Menurut ilmu batin pada diri manusia terdapat sembilan jenis Roh.
Masing-masing roh mempunyai fungsi sendiri-sendiri. Ke sembilan macam
roh yang ada pada manusia itu adalah sebagai berikut :
1. Roh Idofi (Roh Ilofi) : adalah roh yang sangat utama bagi manusia.
Roh Idofi juga disebut �JOHAR AWAL SUCI�, karena roh inilah maka
manusia dapat hidup. Bila roh tersebut keluar dari raga, maka manusia
yang bersangkutan akan mati. Roh ini sering disebut �NYAWA�. Roh Idofi
merupakan sumber dari roh-roh lainnyapun akan turut serta. Tetapi
sebaliknya kalau salah satu roh yang keluar dari raga, maka roh Idofi
tetap akan tinggal didalam jasad. Dan manusia itu tetap hidup. Bagi
mereka yang sudah sampai pada irodat allah atau kebatinan tinggi, tentu
akan bisa menjumpai roh ini dengan penglihatannya. Dan ujudnya mirip
diri sendiri, baik rupa maupun suara serta segala sesuatunya. Bagai
berdiri di depan cermin. Meskipun roh-roh yang lain juga demikian,
tetapi kita dapat membedakannya dengan roh yang satu ini.Alamnya roh
idofi beruoa nur terang benderang dan rasanya sejuk tenteram (bukan
dingin). Tentu saja kita dapat menjumpainya bila sudah mencapai tingkat
�INSAN KAMIL�.
2. Roh Rabani : Roh yang dikuasai dan diperintah oleh roh idofi.
Alamnya roh ini ada dalam cahaya kuning diam tak bergerak. Bila kita
berhasil menjumpainya maka kita tak mempunyai kehendak apa-apa. Hatipun
terasa tenteram. Tubuh tak merasakan apa-apa.
3. Roh Rohani : Roh inipun juga dikuasai oleh roh idofi. Karena
adanya roh Rohani ini, maka manusia memiliki kehendak dua rupa.
Kadang-kadang suka sesuatu, tetapi di lain waktu ia tak menyukainya. Roh
ini mempengaruhi perbuatan baik dan perbuatan buruk. Roh inilah yang
menepati pada 4 jenis nafsu, yaitu :
*Nafsu Luwamah (aluamah)
*Nafsu Amarah
*Nafsu Supiyah
*Nafsu Mulamah (Mutmainah).
Kalau manusia ditinggalkan oleh roh rohani ini, maka manusia itu
tidak mempunyai nafsu lagi, sebab semua nafsu manusia itu roh rohani
yang mengendalikannya. Maka, kalau manusia sudah bisa mengendalikan roh
rohani ini dengan baik, ia akan hidup dalam kemuliaan. Roh rohani ini
sifatnya selalu mengikuti penglihatan yang melihat. Dimana pandangan
kita tempatkan, disitu roh rohani berada. Sebelum kita dapt
menjumpainya, terlebih dulu kita akan melihat bermacam-macam cahaya
bagai kunang-kunang. Setelah cahaya-cahaya ini menghilang, barulah
muncul roh rohani itu.
4. Roh Nurani : Roh ini dibawah pengaruh roh-roh Idofi. Roh Nurani
ini mempunyai pembawa sifat terang. Karena adanya roh ini menjadikan
manusia yang bersangkutan jadi terang hatinya. Kalau Roh Nurani
meninggalkan tubuh maka orang tersebut hatinya menjaid gelap dan gelap
pikirannya.
Roh Nurani ini hanya menguasai nafsu Mutmainah saja. Maka bila manusia
ditunggui Roh Nurani maka nafsu Mutmainahnya akan menonjol, mengalahkan
nafsu-nafsu lainnya.
Hat orang itu jadi tenteram, perilakunyapun baik dan terpuji. Air
mukanya bercahaya, tidak banyak bicara, tidak ragu-ragu dalam menghadapi
segala sesuatu, tidak protes bila ditimpa kesusahan. Suka, sedih,
bahagia dan menderita dipandang sama.
5. Roh Kudus (Roh Suci) : Roh yang di bawah kekuasaan Roh Idofi juga.
Roh ini mempengaruhi orang yang bersangkutan mau memberi pertolongan
kepada sesama manusia, mempengaruhi berbuat kebajikan dan mempengaruhi
berbuat ibadah sesuai dengan kepercayaan yang dianutnya.
6. Roh Rahmani : Roh dibawah kekuasaan roh idofi pula. Roh ini juga
disebut Roh Pemurah. Karena diambil dari kata �Rahman� yang artinya
pemurah. Roh ini mempengaruhi manusia bersifat sosial, suka memberi.
7. Roh Jasmani : Roh yang juga di bawah kekuasaan Roh Idofi. Roh ini
menguasai seluruh darah dan urat syaraf manusia. Karena adanya roh
jasmani ini maka manusia dapat merasakan adanya rasa sakit, lesu, lelah,
segar dan lain-lainnya. Bila Roh ini keluar dari tubuh, maka ditusuk
jarumpun tubuh tidak terasa sakit. Kalau kita berhasil menjumpainya,
maka ujudnya akan sama dengan kita, hanya berwarna merah.
Roh jasmani ini menguasai nafsu amarah dan nafsu hewani. Nafsu hewani
ini memiliki sifat dan kegemaran seperti binatang, misalnya: malas, suka
setubuh, serakah, mau menang sendiri dan lain sebagainya.
8. Roh Nabati : ialah roh yang mengendalikan perkembangan dan pertumbuhan badan. Roh ini juga di bawah kekuasaan Roh Idofi.
9. Roh Rewani : ialah roh yang menjaga raga kita.
Bila Roh Rewani keluar dari tubuh maka orang yang bersangkutan akan
tidur. Bila masuk ke tubuh orang akan terjaga. Bila orang tidur bermimpi
dengan arwah seseorang, maka roh rewani dari orang bermimpi itulah yang
menjumpainya. Jadi mimpi itu hasil kerja roh rewani yang mengendalikan
otak manusia. Roh Rewani ini juga di bawah kekuasaan Roh Idofi. Jadi
kepergian Roh Rewani dan kehadirannya kembali diatur oleh Roh Idofi.
Demikian juga roh-roh lainnya dalam tubuh, sangat dekat hubungannya
dengan Roh Idofi.
This entry was posted in
Uncategorized. Bookmark the
permalink.
Kedudukan roh berbeda selepas keluar dari badan
Banyak berita yang mutawatir menceritakan apa yang dilakukan oleh
roh selepas keluar dari badannya, yang mana tidak boleh dilakukan semasa
roh berada dalam badan, umpamanya, ia dapat mengalahkan bilangan
tentera yang banyak hanya dengan seorang atau dua dengan bilangan yang
kecil, Nabi s.a.w. bersama Abu Bakar dan Umar melihat dalam mimpi yang
mana roh-roh mereka telah mengalahkan roh askar-askar yang kufur dan
zalim, roh orang yang beriman yang lemah dapat mengalahkan bilangan
musuh yang banyak walaupun bilangan mereka amat kecil.
Dan yang lebih menakjubkan bahawa roh-roh orang yang beriman
berkasih-sayang berkenalan dan bertemu antara mereka sedangkan mereka
berada dalam jarak yang amat jauh, mereka sama-sama bersedih dan
bertegur-sapa, mereka kenal antara satu sama lain seolah-olah dia
berada disinya dan semacam keluarganya.
Telah berkata Abdullah ibnu Amrin: Roh-roh orang yang beriman bertemu
sesama mereka dalam jarak satu hari perjalanan, sedangkan mereka
sebelum ini belum pernah bertemu, kata-kata ini adalah berasal dari dari
Nabi s.a.w..
Kata Ikrimah dan Mujahid: Semasa manusia tidur adalah menjadi sebab
membolehkan roh mereka keluar sedangkan tempat asalnya tetap di
badan, roh mereka telah pergi dan sampai kesuatu tempat yang diizinkan
oleh Allah, apabila roh itu kembali kedalam badannya dia akan jaga, ini
adalah umpama sinaran matahari yang sampai kebumi sedangkan matahari
tetap berada dilangit yang tinggi dimana sinarannya tetap berhubung
denganya.
Telah berkata Abu Abdullah bin Mandah yang beritanya dari setengah
ahli ilmu dengan katanya: Bahawa roh akan keluar menerusi lubang
hidungnya di mana tempat asalnya ialah dalam badannya, jika roh itu
keluar keseluruhannya pasti dia mati, umpama lampu akan padam
apinya jika dipisahkan dengan sumbunya, tempat asal api adalah dari
sumbunya, kalau dinyalakan akan terang benderang rumah itu, maka
demikian
juga roh akan keluar dari lubang hidungnya dan akan menjelajah hingga
kelangit dan berjalan merata negeri dan bertemu dengan roh-roh simati.
Apabila malaikat yang menjaga roh memperlihatkan kepada sesaorang
hamba Allah dalam mimpinya, jika orang tersebut hidupnya beriman
dan beramal saleh dia tidak akan melihat perkara yang buruk semasa roh
terpisah dengan badan semasa tidurnya, kerana dia telah terdidik
dengan akhlak yang baik semasa sedar. sebaliknya dia akan melihat
sesuatu yang baik sesuai dengan didikan jiwanya semasa sedar menurut
akhlak mulia yang telah kurniakan Allah kepadanya.
Tetapi jika sesaorang itu sentiasa meringan-ringankan perintah Allah
dimana dia sentiasa gemar kepada perkara yang buruk dan melihat serta
beramal dengannya, bila diperliahatkan kepadanya perkara baik
dan buruk atau gambaran-gambaran dari syaitan, dia akan melihat semua
perkara tersebut dalam mimpinya, namun begitu bila jaga dia tidak dapat
menghuraikan apa yang diperlihatkan dalam mimpi kerana ia bercampur
antara benar dan batal.
Bahan pengajaran Kitab al-Roh oleh ibnu Qaiyyim halaman 270.
Pengajian Mengenai al-Roh dalam Kitab al-Roh
Pasal
Pendapat Yang Mengatakan Bahawa Roh Orang Yang Berhimpun Di Bumi Yang Diwarisi Oleh Hamba Nya Yang Salihin.
Pandangan yang mengatakan bahawa roh mereka berada di bumi
berdasarkan Firman Allah Ta’ala; ( ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أن
الأرض يرثها عبادي الصالحون ); maksudnya; “Sesungguhnya Kami telah catat
di dalam kitab Zabur sesudah pengajaran bahawa bumi ini akan diwarisi
oleh hamba Ku yang saleh”. Al- Anbiyak : 105.
Orang ramai berbeza pendapat mengenai bumi tersebut, menurut
pendapat Said Bin Jubair daripada Ibnu Abas; bumi yang dimaksudkan
disini ialah Syurga, ini adalah pendapat kebanyakan ahli tafsir.
Menurut pandangan lain dari Ibnu Abas; Dunia yang dibentangkan kepada
Nabi Muhammad s.a.w. adalah kata-kata yang betul, kerana ada
persamaan dengan firman Allah dalam surah al-Nur ayat 55;
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن
قَبْلِهِمْ
Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari
kalangan kamu (Wahai umat Muhammad) Bahawa ia akan menjadikan mereka
khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana
ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka:
Dalam hadis Nabi s.a.w. baginda bersabda; (زويت لي الأرض مشارقها
ومغاربها وسيبلغ ملك أمتي ما زويت لي منها ) bererti; “ Diwariskan bumi
ini kepadaku timur dan barat, dan kekuasan umat ku akan sampai kepada
bumi yang telah diberikan warisan kekuasaannya kepadaku”.
