06 June 2016

KETUHANAN PUSAKA MADINAH

                           
      
لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ     
                       اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
   
Sesungguhnya Aku berniat kerana اللهَ
Tugasan gerak organ-organ tubuh badanKu kepada اللهَ
Daku Niatkan Tasbih anggota-anggota organ tubuhku buat اللهَ.
Ku serahkan seluruh kehidupanku kebergantungan sepenuhnya KepadaMu Ya اللهَ
Tasbeh Hatiku berdetik setiap saat                         (سُبْحَانَ اللَّهِ)‎ اللهَ  
jantung gifIstighfar dari Kerdipan Mataku                     أسْتَغْفِرُاللهَ)   اللهَ)
Tahmid Dengan‎ Denyutan Nadiku                  اللهَ (اَلْحَمْدُ ِللهِ)  الله 
Tahlil ‎Degupan Jantungku                             لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱلله) اللهَ ) 
Takbir  Hela Turun Naik Nafasku                    (اللَّهُ أَكْبَرُ)‎  اللهَ        
اَلْحَمْدُ ِللهِ   syukur kepadaMU  YA اللهَ                 اللهَ    ALLAH اللهَ       

للَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ   لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ 


                                                                                                                                                                                                                                                                                    
ALLAH اللهَ ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَ ALLAH اللهَ ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَ
Related image

Related image

ALLAH اللهَ ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَ ALLAH اللهَ ALLAH  اللهَ ALLAH  اللهَALLAH  اللهَ
                                                                                                                                                                                                            

اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ
                         والله أعلم بالـصـواب  
                        Moga Bermanfaat
                            
        ..................................................................       
.......................................................................................................
        .......................................................................................................................
                         ‏ اَلسَّلَامُ عَلَيْكُم وَرَحْمَةُ اَللهِ وَبَرَكاتُهُ‎     
Doa dan usap keseluruh tubuh setiap lepas solat
Maka ucaplah sebutlah, lafazlah, katalah dengan lidahmu disetiap saat akan zikir memuji dan mengAgungkan kebesaran ALLAH Swt dengan Tasbih dibawah secara istiqomah.

100 X (سُبْحَانَ اللَّهِ)‎ 
        100X (أسْتَغْفِرُاللهَ)
            100X (الْحَمْدُ لِلَّهِ)
         100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ)
             100X (اللَّهُ أَكْبَرُ)
                100X (اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ)  
                 100X (لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسُوُل اللّهِ)
                           اَللَّهُمَّ صَلِّىْ عَلَىْ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ   
                                   لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيْمِ                            
                                      لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ ٱلظَّالِمِينَ
                            اَلْحَمْدُ ِللهِ  syukur kepadaMU  YA اللهَ    
                                   آمِيْنُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن
.........................................................................
                         Zikirullah

                                                  
                                

Daun ceri..

Daun ceri....banyak ditanam utk hiasan..


Sekadar bagi pengalaman..
Ibuku menderita diabetes atau kelebihan gula dlm darah sehingga apabila tubuh luka maka akan SUSAH UNTUK PULIH.
kerana ibuku juga stroke dan hampir seluruh tubuh susah digerakkan sehingga sepanjang hari hanya tidur /berbaring saja.
Sudah sejak satu tahun yg lalu pinggul ibuku terluka (mungkin kebanyakan terlentang) luka itu membuat lobang dipinggul sehingga mengeluarkan darah dan akhirnya bernanah dan busuk. Luka itu mulai melebar dan membuat lobang sana sini hingga luka itu kelihatan sangat parah..dan menimbulkan bau busuk (tidak usah sy tampilkan fotonya krn menjijikkan )
Sepulang dr malaysia sy berusaha konsultasi dgn dokter tentang luka tersebut , dan dokter berkata apabila bagian tubuh sdh mulai membusuk harus di potong supaya tdk melebar kemana mana .sy sdh coba berbagai cara tp luka itu tdk kunjung sembuh
Lalu ada seorang teman yg menyarankan untuk minum rebusan daun talok /kersen/seri, dan sy putuskan untuk mencoba ..
Awal minum daun itu ibuku demam dan luka mengeluarkan nanah banyakkkkkk hingga harus sy ganti perban beberapa kali , setelah dua hari minum ..luka itu tdk mengeluarkan nanah lagi dan mulai keluar darah merah dan hari berikutnya seperti ada daging yg tumbuh menutupi luka .
Luka itu mulai membaik dan tidak mengeluarkan darah atau nanah lagi, dalam waktu sebulan ..luka mulai kering. Dan luka kecil mulai tertutup , luka besar mulai menciut .

Sampai saat ini masih saya minum kan ..tp daunnya tdk sy rebus tp sy keringkan dan sy sedu seperti bikin teh hijau. Satu gelas diminum dua kali sehari.

06 May 2015

Article "Bicaraku tentang Hantu dan Puaka"


Cerita-cerita hantu, puaka, atau jembalang begitu sebati dan menjadi satu rencah di dalam alam Melayu. Malah dewasa ini banyak cerita-cerita seram dihidangkan kepada kita baik di dalam media cetak mahupun media elektronik. Ada yang tidak percaya dan tak kurang pula yang percaya kewujudan dan pengaruhnya kepada kehidupan manusia. Kerana itulah institusi-institusi bomoh atau pawang masih bertahan dalam dunia yang semakin maju dan moden ini.

Pontianak, langsuir, pocong, dan pelbagai lagi panggilan sering dinisbatkan pada makhluk yang menjadi igauan ngeri kebanyakaan kita. Wajah yang hodoh dan menakutkan sering menjadi satu label kepada hantu-hantu ini. Tanah perkuburan, hutan tebal, dan rumah tinggal pula sering dikaitkan dengan kemunculan mereka.

