20 February 2018

Menjalin persahabatan cara Rasulullah



Menjalin persahabatan cara Rasulullah
                                
KITA sering diingatkan supaya berhati-hati dalam memilih kawan. Rakan yang baik akan membawa kebaikan, sebaliknya yang jahat membawa kemudaratan.
Mencari kawan yang baik dan mampu membimbing ke arah kebaikan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Teman yang baik dan teman yang tidak baik itu diumpamakan seperti pembawa kasturi dan peniup api, maka si pembawa kasturi mungkin memberikan kasturi itu kepada kamu atau kamu dapat membelinya, atau kamu dapat mencium baunya yang wangi. Bagaimanapun peniup api mungkin membakar pakaianmu atau kamu dapat mencium baunya yang busuk." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Rasulullah SAW menggariskan beberapa perkara bagi memilih teman atau kawan yang baik, antaranya :
• Hendaklah bersahabat dengan orang yang bertakwa dan beriman
Sabda Baginda bermaksud:"Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan berikan makan kecuali kepada orang yang bertakwa." (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi).
• Hindari daripada berkawan dengan yang buruk perangai dan akhlaknya
Ibn Asakir menceritakan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Jauhilah kawan yang buruk (akhlak dan perangainya), kamu akan dikenali sepertinya."
Sabda Baginda lagi : "Seseorang itu berada atas cara hidup kawannya, maka perhatikanlah tiap seorang daripada kamu, siapakah yang didampinginya." (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Abu Daud).
• Menegur kesilapan kawan di atas perkara yang benar
Ubadah Ibn As-Samit berkata: “Rasulullah SAW mengikat janji dengan kami supaya dengar dan patuh ketika susah dan senang, yang disukai dan dibenci dan jangan merebut sesuatu dari tuannya kecuali ada bukti kekufurannya.
Begitu juga, kami hendaklah berkata benar di mana saja kami berada tanpa takut akan penghinaan daripada seseorang yang suka menghina, semata-mata kerana Allah.” (Hadis riwayat Muslim).
• Membantu kawan ketika kesempitan
Daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Seorang Muslim dengan Muslim yang lain adalah bersaudara, dia tidak menzaliminya dan tidak mengelakkan diri daripada menolongnya, sesiapa yang melepas hajatnya, sesiapa yang melepaskan saudaranya daripada sesuatu kesempitan, maka Allah akan melepaskan satu kesempitan daripada kesempitan-kesempitan hari kiamat, dan sesiapa yang menutup (keaiban) saudaranya, maka Allah akan melindunginya pada hari kiamat." (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Rasulullah pembawa cahaya kebenaran



Rasulullah pembawa cahaya kebenaran


MUHAMMAD bin Abdullah diputerakan pada Isnin, 12 Rabiul Awal Tahun Gajah, ketika peristiwa Abrahah al-Asyram bersama tentera bergajahnya menyerang Kota Makkah dan mahu meruntuhkan Kaabah.

Peristiwa bersejarah terhadap Kaabah itu dirakamkan dalam al-Quran melalui firman Allah dalam surah al-Fil, bermaksud: “Adakah kamu tidak memerhatikan bagaimana Tuhanmu telah bertindak terhadap tentera bergajah?

“Bukankah Dia telah menjadikan tipu daya mereka (untuk menghancurkan Kaabah) itu sia-sia? Dia mengirimkan kepada mereka burung berbondong-bondong yang melempar mereka dengan batu (berasal) dari tanah yang terbakar, lalu menjadikan mereka seperti daun-daun dimakan (ulat).”

Walaupun dilahirkan di tengah masyarakat Quraisy jahiliyah, Muhammad langsung tidak terpengaruh dengan amalan kaum itu, jauh sekali untuk bersengkokol melakukan perbuatan yang dimurkai Tuhan.

Sesuai dengan latar belakangnya daripada keturunan mulia dan disegani, bersambung dengan Nabi Ibrahim melalui puteranya Nabi Ismail, sejak kecil Muhammad terpelihara daripada perkara dan perbuatan menyalahi agama.

