11 September 2019

Lawyer perumahan


Tips Lantik Peguam Hartanah Untuk Jual Beli Rumah

Peranan peguam hartanah dalam urusan jual beli rumah amat penting. Skop tugasan bermula seawal proses belian sehinggalah rumah dipindah milik daripada penjual kepada pembeli.
Dalam artikel kali ini ambe akan kongsikan tips untuk melantik dan berurusan dengan peguam hartanah.

Siapa Peguam Hartanah

siapa peguam hartanah
Sebenarnya peguam ni tidaklah ada pengkhususan tertentu.
Namun terma peguam hartanah ni merujuk kepada peguam yang fokus dan berpengalaman dalam urusan jual beli rumah.
Mereka tahu selok-belok urusan jual beli dan cekap untuk pastikan urusan selesai dalam jangka masa yang berpatutan.

Siapa Perlu Lantik

siapa perlu lantik peguam hartanah
Pembeli Rumah
Pembeli rumah boleh dikatakan wajib untuk melantik peguam. Ini kerana proses belian adalah rumit melibatkan pejabat tanah, bank dan mungkin pemaju.
Penjual Rumah
Untuk penjual rumah pula ada pilihan, boleh lantik peguam atau pilih untuk tak diwakili.
Jika pilih untuk tak diwakili, peguam pembeli akan bantu pemilik untuk buat tugasan berikut:
  • Pemfailan RPGT
  • Pelepasan gadaian geran penjual
  • Pindah milik
Skop kerja ni ada kos. Tetapi ianya jauh lebih murah daripada melantik peguam sendiri.
Namun begitu haruslah diingat peguam tu masih peguam pembeli.
Mereka sudah pasti akan dahulukan kepentingan pembeli jika ada isu. Oleh itu ada baik juga jika tuan puan melantik peguam sendiri bila menjual rumah.
Lantik peguam untuk penjual ni ibarat beli insuran. Kita bayar sejumlah wang dan mungkin tak nampak kelebihannya.
Tapi bila terjadi kemalangan, kita pasti menyesal kenapa lah tak beli insuran tu dulu!
Lantikan peguam untuk penjual ni pun begitu juga.