Kerana takut kepada hantu-hantu inilah ada yang memakai tangkal, ada yang membuat semah, ada yang meminta izin kepada penunggu laut, hutan, dan gua takala ingin masuk ke dalamnya, dan pelbagai lagi kaedah dicipta manusia untuk terhindar dari kecelakaan yang dibawa oleh mereka. Tak kurang pula yang meminta nombor ekor, minyak pengasih, dan ilmu-ilmu paranormal dari mereka ini. Begitulah kuatnya kesan hantu dalam masyarakat kita.

Di sini saya ingin menyatakan bahawa hantu-hantu tersebut tidaklah menakutkan jika dibandingkan dengan hantu yang akan saya nyatakan di bawah ini.

Hakikat Hantu

Hantu yang saya maksudkan ini sememangnya menakutkan. Mereka berupaya memporak-peranda dan memusnahkan hidup seseorang insan. Hantu-hantu ini dapat merenggangkan hubungan suami-isteri, merosakkan ikatan kemasyarakatan, dan juga melemahkan perpaduan sesama insan.  Malah mereka dapat menimbulkan seribu-satu masalah dalam kehidupan manusia.

Mereka mampu merasuk diri manusia yang tidak memakai apa-apa ‘pendinding’. Pendinding yang paling baik adalah tangkal yang diambil dari Al-Quran al-karim. Bagaimanapun, rasukan hantu dan puaka ini masih boleh terjadi andai ikatan tangkal itu longgar atau diikat dengan cara yang salah iaitu bukan dari cara yg ditunjukkan oleh nabi Muhammad SAW.

Bagaimanakah untuk kita melawan hantu-hantu ini? Caranya kita perlu membersihkan atau menyucikan tempat berkumpul atau sarang hantu-hantu tersebut. Nampak mudah tetapi perlaksanaannya memerlukan semangat dan keazaman yang kuat. Andai sarangnya telah dibersihkan maka hantu dan puaka tersebut tidak dapat menggangu manusia sewenang-wenangnya.

————————————————————————————

Bismillahirahmanirahim. Sesungguhnya hantu-hantu tersebut adalah hasad, dengki, khianat, ujub, riak, bongkak, sombong, malas, syak-wasangka, penakut, tidak amanah, kedekut, tamak haloba dan berbagai-bagai lagi . Segala sifat-sifat keji itulah sebenarnya hantu-hantu yang dapat merosakkan diri manusia. Untuk menghalaunya dari diri kita, kita perlu membersihkan sarang berkumpulnya hantu-hantu tersebut. Di mana?

….inna fil jasadi mudghah, iza solahat, solahal jasadu kulluh, wa iza fasadat, fasadal jasadu kulluh, ala wa hial qalb’

Di dalam jasad ada seketul daging. Jika ia baik maka baiklah keseluruhan jasad, andai ia buruk maka buruklah sekalian jasad. Sesungguhnya ia adalah hati.

Kita mengunakan tangkal al-Quran sebagai pendinding kita. Ianya perlu diikat kemas dan kuat supaya tidak terjatuh atau terlucut. Ia perlu diikat pada apa? Pada lengan? Pada kaki? Pada pinggang? Pada leher? Ianya perlu diikat pada kehidupan kita. Jangan tanggalkan tangkal itu walau sekejap sekalipun.

            Sememangnya kita perlu takut kepada hantu-hantu ini. Kerana apa? Kerana kita takut jika ianya merosakkan iman kita, ketakwaan kita, keikhlasan kita, dan juga akhlak kita. Atas sebab itulah kita perlu melawannya sekuat hati. Inilah yang dipanggil jihad al-kubra (jihad paling besar) oleh Rasulullah SAW.

            Wahai sahabat sekalian, kenapa kita takut kepada hantu-hantu di perkuburan cina, di bawah pokok besar, di dalam rumah tinggal, atau yang berada tengah belantara sedangkan hantu yang paling besar dan menakutkan itu berada di dalam diri kita sendiri?

Di dalam kehidupan nabi dan para sahabat, pernahkah kita mendengar penekanan mereka mengenai kaedah-kaedah menghalau pontianak, mengusir polong, atau menangkap toyol.? Akan tetapi nabi Muhammad SAW menekankan supaya kita bersifat amanah dalam hati, benar dalam percakapan, dan jujur dalam perbuatan. Baginda mengajar kita supaya tidak dengki-mendengki, hasut-menghasut, riak, sombong, dan segala sifat yang negatif dalam diri manusia.


Sesungguhnya itulah hakikat hantu yang sebenarnya. Semoga Allah SWT meredhai kita dan memberi kita kekuatan melawan nafsu kita yang mengila. Wabillahi taufik wal hidayah. Wasalam.

22 April 2015

Perkara Asas "Mesti Tahu" Tentang Servis Kereta

23 Perkara Asas "Mesti Tahu" Tentang Servis Kereta


Menghantar kereta ke bengkel untuk diservis adalah cara yang terbaik bagi mereka yang tidak mahir dalam proses penyelenggaraan kenderaan. Namun jika anda tersilap langkah dengan menghantar kenderaan anda ke bengkel yang "cekik darah" atau "bengkel jerung", pasti anda akan "disembelih" lantaran harga caj perkhidmatan yang adakalanya tidak munasabah dengan kerosakkan yang sebenar.

Berikut adalah 23 perkara asas tentang servis kereta yang biasanya dilakukan oleh sesetengah pengusaha bengkel baik pulih dan servis kenderaan kepada pelanggan yang kurang arif berkenaan dengan kerja-kerja penyelenggaraan :

1. Minyak hitam.
Minyak hitam yang bukan jenis sintetik perlu ditukar pada setiap perjalanan menjangkau 5,000km atau selama 3 bulan . Kalau minyak jenis sintetik, berkemungkinan dalam jumlah perjalanan 7,500km atau 10,000km.