Menurut pendapat sebahagian ahli tafsir; yang dimaksudkan bumi disini ialah Baitul Maqdis.
Pendapat Yang Mengatakan Bahawa Roh Orang Yang Beriman Berada Di Illiyin.
Adapun pendapat yang mengatakan bahawa roh orang yang beriman berada
di Illiyin di langit ketujuh, dan roh orang kafir berada di Sijjin
dibumi yang ketujuh, ini adalah pandangan dari golongan ulamak salaf dan
khalaf, mereka berdasarkan kata Nabi s.a.w. ( اللهم الرفيق الأعلى); “Ya
Allah Tuhanku, aku pilih al-Rafiq al-A’ala”.
Sebelum ini Abu Hurairah telah meriwayatkan sebuah hadis Nabi; ( ان
الميت اذا خرجت روحه عرج بها الى السماء حتى ينتهى بها الى السماء السابعة
التي فيها اتله عز وجل ); “Apabila roh keluar dari badannya dibawa naik
keatas hingga kelangit ketujuh yang pada nya Allah Azjwajalla”.
Abu Musa telah berkata; “Sesungguhnya roh dibawa naik hingga ke Arasy”.
Abu Khuzaifah telah berkata; “Bahawa roh ditahan disisi Tuhanya”.
Kata Abdullah bin Umar; “Roh–roh berada disisi Allah”.
Sebuah hadis Nabi menyatakan; ( ان أرواح الشهداء تأوي الى قناديل تحت
العرش); “Sesungguhnya roh para syuhadak ditempatkan dilampu-lampu di
Arasy”.
Al-Barrak bin al-‘Azib pernah menyatakan; roh akan dibawa naik dari
selapis langit kelangit yang lain dan diarak oleh malaikat-malaikat
yang hampir dengan Allah sehingga kelangit yang ketujuh, dan dalam lafaz
yang lain; sehingga kelangit yang ketujuh padanya Allah Azzawajalla.
Beberapa pendapat di atas tidaklah memastikan bahawa roh menetap
disana, malah roh dibawa naik selepas kematiannya untuk menerima
perintah Allah, dicatatkan sama ada mereka di Illiyin atau di
Sijjin, kemudian akan dikembalikan kekuburnya untuk disoal, tidak
dikembalikan kesana lagi, roh orang yang beriman ditempatkan di Illiyin
berdasarkan pahala amalan mereka, begitu juga roh orang kafir
ditempatkan di Sijjin berdasarkan amalan dosa mereka.
Pasal;
Pendapat Yang Mengatakan Roh Orang Yang Beriman Dihimpun Diperigi Zamzam.
Adapun pendapat demikian tidak ada dalilnya dari al-Quran dan
al-Sunnah, tidak boleh berpegang dengan pendapat ini, tidak ada
kata-kata dari sahabat Nabi s.a.w. yang boleh dipercayaai, ini adalah
tidak saheh, kerana perigi Zamzam tidak muat untuk dihimpunkan roh
orang yang beriman, pandangan ini adalah bercanggah dengan sunah yang
saheh menyatakan bahawa roh orang yang beriman berupa burung yang
berterbangan dipohon-pohon syurga.
Kata-kata ini adalah sebatil-batil dakwaan dan seburuk-buruknya,
malah lebih buruk lagi berbanding dengan pandangan yang menyatakan roh
berada di Jabiyah sedangkan Jabiyah suatu tempat yang luas dan lapang
berbanding dengan perigi Zamzam.
Pasal;
Pendapat Yang Menyatakan Bahawa Roh Orang Yang Beriman Berada Di Barzakh Dan Bergerak Dengan Bebas Kemana Dikehendakinya.
Adapun pendapat yang menyatakan demikian adalah diriwayatkan oleh
Salman al-Farisi. Al-Barzakh ialah suatu tempat yang terdinding antara
dua alam, Salman bermaksud Barzakh berada di antara dunia dan akhirat
yang bebas untuk roh bergerak kemana sahaja dikehendakinya, pandangan
ini kuat, kerana roh telah terpisah dari dunia dan belum lagi masuk
kealam akhirat.
Roh orang yang beriman berada di alam barzakh yang luas sedang
menerima berbagai ni’mat dan kesenangan. Manakala roh orang kafir pula
berada di alam barzakh yang sempit dalam keadaan susah dan azab.
Firman Allah Ta’ala; ( ومن ورائهم برزح الى يوم يبعثون ) ”Dan
dihadapan mereka terdapat alam Barzakh iaitu dinding yang membatasi
hingga kehari mereka dibangkitkan”. Al-Mukminun:100.
Pasal:
Pendapat Yang Mengatakan Roh Orang Yang Beriman Disebelah Kanan Adam Manakala Roh Orang Kafir Disebelah Kirinya.
Kata-kata ini telah disokong dengan hadis yang saheh, iaitu hadis
mengenai peristiwa Israk, kerana Nabi s.a.w. telah diperlihatkan hal
demikian, kata-kata ini tidak semestinya roh-roh tersebut berada dekat
dengan Adam malah kemunkinan amat jauh dipihak kanannya dan juga
dipihak atasnya sedangkan roh orang kafir disebelah kirinya dalam
jurang dan tertahan disana.
Kata Abu Muhammad bin Hazm, bahawa Barzakh yang diperlihatakan kepada
Nabi sa.w. dimalam Israk terletak dilangit dunia. Alam itu berbeza
dengan alam kita walau pun dibawah langit tetapi tidak dapati
padanya air, tanah, api dan udara.
Ada pandangan lain yang mengatakan bahawa roh syuhadak sahaja yang
akan dimasukkan kedalam syurga, kerana al-Quran dan al-Hadith menyatakan
demikiian, Firman Allah: bermaksud; (Dan janganlah kamu menyangka
bahawa orang-orang yang terbunuh pada jalan Allah itu mati malah mereka
hidup dan menerima rezeki dari Tuhan mereka. Mereka gembira dengan
kurniaan Allah ). QS.Ali –Imran: 167-170.
Hadith lain daripada Sa’id al-Khudri, bererti (Roh syuhadak bebas pergi
balik kemudian mereka menetap di lampu-lampu yang tergantung di Arasy,
Allah berfirman kepada mereka: Adakah kamu tahu kemuliaan yang lebih
baik dari apa yang Aku berikan kepada kamu?, lalu mereka menjawab;
tidak, Cuma kami ingin agar dikembalikan kedalam jasad supaya dapat
kami berjuang sekali lagi kejalan Allah). Riwayat Hannad dari Ismail
bin al Mukhtar dari ‘Atiah.
Hadith Ibnu Abbas menyatakan, sabda Rasul Allah bemaksud: ( Apabila
saudara-saudara kamu terkurban dalam peperangan Uhud, Allah masukkan roh
mereka kedalam burung-burng hijau yang bekeliaran disungai-sungai
syurga, makan buah-buahan syurga, kemudian mereka pulang kelampu-lampu
yang tergantung dinaungan Arsasy, apabila mereka merasai keenakan
makanan dan minuman lalu mereka berkata; siapakah yang dapat
menyampaikan berita kepada rakan-rakan kami bahawa kami sekarang hidup
dalam syurga dan mendapat rezeki dari Tuhan, agar mereka tidak merasa
berat untuk berjuang dan tidak lari dari mati syahid. Maka Allah
berfirman: (Kami akan sampaikan berita kamu kepada mereka, maka Allah
turunkan ayat bermaksud: (Dan jangan kamu menyangka bahawa orang yang
terbunuh pada jalan Allah itu mati malah mereka hiidup disisi Tuhan
mereka dan mendapat rezeki daripada Nya). QS.Ali Imran 169.
Hadith lain dari al-A’amasy daripada Abdullah bin Murrah, dari Masruq
katanya; Abdullah bin Ma’ud telah ditanya mengenai ayat; (Dan jangalah
kamu menyangka bahawa orang-orang yang terbunuh pada jalan Allah mati
malah mereka hidup dan mendapat rezeki dari Tuhan mereka) Ali Imran:169.
Jawabnya memang kami telah Tanya Nabi s.a.w. lalu Baginda menjawab;
(Roh orang-orang yang mati syahid berada didalam perut burung hijau yang
berlegar didalam syurga kemana sahaja mereka ingin, kemudin kembali
menetap dilampu-lampu, maka Allah menjelma kepada mereka seraya
bertanya; (Adakah kamu ingin sesuatu yan lain; mereka menjawab; apakah
ada yang lagi yang kami inginkan, sedangkan kami telah
bersiar-siar dalam syurga menurut kehenddak kami, Allah terus bertanya
mereka hingga tiga kali. Bila mereka terus ditanya juga lalu mereka
berkata; Wahai Tuhan, kami ingin supaya pulangkan roh kami kedalam jasad
supaya kami dapat berjuang kejalan Mu sekali lagi, bila mereka tidak
ada soalan lain mereka tidak ditanya lagi. Hadis Muslim dalam
sahehnya.
Bukhari meriwayatkan hadith dari Anas; bahawa Ummu Rabi’ binti
al-Barrak iaitu ibu kepada Harisah bin Suraqah telah berjumpa dengan
Nabi s.a.w. lalu bertanya; (Hai Nabi Allah, beritahu kepada saya
berita Harisah – yang terbunuh dalam peperangan Badar terkena panahan
sesat,- kalau dia berada didalam syurga saya akan sabar, kalau tidak
saya akan menangis besungguh-sungguh, jawab Baginda; Wahai Ibu Harisah
sesungguhnya disana beberapa syurga dan anak puan berada dalam syurga
Firdaus yang tinggi).
Menurut Ibnu Abbas; Roh orang yang mati syahid berada di dalam perut
burung hijau yang bergantung di buah-buahan syurga, demikian juga
pandangan Qatadah katanya; telah sampai berita kepadaku bahawa roh orang
yang mati syahid berada didalam badan burung yang berwarna puteh yang
sedang memakan buah-buahan syurga.
Menurut Ibnu Umar; semua hadith yang telah disebut sebelum ini jelas
menyatakan bahawaa roh orang yang mati syahid sahaja berada didalam
syurga, ada hadith yang menyatakan roh mereka disebut sebagai burung,
ada yang menyatakan roh mereka berada didalam perut burung dan ada yang
menyatakan roh mereka seperti burung berwarna hijau. Pendapat yang
mengatakan roh syuhadak seperti burung hijau berdasarkan hadith
riwayat Ka’ab bin Malik, bermaksud; (Roh orang beriman seperti burung,
tidak menyatakan dalam perut burung ).
Dari Masruq dari Abdullah mengatakan roh mereka seperti burung hijau.
Dan dalam Saheh Muslim; Roh Syuhadak berada di dlam perut burung hijau.
Kata Ibnu Umar; berdasarkan kepada semua ulasan ini seolah-olah Rasul
Allah s.a.w.mengatakan; (Sesungguhnya roh orang yang mati syahid
berterbangan bergantung pada pokok-pokok dalam syurga.)
Sumber pengajian;
Ibnu al-Qaiyum, al-Roh, Dar Ibnu Kathir, Berut, cetakan 6, t 2005, hal 255
Oleh
Ustaz Ya ali bin Dahaman Imam Masjid al-Syakirin Oran
Orang-orang yg beriman harus senantiasa beramal sebagai persiapan
akhirat dan jangan terpengaruh orang-orang kafir yg selalu memikirkan
dunia.
