HUTANG DHUHA
Maaf panjang sikit tapi jangan tak baca... RUGI
Baca sampai habis tau.
Satu ilmu yang saya baru tahu yang saya rasa terpanggil untuk berkongsi dengan anda adalah ilmu tentang solat dhuha.
Seorang Ustaz dari Indonesia yang bernama Ustaz Yusuf Mansur sangat memperjuangkan dan membudayakan kelebihan dan manfaat melakukan solat dhuha dan sedekah di negaranya.
Didalam bukunya bertajuk “ Undang saja Allah; Belajar Syukur, Belajar Yakin” beliau memperkenalkan konsep “ Hutang 2 Rakaat Dhuha”.
Di dalam buku tersebut beliau membahaskan konsep bahawa *kita sudah terlalu banyak berhutang dengan Allah* sebenarnya.
Kerana kita terlupa untuk “membayar” bayaran kerana kita memakai mata, tangan, kaki, jantung serta organ kita yang lain kepada Allah.
Oleh kerana Allah tahu bahawa kita tidak akan mampu membayar semua nikmat tersebut menggunakan wang, oleh itu Dia dengan kasih sayangnya mensyaratkan bahawa solat sunat dhuha 2 rakaat sebagai bayarannya.
Seperti yang tercatat di satu hadis “
*Pada setiap manusia terdapat tiga ratus empat puluh sendi. Setiap satu sendi harus disedekahi olehnya. Para sahabat bertanya, ‘ siapakah yang sanggup melakukannya wahai Rasulullah? Rasulullah bersabda, jika terdapat kotoran dimasjid, tutuplah dengan tanah ( buang dan bersihkan), dan jika ada sesuatu yang merintangi jalanan, jauhkanlah. Jika engkau tidak sanggup melakukannya maka solat dhuha dua rakaat sebagai gantinya bagimu”*(HR. Imam Ahmad)
Dan menurut riwayat yang lain, “ Setiap pagi semua anggota badan masing-masing dari kalian wajib disedekahi. Setiap kali tasbih adalah sedekah.
Setiap kali tahmid adalah sedekah. Setiap kali tahlil adalah sedekah. Setiap kali takbir adalah sedekah. Amar ma’ruf dan nahi mungkar adalah sedekah. Semuanya terpenuhi dengan dua rakaat solat dhuha.” ( HR. Muslim ).
Melalui hadis diatas, semakin jelas kepada kita bahawa kita sudah banyak berhutang kepada Allah selama ini rupanya. Ada diantara kita yang berumur 20, 30 malah mungkin 50 tahun, akan tetapi baru tahu akan hal ini.
Kita baru tahu yang kita sedang berhutang sebenarnya. Bahkan ini baru hutang dhuha, belum lagi dikira hutang solat wajib, hutang zakat, juga hutang yang lain-lainnya. Pasti sangat banyak kiraannya.
Jika setahun kita berhutang dhuha 2 rakaat, jika dikira agak –agak berapa rakaat yang perlu kita bayar? Jika setiap tahun mengandungi 365 hari di darab dengan 2 rakaat dhuha yang ditinggalkan, jumlah hutang dhuha kita pada Allah setahun adalah 730 rakaat. Maka jika 10 tahun adalah 7300. Masha Allah.
Bagaimana pula jika 20 atau 30 tahun? Sungguh banyaklah bukan?.
Persoalannya disini, adakah betul kita harus membayar hutang hutang tersebut? Jika ya, bagaimanakah cara mahu membuatnya?.
Untuk menjawab persoalan tersebut, saya ingin berkongsi apa yang diceritakan ustaz Yusuf Mansur didalam buku tersebut tentang hal ini.
Seorang pekerja kerajaan telah datang bertemunya selepas beliau menyampaikan satu ceramah dan pekerja tersebut menceritakan bahawa dia terkena satu musibah.