2. Filter - sama seperti minyak enjin.
Minyak mineral biasa - 5000km 
Minyak Synthetic - 7500km hingga 10000 km 
Kebiasaannya, apabila tukar minyak enjin tu, maka tukarkan juga filter minyak tu sekali (oil filter)

3. Spark plug - 20,000 km perjalanan mengikut buku jadual penyelenggaraan.
Tapi jika anda menggunakannya sampai 30,000 hingga ke 40,000 km tidak menjadi masalah... Alatan ini bukan kritikal sangat. Tetapi kalau dah lebih 40,000 km tidak ditukar, "electrode" akan menipis, maka perlu ditukarkannya ...Harga untuk 4 biji adalah sekitar RM20.00 ke RM25.00.

4. Bateri kereta - 18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan...Jika kita selalu buat pengisian semula airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun... kalau selalu lupa topup dan selalu kering..., dalam masa 6 bulan pun bateri boleh "kong".

Free maintenance battery lain pulak ceritanya...tak payah "top up" air , harga lebih mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di Malaysia banyak barang tipu...so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai... BOSCH, CENTURY... tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok.

Bateri yang baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik. bandingkan bateri tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu anda kena compare dengan NS50 dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau NS40L..

5. Timing belt - 60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ini mengikut jenis kereta. Banyak pengguna tidak tahu akan hal ini. Apabila perjalanan sampai 60,000km terus tukar yanpa mengira kereta apa yang digunakan.

6. Clutch plat - Clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman, hanya tukar bila ada simptom "clutch slipping" berlaku sewaktu pemanduan kita.

7. Fuel Filter - Anda boleh menukarkannya apabila perjalanan kenderaan mencecah setiap sekitar 40,000km. Harga peralatan ini dalam sekitar RM15.00 hingga RM20.00..

8. Air Filter atau Filter Udara - di tukar setiap 20,000km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N type, benda ni tak perlu tukar, cukup sekadar anda membersihkannya sendiri.

9. ATF - Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh dilanjutkan hingga 30,000km kepada pengguna yang ingin berjimat. Minyak ni memang penting ditukar...jangan abaikan (contohnya tidak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Caj hanya sekitar RM200++. Jika anda selalu tukar ATF, hanya pertukaran biasa sahaja, budget kurang dari RM100...ikut saiz kereta.

10. Gear Oil - untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF, tetapi sebaliknya pakailah Gear Oil. Ia boleh tukar dalam 60,000km perjalanan sekali.

11. Brake Fluid dan Power Steering Fluid - Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.

12. Radiator Coolant -sebotol RM8-RM15... selalunya warna hijau! 60,000km bolehlah tukar sekali.Kalau air radiator anda warna clear aje. Maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant, enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!

13. Air-Cond Belt/ Alternator Belt - Belt-belt ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt, seandainya kita terlupa menukarkannya sewaktu servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah dikenal pasti akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan boleh nampak. Kalau bahagian "ribs"nya dah ada"crack-crack" yang halus...maka eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru nak ditukar belt-belt ini. 

14.Adalah diingatkan maintenance schedule yang ikut "km" atau masa"3 bulan" "6 bulan" dan seterusnya ni hanya memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai "preventive maintenance"

Maksudnya, benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar. Preventive maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang kritikal dimasa akan datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect! Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar.

15.Contohnya, jika kita hanya mengikut sahaja apa yangg di syorkan oleh pembuat alat ganti, contohnya "shock absorber" perlu diganti setiap 20,000km, tentu kita tidak mampu mengikutnya! Jadi anda perlu ada asas ilmu seperti yang diterang kan di atas.

16. Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6 bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Berhati-hati ketika membeli minyak hitam di kedai spare part kerana terdapat minyak "cap ayam" yang disediakan oleh pengusaha atau mekanik bengkel. 

Botol mungkin ada cap jenama Castrol, Shell, Petronas, Eneos dan lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya adalah minyak murah "made in china". Dlm satu hari ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong wujud di bengkel-bengkel. Pengusaha bengkel tertentu mengarahkan pekerjanya untuk mengambil botol-botol kosong ini dan refill serta diletakkan seal baru supaya dapat mengaut keuntungan lebih. Adalah lebih selamat beli minyak di stesen minyak yang pasti tulen. Melainkan kalau betul-betul yakin dengan kedai spare part yang anda kunjungi itu.

17. Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km untuk kereta baru (kurang 5 tahun), setiap 20,000km unttk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat. Paling bagus utk kereta lama - bubuh gearbox treatment. Minyak gear ATF - ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di atas.

18. Flush? kalau dlm buku takde kata - maka tidak perlu. Air filter pun sama - 20,000km. Coolant - tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km pun boleh dengan syarat guna air suling or RO water. Timing belt - ditukar setiap 80,000km. Tapi pernah terjadi stretch sampai 110,000km(Wira 1.6xli) tanpa masalah sebab menggunakan timing original Mitsubishi dan ia selalu inspect timing belt keretanya. Tiada merekah, "gigi" masih elok maka tak perludi tukar. Aircond belt, altrnator belt, power steering belt - tukar semasa tukar timing belt atau apabila nampak rekahan.

19. Water pump - ditukar apabila menukar timing belt untuk kali ke dua. Kataklah kita tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita menukar timing belt utk kali kedua pada 160,000km, elok tukar sekali water pump kerana hayatnya pun hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali, tiada caj tambahan. Spark plug - every 20,000km. Atau selagi plastik kat tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau spark plug berminyak - engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus dan minyak hitam terbakar. Walau bagaimanapun, ini bukan servis biasa. Dah kira kerja yang major juga. Head gasket - tukar apabila minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil nie top-overhaul.

20. Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau 200,000km. Tapi ada juga yang mencapai perjalanan dalam 7-80,000km atau kurang 5 tahun dah kena top overhaul sebab suka lenjan engine. Ini pun sudah dikira major work. Brake pad - tukar bila haus atau bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake - pun sama. Anyway brake belakang tahan lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu pengeluar ke pengeluar yg lain.

21. Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di letak di dalam blok enjin. Secara asasnyanya pertukaran timing belt pada setiap 100,000km mengikut ketetapan pengeluar di Jepun. Tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk manakala cuaca di Malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and tear timingbelt yang dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu, adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih awal, dalam sekitar 60,000km jarak perjalanan.

22. Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing belt pada jarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan juga enjin V6 bagi model sebelum tahun 1999. Pada tahun 1996 dahulu, ada juga pemilik bengkel memberitahu timing belt boleh tahan sampai 100,000km, tak perlu tukar pada bacaan 30,000km. Kemudian, kereta kena tarik masuk bengkel sebab timing belt putus dan enjin kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka moralnya adalah kita perlu patuhi spesifikasi servis dan penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan zaman sekarang telah menggunakan timing chain sebagai ganti kepada timing belt. Ini termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota misalannya menggunakan timing chain bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu :-

Camry ACV30 - enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla Altis ZZE121 - enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios NZE10 - enjin 1NZ-FE 1500cc

23. Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin i-VTEC. ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih seperti sedia kala.


sumber: provoox.blogspot.com

Hukum Menyimpan Janggut dan Misai Dalam Islam

Hukum Menyimpan Janggut dan Misai Dalam Islam

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:-

"Di antara fitrah Islam ialah mengerat misai dan memanjangkan janggut kerana sesungguhnya orang-orang Majusi memanjangkan misai mereka dan mengerat janggut, berbezalah kamu daripada mereka dengan mengerat misai kamu dan memanjangkan janggut-janggut kamu” 
(Ibnu Hibban)

Di dalam sebuah hadis yang di petik dari "Musannaf Ibn Abi Sayiban" diberitakan seorang Majusi yang telah mencukur janggutnya dan mempunyai misai yang panjang datang kepada Rasulullah SAW. Tatkala melihatkan ini Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:

"Di dalam agama kami, kami diperintahkan mengerat misai dan memanjangkan janggut."


Berikut dibawakan hukum menyimpan janggut mengikut 4 mazhab yang mashyur dan juga ulamak kontemporari.

Rumusan al-Qaradawi dalam Fiqh Thaharah:-

HANAFI
Sebahagian mengatakan sunat, sebahagian lagi mengatakan wajib menyimpan janggut.

MALIKI
Ada yang mengatakan makruh dan ada yang mengatakan haram mencukurnya.

SYAFI'E
Makruh mencukurnya (Imam Rafi'iy dan Imam Nawawi).

HANBALI
Wajib memeliharanya dan ada sebahagian yang hanya mengatakan sunat.

Golongan yang mengatakan SUNAT menggunakan hujah asas:

Apa yang Nabi SAW sarankan tanpa ancaman, jatuh hukum sunat. Memelihara janggut diletakkan dalam kitab-kitab fiqh dalam Bab: sunan al-fitrah.

Pendapat yang mengatakan janggut boleh dipotong(trim) pula, berpegang kepada amalan Ibn Umar RA yang mana janggutnya cuma segenggam.

Golongan yang mengatakan ia WAJIB:

Apa jua yang diperintahkan oleh Nabi SAW maksudnya wajib.

Pendapat yang mengatakan janggut tidak boleh dipotong pula berpegang dengan zahir hadith, peliharalah janggut, maka mereka akan pelihara janggut sepanjang-panjangnya.

Golongan yang mengatakan HARUS mencukur:

Pendapat yang mengatakan bahawa dibolehkan mencukur licin janggut, berpegang dengan fiqh al-maqosyid. Nabi SAW melarang kerana ada sebab pada zaman itu. Kini, illatnya(sebabnya) sudah tidak ada, maka mencukur janggut ialah harus. Menyimpan janggut adalah saranan yang disertai illat(sebab). Jika illatnya sudah hapus, maka gugurlah hukumnya. Pada zaman dulu, mencukur janggut ialah budaya orang bukan Islam. Illat utama janggut ialah membezakan Muslim daripada komuniti yang lain pada zaman Nabi SAW. Zaman itu, komuniti lain mencukur janggut, maka Nabi SAW ingin membina jati diri umat yang baru dibinanya, maka identiti umat Baginda ketika itu ialah berlawanan dengan amalan komuniti yang lain, justeru mengarahkan umatnya ketika itu menyimpan janggut. Zaman sekarang, illat itu sudah tidak ada kerana kaum dan orang bukan Islam juga turut menyimpan janggut, seperti artis, pemain bola sepak, Sikh, dan Rabbi. Maka gugurlah illatnya. 

INILAH 3 PENDAPAT YANG SAMA KUAT.

Tidak dinafikan juga tentang kewajipan membela janggut dan keharaman mencukur ini merupakan pendapat mazhab Jumhur.

Walaubagaimanapun, Dr. Yusuf Qaradawi menyalahi jumhur dengan katanya hukumnya Sunat Mu'akkad (diberatkan) dan tidaklah wajib untuk menyimpannya.

A.Hasan Bandung dan Prof Hasbi as-Siddiqi pula mengatakan harus mencukur janggut kerana beliau menggunakan fiqh maqosyid.