Tips Memilih Peguam

1) Pilih Firma Guaman Yang Fokus Dalam Jual Beli Hartanah
Pilih Firma Guaman Yang Fokus Dalam Jual Beli Hartanah
Peguam yang hanya menguruskan kes hartanah lebih fokus. Kalau peguam tersebut pun buat kes jenayah, litigation dan lain-lain boleh jadi mereka sukar nak beri perhatian kepada kes tuan puan.
2) Pilih Firma Guaman Yang Stabil
pilih firma guaman yang stabil
Pilih peguam yang stabil dari segi organisasi dan kewangan. Hubungan tuan puan dengan peguam ini lama.
Kita tak mahu kes terbantut kerana firma ditutup atau lebih serius terjadinya pecah amanah.
Nak tentukan firma tu stabil atau tak susah juga. Kena visit office berjumpa dan juga mungkin melalui referral.
3) Elakkan Peguam Yang Banyak Buat Bisnes Sampingan
elakkan peguam hartanah yang banyak bisnes sampingan
Ada peguam yang buat pelbagai jenis bisnes. Ambe panggil peguam Freelance. Peguam pun ya, ejen insuran pun ya, jual tudung pun ya. Jauhi peguam sebegini. Disaster coming.
4) Dapatkan Cadangan Dari Ejen Hartanah
Dapatkan Cadangan Dari Ejen Hartanah
Ejen hartanah ni perlukan peguam kelas A. Ini kerana pekerjaan dan pendapatan mereka bergantung kepada peguam yang mahir.
Mereka kenal peguam mana yang boleh berikan servis yang baik.
Nak Dapatkan Khidmat Peguam Hartanah Yang Baik?
Ambe selalu guna khidmat satu firma guaman ni. Ambe personally kenal pemiliknya.
Mereka ni ambe percaya 100% dan amanah dalam menguruskan wang.
Nak dapatkan khidmat mereka boleh isi borang dengan menekan butang di bawah.
5) Pilih Peguam Yang Berdekatan
pilih peguam hartanah yang berdekatan
Peguam yang berdekatan dengan rumah yang dibeli mungkin lebih mahir dengan selok-belok jual beli rumah tersebut.
Mereka dah kenal siapa pemaju, dekat mana pejabat tanah nak berurusan dll.
Elakkan firma guaman yang terlalu jauh. Kadang-kadang sebab kawan, sanggup lantik walaupun negeri yang berlainan.
6) Elakkan Memilih Peguam Kerana Fi Termurah
elakkan pilih peguam hartanah kerana fi termurah
Firma guaman yang baik tidak akan berkompromi dengan kualiti dengan mengambil kes yang terlalu rendah yuran guamannya.
Untuk pengetahuan tuan puan, fi professional peguam ni sebenarnya seragam walaupun firma berlainan.
Yang jadi perbezaan tu dekat caj disbursement dan administrative.
Kadang-kadang kita nak jimat caj ni dengan melantik peguam yang boleh beri harga termurah.
Tetapi sebenarnya caj tersebut memberikan nilai tambah.
Peguam yang stabil misalnya mempunyai cara kerja tersusun dan pengurusan kewangan yang baik.
Mereka ada proses review dan mungkin ada perkerja yang lebih ramai untuk membantu tuan puan.
Jika perkerja mereka berhenti, proses tak terganggu kerana akan ada yang ambil alih.
Ambe sendiri pernah terkena dengan peguam yang menjanjikan bulan dan bintang. Separuh proses jual beli berjalan, mereka tak fokus dan tak dapat menyiapkan kes.
Ambe belajar dari situ: You get what you paid for.
7) Gunakah Khidmat Peguam Yang Sah
cara nak semak peguam hartanah yang sah
Sebelum tuan puan berurusan dengan peguam yang bakal dilantik, pastikan firma tersebut praktis yang sah.
Ini dapat mengelakkan tuan puan berurusan peguam yang mana sijil amalan mereka dah dibatalkan. Atau boleh jadi bukan peguam pun.
Majlis Peguam Malaysia atau Malaysian Bar Council adalah badan yang mengawal selia tatacara profesion guaman.
Badan ini mempunyai daftar senarai praktis guaman dan peguam yang sah di Malaysia. Cara nak semak mudah je:
  • Layari ke web direktori The Malaysian Bar
  • Isikan nama firma guaman. Pastikan firma berada dalam senarai.
8) Lantik Peguam Panel Bank
lantik peguam panel bank
Firma guaman boleh jadi bukan panel dengan semua bank.
Untuk pembeli rumah, semak dulu sama ada peguam adalah panel dengan bank yang tuan puan nak mohon pinjaman.
Ini untuk elakkan tuan puan terpaksa guna peguam berbeza untuk perjanjian pinjaman nanti.
Selain itu proses bank juga akan jadi lebih cepat dengan melantik peguam panel.
9) Elakkan Guna Terlalu Ramai Peguam Yang Berbeza
elakkan guna terlalu ramai peguam hartanah yang berbeza
Dalam suatu transaksi hartanah pula boleh jadi ada antara 1 hingga 3 peguam yang menguruskan.
  • Peguam Yang Mewakili Pembeli
    Untuk pembeli, perjanjian jual beli dan perjanjian pinjaman boleh diurus oleh satu peguam atau dua peguam yang berbeza. Kalau ada dua peguam, satu akan uruskan perjanjian jual beli dan yang satu lagi akan uruskan perjanjian pinjaman.
  • Peguam Yang Mewakili Penjual
    Seperti yang ambe beritahu kat atas, penjual ada opsyen untuk pilih tak diwakili atau lantik peguam sendiri. Peguam penjual ni akan berhubung dengan peguam pembeli yang menguruskan perjanjian jual beli.
Situasi yang tak ideal bila jual beli ada 3 peguam.
  • Pembeli lantik peguam untuk perjanjian jual beli
  • Perjanjian pinjaman pembeli pula diuruskan peguam berbeza
  • Penjual melantik peguam sendiri.
Bagi ambe, seeloknya guna maksimum 2 peguam sahaja.
Ini kerana komunikasi antara peguam tu mungkin menjadi cabaran semakin ramai peguam terlibat.
Komunikasi mereka ni kena bertulis secara rasmi, mana boleh Whatsapp je. Ini mungkin akan melambatkan proses.
Ambe cadangkan pembeli pakai satu peguam sahaja untuk buat perjanjian jual beli dan perjanjian pinjaman.
Untuk penjual disarankan melantik peguam. Jika kos menjadi halangan, pilih untuk tak diwakili.

Bila Patut Lantik Peguam

bila perlu lantik peguam
Persoalan bila patut melantik peguam ni ada dua situasi:
Jika Pembeli Membeli Terus Dengan Pemilik
Dalam situasi ni dapatkan peguam secepat mungkin sebelum wang tanda jadi (booking) dibayar.
Bila beli dengan pemilik, tuan puan dinasihatkan untuk bayar wang tanda jadi kepada peguam yang telah dilantik dan minta mereka keluar surat tawaran kepada penjual.
Cara ini bagi ambe adalah selamat kerana peguam bertindak sebagai pemegang amanah atau stakeholder wang tanda jadi tersebut.
Tuan puan juga boleh letak syarat wang tersebut dikembalikan sekiranya permohonan pinjaman tak lulus atau jika penjual batalkan jualan.
Kalau bayar terus kepada penjual, mungkin rumitlah nak dapat balik duit tu kalau situasi yang ambe sebut ni berlaku.
Ada juga risiko penipuan. Entah-entah bukan penjual yang genuine pun.
Jika Pembeli Membeli Rumah Melalui Ejen Hartanah
Ejen hartanah akan menjadi stakeholder untuk wang tanda jadi.
Praktis agensi ni juga seragam yang mana tuan puan akan tandatangan surat tawaran kepada pemilik.
Dalam surat tersebut terdapat terma-terma yang melindungi hak tuan puan.
Jika belian dibuat melalui cara ini, tuan puan boleh melantik peguam setelah pinjaman tuan puan diluluskan.
Dalam fasa ini tugas peguam adalah untuk menyiapkan perjanjian jual beli untuk ditandatangai.