Manusia terbagi menjadi tiga bagian besar;
Beriman/percaya dan yakin akan adanya hidup sesudah mati.
Orang kafir yg tidak percaya akan hidup sesudah mati.
Orang munafiq yang mengaku percaya tapi tidak percaya.
Dalil golongan pertama “Dan mereka yg beriman kepada kitab yg
telah diturunkan kepadamu dan kitab-kitab yg telah diturunkan sebelummu
serta mereka yakin akan adanya kehidupan akhirat.” .
Dalil golongan kedua “Apakah ia menjanjikan kepada kamu
sekalian apabila kamu telah mati dan telah menjadi tanah dan
tulang-tulang kamu akan dikeluarkan dari kuburmu? Jauh! Jauh sekali apa
yg diancamkan kepada kamu.” .
Dalil golongan ketiga “Dan di antara manusia ada yg mengatakan
‘Kami beriman kepada Allah dan hari Kemudian’ padahal mereka itu
sesungguhnya bukan orang-orang yg beriman.” .
Sedangkan Allah menyangkal golongan kedua dan ketiga dgn
firmanNya “Bagaimana kamu kufur kepada Allah padahal kamu asalnya mati
lalu Allah menghidupkan kamu kemudian kamu dimatikan dan dihidupkanNya
kembali kemudian kepadaNyalah kamu dikembalikan?” . Ayat ini menunjukkan
bahwa manusia mengalami dua kematian dan dua kehidupan; janin kehidupan
dunia kubur dan hidup sesudah mati. Dan ini baru diakui orang-orang
kafir nanti apabila mereka sudah dihidupkan di akhirat tapi pengakuan
tersebut tidak berguna. Allah berfirman “Mereka menjawab ‘Ya Tuhan kami
Engkau telah mematikan kami dua kali dan telah menghidupkan kami dua
kali lalu kami mengakui dosa-dosa kami. Maka adakah sesuatu jalan utk
keluar ?’” . Dan akan dijawab kepada mereka “Yang demikian itu adl krn
kamu kafir apabila Allah saja disembah dan kamu percaya apabila Allah
dipersekutukan. Maka putusan adl pada Allah Yang Mahatinggi lagi
Mahabesar.” .
Bagi orang-orang yg beriman sudah barang tentu yakin akan
adanya hari akhirat tapi sayang disayang kebanyakan orang yg mengaku
beriman kurang memikirkan tentang hidup sesudah mati. Yang paling banyak
difikirkan adl masalah duniawi. Bukti-bukti menyatakan jika sekarang
ini ada perang kebanyakan mereka sekedar ingin merdeka dari penjajahan
atau menuntut hak tidak ada tendensi akhiratnya. Terbukti masih banyak
terjadi peperangan antara umat Islam bahkan keduanya mengumandangkan
kalimat takbir dalam perang mereka namun sekedar utk memperebutkan tanah
air.
Percaturan politik juga biasanya hanya merebutkan jabatan kursi
dan kepentingan pribadi sehingga umat Islam sulit menyatukan suara utk
kepentingan akhirat. Dalam seni dan budaya akhirat sudah dilupakan sama
sekali bahkan ada yg beralasan melestarikan budaya namun dgn mengambil
resiko kemusyrikan. Dalam dunia pendidikan juga begitu ilmu duniawi
dikejar setinggi langit dipikirkan secara nasional namun urusan ilmu
agama dan pengamalannya diserahkan kepada masing-masing pribadi. Sebagai
pedoman pada umumnya mereka menggunakan hadits dha’if “Kerjakanlah
urusan duniamu seakan-akan engkau akan hidup selama-lamanya dan kerjakan
urusan akhiratmu seakan-akan kamu mati besok.” . Kedha’ifan hadits
tersebut -sehingga tidak bisa dijadikan dalil- semakin kita yakini dgn
mengkaji ayat-ayat berikut “Tapi kamu memilih kehidupan dunia padahal
akhirat itu lbh baik dan lbh kekal.” .
“Dijadikan indah pada manusia kecintaan pada apa-apa yg
diingini yaitu wanita-wanita anak-anak harta yg banyak dari jenis emas
perak kuda pilihan binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah
kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allahlah tempat kembali yg baik .”
.
“Ketahuilah bahwa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah
permainan dan sesuatu yg melalaikan perhiasan dan bermegah-megahan
antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak
seperti hujan yg tanam-tanamannya mengagumkan petani kemudian
tanam-tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian
menjadi hancur. Dan di akhirat nanti ada adzab yg keras dan ampunan
dari Allah serta keridhaanNya. Dan kehidup-an ini tidak lain hanyalah
kesenangan yg menipu.” .
“Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan
main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yg sebenarnya kehidupan kalau
mereka mengetahui.” .
Allah telah mengingatkan orang-orang yg beriman supaya selalu
memperhatikan dan mengingat akhirat . Allah berfirman “Hai orang-orang
yg beriman bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah tiap orang
memperhatikan apa yg dia kerjakan utk hari esok dan bertaqwalah kepada
Allah sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg kamu kerjakan. Dan
janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yg lupa kepada Allah lalu
Allah menjadi-kan mereka lupa kepada diri mereka sendiri. Mereka itulah
orang-orang yg fasik.” .
Ali bin Abi Thalib menjelaskan ‘Dunia ini berjalan mundur
ditinggalkan sedang akhirat berjalan maju . Masing-masing memiliki anak.
Maka jadilah kalian anak-anak akhirat dan jangan menjadi anak-anak
dunia. Sesungguh-nya hari ini adl tempat beramal belum ada hisab
sedangkan esok adl tempat hisab tidak ada lagi amal.‘
Maka dari itu orang-orang yg beriman harus senantiasa beramal
sebagai persiapan akhirat dan jangan terpengaruh orang-orang kafir yg
selalu memikirkan dunia. Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar radhiallahu
‘anhu ia berkata “Rasulullah saw memegang pundakku seraya bersabda
“Jadilah engkau di dunia seakan-akan orang asing atau pelintas jalan.”
Abdullah bin Umar radhiallahu ‘anhu berkata “Apabila engkau ada di waktu
sore janganlah menunggu waktu pagi dan apabila engkau di waktu pagi
janganlah menunggu waktu sore gunakanlah kesehatanmu utk sakitmu dan
hidupmu utk matimu.” .
Rasulullah saw bersabda “Orang yg cerdik adl orang yg selalu
meneliti dirinya dan beramal utk persiapan sesudah mati sedangkan orang
yg lemah akal ialah orang yg mengikuti hawa nafsunya serta
mengangan-angankan atas Allah dgn bermacam-macam angan-angan.” .
Maksudnya -menurut penjelasan ahli ilmu- orang tersebut tidak ta’at
kepada Allah bahkan berbuat maksiat kepadaNya namun selalu mengangankan
ampunan Allah dan dia tidak mau bertobat.
Marilah kita jauhi kebiasaan orang kafir yg hanya memikirkan
dunia saja atau bahkan hanya isi perutnya saja. Mereka punya slogan
‘Mengapa memikirkan hari esok yg sekarang saja belum beres. Urusan
akhirat itu urusan nanti.‘ Mereka akan menyesal dgn perkataan mereka
tersebut pada hari Kiamat. Firman Allah “Orang-orang kafir itu
seringkali menginginkan kiranya mereka dahulu menjadi orang-orang
muslim. Biarkanlah mereka ini makan dan bersenang-senang dan dilalaikan
oleh angan-angan maka kelak mereka akan mengetahui .” .
Semoga peringatan ini menjadikan kita semakin bersemangat dalam mengejar kehidupan akhirat.
1.Alam Barzakh
Para salaf bersepakat tentang kebenaran adzab Dan nikmat yang Ada di
alam kubur (barzakh) . Nikmat tersebut merupakan nikmat yang hakiki,
begitu pula adzabnya, bukan sekedar bayangan atau perasaan sebagaimana
diklaim oleh kebanyakan ahli bid’ah. Pertanyaan (fitnah) kubur itu
berlaku terhadap ruh Dan jasad manusia baik orang mukmin maupun kafir.
Dalam sebuah hadits shahih disebutkan Rasulullah SAW selalu berlindung
kepada Allah SWT dari siksa kubur. Rasulullah SAW menyebutkan sebagian
dari pelaku maksiat yang akan mendapatkan adzab kubur, diantaranya
mereka yang
A. Suka mengadu domba
B. Suka berbuat ghulul
C. Berbuat kebohongan
D. Membaca Al Qur’an tetapi tidak melaksanakan apa yang diperintahkan Dan yang dilarang dalam Al’Qur’an
E. Melakukan zina
F. Memakan riba
G. Belum membayar hutang setelah mati (orang yang berhutang akan tertahan tidak masuk surga karena hutangnya)
H. Tidak bersuci setelah buang air kecil, shg masih bernajis
Adapun yang dapat menyelamatkan seseorang dari siksa kubur adalah
Shalat wajib, shaum, zakat, Dan perbuatan baik berupa kejujuran,
menyambung silaturahim, segala perbuatan yang ma’ruf Dan berbuat baik
kepada manusia , juga berlindung kepada Allah SWT dari adzab kubur.
2. Peniupan Sangkakala
Sangkakala adalah terompet yang ditiup oleh malaikat Israfil yang
menunggu kapan diperintahkan Allah SWT. Tiupan yang pertama akan
mengejutkan manusia Dan membinasakan mereka dengan kehendak Allah SWT,
spt dijelaskan pada Al Qur’an :
“Dan ditiuplah sangkakala maka matilah semua yang di langit Dan di
bumi, kecuali apa yang dikehendaki oleh Allah SWT”( QS. Az Zumar :68 ).
Tiupan ini akan mengguncang seluruh alam dengan guncangan yang keras
Dan hebat sehingga merusak seluruh susunan alam yang sempurna ini. Ia
akan membuat gunung menjadi rata, bintang bertabrakan, matahari akan
digulung, lalu hilanglah cahaya seluruh benda-benda di alam semesta.
Setelah I TU keadaan alam semesta kembali seperti awal penciptaannya.
Allah SWT menggambarkan kedahsyatan saat kehancuran tersebut
sebagaimana firman-Nya : ” Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu;
sesungguhnya kegoncangan Hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang
sangat besar (dahsyat). (Ingatlah) pada Hari (ketika) kamu melihat
kegoncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusui anaknya dari anak
yang disusuinya Dan gugurlah kandungan segala wanita yang hamil, Dan
kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak
mabuk, akan tetapi adzab Allah itu sangat keras” (QS.Al Hajj:1-2).
Sedangkan pada tiupan sangkakala yang kedua adalah tiupan untuk
membangkitkan seluruh manusia ; “Dan tiupan sangkakala (kedua), maka
tiba-tiba mereka keluar dengan segera dari kuburnya (menuju) kepada Rabb
mereka.(QS. Yaa Siin : 51).
Rasulullah SAW bersabda, “Kemudian ditiuplah sangkakala, dimana tidak
seorangpun tersisa kecuali semuanya akan dibinasakan. Lalu Allah SWT
menurunkan hujan seperti embun atau bayang-bayang, lalu tumbuhlah jasad
manusia.Kemudian sangkakala yang kedua ditiup kembali, Dan manusia pun
bermunculan (bangkit) Dan berdiri”.(HR. Muslim).
3.Hari Berbangkit
“Pada Hari ketika mereka dibangkitkan Allah semuanya, lalu
diberitakannya kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan. Allah
mengumpulkan (mencatat) perbuatan itu, padahal mereka telah
melupakannya. Dan Allah Maha menyaksikan segala sesuatu”. (QS. Al
Mujadilah : 6).