Ketika kanak-kanak, baginda dikunjungi Jibril dan dibelah dadanya bagi mengeluarkan segumpal darah lalu membersihkannya dengan air zam zam dan meletakkannya kembali ke dalam dadanya.

Pada usia remaja, pendapat baginda diterima masyarakat dalam menyelesaikan masalah. Pendek kata, dalam segala urusan yang mengakibatkan pertikaian, Muhammad dipanggil sebagai pendamai dan ‘hakim’.

Muhammad diangkat Allah sebagai rasul pada usia 40 tahun, ketika berkhalwa di Gua Hira’. Kerasulannya bukan terbatas pada kaum Quraisy yang hidup dalam kegelapan ketika itu, malah melangkaui sempadan dan bangsa.

Firman Allah bermaksud: “Kami telah mengutus engkau Muhammad kepada manusia sebagai Rasul. Cukuplah Allah menjadi saksi. Sesiapa mentaati Rasul, maka sesungguhnya dia mentaati Allah...(an-Nisa: 79-80)

Selepas kerasulannya, Muhammad tidak lagi dipandang tinggi oleh sebilangan besar masyarakat Quraisy, malah ada yang mengejek dan melemparkan pelbagai tohmahan, termasuk mengatakannya gila.

Baginda juga mahu diperdayakan bangsawan Quraisy dengan pelbagai tawaran, termasuk wanita cantik dan harta. Namun, semua itu ditolak oleh Muhammad.

Lebih dahsyat, dalam usahanya menyampaikan kebenaran dakwah Islam, sekali gus menolak kehidupan jahiliyah yang diamalkan kaumnya selama ini, nyawa baginda turut terancam.

Walaupun orang Quraisy berusaha sedaya-upaya membunuh Muhammad dan melenyapkan ajaran Islam, kuasa Allah mengatasi segalanya, kerana nyawa baginda tetap selamat dan agama lurus itu tetap terpelihara.

Malah, ekoran hasrat jahat Quraisy itu membawa kepada peristiwa penghijrahan Muhammad bersama sahabatnya ke Madinah, yang akhirnya menyaksikan perkembangan pesat agama Islam.

Usaha dan kegigihan Muhammad menyampaikan ajaran Allah akhirnya mendapat kejayaan, malah kesinambungan dakwah itu diteruskan sahabat dan tabiin, sehingga ke seluruh benua Asia dan sebahagian Eropah.

Kini, penganut Islam berbilion dan hidup di merata-rata tempat, termasuk di negara komunis dan sosialis. Kenyataannya, umat Islam semakin bertambah, kerana berkat usaha Muhammad satu ketika dulu.

Pengutusan Muhammad sebagai Nabi dan Rasul terakhir kepada umat manusia adalah rahmat, yang membolehkan kita hari ini membezakan perkara baik dan buruk, dosa dan pahala, Tuhan dan hamba, dunia dan akhirat.

Ini sesuai dengan firman Allah yang bermaksud: Kami tidak mengutuskan engkau (wahai Muhammad) kecuali menjadi rahmat bagi semesta alam. (al-Anbiya: 107)

Muhammad adalah penyelamat umat daripada kesesatan akidah, kedangkalan siasah syariah dan muamalat serta kejumudan pemikiran. Baginda memang patut disanjungi dan dijulang kerana jasanya cukup besar.

Kini tiba lagi ulang tahun hari keputeraannya dan ia pasti disambut seluruh umat Islam. Walaupun rumpun penganut Islam berbilang bangsa dan warna kulit, sambutannya tidak lari daripada mengungkapkan kalimah pujian dan selawat ke atas Muhammad.

Mengenai sambutan hari keputeraan junjungan besar Muhammad ini ada hadis memperkatakannya: “Sesiapa yang membesarkan hari kelahiranku, nescaya aku akan menjadi penolongnya pada hari kiamat dan sesiapa membelanjakan satu dirham untuk maulidku (keputeraan), seolah-olah dia membelanjakan emas sebesar gunung untuk agama Allah.”