Fatwa Dr. Yusuf Qaradawi:

mualQardhawi (Fatawa Mu'asirat; `Awaamil as Sa'at wal Murunah fi asSyari'at alIslamiyah; Bagaimana kita berinteraksi dengan asSunnah; Fiqh al Awlawiyat)

Berpendapat keSunnahan menyimpan janggut ini termasuk Sunnah peringkat kamaliat (kesempurnaan ummat dan rupa diri umat Islam yang unik dan unggul di mata dunia). Sunnah ini ditekankan oleh Nabi SAW ketika mana umat Islam telah melaksanakan kesemua Sunnah yang dharuriat (asas) dan hajiat (keperluan). Masalahnya sekarang ialah umat Islam kini hanya nampak Sunnah yang kamaliat dan meninggalkan Sunnah-sunnah yang asas dan bersifat wajib dilaksanakan terlebih dahulu untuk membina sebuah umat yang kuat dan berwibawa. Sunnah sejenis dengan menyimpan dan menjaga janggut-misai termasuklah dalam urusan memilih jenis pakaian, warna pakaian, tutup kepala, sunnah alfitrah (sikat rambut, potong kuku, cara makan-minum, adab ke tandas, dan sebagainya.)

Kesimpulan yang boleh dibuat, pendapat yang menjadi pilihan merupakan tarjih Dr. Yusuf Qaradawi, iaitu hukumnya sunat mu'akkad dan mencukurnya tanpa keperluan ialah makruh. Illat janggut zaman sekarang adalah kerana ia menunjukkan kejantanan iaitu fitrah kelakian saja. Ini saja yang kuat untuk menetapkan hukum menyimpan janggut ini sunat dan mencukurnya makruh. Lelaki, fitrahnya ialah jantan tulen, maka berbulu menunjukkan sifat kelakian, di mana ia membezakan lelaki dan perempuan yang licin tanpa bulu muka. Janggut ditempatkan dalam bab Sunan al-Fitrah dalam kitab-kitab Fiqh.

Pilihan terbaik ialah memelihara janggut jika tiada apa-apa halangan. Bayangkan, 'free-free' je dapat pahala disebabkan anda menyimpan janggut anda. Perlu juga diingatkan bahawa jumhur mazhab mewajibkan menyimpan janggut, menunjukkan bahawa ia sesuatu yang agak berat, kerana mereka tidaklah menetapkan hukum sewenang-wenangnya tanpa berlandaskan Quran dan Sunnah. Selain menyimpan janggut, perlu juga diingatkan agar jangan hanya fokus kepada menyimpan janggut sehingga lupa dan lalai kepada ibadah-ibadah lain yang lebih penting, kerana keimanan seseorang bukanlah diukur kepada panjangnya janggut, tetapi ketaqwaan kita kepada Allah SWT.

Dengan itu, peliharalah janggut anda kerana ianya termasuk dalam Sunnah. Semoga kita mendapat pahala, InshaAllah.

Bakti Anak Selepas Ibu Bapa Meninggal Dunia?

Apakah Bakti Anak Selepas Ibu Bapa Meninggal Dunia?


Seseorang anak wajib mentaati dan berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya, tetapi adakah ia memadai atau terbatas ketika mereka masih hidup sahaja? Di dalam al-Quran terdapat banyak ayat yang menyentuh atau memerintahkan agar seseorang anak berbakti atau membuat kebajikan terhadap kedua-dua ibu bapanya, dan ia tidak terbatas ketika mereka masih hidup. Terdapat beberapa amalan kebajikan yang boleh disumbangkan oleh seseorang anak kepada kedua-dua ibu bapanya setelah meninggal dunia.


1. Menjelaskan hutang.

Islam amat menitikberatkan persoalan memberi, menerima dan membayar semula hutang kerana ia melibatkan hubungan sesama manusia ketika hidup di dunia hingga ke akhirat kelak. Seseorang yang berhutang wajib menjelaskan segala hutangnya, dan sekiranya ia meninggal dunia sebelum sempat menyelesaikan hutangnya maka tanggungjawab untuk membayar hutang tersebut adalah ke atas warisnya. Semua hutang sama ada melibatkan orang perseorangan, pihak bank dan sebagainya hendaklah dibayar tanpa mengira jumlahnya yang sedikit ataupun banyak. 

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya. (Riwayat Bukhari, Tirmizi, Nasai dan Ibnu Majah). 

Abu Said r.a. berkata: Telah dibawa kepada Rasulullah s.a.w. jenazah untuk disembahyangkan, lalu baginda bertanya: Adakah mayat ini masih menanggung hutang? Sahabat menjawab: ``Ya, Rasulullah''. Baginda bertanya: Adakah ia ada meninggalkan harta kekayaan untuk membayarnya? Jawab sahabat: ``Tidak.'' Lalu baginda bersabda: Sembahyanglah kamu pada kawanmu itu. Baginda sendiri tidak turut serta menyembahyangkannya. Kemudian Ali bin Abi Talib berkata: ``Wahai Rasulullah, biarlah saya yang membayar hutangnya.'' Sesudah itu baginda segera maju untuk menyembahyangkan jenazah sambil berkata kepada Ali: Semoga Allah membebaskan tanggunganmu (dirimu) daripada api neraka, sebagaimana kamu telah membebaskan tanggungan saudaramu yang Muslim itu. Tidaklah seorang Muslim yang membayar hutang saudaranya melainkan Allah akan membebaskan tanggungannya (dirinya) daripada api neraka pada hari kiamat kelak. 


Dalam hadis yang lain Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 
Barangsiapa yang berhutang, kemudian ia berniat tidak akan membayar hutangnya, lalu ia mati, maka Allah akan bertanya pada hari kiamat: Apakah kamu mengira bahawa Aku tidak akan menuntut hak hamba-Ku? Maka diambil amal kebajikan orang itu dan diberikan kepada orang yang memberi hutang dan jika orang yang berhutang tidak mempunyai amal kebajikan, maka segala dosa orang yang memberi hutang itu, diberikan kepada orang yang berhutang. 


2. Membayarkan zakat. 

Seseorang yang meninggal dunia dan belum membayar zakat, maka wajib bagi warisnya menjelaskan zakat tersebut kerana zakat yang belum dibayar itu adalah hutang seseorang hamba kepada Allah s.w.t. Kewajipan membayarnya pula didahulukan sebelum menjelaskan hutang yang lain, memenuhi wasiat dan pembahagian harta pusaka.