4.Padang Mahsyar
“(Yaitu) pada Hari (ketika ) bumi diganti dengan bumi yang lain Dan
(demikian pula) langit Dan mereka semuanya di padang Mahsyar berkumpul
menghadap ke hadirat Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa”.(QS.
Ibrahim:48).
Hasr adalah pengumpulan seluruh mahluk pada Hari kiamat untuk dihisap
Dan diambil keputusannaya. Lamanya di Padang Mahsyar adalah satu Hari
yang berbanding 50.000 tahun di dunia. Allah berfirman:
“Malaikat-malaikat Dan Jibril naik (menghadap) kepada Rabb dalam sehari yang kadarnya 50.000 tahun.(QS. Al Maarij:4).
Karena amat lamanya Hari itu, manusia merasa hidup mereka di dunia ini hanya seperti satu jam saja.
Dan (ingatlah) akan Hari (yang di waktu itu) Allah mengumpulkan
mereka, (mereka merasa di Hari itu) seakan-akan mereka tidak pernah
berdiam (di dunia) kecuali hanya sesaat saja di siang Hari.
(QS.Yunus:45).
“Dan pada Hari terjadinya kiamat, bersumpahlah orang-orang yang
berdosa, bahwa mereka tidak berdiam (dalam kubur) melainkan sesaat saja”
(QS. ArRuum:55).
Adapun orang yang beriman merasakan lama pada Hari itu seperti waktu antara dhuhur Dan ashar saja. Subhanallah.
Keadaan orang kafir saat itu sebagaimana firman-Nya.”Orang kafir
ingin seandainya IA dapat menebus dirinya dari adzab Hari itu dengan
anak-anaknya, dengan istri serta saudaranya, Dan kaum familinya yang
melindunginya ketika di dunia, Dan orang-orang di atas bumi seluruhnya,
kemudian (mengharapkan) tebusan itu dapat
menyelamatkannya”.(QS.AlMa’arij:11-14).
5. Syafa’at
Syafaat ini khusus hanya untuk umat Muslim, dengan syarat tidak
berbuat syirik besar yang menyebabkan kepada kekafiran. Adapun bagi
orang musyrik, kafir Dan munafik, maka tidak Ada syafaat bagi mereka.
Syafaat ini diberikan Rasulullah SAW kepada umat Muslim (dengan izin dari Allah SWT).
6. Hisab
Pada tahap (fase) ini, Allah SWT menunjukkan amal-amal yang mereka
perbuat dan ucapan yang mereka lontarkan, serta segala yang terjadi
dalam kehidupan dunia baik berupa keimanan, keistiqomahan atau
kekafiran.
Setiap manusia berlutut di atas lutut mereka. “Dan kamu lihat
tiap-tiap umat dipanggil untuk (melihat) buku catatan amalnya . Pada
hari itu kamu diberi balasan terhadap apa yang kamu kerjakan. (QS. Al
Jatsiah:28).
Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Muhammad SAW, kita umat
yang terakhir tapi yang pertama dihisab. Yang pertama kali dihisab dari
hak-hak Allah pada seorang hamba adalah Shalatnya, sedang yang pertama
kali diadili diantara manusia adalah urusan darah.
Allah SWT mengatakan kepada orang kafir : “Dan kamu tidak melakukan
suatu pekerjaan melainkan Kami menjadi saksi atasmu diwaktu kamu
melakukannya”.(QS. Yunus:61). Seluruh anggota badan juga akan menjadi
saksi.
Allah bertanya kepada hamba-Nya tentang apa yang telah ia kerjakan di
dunia : “Maka demi Rabbmu, kami pasti akan menanyai mereka semua
tentang apa yang akan mereke kerjakan dahulu”.(Al Hijr:92-93).
Seorang hamba akan ditanya tentang hal : umurnya, masa mudanya,
hartanya dan amalnya dan akan ditanya tentang nikmat yang ia nikmati.
7. Pembagian catatan amal
Pada detik-detik terakhir hari perhitungan , setiap hamba akan diberi
kitab (amal) nya yang mencakup lembaran-lembaran yang lengkap tentang
amalan yang telah ia kerjakan di dunia.
Al Kitab di sini merupakan lembaran-lembaran yang berisi catatan amal yang ditulis oleh malaikat yang ditugaskan oleh Allah SWT.
Manusia yang baik amalnya selama di dunia, akan menerima catatan amal
dari sebelah kanan. Sedangkan manusia yang jelek amalnya akan
menerima catatan amal dari belakang dan sebelah kiri, spt pada firman Allah berikut ini:
“Adapun orang yang diberikan kitabnya dari sebelah kanannya, maka ia
akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah, dan ia akan kembali kepada
kaumnya (yang sama-sama beriman) dengan gembira. Adapun orang yang
diberikan kitabnya dari belakang, maka ia akan berteriak : “celakalah
aku”, dan ia akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka)”,(QS.
Al Insyiqaq:8-12) .
“Adapun orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kirinya,
maka dia berkata:”wahai alangkah baiknya kiranya tidak diberikan
kepadaku kitabku (ini), dan aku tidak mengetahui apa hisab terhadap
diriku.Wahai kiranya kematian itulah yang menyelesaikan segala
sesuatu.Hartaku sekali-kali tidak memberi manfaat kepadaku.Telah hilang
kekuasaanku dariku” (Allah berfirman): “Peganglah dia lalu belenggulah
tangannya ke lehernya”, kemudian masukkanlah dia ke dalam api neraka
yang menyala-nyala”.(QS. Al Haqqah:25 31).
8. Mizan
Mizan adalah apa yang Allah letakkan pada hari kiamat untuk menimbang
amalan hamba-hamba-Nya. Allah berfirman : “Dan kami akan memasang
timbangan yang tepat pada hari kiamat, maka tiadalah seorang dirugikan
walau sedikitpun. Dan jika (amalan itu) hanya seberat biji sawipun pasti
Kami mendatangkan (pahala)nya.Dan cukuplah Kami sebagai Pembuat
perhitungan”.(QS. Al Anbiya:47)
Setelah tahapan Mizan ini, bagi yang kafir, dan mereka yang melakukan perbuatan syirik akan masuk neraka.
Sedangkan umat muslim lainnya, akan melalui tahap selanjutnya yaitu Telaga
9. Telaga
Umat Muhammad SAW akan mendatangi air pada telaga tsb. Barang siapa
minum dari telaga tersebut maka ia tidak akan haus selamanya. Setiap
Nabi mempunyai telaga masing-masing. Telaga Rasulullah SAW lebih besar,
lebih agung dan lebih luas dari yang lain, sebagaimana sabdanya :
Sesungguhnya setiap Nabi mempunyai telaga dan sesungguhnya mereka
berlomba untuk mendapatkan lebih banyak pengikutnya di antara mereka dan
sesungguhnya Nabi Muhammad mngharapkan agar menjadikan pengikutnya yang
lebih banyak (HR. Bukhari Muslim).
Setelah Telaga, umat muslim akan ke tahap selanjutnya yaitu tahap
Ujian Keimanan Seseorang. Perlu dicatat bahwa orang kafir dan orang yang
berbuat syirik sudah masuk neraka (setelah tahap Mizan, seperti
dijelaskan di atas).
10.Ujian Keimanan Seseorang
Selama di dunia, orang munafik terlihat seperti orang beriman karena
mereka menampakkan keislamannya. Pada fase inilah kepalsuan iman mereka
akan diketahui, diantaranya cahaya mereka redup. Mereka tidak mampu
bersujud sebagaimana sujudnya orang mukmin. Saat digiring, orang-orang
munafik ini merengek-rengek agar orang-orang mukmin menunggu dan
menuntun jalannya.Karena saat itu benar-benar gelap dan tidak ada
petunjuk kecuali cahaya yang ada pada tubuh mereka.
Allah SWT berfirman,”Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki
dan perempuan berkata kepada orang-orang beriman:”Tunggulah kami supaya
kami dapat mengambil sebahagian dari cahayamu”.Dikatakan (kepada
mereka):”Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya
(untukmu)”.Lalu diadakan diantara mereka dinding yang mempunyai pintu.Di
sebelah dalamnya ada rahmat da di sebelah luarnya dari situ ada
siksa.(QS.Al hadid:13).
Setelah ini umat muslim yang lolos sampai tahap Ujian Keimanan Seseorang ini, akan melalui Shirat.
11. Shirat
Shirath adalah jmbatan yang dibentangkan di atas neraka jahannam, untuk diseberangi orang-orang mukmin menuju Jannah (Surga).
Beberapa Hadits tentang Shirath
Sesungguhnya rasulullah SAW pernah ditanya tentang Shirath, maka beliau berkata :
Tempat menggelincirkan, di atasnya ada besi penyambar dan pengait dan
tumbuhan berduri yang besar, ia mempunyai duri yang membahayakan seperti
yang ada di Najd yang disebut pohon Sud’an.(HR. Muslim)
“Telah sampai kepadaku bahwasanya shirath itu lebih tipis dari rambut dan lebih tajam dari pedang”. (HR. Muslim)
“Ada yang melewati shirath laksana kejapan mata dan ada yang seperti
kilat, ada yang seperti tiupan angina, ada yang terbang seperti burung
dan ada yang menyerupai orang yang mengendarai kuda, ada yang selamat
seratus persen, ada yang lecet-lecet dan ada juga yang ditenggelamkan di
neraka jahannam”. (HR. Bukhari Muslim)
Yang paling pertama menyebarangi shirath adalah Nabi Muhammad SAW dan
para pemimpin umat beliau.Beliau bersabda : “Aku dan umatku yang paling
pertama yang diperbolehkan melewati shirath dan ketika itu tidak ada
seorangpun yang bicara, kecuali Rasul Dan Rasul berdo’a ya Allah
selamatkanlah, selamatkanlah.(HRBukhari).
Bagi umat muslim yang berhasil melalui shirath tersebut, akan ke tahap selanjutnya jembatan
12. Jembatan
Jembatan disini, bukan shirath yang letaknya di atas neraka jahannam.
Jembatan ini dibentangkan setelah orang mukmin berhasil melewati
shirath yang berada di atas neraka jahannam.
Rasulullah SAW bersabda : “Seorang mukmin akan dibebaskan dari api
neraka, lalu mereka diberhentikan di atas jembatan antara Jannah(surga)
dan neraka, mereka akan saling diqhisash antara satu sama lainnya atas
kezhaliman mereka di dunia.Setelah mereka bersih dan terbebas dari
segalanya, barulah mereka diizinkan masuk Jannah. Demi Dzat yang jiwa
Muhammad ditangan-Nya, seorang diantara kalian lebih mengenal tempat
tinggalnya di jannah daripada tempat tinggalnya di dunia”.(HR. Bukhari).
Setelah melewati jembatan ini barulah orang mukmin masuk Surga.
