Makan
dan minum cara Rasulullah yang penuh hikmah
Post
pada Jumaat, 16 Feb 2018
Cara
Rasulullah s.a.w makan
- Rasulullah memulakan makan dengan
menyebut 'bismillah ...'
Dari 'Aisyah r.a. berkata:
Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila seorang daripada kamu hendak makan,
sebutlah nama Allah (yakni: 'Bismillah' ). Jika dia terlupa menyebut nama Allah
pada awal (mula makan), maka sebutlah 'Bismillahi awwalahu wa akhirahu' (Dengan
nama Allah yang memulai dan yang mengakhiri). " (Hadith Riwayat Abu Dawud
dan atTirmidzi.)
Dari 'Amr bin Abu Salamah radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepadaku: "Ucapkanlah Bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu serta makanlah dari makanan yang ada di dekatmu." (Muttafaq 'alaih)
Dari Umayyah bin Makhsyi as-Shahabi r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. (pada suatu ketika) duduk di situ ada seorang lelaki yang makan lalu tidak mengucapkan Bismillah, sehingga makanannya tidak tertinggal melainkan sesuap saja. Setelah orang itu mengangkatkan sesuatu yang tertinggal tadi di mulutnya, tiba-tiba dia mengucapkan: Bismillahi awwalahu wa akhirahu." Kemudian Nabi s.a.w. ketawa lalu bersabda: "Tidak henti-hentinya syaitan tadi makan bersama orang itu. Tetapi setelah dia ingat untuk mengucapkan nama Allah (yakni setelah membaca Bismillah), maka syaitan tadi memuntahkan seluruh makanan yang telah ada dalam perutnya. (Riwayat Abu Dawud dan nasa'i)
Dari Aisyah radhiallahu'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. (pada suatu ketika) hendak makan sesuatu makanan bersama enam orang sahabat-sahabatnya. Lalu datanglah seorang A'rab (penghuni pedalaman negeri Arab), kemudian makan makanan itu dalam dua kali suap saja. Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya saja andaikata orang ini suka membaca Bismillah (sebelum makannya tadi) nescaya makanan itu dapat mencukupi engkau semua pula (kerana adanya keberkahan dalam makanan itu)." (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan dia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih).
Dari 'Amr bin Abu Salamah radhiallahu 'anhuma, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda kepadaku: "Ucapkanlah Bismillah dan makanlah dengan tangan kananmu serta makanlah dari makanan yang ada di dekatmu." (Muttafaq 'alaih)
Dari Umayyah bin Makhsyi as-Shahabi r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. (pada suatu ketika) duduk di situ ada seorang lelaki yang makan lalu tidak mengucapkan Bismillah, sehingga makanannya tidak tertinggal melainkan sesuap saja. Setelah orang itu mengangkatkan sesuatu yang tertinggal tadi di mulutnya, tiba-tiba dia mengucapkan: Bismillahi awwalahu wa akhirahu." Kemudian Nabi s.a.w. ketawa lalu bersabda: "Tidak henti-hentinya syaitan tadi makan bersama orang itu. Tetapi setelah dia ingat untuk mengucapkan nama Allah (yakni setelah membaca Bismillah), maka syaitan tadi memuntahkan seluruh makanan yang telah ada dalam perutnya. (Riwayat Abu Dawud dan nasa'i)
Dari Aisyah radhiallahu'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. (pada suatu ketika) hendak makan sesuatu makanan bersama enam orang sahabat-sahabatnya. Lalu datanglah seorang A'rab (penghuni pedalaman negeri Arab), kemudian makan makanan itu dalam dua kali suap saja. Rasulullah s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya saja andaikata orang ini suka membaca Bismillah (sebelum makannya tadi) nescaya makanan itu dapat mencukupi engkau semua pula (kerana adanya keberkahan dalam makanan itu)." (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan dia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih).
Membaca Basmalah sebelum makan
insyaAllah boleh mengelakkan penyakit. Kerana bakteria dan racun ada membuat
perjanjian dengan Allah s.w.t, apabila Basmalah dibaca maka bakteria dan racun
akan musnah dari sumber makanan itu.
- Baca doa sebelum makan
اللَّهُمَّ
بَارِكْ لَنَا فِيْمَا رَزَقْتَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Maksudnya : "Ya Allah
berkatilah kami pada apa yang telah Engkau rezekikan kepada kami dan jauhkanlah
kami dari azab neraka."