Jenis Perjanjian

perjanjian jual beli dan pinjaman
Ada dua perjanjian utama yang akan disediakan oleh peguam untuk jual beli rumah:
  • Perjanjian Jual Beli antara penjual dan pembeli.
  • Perjanjian Pinjaman. Jika belian rumah dibuat melalui pinjaman, perjanjian ini antara pembeli dan pihak bank.

Kos Guaman

kos guaman
Kos guaman ni sekitar 3% – 5% dari harga belian. Ini termasuklah kos perjanjian jual beli dan kos memorandum of transfer.
Fi professional peguam ni juga seragam dan dipantau. Firma berlainan akan berikan harga yang lebih kurang sama.
Kalau berbeza pun kerana caj disbursement dan administrative.
Untuk pastikan proses jual beli lancar, pastikan tuan puan dapatkan sebut harga dari peguam yang dilantik.

Bila Kena Bayar Peguam

Untuk belian rumah, tuan puan dikendaki membayar sejumlah deposit untuk membuka kes di firma guaman.
Mengikut pengalaman ambe, dalam RM300-500. Amaun ini akan ditolak daripada fi guaman perjanjian jual beli.
Bayaran untuk perjanjian jual beli dan perjanjian pinjaman pula dibayar setelah keduanya ditandatangani dan disetem.
Untuk belian rumah melalui ejen hartanah misalnya, anggaran jangkamasa bayaran adalah seperti berikut:
  1. Deposit untuk buka fail: Semasa lantikan peguam. Biasanya 2 minggu dari tarikh booking.
  2. Fi perjanjian jual beli: Setelah perjanjian jual beli ditandatangani. Biasanya sebulan dari tarikh booking.
  3. Fi perjanjian pinjaman: Setelah perjanjian pinjaman ditandatangani. Anggaran 2 minggu ke sebulan dari tarikh perjanjian jual beli.
Untuk fi guaman perjanjian pinjaman, kebanyakan pakej pinjaman perumahan boleh sertakan fi guaman tersebut dalam pinjaman.
Jika fi guaman disertakan dalam loan, bayaran akan dibuat oleh bank kepada peguam.
Namun begitu, sediakan sedikit tunai. Boleh jadi tuan puan kena ‘topup’ bayaran fi guaman kalau pakej pinjaman tidak boleh cover semua kos tersebut.
Situasi ini bukan kerana lawyer tersebut caj fi yang mahal.
  • Pakej pinjaman memberi pinjaman tambahan 5% dari harga rumah (margin 90% + 5%).
  • 5% inilah yang digunakan untuk cover legal fee, insuran dan kos penilai.
  • Bayangkan kalau pembeli buat belian rumah berharga RM200,000. 5% ni bersamaan dengan RM1,000. Tak cukup tu.
  • Atau situasi lain boleh jadi juga pemohon pinjaman sudah berumur. Insuran MRTT yang diambil tu boleh jadi mahal menyebabkan 5% tidak mencukupi.

Proses Guaman & Jangkamasa Transaksi

proses pindah milik hartanah
Kerja peguam hartanah ni banyak step yang mereka perlu laksanakan.
  1. Peguam akan buat semakan geran rumah dan kemudian akan sediakan perjanjian jual beli. (1 – 2 minggu)
  2. Setelah perjanjian jual beli ditandatangani, peguam menghubungi pihak bank untuk menyediakan perjanjian pinjaman. (2 minggu – 1 bulan)
  3. Serentak dengan step no 2, peguam akan berurusan dengan pihak berkuasa negeri / pemaju untuk rumah yang mempunyai sekatan / master title. (1 – 3 bulan). Nota: Rumah yang tiada sekatan boleh skip step no 2 ni.
  4. Peguam akan mendapatkan penyata baki hutang pemilik dan kemudian mengarahkan bank pembeli untuk melangsaikan hutang dengan bank penjual. Proses ini dipanggil redemption. (2 bulan)
  5. Hakmilik ditukar dan geran yang diterima dari bank penjual akan digadaikan ke bank pembeli. Assignment akan dibuat untuk rumah master title. Bank pembeli kemudian membayar keuntungan pemilik. (1 bulan)
Untuk rumah yang tiada sekatan, proses akan berkahir dalam tempoh sekitar 4 bulan.
Untuk rumah yang mempunyai sekatan pula, proses boleh jadi sekitar 7 bulan.
Jangkamasa yang ambe berikan ni anggaran sahaja. Kadang-kadang proses boleh jadi lebih lama jika melibatkan:
  • Proses perfection
  • Pemaju yang bankrap
  • Kelewatan oleh pemaju / pihak berkuasa

Peguam Cuai Dan Pecah Amanah

Jika peguam cuai atau songlap duit anda, ada beberapa langkah boleh diambil:
  1. Laporkan kepada Polis. Kalau berlaku pecah amanah atau penipuan, ini jalan yang pertama tuan puan boleh ambil.
  2. Laporkan kepada Majlis Peguam. Majlis Peguam boleh mengambil tindakan untuk menyahsenarai peguam tersebut.
  3. Tindakan Civil. Ini jalan terakhir, kos mungkin tinggi.