Kesimpulan :
Setelah penjelasan di atas tinggal kita menunggu…, apa yang akan kita
alami di hari akhir nanti…, tentunya sesuai dengan apa yang kita lakukan
di dunia ini
. Semoga Alah SWT memberi kekuatan dan selalu membimbing
kita untuk tetap istiqomah di jalan-Nya sehingga dapat mencapai
surga-Nya dan dijauhkan dari siksa neraka-Mu ya Allah
.karena kami
sangat takut akan siksa neraka-Mu ya Allah
Sumber :
1. Hidup Sesudah Mati edisi terjemah oleh Syaikh Jasim Muhammad Al Muthawwi
2. Al Yaum Al Akhir, Juz I,II,III oleh Dr. umar Sulaiman Al Asyqar
3. Syarah Lum’atul I’tiqad Al hadi Ila Sabilir Rasyad oleh Syaikh Utsaimin
4. Tahdzib Syarah Ath thahawiyah oleh Ibnu Abil Izz Al Hanafi
5. Tadzkirah, Imam Qurthubi
6. At Takhwif Minan Naar oleh Ibnu rajab Al Hambali
7. Hadiul Arwah Ila Biladil Afrah, Ibnu Qayyim Al Jauziyah
8. Nihayatul Bidayah wan Nihayah oleh Al hafidz Ibnu Katsir
9. Ahwalun Naar oleh Muhammad Ali Al Kulaib.
Sumber : http://www.taushiyah-online.com
Neraka adalah tempat penyiksaan bagi mahluk Allah yang membangkang.
Mereka adalah orang-orang yang membangkang terhadap syariat Allah dan
mengingkari Rasulullah saw.
Kata neraka sering disebutkan dalam kitab suci Al-Qur’an dan
jumlahnya sangat banyak sekali. Dalam bahasa Arab disebut naarالنار
(ar)* (an-nār).
Siapapun orang yang dimasukkan ke dalam neraka, dia tidak akan keluar
darinya. Pintu neraka berdiri kokoh dan tertutup rapat. Itulah pejara
bagi orang-orang yang menganggap remeh berita tentang pengadilan
akhirat.
Ada juga orang-orang yang terakhir kali masuk surga, setelah mereka
di siksa sesuai dengan dosa-dosanya yang telah mereka perbuat.
Didalam Al-Qur’an disebutkan bahan bakar neraka adalah dari manusia
dan batu (ada yang mengartikan berhala). Pintu gerbang Neraka di pimpin
oleh Malaikat Malik, yang memiliki 19 malaikat penyiksa didalam Neraka,
salah satunya yang disebut namanya dalam Al-Qur’an adalah Zabaniah.
Walaupun neraka sering digambarkan sebagai tempat penyiksaan yang
teramat panas, tetapi ada hawa neraka menjadi teramat sangat dingin.
Disebutkan di dalam Al-Qur’an:
“ Inilah (azab neraka), biarlah mereka merasakannya, (minuman
mereka) air yang sangat panas dan air yang sangat dingin. (Sad [38]:57)
”
Siksaan di dalam neraka yang paling ringan diberikan sandal api yang
bisa membuat otak mereka mendidih. “Sesungguhnya penghuni neraka yang
paling ringan siksaannya ialah orang yang diberi sepasang sandal yang
talinya terbuat dari api neraka, lalu mendidihlah otaknya karena
panasnya yang laksana air panas mendidih di dalam periuk. Dia mengira
tiada seorangpun yang menerima siksaan lebih dahsyat dari itu, padahal
dialah orang yang mendapat siksaan paling ringan.” (HR. Bukhari-Muslim)
Nama-nama pintu neraka
Neraka tempat penyiksaan itu kemudian banyak disebut orang dengan
nama Jahannam. Jahannam itu memiliki 7 pintu, setiap pintu (tingkat),
telah ditetapkan untuk golongan tertentu dari para makhluk-Nya. Pintu
(tingkat) neraka yang disebutkan didalam Al Qur’an adalah:
* Hawiyah
Neraka yang diperuntukkan atas orang-orang yang ringan
timbangan amalnya, yaitu mereka yang selama hidup didunia mengerjakan
kebaikan bercampur dengan keburukan. Orang muslim laki dan perempuan
yang tidak tanduknya tidak sesuai dengan ajaran agama Islam, seperti
para wanita muslim yang tidak menggunakan jilbab, bagi para lelaki
muslim yang sering memakai sutra dan emas, mencari rejeki dengan cara
tidak halal, memakan riba dan sebagainya, Hawiyah adalah sebagai tempat
tinggalnya. Surah Al-Qari’ah.
* Jahiim
Neraka sebagai tempat penyiksaan orang-orang musyrik atau orang
yang menyekutukan Allah. Mereka akan disiksa oleh para sesembahan
mereka. Dalam ajaran Islam syirik adalah sebagai salah satu dosa paling
besar menurut Allah, karena syirik berarti menganggap bahwa ada makhluk
yang lebih hebat dan berkuasa sehebat Allah dan bisa pula menganggap
bahwa ada Tuhan selain Allah. Surah Asy-Syu’ara’ dan Surah As-Saffat.
* Saqar
Neraka untuk orang munafik, yaitu orang yang mendustakan
perintah Allah dan rasul. Mereka mengetahui bahwa Allah sudah menentukan
hukum Islam melalui lisan Muhammad, tetapi mereka meremehkan syariat
Islam. Surah Al-Muddassir.
* Lazhaa
Neraka yang disediakan untuk orang yang suka mengumpulkan
harta, serakah dan menghina orang miskin. Bagi mereka yang tidak mau
bersedekah, membayar zakat, atau bahkan memasang muka masam apabila ada
orang miskin datang meminta bantuan. Surah Al-Ma’arij.
* Huthamah
Neraka yang disediakan untuk orang yang gemar mengumpulkan
harta berupa emas, perak atau platina, mereka yang serakah tidak mau
mengeluarkan zakat harta dan menghina orang miskin. Di neraka ini harta
yang mereka kumpulkan akan dibawa dan dibakar untuk diminumkan sebagai
siksaan kepada manusia pengumpul harta. Surah Al-Humazah.
* Sa’iir
Neraka yang diisi oleh orang-orang kafir dan orang yang memakan
harta anak yatim. Surah Al-Ahzab, Surah An-Nisa’, Surah Al-Fath dan
Surah Luqman.
* Wail
Neraka yang disediakan untuk para pengusaha atau pedagang yang
licik, dengan cara mengurangi berat timbangan, mencalokan barang
dagangan untuk mendapatkan keuntungan yang berlipat-lipat. Barang
dagangan mereka akan dibakar dan dimasukkan kedalam perut mereka sebagai
azab dosa-dosa mereka. Surah Al-Tatfif dan Surah At-Tur.
Neraka dipegang (ditahan) oleh tujuh puluh ribu tali, dan setiap talinya di pegang oleh tujuh puluh ribu malaikat.
Penghuni neraka terbanyak
Disebutkan didalam salah satu hadist, bahwa penghuni neraka yang terbanyak adalah dari kalangan perempuan.
“ …orang-orang ahli neraka telah diperintahkan masuk neraka maka ketika
saya berdiri di dekat pintu neraka tiba-tiba kudapatkan kebanyakan yang
masuk ke dalamnya adalah orang-orang perempuan.[2] ”
Jenis hukuman dan siksaan di neraka
Di akhirat para penghuni neraka akan menjalani hukuman berupa siksa
yang sangat pedih. Siksaan yang mereka derita dalam neraka itu
bermacam-macam sekali, sebagaimana yang difirmankan Allah seperti
berikut:
* “Dalam neraka Jahannam, lalu dibakar dengannya dahi mereka, lambung dan punggung mereka.” (At-Taubah [9]:35)
* “Ketika belenggu dan rantai dipasang di leher mereka, supaya
mereka diseret, kedalam air yang sangat panas, kemudian mereka dibakar
dalam api.”(Al-Mu’min [40]:71-72)
* “Peganglah dia kemudian seretlah dia ketengah-tengah neraka.
Kemudian tuangkanlah di atas kepalanya seksaan (dari) air yang amat
panas. Rasakanlah, sesungguhnya kamu orang yang perkasa lagi mulia.”
(Ad-Dukhan [44]:47-49)
* “Peganglah dia lalu belenggulah tangannya kelehernya. Kemudian
masukkanlah dia ke dalam api neraka yang menyala-nyala. Kemudian
belitlah dia dengan rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta.”
(Al-Haqqah [69]:30-32)
* “Maka orang kafir akan dibuatkan untuk mereka
pakaian dari api neraka, disiramkan air yang sedang mendidih ke atas
kepala-kepala mereka. Dengan air itu dihancur luluhkan segala apa yang
ada di dalam perut mereka dan juga kulit-kulit mereka. Dan cambuk-cambuk
dari besi. Setiap kali mereka hendak keluar dari neraka lantaran
kesengsaraan mereka, maka mereka dikembalikan kedalamnya, (serta
dikatakan kepada mereka): “Rasailah azab yang membakar ini.” (Al-Hajj
[22]:19-22)
Firman Allah swt.
“Dan orang yang bertakwa kepada Rabb-nya dibawa ke syurga
berombongan, apabila mereka sampai ke syurga itu, pintunya terbuka dan
berkatalah kepada mereka penjaganya: Kesejahteraan dilimpahkan atasmu,
berbahagialah kamu, masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di
dalamnya.” (Surah az-Zumar, ayat 73).
Ketahuilah saudaraku,orang-orang yang mendiami syurga itu adalah
sehabis-habis tinggi nikmat dan suka cita tinggal di dalamnya.Syurga ini
tempat untuk mendapat balasan nikmat.Dikatakan juga,tiada nikmat
melainkan semuanya nikmat dalam syurga iaitu bersuka-suka dan
bersedap-sedap sahaja.Apabila berada dalam syurga,tiada lagi susah,tiada
lagi penat melainkan senang sahaja dan tiada terkena kotor dan tercemar
melainkan putih dan hening pakaian dan badan cukup memakai bau-bauan
yang sedap-sedap dan rupa diri mereka itu semacam bulan purnama,dan
apabila mereka makan dan minum tiada berhajat mereka itu kepada tandas.
Nabi saw bersabda “Pintu syurga ada lapan, tetapi jarak di antara
satu pintu dengan yang lain amat jauh, sejauh di antara Makkah dan Hajar
(sebuah kota di Bahrain). Jarak ini dijelaskan dalam hadis daripada Abu
Hurairah, di mana beliau berkata: “Allah berfirman: Wahai Muhammad,
masukkan umatmu yang tidak dihisab melalui pintu sebelah kanan. Mereka
bebas masuk pintu lainnya bersama orang lain. Rasulullah SAW bersabda:
Demi Rabb yang jiwa Muhammad ada di tangan-Nya, jarak di antara dua daun
pintu syurga adalah seperti Makkah dan Hajar atau di antara Hajar dan
Makkah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Syurga bukanlah tempat kotor,maka syurga hanya ada untuk kerja makan
dan minum,tiada kencing,tiada berak hatta hingus pun tiada,bahkan tempat
nak ludah pun tiada.Bahkan semua makanan itu akan menjadi peluh dan
mengeluarkan bau semacam kasturi,maka bersuka-suka lah ria dengan
isteri-isteri dan gundik-gundiknya.