Imam Syafie berkata: “Barang siapa mengumpulkan orang Islam untuk menyambut Maulid Nabi Muhammad saw dengan membaca maulid dan mengadakan syarahan berkenaannya serta menyediakan makanan bagi mereka dan membuat kebajikan, nescaya Allah akan membangkitkan mereka pada hari akhirat bersama para wali, orang syahid dan soleh. Dia berada dalam syurga yang penuh kenikmatan.”

Justeru, pada kesempatan ini marilah kita menyambut ulang tahun keputeraan Muhammad dengan memberikan selawat sebanyak-banyaknya sebagai tanda kebanggaan dan kesyukuran menjadi umatnya.

Sempena hari mulia itu, tidak salah jika kita menjadikannya sebagai titik tolak dan pembakar semangat untuk menjadi insan lebih baik, dari segi iktikad, amalan, tutur kata dan budi pekerti.

Dalam agama pun, kita sangat dituntut mencontohi sikap dan sifat Muhammad, lebih-lebih lagi terhadap ajaran yang disampaikannya yang perlu dipatuhi dan dipraktikkan supaya kita tidak terkeluar daripada golongan umat Muhammad.

Memang dalam kehidupan akhir zaman yang serba-serbi pantas berlaku dan berlalu, sesetengah umat Islam sibuk dengan urusan duniawi, seolah-olah mahu hidup di dunia buat selama-lamanya dan langsung tidak menghiraukan kehidupan akhirat.

Keasyikan itu kadangkala mengakibatkan asas tuntutan Allah dan Rasul, seperti solat diabaikan. Bagi golongan ini, alangkah sukarnya memperaktikkan tuntutan Allah seperti yang dianjurkan Muhammad.

Mereka yang liat dengan tuntutan itu kadangkala tidak sedar mereka sebenarnya lupa maksud sebenar pengertian ‘ikut’ dan ‘patuh’ kepada Allah dan Rasul-Nya, Muhammad seperti yang disebut dalam al-Quran.

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang-orang beriman ikutlah Allah dan RasulNya...(Muhammad:33)

Perkataan “ikut” itu tidak terhenti setakat perakuan lidah dan hati terhadap keesaan Allah dan Muhammad adalah Rasul-Nya, malah perlu ditonjolkan dengan amal ibadah serta menghiasi kehidupan dengan adab dan tingkah laku mulia.

Tidak dinafikan, memang sukar untuk mempraktikkan segala yang disampaikan Rasulullah, terutama bagi mereka yang tipis iman dan sering terjebak dalam dosa dan noda.

Apa pun, selagi kita mengaku umat Muhammad, jangan sampai tingkah laku kita membawa kepada unsur penentangan terhadap ajaran yang disampaikannya, kerana musibahnya cukup besar.

Firman Allah dalam surah al-Nisa, ayat 115, bermaksud: “Sesiapa menentang Rasul selepas nyata petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang-orang mukmin, nescaya kami angkat dia menjadi pemimpin apa yang dipimpinnya dan kami masukkan dia ke dalam neraka jahanam. Itulah sejahat-jahat tempat kembali.”