Daripada Ibnu Abbas r.a. bahawa seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah s.a.w. dan bertanya: ``Ibu saya telah meninggal dunia dan berhutang puasa selama satu bulan. Apakah saya perlu membayarkannya?'' 
Sabda Rasulullah s.a.w.: Sekiranya ibu kamu mempunyai hutang, adakah kamu akan membayarkannya? Jawab lelaki tersebut: ``Ya.'' Baginda menjawab: Hutang kepada Allah adalah lebih utama dibayar. (Riwayat Bukhari dan Muslim) 


3. Mengqadakan puasa. 

Waris atau anak-anak disunatkan supaya mengqada puasa ibu bapanya yang telah meninggal dunia, ia termasuk puasa Ramadan, puasa nazar dan puasa kafarah. 
Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: 
Barangsiapa yang mati sedangkan ia ada kewajipan berpuasa, maka walinya berpuasa untuknya. (Muttafaq Alaih) Daripada Ibnu Abbas r.a. katanya, bahawasanya seorang wanita berkata: Ya Rasulullah, ibu saya telah meninggal dunia sedangkan ia ada puasa nazar, adakah saya boleh berpuasa untuknya? Rasulullah s.a.w. bersabda: Bagaimana pendapatmu sekiranya ibu kamu mempunyai hutang dan kamu membayarkannya, tidakkah itu menunaikan hutangnya? Wanita itu menjawab: ``Ya.'' Maka Rasulullah s.a.w. bersabda: Berpuasalah untuk ibumu. (Riwayat Bukhari dan Muslim) 


4. Membayarkan fidyah puasa. 

Fidyah puasa itu ialah memberi sedekah dalam kadar satu cupak makanan asasi penduduk sesebuah negara sama ada daripada beras, gandum atau seumpamanya. Di Selangor kadar satu cupak itu ialah 900 gram bersamaan RM1.10. Mereka yang diwajibkan membayar fidyah puasa ialah: 

i. Orang sakit yang tidak ada harapan akan sembuh penyakitnya. 

ii. Orang tua yang tidak upaya berpuasa atau menemui kesukaran untuk 
berpuasa dengan sebab tuanya. 

Bagi mereka yang tersebut di atas yang tidak berupaya untuk berpuasa, maka diwajibkan bagi mereka memberi makan seorang miskin untuk setiap hari yang ditinggalkan puasa dengan kadar satu cupak atau nilai yang bersamaan dengannya. 

Firman Allah s.w.t. Dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. (Al-Baqarah : 184) 


5. Mendoakan ibu bapa. 

Doa anak yang soleh merupakan khazanah ibu bapa yang amat berharga. Abu Hurairah r.a. meriwayatkan, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila seorang anak Adam meninggal dunia, maka putuslah segala amalannya melainkan tiga perkara; sedekah jariah atau ilmu yang bermanfaat atau anak yang soleh dan berdoa untuknya. 


6. Menghubungkan tali silaturahim. 

Menghubungkan tali silaturahim adalah termasuk dalam perkara yang amat penting dan ia merupakan salah satu tuntutan syariat yang harus mendapat perhatian utama daripada kaum Muslimin. Mengeratkan hubungan silaturahim dan berbuat baik dengan kaum kerabat dan sahabat ibu bapa adalah sebahagian daripada cara berbuat amal untuk kedua-duanya yang telah meninggal dunia. 

Abdullah bin Umar r.a. meriwayatkan, Rasulullah s.a.w. bersabda: 
Sesungguhnya sebaik-baik kebajikan adalah seseorang itu menghubungkan silaturahim dengan orang yang dikasihi bapanya. (Riwayat Muslim)

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Malik bin Rabi`ah as-Sa`idi, kami sedang duduk bersama Rasulullah s.a.w., datanglah seorang lelaki daripada Bani Salamah, ia bertanya kepada Rasulullah, ``Ya Rasulullah, masih adakah kebaikan (kewajipan) yang harus saya lakukan untuk berbakti kepada kedua-dua ibu bapaku setelah kedua-duanya meninggal dunia.'' Baginda menjawab: Ya ada, iaitu sembahyang atas(jenazah) kedua-duanya (maksudnya mendoakan kedua-duanya) dan memohon keampunan bagi kedua-duanya, memenuhi segala pesanannya (menyempurnakan janji mereka) setelah mereka meninggal dunia dan menghubungkan ikatan silaturahim yang tidak sampai serta menghormati para sahabat mereka. (Riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Hibban) 


7. Menziarahi kubur. 

Menziarahi kubur ibu bapa adalah sunat muakad dan besar ganjaran pahalanya. Adalah lebih baik jika di-ziarahi pada setiap hari Jumaat dan dibacakan surah Yasin untuknya. Kelebihan mengenang ibu bapa dengan berdoa dan menziarahi kuburnya membawa kebajikan yang bukan sahaja kepada anak- anak yang soleh tetapi juga kepada anak yang derhaka. Dalam sebuah hadis diterangkan: Anak derhaka yang kematian kedua-dua ibu bapanya kemudian ia (menyesal dan bertaubat) dan sentiasa berdoa untuk kedua-duanya, nescaya ia diampuni Allah dan dianggap sebagai anak yang taat. 


8. Menyelesaikan harta pusaka mengikut faraid. 

Pembahagian harta pusaka hendaklah dibuat setelah dijelaskan segala hutang si mati sama ada hutang dengan Allah mahupun sesama manusia, wasiat dan segala perbelanjaan pengurusan jenazah.