Penutup

Semoga perkongsian kali ni memberi manfaat untuk yang bakal beli dan jual rumah. Tuan puan juga boleh rujuk artikel Panduan Dan Cara Beli Rumah Pada Tahun 2018 dan 8 Syarat Beli Rumah Anda Kena Tahu Dan Fahamiuntuk proses lengkap jual beli rumah dan sebagainya.

9 thoughts on “Tips Lantik Peguam Hartanah Untuk Jual Beli Rumah”

  1. Assalamualaikum sy muhammad asyraf..sy ade masalah dan ingin bertanya dan sy tidak tahu dimana harus sy rujuk untuk kes ini.
    Pada tahun 2015/2016 sy ade membeli rumah 2nd hand dr 1agent.dan agent ni menawarkn 1peguam untuk sy.
    Sy berjumpe dengan agsnt tersebut dan staff peguam tersebut. Untuk pembelian rumah ,sy harus membayar 10% dr harga rumah.dan harga rumah tersebut rm 250k.
    Semasa sy membayar 10% sy ade bertanya pada staff lawyer tersebut tentang step seterusnya dan sy ada bg tahu..ni rumah 1st time sy beli dN sy mmg tidak tahu step dan procedure pembelian rumah. Staff tersebut mengatakan a – z pihak die akn uruskan. Sy hanya bagi semua dokumen yg die minta. Dan loan rumah ni apply menggunakAn loan gov lpps.
    Selepas sy da serah semua dokumen, sy ade bertanya ttg bayaran guaman.staff tersebut ada bg tahu bayaran boleh buat ansuran selepas owner lama dapat byrn dr lppsA.
    Selang berapa bulan,pihak lawyer diam.bila sy call diorg kate tgh proses.tp bile sy call lppsa ,rupenya lppsa tgh tunggu dokumen pending dr pihak lawyer.
    Sepanjang proses pembelian rumah dgn lppsa,sy yang jadi runner pergi amik hntr dokument kpd lppsa kerana lppsa bg tahu pihak lawyer kami sangat lambat.sy jd runner untuk semua ni.
    Sepanjang ni jugak sy tidak surat ape2 dr pihak lawyer.bile sy tanya die kate sudah hntr tp alamat salah.mustahil alamat salah kerana alamat yg die tulis adelah betul dan die inform surat semua da return back pd die.(sebenarnya die xhantr pun surat pd kami)
    semasa sy hntr dokumen pd lppsa,sy ade mintak pihak lppsa cop terima..dan sy masih simpan copy tu. Pihak lawyer lgsg xbuat ape2.
    Sehingga 1mse pertukaran nama di pejabat tanah pernilaian hartanah..sy yg uruskan.
    Gj sy da tolak awal2 kerana da cukup setahun.tetapi proses masih xsettle lg.
    Apabile semja da settle,pihak owner lama da dpt wang,tp sy belum dpt kunci kerana die kate if sy xde cash,die akn sita rumah sy.diexnk ansuran.membuat sy lg pening.sbb dulu die kate boleh buat ansuran.
    Sampai skrg sy xdpt membayr wang peguam tersebut.dan masa mula2 sy ingin beli rumah tersebut,die ada bagi 1inv harga peguam.tp bile proses perumahan da settle,sy dpt inv baru dgn harga baru.sy bertanya kenapa harga berlainan dan die berkata mule2 dulu yg die bg tu salah kira. Dan dalam mse sama die msg owner lama mgatakan harga baru tersebut sebenarnys die caj kelewatan.padahan kelewatan dr pihak die.
    Skrg sy tidak mmpunyai wang dan sy ingin membuat rayuan untuk byrn bulanan (potong melalui gj) tp sy ingin kunci rumah,atleast sy dpt rolling balik rumah tersebut untuk menyewakan pd org lain.
    Ade x cara mcm mana sy nk lawan mereka ke..sbb jika sy xbyr mereka mahu menyaman sy. Sy tidak mempunyai cash nk byr terus pd mereka.dan skrg mereka menyalahkan kami 100%. Kalau sy xtahu hal ini berlaku.,sy xkn membeli rumah lg..
    Sy harap dpt khidmat nasihat dan cadangan dr pihak tuan
    • Salam tuan. Saya nak komen ni sukar sebagai pihak ketiga. Namun saranan saya:
      1) Kena berbincang. Especially kenapa kerjasama kurang baik dan kenapa ada kenaikan caj guaman. Boleh minta dari mereka kronologi kes dan kenapa ada caj kelewatan jika kelewatan bukan dari pihak tuan.
      2) Tentang caj guaman, adalah menjadi tanggung jawab pembeli untuk sediakan. Proses akan terbantut jika bayaran penuh tak dibuat. Namun peguam tersebut hendaklah menghormati terma ansuran yang dijanjikan.
      3) Setelah perbincangan diadakan dan tuan merasakan jawapan tersebut tidak memuaskan, boleh berhubung dengan Malaysian Bar Council.
  2. Salam Tuan Arif,
    Saya seorang penjual rumah dan penjualan rumah dibuat melalui orang tengah (personal). Saya telah membaca beberapa blog mengenai prosedur jual beli rumah tapi ada beberapa perkara yang saya masih perlukan pencerahan.