Kewajiban untuk Meningkatkan Kecintaan dan Penghormatan buat Rasulullah



Kewajiban untuk Meningkatkan Kecintaan dan Penghormatan buat Rasulullah

Allah telah berfirman kepada Rasulullah (s.a.w) untuk mengingatkan ummatnya yang mengakui mencintai Allah, untuk mencintai NabiNya dan katakanlah kepada mereka,"Jika kamu mencintai Allah, ikutlah (dan cintai dan hormati) aku, dan Allah akan mencintai kamu" (3:31) Sambutan Maulidurrasul (s.a.w) merupakan natijah atau kesan akan adanya perasaan kecintaan terhadap Rasulullah (s.a.w), perasaan taat kepada baginda, sentiasa mengingati baginda, mencontohi baginda dan berbangga dengan baginda sebagaimana Allah bangga terhadap baginda kerana Allah memuji akan baginda didalam Al-Quran, "Sesungguhnya engkau mempunyai akhlaq yang mulia" (al-Qalam:4) Tahap kecintaan kepada Rasulullah (s.a.w), merupakan antara pengukur kepada tahap kesempurnaan keimanan antara seseorang mukmin dan seorang mukmin yang lain. Dalam sebuah hadith sahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah (s.a.w) telah bersabda,"Tidak sempurna iman kamu sehingga aku lebih dicintainya daripada anak, ibu bapa dan manusia seluruhnya." Dalam sebuah hadith lain yang diriwayatkan oleh Bukhari Rasulullah (s.a.w) berfirman,"Tidak sempurna iman kamu sehingga aku kamu lebih cintai daripada diri kamu sendiri." Dan Sayyidina 'Umar berkata,"Ya Rasulullah aku mencintaimu lebih daripada diriku sendiri. Kesempurnaan iman seseorang itu amat bergantung pada kecintaannya terhadap Rasulullah (s.a.w) dan para Malaikat sentiasa memuji baginda sebagaimana yang dimaksudkan didalam ayat al-Quran yang berbunyi, "Sesungguhnya Allah dan para Malaikat sentiasa bersalawat keatas Nabi" (33:56). Seterusnya ayat ini disambung dengan perintah Tuhan,"Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu keatasnya". Ayat ini sahaja menjadi bukti bahawa kualiti iman seseorang itu bergantung kepada dan dizahirkan melalui selawat kepada Nabi (s.a.w). Ya Allah! Limpahkanlah selawat serta salam kepada Nabi, ahli keluarga baginda dan para sahabat.

2-2 Rasulullah (s.a.w) menekankan bahawa hari Isnin sebagai hari Kelahiran Baginda
Abu Qatada al-Ansari meriwayatkan didalam Sahih Muslim, kitab as-siyam (puasa), bahawa Rasulullah (s.a.w) kenapa beliau berpuasa pada hari Isnin, dan baginda bersabda,"Itulah hari aku dilahirkan dan itulah juga hari aku diangkat menjadi Rasul." Daripada Mutawalli Sha'rawi:"Banyak peristiwa yang ajaib telah berlaku pada hari baginda (s.a.w) dilahirkan sebagai bukti bagi hadith dan sejarah bahawa malam Rasulullah (s.a.w) dilahirkan tidak seperti malam-malam manusia lain dilahirkan". Peristiwa yang termaktub didalam hadith termasuklah gegaran yang dirasakan di istana 'Chosroes' dan padamnya api yang telah menyala selama 1000 tahun di Parsi dan beberapa peristiwa-peristiwa lain yang ditulis didalam karangan Ibnu Kathir, al-Bidaya, Jilid 2, mukasurat 265-268. Daripada Kitab al-Madhkal oleh Ibnu al-Hajj (jilid 1, ms. 261) "Menjadi satu kewajiban bagi kita untuk membanyakkan kesyukuran kita kepada Allah setiap hari Isnin bulan Rabi'ul Awwal kerana Dia telah mengurniakan kepada kita nikmat yang besar iaitu diutusNya Nabi (s.a.w) untuk menyampaikan Islam kepada kita dan menyebarkan salam. Apabila baginda ditanya mengapa baginda berpuasa pada hari Isnin, baginda bersabda,"Hari itu adalah hari kelahiranku". Oleh kerana itu, hari tersebut telah memberi satu 'penghormatan' kepada bulan tersebut, kerana hari itu merupakan hari Rasulullah (s.a.w) dan baginda bersabda,"Aku merupakan penghulu bagi anak cucu Adam dan aku tidak mengatakan ini kerana kesombongan …dan baginda bersabda: Adam dan anak cucunya akan bernaung dibawah panji-panjiku pada hari pembalasan kelak. Hadith-hadith ini merupakan riwayat 'Shaikhayn' Bukhari dan Muslim. Dan Muslim menulis didalam Sahih nya, Rasulullah (s.a.w) bersabda, Aku telah dilahirkan pada hari Isnin dan pada hari yang sama juga wahyu yang pertama telah diturunkan kepadaku." Rasulullah (s.a.w) mengutamakan hari kelahiran baginda dan memuji serta bersyukur kepada Allah, dengan berpuasa pada hari tersebut (Isnin) seperti yang diriwayatkan oleh Abu Qatada didalam sebuah hadith. Ini bermakna, Rasulullah (s.a.w) telah melahirkan dan menzahirkan perasaan gembira baginda dengan berpuasa pada hari tersebut - salah satu daripada bentuk ibadah khusus. Oleh kerana Rasulullah (s.a.w) sendiri mengutamakan hari tersebut, jadi sebagai mencontohi baginda, sambutan atau ibadah yang selaras dengan shari'ah adalah dibolehkan - walaupun mungkin kaedah menyambutnya mungkin boleh berubah mengikut keadaan dan tempat tetapi dzat/intipati sambutan itu tetap sama. Dan kerana itu, berpuasa, memberi makanan kepada orang fakir miskin, bersama-sama berselawat kepada Nabi (s.a.w), ataupun bersama-sama mengingati dan merenung akan akhlaq baginda yang terpuji lagi mulia - semuanya merupakan kaedah ataupun cara yang boleh dilakukan untuk mengutamakan dan menyambut hari tersebut. (Sila lihat hadith," Meninggal pada hari Isnin" dibawah)