Nabi saw bersabda”Awal-awal masuk syurga ialah itu adalah atas
rupa,muka mereka macam bulan penuh purnama dan tiada mereka itu
berludah-ludah dan mengeluarkan air liur dan tiada buang hingus,berak
dan kencing,bahkan semua makanan yang dimakan dan minuman akan menjadi
peluh,bermula bejana(bekas air) daripada emas,,sisir(sikat) mereka
daripada emas dan perak,dan peresapan mereka itu daripada aluah,dan
peluh mereka itu berbau kasturi dan tiap-tiap ahli syurga ini masuk
kedalam syurga ada 2 isteri (daripada wanita2 dunia)dan lain daripada
gundiknya.2 isteri itu akan boleh dinampak anak tulang betih,daripada
luar dagingnya daripada segak dan cantiknya,dan tiada berselisih fikiran
diantara isteri2 (tiada perasaan cemburu diantara mereka berdua)dan
tidak bermaki2,tidak memarah2,tidak benci2 bahkan masing dalam keadaan
sukacita mengikut darjat masing2.dan mengucap mereka itu(peghuni
syurga)tasbih(subhanAllah) pagi dan petang,bukanlah diberati,bahkan
bersedap2 saja(seperti menarik nafas keluar masuk dalam badan).(Hadith
sahih riwayat Tirmizi)
Nabi saw bersabda: “Sesungguhnya rombongan pertama yang masuk syurga
seperti bulan pada malam purnama dan rombongan seterusnya seperti cahaya
bintang yang bersinar di langit, masing-masing daripada mereka
mempunyai dua isteri yang mana mereka dapat melihat sum-sum betisnya
daripada luar kulit dan di dalam syurga tidak ada orang yang tidak
menikah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Ahli syurga itu cukup bagus dan cantik di jadikan Allah.Tidak ada
orang yang masuk syurga itu hodoh dan buruk rupanya semacam di
dunia.Jika kita ada kecacatan di dunia,segalanya kecacatan ini,apabila
kita memasuki syurga, Allah swt akan tukar dengan yang baik.Dan muka
semacam bulan purnama dan badan itu puteh hening,sampai nampak otot
dalam tulang,dan berpakaian dengan pakaian emas seperti bergelang
tangan,bermegah dengan mahkota dan sebagainya.Oleh sebab itulah,kita
tidak boleh mengambarkan kerana,tiada contoh bandingnya di dunia.
Di dalam al-quran dan al-hadith memberikan gambaran tentang
syurga,tetapi pada hakikatnya,ia lebih lagi,kerana itu merupakan
gambaran sahaja.Adapun barang yang tidak pernah terlintas hati,tidak
pernah di dengar oleh telinga dan tidak pernah di lihat oleh mata,semua
ini ada dalam syurga.
Nabi saw bersabda”Jika barang yang di buang oleh penghuni
syurga,nescaya terhias baginya pihak antara barang segala7 petal langit
dan bumi,Jikalau penghuni syurga itu terbit ke keluar(di dunia)zahir dia
akan segala gelang2nya,maka terpadamlah cahaya matahari,sebagaimana
matahari memadamkan cahaya bintang2”.(Riwayat Tirmizi bertaraf gharib)
Firman Allah swt
“Di dalamnya ada sungai-sungai daripada air yang
tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai daripada susu yang tidak
berubah rasanya, sungai-sungai daripada khamar yang lazat rasanya bagi
peminumnya dan sungai-sungai daripada madu yang disaring dan mereka di
dalamnya memperoleh segala macam buah-buahan.” (Surah Muhammad, ayat
15).
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a.
berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: “Api neraka telah dinyalakan selama
seribu tahun sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga
putih, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga gelap bagaikan malam
yang kelam.”
Diriwayatkan bahawa Yazid bin Martsad selalu menangis sehingga tidak
pernah kering air matanya dan ketika ditanya, maka dijawabnya: Andaikata
Allah s.w.t. mengancam akan memanjarakan aku didalam bilik mandi selama
seribu tahun. nescaya sudah selayaknya air mataku tidak berhenti maka
bagaimana sedang kini telah mengancam akan memasukkan aku dalam api
neraka yang telah dinyalakan selama tiga ribu tahu.”
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari mujahid berkata:
“Sesungguhnya dijahannam ada beberapa perigi berisi ular-ular sebesar
leher unta dan kala sebesar kaldai, maka larilah orang-orang ahli neraka
keular itu, maka bila tersentuh oleh bibirnya langsung terkelupas
rambut, kulit dan kuku dan mereka tidak dapat selamat dari gigitan itu
kecuali jika lari kedalam neraka.”
Abdullah bin Jubair meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Bahawa didalam neraka ada ular-ular sebesar leher unta, jika menggigit
maka rasa redih bisanya tetap terasa hingga empat puluh tahun. Juga
didalam neraka ada kala sebesar kaldai, jika menggigit maka akan terasa
pedih bisanya selama empat puluh tahun.”
Al-a’masy dari Yasid bin Wahab dari Ibn Mas’ud berkata: “Sesungguhnya
apimu ini sebahagian dari tujuh puluh bagian dari api neraka, dan
andaikan tidak didinginkan dalam laut dua kali nescaya kamu tidak dapat
mempergunakannya.”
Mujahid berkata: “Sesungguhnya apimu ini berlindung kepada Allah
s.w.t. dari neraka jahannam.” Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya
seringan-ringan siksa ahli neraka iaitu seorang yang berkasutkan dari
api nerka, dan dapat mendidihkan otaknya, seolah-olah ditelinganya ada
api, dan giginya berapi dan dibibirnya ada wap api, dan keluar ususnya
dari bawah kakinya, bahkan ia merasa bahawa dialah yang terberat
siksanya dari semua ahli neraka, padahal ia sangat ringan siksanya dari
semua ahli neraka.”
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Amr r.a.
berkata: “Orang-orang neraka memanggil Malaikat Malik tetapi tidak
dijawab selama empat puluh tahun, kemudian dijawabnya: “Bahawa kamu
tetap tinggal dalam neraka.” Kemudian mereka berdoa (memanggil) Tuhan:
“Ya Tuhan, keluarkanlah kami dari neraka ini, maka bila kami mengulangi
perbuatan-perbuatan kami yang lalu itu bererti kami zalim.” Maka tidak
dijawab selama umur dunia ini dua kali, kemudian dijawab: “Hina dinalah
kamu didalam neraka dan jangan berkata-kata.”
Demi Allah setelah itu tidak ada yang dapat berkata-kata walau satu
kalimah, sedang yang terdengar hanya nafas keluhan dan tangis rintihan
yang suara mereka hampir menyamai suara himar (kaldai).
Qatadah berkata: “Hai kaumku, apakah kamu merasa bahawa itu pasti
akan terkena pada dirimu, atau kamu merasa akan kuat menghadapinya. Hai
kaumku, taatlah kepada Allah s.w.t. itu jauh lebih ringan bagi kamu
kerana itu, taatilah sebab ahli neraka itu kelak akan mengeluh selama
seribu tahun tetapi tidak berguna bagi mereka, lalu mereka berkata:
“Dahulu ketika kami didunia, bila kami sabar lambat laun mendapat
keringanan dan kelapangan, maka mereka lalu bersabar seribu tahun, dan
tetap siksa mereka tidak diringankan sehingga mereka berkata: Ajazi’na
am sobarna malana min mahish (Yang bermaksud) Apakah kami mengeluh atau
sabar, tidak dapat mengelakkan siksa ini.Lalu minta hujan selama seribu
tahun sangat haus dan panas neraka maka mereka berdoa selama seribu
tahun, maka Allah s.w.t. berkata kepada Jibril: “Apakah yang mereka
minta?”. Jawab Jibril: “Engkau lebih mengetahui, ya Allah, mereka minta
hujan.” Maka nampak pada mereka awan merah sehingga mereka mengira akan
turun hujan, maka dikirim kepada mereka kala-kala sebesar kaldai, yang
menggigit mereka dan terasa pedih gigitan itu selama seribu tahun.
Kemudian mereka minta kepada Allah s.w.t. selama seribu tahun untuk
diturunkan hujan, maka nampak mereka awan yang hitam, mereka mengira
bahawa itu akan hujan, tiba-tiba turun kepada mereka ular-ular sebesar
leher unta, yang menggigit mereka dan gigitan itu terasa pedihnya hingga
seribu tahun, dan inilah ertinya: Zidnahum adzaba fauqal adzabi. (Yang
bermaksud) Kami tambahkan kepada mereka siksa diatas siksa.
Kerana mereka dahulu telah kafir, tidak percaya dan melanggar
tuntutan Allah s.w.t., kerana itulah maka siapa yang ingin selamat dari
siksaan Allah s.w.t. harus sabar sementara atas segala penderitaan dunia
didalam mentaati perintah dan menjauhi larangan Allah s.w.t. dan
menahan syahwat hawa nafsu sebab syurga neraka diliputi syahwat-syahwat.
Seorang pejungga berkata: “Dalam usia tua itu cukup pengalaman untuk
mencegah orang yang tenang dari sifat kekanak-kanakan, apabila telah
menyala api dirambutnya (beruban). Saya melihat seorang itu ingin hidup
tenang bila dahan pohon telah menguning sesudah hijaunya. Jauhilah kawan
yang busuk dan berhati-hatilah, jangan menghubunginya tetapi bila tidak
dapat, maka ambil hati-hatinya, dan berkawanlah pada orang yang jujur
tetapi jangan suka membantah padanya, engkau pasti akan disukai selma
kau tidak membantah kepadanya. Berkawanlah dengan orang bangsawan dan
yang berakhlak baik budinya.”
Maka siapa yang berbuat baik pada orang yang tidak berbudi bererti ia
telah membuang budi itu kedalam laut. Dan Allah s.w.t. mempunyai syurga
yang selebar langit tetapi diputi dengan kesukaran-kesukaran.
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a.
berkata: “Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Allah memanggil Malaikat Jibril
dan menyuruhnya melihat syurga dengan segala persiapannya untuk
ahlinya, maka ketika kembali berkata Jibril: Demi kemuliaanMu, tiada
seorang yang mendengarnya melainkan ia akan masuk kedalamnya, maka
diliputi dengan serba kesukaran, dan menyuruh Jibril kembali melihatnya,
maka kembali melihatnya, kemudian ia berkata: Demi kemuliaanMu saya
khuatir kalau-kalau tiada seorangpun yang masuk kedalamnya. Kemudian
disuruh melihat neraka dan semua yang disediakan untuk ahlinya, maka
kembali Jibril dan berkata: Demi kemuliaanMu tidak akan masuk kedalamnya
orang yang telah mendengarnya, kemudian diliputi dengan kepuasan
syahwatnya, dan diperintah supaya kembali melihatnya kemudian setelah
dilihatnya kembali, berkatanya: Saya khuatir kalau tiada seorangpun
melainkan akan masuk kedalamnya.”
Juga Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Kamu boleh menyebut tentang
neraka sesukamu, maka tiada kamu menyebut sesuatu melainkan api neraka
itu jauh lebih ngeri dan lebih keras daripadanya.”
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Maimun bin Nahran
berkata: “Ketika turun ayat (yang berbunyi) Wa inna jahannam
lamau’iduhum ajma’in (yang bermaksud) Sesungguhnya neraka jahannam itu
sebagai ancaman bagi semua mereka. Salman meletakkan tangan diatas
kepalanya dan lari keluar selama tiga hari baru ditemuikannya.
Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik r.a. berkata: “Jibril datang
kepada Nabi Muhammad s.a.w pada saat yang tiada biasa datang, dalam
keadaan yang berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi Muhammad s.a.w:
“Mengapa aku melihat kau berubah muka?” Jawab Jibril: “Ya Muhammad, aku
datang kepadamu pada saat dimana Allah menyuruh supaya dikobarkan api
neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka
jahannam itu benar, siksa kubur itu benar, siksa Allah itu terbesar
untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman daripadanya.” Lalu Nabi
Muhammad s.a.w bersabda: “Ya Jibril, jelaskan kepadaku sifat jahannam.”