    1) Sekirannya pembeli membuat pinjaman bank lebih dari harga jualan rumah (mark up) tanpa atau dalam pengetahuan saya, adakah saya sebagai penjual akan menanggung kos caj legal fee mengikut nilai pinjaman pembeli? Dalam kes ini, saya berkongsi peguam dengan pembeli.
    2) Pengecualian RPGT saya boleh buat terus dengan LHDN atau harus melalui peguam?.
    3) Adakah benar sekiranya semakin tinggi pinjaman bank pihak pembeli tersebut, maka akan ada caj lain akan dikenakan untuk penjualan rumah? Sukar untuk saya jelaskan. Kerana orang tengah yang berurusan dengan saya memberitahu kemungkinan pembeli akan mark up harga dengan bank (tidak pasti berapa) dan saya juga perlu membayar kepada dia lebih dan akan ada caj lebihan yang harus saya bayar.
    Mohon Tuan Arif boleh beri saya sedikit pencerahan mengenai 3 soalan saya. Saya agak gusar untuk meneruskan urusan dengan orang tengah tersebut.
    • Salam.
      1) Jika tuan berkongsi peguam (i.e. tak diwakili), tiada kenaikan. Fi tuan tu untuk administrative dan caj tersebut tidak berkadaran dengan harga rumah seperti pembeli.
      2) Saya nasihatkan seeloknya serahkan tugas tersebut kepada peguam.
      3) Tuan kena tanya orang tengah tersebut secara spesifik caj apa yang naik. Rujuk no 1 untuk kos guaman. Kalau ada kenaikan kos pun mungkin dekat cukai jualan jika tuan jual rumah kurang dari 5 tahun dari tarikh belian.
  3. Assalamualaikum.. tuan Arif..
    Sy seorg pembeli.dah sign spa pd thn 2015.. smpai sekrg jual beli rumah x selesai.. sy sudah selesaikan semua fi guaman dan sudah byr semua diff sum(hold by lawyer sy) + 10% deposit kpd lawyer penjual (melalui pengeluaran kwsp) pd thn 2017.
    Apabila sy follow dgn lawyer penjual.. request redemption statement.. dia kata owner dh byr.. sy call owner.. dia kata dia loan dia x setel lg.. lawyer sy turut follow up.. tp kesudahannya.. lawyer penjual beritahu utk start proses from A.. that mean.. sepanjang dr thn 2015 – 2017 tak ada ape2 peguam penjual buat.. segala confirmation semua tipu.. sy dah terasa kena tipu dgn lawyer penjual..
    Selepas dah jd mcm tu..Niat mula mmg nak cancel.. tp selps berbincang peguam saya.. sy mintak mereka mengantar surat kepada peguam penjual utk memberi tempoh 6 bulan utk selesaikan semuanya (sepatutnya berakhir bln jun 2018). Setakat bln 4. Peguam penjual sudah confirm developer dah sign Mot dan tinggal utk adjudication.. Tetapi.. peguam penjual ada bertanya kpd peguam sy samada sy masih nak teruskan urusan jualbeli.. sy mmg committed dgn urusan ni.. dan masalah ini disebabkan oleh kecuaian dan penipuan dr pihak peguam penjual..
    Persoalan nya..
    1. Kalo sy batalkan..sy x nak rugi ape2.. jika sy mahu penjual memulangkan wang deposit dan pihak peguam menanggung segala kerugian sy tanggung sepanjang tahun 2015 sehingga kini. Sy mohon pencerahan dr kearifan pihak tuan utk sy pertahankan hak sy sebagai pembeli yg dianiayai.
    2. Jika sy report ke bar council.. apakah tindakan diambil keats peguam tersbut..
    Harap tuan dpt membantu sy.. Sy dah buntu utk cari penyelesaian mendpatkan wang sy utk modal beli rumah lain..
    Tuan boleh email sy.. utk detail..
    Terima Kasih
  4. saya membeli sebuah rumah appartment dgn harga 220K, cost guaman diantara saya dengan owner (penjual) telah selesai tetapi cost guaman dengan loan tak selesai,pihak guaman penjual telah memeinta mengosongkan dengan segera, saya nak tanya apakah tindakan yg harus ambil dan mcm mana keadaan hak milik rumah tu
  5. assalamualaikum tuan..saya ada 1 soalan..ape kesan nye terhadap lawyer yg pecah amanah kalau kita buat report..lagi 1 nak tanye, kita akan dapat balik ke duit yg disonglap kalau kita buat report?

Leave a Comment

Baki bayaran perumahan


Semakan Baki Pinjaman Perumahan Bank Dan Kerajaan

Tuan puan dah bayar installment rumah bertahun-tahun. Tapi berapa baki pinjaman sekarang? Gunakan kalkulator ni untuk buat semakan baki pinjaman perumahan. Terpakai untuk pinjaman perumahan bank atau kerajaan.

.

.

.

Macam Mana Nak Buat Semakan Baki Pinjaman Perumahan Ni?