2-3 Firman Allah: Bergembiralah dengan Nabi (s.a.w)
KETIGA: Untuk menyatakan kegembiraan kita untuk baginda Rasulullah (s.a.w) kerana Allah telah mengutuskan baginda kepada kita seperti firman Allah didalam al-Quran, " diatas nikmat dan rahmat daripada Allah, biarlah mereka bergembira" (Yunus:58).

Perintah ini datang kerana kegembiraan menjadikan hati rasa bersyukur diatas rahmat Allah. Rahmat apakah lagi yang lebih besar selain Rasulullah (s.a.w) sendiri, dan Allah berfirman,' Kami tidak menurunkan kamu melainkan sebagai rahmat kepada seluruh manusia.' (Al-Anbiya':107)

Kerana Rasulullah (s.a.w) diutus sebagai rahmat untuk semua manusia, kegembiraan menyambut kelahiran baginda tidak tertakluk pada yang Muslim sahaja, bahkan seluruh manusia, sepatutnya melahirkan rasa kegembiraan tersebut. Malangnya, pada masa sekarang ramai Muslim yang beriya-iya menentang perintah Allah untuk bergembira dan menyambut hari NabiNYA.

2-4 Nabi (s.a.w) menyambut Hari-hari Bersejarah
KEEMPAT: Nabi (s.a.w), biasanya menghubungkaitkan ibadah dan sejarah dan kebiasaannya apabila tiba hari yang bersejarah tersebut, baginda mengingatkan kepada para sahabat akan hari tersebut dan supaya mereka menyambutnya walaupun peristiwa itu telah berlaku beribu-ribu tahun yang lampau. Dalil mengenai perkara ini dapat dilihat didalam hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan perawi-perawi yang lain ini, "Apabila Rasulullah (s.a.w) tiba di Madinah beliau melihat kaum Yahudi berpuasa pada hari 'Ashura. Baginda pun bertanya kepada mereka mengenai hari tersebut dan mereka pun berkata, pada hari tersebut, Allah telah mnyelamatkan Nabi mereka, Sayyidina Musa dan menenggelamkan musuhnya dan kerana peristiwa itu mereka berpuasa sebagai tanda kesyukuran kepada Allah diatas anugerah tersebut." Rasulullah setelah itu terus bersabda yang mana hadith ini merupakan hadith yang cukup terkenal," Kami lebih berhak keatas Musa daripada kamu," dan baginda berpuasa pada hari tersebut ('Ashura) dan hari sebelumnya.