- Gunakan tangan kanan (tangan kiri dilarang)
Dari Salamah bin al-Akwa' r.a.,
seorang lelaki sedang makan dengan tangan kirinya berhampiran dengan Rasulullah
s.a.w. Maka Baginda berkata: "Makanlah dengan tangan kananmu". Lelaki
itu berkata: "Aku tak boleh". Baginda menjawab, "Engkau tidak boleh!?
Tidaklah yang menghalangnya kecuali sifat bongkak!! Kemudian tidak dapat
diangkat tangannya ke mulut." (Hadith Riwayat Muslim)
Dari Jabir r.a. berkata, Rasulullah
s.a.w. bersabda: "Jangan engkau makan dengan (tangan) kirimu, sesungguhnya
syaitan itu makan dan minum dengan (tangan) kirinya." (Hadith Riwayat
Muslim)
- Makan garam secubit sebelum makan
Mengikut cara Rasulullah s.a.w,
sebelum baginda makan, baginda s.a.w akan mengambil sedikit garam menggunakan
jari kecilnya, lalu Rasullah s.a.w akan menghisap garam itu.
Kemudian barulah Rasulullah makan
makanan tersebut. Mengapa?
Kerana kedua belah tangan kita ada
mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit
dari yang kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan
enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan proses
pertama penghadaman.
Mengapa menghisap garam?
Kerana garam adalah sumber mineral
dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu
adalah sama dengan satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka
lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk
kita.
Kenapa garam? Selain dari sebab ia
adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi
keracunan. Mengikut Dr, di hospital-hospital, kaedah rawatan mula-mula bagi
keracunan adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat
menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin mengganggu manusia.
- Mula makan dari tepi (pinggir)
Dari Ibn Abbas r.a., Nabi s.a.w.
bersabda: "Keberkatan terdapat di tengah-tengah makanan, maka mulakan
makan dari tepi dan jangan mulakan makan dari tengah" (Hadith Riwayat Abu
Dawud dan Tirmidzi)
- Makan yang berhampiran.
Sabda Rasulullah s.a.w.: "Dan
makanlah dari apa-apa yang ada di dekatmu." (Muttafaq 'alaih)
Dari Umar bin Abi Salamah r.a.
berkata, aku merupakan hamba di rumah Rasulullah s.a.w., dan pernah tanganku
menjalar-jalar ke serata hidangan (ketika hendak makan). Maka Rasulullah s.a.w
berkata: "Wahai budak, ucapkan 'Bismillah', makanlah dengan tangan kananmu
dan makanlah apa yang hampir denganmu." (Hadith Riwayat Bukhari dan
Muslim)
- Galakan guna tiga jari.
Dari Ka'ab bin Malik r.a., "Aku
melihat Rasulullah s.a.w. makan menggunakan tiga jari..(ibu jari, jari telunjuk
dan jari tengah)" (Hadith Riwayat Muslim)
- Kunyah makanan banyak kali
Rasulullah akan mengunyah sebanyak
40 kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang
memproses makanan itu.
- Larangan mencela makanan dan sunat
memuji makanan
Dari Abu Hurairah r.a. berkata:
"Tidak sekali-kali Rasulullah s.a.w mencela makanan. Jika Baginda
menyukainya, maka Baginda makan. Jika Baginda tidak menggemarinya, maka Baginda
tidak makan" (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)
Dari Jabir r.a. bahawasanya Nabi
s.a.w. meminta lauk pauk kepada keluarganya, lalu mereka berkata: "Tidak
ada yang kita punyai melainkan cuka. Beliau s.a.w. lalu memintanya dan mulailah
beliau makan serta bersabda: "Sebaik-baik lauk pauk ialah cuka,
sebaik-baik Iauk pauk ialah cuka." (Riwayat Muslim)
- Makruh bersandar ketika makan
Dari Abu Juhaifah iaitu Wahab bin
Abdullah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Aku tidak
pernah makan sambil bersandar (muttaki')." (Hadith Riwayat Bukhari)
Al-Khaththabi berkata: Almuttaki' di
sini ialah orang yang duduk sambil bersandar pada alas sandaran yang diletakkan
di bawahnya." Katanya: "Orang itu bukannya berkehendak akan duduk di
atas alas sandaran atau bantal-bantal seperti kelakuan orang yang menghendaki
untuk memperbanyakkan makanan, tetapi dia duduk tegak lurus dan tidak
bersandar, juga makannya itu secukupnya belaka. Inilah yang diucapkan oleh
al-Khaththabi.