Jawabnya: “Ya, ketika Allah menjadikan jahannam maka dinyalakan selama
seribu tahun sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun hingga
putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak
pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yang mengutuskan engkau
dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat
membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yang
mengutuskan engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu
digantung diantara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi
kerana panas dan baranya. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak,
andaikan satu pergelangan dari rantai yang disebut Allah dalam Al-Quran
itu diletakkan diatas bukit nescaya akan cair sampai kebawah bumi yang
ketujuh. Demi Allah yang mengutusmu dengan hak, andaikan seorang
dihujung barat tersiksa nescaya akan terbakar orang-orang yang dihujung
timur kerana sangat panasnya, jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya
besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan api.
Api neraka itu ada mempunyai tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bagian
yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.”
Nabi Muhammad s.a.w bertanya: “Apakah pintu-pintunya bagaikan
pintu-pintu rumah-rumah kami?” Jawabnya: “Tidak, tetapi selalu terbuka,
setangahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan
tujuh puluh ribu tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain tujuh
puluh ribu tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain tujuh puluh kali
ganda, maka digiring kesana musuh-musuh Allah s.w.t. sehingga bila
telah sampai kepintunya disambut oleh malaikat-malaikat Zabaniyah dengan
rantai dan belenggu, maka rantai itu dimasukkan kedalam mulut mereka
hingga tembus kepantat, dan diikat tangan kirinya kelehernya, sedang
tangan kanannya dimasukkan dalam dada dan tembus kebahunya, dan
tiap-tiap manusia itu digandeng dengan syaitannya lalu diseret
tersungkur mukanya sambil dipukul oleh para malaikat dengan pukul besi,
tiap mereka ingin keluar kerana sangat risau, maka ditanamkan
kedalamnya.”
Nabi Muhammad s.a.w bertanya lagi: “Siapakah penduduk masing-masing
pintu itu?” Jawabnya: “Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafiq,
orang-orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mujizat Nabi Isa a.s.
serta keluarga Firaun sedang namanya Alhawiyah. Pintu kedua tempat
orang-orang musyrikin bernama Jahim, pintu ketiga tempat orang-orang
shobi’in bernama Saqar. Pintu keempat tempat iblis laknatullah dan
pengikutnya dari kaum Majusi bernama Ladha, pintu kelima orang yahudi
bernama Huthomah. Pintu keenam tempat orang-orang kristien (Nasara)
bernama Sa’ie.”
Kemudian Jibril diam segan pada Nabi Muhammad s.a.w sehingga Nabi
Muhammad s.a.w bertanya: “Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu
ketujuh?” Jawab Jibril: “Didalamnya orang-orang yang berdosa besar dari
ummatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat.” Maka Nabi Muhammad
s.a.w jatuh pengsan ketika mendengar keterangan Jibril itu, sehingga
Jibril meletakkan kepala Nabi Muhammad s.a.w dipangkuan Jibril sehingga
sedar kembali, dan ketika sudah sedar Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Ya
Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang
dari ummatku yang akan masuk neraka?” Jawab Jibril: “Ya, iaitu orang
yang berdosa besar dari ummatmu.”
Kemudian Nabi Muhammad s.a.w menangis, Jibril juga menangis, kemudian
Nabi Muhammad s.a.w masuk kedalam rumahnya dan tidak keluar kecuali
untuk sembahyang kemudian masuk kembali dan tidak berbicara dengan orang
dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah s.w.t., dan
pada hari ketiga datang Abu Bakar r.a. kerumah Nabi Muhammad s.a.w
mengucapkan: “Assalamu’alaikum yang ahla baiti rahmah. apakah dapat
bertemu kepada Nabi Muhammad s.a.w?” Maka tidak ada yang menjawabnya,
sehingga ia menepi untuk menangis, kemudian Umar datang dan berkata:
“Assalamu’alaikum ya ahla baiti rahmah, apakah dapat bertemu dengan
Rasulullah s.a.w?” Dan ketika tidak mendapat jawapan dia pun menepi dan
menangis, kemudian datang Salman Alfarisi dan berdiri dimuka pintu
sambil mengucapkan: “Assalamu’alaikum ya ahla baiti rahmah, apakah dapat
bertemu dengan Junjunganku Rasulullah s.a.w.?” Dan ketika tidak
mendapat jawapan, dia menangis sehingga jatuh dan bangun, sehingga
sampai kerumah Fatimah r.a. dan dimuka pintunya ia mengucapkan:
“Assalamu’alaikum hai puteri Rasulullah s.a.w.”Kebetulan pada masa itu
Ali r.a. tiada dirumah, lalu bertanya: “Hai puteri Rasulullah,
sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah beberapa hari tidak keluar kecuali
untuk sembahyang dan tidak berkata apa-apa kepada orang dan juga tidak
mengizinkan orang-orang bertemu dengannya.” Maka segeralah Fatimah
memakai baju yang panjang dan pergi sehingga apabila beliau sampai
kedepan muka pintu rumah Rasulullah s.a.w. dan memberi salam sambil
berkata: “Saya Fatimah, ya Rasulullah.” Sedang Rasulullah s.a.w.
bersujud sambil menangis, lalu Rasulullah s.a.w. mengangkat kepalanya
dan bertanya: “Mengapakah kesayanganku?” Apabila pintu dibuka maka
masuklah Fatimah kedalam rumah Rasulullah s.a.w. dan ketika melihat
Rasulullah s.a.w. menangislah ia kerana melihat Rasulullah s.a.w. pucat
dan sembam muka kerana banyak menangis dan sangat sedih, lalu ia
bertanya: “Ya Rasulullah, apakah yang menimpamu?” Jawab Rasulullah
s.a.w.: “Jibril datang kepadaku dan menerangkan sifat-sifat neraka
jahannam dan menerangkankan bahawa bahagian yang paling atas dari semua
tingkat neraka jahannam itu adalah untuk umatku yang berbuat dosa-dosa
besar, maka itulah yang menyebabkan aku menangis dan berduka cita.”
Fatimah bertanya lagi: “Ya Rasulullah, bagaimana caranya masuk?” Jawab
Rasulullah s.a.w.: “Diiring oleh Malaikat keneraka, tanpa dihitamkan
muka juga tidak biru mata mereka dan tidak ditutup mulut mereka dan
tidak digandingkan dengan syaitan, bahkan tidak dibelenggu atau
dirantai.” Ditanya Fatimah lagi: “Lalu bagaimana cara Malaikat menuntun
mereka?” Jawab Rasulullah s.a.w.: “Adapun kaum lelaki ditarik janggutnya
sedangkan yang perempuan ditarik rambutnya, maka beberapa banyak dari
orang-orang tua dari ummatku yang mengeluh ketika diseret keneraka:
Alangkah tua dan lemahku, demikian juga yang muda mengeluh: Wahai
kemudaanku dan bagus rupaku, sedang wanita mengeluh: Wahai alangkah
maluku sehingga dibawa Malaikat Malik., dan ketika telah dilihat oleh
Malaikat Malik lalu bertanya: “Siapakah mereka itu, maka tidak pernah
saya dapatkan orang yang akan tersiksa seperti orang-orang ibi, muka
mereka tidak hitam, matanya tidak biru, mulut mereka juga tidak tertutup
dan tidak juga diikat bersama syaitannya, dan tidak dibelenggu atau
dirantai leher mereka? Jawab Malaikat: “Demikianlah kami diperintahkan
membawa orang-orang ini kepadamu sedemikian rupa.” Lalu ditanya oleh
Malaikat Malik: “Siapakah wahai orang-orang yang celaka?”
Dalam lain riwayat dikatakan ketika mereka diiring oleh Malaikat
Malik selalu memanggil: “Wa Muhammad.” tetapi setalh melihat muka
Malaikat Malik lupa akan nama Rasulullah s.a.w. kerana hebatnya Malaikat
Malik, lalu ditanya: “Siapakah kamu?” Jawab mereka: “Kami ummat yang
dituruni Al-Quran dan kami telah puasa bulan Ramadhan.” Lalu Malaikat
Malik berkata: “Al-Quran tidak diturunkan kecuali kepada ummat
Rasulullah s.a.w..” Maka ketika itu mereka menjerit: “Kami ummat Nabi
Muhammad s.a.w” Maka Malaikat Malik bertanya: “Tidakkah telah ada
larangan dalam Al-Quran dari ma’siyat terhadap Allah subha nahu ta’ala.”
Dan ketika berada ditepi neraka jahannam dan diserahkan kepada Malaikat
Zabaniyah, mereka berkata: “Ya Malik, diizinkan saya akan menangis.”
Maka diizinkan, lalu mereka menangis sampai habis airmata, kemudian
menangis lagi dengan darah, sehingga Malaikat Malik berkata: “Alangkah
baiknya menangis ini andaikata terjadi didunia kerana takut kepada Allah
s.w.t., nescaya kamu tidak akan disentuh oleh api neraka pada hari ini,
lalu Malaikat Malik berkata kepada Malaikat Zabaniyah: “Lemparkan
mereka kedalam neraka.” dan bila telah dilempar mereka serentak
menjerit: “La illaha illallah.” maka surutlah api neraka, Malaikat Malik
berkata: “Hai api, sambarlah mereka.” Jawab api: “Bagaimana aku
menyambar mereka, padahal mereka menyebut La illaha illallah.” Malaikat
Malik berkata: “Demikianlah perintah Tuhan Rabbul arsy.” maka
ditangkaplah mereka oleh api, ada yang hanya sampai tapak kaki, ada yang
sampai kelutut, ada yang sampai kemuka. Malaikat Malik berkata: “jangan
membakar muka mereka kerana kerana mereka telah lama sujud kepada Allah
s.w.t., juga jangan membakar hati mereka kerana mereka telah haus pada
bulan Ramadhan.” Maka tinggal dalam neraka beberapa lama sambil
menyebut: “Ya Arhamar Rahimin, Ya Hannan, Ya Mannan.” Kemudian bila
telah selesai hukuman mereka, maka Allah s.w.t.memanggil Jibril dan
bertanya: “Ya Jibril, bagaimanakah keadaan orang-orang yang maksiat dari
ummat Nabi Muhammad s.a.w?” Jawab Jibril: “Ya Tuhan, Engkau lebih
mengetahui.” Lalu diperintahkan: “Pergilah kau lihatkan keadaan mereka.”
Maka pergilah Jibril a.s. kepada Malaikat Malik yang sedang duduk
diatas mimbar ditengah-tengah jahannam. Ketika Malaikat Malik melihat
Jibril segera ia bangun hormat dan berkata: “Ya Jibril, mengapakah kau
datang kesini?” Jawab Jibril: “Bagaimanakah keadaan rombongan yang
maksit dari ummat Rasulullah s.a.w.?” Jawab Malaikat Malik: “Sungguh
ngeri keadaan mereka dan sempit tempat mereka, mereka telah terbakar
badan dan daging mereka kecuali muka dan hati mereka masih berkilauan
iman.”Jibril berkata: “Bukalah tutup mereka supaya saya dapat melhat
mereka.” Maka Malaikat Malik menyuruh Malaikat Zabaniyah membuka tutup
mereka dan ketika mereka melihat Jibril mereka mengerti bahawa ini bukan
Malaikat yang menyiksa manusia, lalu mereka bertanya: “Siapakah hamba
yang sangat bagus rupanya itu?” Jawab Malaikat Malik: “Itu Jibril yang
biasa membawa wahyu kepada Nabi Muhammad s.a.w.” Ketika mereka mendengar
nama Nabi Muhammad s.a.w. maka serentaklah mereka menjerit: “Ya Jibril,
sampaikan salam kami kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan beritakan bahawa
maksiat kamilah yang memisahkan kami dengannya serta sampaikan keadaan
kami kepadanya.” Maka kembalilah Jibril menghadap kepada Allah s.w.t.
lalu ditanya: “Bagaimana kamu melihat ummat Muhammad?” Jawab Jilril: “Ya
Tuhan, alangkah jeleknya keadaan mereka dan sempit tempat mereka.” Lalu
Allah s.w.t. bertanya lagi: “Apakah mereka minta apa-apa kepadamu?”