Firman Allah s.w.t. Allah telah memerintahkan pembahagian harta pusaka terhadap anak-anak kamu iaitu bahagian seorang lelaki sama dengan bahagian dua orang anak perempuan. (An-Nisa :11) 9. Memohon keampunan bagi dosanya. Perkara yang paling mudah dan dapat dikerjakan oleh semua orang pada bila-bila masa ialah berdoa serta memohon keampunan bagi dosa kedua- dua ibu bapanya sama ada yang masih hidup lebih-lebih lagi yang telah meninggal dunia, seperti mana doa yang dianjurkan di dalam al-Quran Wahai Tuhan kami, berilah keampunan kepadaku dan kepada kedua-dua ibu bapaku dan juga kepada semua orang mukmin pada hari terjadinya hisab. (Ibrahim : 41) 

Firman Allah s.w.t. Dan hendaklah engkau merendah diri kepada kedua- duanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah (untuk mereka), ``Wahai Tuhanku, cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya dengan memelihara dan mendidikku semasa kecil. (Al-Isra: 24) 


9. Membuatkan haji untuknya. 

Anak-anak digalakkan untuk membuatkan haji bagi kedua-dua ibu bapanya yang telah meninggal dunia yang belum sempat menunaikan haji. Ia boleh dilakukan dengan membuat sendiri (bagi yang telah menunaikan haji untuk diri sendiri) atau dengan cara mengupahkannya kepada orang lain. Walau bagaimanapun sekiranya kedua-dua ibu bapa telah bernazar untuk menunaikan haji tetapi tidak berkesempatan kerana telah meninggal dunia, maka wajib bagi waris atau anak melakukan haji untuknya dengan segala perbelanjaan adalah daripada harta peninggalan si mati. 

Diterima daripada Ibnu Abbas r.a. bahawa seorang wanita dari Juhainah datang kepada Rasulullah s.a.w. lalu bertanya: ``Ibuku telah bernazar untuk menunaikan haji tetapi ia meninggal dunia sebelum menunaikannya. Apakah saya akan melakukan di atas namanya?'' Jawab Baginda: Ya, berhajilah menggantikannya. Bagaimana pendapat kamu, jika berhutang apakah kamu akan membayarkannya? Oleh itu, bayarlah hutang kepada Allah kerana hutang kepada Allah adalah lebih utama dibayar. 

Sebagai kesimpulannya, marilah sama-sama kita menghayati semula peranan seorang anak kepada ibu bapa. Tanpa mereka siapalah kita dan adakah kita boleh berada dalam keadaan dan kedudukan yang kita miliki pada hari ini? Sedarlah bahawa tanpa keredhaan mereka, kita juga tidak akan mendapat keredhaan Allah s.w.t. Semoga kita akan tergolong dalam golongan yang diredhai Allah.