Wang tabungan yang sudah dikumpul selama setahun telah hilang kerana dicuri. Agak banyak jumlahnya. Dia sangat tertekan dengan hal tersebut dan pergi menemui Ustaz Yusuf Mansur.Ustaz dengan pantas bertanya, “ Ada mengamalkan solat dhuha tak selama ini?” kemudian pekerja itu menjawab bahawa dia tidak atau kalau lakukan pun agak jarang sekali. Kemudian secara langsung ustaz menjawab, “ Patutlah Allah mengambil (melalui pencuri) duit tersebut, diambil Allah wang tersebut untuk “bayar” hutang rupanya”. Begitu juga kalau berbisnes atau berniaga, setelah sekian lama berniaga, namun kita masih tak dapat membuat simpanan, itu mungkin kerana kita tidak berdhuha selama ini.
Berbalik kepada persoalan bagaimanakah kita ingin membayar hutang-hutang dhuha kita itu, adakah kita perlu bersolat sunat dhuha tanpa henti supaya hutang-hutang kita terbayar?
Adakah kita perlu bersedekah supaya hutang kita itu dilunasi?. Anda rasa bagaimana? Mengikut cadangan Ustaz Yusuf Mansur didalam buku tersebut dia ada berkongsi sedikit tips dan cara bagaimana kita boleh membayar hutang-hutang Dhuha kita.
Seseorang bernama Saifullah telah menghantar satu sms
kepada ustaz :
“ Ustaz, saya baru terbaca tentang hutang dhuha di program Dhuha Coffee ustaz. Saya termasuk orang yang mempunyai hutang dhuha dengan Allah. Saya kini berumur 34 tahun 2 bulan. Ertinya jika saya akil baligh umur 10 tahun, saya sudah berhutang 24 tahun. Dalam sekitar 8,760 hari itu saya berhutang 17,520 rakaat. Mungkin ini sebabnya saya merasakan hidup saya kurang diberkati. Sekarang bagaimanakah saya mahu melunasinya? Wassalam”
Antara tips ustaz yang sangat menarik dan relevan untuk diaplikasikan adalah melalui *menyeru orang lain juga untuk berdhuha*. Ya, ceritakan juga akan konsep hutang dhuha ini kepada sebanyak mungkin orang yang anda kenal. Dengan cara ini sahajalah hutang-hutang anda mampu dilunasi kerana setiap kali orang lain berbuat kebaikan yang mereka dapat inspirasi melalui anda, secara langsung anda akan mendapat pahala. Kebaikan dan amalan yang mereka lakukan secara langsung akan menjadi saham pahala anda juga.
Namun, pasti akan ada yang bertanya, “ Tetapi bukan semua pandai untuk menceritakan perkara- perkara sebegini kepada orang lain”. Pasti akan terdetik difikiran, sesetengah antara kalian.
Jika anda tidak mampu menceritakan akan tentang konsep hutang dhuha, apa kata anda mulai dengan mengajak orang berdhuha mengikut keadaan dan tahap yang anda selesa.
Jika anda ada Blog atau Facebook, WhatsApp, Telegram, Wechat dan sebagainya, cuba menggalakkan orang lain supaya berdhuha.
Jika anda sebagai ketua jabatan, sediakan masa 10 minit sebelum memulakan kerja dan mengajak pekerja bawahan anda melakukan solat sunat Dhuha.
Jika anda seorang pengacara Radio atau Televisyen, selitkan manfaat dan kelebihan Dhuha didalam percakapan anda. Jika anda seorang pemimpin, nasihatilah dan berikan motivasi tentang kelebihan berdhuha kepada rakyat anda. Jika anda guru atau pensyarah, sediakan waktu untuk mengajak pelajar–pelajar anda berdhuha disetiap pagi. Namun, jangan hanya menyuruh, ceritakan juga kepada mereka kelebihan melakukan solat dhuha. Supaya mereka lagi bermotivasi.