Jawab Jibril: “Ya, mereka minta disampaikan salam mereka kepada Nabi
Muhammad s.a.w. dan diberitakan kepadanya keadaan mereka.” Maka Allah
s.w.t. menyuruh Jibril menyampaikan semua pesanan itu kepada Nabi
Muhammad s.a.w. yang tinggal dalam khemah dari permata yang putih,
mempunyai empat ribu buah pintu dan tiap-tiap pintu terdapat dua daun
pintu dari emas, maka berkata Jibril: Ya Muhammad, saya datang kepadamu
dari rombongan orang-orang yang derhaka dari ummatmu yang masih tersiksa
dalam neraka, mereka menyampaikan salam kepadamu dan mengeluh bahawa
keadaan mereka sangat jelek dan sangat sempit tempat mereka.” Maka
pergilah Nabi Muhammad s.a.w. kebawah arsy dan bersujud dan memuji Allah
s.w.t. dengan ucapan yang tidak pernah diucapkan oleh seorang
makhlukpun sehingga Allah s.w.t. menyuruh Nabi Muhammad s.a.w.:
“Angkatlah kepalamu dan mintalah nescaya akan diberikan, dan ajukan
syafa’atmu pasti akan diterima.” Maka Nabi Muhammad s.a.w. berkata: “Ya
Tuhan, orang-orang yang durhaka dari ummatku telah terlaksana pada
mereka hukumMu dan balasanMu, maka terimalah syafa’atku.” Allah s.w.t.
berfirman: “Aku terima syafa’atmu terhadap mereka, maka pergilah
keneraka dan keluarkan daripadanya orang yang pernah mengucap Laa ilaha
illallah.” Maka pergilah Nabi Muhammad s.a.w. keneraka dan ketika
dilihat oleh Malaiakt Malik, maka segera ia bangkit hormat lalu ditanya:
“Hai Malik, bagaimanakah keadaan ummatku yang durhaka?” Jawab Malaikat
Malik: “Alangkah jeleknya keadaan mereka dan sempit tempat mereka.” Maka
diperintahkan membuka pintu dan angkat tutupnya, maka apabila
orang-orang didalam neraka itu melihat Nabi Muhammad s.a.w. maka mereka
menjerit serentak: “Ya Nabi Muhammad s.a.w., api neraka telah membakar
kulit kami.” Maka dikeluarkan semuanya berupa arang, lalu dibawa mereka
kesungai dimuka pintu syurga yang bernama Nahrulhayawan, dan disana
mereka mandi kemudian keluar sebagai orang muda yang gagah, elok, cerah
matanya sedangkan wajah mereka bagaikan bulan dan tertulis didahi mereka
Aljahanamiyun atau orang-orang jahannam yang telah dibebaskan oleh
Allah s.w.t.. Dari neraka kemudiannya mereka masuk kesyurga, maka
apabila orang-orang neraka itu melihat kaum muslimin telah dilepaskan
dari neraka, mereka berkata: “Aduh, sekiranya kami dahulu Islam tentu
kami dapat keluar dari neraka.”
Allah s.w.t. berfirman: “Rubama yawaddul ladzina kafaruu lau kanu
muslimin.” (Yang bermaksud) “Pada suatu saat kelak orang-orang kafir
ingin andaikan mereka menjadi orang Muslim.”
Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: “Pada hari kiamat kelak akan
didatangkan maut itu berupa kambing kibas putih hitam, lalu dipanggil
orang-orang syurga dan ditanya: “Apakah kenal manut?” Maka mereka
melihat dan mengenalnya, demikian pula ahli neraka ditanya: “Apakah
kenal maut?” Mereka melihat dan mengenalnya, kemudian kambing itu
disembelih diantara syurga dan neraka, lalu diberitahu: “Hai ahli syurga
kini kekal tanpa mati, hai ahli neraka kini kekal tanpa mati.”
Demikianlah ayat: Wa andzirhum yaumal hasrati idz qudhiyal amru (Yang
bermaksud) Peringatkanlah mereka akan hari kemenyesalan ketika maut
telah dihapuskan.”
Abu Hurairah r.a. berkata: “Janganlah gembira
seorang yang lacur dengan suatu nikmat kerana dibelakangnya ada yang
mengejarnya iaitu jahannam, tiap-tiap berkurang ditambah pula nyalanya.”
Kata Al-Marhum Syeikh Naem As-Saufi dalam kitab Mengenal Ruh : Bermula ada pun Ruh Idhafi itu maka daripadanya asalnya Jawahir. Ada pun Ruh Idhafi itu ialah Nuktah. Yang mengadakan Nuktah itu Zat Allah yang Maha Suci. Maka Nuktah itu adalah Titik. Maka Titik itu didalam BA, maka bernamalah ia Bismillah…. Maka dari huruf Bismillah…. itulah asalnya kejadian alam semesta dan segala isi-isinya. Apabila BA itu terbalik ianya dinamakan NUN. Maka Roh Idafi itulah izin Allah didalam diri kita. Maka Ruh Idhafi itulah dinamakan Ujud Idhafi. Maka Ruh Idhafi itulah dinamakan Nyawa Muhammad, Nyawa Adam, Nyawa orang-orang Mukmin dan Nyawa kepada Ruhani.
Maka kenyataan Ruh Idhafi itulah Ruhul Quddus. Maka kenyataan Ruhul Quddus itu ialah Ruhani. Kenyataan Ruhani itu ialah Nafas kita. Maka ada pun Ruh Idhafi itu didalam diri. Maka Hakeqat itu diri, dan diri itu didalam Idhafi. Pasal Nabi Musa AS tidak kenal apa itu Idhafi, maka sebab itu Nabi Musa AS tidak kenal siapa itu Nabi Khidir AS. Maka sebab itu Nabi Musa tidak sanggup mengikuti perjalanan Nabi Khidir AS sampai pada edahnya…
Wallahu’alam…
Intrinya komentar saudara Banjoe di atas seperti pautan di bawah ini:
https://jalanakhirat.wordpress.com/2010/07/06/rahsia-bismillah-dan-roh-idhafi/
Terima kaseh salam hormat.
Masya’Allah… Thread bapak itu udak cukup jelas lagi kemas, puas lagi faham orang membacanya. Kami itu nambah aja koq nulis fahaman dari pandangan sudut laen. Kami sekadar nyalin aja dari kitab Mengenal Ruh, karya Al-Marhom Syeikh Thalib Naem As-Saufi itu.
Rasanya nggak perlu lagi komentar kami dijadikan intri weblog bapak, koq nanti server jadi sarat dan berat, koq nanti tajuknya yg hampir sama akan bertindeh. Ruang index itu pun udah penuh katub, koq sukar dirujuk. Kalo ditanya orang nanti kami nggak ngerti menjawab, kami comaan penyalin aja.
Maap itu sekadar pandangan kami dan salam hormat…
saudara Babjoe tidak salah rasanya kita berkerjasama mengembangkan ilmu pengetahuan. Penghormatan saya terhadap saudara bukakan sekadar kata kata manis malah dari perasaan yang tulus, lantaran itu saya sentiasa menghargainya.
selain kita menyajikan ilmu pengetahuan kita harus memahami citarasa pembaca, kadangkala komentar saudara yang pendek sangat menarik perhatian pembaca dan ini bukanlah omongan kosong dari saya kerana saya sentiasa mengkaji statistik citarasa pembaca. Seringkali komentar saudara yang dijadikan intri menjadi Top Post.
Suatu masa dulu weblog cerita politik dan seks menguasai Top Blog Woerdpress, tapi kini weblog ugama telah boleh menyainginya. Banyak pengunjung weblog cerita Politik murahan dan seks yang mula mengemari weblog ugama. sebelum ini mungkin salah kita yang kurang mengembangkan pengetahuan ugama diweblog. Sesungguhnya neluri ingin mengenal tuhan itu ada di setiap manusia dan kita haruslah membantu mereka dengan cara yang tanpa mereka sedari.
Jika weblog ini terlalu sarat nanti kita pecahkan menurut bidang syariat, hakikat, tauhid dan makrifat dan mungkin saya sediakan weblog khusus untuk komentar saudara Banjoe. Sesungguhnya tidak rugi kita mengembangkan pengetahuan ugama untuk menghayati sifat Rasulullah saw itu menyampaikan amanah kebenaran dengan bijaksana ( Sidiq, amanan, tabhligh dan fathonah ).
terima kaseh salam hormat.
Tapi kalo bapak sediakan weblog khusus untuk kami, pastinya kami akan cabut lari. Kami hanya sebutir melukut ditepi gantang. Weblog bapak Jalan Akirat ini terbuka luas kepada semua……
Weblog bapak Jalan Akirat ini info-infonya yang bapak masukkan antara yang terbaik. Sebab saknika ada, ada jalan dunia dan ada jalan akhirat. Semoga ianya dapat memenuhi citarasa pengunjung, pemilihan antara dua persimpangan jalan..
Maap, W’Salam…
Saya pernah mendengar istilah Rohayati, apakah itu tdk termasuk dlm Roh kita? mohon bantuan untuk menjelaskan.
Trus apa bedanya ruh dg jiwa, soalnya saya sering denger org mempelajari ilmu jiwa, tetapi tdk pernah denger ilmu Ruh. Ada yg bilang bahwa di dlm jiwa itu ada ruh, berarti jiwa dan Ruh itu sesuatu yg lain. Jg ada yg menjelaskan bahwa Ruh itu klo orgnya meninggal langsung kembali kpd Allah, sedangkan jiwa (arwah) kadang masih penasaran di alam lain. Mohon penjelasan bg siapa saja yg memahami bener 2 hal ini. Wslm
macam2 roh sebgaimn penjelasan diatas, lebih tepat di sebut Nafs (jiwa).
mohon dikongsi yerk..
Dapat tambahan ‘ilmu
Syukran wa yarhamukallah…
Salam ukhuwah..
Dapat tambahan ‘ilmu
Syukran wa yarhamukallah…
Salam ukhuwah….
Pertanyaan Saya pembagian macam2 ruh ini berdasarkan apa? Karena aneh bagi Saya. Kata “Idofi” sebagaimana sayafahami dari Istilah bahasa Arab maknanya adalah “tambahan”. Lalu ada istilah Ruh Ruhani, bukankah kata “ruh” dan “Ruhani” itu sama maknanya? bedanya adalah Ruh itu adalah berasal dari bahasa Arab, sedang ruhani itu berasal dari istilah hindu?
Lalu ada istilah ruh Rabbani, bukankah makna Rabbani itu penisbatan kepada Rabb (Tuhan)? Jadi makna ruh Rabbani adalah ruh yang berasal dari Tuhan?
Mohon penjelasannya, Jazakallahu khairan Jaza’
saya ingin belajar darimu gurur
La maujud bilhaqqi ilallah…
Tiada yang wujud melainkan ALLAH semata-matanya ALLAH jua….
wallahu alaam..
Mohon maaf bila ada kata” yg kurang berkenan di hati para ikhwan..trmks untuk ilmunya..
ada yg mau ngajarin gk?
Lebih baik tau sedikit tapi bisa merasakan nikmatnya dan dampak nya dan terus belajar semata mata untuk mendekati NYA bukan skedar tau
Trimakasihs