Senarai 94 Buah Buku Karya Buya Hamka

Senarai 94 Buah Buku Karya Buya Hamka

Buya Hamka


1. Kenang-Kenangan Hidup, 4 Jilid, Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
2. Ayahku (Riwayat Hidup Dr. H. Abdul Karim Amrullah dan Perjuangannya), Jakarta: Pustaka Wijaya, 1958.
3. Khatib al-Ummah, 3 Jilid, Padang Panjang, 1925.
4. Islam dan Adat, Padang Panjang: Anwar Rasyid, 1929.
5. Kepentingan Melakukan Tabligh, Padang Panjang: Anwar Rasyid, 1929.
6. Majalah Tentera, 4 nomor, Makassar, 1932.
7. Majalah al-Mahdi, 9 nomor, Makassar, 1932.
8. Bohong di Dunia, cet. 1, Medan: Cerdas, 1939.
9. Agama dan Perempuan, Medan: Cerdas, 1939.
10. Pedoman Mubaligh Islam, cet. 1, Medan: Bukhandel Islamiah, 1941.
11. Majalah Semangat Islam, 1943.
12. Majalah Menara, Padang Panjang, 1946.
13. Hikmat Isra’ Mi’raj, 1946 (tempat dan penerbit tidak diketahui).
14. Negara Islam, 1946 (tempat dan penerbit tidak diketahui),
15. Islam dan Demokrasi, 1946 (tempat dan penerbit tidak diketahui),
16. Revolusi Fikiran, 1946 (tempat dan penerbit tidak diketahui),
17. Dibandingkan Ombak Masyarakat, 1946 (tempat dan penerbit tidak diketahui),
18. Muhammadiyah Melalui Tiga Zaman, Padang Panjang: Anwar Rasyid, 1946.
19. Revolusi Agama, Padang Panjang: Anwar Rasyid, 1946.
20. Sesudah Naskah Renville, 1947 (tempat dan penerbit tidak diketahui).
21. Tinjauan Islam Ir. Soekarno, Tebing Tinggi, 1949.
22. Pribadi, 1950 (tempat dan penerbit tidak diketahui).
23. Falsafah Hidup, cet. 3, Jakarta: Pustaka Panji Masyarakat, 1950.
24. Falsafah Ideologi Islam, Jakarta: Pustaka Wijaya, 1950.
25. Urat Tunggang Pancasila, Jakarta: Keluarga, 1951.
26. Pelajaran Agama Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1952.
27. K.H. A. Dahlan, Jakarta: Sinar Pujangga, 1952.
28. Perkembangan Tashawwuf dari Abad ke Abad, cet. 3, Jakarta: Pustaka Islam, 1957.
29. Pribadi, Jakarta: Bulan Bintang, 1959.
30. Pandangan Hidup Muslim, Jakarta: Bulan Bintang, 1962.
31. Lembaga Hidup, cet. 6, Jakarta: Jayamurni, 1962 (kemudian dicetak ulang di Singapura oleh Pustaka Nasional dalam dua kali cetakan, pada tahun 1995 dan 1999).
32. 1001 Tanya Jawab tentang Islam, Jakarta: CV. Hikmat, 1962.
33. Cemburu, Jakarta: Firma Tekad, 1962.
34. Angkatan Baru, Jakarta: Hikmat, 1962.
35. Ekspansi Ideologi, Jakarta: Bulan Bintang, 1963.
36. Pengaruh Muhammad Abduh di Indonesia, Jakarta: Tintamas, 1965 (awalnya merupakan naskah yang disampakannya pada orasi ilmiah sewaktu menerima gelar Doktor Honoris Causa dari Universitas al-Azhar Mesir, pada 21 Januari 1958).
37. Sayyid Jamaluddin al-Afghani, Jakarta: Bulan Bintang, 1965.
38. Lembaga Hikmat, cet. 4, Jakarta: Bulan Bintang, 1966.
39. Dari Lembah Cita-Cita, cet. 4, Jakarta: Bulan Bintang, 1967.
40. Hak-Hak Azasi Manusia Dipandang dari Segi Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1968.
41. Gerakan Pembaruan Agama (Islam) di Minangkabau, Padang: Minang Permai, 1969.
42. Hubungan antara Agama dengan Negara menurut Islam, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1970.
43. Islam, Alim Ulama dan Pembangunan, Jakarta: Pusat dakwah Islam Indonesia, 1971.
44. Islam dan Kebatinan, Jakarta: Bulan Bintang, 1972.
45. Mengembalikan Tasawuf ke Pangkalnya, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1973.
46. Beberapa Tantangan terhadap Umat Islam di Masa Kini, Jakarta: Bulan Bintang, 1973.
47. Kedudukan Perempuan dalam Islam, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1973.
48. Muhammadiyah di Minangkabau, Jakarta: Nurul Islam, 1974.
49. Tanya Jawab Islam, Jilid I dan II cet. 2, Jakarta: Bulan Bintang, 1975.
50. Studi Islam, Aqidah, Syari’ah, Ibadah, Jakarta: Yayasan Nurul Iman, 1976.
51. Perkembangan Kebatinan di Indonesia, Jakarta: Yayasan Nurul Islam, 1976.
52. Tasawuf, Perkembangan dan Pemurniannya, cet. 8, Jakarta: Yayasan Nurul Islam, 1980.
53. Ghirah dan Tantangan Terhadap Islam, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1982.
54. Kebudayaan Islam di Indonesia, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1982.
55. Lembaga Budi, cet. 7, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1983.
56. Tasawuf Modern, cet. 9, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1983.
57. Doktrin Islam yang Menimbulkan Kemerdekaan dan Keberanian, Jakarta: Yayasan Idayu, 1983.
58. Islam: Revolusi Ideologi dan Keadilan Sosial, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1984.
59. Iman dan Amal Shaleh, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1984.
60. Renungan Tasawuf, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1985.
61. Filsafat Ketuhanan, cet. 2, Surabaya: Karunia, 1985.
62. Keadilan Sosial dalam Islam, Jakarta: Pustaka Antara, 1985.
63. Tafsir al-Azhar, Juz I sampai Juz XXX, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1986.
64. Prinsip-prinsip dan Kebijaksanaan Dakwah Islam, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1990.
65. Tuntunan Puasa, Tarawih, dan Idul Fitri, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1995.
66. Adat Minangkabau Menghadapi Revolusi, Jakarta: Tekad, 1963.
67. Islam dan Adat Minangkabau, Jakarta: Pustaka Panjimas, 1984.
68. Mengembara di Lembah Nil, Jakarta: NV. Gapura, 1951.
69. Di Tepi Sungai Dajlah, Jakarta: Tintamas, 1953.
70. Mandi Cahaya di Tanah Suci, Jakarta: Tintamas, 1953.
71. Empat Bulan di Amerika, 2 Jilid, Jakarta: Tintamas, 1954.
72. Merantau ke Deli, cet. 7, Jakarta: Bulan Bintang, 1977 (ditulis pada tahun 1939).
73. Si Sabariah (roman dalam bahasa Minangkabau), Padang Panjang: 1926.
74. Laila Majnun, Jakarta: Balai Pustaka, 1932.
75. Salahnya Sendiri, Medan: Cerdas, 1939.
76. Keadilan Ilahi, Medan: Cerdas, 1940.
77. Angkatan Baru, Medan: Cerdas, 1949.
78. Cahaya Baru, Jakarta: Pustaka Nasional, 1950.
79. Menunggu Beduk Berbunyi, Jakarta: Firma Pustaka Antara, 1950.
80. Terusir, Jakarta: Firma Pustaka Antara, 1950.
81. Di Dalam Lembah Kehidupan (kumpulan cerpen), Jakarta: Balai Pustaka, 1958.
82. Di Bawah Lindungan Ka'bah, cet. 7, Jakarta: Balai Pustaka, 1957.
83. Tuan Direktur, Jakarta: Jayamurni, 1961.
84. Dijemput Mamaknya, cet. 3, Jakarta: Mega Bookstrore, 1962.
85. Cermin Kehidupan, Jakarta: Mega Bookstrore, 1962.
86. Tenggelamnya Kapal Van der Wijck, cet. 13, Jakarta: Bulan Bintang, 1979.
87. Pembela Islam (Tarikh Sayyidina Abubakar Shiddiq), Medan: Pustaka Nasional, 1929.
88. Ringkasan Tarikh Ummat Islam, Medan: Pustaka Nasional,1929.
89. Sejarah Islam di Sumatera, Medan: Pustaka Nasional, 1950.
90. Dari Perbendaharaan Lama, Medan: M. Arbi, 1963.
91. Antara Fakta dan Khayal Tuanku Rao, cet. 1, Jakarta: Bulan Bintang, 1974.
92. Sejarah Umat Islam, 4 Jilid, Jakarta: Bulan Bintang, 1975.
93. Sullam al-Wushul; Pengantar Ushul Fiqih (terjemahan karya Dr. H. Abdul Karim Amrullah), Jakarta: Pustaka Panjimas, 1984.
94. Margaretta Gauthier (terjemahan karya Alexandre Dumas), cet. 7, Jakarta: Bulan Bintang, 1975.



*KLIK Biografi Buya Hamka