Selain al-Khaththabi mengisyaratkan
bahawasanya muttaki' ialah orang yang miring duduknya pada lambungnya yang
sebelah. Wallahu a'lam.
Dari Anas r.a., katanya: "Saya
melihat Rasulullah s.a.w. makan kurma sambil duduk berjongkok." (Hadith
Riwayat Muslim)
Almuq'i atau duduk berjongkok itu
ialah merapatkan kedua punggungnya ke bumi dan mendirikan kedua betisnya.
Maka kandungan dari hadith larangan
makan sambil bersandar di atas, adalah sunnah makan sedikit dan tidak melampaui
batas yang diperlukan, tawadhu' ketika makan dan tidak boleh menyerupai orang
kafir, serta dilarang makan sambil bersandar.
Dari Anas r.a dia berkata, "Aku
pernah menyaksikan Rasulullah s.a.w duduk bertinggung sambil makan kurma."
(Hadith Riwayat Muslim)
Maka diperbolehkan makan sambil
duduk bertinggung.
- Kutip makanan yang terjatuh.
Dari Jabir r.a., Sabda Rasulullah
s.a.w., "Apabila jatuh sebahagian (kecil) makanan seorang dari kamu, ambil
dan buang bahagian yang terkena kotoran dan makanlah ia, dan jangan tinggalkan
ia untuk syaitan, dan jangan dia menyapu tangannya dengan kain sehingga dia
menjilat jarinya dahulu kerana dia tidak mengetahui pada makanannya, bahagian
mana yang terdapat keberkatan" (Hadith Riwayat Muslim)
- Jilat jari setelah selesai
Dari Ibn Abbas r.a. berkata,
Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila seorang daripada kamu telah selesai
makan makanan, maka jangan disapu jari-jari sehingga dijilat (terlebih dahulu)
atau menyuruh orang lain melakukannya" (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)
Dari Ka'ab bin Malik r.a., katanya:
"Saya melihat Rasulullah s.a.w. makan dengan menggunakan tiga jari.
Kemudian setelah beliau selesai lalu menjilatinya." (Riwayat Muslim)
Dari Jabir r.a. bahawasanya
Rasulullah s.a.w. menyuruh untuk menjilati jari-jari dan piring dan beliau bersabda:
"Sesungguhnya engkau semua tidak mengetahui di makanan yang manakah
terletaknya keberkahan itu." (Riwayat Muslim)
- Doa selepas makan
Dari Abi Umamah r.a., "Adalah
Nabi s.a.w. apabila selesai makan menyebut, 'Alhamdulillahi katsiran toyyiban
mubarakan fih, ghaira makfiyyin wa la muwaddi'in'. wa la mustaghnan 'anhu
rabbana' " (Hadith Riwayat Bukhari)
الْحَمْدُ
لِلَّهِ كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ غَيْرَ مَكْفِيٍّ وَلاَ مُوَدَّعٍ
وَلاَ مُسْتَغْنًى عَنْهُ رَبَّنَا
Maksudnya : "Sebanyak-banyak
pujian bagi Allah pujian yang elok lagi berkat, tiada yang lebih baik, tempat
berserah yang paling baik, yang paling kaya daripadaNya iaitu Tuhan kami."
Dari Muad bin Anas r.a. berkata:
Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesiapa yang selesai makan, kemudian menyebut,
'Alhamdulillah- illazi ath'amani haaza, wa razaqanihi min ghairi haulin minni
wa la quwwatin', akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu." (Hadith
Riwayat Tirmidzi)
الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنِي هَذَا الطَّعَامَ وَرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حَوْلٍ
مِنِّي وَلاَ قُوَّةٍ
Maksudnya : "Segala puji bagi
Allah yang memberiku makan makanan ini dan memberi rezeki daripadanya tanpa
daya dan upaya dariku."
Juga boleh baca doa berikut
اَلْحَمْدُ
ِللهِ الَّذِيْ أَطْعَمَنَا وَسَقَانَا وَجَعَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِيْنَ
Maksudnya : "Segala puji bagi
Allah Yang telah memberi makanan dan minuman kepada kami, dan telah menjadikan
kami tergolong dalam orang-orang Muslim."