Isikan ruangan berikut dan tekan butang ‘Kira’.
  • Jumlah Pinjaman: amaun ni sama dengan jumlah pinjaman yang tuan puan buat, ditambah dengan kos peguam dan insuran yang disertakan dalam pinjaman.
  • Bayaran Bulanan: ni installment bulanan yang tuan puan bayar kepada institusi yang memberi pinjaman.
  • Jumlah Bulan Telah Dibayar: merujuk kepada jumlah bilangan bulan yang tuan puan telah bayar. Contohnya jika tuan puan buat bayaran bermula January 2010 ke bulan semasa Disember 2017. Ianya bersamaan dengan 84 bulan (7 tahun x 12).
  • Kadar Faedah Tahunan: ini ialah kadar faedah atau kadar keuntungan tahunan bagi pinjaman tuan puan.

Tepat Ke Semakan Guna Kalkulator Ni?

Kalkulator ini adalah anggaran sahaja. Ambe programkan kalkulator ni bagi mereka yang perlukan anggaran mudah.
Terutama untuk mereka yang nak jual atau refinance rumah.
So apa kekurangan semakan ni?
Pertama, ianya tak mengambil kira jika ada perubahan bayaran bulanan atau kadar faedah.
Kadar faedah / keuntungan bank ni boleh jadi berubah sepanjang tempoh pinjaman bergantung kepada polisi bank negara dan bank tersebut. Ini akan menyebabkan baki pinjaman perumahan tu tak tepat.
Ambe cadangkan tuan puan buat anggaran berapa purata kadar faedah jika ada perubahan sepanjang tempoh pinjaman.
Kedua, kalkulator ini juga tak sesuai jika tuan puan guna pakej pinjaman flexi dan buat bayaran tambahan untuk selesaikan pinjaman pokok lebih cepat. Semakan ni hanya tepat jika tuan puan ikut bayaran yang ditetapkan bank.
Dan akhir sekali, perlu diingat juga bank mungkin akan kenakan fi atau penalti lock-in period jika tuan puan langsaikan hutang awal. Ini akan meningkatkan jumlah yang perlu dibayar.
ejen hartanah selangor & kuala lumpur

Saya Dah Bayar Banyak Tapi Baki Pinjaman Sikit Je Berkurangan?

Memang pun. Baki pinjaman pokok tu lambat berkurang terutama untuk 10 tahun pertama.
Ini kerana bayaran bulanan tuan puan tu meliputi bayaran faedah / keuntungan dan bayaran pokok. Untuk tahun-tahun awal, bahagian faedah / keuntungan tu lebih besar. Sikit sangat bahagian yang digunakan untuk selesaikan bayaran pokok.
Bila dah pertengahan atau hujung tempoh pinjaman, barulah bahagian untuk selesaikan amaun pokok tu lebih signifikan.
Pandaikan bank? Haha.

Ada Ke Cara Lain Nak Buat Semakan?

Untuk pinjaman bank, boleh hubungi terus atau mohon untuk dapatkan penyata baki pinjaman di cawangan. Ada sesetengah bank mempunyai fasiliti untuk buat semakan online.
Untuk pinjaman kerajaan pula, boleh terus hubungi atau guna laman LPPSA.

Berapa Keuntungan Jual Rumah Saya?

Kalau tahu baki pinjaman perumahan je tak cukup untuk buat anggaran keuntungan jual rumah.
Ada beberapa kos lain yang tuan puan perlu ambil kira. Antaranya ialah kos:
  • Cukai hartanah (RPGT) jika tuan puan jual rumah dalam tempoh 5 tahun dari tarikh belian.
  • Penalti lock-in period jika jual rumah dalam tempoh ‘lock-in’ yang bank tetapkan
  • Guaman
  • Ejen hartanah (jika ada)
  • Kos-kos lain seperti tunggakan utiliti, maintenance.
Tuan puan akan dapat kira hasil jualan setelah tolak kos-kos ini dan baki pinjaman perumahan daripada harga jual.

Kesimpulan

Ambe harap kalkulator yang ambe sediakan ni dapat membantu tuan puan buat keputusan seterusnya.
Sebelum ambe akhiri artikel ni, berikut ialah artikel-artikel yang tuan puan boleh ikuti:
Kalau ada pertanyaan, boleh isi di ruangan komen. Terima kasih.

2 thoughts on “Semakan Baki Pinjaman Perumahan Bank Dan Kerajaan”

  1. Tq..saya baca beberapa blog tentang cara jual rumah..x berapa faham. Cara awk terangkan ni guna bahasa mudah dan senang d fahami
  2. Salam En Arif,
    Saya nak bertanya kalau rumah pertama yang dibeli guna nama dan isteri saya, macamana RPGT dikira kalau sayan nak jual rumah tersebut pada tahun ke 3?Minta jasa baik En Arif untuk bagi pencerahan.Terima kasih

Leave a Comment

Semak harga rumah


Cara Semak Harga Pasaran Rumah Dan Menetapkan Harga Jualan

Untuk menjual rumah, satu perkara yang mungkin rumit ialah menentukan harga pasaran dan harga jualan. Kali ini ambe akan kongsikan bagaimana cara untuk semak harga pasaran rumah dan menetapkan harga jualan dengan baik.