2-5 Allah Berfiman," Berselawatlah Kamu Kepada Nabi"
KELIMA: Memperingati kelahiran Rasulullah (s.a.w) akan membuatkan hati kita tergerak untuk berselawat keatas Nabi (s.a.w) dan memuji baginda yang merupakan satu perkara yang diarahkan oleh Allah di dalam ayat,

"Sesungguhnya Allah dan para Malaikat berselawat keatas Nabi, wahai orang-orang yang beriman ! berselawatlah kamu dan berilah salam keatasnya" (Al-Ahzab:56). Berkumpul beramai-ramai dan mengingati Nabi (s.a.w) akan membuat kita mudah untuk mendoakan baginda serta berselawat dan memuji-muji baginda. Siapakah yang berhak untuk menghalang apa yang telah Allah perintahkan di dalam Al-Quran? Pahala dan manfaat serta cahaya yang Allah berikan kepada hati kita kerana mematuhi perintahnya, tidak dapat diukur. Suruhan itu pula dinyatakan dalam keadaan jamak (ramai - 'plural') didalam kaedah nahu bahasa Arab (sila rujuk ayat al-Quran) : Allah dan MalaikatNya berselawat dan memuji Nabi - didalam satu perkumpulan yang ramai. Adalah tidak benar sama sekali untuk menyatakan bahawa selawat keatas Nabi (s.a.w) hanya boleh/perlu dilakukan secara bersendirian.



2-6 Kesan Memperingati Maulid untuk Orang Kafir
KEENAM: Apabila seseorang yang tidak beriman, bersama-sama menyatakan kegembiraan dan menyambut Maulidurrasul (s.a.w), atas rahmat dan kemurahan Allah, orang itu akan dapat manfaatnya. Perkara ini ada dinyatakan didalam sahih Bukhari. Bukhari meriwayatkan bahawa setiap Isnin, Abu Lahab akan dihentikan siksaan kubur yang diterimanya kerana beliau telah membebaskan hambanya, Thuwayba yang telah mengkhabarkannya kelahiran anak saudaranya, Nabi Muhammad (s.a.w).

Hadith ini terkandung didalam kitab Nikah oleh Bukhari dan Ibnu Kathir pula membicarakannya didalam kitab-kitabnya Sirat al-Nabi Jilid 1: ms 124, Mawlid al-Nabi ms 21 dan al-Bidaya ms.272-273. Seorang hafiz (hafal al-Quran), Shamsuddin Muhammad ibn Nasiruddin ad-Dimashqi telah menulis didalam kitabnya Mawrid as-sadi fi Mawlid al-Hadi : "Jika seorang kafir yang memang dijanjikan tempatnya di neraka dan kekal didalamnya" "hancur tangan-tangannya"; (surat 111) diizinkan untuk direhatkan daripada siksa kubur setiap hari Isnin kerana bergembira dengan kelahiran Ahmad, inikan pula hamba yang seluruh hidupnya bergembira dan bersyukur dengan kehadiran Ahmad dan meninggal dengan menyebut "Ahad"? - [tentu lebih lagi ganjarannya - penterjemah]



2-7 Kewajiban Mengetahui Sirah dan Mencontohi Asas-asas Akhlaq Yang Baik
KETUJUH: Kita disuruh untuk mengenali Nabi kita, tahu akan kehidupan baginda, mengenai mukjizat baginda, kelahirannya , akhlaqnya, keimanan baginda, tanda-tanda kenabian beliau (ayat wa dala'il), khalwat yang baginda lalui, ibadah baginda lagipun bukankah perkara-perkara ini sepatutnya diketahui oleh setiap Muslim? Apakah cara yang lebih baik lagi selain daripada meraikan hari kelahiran baginda, iaitu hari permulaan kehidupan baginda, dan seterunya supaya kita terdorong untuk mengenali baginda dengan lebih mendalam lagi. Memperingati hari kelahiran baginda akan membuka ruang bagi kita untuk memperingati perkara-perkara lain yang berkaitan dengan baginda. Apabila ini kita lakukan, Allah akan redha pada kita, kerana kita akan lebih bersedia untuk mengetahui sirah baginda dan lebih bersedia untuk mencontohi dan mengamalkan akhlaq baginda dan memperbetulkan kesilapan kita. Itulah sebabnya, kenapa sambutan hari lahir baginda merupakan satu rahmat buat kita semua.