- Meramaikan orang untuk makan
bersama
Dari Abu Hurairah r.a., katanya:
"Rasulullah s.a.w. bersabda: "Makanan untuk dua orang itu dapat
mencukupi tiga orang sedang makanan untuk tiga orang itu dapat mencukupi empat
orang." (Muttafaq 'alaih)
Dari Jabir r.a., katanya: "Saya
mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Makanan untuk seorang itu dapat
mencukupi dua orang dan makanan dua orang itu dapat mencukupi empat orang,
sedang makanan empat orang itu dapat mencukupi lapan orang." (Riwayat
Muslim)
- Galakan bercakap
Dalam al-Adzkar, Imam Nawawi
mengatakan, “Dianjurkan berbicara ketika makan. Berkenaan dengan ini terdapat
sebuah hadits yang dibawakan oleh Jabir r.a. sebagaimana yang telah kami
kemukakan dalam “Bab memuji makanan”. Imam Abu Hamid al-Ghazali dalam kitab
al-Ihya mengatakan bahawa termasuk etika makan ialah membicarakan hal-hal yang
baik sambil makan, membicarakan kisah orang-orang yang shalih dalam makanan.”
(al-Adzkar hal 602, edisi terjemah cet. Sinar baru Algen Sindo)
Menurut al-Hafidz dan Syeikhul Islam
Ibn al-Qayyim rh, pendapat yang benar ialah Nabi s.a.w bercakap dan berbual
semasa makan. Dalam kitabnya alZaad (2/397), ada kalanya Nabi bertanya apakah
menu pada hari ini dan memuji menu tersebut (Hadith Riwayat Muslim: 2052), ada
kala Nabi s.a.w mengajar adab dan susila makan kepada kaum keluarganya (Hadith
Riwayat alBukhari: 5061) dan ada ketika Nabi sentiasa menggalakkan tetamu
beliau supaya menambah lauk-pauk dan minuman (Hadith Riwayat alBukhari 6087).
Adalah tidak benar meja makan menjadi tempat yang kaku dan senyap sepi dari
perbualan.
Tetapi, jangan sampai bercakap itu
apabila makanan penuh di dalam mulut.
view
Cara
Rasulullah minum
- Tidak bernafas ketika minum
Dari Anas r.a. bahawasanya
Rasulullah s.a.w. itu bernafas ketika minum sebanyak tiga kali." (Muttafaq
'alaih). Yakni bernafas di luar gelas atau cawan.
Dari Abu Qatadah r.a. bahawasanya
Nabi s.a.w. melarang jikalau ditarik nafas dalam wadah." (Muttafaq
'alaih). Yakni ditariknya nafas dalam gelas atau cawan yang digunakan oleh
seseorang itu minum.
- Makruh meniup ke dalam minuman
Dari Abu Said al-Khudri r.a.
bahawasanya Nabi s.a.w. melarang meniup dalam minuman. Ada seorang lelaki
berkata: "Ada kotoran yang saya lihat di dalam wadah itu." Beliau
s.a.w. bersabda: "Tuangkan saja (minuman yang ada kotoran itu)."
Orang itu berkata lagi: "Sesungguhnya saya ini belum merasa puas minum
dari sekali nafas." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Kalau begitu
singkirkanlah dulu wadahnya itu dari mulutmu - dan bernafaslah di luar
wadah." (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan dia mengatakan bahawa ini
adalah Hadis hasan sahih , juga diriwayatkan oleh Ahmad.)
Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma
bahawasanya Nabi s.a.w. melarang bernafas di dalam wadah atau meniup ke
dalamnya." (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan dia mengatakan bahawa ini
adalah Hadis hasan shahih, juga diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibnu Majjah.)
Janganlah kita minum berdiri
walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram. Jangan kita
minum dari bekas yg besar dan jangan bernafas sedang kita minum. Kerana apabila
kita minum dari bekas yg besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam
proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung
kita. Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu carbon
dioxide, yang apabila bercampur dgn air H20, akan menjadi H2CO3, iaitu sama
dengan cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic.
Jangan meniup air yg panas, sebabnya
sama diatas. Cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga
habis.
- Larangan minum dari mulut bekas
air atau kendi
Dari Abu Said al-Khudri r.a.,
katanya: "Rasulullah s.a.w. melarang memecahkan mulutnya tempat-tempat
minum." Yakni memecahkan mulutnya lalu minum daripada tempat itu."