Kenapa Perlu Semak Harga Pasaran Rumah?

Ada beberapa sebab kenapa tuan puan perlu semak harga pasaran rumah:

Untuk Memastikan Harga Jualan yang Kompetitif

semak harga pasaran rumah - memastikan harga kompetitif
Bila tuan puan menjual rumah, rumah tu bersaing dengan ratusan rumah lain dalam pasaran.
Jual rumah ni juga tidak mudah kerana nilainya tinggi dan pembeli mempunyai banyak pilihan.
Salah satu cara untuk memastikan rumah tuan puan berdaya saing adalah dengan menyemak market value rumah tersebut sebelum jualan.
Dengan semakan dapat menjadikan rumah tuan puan lebih berdaya saing dan berada dalam kadar harga yang mempunyai permintaan.

Untuk Memudahkan Pembeli Mendapat Pinjaman

memastikan pembeli dapat pinjaman
Selain itu juga, rumah yang dijual mengikut harga pasaran membantu pembeli untuk mendapatkan pinjaman dan tunai yang mencukupi untuk membeli rumah.
Sebagai contoh, jika harga pasaran yang tuan puan ingin jual ialah RM100,000. Pembeli akan membayar deposit RM10,000 (10%) untuk meneruskan belian.
Namun jika tuan puan menetapkan harga RM120,000 iaitu RM20,000 lebih dari harga pasaran, lebihan tersebut terpaksa dibayar tunai oleh pembeli.
Sudahlah perlu bayar deposit, perlu tambah pula menjadikan total RM30,000 yang perlu disediakan. Ini menyukarkan pembeli dan boleh menyebabkan jualan terbatal.
ejen hartanah selangor & kuala lumpur

Untuk MengukuNet Worth

mengukur kekayaan
Selain itu mengetahui harga pasaran juga membantu tuan puan untuk mengukur nilai semasa hartanah tersebut.
Daripada itu, kedudukan pelaburan tuan puan dapat dinilai untuk buat keputusan seterusnya.

Apa Cara Paling Mudah Dan Percuma Untuk Semak?

minta bantuan ejen hartanah
Cara yang paling mudah untuk semak market value ni adalah melalui perunding hartanah berdaftar.
Perunding hartanah ni akan gunakan data transaksi, jaringan dan pengalaman mereka untuk menganggar harga pasaran.
Untuk menyemak dengan ejen hartanah perlukan butiran berikut:
  • Alamat penuh rumah
  • Jenis rumah
  • Keluasan rumah
  • Butiran ubahsuai, jika ada
  • Harga jualan
Khidmat Percuma
Ambe juga ada tawarkan khidmat untuk semak harga pasaran rumah ni dengan percuma. Jika tuan berminat boleh tekan butang di bawah.

Cara Alternatif Untuk Buat Semakan

minta bantuan jurubank untuk semak
Sebagai alternatif tuan puan juga boleh bertanyakan kepada jurubank yang mengurus pinjaman perumahan.
Jurubank ni mempunyai akses kepada penilai hartanah dan boleh memberikan maklumat kepada tuan puan.
Namun begitu, ada kemungkinan tuan puan sukar mendapatkan komitmen dari mereka.
Usaha dan tenaga mereka tu bernilai. Nak tanya saja-saja tak boleh lah melainkan tuan puan ingin membuat pinjaman perumahan dari mereka.

Adakah Semakan Oleh Ejen Hartanah Atau Jurubank Tepat?

adakah semakan tepat
Ejen hartanah / Jurubank hanya boleh memberikan nilaian indikatif tentang harga pasaran sesuatu rumah.
Untuk nilaian yang tepat terutamanya untuk rumah yang ada ubahsuai menyeluruh, ambe sarankan tuan puan gunakan khidmat penilai professional.
Penilai professional ni akan datang ke rumah untuk buat nilaian. Di akhir tugas mereka tu, mereka akan keluarkan valuation report.
Khidmat penilai profesional ni melibatkan fi profesional.
Cara ni adalah yang paling baik. Nilaian indikatif yang diberikan ejen hartanah / jurubank tidak akan dapat menggantikan khidmat penilai profesional.

Ada Tak Cara Nak Semak Sendiri?