Setiap di antara anda mampu membayar hutang tersebut jika anda berterusan menyeru dan memotivasikan akan orang disekeliling anda tentang kelebihan solat sunat dhuha.
Oleh kerana penulis juga merasakan bahawa diri penulis juga mempunyai banyak hutang dhuha, maka penulis rasa penting untuk berkongsi akan konsep ini.
Moga moga jika antara kalian mengamalkan juga menyebarkan kepada orang ramai, harapnya akan terlunasi juga hutang dhuha.
Semoga amalan kita diterima sebagai amalan soleh.
Jom kita sebarkan kerana Allah...👍👍👍
In shaa Allah...
Al Halal Wal Haram Fil Bitcoin
Mukadimah
Ana diminta untuk memberi komen tentang status hukum penggunaan bitcoin, maka di sini ana cuba untuk memberikan penjelasan secara mudah dan ilmiah berlandaskan neraca ilmu Islam.
Kedudukan bitcoin dalam fiqh Islam
Ulama’ Islam membahagikan ajaran Islam kepada tiga teras utama iaitu aqidah, ibadah dan muamalah. Aqidah adalah teras ajaran terhadap keyakinan ajaran Islam, manakala ibadah pula adalah teras ajaran bagaimana mengabdikan diri kepada tuhan, dan muamalat pula adalah tentang urusan manusia dengan perkara duniawi.
Sudah pasti bitcoin bukanlah isu akidah mahupun ibadah. Maka, usul fiqh yang perlu digunakan untuk berinteraksi dengan kedudukan bitcoin adalah usul fiqh dalam hal muamalat. Kaedahnya berbunyi,
اَلأَصْلُ فِى اْلأَشْيَاءِ اْلإِ بَا حَة حَتَّى يَدُ لَّ اْلدَّلِيْلُ عَلَى التَّحْرِيْمِ
“Hukum asal dari sesuatu (muamalah) adalah mubah sampai ada dalil yang melarangnya (memakruhkannya atau mengharamkannya)”
Dalam erti kata lain, apa-apa barang mahupun servis adalah harus untuk dijual asalkan menepati kehendak asal jual beli iaitu aqad (persetujuan antara penjual dengan pembeli) dan tiada unsur haram yang dibuktikan jelas.
Maka kedudukan asal bitcoinmahupun transaksi dan penggunaannya adalah halal dan harus menurut kaedah di atas kerana tiada dalil yang menunjukkan bitcointerlibat dengan hal-hal yang haram dalam hal muamalat semisal penjualan babi, alcohol, riba dan gharar.
Apa itu bitcoin?
Adakah bitcoin matawang? Adakah bitcoin komoditi? Ataupun sekuriti? Rujuk perbahasannya di sini https://coin.my/2017/09/19/apa-klasifikasi-matawang-krypto/. Ana membuat kesimpulan yang bitcoin ini tidak menepati syarat dalam ketiga-tiga kumpulan berkenaan. Bitcoinperlu berada dalam kumpulan yang baru iaitu “digital commodity” (komoditi digital). Genre baru ini perlu diwujudkan kerana bitcoin memiliki ciri-ciri yang unik yang tidak dapat disamakan dengan tiga kumpulan tersebut.
Tidak mungkin ianya matawang kerana sifat matawang sepatutnya stabil. Mana mungkin seketul karipap berharga 20 sen hari ini, keesokan harinya mungkin berharga RM2. Sifat bitcoin yang terlalu “volatile” seakan pasaran saham yang naik dan turun tidak mungkin dapat dijadikan sebagai mata wang.
Begitu juga komoditi yang memerlukan sesuatu yang bersifat fizikal untuk disandarkan. Contoh mudah komoditi adalah beras, besi dan minyak masak. Bitcoin pula berdiri sendiri dengan integriti teknologi blockchain secara digital tanpa perlu disandarkan pada mana-mana komoditi fizikal.