(Muttafaq 'alaih)
Dari Abu Hurairah r.a katanya,
"Rasulullah s.a.w melarang minum dari mulut bekas air atau kendi."
(Muttafaq 'alaih)
Larangan memecahkan mulut bekas air
dan minum darinya kerana dikhuatirkan air atau kendinya berubah menjadi berbau
(kesan dari mulut orang), sehingga orang lain enggan menggunakannya dan air
menjadi membazir.
Juga untuk menjaga keselamatan
Muslim lain kerana mungkin pada kendi itu terdapat kuman-kuman (yang melekat
dari mulut orang yang minum tadi), yang boleh membahayakan, Dan juga
mengelakkan dari orang yang meminumnya terlebih minum dari yang diperlukan.
- Afdhal minum sambil duduk
Dari Ibnu Abbas radhiallahu 'anhuma,
katanya: "Saya memberikan minuman kepada Nabi s.a.w. dari air zamzam,
beliau minum sambil berdiri." (Muttafaq 'alaih)
Diperbolehkan minum sambil berdiri
kerana keadaan darurat, seperti di tempat yang penuh orang hingga bersesak.
Dari 'Amr bin Syu'aib dari ayahnya
dari neneknya lelaki r.a., katanya: "Saya melihat Rasulullah s.a.w. minum
sambil berdiri dan duduk." (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan dia
mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih).
Dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w.
bahawasanya beliau s.a.w. melarang kalau seseorang itu minum sambil berdiri.
Qatadah berkata: "Lalu kita bertanya kepada Anas: "Kalau makan,
bagaimanakah?" Anas menjawab: "Yang sedemikian itu - yakni yang makan
sambil berdiri - adalah lebih buruk." (Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Imam Muslim yang lain
disebutkan bahwa Nabi s.a.w. melarang minum sambil berdiri.
Dari Abu Hurairah r.a., katanya:
"Rasuiullah s.a.w. bersabda: "Janganlah sekali-kali seseorang dari
engkau semua itu minum sambil berdiri, maka barangsiapa yang lupa, maka
hendaklah memuntahkannya." (Riwayat Muslim)
- Orang yang memberi minum orang
ramai, sunat minum terakhir sekali
Dari Abu Qatadah r.a. dari Nabi
s.a.w., sabdanya: "Orang yang memberi minum pada kaum (yakni orang ramai),
maka itulah yang terakhir di antara mereka itu," yakni yang terakhir
tentang minumnya. (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan dia mengatakan bahawa
ini adalah Hadis hasan shahih).
Di antara tatacara orang yang membahagi minuman atau susu pada orang ramai, atau yang membahagikan makanan, buah-buahan dan seumpamanya kepada jama'ah, mendapat giliran terakhir untuk mendapat habuan mereka sendiri.
Maka barangsiapa yang diberi tugas mengurus umat, maka dia harus berusaha melakukan hal-hal yang bermanfaat bagi mereka, mencegah hal-hal yang dapat menyakiti mereka, serta mendahulukan kepentingan mereka atas kepentingan peribadi.
Penjelasan mengenai hakikat pengutamaan, kerana dalam keadaan seperti itu jiwa benar-benar ingin dan menyukai, sehingga mendahulukan orang lain dari diri sendiri. Dan seterusnya melatih diri untuk bersabar dan tawadhu'. Wallahu a'lam.
Di antara tatacara orang yang membahagi minuman atau susu pada orang ramai, atau yang membahagikan makanan, buah-buahan dan seumpamanya kepada jama'ah, mendapat giliran terakhir untuk mendapat habuan mereka sendiri.
Maka barangsiapa yang diberi tugas mengurus umat, maka dia harus berusaha melakukan hal-hal yang bermanfaat bagi mereka, mencegah hal-hal yang dapat menyakiti mereka, serta mendahulukan kepentingan mereka atas kepentingan peribadi.
Penjelasan mengenai hakikat pengutamaan, kerana dalam keadaan seperti itu jiwa benar-benar ingin dan menyukai, sehingga mendahulukan orang lain dari diri sendiri. Dan seterusnya melatih diri untuk bersabar dan tawadhu'. Wallahu a'lam.
Rujukan:
1 - Teks Ringkasan Khutbah Jumaat
dari Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Bandaraya Shah Alam, Selangor
oleh Ustaz Haji Ahmad Mustafa bin Sidin Al-Hafiz.
2 - Syarah Riyadhus Shalihin -
Syeikh Salim bin 'Ied Al-Hilali