guna brickz
Tuan puan boleh gunakan laman Brickz.my untuk buat semakan. Data di website ini melaporkan transaksi jual beli hartanah daripada Jabatan Penilaian Dan Perkhidmatan Harta (JPPH).
Langkah-langkah yang perlu dibuat untuk membuat anggaran:
  1. Layari Brickz.my
  2. Cari lokasi rumah yang diingi
  3. Dapatkan sekurang-sekurangnya dua transaksi yang harganya lebih kurang sama untuk jadikan sebagai anggaran.
Untuk no 3 tu macam ni. Contoh kata tuan puan ingin mendapatkan transaksi untuk Pangsapuri A. Setelah disemak ada beberapa transaksi sepanjang setahun lepas.
Katakan transaksi pertama RM100,000, transaksi kedua RM110,000 dan transaksi ketiga RM120,000. Anggaran untuk harga rumah ini boleh dikatakan RM110,000 kerana ada dua transaksi yang menyokong (RM110k dan RM120k).
RM120,000 tu pula tak boleh dianggarkan sebagai harga pasaran kerana hanya ada satu transaksi.
Namun perlu diingat teknik ini hanyalah rule of thumb sahaja.
Kalau tuan puan gunakan Brickz.my, ada beberapa kelemahan yang perlu diketahui.
  1. Akaun percuma Brickz.my hanya memaparkan data yang terhad. Mungkin data yang ada tidak cukup untuk menggambarkan situasi sebenar transaksi di suatu kawasan. Semasa penulisan akaun berbayar Brickz.my adalah RM450 setahun.
  2. Transaksi di Brickz.my tidak menyatakan sama ada rumah sudah diubah suai atau tidak. Jika contohnya tuan puan tersilap buat anggaran dengan mengambil data rumah yang sudah diubahsuai, anggaran tuan puan tu mungkin tidak tepat.
  3. Transaksi di Brickz.my termasuk harga belian yang di mark-up oleh pembeli (mark-up price). Ini sangat berleluasa. Kadang-kadang anggaran tersasar jauh daripada permintaan di pasaran.
  4. Dan yang paling penting sekali, transaksi di Brickz.my tidak menggambarkan berapa harga yang sanggup dibayar oleh pembeli di pasaran untuk membeli rumah tuan puan.

Cara Nak Tetapkan Harga Rumah

harga pesaing lebih penting dari harga pasaran
Ambe sebelum ni dah pernah sentuh tentang cara nak tetapkan harga rumah dalam artikel Panduan Dan Cara Jual Rumah Di Malaysia.
Dalam artikel ni pula ambe nak tekankan tentang harga pasaran dan persaingan.
Sepanjang kareer ambe sebagai ejen hartanah ambe sampai kepada kesimpulan bahawa:
Untuk jualan rumah, berapa harga yang pesaing tuan puan tawarkan lebih penting daripada harga pasaran.
Fakta ini menentukan sama ada rumah atau terjual atau tidak. Noktah.
Dalam banyak keadaan terutama ketika kelembapan ekonomi, harga yang pesaing tuan puan tawarkan tu selalunya di bawah harga pasaran sebenar.
Contoh kata dalam senario tuan puan memiliki sebuah pangsapuri dengan harga pasaran RM400,000.
Tetapi jika pesaing tuan puan jual unit yang sama pada harga RM350,000, harga yang boleh terjual ialah RM350,000.
Kalau ditetapkan harga pada RM400,000 sudah pasti rumah tersebut lambat ataupun langsung tidak terjual kerana kalah dalam persaingan.
Inilah sebab utama kenapa kadang-kadang pemilik rumah yang menjual rumah mereka tanpa ejen hartanah tidak berjaya menjual rumah mereka.
Pembeli dalam era teknologi ni mempunyai banyak pilihan. Sudah pasti mereka akan pilih rumah yang memberikan lebih nilai tambah.
Pendek kata, harga jual yang tuan puan letak tu begini formulanya:
Harga Jual = Harga pasaran ATAU harga pesaing, yang mana lebih rendah.

Langkah Untuk Menetapkan Harga Jualan

Berikut ambe rumuskan langkah yang tuan puan perlu ambil untuk tetapkan harga jualan:
  1. Semak harga transaksi rumah di Brickz.my. Lihat 2 transaksi pada harga yang lebih kurang sama dan buat anggaran harga pasaran.
  2. Buka medium pemasaran seperti Mudah.my. Lihat berapa yang pesaing tuan puan tawarkan. Unit dengan harga yang paling rendah adalah pesaing utama tuan puan.
  3. Bandingkan harga pasaran dan harga pesaing. Pilih yang lebih rendah.
Untuk poin kedua 2 kena berhati-hati juga. Kadang-kadang ada senarai rumah di medium pemasaran seperti Mudah.my tu adalah fake listing.
Fake listing ni biasanya diiklankan pada harga yang rendah, tetapi sebenarnya tiada rumah pun yang nak dijual. Iklan tersebut hanya untuk mendapatkan pembeli dan kemudian disesuaikan dengan rumah lain.
semak harga pasaran rumah
Antara unit-unit ni, unit berharga RM249k tu mungkin fake listing kerana harga terlalu rendah. Unit yang berharga RM278k tu pula adalah pesaing utama jika tuan puan nak menjual rumah di kawasan ni. Jika letak harga lebih daripada RM278k, rumah mungkin lambat terjual.
Jangan tersilap guna fake listing ni untuk menetapkan harga jualan. Nanti terlalu rendah pula harga yang ditetapkan.
Ciri-ciri fake listing ni adalah seperti berikut:
  1. Harga rendah tak masuk akal
  2. Deskripsi iklan yang minimum
  3. Tiada gambar dalam rumah

Kesimpulan

Dah jam 1:40 pagi semasa ambe coretkan kesimpulan ni. Mudah-mudahan artikel ini sedikit sebanyak dapat membantu tuan puan dalam urusan jual beli rumah.
Sebelum ambe akhiri, berikut artikel yang boleh membantu tuan puan:

Leave a Comment