30 October 2011

AGENDA HARIAN SEORANG MUSLIM

AGENDA HARIAN SEORANG MUSLIM

sebelum kita melelapkan mata menbuai mimpi di mlm hari,renungkanlah dahulu diri seikhlasnya dan berusahalah agar hari esok akan lebih BAIK dari hari ini.

buat diri sendiri yang serba kekurangan.........

1.Hari ini aku dh baca Al-Quran ke belum?
2.cam mana solat fardu ku hari ni?lewat ke tak?
3.Adakah aku mengingati Allah setiap masa dan ketika?
4.Sekerap manakah aku beristigfar sekurang2 nya 70 kali sehari?
5.Sejauh mana aku mendidik diri agar patuh dengan suruhan dan larangan Allah?
6.Sudahkah aku berdoa untuk kesejehteraan ibu bapa,keluarga,sahabat dan semua umat islam sebelumnya?
7.Adakah aku membantu orang lain kerana Allah S.W.T?
8.Sudahkah aku berniat untuk solat tahajjud pada malam hari?
9.Adakah aku merasa riak dan takbur apabila melakukan kebaikkan?
10.Apakah yang aku lakukan untuk merealisasikan konsep amar makruf nahi mungkar?
11.Adakah aku menjaga telinga,mata,mulut dan anggota lain dari melakukan maksiat?
12.Adakah aku terima kasih dan bersyukur atas nikmat yang Allah kurniakan kepadaku?
13.Adakah aku berwuduk sebelum tidur?
14.Adakah aku ingin menperbaiki diri dengan lebih untuk hari esok?

Adakah kita lakukan checklist seperti ini setiap hari?ayuh kita mulakan perubahan dalam hidup kita untuk menjadi muslim yang cemerlang.

No comments: