalui bersedekah, kita akan memperolehi manfaat yang tidak ternilai. Dengan niat memberi sedekah untuk menyenangkan bebanan orang yang memerlukan, tanpa disangka dengan kebaikan itu Allah telah memanjangkan umur kita, menolak bala dan bencana selain membuatkan kita menjadi lebih kaya.