Sudah semestinya bitcoin bukanlah sekuriti kerana ianya bukan milik mana-mana syarikat yang mengeluarkan saham melalui stock, bond tau options. Jika ia mahu dianggap sekuriti, maka perlu digubal terma baru sekuriti barangkali.
Di mana haramnya bitcoin?
Apabila hukum asalnya adalah mubah (harus), maka perlu ditelusuri di manakah unsur yang membolehkan ia menjadi haram.
- Unsur haram seperti alcohol dan babi, tiada.
- Unsur judi, tiada.
- Unsur riba dan gharar (uncertainty/ketidakpastian), tiada.
Bagaimana penggunaan bitcoin boleh menjadi haram?
Sebagaimana senjata tidak bersalah jika ada yang menggunakan senjata untuk merompak, begitulah kaedah yang patut dipegang oleh ahli fiqh dalam menanggapi isu bitcoin ini. Yang salah ialah si perompak, bukanlah senjata itu.
Pisau dicipta untuk memotong sayur, daging dan lain-lain, bukan untuk merompak. Tetapi jika ia disalahguna, adakah pisau patut diharamkan? Islam bukanlah agama yang membodohkan umat, tidak pula memusuhi teknologi. Maka yang perlu dihukum adalah si perompak, bukanlah pisau itu.
Begitu juga dengan bitcoin, ada pihak tertentu menggunakan bitcoin untuk tujuan mencuci wang haram, jual beli dadah dan menaja pihak pengganas. Adakah salah bitcoin? Mereka yang benar-benar menguasai ilmu fiqh sudah pasti akan ketawa besar jika pengharaman disebabkan sebab musabab seperti itu.
Soalnya, sebelum wujudnya bitcoin, adakah aktiviti mencuci wang haram tidak pernah wujud? Aktiviti mencuci wang haram sudah dilakukan dengan wang fiat melalui pelbagai cara seperti melalui yayasan-yayasan dan perniagaan-perniagaan selama ini. Adakah yayasan dan perniagaan juga perlu diharamkan? Mereka gunakan bitcoin atau wang fiat?
Jual beli dadah dan penajaan keganasan selama ini menggunakan bitcoin? Rasanya, orang berakal tidak akan melakukan kesimpulan sedangkal ini. Ada 1 kaedah fiqh berbunyi,
الحكم على الشيء فرع عن تصوره
“Hukum terhadap sesuatu masalah adalah dari bagaimana seseorang melihatnya.”
Maka, mohon para lebai melihat dengan mata yang lebih tajam dan luas tanpa ada unsur negatif dahulu kerana ianya isu muamalat yang asalnya harus.
Sedangkan wang fiat itu sendiri tidak disepakati keharusan penggunaannya oleh para ulama’, maka janganlah wujud lebai yang menjadi penunggang wang fiat tajaan Yahudi. Maaf, ana bergurau saja.
Kesimpulan
Bitcoin dan transaksinya adalah halaldan harus tanpa syak. Sebagaimana yang telah di fatwakan oleh Fatawa Syabakah Islamiyyah,
فمن ملك شيئًا من تلك النقود الإلكترونية بوسيلة مشروعة، فلا حرج عليه في الانتفاع بها فيما هو مباح
“Sesiapa yang memiliki matawang digital itu dengan cara yang disyariatkan (mubah), maka tidak ada masalah untuk dimanfaatkan, untuk keperluan yang mubah.”
Yang haram adalah perbuatan menyalahgunakan bitcoinsebagaimana menyalahgunakan wang fiat. Yang pasti, tiada bitcoinpalsu manakala wujud wang palsu yang telah merugikan banyak pihak.
Jika ada di kalangan mereka yang masih mahu mengatakan bitcoin dan transaksinya adalah haram walaupun hujahnya sangat dangkal, lemah bahkan rapuh. Terpulanglah, kita berkhilaf dalam urusan ini. Berkhilaf dalam perkara muamalat adalah perkara biasa di kalangan ahli ilmu.
Barlapang dadalah!